Ty też możesz robić dobre portrety

Fotografia Portretowa — am-fotografia

Fotografia portretowa

Rodzaje portretów

Fotografia portretowa to skupianie się na człowieku, jego wyglądzie czy emocjach. Tak jak wiele jest różnych sposobów podejścia do takiej fotografii, tak i rodzajów portretów jest całkiem sporo. Myśląc o portrecie na myśl nie raz przyjdzie nam obraz namalowany przez artystę i wiszący gdzieś na ścianie. Tak i fotograf „maluje ‘’ swoim aparatem, światłem, tłem fotografowaną osobę. Tu wszystko jest ważne, gdyż zarówno człowiek, jak i jego otoczenie współgrają ze sobą. Tak, jak w malarstwie wyróżniamy różne style portretowe, tak i fotografia portretowa ma ich cały wachlarz. Do najczęściej spotykanych portretów należą.

- Portret amatorski. Kto z nas nie ma zdjęcia bliskiej osoby na swoim telefonie? Coraz lepszy sprzęt i dostępne filtry pozwalają na robienie zdjęć portretowych w szybki i prosty sposób.

- Portret naturalny. To większość ujęć, jakie powstają w fotografii portretowej. Na naturalnym, niewymuszonym zachowaniu i mimice twarzy chcemy bazować próbując uwiecznić na fotografii nie tylko wygląd, ale i charakter danej osoby. Portret naturalny jest czasem jedynym wyjściem w fotografii dziecięcej. Tych klientów trudno odpowiednio ustawić czy poprosić o spojrzenie w obiektyw.

-Portret pozowany. Każde zdjęcie legitymacyjne czy do dowodu jest jakby nie było portretem pozowanym. Ta część fotografii portretowej jest swego rodzaju demonstracją. To świadoma chęć ukazania tego, jak wyglądamy, jakie cechy chcemy pokazać, na co zwrócić uwagę widza. Portret pozowany obecny jest w fotografii modowej, ale też w tej codziennej. Fotografia kobieca, fotografia ciążowa i wiele innych korzystają w całkiem sporej dawce z portretu pozowanego. Wszystko właśnie po to, by pokazać i wydobyć to, na co chcemy zwrócić uwagę.

-Portret artystyczny. To najwyższa i najtrudniejsza forma fotografii portretowej. Realizować ją tak naprawdę może fotograf, który jest świadomy własnego stylu. Fotograf, który doskonale zna ludzką naturę a przede wszystkim jest znawcą własnego ja.

Portret artystyczny to wizja świata i jego postrzegania przez osobę naciskająca spust migawki. Tu nie ma myślenia o kompozycji, mozolnego „układania” modela- tu wszystko tworzy się „tu i teraz”

-Portret reportażowy. Taki portret dokumentalny jest jednym z trudniejszych rodzajów portretów. Fotografuje się daną osobę w charakterystycznym dla niej środowisku czy sytuacji. To niełatwe zadanie. Trzeba pokazać emocje, wygląd, otaczającą scenę. Wszystko zaś w sposób prawdziwy, nieprzekłamany, a jednocześnie łapiący za oko i serce. Jest to zadanie trudne, ale jednocześnie niesamowicie satysfakcjonujące.

Przykładem portretów reportażowych jest np. fotografia ślubna, gdzie w dyskretny sposób trzeba pokazać młodą parę w zastanej już sytuacji.

Jak widać rodzajów wykonywanych fotografii portretowych jest całkiem sporo. Wszystkie one wymagają dużego zaangażowania ze strony fotografa. Wymagają też sporej dawki wiedzy i empatii oraz wyczucia ludzkich emocji. Tylko wtedy portrety, które powstaną będą żywym obrazem pokazującym człowieka takim, jakim jest.

Imponujące portrety

Kompozycja ma duży wpływ na klimat zdjęć, nawet jeśli fotografujemy jeden i ten sam obiekt.

W przypadku zwykłych zdjęć zwykle staramy się umieścić obiekt na środku kadru. Podczas wykonywania zdjęć portretowych zalecamy jednak skorzystanie z reguły trójpodziału.

Zgodnie z nią kadr należy podzielić na 9 części (3 w pionie × 3 w poziomie), a obiekt umieścić w punktach przecięć linii podziału. W przypadku zdjęć portretowych środek twarzy lub oczy powinny się znaleźć na przecięciu linii.

Reguła trójpodziału to podstawa zrównoważonych zdjęć. Jeśli nie wiesz, jak skomponować ujęcie, zastosuj regułę trójpodziału. Pamiętając o niej, automatycznie zrobisz wiele udanych fotografii. Aparaty z serii α pozwalają wyświetlić siatkę linii trójpodziału na ekranie z tyłu korpusu. Można z niej skorzystać podczas tworzenia kompozycji zdjęcia.

Ty też możesz robić dobre portrety

“Ty też możesz robić dobre portrety” – Weronika Roter

Każdy użytkownik aparatu w pewnym momencie fotografuje ludzi. Jest to wdzięczna sztuka uwieczniania zmieniającej się rzeczywistości, która pozostaje wspaniałą pamiątką. Tworzenie portretów nie jest proste, bo pracujemy z żywym obiektem, pełnym uczuć i obiekcji, ale efekty są warte zachodu. Przedstawię więc kilka wskazówek, które ułatwią fotografowanie.

Zdjęcie idealne

Z pewnością trzeba tu zaznaczyć, że nie ma jednego dobrego schematu, który tworzy idealne zdjęcie – w żadnej kategorii. Poznawanie podstaw jest ważne, by potem móc je świadomie łamać. Tak to już ze sztuką bywa, że każdemu mogą podobać się inne rzeczy, dlatego odbierzcie proszę moje rady jako wskazówki, a nie ostre kryteria dla perfekcyjnej fotografii.

Posłuchaj wyobraźni

Każdy może zacząć swoją przygodę niezależnie od sprzętu, który posiada. Odseparowanie postaci od tła jest najbardziej charakterystycznym elementem portretu, więc najlepiej sprawdzą się aparaty z jasnym obiektywem. Najładniejszy bokeh (miękkie rozmycie tła) uzyskamy używając jasnych, stałoogniskowych obiektywów z dużą liczbą listków przysłony, najlepiej o ogniskowej 85mm przy pełnej klatce (dłuższe obiektywy ograniczają swobodny kontakt z fotografowaną osobą). Jednak nie jest prawdą, że innym aparatem (a nawet telefonem) ze standardowym obiektywem nie zrobimy dobrego zdjęcia, tak naprawdę ogranicza nas tylko wyobraźnia.

Pamiętaj, fotografujesz ludzi

Jedną z najistotniejszych rzeczy jest dobry kontakt z modelem lub modelką. Osoba, którą zamierzamy fotografować, powinna wiedzieć czego się może spodziewać. Jeżeli fotografujemy hobbystycznie na początku swojej drogi raczej nie trafimy na profesjonalne modelki, którym wystarczy proste nakreślenie czego oczekujemy, by potem niemal bez słowa stworzyć dobrą sesję. W momencie, gdy spotykamy modelkę po raz pierwszy warto wcześniej zaaranżować czas na rozmowę, w której ustalimy warunki współpracy, zgodę na publikację i szczegóły takie jak strój pasujący do scenerii, makijaż czy fryzura. Nawet jeśli znamy już tą osobę powinniśmy pomyśleć o takiej rozmowie, to rozluźnia atmosferę i w konsekwencji daje większą swobodę przy pracy.

Najlepsze miejsce na dobre portrety?

Wybierając miejsce na sesję zwróćmy uwagę na kompozycję całości. Uroda modelki ma istotne znaczenie, o czym wiele osób zdaje się zapominać. Egzotyczne rysy twarzy nie będą dobrze współgrały z klasycznym klimatem zamku i kolumn, za to świetnie wpiszą się w temat plaży i kwiatów. Strój również nie pozostaje bez znaczenia, tak jak fryzura czy makijaż (który powinien być mocniejszy od dziennego – powszechnie wiadomo, że fotografia ma tendencje do spłycania całości). Stworzenie historii na zdjęciu będzie intrygowało odbiorcę, kim jest osoba na zdjęciu, dokąd zmierza, dlaczego jest ubrana tak a nie inaczej, co robi lub co robiła?(3) Jeśli czasem zastanawiasz się, dlaczego twoje zdjęcia wydają się być nijakie, być może przemyślenie efektu końcowego będzie kluczem do sukcesu.

Moje miejsca

Osobiście lubię fotografować w mieście; budynki tworzą perspektywę nie dominując nad urodą modelki, a gra światła i cieni pięknie wydobywa rysy twarzy nawet, gdy fotografujemy bliżej południa niż nocy. Wieczorem możemy również skorzystać ze świateł ulicznych i ustawiając je w tle stworzyć urokliwy bokeh. Zielenie są natomiast wyjątkowo trudne do okiełznania, więc łąki i parki zostawiłabym na moment, gdy doskonale wiemy, co robimy, a i tak kierując się w stronę ciemniejszych odcieni.

Moja pora

Jeśli chodzi o porę dnia, podczas której najlepiej robić zdjęcia – tu nie będę odkrywcza. Złota godzina będzie najbezpieczniejsza dla twarzy. (7) Ostrego słońca nie chcemy na zdjęciu; przepalenia i mocne cienie są trudne do usunięcia w postprodukcji a struktura twarzy tworzy jej charakter i warto go zachować. Dla rannych ptaszków proponuję wschód słońca, daje nam to możliwość fotografowania w spokoju w miejscach popularnych i często odwiedzanych przez turystów. To ma swoje minusy, bo jesteśmy mocniej ograniczeni czasowo niż wieczorem, rano słońce jest ostre i szybko musimy chować się w cieniu. W momencie, gdy chcemy robić zdjęcia podczas dnia proponuję poszukać urokliwej kawiarni lub innego miejsca wewnątrz budynków, wcześniej pytając o zgodę.

Dbajmy o detale

Gdy stoimy już z aparatem przed modelką ustawmy ją odpowiednio. Kobiety bez torebki na ramieniu rzadko wiedzą, co zrobić z rękami, opuszczając je bezwładnie. To my powinniśmy być przygotowani na taką ewentualność. Dobrze mieć kilka zdjęć w telefonie z pozami, które nam się podobają. Dużo łatwiej na początku coś odwzorować niż wymyślić samodzielnie pozycję, która będzie wyglądała korzystnie. Dobrze wyglądają zdjęcia na których modelka ma dłonie w okolicy twarzy, bawi się kosmykiem włosów czy podpiera podbródek. Twarz przy ścianie tworzy ciekawą perspektywę, a półprofil znad ramienia wyszczupla rysy. Im więcej modelka będzie się ruszała, tym lepiej, zaproponujmy jej, by co chwilę coś zmieniała, czasem niewielki gest czy przesunięcie głowy tworzy lepsze ujęcie.

Nieograniczona pomysłowość, bo…

Mamy nieograniczoną ilość możliwości. Jest szkoła, która mówi, żeby nie pokazywać zdjęć na aparacie, ale ja po kilku pierwszych ujęciach zapraszam modelkę do ich przejrzenia. Po tym czasie już jestem w stanie ocenić, który jej profil wypada korzystniej, czy wygląda korzystniej z pochyloną głową czy wręcz przeciwnie, ale przede wszystkim widzę jej mimikę. Zazwyczaj każdy na początku jest spięty, i to jest w porządku, ale w naszej pracy dobrze jest wyczuć, czy osoba z którą pracujemy nie robi przypadkiem dziwnych min zaciskając usta czy szczękę. Pokazanie na fotografii, co jest nie tak zazwyczaj pomaga. Nieocenione są też komplementy. Im więcej dobrych słów, tym lepiej, sami zobaczycie.

Pamiętaj o tle

Skupiając się na modelce nie zapominajmy o kadrze, im lepsze zrobimy zdjęcie od razu, tym mniej czasu zajmie nam obróbka. Sesja nie powinna trwać długo, z doświadczoną dziewczyną wystarczy 20 minut by uzyskać 10 dobrych, niepowtarzalnych ujęć, ale nie fotografujmy dłużej niż półtorej godziny. Po tym czasie zarówno nasza modelka jak i my będziemy po prostu zbyt zmęczeni, bo stworzyć coś sensownego. Po za tym, ile chcemy uzyskać fotografii w jednej koncepcji?

Co po sesji?

Omówię teraz krótko obróbkę zdjęć. Dla osób zaawansowanych i chcących takimi być sugeruję fotografować w RAWach, wówczas mamy pełną kontrolę nad kolorystyką podczas edycji. Najważniejsza w portrecie jest twarz, zarówno kolor jak i struktura. Obróbka na zasadzie wyblurowania (rozmycia) twarzy jest passe i słusznie, bo nie oddawała charakteru postaci. Teraz retuszujemy drobne niedoskonałości i korzystając z nowoczesnych metod (np. frequency separation) wyrównujemy koloryt nie ingerując w strukturę skóry. Następnie na zasadzie rozjaśniania i przyciemniania odpowiednich partii twarzy (dodge & burn) nadajemy jej trójwymiarowość. Warto też skupić się na oczach, bo podczas fotografowania w naturalnym świetle zazwyczaj znajdują się w cieniu. Wystarczy je lekko wyostrzyć i rozjaśnić białka oraz tęczówkę, by nadać wyrazistości zdjęciu. Reszta zależy od naszych osobistych upodobań i preferencji.

Życzę wam mnóstwa udanych portretów i odnajdywania przyjemności w szukaniu własnego stylu.

Autorem artykułu jest Weronika Rote r (na zdj. obok) . 25-letnia mieszkanka Poznania, choć urodzona na Śląsku. Ukończyła szkołę fotograficzną, jednak najwięcej nauczyła się działając praktycznie. Jej ulubioną dziedziną fotografii są portrety i to są naprawdę dobre portrety. Więcej prac Weroniki znajdziesz na jej stronie: http://timestop.pl

Też chcesz robić tak dobre portrety jak Weronika? Zapraszamy na Warsztaty fotografii portretowej z SONY. Zajęcia odbędą się 10 października 2017 we Wrocławiu, w studiu fotograficznym MOST. Warsztaty dla początkujących poprowadzą szkoleniowcy firmy SONY (Rafał Wylęgała), a w studiu będzie profesjonalna modelka.

Zajęcia odbędą się w 2 grupach, pierwsza od 11:00 do 15:00 i druga od 16:00 do 20:00. Koszt warsztatów to 200 zł, ale zwracamy tę kwotę w postaci rabatu na akcesoria fotograficzne zakupione w sklepie Fotojoker w Magnolia Park. Bilety do kupienia WYŁĄCZNIE w sklepie Fotojoker w Magnolia Park Wrocław na ulicy Legnickiej 58. Ilość miejsc jest ograniczona, a rezerwacji można też dokonywać pod adresem: warsztaty@fotojoker.pl

Czekamy na Ciebie z mnóstwem wiedzy i fajnej zabawy, a dobre portrety staną się dla Ciebie łatwiejsze do wykonania!

Write a Comment