Podstawy fotografii portretowej, Poradnik fotografa
Innowacja wojskowa ZSTM w CPdMZ w Kielcach
Innowacja wojskowa ZSTM w CPdMZ w Kielcach
W czwartek 19.04.2018r innowacja wojskowa Zespołu Szkół Transportowo – Mechatronicznych szkoliła się w Centrum Przygotowań do Misji Zagranicznych w Kielcach. To kolejny etap przygotowań w ramach współpracy szkoły z jednostką wojskową.
Dla uczniów klas drugich były to ostatnie zajęcia przed otrzymaniem certyfikatu potwierdzającego odbycie dwuletniego szkolenia w CPdMZ.
Tematyka zajęć dla klas pierwszych obejmowała następujące zagadnienia:
musztra zespołowa,
postawy strzeleckie, zasady celowania – błędy w technice strzelania,
zasady bezpieczeństwa na strzelnicy,
budowa, dane techniczne kbk AKMS
składanie, rozkładanie broni.
Tematyka zajęć dla klas drugich obejmowała zagadnienia:
test wiedzy historycznej: „Polskie drogi do niepodległości”,
doskonalenie strzelania z trenażera „Cyklop” – sprawdzian,
rzut granatem w różnych postawach,
budowa, przeznaczenie granatów ręcznych F-1 i RG 42.
Ciekawe zajęcia i piękna wiosenna aura owocowała dobrymi humorami.
Bydgoscy Łucznicy Tradycyjni
Witam wszystkich Jestem tu nową osobą jak i początkującym łucznikiem. Mam pytanie na które nie mogę znaleźć odpowiedzi i mam nadzieję, że ktoś mi tu pomoże. Przeglądając różne filmiki o łucznictwie np.: seria Feel the Spirit (swoją drogą świetna) zauważyłem, że występujący tam łucznicy (jak mniemam osoby doświadczone) oddając strzał pochylają się przekręcając też dość mocno łuk. Początkowo myślałem, że ma to związek z terenem, później że łuki nie maja półki (ale mają) więc doszedłem do wniosku , iż prawdopodobnie ma to związek z techniką strzelania gdyż wszyscy łucznicy sportowi strzelając stoją wyprostowani jak „struny”. Sam usłyszałem wielokrotnie (mimo, że nie strzelam techniką sportową), żebym się nie garbił i nie skracał cięciwy..Czy ktoś mógłby mi wytłumaczyć o co chodzi? Zadając takie pytanie osobie która uczyła mnie strzelać usłyszałem, że nie wolno się pochylać ani przekrzywiać łuku bo to nieprawidłowe..Ale ja nie strzelam techniką sportową nie mam żadnego celownika – używam Diany i patrzę na grot a coraz częściej po prostu na cel – to nadal jest nieprawidłowe…Dlaczego? Mam nadzieję, że wytłumaczycie mi to w więcej niż jednym zdaniu. Dziękuje za pomoc i pozdrawiam.
N.E.M.O
Dołączył: 16 Lis 2006
Posty: 458
Skąd: Bydgoszcz
Podstawy fotografii portretowej, Poradnik fotografa
Jednym z rodzajów fotografii, często praktykowanych zarówno przez profesjonalistów, jak i amatorów, jest fotografia portretowa. Chętnie robimy zdjęcia tego typu na wakacyjnych wyjazdach i rodzinnych uroczystościach. Lubimy uwieczniać w kadrach bliskie osoby. O czym pamiętać, wykonując takie ujęcia, aby efekt był zadowalający?
Relacja z modelem
Żeby wykonać dobre zdjęcie, nie musi być ono koniecznie ustawiane przez ciągnące się w nieskończoność minuty. W takim przypadku może bowiem okazać się, że ujęcie będzie nieciekawe. Dlaczego? Model robi wszystko, aby jak najlepiej wypaść, przez co niekiedy wychodzi na zdjęciu zupełnie nienaturalnie, a uśmiech jest wymuszony. Warto zadbać o swobodną atmosferę - zwłaszcza w sytuacji, gdy pozująca osoba nie jest profesjonalnym modelem, przyzwyczajonym do skierowanego na nią obiektywu. Trzeba uwzględnić potrzeby modelki czy modela i poinformować o tym, jakie zdjęcia zamierza się wykonać.
Obiektyw a odległość
Planując sesję portretową, warto zabrać ze sobą obiektyw o dłuższej ogniskowej. Nie powinno się schodzić tutaj poniżej wartości 50 mm. Przykładowo, do portretów nada się obiektyw stałoogniskowy Sigma. Sprzęt, który jest popularnie stosowany w uwiecznianiu krajobrazów, tutaj się nie sprawdzi. Podobnie wygląda sprawa zbytniego przysuwania obiektywu do modela. Jeśli nie chce się uzyskać efektu „rybiego oka" czy też karykaturalnych zniekształceń twarzy, lepiej ustawić pozującą osobę nieco dalej od aparatu, a w razie potrzeby zastosować zoom.
Wybór tła zdjęcia
Nawet najpiękniejsze ujęcie twarzy lub sylwetki może zostać zepsute, gdy nie zwróci się uwagi na tło zdjęcia. To, co znajduje się za fotografowaną postacią czy grupą ludzi, nie powinno odwracać od nich uwagi. Kadrując, trzeba zwrócić uwagę, czy:
znad głowy osoby nie „wyrasta" pień drzewa, słup uliczny czy inny przedmiot,
w tle nie znajduje się kolorowy, rzucający się w oczy kosz na śmieci albo billboard z krzykliwym napisem,
zza fotografowanej postaci nie wychodzi właśnie jakaś osoba (efekt dodatkowej kończyny...),
tło pasuje do danej osoby, jej stylu oraz charakteru.
Fotografowanie dziewczyny w zwiewnej, letniej sukience na tle odrapanych, pełnych graffiti budynków może prowadzić do uzyskania dość dziwnego efektu. Z drugiej strony, wiele zależy od intencji fotografa. Dobrze jest przemyśleć to, co chce się pokazać za pomocą zdjęcia.
Jakie światło?
Wielu początkujących fotografów popełnia błąd polegający na robieniu zdjęć portretowych w pełnym słońcu. Nie jest to najlepszy pomysł. Po pierwsze, pozująca osoba, oślepiona mocnymi promieniami z pewnością zmruży oczy, co całkowicie zepsuje efekt. Na fotografiach będzie nienaturalnie skrzywiona lub zostanie uchwycona z zamkniętymi oczami. Po drugie, przy bliskich uchwyceniach twarzy w pełnym słońcu uwypuklone zostają niedoskonałości cery i zmarszczki, a dodatkowo mogą pojawić się cienie, na przykład pod nosem. Do zdjęć portretowych lepiej wykorzystać łagodne światło rozmyte przez chmury. Można również zdecydować się na fotografowanie w cieniu - uważając, aby twarz była wyraźna. W razie potrzeby da się doświetlić postać za pomocą blendy. Fotografowi przyda się też dyfuzor do lampy błyskowej.
Wydobądź to, co najlepsze
Robiąc danej osobie zdjęcia, warto zadbać o to, aby fotografia podkreślała jej atuty, a tuszowała mankamenty. Niejedna osoba doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że lepiej prezentuje się z konkretnego profilu. Trzeba o tym pamiętać. Jeśli model nie życzy sobie fotografii z drugiego boku, należy to uszanować. Podczas sesji dobrze jest rozmawiać i konsultować swoje pomysły. Należy pamiętać o ustawianiu ostrości na oczy fotografowanej osoby. Zdjęcia, na których dana osoba patrzy wprost w obiektyw, są poruszające, gdyż patrzący na nie ma wrażenie, jakby osoba z ujęcia spoglądała właśnie na niego.
Pytaj o zgodę
Bawienie się w paparazzi i fotografowanie przypadkowo napotkanych osób bywa ryzykowne. Nie każdy chce znaleźć się na zdjęciach obcych osób - zwłaszcza gdy obiektyw jest wycelowany prosto w niego. W niektórych krajach jest to źle widziane. Wybierając się za granicę, dobrze jest dowiedzieć się, jakie zwyczaje panują w danym otoczeniu i jak postrzegane jest tam robienie zdjęć. Oczywiście nie każdy portret musi być pozowany i nie każde ujęcie musi przedstawiać wyłącznie bliskie, znane nam osoby. Jednak uwiecznianie na zdjęciu kogoś zupełnie obcego powinno być wykonywane z pełnym poszanowaniem praw tej osoby.
Praktyka czyni mistrza
Aby wykonywać dobre zdjęcia portretowe, warto dużo ćwiczyć i eksperymentować z oświetleniem, tłem i ujęciami. Można poprosić bliską osobę, aby zgodziła się pozować i testować rozmaite kompozycje. Dobrze jest wykonywać sporo zdjęć, z których następnie wybierze się najlepsze ujęcia. Z czasem zmysł fotograficzny się wyostrzy i łatwiej będzie znaleźć odpowiednie otoczenie, ustawić modela czy dopasować światło. Fotografie portretowe w pięknym plenerze to świetny pomysł, ale inspirację do zdjęć można znaleźć wszędzie. Ujęcie na tle ciekawego muru, kompozycja z uliczną perspektywą, a może portret na kanapie, w towarzystwie kota czy innego pupila? Czemu nie! Baw się i ucz!
Write a Comment