10 powodów, dla których Twoje zdjęcia nie są ostre

 

 

Uzyskanie ostrych zdjęć jest jednym z podstawowych celów w fotografii. Jeśli Twoje obrazy nie są tak ostre, jak byś chciał, zapoznaj się z naszym dziesięciopunktowym przewodnikiem, aby dowiedzieć się, gdzie się pomyliłeś i jak zrobić to dobrze następnym razem.

Powód nr 1. Twoje zdjęcia nie są ostre: zbyt niska prędkość migawki

W czasach fotografii filmowej obowiązywała ogólna zasada, że ​​aby uzyskać ostre obrazy z ręcznego aparatu, czas otwarcia migawki musiał być co najmniej jedna sekunda podzielona przez ogniskową obiektywu.

Jeśli więc fotografowałeś z optyką 100 mm, czas otwarcia migawki musiał wynosić co najmniej 1/100 s, co ze względu na sposób ustawienia czasu otwarcia migawki zwykle przekłada się na ustawienie 1/125 s lub szybsze.

Czytaj więcej: Nikon Z6 **EMBARGO 23.08. 6 rano BST**

Ta zasada obowiązuje do dziś, ale jest nieco skomplikowana przez współczynniki powiększenia ogniskowej czujników subpełnoklatkowych i systemów stabilizacji obrazu.

Na przykład, jeśli obiektyw 100 mm jest zamontowany w lustrzance cyfrowej Nikon APS-C, takiej jak D3300, która ma współczynnik powiększenia ogniskowej 1,5x, fotograf musiałby ustawić czas otwarcia migawki na co najmniej 1/150 s.

Lustrzanki cyfrowe Canon APS-C, takie jak EOS Rebel T7i / 800D, mają współczynnik powiększenia ogniskowej 1,6x, więc czas otwarcia migawki musiałby wynosić co najmniej 1/160 s.

Wiele obiektywów ma teraz kompensację 4 stopni — to różnica między fotografowaniem z prędkością 1/125 s a 1/8 s

Systemy stabilizacji obrazu wbudowane w niektóre obiektywy i aparaty mają mechanizm kompensujący przypadkowe ruchy aparatu, co pozwala na stosowanie długich czasów otwarcia migawki, gdy aparat jest trzymany w ręku.

Wiele obiektywów ma teraz kompensację 4 stopni - to różnica między fotografowaniem z prędkością 1/125 s i 1/8 s.

Nawet ze stabilizacją obrazu niektórzy ludzie lepiej trzymają aparat nieruchomo niż inni. Ilość wypitej kawy i alkoholu również może mieć znaczenie.

Dowiedz się więcej: Fotografia od A do Z: Czas otwarcia migawki

Powód nr 2 Twoje zdjęcia nie są ostre: drgania aparatu

 

 

 

 

 

 

Jeśli nie możesz użyć czasu otwarcia migawki wystarczająco szybkiego, aby zatrzymać przypadkowe ruchy aparatu lub drgania aparatu, i nie możesz lub nie chcesz zwiększać czułości, musisz umieścić aparat na jakiejś formie podparcia.

Monopod może być niezwykle przydatny, gdy używasz długiego, ciężkiego teleobiektywu i chcesz odciążyć ramiona i zmniejszyć drgania, które stają się bardzo widoczne, gdy spojrzysz przez wizjer.

Jest lekki i łatwy w przenoszeniu, co zapewnia dużą swobodę poruszania obiektywem i śledzenia poruszającego się obiektu.

Jednak gdy potrzebujesz maksymalnej stabilności, najlepszym rozwiązaniem jest statyw. Jeśli nie potrzebujesz pełnej wysokości statywu, wyciągnij tylko grubsze sekcje nóg i nie wyciągaj środkowej kolumny, aby uzyskać najlepsze wyniki.

Powód nr 3 Twoje zdjęcia nie są ostre: wibracje spowodowane dotknięciem aparatu

Wystarczy dotknąć aparatu zamontowanego na statywie, aby trochę się chwiał, co może sprawić, że zdjęcia będą miękkie. Na szczęście stosunkowo łatwo rozwiązać problem za pomocą zdalnego wydania.

Zdalne wydania są dostępne w dwóch formach, przewodowej i bezprzewodowej. Z reguły zdalne wyzwalacze bezprzewodowe są droższe, ale skuteczniejsze niż przewodowe.

Do aparatu należy podłączyć wyzwalacz przewodowy, a każdy ruch kabla, na przykład w wyniku wiejącego wiatru lub poruszania nim, może przenieść się na aparat i zmiękczyć obraz, więc należy zachować ostrożność.

Jedną z wad bezprzewodowych zdalnych wyzwalaczy jest to, że zwykle działają w świetle podczerwonym, co może sprawić, że będą trudne do użycia w jasnym świetle słonecznym. Zwykle wymagają one również, aby spust znajdował się w linii wzroku odbiornika/kamery.

Zdalne wyzwalanie jest szczególnie przydatne, gdy chcesz uzyskać bardzo długie czasy ekspozycji, ponieważ pozwalają uniknąć konieczności naciskania spustu migawki aparatu przez cały czas ekspozycji.

Dowiedz się więcej: 10 niezbędnych akcesoriów do nowego aparatu

Powód nr 4 Twoje zdjęcia nie są ostre: odbicie lustrzane

 

 

 

 

 

 

Jeśli nie masz zdalnego wyzwalacza pod ręką, samowyzwalacz aparatu może być dobrym zastępcą, ponieważ wyzwala migawkę po ustąpieniu wibracji spowodowanych naciśnięciem spustu migawki.

Jednak lustrzanki cyfrowe mogą w rzeczywistości same wytwarzać wibracje zmiękczające obraz, ponieważ działanie lustra podnoszącego się, aby umożliwić ekspozycję, wystarczy, aby zacząć się chwiać.

Lustrzane uderzenie jest większym problemem w przypadku niektórych aparatów niż innych. Niektóre mają bardziej wytłumiony ruch lustra, dzięki czemu na przykład jest mniej problematyczny.

Jeśli jednak chcesz w pełni wykorzystać wszystkie te piksele w aparatach o wysokiej rozdzielczości, takich jak Nikon D850, musisz pójść o krok dalej i użyć trybu blokady lustra.

Gdy wybrany jest tryb blokowania lustra, pierwsze naciśnięcie spustu migawki (w aparacie lub zdalnym wyzwalaniu) unosi lustro.

Następnie, gdy ustaną wibracje wynikające z ruchu lustra, ponownie naciśnij spust, aby wyzwolić migawkę i zrobić zdjęcie.

Powód nr 5 Twoje zdjęcia nie są ostre: ruch tematyczny

 

 

 

 

 

 

Nie ma znaczenia, jak stabilny jest aparat, jeśli obiekt się porusza, obraz będzie rozmazany. Jeśli fotografujesz poruszający się obiekt i chcesz, aby był ostry, a nie rozmazany, czas otwarcia migawki musi być wystarczająco szybki, aby zatrzymać ruch.

Ale jak szybko jest wystarczająco szybko?

Czas otwarcia migawki 1/60 s lub 1/125 s jest zwykle wystarczająco szybki, aby zamrozić chodzącą osobę, ale w przypadku szybko poruszających się obiektów konieczne będzie zwiększenie szybkości migawki.

Jeśli fotografujesz sporty, takie jak piłka nożna czy hokej, czas otwarcia migawki wynoszący około 1/500 s jest często wystarczająco szybki, aby zamrozić ciało gracza, ale najszybciej poruszające się części, takie jak nogi lub kij hokejowy, mogą nadal być rozmyte, a ekspozycja jeszcze krótsza czas jest wymagany.

Korzystanie z krótkich czasów otwarcia migawki oznacza używanie wyższego ustawienia czułości (ISO) i/lub otwarcie przysłony, aby wpuścić do aparatu więcej światła.

Chociaż dobrym pomysłem jest unikanie zwiększania czułości podczas fotografowania krajobrazów i martwej natury, często jest to niezbędne podczas fotografowania sportu i akcji.

Pod warunkiem, że unikasz najwyższych wartości czułości, większość nowoczesnych lustrzanek cyfrowych i CSC wytwarza przyzwoite obrazy. Warto również pamiętać, że odrobina szumu jest zwykle lepsza od źle zaburzonego obrazu.

Dowiedz się więcej: Trójkąt ekspozycji

Powód nr 6 Twoje zdjęcia nie są ostre: AF koncentruje się na niewłaściwym temacie

 

 

 

 

 

 

Nowoczesne aparaty mogą naprawdę ułatwić Ci życie, automatycznie ustawiając punkt ostrości, ekspozycję i balans bieli, aby zapewnić doskonałe obrazy.

Nie są jednak nieomylne. Jeśli pozwolisz aparatowi przejąć kontrolę nad wyborem punktu ostrości, może się to pomylić.

Wiele aparatów jest skalibrowanych tak, aby ustawiać ostrość na najbliższym obiekcie w kierunku środka kadru. W rezultacie, jeśli obiekt znajduje się blisko krawędzi kadru lub nie znajduje się najbliżej obiektywu, aparat może ustawić ostrość na niewłaściwym punkcie.

Jest to szczególnie ważne podczas fotografowania obiektów z bliska, ponieważ aparat zwykle szuka czegoś ze średniej odległości i może się okazać, że tło jest ostre, a nie obiekt.

Prostym rozwiązaniem jest samodzielne przejęcie kontroli nad punktem skupienia. Wybrany tryb jest zwykle nazywany podobnie jak Pojedynczy punkt AF lub Wybierz AF.

Po wybraniu odpowiedniego trybu użyj elementów sterujących nawigacji aparatu, aby wybrać punkt AF, który znajduje się nad obiektem w kadrze.

Nawet jeśli twój aparat ma dużo punktów AF, prawdopodobnie zdarzają się sytuacje, w których nie ma takiego, który zrówna się z obiektem.

Jeśli tak się stanie, po prostu wybierz punkt, który znajduje się blisko obiektu lub punkt centralny (ponieważ jest najbardziej czuły) i przesuń aparat tak, aby ten punkt znajdował się nad obiektem.

Następnie naciśnij spust migawki do połowy, aby ustawić ostrość obiektywu przed ponownym skomponowaniem ujęcia, trzymając wciśnięty spust migawki. Gdy scena jest prawidłowo skomponowana, naciśnij spust migawki do domu, aby zrobić zdjęcie.

Ta technika skupiania się i ponownego komponowania jest bardzo przydatna i staje się szybsza wraz z praktyką, więc niektórzy fotografowie używają jej przez cały czas.

Powód nr 7 Twoje zdjęcia nie są ostre: nie wybrano ciągłego AF

 

 

 

 

 

 

W trybie pojedynczego AF aparat ustawia ostrość obiektywu, gdy spust migawki jest wciśnięty do połowy, a ostrość pozostaje w tym punkcie, dopóki nie podniesiesz palca z przycisku migawki i nie naciśniesz go ponownie.

Jeśli chcesz ustawić ostrość w innym miejscu, musisz podnieść palec i albo zmienić kompozycję, albo wybrać inny punkt AF przed ponownym naciśnięciem spustu migawki.

Jeśli używasz trybu pojedynczego AF do fotografowania poruszającego się obiektu, zauważysz, że aparat najpierw ustawia ostrość na obiekcie, ale obiekt traci ostrość. W związku z tym, jeśli fotografujesz w sposób ciągły, tylko pierwszy obraz będzie ostry.

Jak sama nazwa wskazuje, w trybie ciągłego AF aparat ustawia ostrość obiektywu tak długo, jak długo jest wciśnięty spust migawki.

Oznacza to, że jeśli utrzymasz aktywny punkt AF nad obiektem (wiele aparatów oferuje opcje śledzenia, które w tym pomagają), będzie on ostry w każdym ujęciu (w granicach rozsądku).

Dowiedz się więcej: 10 niezawodnych sposobów na uzyskanie najostrzejszych zdjęć

Powód nr 8 Twoje zdjęcia nie są ostre: wybrano ciągły AF

 

 

 

 

 

 

Tryb ciągłego AF jest niezwykle przydatny podczas fotografowania ruchomych obiektów, a pod warunkiem, że obiekt znajduje się pod aktywnym punktem AF, może być również używany do fotografowania nieruchomych obiektów.

Jeśli jednak zastosujesz technikę „fokus-and-recompose”, aparat ponownie ustawi ostrość obiektywu, gdy tylko zmienisz kompozycję obrazu.

Tak więc prosta zasada jest taka, że ​​jeśli zamierzasz ustawić ostrość i zmienić kompozycję, upewnij się, że aparat jest ustawiony w trybie pojedynczego AF.

Powód nr 9 Twoje zdjęcia nie są ostre: zbyt mała głębia ostrości

 

 

 

 

 

 

Poza kilkoma kreatywnymi wyjątkami, podczas fotografowania krajobrazów zazwyczaj chcesz, aby obraz był ostry w całej scenie, od pierwszego planu po tło. Wymaga to użycia małej przysłony, aby uzyskać dużą głębię ostrości.

Korzystanie z małej przysłony i ustawienia niskiej czułości w celu uzyskania maksymalnej szczegółowości i ostrości oznacza również stosowanie dość długiego czasu otwarcia migawki, co sprawia, że ​​statyw jest niezbędny.

Dowiedz się więcej: Wyjaśnienie głębi ostrości

Powód nr 10 Twoje zdjęcia nie są ostre: zbyt mała przysłona

 

 

 

 

 

 

Chociaż użycie małej przysłony zwiększa głębię ostrości (rozmiar skupionego obszaru w ujęciu), zwiększa również wpływ dyfrakcji, czyli zakrzywienia światła podczas przechodzenia nad krawędzią ostrzy przysłony.

To wygięcie zapobiega skupianiu się światła na matrycy, a tym samym zmiękcza obraz. Im mniejsza apertura, tym większa część nieskoncentrowanego światła docierającego do matrycy, a więc większy efekt zmiękczania.

Oznacza to kompromis między głębią ostrości a ostrością. Zamiast zamykać przysłonę aż do jej minimalnego ustawienia, lepiej otwierać się przez stop lub dwa.

Aby odkryć, jak rozmiar przysłony wpływa na ostrość twoich obiektywów, ustaw aparat na statywie i ustaw ostrość na obiekcie z dużą ilością szczegółów. Następnie zrób zdjęcie przy każdym dostępnym ustawieniu przysłony.

Po zakończeniu przenieś obrazy na komputer i obejrzyj je w 100% na ekranie komputera.

Przyjrzyj się uważnie punktowi ostrości, a zobaczysz, że obrazy stają się nieco miękkie, gdy przysłona jest szeroko otwarta, a stają się coraz ostrzejsze w miarę zbliżania się do optymalnej przysłony.

Poza tym obraz staje się ponownie bardziej miękki, ponieważ dyfrakcja staje się coraz większym problemem.

Dowiedz się więcej: Fotografia od A do Z: przysłona

Write a Comment