jak fotografować ludzi?
Jak robić zdjęcia portretowe, dla każdego
Jak dobrze robić zdjęcia portretowe?
Zdjęcia portretowe – wiele z nich odbiega całkowicie od oczekiwań fotografa. Dlaczego?
Ponieważ fotograf skupia się na wszystkim tylko nie tym co najważniejsze. Najważniejsza jest osoba przed aparatem. Zastanów się. Dysponujesz najlepszym technicznie sprzętem na świecie i masz przed sobą osobę, która nie chce pozować. Lub fotografujesz słabym telefonem komórkowym, ale osoba na zdjęciu kipi energią, powabem, euforią lub satysfakcją. Nawet najlepsze zdjęcie techniczne nie przejdzie próby czasu jeśli nie będzie w nim odpowiednich emocji. A emocje to człowiek. Niezależnie kim on jest: członkiem rodziny, przyjaciółką, kimś nieznajomym.
kadrowanie zdjęć portretowych
Najczęściej popełniane błędy w relacji fotograf – sprzęt – osoba portretowana. Zlikwiduj błędy, a osiągniesz wyższy poziom.
Złe przygotowanie. Nie wiesz czego oczekuje osoba portretowana. Jeśli fotografowana osoba oczekuje prostego, minimalistycznego zdjęcia na tle zabytkowego budynku nie każ jej wykonywać krępujących póz, podskoków, nieznanych pozycji, nie używaj języka którego nie rozumie. Pojawi się u niej zdenerwowanie i nienaturalność. Dowiedz się czy fotografowany/a mają jakieś oczekiwania.
Nie wiesz czego oczekuje osoba portretowana. Jeśli fotografowana osoba oczekuje prostego, minimalistycznego zdjęcia na tle zabytkowego budynku nie każ jej wykonywać krępujących póz, podskoków, nieznanych pozycji, nie używaj języka którego nie rozumie. Pojawi się u niej zdenerwowanie i nienaturalność. Dowiedz się czy fotografowany/a mają jakieś oczekiwania. Brak doświadczenia. Fotografujesz osoby, które nie są modelami, dlatego często nie wiedzą jak się zachować przed aparatem. To powoduje skrępowanie. Po dwóch pozach zaczyna im brakować pomysłu jaką przyjąć pozycję, ułożyć ręce, nogi. Poprowadź je komunikując się z nimi. Portretowana osoba to diament. Twoja komunikacja z nią jest szlifem. Jeśli wykonujesz więcej zdjęć bez mówienia jak ta osoba wygląda i czy dobrze jej idzie to ona sama zacznie prowadzić wewnętrzny dialog zakładając, że coś jest nie tak. Dyryguj mówiąc, że dobrze wygląda, świetnie przyjmuje pozy, praw prawdziwe komplementy i pochlebstwa za wykonane polecenia. Aby rozluźnić atmosferę na początku wykonuj zdjęcia z założeniem, że nic z nich nie będzie. Bardziej skup się na opanowaniu emocji zamiast kompozycji, oświetleniu, etc.
Fotografujesz osoby, które nie są modelami, dlatego często nie wiedzą jak się zachować przed aparatem. To powoduje skrępowanie. Po dwóch pozach zaczyna im brakować pomysłu jaką przyjąć pozycję, ułożyć ręce, nogi. Poprowadź je komunikując się z nimi. Portretowana osoba to diament. Twoja komunikacja z nią jest szlifem. Jeśli wykonujesz więcej zdjęć bez mówienia jak ta osoba wygląda i czy dobrze jej idzie to ona sama zacznie prowadzić wewnętrzny dialog zakładając, że coś jest nie tak. Dyryguj mówiąc, że dobrze wygląda, świetnie przyjmuje pozy, praw prawdziwe komplementy i pochlebstwa za wykonane polecenia. Aby rozluźnić atmosferę na początku wykonuj zdjęcia z założeniem, że nic z nich nie będzie. Bardziej skup się na opanowaniu emocji zamiast kompozycji, oświetleniu, etc. Pozycja. O ułożeniu górnej części ciała (tułów, ramiona, głowa) często decyduj dół, czyli ułożenie
nóg. Górna część ciała i dolna żyją ze sobą w symbiozie, wzajemnie się wzmacniając. Nie pomijaj
dołu. To tam można ulokować dodatkowe pokłady gracji, subtelności lub pewności siebie i
dominacji. Szeroki rozstaw nóg to wyrażenie stabilności, podskok zawiera energię, dostojność zawsze lubi ściągnięte łopatki i wyprostowane plecy. Niewerbalność wyrażania emocji w
połączeniu z dopasowaną mimiką tworzą portret kompletny.
O ułożeniu górnej części ciała (tułów, ramiona, głowa) często decyduj dół, czyli ułożenie nóg. Górna część ciała i dolna żyją ze sobą w symbiozie, wzajemnie się wzmacniając. Nie pomijaj dołu. To tam można ulokować dodatkowe pokłady gracji, subtelności lub pewności siebie i dominacji. Szeroki rozstaw nóg to wyrażenie stabilności, podskok zawiera energię, dostojność zawsze lubi ściągnięte łopatki i wyprostowane plecy. Niewerbalność wyrażania emocji w połączeniu z dopasowaną mimiką tworzą portret kompletny. Radość. Czerp ją podczas fotografowania. Bądź rozluźniony. Automatycznie zacznie się to
udzielać osobie po drugiej stronie aparatu.
Czerp ją podczas fotografowania. Bądź rozluźniony. Automatycznie zacznie się to udzielać osobie po drugiej stronie aparatu. Tło. Człowiek jest najważniejszy. Jednak ludzie oko analizując obraz, analizuje go w pełni. To znaczy jeśli 70% zdjęcia stanowi człowiek, a 30% zabałaganiony pokój to tło ma wpływ na ocenę postaci. Zamiast niekorzystnego tła lub nic nie wyrażającego wykorzystaj naturę. Przykładowo:
kwitnące drzewa w sadzie, ogrodzie, parku.
Wystrój wnętrza: kręte i dekoracyjne poręcze na klatce.
Architekturę: odlewane formy fasady budynków lub często niedoceniany fragment mieszkania.
Białą ścianę, która automatycznie uwypukla postać.
Człowiek jest najważniejszy. Jednak ludzie oko analizując obraz, analizuje go w pełni. To znaczy jeśli 70% zdjęcia stanowi człowiek, a 30% zabałaganiony pokój to tło ma wpływ na ocenę postaci. Zamiast niekorzystnego tła lub nic nie wyrażającego wykorzystaj naturę. kwitnące drzewa w sadzie, ogrodzie, parku. Wystrój wnętrza: kręte i dekoracyjne poręcze na klatce. Architekturę: odlewane formy fasady budynków lub często niedoceniany fragment mieszkania. Białą ścianę, która automatycznie uwypukla postać. Czas. Działa na Twoją niekorzyść jeśli osoba portretowana zaczyna czuć się coraz bardziej
zagubiona. Zdenerwowanie pogłębia się jeśli w jej obecności ustawiasz światło, wybierasz tło, wykonujesz nerwowe ruchy zastanawiając się co zrobić lub swoje obawy wyrażasz głośno. Sytuacja dotyczy zarówno studia jak i pleneru. Zanim będziesz oczekiwał czegoś od osoby przed aparatem dowiedz się sam czego chcesz i w jaki sposób to uzyskasz. Nie potrzebujesz do tego obecności osoby portretowanej jeśli masz indywidualny zamysł na sesję. Chcesz uzyskać dobre efekty? Zawsze przygotuj się merytorycznie przed zdjęciami, a później zrozumiale i spokojnie to komunikuj.
Działa na Twoją niekorzyść jeśli osoba portretowana zaczyna czuć się coraz bardziej zagubiona. Zdenerwowanie pogłębia się jeśli w jej obecności ustawiasz światło, wybierasz tło, wykonujesz nerwowe ruchy zastanawiając się co zrobić lub swoje obawy wyrażasz głośno. Sytuacja dotyczy zarówno studia jak i pleneru. Zanim będziesz oczekiwał czegoś od osoby przed aparatem dowiedz się sam czego chcesz i w jaki sposób to uzyskasz. Nie potrzebujesz do tego obecności osoby portretowanej jeśli masz indywidualny zamysł na sesję. Chcesz uzyskać dobre efekty? Zawsze przygotuj się merytorycznie przed zdjęciami, a później zrozumiale i spokojnie to komunikuj. Oświetlenie. Jeśli na twarz portretowanego pada mocne światło słoneczne, wówczas
automatycznie zmarszczy brwi. Na początek wybieraj miejsca z rozproszonym światłem.
Dodatkowym atutem jest kontrolowanie otoczenia. Nie zaskoczy Cię nagła zmiana oświetlenia i potrzeba korygowania ustawień aparatu lub wymuszona zmiana mimiki fotografowanej osoby.
zdjęcia portretowe
Przy zdjęciu portretowym liczy się człowiek. Tylko… sprzęt pozwala go zarejestrować.
O ustawieniach trybów fotograficznych przeczytasz w artykule: „11 sposobów krok po kroku jak wykonać piękne zdjęcia telefonem lub lustrzanką.”. Dodatkowo znajdziesz tam wiele rad ogólnych, które bardzo mocno odnoszą się do fotografii portretowej.
Na początek polecam tryb półautomatyczny A lub Av (preselekcja przysłony) ustawiasz tylko przesłonę. W przypadku aparatów w telefonach polecam tryb portretowy lub w pełni
automatyczny.
Stosuj obiektywy o ogniskowej 85mm i więcej. Im bardziej obiektyw szerokokątny (często wykorzystywane w telefonach) tym większe zniekształcenie rysów twarzy przy fotografii w bliskim planie.
Podejście techniczne dotyczy również planów. Bardzo silnie oddziałującą formą portretu jest zbliżenie. Nie ma w nim rozpraszających elementów tła. Zdjęcie jest w pełni wypełnione twarzą. Kompozycja człowieka patrzącego w obiektyw będzie miała ogromną siłę oddziaływania. Koncentruj uwagę na oczach upewniając się, że są całkowicie ostre. Bliskie ujęcie podkreśla osobowość.
Zdjęcie obejmujące głowę i ramiona niesie więcej informacji o portretowanej osobie. Możemy wykorzystać ułożenie rąk (ramiona postaci ustaw pod kątem 45 stopni – będzie to wyglądać o wiele ciekawiej niż stojąc na baczność lub z profilu), rodzaj i kolor ubrania, a także otoczenie, aby oddać charakter lub pasje modela.
Ludzi biznesu standardowo fotografuje się w garniturze. Jako miejsce wybiera się gabinet z dębowym biurkiem w tle umieszczając biblioteczkę wypełnioną książkami. Taki obraz deklaruje funkcję, intelekt, charakter pracy.
Dziecko możemy sfotografować w stroju umazanym farbą ustawiając w tle sztalugę do malowania.
Osoby dorosłe relaksujące się w ogrodzie przy lampce wina i nastrojowym oświetleniu świec. Otoczenie łącznie z ubraniem niesie mnóstwo możliwości przedstawienia postaci. Zmieniając otoczenie lub ubranie zmieniamy odbiór zdjęcia. Pamiętaj, że nawet jeśli fotografujesz twarz ubranie postaci ma dalej wpływ na zdjęcie. To jak człowiek ubierze się w danej chwili wpływa na jego zachowanie, postawę, a nawet fizjologię. Inaczej postać będzie się czuć w piżamie, a inaczej w jedwabnej sukni. Pomimo, że ubrania w zbliżeniu widać nie będzie to twarz odda stan emocjonalny generowany przez ubiór.
Zasady przy fotografowaniu 2 i więcej osób.
Przy fotografii dwóch osób opierających się o stół lub równego wzrostu obejmujących wzajemnie pokieruj nimi tak, aby oczy miały na niemal tym samym poziomie. Trójkę osób możesz ustawić wpisując w pole trójkąta. Dwie osoby siedzą przy sobie, trzecia pośrodku ustawiona za nimi może je obejmować. Przy większych grupach zaleca się , aby znajdowały się na różnej wysokości, kąt pod jakim ustawiamy ciała względem aparatu również powinien być różny. Fotografowane osoby powinny na siebie oddziaływać: wzajemnym dotykiem, spojrzeniem, ustawieniem, które ukaże związek pomiędzy nimi.
Kompozycja. Fotografując z bliska oczy umieszczaj w górnej części obrazu. Najlepiej w 1/3 od górnej krawędzi zdjęcia. Przekręcając aparat pod różnymi kątami uzyskasz linie ukośne tworząc większą dynamikę.
Cała sylwetka
Fotografując w ten sposób osoba nie musi stać. Może siedzieć, oprzeć się o jakiś przedmiot lub być w pozycji półleżącej. Przygotuj coś o co osoba portretowana się oprze. Krzesło, bramę, drzwi wejściowe, dach samochodu, parapet, stół. Postać może siedzieć wygodnie w fotelu, na schodach, rowerze, drzewie.
fotografia portretowa
Jak poprawnie robić zdjęcia portretowe? Rady na początek.
Podniesienie lekko do góry brody zminimalizuje drugi podbródek.
Postać o grubych ramionach nie powinna przyciskać ich mocno do ciała, a zachować paro centymetrowy odstęp. Efektem będzie optyczne wyszczuplenie.
Niechcianą łysinę likwidujemy umieszczając aparat poniżej głowy modela, przykładowo kucnij i każ mu spojrzeć w obiektyw.
Rozluźnienie postaci decyduje o mimice i łatwości jej kreowania. Pusta plaża nad morzem, a zatłoczony deptak w mieście wygenerują inne emocje, które wpłyną na mimikę twarzy. Pamiętaj, że osoby bez doświadczenia często mogą być skrępowane samym wykonaniem portretu mimo. że będą idealnie to kamuflować. Dlatego wybieraj miejsca spokojne wręcz puste i bezpieczne, czyli bardzo dobrze znane. Dom osoby portretowanej, jej ogród, ulubione miejsce w mieście, kawiarni o godzinie najmniejszych odwiedzin, wnętrze samochodu, osobistego biura w pracy
Wykorzystuj wszystkie zmysły jakimi dysponuje człowiek. Chcesz wzmocnić spokój modela. Włącz w telefonie spokojną muzykę. Chcesz wyrazić jego zdecydowanie. Wykorzystaj testosteron. Niech wykona parę pompek. Chcesz, aby uzewnętrznił głębsze pokłady uczuć. Użyj metodę Stanisławskiego z teatru. Niech portretowana postać przypomni sobie okoliczności z przeszłości, które mają emocjonalnie być wyrażone w portrecie. Pamięć wpłynie na emocje, emocje na bardziej przekonującą mimikę, a ona na oczekiwany efekt.
Zdjęcia portretowe na płótnie
Fotografia portretowa jest idealnym motywem na stworzenie efektowego obrazu na płótnie z własnego zdjęcia
fotografia portretowa na płótnie
Przemysław Tyler – artykuł pt. zdjęcia portretowe
Ekspert ds. Treści Video/Foto
Fotografia portretowa
Michael Comeau pełniący rolę edytora w portalu OnPortraits com przygotował zestawienie celnych wskazówek od największych portrecistów świata - Znajdują się wśród nich takie postacie jak Richard Avedon cz Annie Leibovitz. To solidna porcja wiedzy, która z pewnością pozwoli każdemu portreciście zmienić swoje podejście do fotografowania modeli. Publikujemy niektóre z nich.
"Portret nie stanowi podobieństwa modeli. W momencie, gdy emocja lub poza przekształca się w fotografię, stanowi już nie fakt, lecz opinię". To stwierdzenie słynnego portrecisty Richarda Avedona stanowi niezwykle celne spostrzeżenie. Pomimo życzeniowego myślenia, że portret potrafi dotrzeć do prawdziwego ducha modeli, stanowi on jedynie interpretację danej osoby. I to w zasadzie podwójną - zarówno fotografa, jak i widza. Zdając sobie jednak z tego sprawę można po prostu skupić się na własnym postrzeganiu osób występujących przed obiektywem, zamiast gonić za mitycznym "docieraniem do sedna jestestwa".
Dostęp do pełnej treści serwisu www.SwiatObrazu.pl jest bezpłatny - wymagane jest jednak zalogowanie do serwisu. Logowanie wymagane jest również do dodawania komentarzy.
Rejestracja dla nowych użytkowników Jeżeli jeszcze nie jesteś zarejestrowany, zapraszamy do wypełnienia krótkiego formularza rejestracyjnego. Logowanie dla użytkowników SwiatObrazu.pl E-mail: Hasło: Zapomniałeś loginu lub hasła? Problemy z logowaniem
DLACZEGO WARTO SIĘ ZAREJESTROWAĆ DO SERWISU SWIATOBRAZU.PL?
Przy pierwszej rejestracji otrzymasz od nas powitalny prezent: Pełną wersję podręcznika "Świat barw w fotografii cyfrowej".
A poza tym otrzymujesz bezpłatny stały dostęp do:
wszystkich artykułów opublikowanych w serwisie swiatobrazu.pl;
mechanizmów galerii swiatobrazu.pl
forów dyskusyjnych;
prezentów dla zarejestrowanych Czytelników;
codziennego newslettera informacyjnego;
swojego profilu osobistego, w którym będziesz mógł zarządzać galeriami, komentarzami, zdjęciami w konkursach itp.
Czas rejestracji - ok. 1 min.
Uwaga
Podczas rejestracji nie zbieramy żadnych szczegółowych danych personalnych i teleadresowych. W każdej chwili możecie usunąć trwale i bezpowrotnie dane dotyczące Waszego konta i zrezygnować ze statusu zarejestrowanego Czytelnika i wszystkich usług bezpłatnych swiatobrazu.pl. Przed rejestracją prosimy o zapoznanie się z regulaminem
jak fotografować ludzi?
Szczegóły Kategoria: Jak zrobić zdjęcie? Odsłony: 7965
Autorem artykułu jest Agnieszka Tylka
Fotografia portretowa to bardzo wciągająca i pełna możliwości dziedzina sztuki. Podczas fotografowania ludzi pojawia się jednak spore wyzwanie – w jaki sposób wyzwolić i błyskawicznie uwiecznić prawdziwą osobowość naszego modela? Podzielę się z Wami kilkoma wskazówkami, które pomogą w tym ambitnym zadaniu.
Fotografia ludzi daje wiele możliwości: ilu ludzi, tyle charakterów. Każda z osób jest unikalna, ma własną osobowość. Jednak nie zawsze udaje się pokazać tę indywidualność, zwłaszcza gdy chcemy, aby zdjęcie było niepozowane, jak najbardziej naturalne, a osoba fotografowana nie czuła obecności fotografa. Jest to naprawdę spore wyzwanie, ponieważ możliwości zrobienia tego typu zdjęć równie szybko pojawiają się jak i znikają. Nie ma gotowej recepty na fotografowanie osób, jednak można ułatwić sobie pracę, stosując się do poniższych wskazówek.
Reportaż - chwila, której nie da się powtórzyć
W fotografii reportażowej niezwykle ważne są refleks i czujność. Bacznie obserwuj ludzi i ich otoczenie. Przygotuj się na wciśnięcie migawki, nie przegap spontanicznych reakcji, mimiki, przeżyć. Upewnij się, że masz włączony aparat, założony odpowiedni obiektyw i odpowiednio dobrane parametry ekspozycji. Jakie? Tutaj też nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Dla przelotnych chwil najlepiej sprawdzają się ustawienia automatyczne i półautomatyczne, dotyczy to zwłaszcza automatycznej ostrości (AF). Przy portretach bardzo istotna jest wartość przysłony (f): im niższa, tym lepiej, dzięki temu nasz model będzie ładnie oddzielony od tła, drugi plan zaś będzie miękki i rozmyty. Należy jednak pamiętać, że niska wartość przysłony (już od f 2.8) daje małą głębię ostrości, dlatego kadrując ustawiajmy ostrość na oczy. To one są najważniejsze w fotografii portretowej, są przecież zwierciadłem duszy. Drugą zaletą niskich wartości przysłony jest fakt, że dzięki temu jest bardziej otwarta i wpuszcza więcej światła na materiał światłoczuły (matrycę), a co za tym idzie - możemy zmniejszyć czułość ISO lub/i (w zależności od warunków oświetleniowych i fotografowanego zdarzenia) czas otwarcia migawki. Ten drugi parametr jest szczególnie istotny w przypadku fotografowania dynamicznych scen.
Zakochani są wśród nas
Sesje narzeczeńskie, portrety par i zakochanych to bardzo wdzięczny temat. W tego typu portretach dość ważne są miejsce i scenariusz sesji. Warto zapytać parę, czy ma swoje ulubione zakątki, miejsca, do których żywi szczególny sentyment, wtedy modele podświadomie czują się bardziej komfortowo i „swojsko”. Czasami partnerzy mają swoje własne, często zwariowane pomysły, które jak najbardziej należy wziąć pod uwagę. Fotografujmy zarówno szczegóły (np. splecione ręce, same twarze) jak i całe otoczenie (np. parę siedzącą na ławeczce w parku z widokiem na jezioro). Dwie osoby w portrecie to nieskończona liczba ustawień, dlatego nie bójmy się eksperymentować, ustawiajmy parę w różnych konfiguracjach wykorzystując przy tym każdy możliwy element otoczenia (np. okna, mury, schody, filary, drzewa).
Serce pod sercem
Ciąża to wyjątkowy i szczególny moment w życiu każdej kobiety. Nie każda przyszła mama czuje się dobrze ze swoim nowym ciałem. Fotografia ciążowa to bardzo intymna dziedzina, dlatego kluczowe znaczenie ma delikatne podejście do tematu. Porozmawiaj ze swoją modelką o jej oczekiwaniach i obawach. Wiele kobiet wstydzi się pokazać swojego brzuszka ze względu na rozstępy. Odpowiednie ustawienie/wybranie światła, ułożenie modelki, strój i makijaż oraz obróbka zdjęcia pozwolą przyszłej mamie poczuć się pięknie w tym błogosławionym stanie. Pomocne są również gadżety zwiastujące nadejście nowego członka rodziny: klocki z literkami układającymi się w imię dzidziusia, buciki, farby do malowania ciała, wstążki, balony. Do sesji zaproś również innych członków rodziny: tatę i starsze rodzeństwo. Rodzinna atmosfera na pewno pomoże mamie rozluźnić się, a zabawa w familijnym komplecie da mnóstwo radości, którą można uwiecznić…
Dzieci nasze kochane
Ileż to razy z czułością lub rozbawieniem przyglądaliśmy się ich zabawom czy zachowaniom. Ileż to razy próbowaliśmy również uchwycić ich poczynania. Dzieci reagują bardzo spontanicznie, błyskawicznie zmieniają stany emocjonalne - od radości do potoku łez, mają mnóstwo energii, są szybkie i zwinne, a do tego bardzo szybko się nudzą. Dlatego fotografia dzieci wymaga cierpliwości i pomysłowości. Oprócz odpowiednich parametrów (autofocus, krótki czas migawki od 1/125 sek.) liczy się przede wszystkim podejście. Pokaż rzeczywistość z perspektywy dziecka! Przykucnij, uklęknij lub połóż się, aby przedstawić świat jego oczami. Warte uwieczniania są nie tylko ładne, zadowolone miny, ale wszystkie pozostałe emocje dziecka, które są cząstką jego osobowości.
Zadbaj o swojego modela
Niezależnie od tego, czy przed obiektywem stoi maluch czy osoba dorosła, podczas fotografowania należy podchodzić do modela z wyczuciem i wyrozumiałością. Fotograf nie może zapominać o odczuciach, które towarzyszą jego modelom podczas sesji zdjęciowej: stres, skrępowanie. Podstawą jest stworzenie odpowiedniej atmosfery (bardzo dobrze sprawdza się luźne podejście, z pewną dozą humoru), komfortu pracy(np. przerwy w sesji zdjęciowej, przygotowanie napojów itp.), zachowanie godności i uszanowanie preferencji modela.
---
Agnieszka Tylka -
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Write a Comment