w jaki sposób wpływa na nasze zdjęcia? — Jakub Perlikowski

Jak fotografować krajobrazy? 10 wskazówek dla początkujących

Jak fotografować krajobrazy? 10 wskazówek dla początkujących

Część III: 10 wskazówek dla początkujących entuzjastów fotografii krajobrazowej

W ostatniej części serii Jak fotografować krajobrazy? skupimy się na omówieniu porad dotyczących robienia zdjęć w plenerze. Oto 10 wskazówek, które ułatwią odnalezienie się w temacie fotografii krajobrazowej:

1. Najlepszy aparat to ten, który masz przy sobie

@ Banter Snaps –

Zaczynamy od sentencji Chaves’a Jarvis’a, która na stałe wpisała się do kanonu cytatów fotografii. Trywialna prawda, która bardzo często sprawdza się podczas wakacyjnych eskapad. Nie każdy jest zawodowym fotoreporterem i wszędzie ze sobą nosi aparat. Nie miejmy złudzeń – w dobie powszechnego dostępu do urządzeń mobilnych to najczęściej smartfon jest jedynym aparatem, który mamy przy sobie. W żadnym wypadku nie powinniśmy uznawać tego faktu za ujmę na honorze fotografa z krwi i kości. Tę opinię zdaje się potwierdzać rozwój tzw. fotografii mobilnej. Niemniej lepiej byłoby gdyby narzędziem, którym przyjdzie nam fotografować krajobrazy był typowy aparat fotograficzny z matrycą przynajmniej 4/3. Dlaczego tak? Otóż im większa matryca, tym lepiej będzie sobie ona radziła w gorszych warunkach oświetleniowych. Dodajmy do tego możliwości zastosowania różnych obiektywów, filtrów czy edycji fotografii w programie graficznym bez pogarszania jej jakości.

2. Fotografuj w najlepszym możliwym formacie

@ JESHOOTS.COM –

O ile to możliwe zapisuj zdjęcia na karcie pamięci tylko w rozszerzeniu RAW (ORF, CR2, RAF, NEF itd.). Co to jest RAW? W dużym skrócie to cyfrowy negatyw, który należy odpowiednio wywołać w cyfrowej ciemni – czytaj obrobić w programie graficznym (np. Adobe Photoshop Lightroom). W fachowym ujęciu RAWy są plikami z nieskompresowanymi danymi z matrycy aparatu. Charakteryzują się one dużym zakresem tonalnym i bogatszą głębią kolorów (12 albo 14 bitów) od standardowych JPGów. Ma to wymierny wpływ na reprodukcję szczegółów w jasnych i ciemnych partiach obrazu, w dodatku RAW umożliwia dokonanie korekty balansu bieli, kontrastu itd. bez strat na jakości wywołanego zdjęcia. Warto dodać, że wszystkie te zalety wiążą się z dość dużą wagą takich plików (w zależności od apartu, pliki potrafią ważyć przynajmniej kilka, kilkanaście megabajtów). Niemniej do formatu RAW należy podejść z przeświadczeniem, że daje nam on niemal nieograniczone możliwości pracy nad zarejestrowanym obrazem bez obawy o pogorszenie jego jakości. Pamiętajmy jednak, że RAW nie uchroni nas od nieprzemyślanej ekspozycji czy źle dobranego kadru.

3. Zaplanuj miejsce

@ weipanux –

Kolejną ze wskazówek jest wybranie odpowiedniej lokalizacji oraz pory dnia, a nawet konkretnej godziny. Dobrym pomysłem jest wcześniejsza wizyta w miejscu, gdzie chcemy wykonywać zdjęcia – spokojne rozpoznanie w terenie pozwoli na odpowiednie zaplanowanie kadrów. Bez pośpiechu możemy poszukać interesujących motywów lub miejsca np. na biwak (astrofotografia krajobrazowa będzie tego wymagała). Taki rekonesans pomoże też ocenić czas dojazdu do wybranej lokalizacji.

Pamiętajmy także o sprawdzeniu aktualnej prognozy pogody. Fotografia krajobrazowa nie zawiera się tylko w rejestrowaniu piękna otaczających nas widoków, ale i sił natury związanych ze zmianami warunków atmosferycznych. Czarna chmura szelfowa potrafi zmienić nudny kadr płaskiego jak stół pola pszenicy w widowiskowe ujęcie. Obserwujmy zatem kierunki frontów atmosferycznych, alerty burzowe czy informacje o nietypowych zjawiskach w pogodzie.

4. Fotografuj podczas złotej i niebieskiej godziny

@ –

W fotografii krajobrazowej przyjęły się dwa pojęcia najlepszego momentu na fotografowanie w plenerze: są to złota godzina oraz niebieska godzina. Złota godzina, to czas w trakcie wschodu słońca, zaraz po nim oraz zachodu słońca i tuż przed nim. Właśnie wtedy słońce emituje ciepłe światło rzucając długie cienie. W Polsce złota godzina może trwać od 30 minut w grudniu do 120 minut w czerwcu. Z kolei niebieska godzina to czas przed wschodem i po zachodzie słońca, ułatwia fotografowanie krajobrazów po zmroku, kiedy nocne niebo delikatnie miesza się ze słoneczną poświatą. Niestety, wbrew swojemu nazewnictwu niebieska godzina trwa około kilkunastu minut. Aby dobrze trafić z oceną złotej godziny możemy skorzystać z dedykowanych aplikacji na smartfony.

5. Zadbaj o dobrą ekspozycję

@ karsten_wuerth –

Aby zrozumieć istotę poprawnej ekspozycji, musimy wiedzieć co ma na nią wpływ, są to trzy czynniki: przysłona, czas naświetlania oraz wartość ISO. Każdy z nich jest od siebie zależny, co w fotografii nazywamy trójkątem ekspozycji. W dużym skrócie jeden czynnik kompensuje wartość drugiego, a zależności te pomoże zrozumieć narzędzie Exposuretool. Innym sposobem na ocenę poprawnej ekspozycji jest użycie histogramu, czyli wykresu podzielonego się na trzy sekcje (cienie, półtony, światła). Pierwsze na co powinniśmy zwrócić uwagę, to czy na krawędziach z lewej strony (cienie) lub prawej (światła) nie stykają się kreski wykresu. Jeżeli tak jest – mamy wówczas do czynienia z prześwietleniem lub/ i niedoświetleniem obrazu (tak, mogą one występować razem, w innych obszarach obrazu). Delikatne czernie i prześwietlenia możemy zniwelować w postprodukcji. Jednak duże niedoświetlenia (chyba że takie zakładamy) podczas rozjaśniania w programie graficznym pozostawią nieestetyczne kolorowe artefakty lub ich rozjaśnienie w ogóle nie będzie możliwe.

Musimy zdawać sobie sprawę z tego, że zdjęcia fotografii krajobrazowej powinny charakteryzować się niskim zaszumieniem. Ustawienie jak najniższej wartości ISO pomoże uzyskać możliwie najlepszą jakość obrazu. Podbijanie czułości matrycy może zakończyć się bardzo widocznym efektem ziarna oraz kolorowych artefaktów w ciemnych partiach obrazu. Pozostaje zatem balansowanie między czasem naświetlania i przysłoną. Powinniśmy pamiętać, że te dwie zmienne będą w głównej mierze zależały od naszej koncepcji. Wysoka wartość przysłony spowoduje, że obraz będzie ostry nie tylko na pierwszym planie, zaś długi czas naświetlania pozwoli rozmyć morskie fale na brzegu plaży.

6. Nie zapominaj o kompozycji

@ gaetanocessati –

Szóstą z dziesięciu wskazówek jest stosowanie poprawnej kompozycji. Jak w każdej dziedzinie fotografii tak i podczas fotografowania krajobrazów powinniśmy trzymać się pewnych reguł, które pomogą nam uporządkować kadr. Nawet najpiękniejszy widok może zostać zepsuty poprzez nieumiejętne wykadrowanie lub zbyt duże natężenie odciągających wzrok motywów. Prostym zabiegiem jest trzymanie się podstawowej zasady w fotografii – trójpodziału. Dzięki niej możemy w łatwy sposób skupić uwagę odbiorcy na konkretnym elemencie oraz poprawnie zaakcentować horyzont (bezwzględnie musi być poziomy). Pamiętajmy o liniach wiodących, czyli naturalnych elementach pejzażu (np. drogi, cieki wodne itp.) które prowadzą wzrok widza w stronę głównego motywu. Ciekawym tematem porządkującym kompozycję są powtarzalne elementy takie jak szpalery drzew, pagórki czy bruzdy w polu. Aby nadać zdjęciu głębi powinniśmy ustawić punkt ostrości mniej więcej na 1/3 głębokości sceny – najlepiej korzystając podglądu w wizjerze lub na wyświetlaczu w trybie live view. Podczas pracy z teleobiektywem pomocne mogą się okazać wizjery powiększające.

7. Wykorzystaj dodatkowe akcesoria fotograficzne

@ ekkaphan – Adobe Stock

Co oprócz aparatu z obiektywami, statywu i filtrów ND powinno znaleźć się w ekwipunku fotografa krajobrazowego? Niezależnie od tego czy będziemy jechać w plener oddalony kilkadziesiąt kilometrów od domu, czy będzie to po prostu spacer po okolicy musimy pamiętać o kilku rzeczach absolutnie niezbędnych. Po pierwsze akumulatory, najlepiej jeden w aparacie, a drugi w zapasie – oczywiście w pełni naładowane i przetestowane przed wyjściem z domu. Następną rzeczą są karty pamięci, gdzie pojemność będzie zależała od naszego stylu pracy – też warto też mieć coś w zapasie. Trzecim bardzo ważnym elementem ekwipunku jest pokrowiec przeciwdeszczowy na aparat. Późną jesienią i wczesną wiosną pogoda potrafi płatać figle, warto wówczas mieć ją założoną na wszelki wypadek. Podczas przelotnego opadu możemy nie zdążyć się ewakuować do namiotu czy auta.

Inne fotograficzne akcesoria, które ułatwią nam życie w plenerze to przede wszystkim wszelkie wyzwalacze migawki. Najlepiej sprawdzą się wężyki spustowe oraz piloty radiowe. Do uchwycenia dalszych planów niezbędny będzie telekonwerter. Dla ochrony statywu przed silnym wiatrem możemy zastosować obciążnik tekstylny. W plenerze zawsze się znajdzie jakieś kruszywo do jego wypełnienia, a w ostateczności może to być sam plecak.

Myśląc o wyjeździe w dalszy plener powinniśmy pamiętać nie tylko o ekwipunku stricte fotograficznym. Do plecaka lub torby możemy dopakować także kompas czy mapę okolicy w której będziemy przebywać. Przyda się także powerbank z przewodem do ładowania smartfona. Pamiętajmy o mocnej latarce, przed świtem pomoże nam dotrzeć na miejsce fotografowania. Wybierając się w górski plener nie zapominajmy o odpowiedniej odzieży i wygodnych butach trekingowych.

8. Wybierz pojemny plecak na aparat

Aby zastosować się do wskazówek z punktu siódmego, powinniśmy posiadać dość pojemny i wytrzymały plecak na aparat. Specyfika fotografowania krajobrazów wymusza na nas decyzję o pakowaniu sprzętu do plecaka, ponieważ przenoszenie go w terenie jest mniej uciążliwe. Po pierwsze, ciężar ekwipunku równomiernie rozkłada się na obu barkach. Po drugie, plecak fotograficzny nie obija się o biodra i/lub nogi utrudniając swobodny marsz. Czym powinien się charakteryzować dobry plecak dla początkującego fotografa krajobrazów? Na pewno powinien być wykonany z wytrzymałych materiałów, najlepiej dobrze znoszących kontakt z wodą. Jeżeli tak nie jest, to warto przynajmniej sprawdzić czy posiada pokrowiec przeciwdeszczowy. Bezwzględnie powinien być zaopatrzony w kieszeń lub pętle do mocowania statywu fotograficznego. Komora na sprzęt fotograficzny powinna mieścić zestaw przynajmniej 2+1, czyli aparat plus dwa obiektywy lub aparat z podpiętym obiektywem plus dwa obiektywy. Na dalsze wyprawy przyda się plecak fotograficzny z możliwością aranżacji wnętrza lub dodatkową komorą na dodatkowe akcesoria.

9. Pamiętaj o swoim bezpieczeństwie

@ kace –

Kolejna wskazówka nie dotyczy świata fotografii, lecz najważniejszych aspektów jakimi są nasze zdrowie i życie. Zafascynowani unikalnymi widokami nie zdajemy sobie sprawy, żeby przy okazji zadbać o nasze bezpieczeństwo. Żaden kadr nie jest wart ludzkiego życia – pamiętajmy o tym fotografując interesujące pejzaże na morskich klifach, czy górskich szlakach. Samotnie wybierając się w kilkugodzinny plener uprzedźmy bliskie nam osoby o swoich planach. Nie zapominajmy zabrać czegoś do jedzenia, czy butelki z wodą – zwłaszcza w upalne dni.

10. Nieustannie szukaj inspiracji

@ ideasboom –

Na końcu wszystkich zebranych wskazówek jest potrzeba poszukiwania inspiracji. Analizowanie prac innych fotografów, przeglądanie wydawnictw związanych z fotografią krajobrazu będą procentować z każdym podejściem do nowego pleneru. Miejmy świadomość działania sił natury zagłębiając się w literaturę przyrodniczą. Możemy także spróbować odtworzyć niektóre fotografie, czy obrazy. Pomoże to nam wyrobić sobie pewne nawyki np. podczas kadrowania zdjęć. Spróbujmy odnaleźć się w społeczności ludzi zarażonych tą samą pasją – liczne fora oraz grupy samopomocy na portalach społecznościowych pomogą w tym zadaniu.

I na koniec ostatnia ze wskazówek: aby robić dobre zdjęcia krajobrazu nie musimy mieć ze sobą od razu topowych obiektywów i najlepszych aparatów fotograficznych. Na sam początek wystarczy najprostszy aparat lub nawet smartfon. Najważniejsze jest metodyczne zbieranie doświadczenia oraz satysfakcja z bycia w odpowiednim miejscu o odpowiedniej porze. Nie zniechęcajmy się pierwszymi porażkami i niedociągnięciami w pracach – zapierające dech kadry przyjdą z czasem, a jedyne czego może zabraknąć to dobre światło.

Data: 25 lipca, 2019

10 wskazówek dla miłośników fotografii krajobrazowej

Porady

Wiosna już za nami, niebawem lato…. Aura sprzyja fotografii krajobrazowej. Wychodzimy z domu, spacerujemy, planujemy wakacyjne podróże. W tym artykule udzielamy 10 wskazówek związanych z fotografią krajobrazową. Jak patrzeć przez obiektyw i w którym momencie nacisnąć migawkę, aby nasze zdjęcia były jeszcze lepsze? Wszystko zgodnie z duchem Henriego Cartier Bressona i jego koncepcji „decydującego momentu” w fotografii. Utrwalajmy letnie wspomnienia!

źródło: Pixabay

Wskazówka pierwsza

Cartier-Bresson i jego “decydujący moment”

Henri Cartier-Bresson jest jednym z najsłynniejszych fotografów XX wieku. W 1952 roku ukazała się jego publikacja pt. „Decydującego momentu”. Składało się na nią 126 zdjęć i tekst teoretyczny dotyczący fotografii. W książce można odnaleźć definicję dobrej fotografii. Bresson pisał o niej następująco: „ … jest jednoczesnym rozpoznaniem, w ułamku sekundy, zarówno znaczenia wydarzenia, jak i precyzyjnej organizacji form, które nadają wydarzeniu ekspresję”. Najsłynniejsza koncepcja w fotografii opiera się na subiektywnym wyborze osoby wykonującej zdjęcie, która naciska spust migawki w określonym momencie rozgrywającej się przed nim kompozycji. Bresson mawiał, że: „Twoje pierwsze 10 tys. zdjęć będzie najgorsze.” Mistrz zakładał, że każdy może być dobrym fotografem i twórcą rewelacyjnego ujęcia, jednak to praktyka czyni mistrza. Najważniejsze jest baczne obserwowanie i refleks. Fachowcy nazywają go „foto-filozofem”. On sam twierdził, że nigdy nie był fotoreporterem i, że „ludzie myślą o wiele za dużo o technice, a za mało o widzeniu”.

źródło: Flickr

Wskazówka druga

Jak sama nazwa mówi … „foto” znaczy światło

Jeżeli przyjmiemy, że światło jest w fotografii najważniejsze, to drugą wskazówką związaną z fotografią krajobrazową jest to, aby dobrać odpowiedni moment wykonywania zdjęcia będącego pejzażem. Specjaliści mówią o fotografowaniu podczas tzw. „dwóch złotych godzin”. Ważna jest lokalizacja i oczekiwanie na właściwe światło. Najcenniejsze według specjalistów (czyli tych, którzy swoje 10 tys mają już za sobą) jest wyjście w plener godzinę po wschodzie słońca lub godzinę przed jego zachodem. Jest to szczególnie ważne, ponieważ fotografia krajobrazowa wykonywana podczas długich, letnich dni wiąże się z operowaniem ostrego światła. Promienie słoneczne kiedy słońce wschodzi i zachodzi dają niezwykłą miękkość, inaczej rozkładające się cienie i cieplejsza tonację. Dzięki wykonywaniu zdjęć krajobrazowych podczas „dwóch złotych godzin” światło rozkłada się korzystniej na fotografowanych obiektach i dodaje niezwykłej atmosfery zdjęciom. Nie wierzysz? Koniecznie wybierz się z aparatem podczas „dwóch złotych godzin”! Światło w tych godzinach naprawdę potrafi zdziałać cuda!

źródło: Pixabay

Wskazówka trzecia

Fotografując krajobraz pokazuj wiele planów!

Często ujmujące zdjęcia krajobrazowe pokazują rozległe krajobrazy. Do fotografii krajobrazowej warto wybierać więc głębokie przestrzenie. Koniecznie pokazuj wiele planów. Do takich zdjęć świetnie nadaje się obiektyw szerokokątny, czyli taki, którego ogniskowa jest krótsza niż 50 mm (najczęściej 24 lub 28 mm). Lepsza jakość obrazu zagwarantuje obiektyw stało ogniskowy (18-55mm). Obiektywy te posiadają zwiększoną tolerancję na zniekształcenia ale i lepiej radzą sobie z tzw. aberracją chromatyczną, czyli zjawiskiem występującym przy wykonywaniu zdjęć o dużych kontrastach. Warto jednak pamiętać, że to nie dobór sprzętu, ale wybór krajobrazu i odpowiednie skadrowanie go decydować będzie o tym, czy fotografia jest interesująca. Najważniejsze jest bowiem oko osoby stojącej za obiektywem!

źródło: Pixabay

Wskazówka czwarta

Patrz i kadruj

To Ty, jako fotograf dokonujesz tego bardzo subiektywnego wyboru, który fragment krajobrazu chcesz utrwalić na swojej fotografii. Bezpiecznie jest stosować przy tym wyborze taką zasadę, jak „trójpodział”. Bardzo archaiczna wskazówka (znana malarzom już w renesansie), która weszła szturmem do fotograficznego kanonu związanego z tym, jak wykonywać dobre zdjęcia. Pokazuj więc horyzont w jednej trzeciej wysokości od dolnej krawędzi zdjęcia, bądź dwóch trzecich. Ziemia zajmować będzie wówczas 1/3 część zdjęcia przy jednoczesnym pokazaniu 2/3 przestrzeni nieba, albo przeciwnie, to niebo będzie elementem dominującym w zdjęciu (2/3 powierzchni), a ziemia zajmować będzie tylko 1/3 formatu zdjęcia. Więcej informacji o trójpodziale znajdziesz TUTAJ.

źródło: Pixabay

Wskazówka piąta

Mocne punkty w fotografii pochodzą z zasad komponowania malarskich pejzażów!

Tak zwane „mocne punkty” w fotografii wiążą się z obowiązującym w malarstwie „złotym podziałem”. Dzielimy przestrzeń zdjęcia w pionie i poziomie trzema liniami. W miejscu przecięcia tych linii znajdują się właśnie przysłowiowe „mocne punkty”. To właśnie w nich „ustrzelić” powinniśmy - jak snajper - najbardziej interesujący nas element krajobrazu.

źródło: Pixabay

Wskazówka szósta

Dobry pierwszy plan

Oprócz „mocnych punktów” na zdjęciu przedstawiającym krajobraz, w których oko oglądającego zatrzymuje się na zdjęciu najdłużej (co udowodnili psychologowie widzenia!) ważny jest też pierwszy plan. Czyli to, co znajduje się najbliżej oglądającego. Za kardynalny błąd w fotografii krajobrazowej uważa się pozostawienie zbyt dużej pustej przestrzeni na pierwszym planie. Utrwalenie ciekawego obiektu na pierwszym planie, pokazanie go niejako na tle rozległego krajobrazu jest gwarantem wykonania zajmującej fotografii. Tylko wówczas mamy szansę pokazać skalę, przestrzeń, odległość, pomiędzy poszczególnymi elementami fotografowanego pejzażu. Szukajcie interesujących detali. Nie ograniczaj się do wykonywania zdjęć krajobrazowych z wysokości swojego wzroku. Fotografując przykucnij, albo przeciwnie wznieś się ponad przeciętny wzrost ludzki. Szukaj interesujących detali na pierwszym planie. Oprócz pierwszego planu warto rozważyć też poprowadzenie widza przez zdjęcie…. Jak to uzyskać? Poprzez taką kompozycję, która pokaże nam istniejący w przestrzeni element wijący się przez plan bliski, średni i daleki. Doskonałym przykładem może być tutaj kręta ścieżka, bądź umiejscowienie poszczególnych elementów krajobrazu według perspektywy zbieżnej, czy przekątnej.

źródło: Pixabay

Wskazówka siódma

Głębia, głębia … głębia ostrości

Głębia ostrości wiąże się z wykonywaniem zdjęć w trybie manualnym. Eksperymentując z głębią ostrości podczas wykonywania zdjęć krajobrazowych możemy, albo korzystać z tzw. wąskiej przesłony powodując, że uzyskujemy dużą głębię i praktycznie każdy plan w pejzażu będzie ostry…. Albo ustawiamy większy otwór przesłony, aby wybrać – co konkretnie będzie na naszym zdjęciu pokazane jako rozmazane, a co jako ostre. Uwaga - ta wskazówka wiąże się też z tym, że korzystanie z najmniejszego otworu przesłony może wywołać efekt dyfrakcji. Ten wiąże się ze spadkiem ostrości związanym z załamaniem się światła na krawędziach listków przysłony. Pamiętać też trzeba, że mały otwór i niskie ISO musi zostać zrównoważone przez dłuższy czas naświetlania… a to z kolei wiąże się z używaniem statywu. Głębia ostrości pozwala na pokazanie ostrego na przykład pierwszego tła, przy jednoczesnym pokazaniu nieostrości kolejnych planów. Pamiętaj, by wykorzystywać technikę do odpowiedniego wykadrowania zdjęcia, bo to jest gwarantem wykonania dobrego zdjęcia.

źródło: Pixabay

Wskazówka ósma

Czas naświetlania

Czas naświetlania jest istotny jeśli fotografujemy jakiś obiekt krajobrazu w ruchu. Rzekę, wodę, chmury, trawę na wietrze, pejzaż miejski. Dłuższy czas naświetlania wymusza na nas stosowanie statywu. Ale można stosować też tzw. ultrakrótkie czasy ekspozycji. 1/4000s pozwala na uchwycenie ruchu w tzw. „zamrożeniu” obiektu.

źródło: Pixabay

Wskazówka dziewiąta

Filtry

Profesjonaliści zabierają ze sobą w plener różnego rodzaju akcesoria dodatkowa w postaci na przykład filtrów połówkowych, szarych lub polaryzacyjnych. Dlaczego? Aby zdjęcia nie wymagały później zbyt wiele czasu poświęconego na ich obrabianie.

źródło: Pixabay

Wskazówka dziesiąta

Co o fotografii krajobrazowej mówią praktycy?

- „...żeby wykonywać dobre zdjęcia krajobrazowe fotografujący musi czuć kontakt z naturą”

- musi być urzeczony obrazem, który widzi”

- wykonać dobre zdjęcie krajobrazowe przy pełnym świetle”

- „…fotografowanie krajobrazu jest albo bardzo łatwe, albo bardzo trudne”

- samo miejsce może wyglądać o różnych porach dnia inaczej”

- „ fotografowaniu krajobrazu ważna jest cierpliwość i wytrwałość”

- krajobrazu musi wiedzieć, z której strony oświetlony będzie dany obiekt i jak się względem niego ustawić”

- „...zdjęcie pejzażowe oddziałuje inaczej na oglądającego niż krajobraz, który widzimy zza obiektywu. Na fotografa działają jeszcze zapachy, siła wiatru, temperatura…”

- da się pokazać całego otaczającego nas piękna, tylko wycinek”

„...dobre zdjęcie pejzażowe to takie, na którym dostrzegamy emocje autora”

źródło: Pixabay

Co się jeszcze może przydać podczas fotografowania krajobrazu?

- zapasowe akumulatory,

- odpowiednio dobrana odzież,

- wygodny plecak na sprzęt,

- coś na ząb,

karimata lub coś na czym będziemy mogli przysiąść.

źródło: Pixabay

Przebywamy w różnorodnych miejscach. Krajobrazy mogą być skrajnie odmienne: zimowy, miejski, wodny, leśny, górski, jesienny, pierwotny, kulturowy, wtórny…. Można by wymieniać dalej. Otaczające nas pejzaże są niejednorodne i przez to ciekawe. Definicja fotografii krajobrazowej jest trudna, gdyż wypowiadając te dwa słowa stosujemy swoistą metaforę…. Nad krajobrazem zastanawiamy się dopiero fotografując go, a przecież jest wokół nas cały czas. O powietrzu, którym oddychamy, też nie myślimy. Cały świat wokół może być inspiracją do wykonania zdjęcia krajobrazowego. Pokazujemy przestrzeń i to, co otacza człowieka. Dobre zdjęcie krajobrazowe, to takie zdjęcie, które umiejętnie pokazuje odbiorcy to, co nas samych urzekło w wycinku tego, co widzimy przed sobą. Fotografia krajobrazowa nie jest łatwa, bo nie ustawimy sami modela. Możemy jedynie sami starać się dopasować w przestrzeń tak, aby uzyskać jak najbardziej interesujący kadr. Przestrzeń wokół nas jest naprawdę bardzo interesująca. Trzeba tylko mieć podstawową wiedzę techniczną (zbliżać się coraz bardziej do tych wykonanych przez siebie 10 tys. najgorszych zdjęć!) i nauczyć się patrzeć! Pstrykaj i wywołuj swoje wspomnienia! Chwal się znajomym i rodzinie! Nie ma to, jak w chłodne dni zasiąść i oglądnąć, przywołujące wspomnienia kadry w postaci namacalnej, tradycyjnej fotografii, a nie tych wyświetlanych na ekranie komputera! I ostatnie wskazówki:

patrz na układ chmur,

nie bój się wiatru i deszczu,

szukaj miejsc, gdzie tworzą się mgły,

porównuj widziane przed siebie elementy przyrody, zestawiaj je w kadrze,

łap promienie słońca,

zmieniaj perspektywę,

eksperymentuj!

w jaki sposób wpływa na nasze zdjęcia? — Jakub Perlikowski

Światło kształtuje nasze zdjęcia - to kwestia oczywista. Ale czy zastanawialiście się kiedyś w jaki sposób wpływa na fotografię poza rozmyślaniem tylko o złotej/niebieskiej godzinie i szukaniem kolorów podczas wschodów i zachodów słońca?

Kierunek padania światła definiuje charakter zdjęcia. Może dodać dynamiki bądź wprowadzić łagodny, spokojny klimat. Świadomie operując źródłem światła, czyli mówiąc bardziej obrazowo, ustawiając aparat odpowiednio do słońca - możemy ciekawiej budować swoje kadry.

Kierunek światła w fotografii (analizując tylko pejzaże) możemy podzielić na 4 główne kategorie: światło przednie, tylne, boczne i rozproszone. Podziału dokonujemy ze względu na to jak oświetlona jest fotografowana przez nas scena - a nie, jak można by myśleć, gdzie znajduje się źródło światła względem fotografa.

Jak wpływa to na nasze zdjęcia? Sprawdźmy na kilku przykładach.

Światło przednie

Oświetla naszą scenę od przodu, tzn. źródło światła znajduje się za naszymi plecami. W fotografii krajobrazowej wzmacnia kolory, podświetlając tylko dany fragment zdjęcia.

Write a Comment