Jaki obiektyw fotograficzny wybrać? Ranking obiektywów
Jaki obiektywy do fotografii produktowej wybrać?
Szukasz najlepszego obiektywu do fotografii produktowej? Czy masz problem z podjęciem optymalnej decyzji w ramach swojego budżetu? Istnieje nieskończenie wiele parametrów do rozważenia przy wyborze najlepszego obiektywu do fotografii produktowej. Dlatego, chcemy Ci w tym pomóc. Z poniższego artykułu dowiesz się więcej o istotnych właściwościach obiektywów, a także będziesz mieć możliwość przyjrzenia się przykładom i markom, które warto wziąć pod uwagę. Krok po kroku zaprezentujemy wszystkie najważniejsze aspekty związane z wyborem obiektywu, w tym również te związane z wysokością budżetu.
Odpowiadamy na następujące pytania dotyczące obiektywów do fotografii produktowej:
Co jest tak naprawdę ważne w fotografii produktowej?
Fotografia produktowa jest podgrupą fotografii still life, czyli fotografowania przedmiotów nieruchomych. Wykorzystywana jest w katalogach produktów, w e-handlu, a jej głównym celem jest przedstawienie produktu takim, jakim jest, i to w jak najbardziej atrakcyjny sposób. Odpowiednia jakość fotografii produktowej jest istotna z punktu widzenia branży e-commerce, ponieważ dostarcza informacji o produkcie, buduje zaufanie klienta i zmniejsza liczbę zapytań.
Z kolei celem komercyjnej (reklamowej, stylizowanej) fotografii produktowej jest zbudowanie emocji wokół produktu i opowiedzenie o nim jakiejś historii. Ma ona raczej na celu zainteresować i zaangażować potencjalnego klienta w zaprezentowaną opowieść.
Oba rodzaje fotografii still life mogą być stosowane w praktyce z wykorzystaniem tradycyjnego lub zautomatyzowanego studia fotograficznego. Wyposażenie studia będzie wymagało różnych obiektywów, które są dedykowane do różnych celów. I tak naprawdę decyzja o tym, czy chcesz zajmować się fotografią komercyjną, czy produktową, będzie miała decydujący wpływ na wybór obiektywu.
Dla uzyskania dobrej fotografii produktowej kluczowe znaczenie będzie miała właśnie konfiguracja układu optycznego w Twoim sprzęcie. Przeczytaj nasze sekcje „Co należy uwzględnić przy wyborze obiektywu?” i „Jak ustawić parametry?”, aby poznać przydatne informacje dotyczące idealnie dobranego sprzętu.
Jakie są najważniejsze parametry obiektywów?
Ogniskowa
Zwróć uwagę na oznaczenie ogniskowej na obiektywie.
Ogniskowa obiektywu decyduje o tym, pod jakim kątem widzenia zostanie uchwycona dane ujęcie. Jest ona skorelowana z powiększeniem (zoomem), który określa, jak duże będą poszczególne elementy widniejące na zdjęciu. Matematycznie rzecz ujmując, ogniskowa to obliczenie odległości optycznej pomiędzy soczewką obiektywu a matrycą w momencie, gdy obiekt jest wyostrzony.
Im dłuższa ogniskowa, tym węższy kąt widzenia i większe powiększenie. Im krótsza ogniskowa, tym szerszy kąt widzenia i mniejsze powiększenie.
Ogniskowa 20mm
Ogniskowa 50mm
Ogniskowa 80mm
Ogniskowa 105mm
Na zdjęciach widać różnicę w powiększeniu w zależności od zastosowanej ogniskowej (odległość od obiektu była taka sama dla każdego zdjęcia).
Niezależnie od fizyki, do fotografii produktowej należy wybrać obiektyw o ogniskowej co najmniej 50 mm, a nawet i większej. Obiektywy o ogniskowej mniejszej niż 50 mm mogą powodować zniekształcenia obrazu występujące w szerokim kącie. Jako przykład tej wady prezentujemy na pierwszym zdjęciu poniżej. Należy pamiętać, że im dłuższa ogniskowa przy fotografowaniu obiektu o tej samej wielkości, tym dalej trzeba się od niego odsunąć. Dlatego przy wyborze obiektywu miej na uwadze wielkość przestrzeni studyjnej, z której korzystasz.
Współczynnik powiększenia
Aby poznać ten parametr, najczęściej trzeba zajrzeć do specyfikacji technicznej danego modelu obiektywu. Ma on kluczowe znaczenie dla jakości zdjęć wykonywanych w makrofotografii i dlatego warto zwrócić na niego szczególną uwagę.
Im wyższy współczynnik powiększenia, tym bardziej szczegółowe będą zdjęcia drobnych produktów. Wyobraź sobie niewielki kolczyk powiększony dwukrotnie przy zachowaniu pełnej szczegółowości. To jest właśnie cel tego parametru.
Technicznie rzecz biorąc, współczynnik powiększenia to stosunek wielkości fotografowanego obiektu, a jego widoku rzucanego na matrycę aparatu. Pierścień o szerokości 2 cm sfotografowany obiektywem o powiększeniu 1:1 będzie przedstawiony na matrycy w rozmiarze 2 cm, podczas gdy obiektyw o powiększeniu 1:2 odwzoruje na matrycy obiekt o rozmiarze 1 cm. Mówiąc prościej, aby osiągnąć lepsze rezultaty, należy wybrać większy współczynnik powiększenia.
Pozostaje on skorelowany z minimalną odległością ogniskowania (opisaną poniżej), ponieważ największą jego wartość można uzyskać dopiero przy najbliższej odległości, na jaką obiektyw jest w stanie ustawić ostrość.
Zdjęcia przedstawiają rosnący współczynnik powiększenia i wielkość obrazu na matrycy: odpowiednio 2:1, 1:1 i 2:1.
Minimalna odległość ogniskowania
Wszystkie obiektywy posiadają ograniczenia dotyczące odległości ogniskowania – to znaczy minimalną odległość, z jakiej obiektyw może ustawić ostrość na produkcie. Jeśli odległość między aparatem a przedmiotem jest mniejsza niż podana w specyfikacji obiektywu, nie będzie on w stanie prawidłowo złapać pożądanej ostrości. Prawdopodobnie trzeba będzie odsunąć aparat (i siebie) od fotografowanego przedmiotu.
W niektórych sytuacjach, gdy nie można odsunąć aparatu od produktu (np. w przypadku korzystania ze stałej pozycji w zautomatyzowanym studiu fotograficznym), należy manipulować odległością samego produktu. W przeciwnym razie obiektyw może okazać się bezużyteczny.
Jakość obrazu w fotografii produktowej
Współcześni klienci oczekują wysokiej jakości zdjęć. Nawet pomimo tego, że do przeglądania Twojej strony internetowej często używają ekranów smartfonów o małej rozdzielczości. Zdjęcia produktowe muszą być ostre po to, aby wykorzystać je w innych celach. Na przykład, zdjęcia przeznaczone do publikacji w druku lub na stronie internetowej, które muszą być dobrze widoczne na dużych ekranach komputerów.
Istnieje wiele czynników, które mają wpływ na jakość finalnego zdjęcia, a najważniejszym z nich jest wybór odpowiedniego obiektywu do ich zrobienia. Powinieneś upewnić się, że wybrany obiektyw zapewnia odpowiednią ostrość, od jednego kąta zdjęcia do drugiego.
Szczególnie gdy planujesz wykadrować szczegóły ze zdjęcia o wysokiej rozdzielczości (jest to technika, którą szczegółowo opisaliśmy w naszym „Kompletnym przewodniku po fotografii produktowej”).
Zdjęcie wykonane w niskiej rozdzielczości sprawia, że przybliżenie jest złej jakości.
Obraz wykonany w wysokiej rozdzielczości pozwala na uzyskanie wysokiej jakości szczegółów.
Jakie ustawienia obiektywu należy wybrać?
Jaka powinna być wartość przysłony w fotografii produktowej?
Wartość przysłony jest jednym z parametrów ekspozycji, tak, jak czas otwarcia migawki i ISO. Przysłona to otwór wewnątrz obiektywu posiadający zmienną średnicę, przez którą światło przechodzi do wnętrza aparatu, a następnie na jego matrycę. Mówiąc prościej, reguluje ona ilość światła, jaką otrzyma matryca aparatu. W ten sposób ten parametr wpływa na jasność obrazu, a także na jego jakość i głębię ostrości.
Przysłona w fotografii produktowej jest kluczem do utrzymania wysokiej jakości ostrego obrazu i ściśle współgra z czasem otwarcia migawki i ISO. Stanowi ona kluczowe pytanie, które nie może pozostać bez odpowiedzi, jeśli interesują Cię najlepsze ustawienia aparatu do fotografii produktowej. Przeczytaj nasz obszerny przewodnik na temat przysłony, aby dowiedzieć się, jak precyzyjnie można manipulować tym ustawieniem dla uzyskania różnych efektów. Tymczasem, na początek krótka grafika, która przybliży Ci najważniejsze zagadnienia.
Co to jest głębia ostrości?
Głębia ostrości decyduje o tym, jak daleko w kadrze obraz pozostaje ostry. Jest to odległość pomiędzy najbliższym a najdalszym obiektem, który jest wystarczająco ostry na zdjęciu. Głębia ostrości zależy od:
ogniskowej – im większa ogniskowa, tym mniejsza głębia ostrości
odległości pomiędzy aparatem a obiektem – im mniejsza odległość, tym mniejsza głębia ostrości;
przysłony – im większa wartość przysłony, tym większa głębia ostrości
Ponieważ jest to niezwykle skomplikowany temat, który powtarza się we wszystkich stylach fotografowania, szczegółowe informacje na temat ogniskowej i głębi ostrości można znaleźć w naszych obszernych przewodnikach, które szczegółowo opisują te parametry.
Jakość obrazu a wartość przysłony
Przysłona bardzo mocno wpływa na jakość obrazu. Ogólnie rzecz biorąc, większość obiektywów jest najostrzejsza przy średnich wartościach przysłony, takich jak f/7, f/11.
f/22 Detale są nieostre
f/22 Detale są nieostre
f/11 Detale są bardzo ostre
f/11 Detale są bardzo ostre
Sama fotografia produktowa wymaga wartości przysłony około f/11, dlatego warto odpowiednio dostosować wartości ISO i czas otwarcia migawki. Taka kolejność ustawień pozwoli na zachowanie ostrości, przy jednoczesnym zachowaniu kontroli nad jasnością samego obrazu.
Wybierając obiektyw do fotografii produktowej, warto wziąć pod uwagę wymaganą głębię ostrości, przysłonę, której zamierzamy użyć, oraz oferowaną przy tej przysłonie jakość. Różne obiektywy będą miały różną jakość przy różnych wartościach przysłony. Ogólnie rzecz biorąc, najlepiej jest utrzymywać wartości przysłony f/16 lub niższe (f/11, f/7).
Czasem, np. w przypadku wysokiej jakości fotografii biżuterii, aby uzyskać najlepszą jakość (choć z uszczerbkiem dla głębi ostrości), konieczne może być zastosowanie przysłony z zakresu f/4 – f/5,6. Dlatego, w tym przypadku, można skorzystać z techniki zwanej focus stacking, aby mieć kontrolę nad ostrością zdjęcia.
Zdjęcie wykonane przy f/2,8
Zdjęcie wykonane przy f/2,8
Zdjęcie wykonane przy f/29
Zdjęcie wykonane przy f/29
Zdjęcie z zastosowaniem techniki focus stacking Zdjęcie z zastosowaniem techniki focus stacking
Co to jest focus stacking?
Porównanie zdjęć wykonanych przy przysłonie f/2.8, f/29 oraz z focus stackingiem
Makrofotografia jest niezwykle wymagającą dziedziną fotografii. Zdjęcia produktów wykonane za pomocą obiektywów makro oferują wysoki poziom szczegółowości kosztem utrudnień związanych z ustawianiem na nich ostrości. Tło i bardziej odległe elementy przedmiotu często mają problem z powodu zbyt małej głębi ostrości – mogą stać się rozmazane i negatywnie wpływać na ogólne wrażenia z obrazu. Weźmy na przykład bransoletkę o średnicy 5 cm, której tylko przednia część pozostaje ostra na zrobionym zdjęciu.
Aby rozwiązać ten problem, profesjonalni fotografowie opracowali technikę zwaną focus stacking. Jest ona dostępna dla wszystkich obiektywów, ponieważ zależy wyłącznie od ustawienia ostrości. Kilka zdjęć jest wykonywanych z ostrością na różnych obszarach produktu, a następnie „nakładanych” na siebie za pomocą oprogramowania do obróbki graficznej. W rezultacie uzyskuje się zazwyczaj ostry obraz produktu z maksymalną głębią ostrości (więcej informacji na temat manipulowania głębią ostrości można znaleźć w sekcji „Ustawienia obiektywu”).
Technika focus stacking jest automatycznie zaimplementowana w studiach fotograficznych Orbitvu i nosi nazwę „Super Focus”. Pozwoli Ci ona na wykonanie dobrych zdjęć makro Twoich produktów, oszczędzając przy tym czas pracy w programie do postprodukcji. Wszystko dzieje się automatycznie i w kilka sekund.
Najczęstsze problemy z obiektywami do fotografii produktowej
Każdy, kto zajmuje się fotografią produktową, na pewno zauważył już kilka obszarów, które mogą stanowić wyzwanie dla finalnej jakości zdjęć. Sprawdź nasz artykuł o błędach w fotografii produktowej, gdzie szczegółowo omawiamy ten temat. Zacznijmy od kilku podstawowych wad obiektywów.
Aberracja chromatyczna
Aberracja chromatyczna jest optycznym zjawiskiem występującym w obiektywach. Można ją zauważyć, gdy istnieje wysoki kontrast pomiędzy białym tłem a ciemnymi krawędziami przedmiotu. Jest to częsty problem, z którym borykają się fotografowie produktowi, ponieważ najczęściej używają białego tła podczas sesji produktowej.
W wyniku aberracji chromatycznej widoczne są „obwódki” o różnych kolorach, które pojawiają się wzdłuż linii granicznych pomiędzy ciemnymi i jasnymi częściami obrazu. Mimo że możliwe jest wyeliminowanie aberracji chromatycznej w postprodukcji, wybór wysokiej jakości obiektywu może zminimalizować ten problem i zaoszczędzi Twój czas.
Te obrazy pokazują aberrację chromatyczną w fotografii makro i zdjęć plenerowych.
Winietowanie
Winietowanie to problem optyczny, który powoduje, że obiektyw nie rozjaśnia narożników obrazu względem jego środka. Poziom winietowania zależny od samej optyki jest zawsze wyższy przy niższych wartościach przysłony, a w obiektywach zmiennoogniskowych będzie on malał wraz ze wzrostem ogniskowej. Tym samym możemy napotkać efekt winietowania w przypadku dążenia do uzyskania rozmytego tła.
Winietowanie może występować częściej w przypadku korzystania z obiektywów zmiennoogniskowych i ich maksymalnych lub minimalnych zakresów otwarcia migawki. Ryzyko kryje się również w potencjalnych zniekształceniach (patrz poniżej). Te dwie wady sprawiają, że do fotografii produktowej standardowo używa się obiektywów o ogniskowej 50 mm i większej.
Dla lepszego zrozumienia winietowania…
Zniekształcenia
Istnieją dwa rodzaje zniekształceń – perspektywiczne i optyczne. Perspektywiczne pojawiają się, gdy np. używamy szerokiego obiektywu. Zniekształcenie optyczne z kolei to błąd obiektywu, który sprawia, że linie proste wydają się być krzywe. Efekt ten zależy od konstrukcji obiektywu – przy zastosowaniu dobrego obiektywu zjawisko to zostaje zredukowane.
Obraz bez zniekształceń
Obraz bez zniekształceń
Zniekształcenie baryłkowe
Zniekształcenie poduszkowe
Czego NIE należy brać pod uwagę, podczas wybierania obiektywu?
Istnieją elementy obiektywów, które nie wnoszą nic do fotografii produktowej, ale podnoszą cenę samego sprzętu.
Minimalna wartość przysłony
Minimalna przysłona to najmniejsza wartość lub największy otwór, jaki może utworzyć się w obiektywie fotograficznym. W opisie modelu obiektywu zazwyczaj znajduje się zakres minimalnej przysłony, tuż obok długości ogniskowej (np. 24-105 mm f/3.5-5.6). Zakres ten odzwierciedla największy możliwy do uzyskania otwór przysłony w zależności od użytej ogniskowej. W tym przypadku, ogniskowa 105 mm pozwala na uzyskanie najmniejszej wartości przysłony f/5.6, a ogniskowa 24 mm pozwala na uzyskanie minimalnej wartości przysłony f/3.5.
Droższe obiektywy pozwalają na korzystanie z tej samej wartości minimalnego otworu przysłony w całym zakresie ogniskowych. Najdroższe obiektywy stałoogniskowe pozwalają uzyskać bardzo duże otwory przysłony w zakresie f/1,2-f/2. W przypadku fotografii produktowej nie ma to zwykle znaczenia, ponieważ małe otwory przysłony są rzadko używane ze względu na bardzo płytką głębię ostrości.
Na obiektywach zaznaczona jest informacja o minimalnym otworze przysłony dla danej ogniskowej.
Szybkie ustawianie ostrości
Możliwość szybkiego ustawiania ostrości nie jest najważniejszą właściwością obiektywu do fotografii produktowej, bowiem fotografowany przedmiot nie będzie się poruszał. Natomiast warto pomyśleć o tym parametrze, kiedy planuje się fotografować obiekty będące w ruchu, jak np. ludzi w reportażu lub w fotografii sportowej.
Cicha praca autofokusa
Funkcja ta jest przydatna podczas nagrywania filmów z dźwiękiem. Podczas fotografowania produktów, nie jest to tak ważne. Nie ma dźwięku, nie ma problemu.
Stabilizacja obrazu
Jest ona praktyczna podczas kręcenia filmów lub podczas robienia zdjęć z tzw. ręki. Podczas robienia zdjęć w studio fotograficznym, będziesz używał statywu lub podobnej podpory aparatu, więc stabilizacja obrazu nie będzie Ci potrzebna.
W przypadku niektórych rozwiązań automatyzujących fotografię produktową (np. urządzenie Orbitvu Alphashot) stabilizacja musi być na stałe wyłączona podczas robienia zdjęć z automatycznym usuwaniem z niego tła.
Aparaty bezlusterkowe posiadają funkcję stabilizacji obrazu w korpusie aparatu. Problem rozwiązany – nie ma już potrzeby kupowania obiektywów z tego rodzaju opcją.
Jak wybrać obiektyw? – przewodnik krok po kroku
Mając do wyboru wiele obiektywów na rynku, decyzja może być trudna i wymagać dogłębnej analizy. Postanowiliśmy Ci pomóc i przeprowadzić Cię przez ten proces krok po kroku za pomocą poniższego poradnika.
1. Zastanów się nad budżetem, jaki chcesz przeznaczyć na zakup obiektywu.
Po pierwsze, ważny jest model aparatu. Będzie to korpus, który dobrze wykorzysta potencjał obiektywu. Jeśli musisz wybierać, a nie masz nieograniczonego budżetu, lepiej nabyć aparat z matrycą APS-C i dedykowanymi do niego obiektywami. Więcej o typach aparatów znajdziesz w naszym specjalnym artykule.
Po drugie, pamiętaj, że dobra jakość zdjęć może przynieść Ci więcej zysku, więc weź pod uwagę, ile możesz zyskać na samym obiektywie.
Wreszcie, obiektywy tracą na wartości z upływem czasu znacznie mniej niż aparaty i zazwyczaj będą używane dłużej niż sam aparat
2. Weź pod uwagę wszystkie przydatne funkcjonalności.
Image quality and sharpness, minimum focusing distance and focal length remain key. You already know that, so your lens decision might be a step further now.
3. Matryca pełnoklatkowa czy crop-frame?
Każdy aparat cyfrowy posiada wbudowaną matrycę, która zbiera informacje o wykonanym zdjęciu. Rozmiar sensora w aparacie stawia pod znakiem zapytania wybór obiektywu ze względu na różnice, jakie powoduje w zakresie osiągalnych długości ogniskowych.
Pełnoklatkowa matryca jest cyfrową wersją klatki filmowej 35 mm. Aparaty pełnoklatkowe w większości przypadków oferują większą elastyczność. Można używać wyższych wartości ISO bez efektu ziarnistości, co gwarantuje wyższą jakość obrazu. Pełna klatka jest częściej używana przez profesjonalistów, a jej cena jest znacznie wyższa niż cena aparatów crop-frame. Jednak aparaty pełnoklatkowe mają zdecydowanie mniejszą głębię ostrości.
Aparat crop-frame ma z kolei mniejszą matrycę. Nowoczesne aparaty crop mogą dawać bardzo zadowalające rezultaty przy niższych kosztach. Jeśli potrzebujesz zdjęć do swojego sklepu internetowego, powinieneś być w stanie znaleźć kilka modeli, które spełnią Twoje wymagania. Mniejsza matryca oznacza większą głębię ostrości niż w aparatach pełnoklatkowych.
Canon EOS 77D – matryca typu crop-frame
Canon EOS 5DSR – matryca pełnoklatkowa
Nadal możliwe jest używanie niektórych obiektywów DX (dla matryc typu crop) na korpusach aparatów pełnoklatkowych. Aparaty te powinny automatycznie przełączyć się w tryb DX i wykorzystywać tylko część swojej matrycy, tej samej wielkości, co w przypadku aparatu z matrycą crop-frame. Dzieje się to jednak tylko wtedy, gdy aparat posiada opcję „auto-cropping”, co niestety może wiązać się z utratą rozdzielczości. Należy jednak uważać na problemy z kompatybilnością obiektywów DX z aparatami pełnoklatkowymi – przed ich wyborem zawsze sprawdzaj ich specyfikacje.
W przypadku, gdy chcemy używać obiektywu pełnoklatkowego w aparacie z matrycą crop, musimy przeliczyć efektywną ogniskową, mnożąc ją przez współczynnik powiększenia (np. 1.5). Pokażemy to na przykładzie. Obiektywy typu crop o ogniskowej 35-135 mm użyte w aparacie pełnoklatkowym będą miały efektywną ogniskową ~50-200 mm. Szczegółowy przewodnik opisujący zmiany ogniskowej na różnych sensorach znajdziesz w naszym artykule na temat aparatów pełnoklatkowych i tych z matrycą crop-frame.
4. Wybierz markę.
Każda marka, która produkuje zestawy korpusów, ma inne mocowanie obiektywów. Nie można używać obiektywu Nikkor do korpusu Canona i odwrotnie – obiektywu Canona do korpusu Nikona.
Warto też zastanowić się, czy kupować obiektywy innych marek niż producenci aparatów. Rozważmy tutaj Tamrona lub Sigmę, którzy są producentami cieszącymi się sporą popularnością. W tym przypadku musisz pamiętać, że w specyfikacji powinien znaleźć się typ mocowania, dla którego obiektyw został wyprodukowany (np. Canon, Nikon, Olympus, Sony). Obiektywy niezależnych marek mogą być całkiem dobrym kompromisem – cena jest zazwyczaj niższa, a jakość wykonywanych przez nich zdjęć odpowiada oryginalnym obiektywom producentów aparatów.
Sony Alpha 7R i Canon EOS 77D z dedykowanymi obiektywami
Pamiętaj, że te tak zwane „zamienniki” mogą mieć inny tryb pracy, tzn. będziesz musiał od czasu do czasu skalibrować swój korpus z obiektywem. W przeciwnym razie możesz uzyskać niepożądany efekt cofnięcia lub niechcianego wyostrzenia obrazu. Oznacza to, że punkt centralny na wykonanym zdjęciu jest przesunięty w stosunku do punktu, który wybrałeś podczas robienia zdjęcia.
5. Wybierz obiektyw o odpowiedniej długości ogniskowej.
Rodzaje obiektywów – ogniskowa
Ogniskowa zmienia się w zależności od typów obiektywów dostępnych na rynku. Główne rodzaje można przedstawić następująco:
obiektyw zmiennoogniskowy (zoom) – umożliwia regulację ogniskowej w pewnym zakresie (np. 27-70 mm, 25-105 mm, itd.);
obiektywy stałoogniskowego (prime) – oferują tylko jedną stałą ogniskową (najpopularniejsza i najbardziej uniwersalna to 50 mm).
Jeśli fotografujesz przedmioty o różnych rozmiarach, obiektyw zmiennoogniskowy pozwoli Ci w każdej chwili dostosować poziom zoomu do wielkości obiektu. Gdy korzystasz z obiektywu typu prime, jedyną możliwością powiększenia obrazu jest manualne odsunięcie aparatu i obiektywu od obiektu. W przypadku obiektywu zmiennoogniskowego można po prostu zwiększyć powiększenie (zmniejszyć ogniskową) bez zmiany pozycji aparatu.
Gdy używasz obiektywu stałoogniskowego, zawsze będziesz miał zawsze tę samą ogniskową i ten sam kąt widzenia. Choć praca może być mniej wygodna i może nieść ze sobą pewne ograniczenia, to za każdym razem uzyskasz powtarzalne rezultaty przy tej samej ogniskowej. Standardowy obiektyw, czyli 50 mm, ma ogniskową zbliżoną do optymalnej 44 mm, czyli podobną do ludzkiego wzroku.
6. Przed podjęciem ostatecznej decyzji sprawdź specyfikację obiektywu i skorzystaj z witryny porównującej obiektywy.
Zapewne do tej pory zdawałeś sobie sprawę, że parametry obiektywów to skomplikowane i wielowymiarowe zagadnienie. Z pomocą w niejasnych sytuacjach przychodzą serwisy takie jak Optyczne.pl, które oferują porównywarki obiektywów i przydatne artykuły. Znajdziesz tam wiele szczegółów podanych w przejrzystej formie oraz opcję porównania kilku obiektywów w tabeli. Wypróbuj ten link: optyczne.pl – porównanie obiektywów.
Optyczne.pl – wybierz swoje obiektywy do porównania!
Jeśli chodzi o obiektywy, wszystkie mają wady w mniejszym lub w większym stopniu, więc przy ich wyborze bądź tak dokładny, jak to tylko możliwe. Pamiętaj o składnikach jakościowych, o których wspomnieliśmy powyżej – ogniskowa, przysłona, współczynnik powiększenia itd. Porównywarka dostarczy Ci wielu przydatnych informacji – w tym kompatybilność z aparatami, ceny i opisy techniczne.
Zalecane obiektywy do fotografii produktowej
Czy pamiętasz uczucie, gdy musiałeś zaglądać do grubych książeczek ze specyfikacjami technicznymi i instrukcjami obsługi każdego kupowanego sprzętu? Nie martw się, to normalna reakcja na ich specyficzny, trudny język i dużą objętość. Tym razem jednak zapraszamy Cię do zapoznania się z dokładnym (ale krótkim) objaśnieniem specyfikacji obiektywu, który zamierzasz kupić.
Warto poszukać tam przynajmniej parametru współczynnika powiększenia, jednego z mniej reklamowanych sposobów na dobrej jakości zdjęcia makro. Większość z Twoich potencjalnych zakupów będzie już miała etykietę „makro”, ale nurkując w szczegółach, będziesz mógł lepiej porównać i przeanalizować ich wady i zalety.
Poniżej nasza krótka lista rekomendacji obiektywów różnych marek. Wzięliśmy pod uwagę parametry ogniskowania i wszystkie czynniki, o których wspomnieliśmy wcześniej. Ważne jest, abyście pamiętali, że producenci stosują różne, wzajemnie niekompatybilne mocowania dla swoich obiektywów. Mocowanie może być różne dla różnych lustrzanek i aparatów bezlusterkowych, nawet w obrębie jednej marki. Buduj swój zestaw uważnie, pamiętając też o tym, czy używasz aparatu z mocowaniem crop-frame, czy pełnoklatkowym.
Zrzut ekranu z porównaniem wybranych obiektywów DPR.
Canon:
Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM – (do aparatów z matrycą crop-frame) Otrzymujemy bardzo uniwersalną ogniskową dla różnych potrzeb fotografii produktowej.
Obiektyw jest dobrze wyceniony i jak na Canona oferuje dobry stosunek ceny do jakości.
Canon EF 24-105 mm f/4 L EF IS II USM – (dla aparatów pełnoklatkowych) Ponownie bardzo szeroki zakres ogniskowych. Seria L (L- bardzo ostra) ma najlepsze parametry ostrości i niskie zniekształcenia.
Wysoka jakość / średnia cena
Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM – (do aparatów pełnoklatkowych) Obiektyw typu prime – charakteryzuje się bardzo dobrym współczynnikiem powiększenia, parametrami ogniskowania i niskimi zniekształceniami.
Wyjątkowo ostry / wysoka jakość / współczynnik powiększenia 1:1
Nikon:
Nikon pozwala na używanie swoich obiektywów DX zarówno do aparatów z matrycą crop-frame, jak i pełnoklatkowych, z zastrzeżeniem, że należy przeliczyć ogniskową i można napotkać silny efekt winietowania.
Nikon AF-S VR Micro-NIKKOR 105mm f/2.8G IF – Oczekuj dobrego ogniskowania i współczynnika powiększenia. Jest to obiektyw dedykowany do makrofotografii.
Współczynnik powiększenia 1:1 / dobra jakość
Nikon AF-S FX NIKKOR 24-70 mm f/2.8E – Uniwersalna ogniskowa i dobre parametry ogniskowania.
drogi / ostry
Nikon AF-S FX Nikkor 50mm f/1.8G – (do aparatów pełnoklatkowych) Traktuj ten obiektyw jako podstawową opcję do fotografii produktowej. Ma standardową ogniskową i dobrą cenę.
Bardzo dobra cena / obiektyw na początek przygody z fotografią produktową
Sony:
Sony E18-135 – (dla aparatów z matrycą crop-frame) Jeśli zdecydujesz się na Sony, ten obiektyw oferuje wszechstronność w zakresie ogniskowej i stabilizacji obrazu.
dobrze wyceniony / systemowy obiektyw dla Sony
Sony E55-210 OSS – (dla aparatów z matrycą crop-frame) Oczekuj od tego obiektywu rozwiązania na podstawowym poziomie, w dobrej cenie i uniwersalnego – nawet przy dużych ogniskowych.
dobra cena / obiektyw systemowy dla Sony
Sony FE24-105 G – (dla aparatów pełnoklatkowych) – Tutaj będziesz bardzo zadowolony z parametrów ogniskowania idealnych do fotografii produktowej.
średnia cena / wysoka jakość / ostry
Sony FE 50 mm F2.8 – (do aparatów pełnoklatkowych) Ten, dedykowany do makrofotografii, wygrywa w tym przedziale cenowym dzięki znakomitemu współczynnikowi powiększenia.
Bardzo dobra cena / obiektyw startowy
Sony FE 90 mm F2.8 Macro G OSS – (do aparatów pełnoklatkowych) Ten obiektyw makro ma bardzo dobre parametry ogniskowania i godny uwagi współczynnik powiększenia.
bardzo ostry / dobra jakość ogólna
Obiektywy innych firm:
Jeśli Twój budżet jest ograniczony, możesz rozważyć wybór obiektywu z innych firm.
Sigma C 18-200/3.5-6.3 C DC MACRO OS HSM – (dla aparatów z matrycą crop-frame) Ta Sigma, w trybie makro, oferuje lepszy współczynnik powiększenia niż większość standardowych obiektywów.
dobra cena / możliwości makro
Sigma AF 105/2.8 MACRO EX DG OS HSM – Ten doskonały obiektyw sprawdzi się w makrofotografii. Jego główną zaletą jest dobry współczynnik powiększenia.
bardzo ostry / współczynnik powiększenia 1:1
Tamron 35-150mm F/2.8-4 Di VC OSD – Jeśli szukasz obiektywu zmiennoogniskowego w umiarkowanej cenie i skutecznego w fotografii produktowej, ten Tamron może Cię zainteresować.
uniwersalny / mniej zniekształceń
Tamron SP 90mm F/2.8 Di MACRO 1:1 VC USD –Zaletą tego obiektywu makro jest stosunek powiększenia 1:1 uzyskany w dobrym przedziale cenowym.
Współczynnik powiększenia 1:1 / bardzo ostry
Zalecenia dotyczące obiektywów do zautomatyzowanej fotografii produktów
Jeśli szukasz obiektywów, które mają być używane w rozwiązaniach do automatyzacji fotografii (np. w Orbitvu Alphashot), Twój wybór będzie ograniczony do marek aparatów obsługiwanych przez system automatyzacji fotografii. Obecnie jest to zazwyczaj Canon, ponieważ zapewnia on najbardziej wszechstronne wsparcie dla rozwiązań innych firm. W przypadku automatyki Orbitvu więcej szczegółowych informacji znajdziesz na naszej stronie poświęconej kompatybilności.
Podsumowanie
Zasadnicza część tego artykułu została zaprojektowana tak, aby pomóc Ci w podjęciu decyzji, który sprzęt jest dla Ciebie najlepszy. Staraliśmy się mówić z perspektywy naszego doświadczenia i przede wszystkim oprzeć go na Twoich potrzebach związanych z fotografią produktową i wymaganiami współczesnego rynku.
Mamy nadzieję, że uzyskasz mnóstwo satysfakcjonujących rezultatów. Załóż swoje studio, wyposaż je w dobry aparat wsparty optymalnym obiektywem i rozpocznij swoją podróż. Doświadczenie i praktyczna wiedza na temat specyfikacji obiektywów przyjdzie z czasem.
Jeśli chcesz przeczytać więcej wskazówek dotyczących tworzenia treści, zajrzyj do naszych pozostałych poradników na temat fotografii produktowej.
Obiektywy do kamer przemysłowych
Szeroka gama używanych i nowych obiektywów do zastosowania w kamerach przemysłowych a także w aparatach z adapterem c-mount/micro 4/3. Cenione przez profesjonalistów, polecane także amatorom fotografii, obiektywy do lustrzanek umożliwiają uzyskanie dużej rozdzielczości zdjęć i filmów. Oferujemy różne typy obiektywów m.in Pentax, Fujinon. W naszym sklepie znajdą Państwo odpowiedni model zarówno dla ciemnych jak i jasnych przestrzeni. Oferowane produkty sprawdzą się także w skanerach 3D.
Obiektyw do kamer przemysłowych i fotograficzne
Obiektywy do kamer i aparatów to złożone moduły soczewkowe, które stanowią podstawowy element układu optycznego w wyżej wymienionych urządzeniach. To one w głównej mierze determinują jakość rejestrowanego obrazu. A ich zadanie sprowadza się do projekcji przetwarzanego obrazu na światłoczułą powierzchnię przetwornika / matrycy. Z myślą o klientach szukających sprawdzonych rozwiązań z zakresu optyki, w tej kategorii naszego internetowego sklepu umieściliśmy szeroką gamę używanych i nowych obiektywów do zastosowania w kamerach przemysłowych, a także w aparatach z adapterem c-mount/micro 4/3. To urządzenia cenione przez profesjonalistów, polecane także amatorom fotografii. Umożliwiają uzyskanie dużej rozdzielczości zdjęć i filmów. Zapraszamy do zapoznania z dostępnym asortymentem.
Rodzaje obiektywów i ogniskowa
Jak wybrać obiektyw? Kluczowe jest dopasowanie parametrów do warunków pracy urządzenia. Porównanie obiektywów należy rozpocząć od określenia najważniejszych parametrów. Kluczowa jest ogniskowa obiektywów, ale znaczenie mają również takie elementy jak wielkość przesłony, rodzaj zastosowanej matrycy, głębia ostrości, jasność, rozdzielczość, a nawet budowa determinująca rozmiar obiektywu i sposób jego mocowania. Jesteśmy świadomi, że potrzeby naszych klientów mogą być zupełnie odmienne, dlatego oferujemy różne rodzaje obiektywów fotograficznych oraz obiektywy kamer CCTV m.in Pentax, Fujinon. W naszym sklepie znajdą Państwo odpowiedni model zarówno dla ciemnych, jak i jasnych przestrzeni. Oferowane produkty sprawdzą się także w skanerach 3D.
Jaki obiektyw fotograficzny wybrać? Ranking obiektywów
Zakup pierwszego aparatu fotograficznego umożliwiającego wymianę obiektywów to początek budowania swojego systemu fotograficznego. Wiele osób poprzestaje na używaniu jedynie dołączonego do zestawu obiektywu, nieświadomie bardzo ograniczając w ten sposób możliwości swojego sprzętu. Co ciekawe, obiektyw spełnia często ważniejszą funkcję od samego aparatu. Wszak to szkło tworzy obraz, który aparat dopiero przechwytuje i zapisuje. Jaki obiektyw warto zatem kupić na początek? O jaki model rozszerzyć posiadany przez nas sprzęt? Na te i inne pytania odpowiadamy w niniejszym artykule. Wskazujemy także kilka obiektywów, które zebrały uznanie fotografów i są warte zakupu. Zapraszamy do lektury!
Obiektyw – co to jest i jakie jest jego zastosowanie?
Obiektyw w dziedzinie fotografii to zespół optyczny przenoszący obraz na powierzchnię światłoczułą aparatu fotograficznego. Elementy urządzenia najczęściej są wykonane ze szkła, choć czasem spotkamy także produkty plastikowe. Odpowiedni kształt, średnica, powłoki i inne parametry soczewek wpływają na tworzony obraz. To od obiektywu zależy kąt widzenia, jasność, ostrość czy ilość i wielkość wad. Obiektyw spotkamy w praktycznie każdym aparacie fotograficznym i kamerze.
Jaki obiektyw wybrać? Jakie są rodzaje obiektywów?
Podział ze względu na zastosowanie:
Obiektyw fotograficzny
Obiektyw fotograficzny różni się nieco swoimi podzespołami względem np. obiektywu do mikroskopu czy obiektywu w lornetce. W każdym z nich występują soczewki. Obiektyw fotograficzny charakteryzuje się jednak specjalnym złączem zwanym bagnetem (niegdyś był to gwint), dzięki któremu urządzenie podłączymy do aparatu. Na obudowie obiektywu fotograficznego znajdziemy także pierścień do zmiany ostrości oraz opcjonalnie ogniskowej.
Obiektyw do smartfona
Obiektywy do smartfonów to w rzeczywistości konwertery. Umieszczane są one na wierzchu wbudowanego obiektywu i służą do zmiany kąta widzenia lub uzyskania pewnych efektów. Urządzenie to to zwykle obiektyw jednosoczewkowy.
Obiektyw anamorficzny
To bardzo specjalistyczne narzędzia wykorzystywane przede wszystkim przy filmowaniu. Rzucany przez nie obraz jest „ściśnięty” w poziomie. Po wykonaniu nagrania musimy zatem go w postprodukcji dostosować do odpowiednich proporcji. Obiektywy anamorficzne pozwolą zatem uzyskać szeroki obraz o kinowych proporcjach. Charakteryzują się ponadto nietypowym rozmyciem tła oraz charakterystycznymi flarami, które rozbłyskują w poziomie. Profesjonalne obiektywy anamorficzne to jednak wydatek aż kilkudziesięciu tysięcy złotych.
Podział ze względu na kąt widzenia:
Obiektyw wąskokątny
Wąski kąt widzenia znajdziemy w teleobiektywach, a często także w obiektywach do makrofotografii. Obiektywy o wąskim kącie widzenia przydadzą się do wykonywania ciasnych portretów, fotografii przyrodniczej czy sportowej.
Obiektyw szerokokątny
Szeroki kąt idealnie sprawdza się w fotografii krajobrazowej, a także w reportażu. W takim obiektywie z łatwością ujmiemy wszelkie obiekty architektoniczne z zewnątrz oraz w środku.
Obiektyw stałoogniskowy
Tego typu obiektywy nie posiadają w ogóle zoomu. Jeśli chcemy ująć w kadrze większą ilość sceny, musimy się od niej po prostu oddalić lub zmienić obiektyw. W zamian za brak zoomu, otrzymujemy lepszą jasność oraz/lub jakość obrazu.
Obiektyw zmiennoogniskowy
Taki, który posiada zoom. Nowoczesny zoomy z wysokich półek dają bardzo dobrą jakość obrazu. Nadal jednak nieco im brakuje do konstrukcji stałoogniskowych, a przy tym są kilkukrotnie ciemniejsze.
Obiektyw portretowy
To tzw. obiektywy standardowe. Portretówki charakteryzują się możliwością mocnego otwarcia przysłony, co pozwoli znacznie rozmyć tło i odseparować fotografowany obiekt od reszty planów. Duży otwór względny oznacza także dużą jasność. Obiektywy portretowe dobrze sprawdzą się zatem także w trudnych warunkach oświetleniowych.
Obiektyw z dużym zoomem
W sprzedaży znajdziemy konstrukcje posiadające nawet kilkunastokrotny zoom. Mogą się one przydać podczas reportażu oraz na wakacjach. Znacznie ustępują one jednak innym konstrukcjom pod względem jasności, a także jakości obrazu.
Teleobiektywy
To obiektywy o wąskim kącie widzenia. Mogą być zarówno zoomami, jak i konstrukcjami stałoogniskowymi. Obiektywy tele są szczególnie często używane w fotografii sportowej i przyrodniczej. Mogą się także nadać do portretu.
Superteleobiektywy
To konstrukcje dające ogromne przybliżenie. Przydają się one do fotografii ptaków, które są małe i nie możemy podejść do nich blisko. Superteleobiektywy to drogie, bardzo duże i ciężkie konstrukcje. Jeśli dopiero zaczynamy rozwijać swój sprzęt i umiejętności fotograficzne, to raczej należy je traktować jako ciekawostkę.
ZOBACZ TEŻ: Aparat kompaktowy – który wybrać? Porady i ranking
Jaki obiektyw wybrać? Ranking najlepszych obiektywów
1. Obiektyw Sigma 18-35mm F1.8 Art DC HSM – do matryc APS-C
Wybór obiektywu na pierwsze miejsce nie był trudny. Sigma 18-35 jest bardzo wyjątkowa pod wieloma względami. Z pozoru to obiektyw o niewielkim zoomie – jedynie 2x. Co jednak otrzymujemy w zamian za tę wadę? Jak na zooma, absolutnie rewelacyjną ostrość obrazu, niebywałą w tej kategorii obiektywów jasność f/1.8 na całym (!) zakresie ogniskowych. To wartość zarezerwowana dotychczas jedynie dla konstrukcji stałoogniskowych. Do tego dodajmy dobrą jakość wykonania, cichy silnik autofokusa oraz niewielkie wady optyczne, które objawiają się w zasadzie jedynie w postaci winiety i lekkiej dystorsji. Mamy tu zatem tak naprawdę kilka obiektywów stałoogniskowych w jednym, co objawia się nieco dużą wagą. Cenę ok. 3000zł. w tym przypadku musimy uznać za bardzo atrakcyjną. Jasny obiektyw Sigma dostępny jest dla mocowania Nikon, Canon, Pentax oraz Sony.
Zalety praktycznie jedyny obiektyw w swojej klasie rewelacyjny stosunek jakości do ceny jasność f/1.8 na całym zakresie ogniskowych dobra jakość wykonania rewelacyjna ostrość cichy autofokus stosunkowo niewielkie wady optyczne Wady niewielki zakres ogniskowych brak uszczelnień duża waga
2. Obiektyw Nikon Nikkor 35mm f/1.8 DX – do matryc APS-C
To niedroga i dobra propozycja wejścia do świata obiektywów stałoogniskowych dla posiadaczy lustrzanek Nikon. Obiektyw ten cenie ok. 700zł. oferuje akceptowalną jakość wykonania oraz parametry obrazu akceptowalne dla fotoamatorów. Na maksymalnym otworze przysłony ostrość jest wystarczająca do zdjęć portretowych, a po delikatnym przymknięciu do okolic f/2.8 obiektyw ten generuje bardzo ostry obraz, który jest zadowalający nawet na brzegach kadru.
Zalety niska cena małe wymiary i waga zadowalająca ostrość obrazu dobra praca pod światło dobry autofokus Wady zauważalne zniekształcenia obrazu (dystorsja) oraz aberracje, które w znacznym stopniu możemy poprawić w postprodukcji
3. Obiektyw Sony FE 85mm f/1.8 – do matryc pełnoklatkowych oraz APS-C
To jeden z ulubionych obiektywów półprofesjonalistów używających systemu Sony z bagnetem E. Konstrukcja ta w atrakcyjnej (jak na swoją klasę) cenie oferuje jakość obrazu oraz parametry bardzo zbliżone do tych, które otrzymamy korzystając ze sprzętu kilkakrotnie droższego. Ogniskowa 85mm może być całkiem uniwersalna, jeśli posiadamy aparat z matrycą pełnoklatkową. Na matrycy APS-C uzyskamy ekwiwalent 128mm, co może być użyteczne do wykonywania zdjęć portretowych lub ujęć detali. Istotną cechą tej konstrukcji jest maksymalny otwór przysłony wynoszący f/1.8, co gwarantuje doskonałe rozmycie tła. Bardzo dobra jest także ostrość, a także praktyczny brak wyraźnych wad optycznych, nie licząc winietowania (przyciemnienia na rogach kadru). Cena tego obiektywu to nieco ponad 2000zł.
Zalety świetna jakość obrazu dobra jakość wykonania świetny autofokus nie licząc winietowania, brak zauważalnych wad optycznych Wady kiepskiej jakości osłona przeciwsłoneczna w zestawie
4. Obiektyw Sigma 17-50 f/2.8 EX DC OS HSM – do matryc APS-C
To prawdopodobnie najbardziej opłacalny obiektyw, jeśli szukamy produktu, który zastąpiłby posiadany przez nas obiektyw kitowy. Za ok. 1500zł otrzymujemy znaczną poprawę niemal wszystkich parametrów – z wyjątkiem zakresu ogniskowych, który pozostaje praktycznie bez zmian. Sigma oferuje za to stałe światło, które da 2 razy większą jasność na szerokim kącie oraz aż 4 razy na najwęższym. Konstrukcja ta może pochwalić się także obecnością cichego silnika autofokusa oraz obecnością stabilizacji. Dobrej jakości optyka gwarantuje ponadto niezłą jakość obrazu. Obiektyw ten da nam przepaść w jakości zdjęć przy słabym świetle względem obiektywu 18-55, który otrzymaliśmy w zestawie z aparatem. To świetny obiektyw dla amatora. Kupimy go z mocowaniem do Nikona, Canona, Sony i Pentaxa.
Zalety dobry stosunek jakość/cena dobra jakość wykonania dobry autofokus stabilizacja obrazu stałe światło f/2.8 Wady jakość obrazu na brzegu kadru, przy maksymalnie otwartej przysłonie jest dość słaba
5. Obiektyw Canon EF 50 f/1.8 STM – do matryc pełnoklatkowych oraz APS-C
To najtańsza „pięćdziesiątka” w systemie Canona. Nie oznacza to jednak, że jest ona zła. Obiektyw ten w cenie zaledwie 500zł oferuje przyzwoitą jakość obrazu, dobrą ostrość, maksymalny otwór przysłony f/1.8 oraz cichy oraz celny autofokus. Cechy te sprawiają, że świetnie nadaje się on jako drugi obiektyw do naszego aparatu Canon, który wyręczyłby obiektyw 18-55 przy gorszym świetle lub podczas wykonywania zdjęć portretowych. Niska cena musi się jednak w pewien sposób objawić. W przypadku tego modelu zauważamy to w postaci słabej jakości obudowy oraz ogromnego winietowania na matrycy pełnoklatkowej.
Zalety niska cena cichy i sprawny autofokus akceptowalna jakość obrazu małe wymiary i waga Wady duże winietowanie na pełnej klatce kiepskiej jakości obudowa
6. Obiektyw Canon EF-S 18-135 f/3.5-5.6 IS STM – do matryc APS-C
Ten obiektyw to naszym zdaniem najlepszy kompromis pomiędzy dużym zakresem ogniskowych, ceną, a jakością obrazu. Canon zastosował w tym modelu dobrej jakości optykę, która daje dobrą jakość obrazu w centrum kadru. Nieco gorzej jest na brzegach, co jednak jest nieuniknione w przypadku obiektywów z dużym zoomem. Dużym udogodnieniem jest wyposażenie tej konstrukcji w stabilizację optyczną, która jest bardzo przydatna, gdyż obiektyw jest konstrukcją ciemną – to także nieuniknione przy dużym zoomie. Autofokus jest szybki i celny, a cena wynosi ok. 2000zł. To zatem jeden z najlepszych obiektywów do zabrania na wakacje. Jest uniwersalny i niezawodny, a dzięki stabilizacji pozwoli nam wykonać kilka ujęć po zmierzchu.
Zalety akceptowalna jakość obrazu w centrum kadru duży zakres ogniskowych całkiem niewielkie wymiary i waga stabilizacja obrazu dobry autofokus Wady ciemny nienajlepsza jakość obrazu na brzegu kadru
7. Obiektyw Sony FE 28 F2.0 – do matryc pełnoklatkowych i APS-C
To ciekawy obiektyw pod kilkoma względami. Przede wszystkim jego ogniskowa jest bardzo użyteczna zarówno na matrycy pełnoklatkowej oraz APS-C, na której będzie ona ekwiwalentem 42mm. Dobra jasność f/2.0 przyda się po zmierzchu, a całkiem niezła jakość wykonania dobrze spasuje się z eleganckim korpusem aparatu Sony. Jakość obrazu w centrum kadru jest naprawdę dobra. Istotną ciekawostką jest możliwość założenia na ten obiektyw konwertera szerokokątnego 0,75x. Kąt widzenia odpowiada wtedy ogniskowej 21mm (31,5 na APS-C). Spada jednak wtedy jasność. Jakość obrazu pozostaje jednak akceptowalna. Cena samego obiektywu wynosi mniej niż 2000zł. Konwerter to dodatkowe ok. 1000zł. Obiektyw tylko do aparatów Sony z bagnetem E.
Zalety niewygórowana cena jak na obiektyw pełnoklatkowy możliwość współpracy z konwerterem szerokokątnym dobra jakość wykonania cichy i sprawny autofokus niewielkie wymiary i waga Wady nienajlepsza jakość obrazu na brzegu kadru przy otwartej przysłonie
Jak wybrać obiektyw fotograficzny? Na co zwrócić uwagę?
– ogniskowa – jej wartość świadczy o kącie widzenia obiektywu. Musimy jednak wziąć jeszcze pod uwagę rozmiar matrycy światłoczułej w naszym aparacie. Wielkość matrycy w ogromnej większości amatorskich lustrzanek cyfrowych oraz aparatów bezlusterkowych (systemowych) to ok. 24x16mm. Jest to format zwany APS-C. Kąt widzenia obiektywu na tym formacie jest 1,5 x mniejszy niż kąt obiektywu założonego na aparat analogowy na film lub cyfrowy z matrycą pełnoklatkową (36x24mm), która często traktowana jest jako odnośnik do innych formatów. Obiektyw o ogniskowej 20mm na matrycy APS-C da ekwiwalent obiektywu 30mm na matrycy pełnoklatkowej. Z reguły uznaje się, że ogniskowa poniżej 20mm to ultra szeroki kąt. Kolejno do ok. 35mm mamy szeroki kąt. Następnie okolice 50mm uważamy za obiektywy standardowe. Powyżej 60mm zaczynają się teleobiektywy, a po przekroczeniu umownych 300mm – superteleobiektywy.
Zoom obiektywu
Nie wszystkie obiektywy posiadają zoom, czyli możliwość zmiany ogniskowej. Cecha ta ułatwia kadrowanie, jednak oznacza utratę jasności lub nieco gorszą jakość obrazu.
Jasność
Jasne obiektywy szczególnie przydają się w trudnych warunkach oświetleniowych. Potrafią także uzyskać małą głębię ostrości, dzięki czemu z łatwością rozmyjemy tło za fotografowanym obiektem, a także pierwszy plan przed nim.
Autofocus
Autofocus w nowoczesnych obiektywach to bardzo istotna kwestia. W zależności od jakości systemu ustawiania ostrości zmieni się szybkość, celność oraz głośność działania obiektywu.
Stabilizacja
Funkcja stabilizacji optycznej jest bardzo pożądana przy filmowaniu oraz wykonywaniu zdjęć przy dłuższych czasach otwarcia migawki. Stabilizacje wbudowane w obiektywy są zwykle bardzo skuteczne i znacznie zwiększają nasze możliwości.
Obudowa
Jakość wykonania, wymiary i waga wpłyną na szybkość zużywania się obiektywu, a także na naszą wygodę i zmęczenie podczas noszenia i używania aparatu.
Obiektyw jak działa? Odkrywamy tajemnice obiektywów
Zasada działania obiektywu pozostaje niezmieniona od kilkuset lat. Konstrukcja optyczna ma za zadanie rzucać obraz na konkretną powierzchnię przy jak najmniejszej utracie detali oraz możliwie małym wprowadzeniu wad. Nowoczesne konstrukcje oczywiście już niewiele przypominają te używane w zeszłym wieku. Kilkuelementowe modele obiektywów są obecnie rzadkim widokiem. Na topie są obecnie skomplikowane, składające się z kilkunastu soczewek złączonych w wiele grup układy. Pomiędzy pewnymi elementami umieszczona jest przysłona, która składa się z kilku-kilkunastu ruchomych listków. Na wszelkich powierzchniach szkła stosuje się powłoki minimalizujące zmiany w transmisji światła przy przechodzeniu z powietrza do szkła i odwrotnie. Wybrane elementy optyki poruszają się, dzięki czemu mamy możliwość zmiany ogniskowej oraz ustawiania ostrości. Ta druga najczęściej realizowana jest przez silnik elektryczny, a pierwsza podczas obracania pierścienia na obudowie. Stabilizacja obrazu działa natomiast dzięki zawieszeniu specjalnej soczewki na siłownikach, które poruszają się zgodnie ze wskazaniami mikroprocesora połączonego z akcelerometrem i innymi czujnikami.
Obiektywy i ich zastosowania – czyli do czego potrzebne są obiektywy?
Obiektywy stosowane są w wielu przyrządach, nie tylko związanych z fotografią. Ogromną rolę układy te odgrywają w mikroskopach. Powiększają obraz kilkaset razy, a także charakteryzują się rewelacyjną ostrością. Optyka przydaje się także w lornetkach, lunetach, a pod postacią pojedynczych soczewek spotkamy ją w okularach, lupach czy nawet w światłach wskazujących kąt podejścia do lądowania samolotu przy pasie startowym.
Jakie obiektywy do czego? Czyli o zastosowaniu konkretnych rodzajów obiektywów fotograficznych
Poszczególne obiektywy fotograficzne tworzone są z myślą o różnym zastosowaniu. Konstrukcje typu zoom o zakresie ogniskowych ok. 17-55mm, o względnie dobrej jasności f/2.8 to dobre pozycje dla osób poszukujących obiektywu dość uniwersalnego, który oferowałby zadowalającą jasność i jakość obrazu. Są to znacznie lepsze odpowiedniki obiektywów dodawanych w zestawach z aparatami. Nie oferują one jednak zbyt dużego zbliżenia. W tym celu warto zaopatrzyć się w obiektyw 55-200mm lub np. 70-300mm. Są to niedrogie konstrukcje, które mogą oferować akceptowalną jakość obrazu. Z reguły są jednak dość ciemne. Z tego względu profesjonaliści wolą decydować się na modele o ogniskowej 70-200 i jasności f/2.8. Są jednak znacznie droższe i cięższe.
Obiektywy o bardzo dużym zoomie
Obiektywy o bardzo dużym zoomie np. 18-250 wprawdzie zastąpią obie opisane powyżej konstrukcje, jednak są ciemne i odbiegają pod względem jakości obrazu. Nadadzą się zatem do wykonywania fotografii na wakacjach, ale nie dadzą zbyt dobrych efektów w trudniejszych warunkach. Często lepszym wyborem jest konstrukcja o nieco mniejszym zakresie 18-105. Będzie ona dobrym wyborem dla osób zastanawiających się, który obiektyw lepszy 18-55 czy 18-105.
Obiektywy ultraszerokokątne
W sprzedaży znajdziemy także obiektywy ultraszerokokątne o ogniskowej np. 10-20mm. Są doskonałe do fotografii wnętrz i architektury, jednak musimy pamiętać o zniekształceniach rozmiarów, jakie są wprowadzane na brzegach kadru.
Obiektywy do fotografii nocnej i artystycznej
Do fotografii nocnej, a także artystycznej, w której rozmyjemy tło i odseparujemy je od fotografowanego przedmiotu, warto zakupić obiektyw o dużym maksymalnym otworze przysłony (np. f2 lub mniej). Może być to np. konstrukcja 35mm f/1.8 czy 50mm f/1.8.
ZOBACZ TEŻ: Jaka kamera sportowa będzie najlepsza? Ranking
Jaki obiektyw dla początkującego fotografa? Czyli od czego warto zacząć?
Świetnym rozwiązaniem na początek będzie obiektyw zoom o zakresie ogniskowych od ok. 17 do ok. 50mm i stałym świetle f/2.8. Umożliwi on wykonanie szerokich kadrów, jak i lekkich zbliżeń, oferując przy tym nienajgorszą jasność, która jest potrzebna do wykonywania zdjęć przy słabym świetle. Za jego pomocą rozmyjemy także nieco tło. Miłym dodatkiem będzie także stabilizacja obrazu. Ceny tych obiektywów wahają się od 1,5 do 6 tysięcy złotych. Dobre efekty uzyskamy jednak już tymi tańszymi modelami.
Chętnym pełni wrażeń polecamy natomiast zakup obiektywu stałoogniskowego. Nie znajdziemy w nim zoomu, a więc aby przybliżyć lub oddalić obraz będziemy musieli w rzeczywistości zbliżyć lub oddalić się od fotografowanego przedmiotu. Stała ogniskowa zazwyczaj oznacza jednak lepszą jakość obrazu, a także kilkukrotnie lepszą jasność niż w przypadku obiektywu zoom. Lepiej poradzimy sobie więc po zmierzchu, a także bardziej rozmyjemy tło. Fotoamatorom z aparatami o matrycach APS-C polecamy więc zakup obiektywu 35mm f/1.8. Będzie on dość niedrogi, a przy tym da ciekawe efekty i mnóstwo frajdy z używania.
Do mojego aparatu był dołączony obiektyw 18-55mm f/3.5-5.6. Czy jest dobry? Obiektyw co oznacza 18-55?
Każdy obiektyw fotograficzny posiada pewną numerację. Może być to przykładowo 18-55mm f/3.5-5.6. Takie parametry mają zazwyczaj konstrukcje dodawane w zestawach do aparatów.
Pierwsza część tzn. 18-55mm to ogniskowa, którą możemy rozumieć jako kąt widzenia. Musimy jednak wziąć na nią poprawkę w postaci mnożnika wielkości matrycy aparatu. W przypadku większości amatorskich lustrzanek i bezlusterkowców mnożnik ten wynosi 1.5 lub 1.6 w przypadku Canona. Nasz obiektyw 18-55mm daje zatem ekwiwalent obiektywu 27-83mm założonego na aparat pełnoklatkowy. Daje to zakres od szerokiego kąta po krótkie tele – czyli lekkie zbliżenia.
Druga część symboli tzn. f/3.5-5.6 to maksymalny otwór względny przysłony. Jest on powiązany z transmisją światła, jaką daje obiektyw. Im liczba ta jest mniejsza, tym obiektyw jest jaśniejszy. W przypadku naszego obiektywu wartość tego otworu jest zmienna dla różnych ogniskowych. Dla 18mm mamy f/3.5, a dla 55mm mamy f/5.6. To niska jasność, która pogorszy efekty naszej pracy w słabszym świetle. Przykładowo obiektyw stałoogniskowy 50mm f/1.8 przekaże do naszego aparatu nawet 10 razy więcej światła. Zamiast czasu naświetlania 1/10s ustawimy 1/100s, co uchroni nas przed rozmytymi kadrami.
Co jeszcze warto wiedzieć?
Otwór względny przysłony świadczy także o głębi ostrości. Im mniejsza wartość przysłony, tym mniejsza głębia ostrości, a to oznacza mocniejsze rozmywanie tła. W przypadku sprawdzania głębi ostrości, wartość ustalonej przysłony także mnożymy razy 1,5, jeśli nasz aparat ma matrycę APS-C.
Finalnie możemy więc stwierdzić, że obiektyw 18-55mm f/3.5-5.6 daje obraz identyczny jak konstrukcja pełnoklatkowa 27-83mm o przysłonie f/5.3-8.4 (jednak przy transmisji światła bez mnożenia – ok. 3.5-5.6). O ile zakres ogniskowych możemy uznać za całkiem uniwersalny, o tyle jasność jest słaba. Konstrukcja ta nie pozwoli zbytnio rozmyć tła przy portretach. Do zalet zaliczymy małe wymiary i wagę. Do wad należy dodać jednak często przeciętną jakość obrazu czy brak uszczelnień.
Chętnym rozwoju fotoamatorom polecamy więc zakup innego obiektywu, takiego jak sigma 18-35 f/1.8 czy Sigma 17-50 f2.8, które znalazły się w naszym rankingu.
Które obiektywy lepsze nikon czy canon, tamron czy sigma? Czyli o liderach na rynku obiektywów fotograficznych.
W przypadku obiektywów fotograficznych konstrukcje producentów takich jak Sigma czy Tamron niegdyś były wyraźnie gorsze pod względem jakości obrazu. To się jednak zmieniło i obecnie produkty firm takich jak Sigma, Tamron czy Samyang z powodzeniem mogą konkurować z obiektywami Nikona, Canona czy Sony. Każda firma ma jednak w swojej ofercie mniej lub bardziej udane modele. Właśnie dlatego koniecznie przeczytajmy recenzje i testy kilku obiektywów z kategorii, która nas interesuje.
Jaki obiektyw wybrać? Podsumowanie
Zakup obiektywu, który będzie dobry na początek lub rozszerzy posiadany przez nas sprzęt to bardzo trudny wybór. W sprzedaży znajdziemy setki modeli konstrukcji różnych producentów, które różnią się wieloma parametrami oraz ceną. Mamy jednak nadzieję, że zamieszczone przez nas porady pomogą Wam podjąć odpowiedni wybór, a zakupiony obiektyw pomoże w tworzeniu zapierających dech w piersiach obrazów.
Write a Comment