O szkole – Zespół Szkół Fototechnicznych

Wyprawa fotograficzna na Wyspy Owcze sklep fotograficzny Notopstryk

Pionierski projekt łączący wycieczkę kulturowo-krajoznawczą z warsztatami fotograficznymi w jednym z najpiękniejszych miejsc na Ziemi. Plan wyjazdu spełni oczekiwania każdego miłośnika fotografii krajobrazowej – zarówno amatora, jak i profesjonalisty. Odwiedzimy miejsca mające już status kultowych wśród miłośników fotografii krajobrazowej jak i „ukryte perełki” znane nielicznym. Na Wyspach Owczych będziesz mieć możliwość podniesienia swoich umiejętności fotograficznych oraz wzbogacenia portfolio o kadry nie z tej ziemi.

Podczas sześciu intensywnych dni będziemy wędrować wśród najbardziej spektakularnych krajobrazów Wysp Owczych. Wspólnie utrwalimy na zdjęciach piękno archipelagu i poznamy niezwykłą kulturę oraz historię lokalnej społeczności. Fotografować będziemy bez pośpiechu, aby każdy mógł dopracować wymarzony kadr. Odwiedzimy m.in. mistyczne Saksun, czarną plażę w Tjornuvik, klify i wodospad przy jeziorze Sorvagsvatn, przepięknie położone Gasadalur oraz Torshavn- stolicę archipelagu. Po plenerach będziemy wspólnie omawiać wykonane zdjęcia i podyskutujemy o postprodukcji.

DZIEŃ I - Podróż na Wyspy Owcze. Wycieczka na Klakkur

Po przylocie na Wyspy, zakwaterowaniu i krótkim odpoczynku wyruszymy na górujący nad Klaksvik Klakkur, z którego roztacza się majestatyczny widok na wyspy Kalsoy i Kunoy. Jest to idealne miejsce, blisko naszego noclegu, na rozpoczęcie fotograficznej przygody.

DZIEŃ II – W krainie wodospadów

Dzień rozpoczniemy od wodospadu Fossá – najwyższego na archipelagu. Będziemy mieli okazję fotografować go z różnych perspektyw, co tylko uświadomi nam jego ogrom. Następnie udamy się na krótki spacer nad Bøsdalafossur – wodospad będący unikatem na skalę światową. Tworzą go wody jeziora opadające po klifie wprost do oceanu. Wisienką na torcie będzie jednak niesamowity szlak do Gásadalur, gdzie po około 2-godzinnym trekkingu obfitującym w bajkowe panoramy dotrzemy do najpiękniejszego wodospadu na Wyspach. Tam damy upust naszym fotograficznym ambicjom.

DZIEŃ III – Wyspy północne

Po kilkunastominutowym rejsie promem dotrzemy na wyspę Kalsoy, gdzie naszym celem będzie Kallur. Słynna latarnia morska nad potężnym klifem to istna perełka Wysp Owczych, która zagościła na okładce magazynu Natonal Geographic. Cóż za rekomendacja! Popołudniem udamy się do Viðareiði, najdalej na północ położonej wioski archipelagu wokół której znajdziemy miejsca na wyjątkowe kadry. Położona u stóp najwyższego przylądka Europy, z kościółkiem tuż nad brzegiem oceanu zachwyca kontrastami.

DZIEŃ IV – Odkrywanie uroków południowego Streymoy

W poszukiwaniu niezwykłych kadrów udamy się do Norðradalur, gdzie napotkamy na jedną z najpiękniej położonych na świecie dróg, będącą wyzwaniem dla niejednego kierowcy. Następnie przeniesiemy się do Tórshavn – najmniejszej stolicy świata, by zapoznać się z jego niezwykłą architekturą. Będziecie zaskoczeni, jak wygląda siedziba premiera Wysp Owczych. Spędzimy tam kilka chwil by uwiecznić unikalną zabudowę stolicy Wysp Owczych. W drodze powrotnej odwiedzimy Mjørkadalur, gdzie ze szczytu Sornfelli będziemy fotografować przepiękną panoramę największej wyspy archipelagu- Streymoy i nieodległą wyspę Vagar.

DZIEŃ V – Najpiękniejsze zakątki północnego Streymoy

Rankiem przemierzymy najpiękniejszą dolinę Wysp Owczych. Jeżeli podróż sama w sobie ma być celem, niech to będzie droga do Saksun. Wiodąca wzdłuż potoku, otoczona stromymi grzbietami dostarcza niezwykłych doznań, a położona na jej końcu wioska Saksun uznawana jest za jedną z najpiękniejszych na archipelagu. To właśnie tam zobaczymy słynne domy porośnięte trawą. Następnie skierujemy swe obiektywy na Tjørnuvík. Wioska nad plażą surferów będzie dla nas początkiem szlaku do Lambastakkur. Rzadko odwiedzane przez turystów miejsce da nam możliwość uzyskania spektakularnych i niepowtarzalnych kadrów. Przy akompaniamencie ptaków szybujących wzdłuż klifów poczujemy pierwotny charakter Wysp Owczych.

DZIEŃ VI – W drodze na najwyższy szczyt archipelagu

Po wczesnym śniadaniu wyruszymy do Gjógv – najpiękniejszej wioski Wysp Owczych. Po krótkim spacerze w wiosce udamy się na Middagsfjall skąd będziemy fotografować niesamowity Funningsfjørður. Dzień zwieńczy trekking na Slættaratindur – najwyższy szczyt archipelagu, skąd roztacza się wspaniała panorama Wysp Owczych. Uczta dla oczu!

DZIEŃ VII

Powrót do Polski

Co ze sobą zabrać?

Aparat fotograficzny i obiektywy

Statyw i filtry na obiektywy (nie są bezwzględnie konieczne ale znacznie ułatwiają pracę)

Mikrofibra i ściereczki do osuszania soczewki obiektywu i aparatu

Laptop/tablet z aplikacją do edycji zdjęć

Ciepła kurtka i spodnie chroniące przed wiatrem i deszczem

Dobre buty trekkingowe

Przygotowanie fizyczne:

Dziennie będziemy pokonywać pieszo około 10km, często po szlakach o dość dużym przewyższeniu. W przypadku osób zmagających się z kontuzją kolana czy kostki rekomendujemy zabranie kijów trekkingowych

Każdy wysiłek zostanie wynagrodzony pięknymi widokami, jednak w przypadku gdy szlak wykroczy ponad Twoje możliwości, możesz fotografować miejsce łatwiej dostępne lub po prostu odpocząć.

Warto wiedzieć:

Na Wyspach Owczych, silniej niż w innych miejscach, to pogoda będzie determinować nasz plan dnia. Tutaj każdy dzień jest inny. Ba! Tu na każdej wyspie, za kolejnym tunelem pogoda potrafi się zmienić o 180°. Korzystając z naszego doświadczenia wyciśniemy z każdego dnia 110%.

Niezwykle dynamiczna pogoda zapewni różnorodne kadry. Deszcz nam nie straszny – to właśnie wtedy, podczas opadów Wyspy Owcze pokazują swoje najpiękniejsze oblicze, gdy gdzie okiem sięgnąć pojawiają się wodospady.

Cena: 6490 zł

Co jest ważniejsze - sprzęt czy umiejętności?

Wielokrotnie już dyskutowaliśmy o sprzęcie i jego cenach. Niestety, z punktu widzenia zarobków większości z nas, gadżety fotograficzne są bardzo drogie. Zastanówmy się zatem, czy warto traktować kosztowny sprzęt jako "must have".

Wielu z nas zdarzało się zasłaniać brakiem właściwego aparatu, wyspecjalizowanych obiektywów czy innych dedykowanych gadżetów, co teoretycznie miało przeszkodzić w realizacji wymarzonego zdjęcia. Czasem nawet zamiast robić zdjęcia, postanawiamy czekać na nowe zakupy. W środowisku fotograficznym często można usłyszeć także pytania o to, czym pracujemy.

Czy w rzeczywistości ma to znaczenie? Czy wydawanie pieniędzy na bardzo drogi sprzęt ma sens? To snobizm? A może, jeśli kupimy sobie wypasiony aparat z jeszcze lepszym obiektywem, to wszystkie nasze ograniczenia znikną?

Profesjonaliści na sprzęt narzekają najmniej

Trochę naciągnąłem tę tezę, ale faktycznie ci bardziej doświadczeni traktują swój sprzęt jako narzędzie pracy i najczęściej mają, kupują lub wypożyczają taki, który według nich jest najwłaściwszy do tego, co mają wykonać. Jednocześnie wiedząc, że aparat fotograficzny i zestaw soczewek mają być przedłużeniem pomysłu, by zarejestrować to, co pojawiło się najpierw oczami wyobraźni. Wiem, że pokazywałem ten film wiele razy w moich tekstach. Ale on tak prawdziwie odnosi się do tego, o czym zdarza mi się pisać…

Im bardziej profesjonalnie, tym więcej ograniczeń

Z tego wielu sobie nie zdaje sprawy. W rzeczywistości, kiedy mówimy o bardzo drogim sprzęcie, zwykle mamy do czynienia z wyspecjalizowanym narzędziem do konkretnych zadań. Czy jest to wielka, szybkostrzelna lustrzanka dla fotoreporterów czy cichy, niewielki i dyskretny dalmierz, czy też może spory i ciężki aparat średnioformatowy, za każdym razem służy on do konkretnych zadań. Szybkostrzelna lustrzanka świetnie się sprawdzi u fotoreporterów fotografujących ważne, niepowtarzalne wydarzenia lub u fotografów sportowych, którzy potrzebują bardzo szybkiego systemu nastawiania ostrości, plus możliwości zrobienia kilkunastu klatek na sekundę.

Dalmierzem zainteresują się dokumentaliści, chcący nie rzucać się w oczy, dla których bardzo ważnym jest, by mieć non stop podgląd w wizjerze, bez momentu ciemności, podczas klapnięcia lustra. Wreszcie średni format to zabawka fotografów mody, architektury, czyli takich, którzy kosztem szybkostrzelności postawią na jak najwyższą jakość obrazu. Należy pamiętać, że klasyczna lustrzanka cyfrowa jest duża i dość głośna. Dalmierz może korzystać z wąskiego zakresu ogniskowych, a sprzęt średnioformatowy jest znacznie wolniejszy od pozostałych, ciężki i nie radzi sobie zbyt dobrze z wysokimi czułościami.

Modne dzisiaj bezlusterkowce są rozwiązaniem uniwersalnym, jednak mają też swoje wady. Obiektywy w nich stosowane z reguły nie osiągają tak wysokich parametrów optycznych jak te lustrzankowe. Szybkość ich pracy i trafność autofocusa też nie jest wybitna w porównaniu z innymi, a gabaryty, co prawda pozwalają je mieścić często nawet w kieszeni, ale w niektórych użyciach profesjonalnych ważna jest też ergonomia pracy, która w większości małych aparatów nie była priorytetem projektantów.

Cena rośnie geometrycznie do jakości

Wielu z was zapewne ma doskonale opanowane cenniki sprzętu. Na liście zakupów aktualnych lub przyszłościowych znajdują się pozycje, które mają odmienić życie fotograficzne. Niestety, dość często dajemy się ponieść wyrobionej potrzebie. Płacąc duże pieniądze, jakość zdjęć i parametry obrazu niekoniecznie są o tyle razy wyższe, co cena. Ktoś kiedyś mi powiedział, że wiedza z optyki już nie jest tajemna i każdy producent umie zrobić wybitne obiektywy. Pewnie jest w tym odrobina prawdy, ale pamiętajmy, że elementami dającymi wysoką jakość produktu jest projekt, jakość materiałów wykorzystanych do produkcji, precyzja wykonania oraz kontrola jakości. Wszystkie elementy są ważne, a szczególnie kosztowne są te dwa ostatnie. Istnieją producenci, którzy do dzisiaj szlifują soczewki ręcznie, a wykonanie niektórych z ich obiektywów jest tak trudne, że nawet jeśli stać nas na wyłożenie za nie kilkudziesięciu tysięcy złotych, ciężko jest o te produkty w sklepie, gdyż produkcja nie nadąża z zaspokajaniem potrzeb konsumentów.

Sprzęt to tylko narzędzie

Nie powiem nic nowego, używając porównania sprzętu fotograficznego do akcesoriów malarskich. Artyści malarze też mają wielu producentów farb, pędzli czy innych urządzeń nanoszących farby na płótno. A przecież nie słyszy się, żeby dyskutowali o tym non-stop jak my, fotografowie.

Kiedy klient pyta mnie o to, jakim sprzętem pracuję, mam często ochotę zapytać go, jakim pisze długopisem? Oczywiście, że sprzęt renomowanej marki podnosi prestiż fotografa, ale nie zmienia to faktu, że doświadczony, renomowany fotograf lepiej poradzi sobie kiepskim sprzętem, niż początkujący tym najbardziej wysublimowanym. Stąd zanim pójdziecie wydać kolejne pieniądze na sprzęt, zastanówcie się dobrze, czy wszystko przemawia za waszym wyborem? Tak? — to śmiało. Nie? To właśnie zaoszczędziłem wam sporych wydatków.

Zobacz również: Efektywne korzystanie z akcji i znaczników w Adobe Photoshop

Waszym zdaniem?

Zapewne wielu z was zdarzyło się kupić upragniony sprzęt, z którego w efekcie nie byliście zadowoleni. Obiektyw, aparat, lampę błyskową, filtr, grip, torbę, a może pasek? W założeniu miały być WOW, a rzeczywistość i warunki, w których pracowaliście, zweryfikowały ich niską przydatność lub nie najwyższą jakość? Jestem ciekawy waszych spostrzeżeń.

O szkole – Zespół Szkół Fototechnicznych

Zespół Szkół Fototechnicznych

Szkoła wyjątkowa, o unikalnym profilu kształcenia i niezwykle bogatych tradycjach. Znajdą tu miejsce rozwoju osobistego i zawodowego wszyscy ci, dla których zatrzymywanie czasu i nadawanie życiu barw jest spełnianiem dążeń i marzeń. Warunkiem ich powodzenia jest uzyskanie rzetelnej wiedzy i umiejętności fotograficznych. Szkoła jest tego gwarantem poprzez nowoczesne programy nauczania i zaplecze techno-dydaktyczne.

Program nauczania w zakresie kształcenia zawodowego obejmuje przedmioty:

podstawy fotografii

estetyka fotografii

procesy fotograficzne

rysunek i kompozycja

technika cyfrowa w fotografii

urządzenia fototechniczne

język angielski zawodowy w fotografii

działalność gospodarcza w fotografii

elektroniczna obróbka obrazu

techniki fotograficzne (zajęcia w ciemni i atelier z fotografii czarno-białej i barwnej oraz cyfrowych technik obrazowania)

techniki multimedialne

internetowe projekty multimedialne

montaż filmów i dźwięku

animacja i efekty specjalne

grafika wektorowa

grafika wydawnicza

W szkole kształci się około 600 uczniów i jest w niej zatrudnionych ponad 60 nauczycieli.

Są wśród nich egzaminatorzy maturalni oraz w zawodach fotograf, fototechnik, technik fotografii i multimediów.

Typy szkół w Zespole Szkół Fototechnicznych

Technikum Fototechniczne

Uczniami Technikum jest młodzież, która ukończyła gimnazjum. Nauka trwa cztery lata. Uczniowie przystępują do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie fototechnik,

a od roku szkolnego 2017/2018 – technik fotografii i multimediów. Absolwenci technikum przystępują do egzaminu maturalnego. Program nauczania obejmuje specjalistyczne przedmioty zawodowe oraz przedmioty ogólnokształcące, w tym w zakresie rozszerzonym: matematykę i język angielski. Drugim nauczanym językiem obcym jest język niemiecki. Umiejętności praktyczne uczniowie zdobywają podczas zajęć w pracowniach szkolnych,

a także w trakcie praktyk zawodowych, organizowanych w ponad 80 firmach branży fotograficznej i pokrewnych.

Zasadnicza Szkoła Fototechniczna

Branżowa Szkoła Fototechniczna I stopnia (od roku szkolnego 2017/2018)

Nauka trwa trzy lata. Program nauczania obejmuje łączenie teorii poznawanej w trakcie zajęć lekcyjnych z praktyką u pracodawców, a także przedmioty ogólnokształcące, w tym język angielski. Praktyki zawodowe uczniowie odbywają w firmach i studiach fotograficznych. Absolwenci przystępują do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie fotografa.

Kursy kwalifikacyjne dla dorosłych

Stanowią alternatywną drogę do uzyskania kompetencji fototechnika i fotografa, a od roku szkolnego 2017/2018 – technika fotografii i multimediów. Uczestnikami kursów mogą być absolwenci każdego typu szkoły począwszy od gimnazjum. Zajęcia prowadzone są w systemie zaocznym (sobotnio-niedzielnym). Ukończenie kursu umożliwia przystąpienie

do zewnętrznego egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie.

Działalność edukacyjna szkoły

Realizowana jest w oparciu o stosowne przepisy prawa oświatowego, dostosowane do potrzeb rynku pracy programy nauczania i nowoczesne metody dydaktyczne. Odbywa się ona w odnowionym, bogato wyposażonym w środki dydaktyczne budynku szkolnym i renomowanych instytucjach branży fotograficznej zlokalizowanych w mieście. O właściwą jakość edukacji dbają wysoko wykwalifikowani nauczyciele.

Szkoła nie tylko kształci, ale jest również pierwszym miejscem ukazywania własnych dokonań artystycznych uczniów, a także promotorem prezentacji ich dorobku w środowisku miasta. Codzienna obecność w szkole przypomina spacer po galeriach.

Efektem oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych są liczne wystawy prac uczniowskich. Zdjęcia wykonane przez młodych adeptów fotografii prezentowane były m.in. w Zamku Królewskim, Galerii Stara Prochownia, Pałacu Chodkiewiczów, Centrum Nauki Kopernik, Centrum Handlowym „Złote Tarasy”, Muzeum Historycznym m.st. Warszawy – Muzeum Woli, Muzeum J. Piłsudskiego, Muzeum „Stacja Warszawa”, Galerii 2 piętro, Ambasadzie Niemieckiej w Warszawie oraz w Technikmuseum i na Dworcu Głównym w Berlinie.

Szkoła osiąga wyróżniające się w skali kraju wyniki egzaminów zewnętrznych, zdobywając w rankingu miesięcznika Perspektywy status Złotego, Srebrnego lub Brązowego Technikum.

Realizacja licznych projektów fotograficznych przyniosła szkole spektakularne sukcesy.

Są nimi tytuły: Szkoła zawodowa najwyższej jakości, Szkoła z klasą 2.0, Szkoła z pomysłem, IT-Szkoła, Szkoła – ambasador Parlamentu Europejskiego, Szkoła w ruchu, WF z klasą, Uczniowie z klasą i Szkoła Dialogu oraz certyfikat szkoły wspierającej uczniów uzdolnionych WARS i SAWA. Szkoła może także poszczycić się innymi znaczącymi osiągnięciami: główną nagrodą w III Gali Programów Edukacji Kulturalnej w kategorii szkół ponadgimnazjalnych za realizację projektu fotograficznego „Zmiana miejsca zamieszkania. Niemcy w Warszawie, Polacy w Berlinie” oraz wyróżnieniem Prezydenta m. st. Warszawy za realizację współpracy międzynarodowej.

O randze nauczanego w szkole zawodu świadczą coroczne sukcesy szkoły w Warszawskim Turnieju Zawodów.

Inspiracją do samorealizacji w twórczości fotograficznej są szkolne i zewnętrzne konkursy fotograficzne, które stają się okazją do konfrontacji własnych dokonań z dokonaniami innych.

Aktywność wychowawcza i profilaktyka

Kształcenia ogólnego i zawodowego nie można pozbawiać elementów wychowania. Źródłami inspiracji działań wychowawczych są wyniki analiz potrzeb uczniów i ich rodziców, a także spostrzeżenia nauczycieli.

Szkoła nie zapomina także o konieczności pracy na rzecz szeroko rozumianej profilaktyki, realizując w każdym roku szkolnym bogatą jej ofertę. Realizatorami działalności profilaktycznej są pracownicy szkoły, organizacje pozarządowe, instytucje porządku publicznego, stowarzyszenia i fundacje działające na rzecz młodzieży.

Szkoła zatrudnia 2 doświadczonych pedagogów szkolnych. Współpracuje również z rejonową Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną oraz poradniami specjalistycznymi.

Baza szkolna

Dobre przygotowanie zawodowe zapewniają uczniom odpowiednio wyposażone pracownie przedmiotowe i szkolne studia fotograficzne, umożliwiające kontakt z nowoczesnymi technologiami obrazowania oraz z dobrej klasy analogowym i cyfrowym sprzętem fotograficznym. Szkoła dysponuje 6 studiami fotograficznymi wyposażonymi w profesjonalne systemy oświetlenia, ruchome tła, blendy, stoły bezcieniowe, statywy i światłomierze. W placówce funkcjonuje 8 pracowni komputerowych (Microsoft PC i Apple) z oprogramowaniem do obróbki grafiki rastrowej i wektorowej (Adobe Master Collection), montażu filmów i dźwięku, internetowych projektów multimedialnych oraz animacji i efektów specjalnych. Rozwój uczniowskich zainteresowań wspiera dobrze wyposażona biblioteka szkolna. Jej zbiory, obok tradycyjnych, zawierają także materiały na innych nośnikach informacji. Także miłośnicy sportu znajdą w Zespole Szkół Fototechnicznych doskonałe możliwości rozwijania sprawności fizycznej na nowoczesnym, wielofunkcyjnym boisku szkolnym, w sali gimnastycznej oraz siłowni.

Współpraca z pracodawcami

Współpraca z pracodawcami jest dla szkoły jednym z jej najważniejszych zadań, ukierunkowanym na przygotowanie uczniów do pełnienia satysfakcjonujących ról na współczesnym rynku pracy. Organizacja zajęć praktycznych u pracodawców wymaga kontaktu z dużą liczbą wyselekcjonowanych zakładów i instytucji, działających w szeroko rozumianej branży fotograficznej. W szkoleniu uczniów uwzględniają one potrzeby szkoły, a szkoła dostosowuje swoje programy i wymagania do aktualnych potrzeb rynku pracy. Każdy z wybranych przez szkołę około 80 pracodawców legitymuje się wykorzystywaniem najnowszych technologii i sprzętu, oferuje wysoką jakość świadczonych usług oraz przyjazną dla zdobywania umiejętności praktycznych atmosferę. Stałą obecność „praktykantów ze „Spokojnej” potwierdzają takie uznane firmy jak: Studio Tęcza, Pin-up Studio, Studio Matys, Zamek Królewski, Miejski Ogród Zoologiczny, Polska Agencja Fotografów Forum, Agora S.A.

Dodatkowym elementem współpracy z pracodawcami są regularne spotkania z nimi na terenie szkoły, które przybierają formę warsztatów, lekcji doradztwa zawodowego i zajęć pogłębiających zainteresowania.

Współpraca międzynarodowa

Szkoła należy do grona warszawskich liderów działań międzynarodowych. Dla naszych uczniów współpraca ze szkołami Unii Europejskiej odgrywa dużą rolę: pozwala im poznać lepiej kulturę, historię i dorobek innych krajów, pogłębić wiedzę ogólną i z zakresu fotografii, podnieść swoje kompetencje społeczne oraz nawiązać ciekawe kontakty osobiste.

Zrealizowaliśmy liczne projekty współpracy międzynarodowej ze szkołami z różnych krajów europejskich (Niemcy, Austria, Turcja, Holandia, Litwa, Rumunia, Czechy):

„3F for Future” i „Fotografia cyfrowa” (3 edycje programu Leonardo da Vinci)

„Sąsiedzi się znają, więc opowiem Ci o Wilnie” (Polsko-Litewska Wymiana Młodzieży)

“Człowiek w różnych religiach” (Młodzież w działaniu)

„Promocja zdrowia”, „Rozwój kompetencji interkulturowych”, „Im więcej o sobie wiemy, tym silniejsza jest wspólna Europa”. „A Young Portrait of Europe” (4 edycje programu Comenius)

14 projektów z zakresu kształcenia zawodowego (Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży).

Szczególnym partnerem szkoły w budowaniu europejskiego wymiaru kształcenia zawodowego jest Zentrum fȕr fotografische Ausbildung z Berlina, z którym szkoła współpracuje już

od ponad 20 lat.

Zatrudnienie absolwentów

Absolwenci szkoły są przygotowani do pracy w zawodzie fotografa, fotoreportera, grafika komputerowego, operatora zdjęciowego oraz rzeczoznawcy materiałów i sprzętu fotograficznego. Znajdują zatrudnienie w firmach i studiach fotograficznych, agencjach prasowych i reklamowych, redakcjach czasopism.

Write a Comment