Podstawy fotografii krajobrazowej
9 wskazówek dotyczących spektakularnej fotografii krajobrazu miejskiego
powiązany kurs: po prostu oszałamiające krajobrazy
fotografia krajobrazu miejskiego oddaje piękno środowiska stworzonego przez człowieka. Oto 10 wskazówek dotyczących fotografowania miejskich krajobrazów.
Czym Jest Fotografia Krajobrazu Miejskiego?
Photo by Matteo Catanese on Unsplash
termin Fotografia krajobrazowa wywołuje wrażenia oszałamiających widoków natury.
wodospady, góry, surowa pustynia i obfite lasy… fotografowie krajobrazu spędzają czas dokumentując piękno świata przyrody.
fotografia krajobrazu miejskiego ma na celu zilustrowanie istoty sceny. W ten sposób jest jak tradycyjna Fotografia krajobrazowa.
ale w przeciwieństwie do fotografów krajobrazu, fotografowie krajobrazu miejskiego dokumentują interwencje, struktury i środowiska wykonane przez człowieka.
najstarszy zachowany obraz z kamery jest również najwcześniejszym przykładem krajobrazu miejskiego. To Widok Nicéphore 'a Niépce’ a z okna w Le Gras. Obraz przedstawia krajobraz jego posiadłości w Saint-Loup-de-Varennes we Francji.
dzisiaj fotografowie krajobrazu miejskiego rejestrują intrygujące i dynamiczne otoczenie miast.
9. Poznaj środowisko miejskie
Zdjęcie: Hin Bong Yeung na Unsplash
niezależnie od tego, gdzie jesteś, w fotografii chodzi o eksplorację.
Fotografia makro wymaga od fotografów odkrywania światów o najdrobniejszych szczegółach.
uliczni fotografowie przemierzają ulicę, szukając przypadkowych chwil życia.
w fotografii krajobrazu miejskiego eksploracja ma kluczowe znaczenie.
zaułki, ruchliwe ulice, stare budynki, witryny sklepowe … odkrywanie odkrywa serce rozległego krajobrazu miejskiego.
każda przestrzeń, każdy właz, każda Panorama to zapis wizualny. Uosabia historię i kulturę środowiska miejskiego.
gdy masz okazję, chwyć aparat i zatrać się w miejskiej eksploracji na kilka godzin.
nigdy nie wiesz, co możesz odkryć!
8. Szukaj nowych perspektyw
photo by Matthew Henry on Unsplash
patrzenie w lewo i w prawo nie jest zarezerwowane do przekraczania ruchliwej ulicy.
czasami jako fotografowie możemy utknąć fotografując tylko to, co jest przed nami.
w miejskim krajobrazie wszystko dzieje się wszędzie naraz.
oznacza to, że jako fotograf miejski ważne jest, aby być świadomym tego, co dzieje się wokół ciebie.
Spójrz nad siebie, a także u stóp i trzymaj aparat w ruchu.
Wypróbuj perspektywę robaka, robiąc zdjęcie aparatem na ziemi.
Znajdź punkt widokowy i podziwiaj z lotu ptaka Miasto poniżej.
możesz nawet użyć drona. Pamiętaj, aby przestrzegać wszelkich przepisów dotyczących użytkowania dronów w okolicy.
Dostosuj swoją perspektywę. Stworzy to obrazy, które mówią o wciągającej naturze miejskiego życia.
7. Powtarzanie Embrace dla uderzających ujęć
Zdjęcie Kirill Sharkovski na Unsplash
krajobraz miejski jest pełen wzorów i powtórzeń.
podczas gdy życie w powtarzaniu może okazać się nudne, powtarzanie może stworzyć uderzającą fotografię krajobrazu miejskiego.
kolorystyka, elementy architektoniczne, przewody napowietrzne, ludzie – Szukaj powtórzeń i wzorów. W ten sposób można uchwycić budowę samego krajobrazu miejskiego.
oczywiście łamanie powtórzeń to kolejny sposób na stworzenie przyciągającej wzrok fotografii krajobrazu miejskiego.
zakłócenie wzorca prowadzi oko widza prosto do zakłócającego punktu ogniskowego.
miej oko na powtarzające się tematy, ale nie bój się dodać trochę zakłóceń dla podkreślenia.
6. Ulepsz tekstury w czerni i bieli
zdjęcie wykonane przez Marcusa Castro na Unsplash
czarno-biała fotografia podkreśla fakturę, kształt i formę. Może przekształcić miejski krajobraz w sugestywne studium światła.
kolor jest aktywny i żywy. Czarno-biała fotografia jest bardziej stonowana i refleksyjna.
czarno-biały portret miejskiego krajobrazu zaprasza do analitycznego oglądania.
czarno-biała fotografia krajobrazu miejskiego również pozbywa się rozproszenia koloru. Może to spowodować efekt i głębię.
jeśli scena miejska jest zbyt zajęta kolorami, spróbuj użyć czarno-białego schematu w kamerze lub później podczas przetwarzania końcowego.
5. Prowadź Oko za pomocą wiodących linii
zdjęcie wykonane przez Echo Grid na Unsplash
linie wiodące to technika kompozycyjna stosowana do kierowania okiem widza wokół obrazu.
ludzkie oko jest naturalnie przyciągane do porządku, który linie sugerują
mosty, drogi i architektura wszystkie kultywują silne linie prowadzące.
spróbuj sfotografować odważne linie w miejskim krajobrazie. W ten sposób można skierować uwagę widza na kluczowe elementy zdjęcia.
4. Użyj aplikacji fotograficznych, aby znaleźć najlepsze światło
Zdjęcie Eugene Triguba na Unsplash
jest tylko tyle światła dziennego w ciągu 24 godzin. Fotografia krajobrazu miejskiego może wykorzystać każdą minutę.
istnieją niezliczone różnice w temacie i warunkach oświetleniowych. To może trzymać cię na palcach.
na szczęście są kalkulatory oświetlenia jak efemeryda fotografa. Możesz użyć aplikacji, aby pomóc Ci znaleźć optymalne naturalne warunki oświetleniowe dla danej lokalizacji.
to powiedziawszy, nie bądź niechętny wyruszaniu w dzień, w którym warunki nie są najlepsze.
niektóre z najlepszych fotografii krajobrazu miejskiego zdarzają się przy słabej pogodzie lub w ostrym świetle.
wstań wcześnie i trzymaj się deszczu, gradu lub blasku, aby odkryć to, co najlepsze w miejskim krajobrazie.
3. Up your Night Life for Atmospheric Scenes
photo by Sean Foley on Unsplash
podczas gdy wiele dzieje się w miejskim krajobrazie w ciągu dnia, wiele dzieje się również w nocy.
sztuczne światło może oświetlić otoczenie, odsłaniając nastrojowe sceny rozrastania się miast.
jeśli znajdziesz ciekawą lokalizację miejską, odwiedź ją w nocy. To da ci inną perspektywę fotografii miejskiej.
gdy zajdzie słońce, spakuj statyw i wypatruj neonów, świateł samochodowych, świateł ulicznych, witryn sklepowych… wszystkiego, co nada trochę oświetlenia nocnej scenie.
wysoki punkt widokowy pozwala w nocy podziwiać piękne światła miejskiego krajobrazu.
niska perspektywa oświetla często niepokojące wymiary miejskich nocnych krajobrazów.
2. In With the Old-Znajdź opuszczone miejsca na surrealistyczne obrazy
zdjęcie wykonane przez Polinę Raevskaya na Unsplash
Miejskie krajobrazy są często mieszanką Starego i Nowego oraz Natury i sztuczności.
opuszczone miejskie krajobrazy mogą być surrealistyczne, a czasem przerażające. Są również bogate w oznaczenia czasu i Świetne tematy fotograficzne.
Urban exploring, (urbexing) często obejmuje fotografowanie opuszczonych miejsc.
ale jeśli widziałeś fotogeniczne opuszczone miejsce, pierwszym krokiem jest uzyskanie pozwolenia na dostęp do witryny.
chociaż może to być trudne, złapanie się na wtargnięciu może zrujnować ci dzień.
opuszczone miejsca również mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa.
z reguły zawsze błądź po stronie ostrożności i nie idź sam.
1. Użyj małych szczegółów, aby utworzyć cały obraz
Photo by Alex on Unsplash
termin Pejzaż miejski sugeruje zrobienie kroku wstecz, aby nagrać scenę w całości.
ale gatunek obejmuje również mikrokosmosy szczegółów, które składają się na cały obraz.
znaki, graffiti, elementy architektoniczne, faktury, kolory… wszystkie te tematy i wiele więcej tworzą intrygujące obrazy same w sobie.
możesz nawet wbudować fotografię makro w swoją praktykę. Zanurz się głęboko w budulec naszego miejskiego świata.
podsumowanie
Zdjęcie Omid Armin na Unsplash
fotografowie krajobrazu miejskiego starają się zobrazować istotę sceny.
dzięki świadomości i eksploracji, miejscy fotografowie odkrywają serce miejskiego krajobrazu.
przedstawiając powtórzenia i linie wiodące, możemy wizualnie dekonstruować nasze miejskie otoczenie.
Fotografowanie w czerni i bieli tworzy formalne studium krajobrazu miejskiego.
i fotografowanie zarówno w dzień, jak iw nocy dokumentuje charakter stale rozwijającego się Miejskiego siedliska.
jeśli znajdziesz się w środku miejskiego krajobrazu, załóż wygodne buty, chwyć aparat i wyjdź. Miejska dżungla czeka!
Fotografia krajobrazowa – porady dla początkujących
Fotografia krajobrazowa jest atrakcyjna niezależnie od pory roku, w końcu natura się zmienia i zawsze znajdzie się coś interesującego do uwiecznienia. Jednakże fotografia krajobrazowa staje się szczególnie popularna w ciepłych miesiącach, głównie wiosną i latem. Jak się przygotować, jeśli wcześniej nie miało się z nią do czynienia? Podpowiadamy!
Spis treści:
Jaki sprzęt do fotografii krajobrazowej? Dodatkowe akcesoria do fotografii krajobrazowej O tym pamiętaj by robić piękne zdjęcia krajobrazów Jakie krajobrazy na pewno warto fotografować? Jak zabezpieczyć sprzęt podczas poszukiwań ciekawych krajobrazów i kadrów?
Jaki sprzęt do fotografii krajobrazowej?
Podczas przygotowywania się do zdjęć krajobrazowych większą uwagę niż na aparat należy zwrócić na obiektyw. Dobrymi aparatami są lustrzanka ibezlusterkowiec, jako że to właśnie w nich można wymieniać optykę.
Właściwy do fotografii krajobrazowej jest obiektyw szerokokątny, choć oczywiście znajdą się zwolennicy ogniskowej 50 mm, a także teleobiektywów zmiennoogniskowych. Obiektyw szerokokątny zapewnia głębię obrazu i obejmuje sceny – zgodnie z nazwą – szeroko. Na dodatek maksymalnie rozwarta przysłona wpuszcza do obiektywu dużo światła, więc zdjęcia są jasne i wyraźne.
Porada: Na początek przygody z fotografią krajobrazową wybierz obiektyw zmiennoogniskowy, by wypróbować, przy jakiej wartości ogniskowej robi Ci się zdjęcia najlepiej. Proponujemy modele Tamron 28-75 mm f 2.8 Di III RXD,Canon RF 24-70 mm F2.8L IS USM, Nikon Nikkor 17-55 mm f/2.8 G DX.
Dodatkowe akcesoria do fotografii krajobrazowej
Na aparacie i obiektywie krajobrazowy sprzęt foto się nie kończy. również akcesoria:
filtr polaryzacyjny – zmniejsza refleksy świetlne, poprawia nasycenie kolorów (nieba, wody, trawy),
– zmniejsza refleksy świetlne, poprawia nasycenie kolorów (nieba, wody, trawy), statyw fotograficzny – w pewnych sytuacjach niezbędny, zwłaszcza przy zdjęciach wykonywanych z długim czasem naświetlania bądź w nieidealnych warunkach oświetleniowych. Ponadto statyw odciąża Cię podczas wielogodzinnej sesji. Zdjęcia będą wyraźne, nieporuszone,
– w pewnych sytuacjach niezbędny, zwłaszcza przy zdjęciach wykonywanych z długim czasem naświetlania bądź w nieidealnych warunkach oświetleniowych. Ponadto statyw odciąża Cię podczas wielogodzinnej sesji. Zdjęcia będą wyraźne, nieporuszone, wyzwalacz migawki – wężyk spustowy albo pilot, dzięki któremu nie będziesz musiał dotykać aparatu i wykluczysz ryzyko poruszenia zdjęć.
O tym pamiętaj, by robić piękne zdjęcia krajobrazów
Poniżej w punktach zaprezentowaliśmy porady, które dotyczą już bezpośrednio sesji krajobrazowej. Wykorzystaj je, by osiągnąć efekty zapierające dech w piersiach.
Mimo iż każdy fotograf ma inne ulubione godziny fotografowania, na zdjęcia krajobrazów udawaj się przede wszystkim rano i wieczorem, by dwukrotnie korzystać z godzin niebieskiej i złotej. Najlepiej uczyć się fotografii krajobrazowej przy dobrym świetle. Początkowo unikaj zdjęć nocnych, te dojdą do repertuaru z czasem. Zdjęcia krajobrazów koniecznie zapisuj w formacie RAW. Owszem, zmieścisz mniej ujęć na pojedynczej karcie, jednak będziesz mógł poprawić je w programie graficznym lub wywołać w doskonałej jakości i dużym formacie. Podczas sesji kontroluj ekspozycję. Przełącz tryb automatyczny na manualny i sprawdzaj światłomierz oraz histogram. Rób zdjęcia z niskim ISO i szeroką przysłoną. Wypróbuj długi czas naświetlania, by na fotografiach krajobrazowych oddać ruch chmur po niebie, traw na wietrze, fal morza. Włącz podgląd siatki, by zachować trójpodział kadru i umieszczaj najważniejsze elementy krajobrazu w punktach przecięć linii. Jeśli stosujesz statyw do fotografii krajobrazowej, wyłącz AF i stabilizację w obiektywie. Wyłącz lustro albo włącz wcześniejsze podnoszenie. (Alternatywnie rób zdjęcia bezlusterkowcem). Ostrość ustawiaj ręcznie, np. na 1/3 głębokości.
Jakie krajobrazy na pewno warto fotografować?
Na jakich krajobrazach warto się skupiać? Tak naprawdę chyba nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. W końcu każde miejsce może zachwycić, a też każda osoba może mieć inne upodobania. Odpowiednio wykonane ujęcie potrafi nawet ukazać pejzaż ładniejszym, niż jest w rzeczywistości! Jednak warto pamiętać o tym, że przygotowanie fotografa powinno być też dopasowane do fotografowanego miejsca. Inaczej będzie się pracować nad morzem, a inaczej w górach. Na przykład podczas fotografii nad morzem w słoneczny dzień, konieczna może się okazać blenda, która złagodzi padające światło.
Akcesoria niezbędne do fotografii krajobrazowej. Sprawdź, co polecamy!
Jak zabezpieczyć sprzęt podczas poszukiwań ciekawych krajobrazów i kadrów?
Na pewno warto wspomnieć też kilka słów na temat bezpieczeństwa sprzętu podczas wędrówek w poszukiwaniu odpowiednich kadrów i krajobrazów. To dlatego każda osoba, która decyduje się na taki rodzaj fotografii, jak najbardziej powinna zainwestować w odpowiednią torbę do przenoszenia sprzętu, która przy okazji złagodzi ewentualne wstrząsy czy uderzenia. Na długie sesje warto zabrać ze sobą również dodatkowy akumulator na wypadek wyczerpania baterii, oraz zapasową kartę pamięci i odpowiednie etui na nią, które również będzie chronić, chociażby przed złamaniem. Będąc tak odpowiednio przygotowanym, zdecydowanie można wyruszyć na poszukiwanie pięknych krajobrazów, które zachwycać będą również na profesjonalnych zdjęciach!
Podstawy fotografii krajobrazowej
Podstawy fotografii krajobrazowej, to nic innego, jak minimalna baza wiedzy potrzebna do jak najlepszego uwieczniania na fotografii otaczającego nas świata.
Osoby omijające szerokim łukiem tryb manualny, muszę zmartwić i może nawet zaskoczyć. Najlepsze zdjęcia wychodzą wtedy, gdy używa się w umiejętny sposób trybu manualnego. Tryb “AUTO” za bardzo wszystko uśrednia i tak naprawdę nigdy nie wiemy, jak aparat zinterpretuje nasz kadr. Dlatego zalecam przejść na tryb manualny, przynajmniej jeśli w grę wchodzi fotografia krajobrazowa.
Kadr – Podstawy fotografii krajobrazowej
Pierwsze czego świadome fotografowanie wymaga, to wybór odpowiedniej ogniskowej. Od tego zależy, czy uzyskacie wąski, czy szeroki kadr. Czym jest ogniskowa? Tłumacząc najprościej jak się da, jest powiększeniem. W zależności jaką ogniskową wybierzemy, uzyskamy szerszy lub węższy kadr. Nie ma jednej uniwersalnej wartości, która spisuje się świetnie w każdych warunkach. Jeśli chcemy fotografować obiekty znajdujące się daleko od nas lub wąski wycinek kadru, wtedy korzystamy z wysokich ogniskowych. Więc tym samym jeśli chcemy, aby jak największa przestrzeń znalazła się w kadrze, wtedy mała ogniskowa będzie najlepsza.
Warto wiedzieć, że ogniskowa nie wpływa jedynie na sam kadr. Wpływa również na czas naświetlania i w niektórych przypadkach na przysłonę. Zasada jest taka, że czas naświetlania powinien być równy, a nawet krótszy od odwrotności długości ogniskowej mierzonej w milimetrach. Może brzmi skomplikowanie, lecz jest to bardzo proste. Na przykład ustawiając ogniskową 100mm, czas naświetlania powinniśmy ustawić nie dłuższy niż 1/100s. Czyli wartość 1/80s będzie dla ogniskowej 100mm za długim czasem i da nam nieostrą fotografię. Ta reguła, jeden do jednego, tyczy się jedynie aparatów pełnoklatkowych. Wynika to z kąta widzenia „pełnoklatkowców”. W aparatach z mniejszymi matrycami, trzeba liczyć ogniskową x1.6 dla Canona, a dla pozostałych x1.5. Czyli w takim przypadku dla obiektywu o ogniskowej 300mm, bezpieczny czas otwarcia migawki, to 1/500s. Więc jeśli Wasz aparat bez obiektywu kosztował min 7000 zł, jest szansa, że posiadacie “pełną klatkę”. W sumie nie znam osoby, która nieświadomie kupiła pełnoklatkowy aparat. No ale różnie może być. Dlatego polecam sprawdzić w specyfikacji jaką macie matrycę.
Nie popadajcie w paranoję z tymi liczbami. Da się zrobić z “ręki” nieporuszone zdjęcie nawet przy dłuższych czasach. Zależy to od wielu czynników. Sposób trzymania aparatu, to jak stoimy, znaczenie ma nawet to, czy patrzymy przez wizjer, czy w ekran. Zakładam jednak, że lepiej zacząć z większymi czasami, bo później, jak już nabierze się wprawy, można je bezpiecznie zmniejszać. Po prostu niektórzy mają bardzo pewną rękę, inni mniej.
Przysłona
Podstawa fotografii krajobrazowej, to również przysłona. Wartość odpowiada za ostrość elementów na zdjęciu. W omawianej fotografii krajobrazowej, korzysta się zwykle z dużych wartości typu f/8, f/11, a nawet f/16. Dzięki temu wszystkie interesujące nas plany, są wyraźne. Z racji, że przysłona ma wpływ również na czas naświetlania, często aby zastosować wyższe wartości, typu f/8, będziecie musieli umieścić aparat na statywie. Jest to konieczne dla uzyskania najlepszej jakości zdjęć, gdyż “podkręcanie” ISO da nam wprawdzie możliwość fotografowania bez użycia statywu, lecz tym samym, pogorszymy jakość zdjęcia.
Kolor
Mogłoby się wydawać, że aparat widzi kolory tak samo jak ludzkie oko. Rzeczywistość jest nieco inna. Często trzeba wskazać aparatowi jakie jest aktualnie światło, a dokładniej temperatura barwowa. Oko ludzkie daje sobie radę i nie ma trudności z adaptacją. Dla nas śnieg jest tak samo biały bez różnicy, czy słońce jest za chmurami, czy na bezchmurnym niebie. Aparat niestety bardzo często doda do zdjęcia pewną dominantę barwną. Jest to spowodowane nieodpowiednim odczytaniem temperatury barwowej.
Balans bieli odpowiada za to, jak aparat postrzega kolory. Domyślnie jest ustawiony na “AUTO”, nawet w trybie manualnym. Zwykle przy opcjach ustawień balansu bieli, dostępne są opcje tematyczne wgrane fabrycznie do aparatu. Są to na przykład ustawienia balansu bieli dla światła żarowego, jarzeniowego, słonecznego czy pochmurnego. Zaznaczając poszczególne opcje zauważycie, że aparat dodaje automatycznie określoną dominantę barwną, która ma zneutralizować różnice kolorystyczne charakterystyczne dla poszczególnych rodzajów oświetlenia. Niektóre żarówki świecą ciepłym inne zimnym światłem, a wszystko to trzeba wyrównać w taki sposób, żeby efekt końcowy był neutralny. Świetnym rozwiązaniem dla osób, które niekoniecznie chcą “bawić się” w dobieranie odpowiedniego balansu bieli, jest fotografowanie w formacie RAW, który jest cyfrowym odpowiednikiem negatywu i podobnie jak jego fizyczna wersja, wymaga późniejszego wywołania, co umożliwia dowolne ustawienie balansu bieli. W sumie tych opcji jest cała masa, ale o tym przygotuję oddzielny materiał. Na początek powinny wystarczyć ustawienia balansu bieli oferowane przez aparat, w ostateczności zacznijcie na spokojnie z trybem “AUTO”. Będziecie niezadowoleni z efektów, to sami sięgniecie po ręczne ustawienia ;)
Światło
Jest wymogiem bez którego fotografia nie powstanie. To ono nadaje jej kształt. Więc skoro jest to czynnik kluczowy, jasnym jest, że trzeba go dokładnie poznać. Aparaty fotograficzne oferują nam zwykle trzy pomiary światła. Punktowy, centralny i matrycowy. W fotografii krajobrazowej na początek skupcie się na trybie matrycowym. Fakt, że przysłony jakich używa się przy fotografii krajobrazowej są zwykle duże, sprawia, że wspomniany przeze mnie statyw, jest niezbędnym elementem wyposażenia. Ustawcie sobie na początek przysłonę f/11, niską wartość ISO, np 100, później sprawdźcie na wskaźniku poziomu ekspozycji, jaki czas będzie potrzebny do prawidłowego naświetlenia zdjęcia. Wartością jaka Was powinna interesować, jest “0”. Wszelkie odstępstwa sprawią, że obraz będzie prześwietlony lub niedoświetlony. Ale może też się zdarzyć tak, że zdjęcie lepiej wyglądać będzie lekko prześwietlone lub niedoświetlone. Musicie po prostu ufać przede wszystkim swoim oczom.
Fotografia krajobrazowa, bo człowiek uczy się całe życie
Pamiętajcie, że nie ma wartości uniwersalnych przy których każde zdjęcie wyjdzie perfekcyjnie. Fotografia krajobrazowa to świetny temat do nauki fotografii. Niezliczona liczba warunków oświetleniowych dostarcza za każdym razem nowych wyzwań i tylko częste fotografowanie może nauczyć nas je rozwiązywać w sposób naturalny. Eksperymentujcie z tymi ustawieniami. Wartości które podałem, to podstawy fotografii krajobrazowej, baza wiedzy na początek, a to co z nią zrobicie, to już zależy tylko od Was. Na koniec jeszcze jedno. Róbcie zdjęcia w formacie RAW, a nie w JPG.
Write a Comment