Jak robić piękne zdjęcia krajobrazów na wakacjach

Jak robić zdjęcia krajobrazowe

Lato to czas podróży – idealny czas na zdjęcia krajobrazowe. Jedziesz na wakacje, żeby odpocząć, złapać dystans. Czasem wybierasz nowe, nieznane Ci miejsce, innym razem odwiedzasz ulubione, dobrze Ci już znane lokalizacje. Podpowiem ci jak sprawić, aby Twoje wakacyjne wspomnienia, utrwalone na karcie pamięci (lub kliszy) prezentowały się jeszcze lepiej :). Nawet jeśli zawsze wypoczywasz w stałym, dobrze Ci znanym miejscu, a może właśnie wtedy, masz szansę na uchwycenie świetnego kadru.

Dziś mam dla Ciebie 10 porad jak zrobić dobre zdjęcie krajobrazowe, zapraszam!

1. Szeroki kąt

Weź ze sobą szerokokątny obiektyw. Co to znaczy szerokokątny? To niska wartość ogniskowej 10, 18, 24mm. Im mniejsza ogniskowa, tym szerszy kąt “widzenia” obiektywu. Inaczej mówiąc – stojąc w danym miejscu zarejestrujesz większy, szerszy obraz. Dzięki temu będzie Ci łatwiej uchwycić ten wspaniały krajobraz przed Tobą.

Ponadto, zdjęcia wykonane szerokokątnym obiektywem sprawiają wrażenie jakby oglądający przenosił się do tego miejsca. Na zdjęciu zrobionym szerokokątnym obiektywem wszystko jest jakby na wyciągnięcie ręki. To jest właśnie jedna z przyczyn, dla których dobre zdjęcia krajobrazowe wydają się takie realne, przenosząc Cię w sfotografowane miejsce. Zapamiętaj – w krajobrazie “idź szeroko” :).

2. Przysłona

Kolejny aspekt techniczny, który należy uwzględnić, jeśli chcesz, aby Twoje zdjęcie krajobrazowe miało to “coś”. W tej dziedzinie fotografii zawsze będziesz dążył do tego, aby jak największy obszar na zdjęciu był maksymalnie ostry. Jak to osiągnąć? Ustaw odpowiednią wartość przysłony (jeśli nie wiesz dlaczego, przeczytaj również wpis jak robić lepsze zdjęcia?).

Odpowiednie będą wartości przysłony f8, f11, niektórzy mówią nawet o f16 – to ustawienie daje maksymalnie dużą głębię ostrości. Prostym językiem: duży obszar “w głąb” Twojego zdjęcia będzie ostry i wyraźny. Ale nie należy przesadzać. Zbyt duża wartość przysłony powoduje występowanie niekorzystnego zjawiska optycznego – dyfrakcji – które powoduje pogorszenie ostrości.

3. Statyw

Rób zdjęcia przy wykorzystaniu statywu (przeczytaj wpis jak wybrać statyw?, oraz jak fotografować ze statywu?). Pamiętaj o wybraniu trybu podniesienia lustra, wyłączeniu redukcji wibracji w obiektywie, skorzystaj z wężyka spustowego, pilota lub timera.

Wszystkie te magiczne zabiegi są po to, aby Twoje zdjęcie było jak najbardziej ostre. Ma to duże znaczenie szczególnie wtedy, gdy jest mało światła i korzystasz z dłuższych czasów naświetlania. Statyw i wszystkie powyższe ustawienia zapobiegają drganiom, dzięki temu Twoje zdjęcie nie będzie “poruszone” – będzie ostre.

4. Długi czas naświetlania

Czasami będziesz korzystał z długiego czasu naświetlania – rozmycie chmur na niebie, płynąca woda, lub gdy fotografujesz przy małej ilości światła. Aby odpowiednio ustawić ekspozycję najlepiej przełączyć aparat w tryb manualny – M. Daje on pełną kontrolę nad wszystkimi parametrami (przeczytaj wpis jak przełączyć aparat w tryb manualny?).

Jeśli fotografujesz po zmroku, lub światła jest mało – ustawiasz odpowiednio długi czas naświetlania, przesłonę f8, f11, lub f16, a ISO jak najmniejsze.

Większy problem pojawi się, gdy w dzień chcesz uzyskać efekt rozmytego nieba, rozmycia zafalowania lub wody płynącej w strumieniu. Najprawdopodobniej, po ustawieniu długiego czasu naświetlania (które pozwoli na rozmycie ruchu chmur lub wody) światła będzie zbyt dużo, aby ekspozycja była prawidłowa. Wtedy konieczne będzie zastosowanie specjalnego filtru szarego – ND (neutral density). Jest to kawałek przyciemnionego szkła, nakręcanego na obiektyw, który ogranicza dopływ światła i umożliwia zastosowanie dłuższego czasu naświetlania.

Filtry ND oznaczane są cyframi 8, 16, 32 – im wyższy numer, tym więcej światła zostanie zatrzymane (tym ciemniejszy filtr). Polecany producent filtrów tego typu to np. Hoya. Filtry tej firmy nie należą niestety do najtańszych, jednak musisz pamiętać, że im gorszej jakości filtr, tym słabsze jego właściwości optyczne. Korzystanie z drogiego, doskonałego optycznie obiektywu może stać się bezcelowe po nakręceniu taniego filtra.

5. Rozpoznanie

Fotografowie krajobrazowi bardzo często wcześniej odwiedzają miejsce, w którym zamierzają fotografować. Gdy jesteś w nowym miejscu, przy okazji zwykłego zwiedzania napotykasz zapierający dech w piersi krajobraz. Słońce w zenicie, światło nie ciekawe, zdjęcie nie bedzie zapewne najbardziej udane. Ale, nic straconego – znalazłeś to idealne miejsce. Warto je zapamiętać i przemyśleć kilka aspektów:

gdzie w tym miejscu będzie słońce o świcie, a gdzie będzie o zachodzie?

ile czasu będziesz potrzebował, aby wrócić do tego miejsca?

kiedy możesz tam wrócić?

Powyższe aspekty są ważne – nie chcesz wstać w środku nocy tylko po to, aby spóźnić się na odpowiednią godzinę i przegapić idealne światło. Albo, po wstaniu o 4 rano i np. godzinnej podróży odkryć, że słońce w twoim upatrzonym miejscu świeci centralnie w obiektyw (chyba, że jest to zgodne z Twoim pomysłem na zdjęcie…).

Wielu mistrzów fotografii krajobrazowej – takich jak np. “Ansel Adams”, o którym pisałem we wpisie mistrzowie fotografii, przeprowadzało się w okolice miejsc, które lubili fotografować (w przypadku Adamsa był to park Yosemite w Kalifornii). Dzięki temu mogli szybko reagować na zmieniające się warunki pogodowe i być w odpowiedniej chwili, w odpowiednim miejscu i tworzyć te niepowtarzalne kadry, które podziwiamy do dziś.

Dlatego ćwicząc fotografię krajobrazową, w ramach rozpoznania, warto znaleźć urokliwe miejsce niezbyt odległe od Twojego domu. Gdy zauważysz wyjątkowe światło, sprzyjające warunki pogodowe – ciekawe formacje chmur, piękny zachód – będziesz mógł szybko dotrzeć w to miejsce i zrobić wymarzone zdjęcie.

6. Pogoda

Jak już wspomniałem powyżej, w zdjęciach krajobrazowych ogromną rolę odgrywają warunki pogodowe. Odpowiednie światło, ciekawe niebo, lekka mgiełka podnosząca się nad polem – to wszystko sprawia, że Twoje zdjęcie nie jest tylko jednym z setek, czasem tysięcy zdjęć zrobionych w danym miejscu, ale staje się tym unikalnym, jedynym w swoim rodzaju. Takie zdjęcie ma w sobie to “coś”. Piękne światło, niezwykłe chmury, nasycone kolory – jednym słowem klimat, który wywołuje emocje, a dla Ciebie jest źródłem satysfakcji i motywuje do dalszej pracy.

Ważnym czynnikiem są opady. Zdjęcia wykonane po deszczu charakteryzują się lepszym kontrastem, kolory są wyraźniejsze, bardziej nasycone. Deszcz spłukuje pył unoszący się w powietrzu, oczyszcza rośliny. Dlatego ustawienie się z aparatem w wymarzonym miejscu, aby wykonać zdjęcie zaraz po tym, gdy przestanie padać to bardzo dobry pomysł. Im więcej czynników pogodowych jest spełnionych, tym lepsze i bardziej wyjątkowe będzie Twoje zdjęcie. Musisz mieć świadomość powyższego i zwracać uwagę na warunki pogodowe. Bądź zawsze gotowy do uchwycenia tego idealnego kadru.

7. Pora dnia

No właśnie, pora dnia czyli odpowiednie światło. Jak to w fotografii – nie ma dobrego zdjęcia bez odpowiedniego, interesującego światła. To właśnie światło w dużej mierze wpływa na klimat Twojego zdjęcia. Najciekawsze światło jest o świcie, oraz o zachodzie słońca. O tych porach dniach fotografowie często mówią “magiczna godzina” (jeszcze zanim wzejdzie słońce, lub tuż po tym gdy zajdzie) lub “złota godzina” (tuż po wchodzie słońca i tuż przed zachodem słońca).

Kiedy piszę te słowa (17 lipca 2017) poranna magiczna (i później złota) godzina w Polsce rozpoczyna się o 3:51 i kończy o 5:29. Wieczorna rozpoczyna się o 19:56 i kończy o 21:34. O co chodzi? Podczas świtu i zmierzchu światło ma inną temperaturę barwy niż w ciągu dnia. Wynika to z faktu, że promienie słońca, które jest nisko nad horyzontem, muszą przebić się przez gęstsze warstwy atmosfery. W efekcie, część niebieskiego widma światła jest rozpraszana. Światło zmienia zatem swoją barwę (temperatura światła to ok. 2000K przed wschodem i ok. 3500K tuż po wschodzie vs. ok. 5500K w ciągu dnia). Dodatkowo światło jest wtedy bardziej miękkie, rozproszone, nie rzuca ostrych cieni. Czyli jest dokładnie takie, o jakim marzy każdy fotograf.

Czas trwania i godziny rozpoczęcia magicznej godziny zależą od pory roku i szerokości geograficznej. W zimę nie musimy zrywać się tak wcześnie jak w lato.

Niestety, jeśli o mnie chodzi, zupełnie nie wiem jak to się dzieje, ale gdy cudem obudzę się o 3 w nocy i przez moją głowę przebiega myśl – „iść robić zdjęcia?”, czy też może „dalej spać?” jakoś nigdy nie zastanawiam się zbyt długo. Może dlatego tak mało moich zdjęć krajobrazowych zrobiłem o świcie :).

W sieci można znaleźć przydatne aplikacje na telefon, które podpowiedzą Ci, o której godzinie dokładnie rozpocznie się magiczna godzina. Uwzględniają twoją aktualną lokalizację, albo umożliwiają sprawdzenie dla innej, wybranej lokalizacji.

Aplikacja na iOS (iPhone’a) nazywa się Magic Hour i jest do pobrania stąd.

Podobna aplikacja na Androidzie to Exsate Golden Hour – znajdziesz ją tutaj.

8. Kadrowanie

Ten temat przewija się w każdej dziedzinie fotografii. Nie ma dobrego zdjęcia bez przemyślanego kadru. Odpowiednie kadrowanie wzmacnia odbiór zdjęcia, pozwala odpowiednio przedstawić fotografowaną scenę. Twoi odbiorcy nie powinni mieć wątpliwości co chciałeś przedstawić wciskając przycisk migawki. A Twoje zdjęcie powinno wywoływać emocje. Zaskakiwać niecodziennym uchwyceniem tematu, wykorzystaniem ciekawego punktu widzenia, zestawieniem fotografowanych obiektów tak, aby zdjęcie wywoływało uśmiech, zdziwienie, podziw, zaskoczenie. W tym wszystkim pomoże Ci odpowiednie kadrowanie.

Zanim zrobisz zdjęcie powinieneś się chwilę zastanowić, spojrzeć na fotografowaną scenę i pomyśleć, które elementy uchwycić, które pominąć, czy korzystać z uniwersalnych zasad kadrowania, takich jak np. zasada trzecich (przeczytaj wpis o tym jak kadrować zdjęcie). A jeśli zdecydujesz się na złamanie reguł, powinieneś wiedzieć dlaczego je łamiesz, czemu to ma służyć, co chcesz w ten sposób osiągnąć?

Odpowiednie kadrowanie, jak przekonuje David duChemin (książki dla początkującego fotografa), to swego rodzaju wizualny język – język fotografii, którym przekazujesz odbiorcom zdjęć określone emocje, informacje, wiadomości. Dobrze by było, aby ten język był dla Twoich odbiorców zrozumiały, aby wiadomo było dlaczego zrobiłeś dane zdjęcie, co ono przedstawia. Pomoże Ci w tym właśnie przemyślane kadrowanie.

9. Pierwszy plan

W fotografii krajobrazowej bardzo istotną rolę odgrywa pierwszy plan. Nadaje on Twojemu zdjęciu głębi. Szukając idealnego miejsca zwracaj uwagę na to co znajduje się na pierwszym planie – piękne kwiaty, kamienie, łany zboża, trzciny, łódź zacumowana przy pomoście. Te wszystkie obiekty odpowiednio uchwycone i wkomponowane w Twoje zdjęcie wzbogacą je. Wprowadzą odpowiedni klimat, czasem kontrast. Sprawią, że zdjęcie będzie miało tę głębię, której szuka się w zdjęciach krajobrazowych. Dlatego zwróć uwagę na pierwszy plan i wkomponuj go odpowiednio w kadr.

10. Interesujące obiekty

Twoja fotografia powinna przedstawiać coś interesującego. Coś co spowodowało, że zdecydowałeś się to uwiecznić kadrze. Może to być samotne drzewo na łące, polu. Albo grupa drzew lub innych obiektów stanowiących interesujące powtórzenie – dwóch, trzech, układających się interesujący wzór, linię, etc.

Powinieneś szukać czegoś wyjątkowego, czegoś, co wyjęte z kontekstu poprzez odpowiednie kadrowanie będzie stanowić ciekawą, zaskakującą całość. Scenę, która wzbudzi emocje. Trudno tutaj opisać konkretne reguły. Są minimalistyczne obrazy, na których nie ma żadnych obiektów – tylko przestrzeń utrzymana w określonych, jednolitych tonach i one również potrafią bardzo silnie przemawiać do odbiorców, właśnie swoją prostotą.

Czasem kadr może być przeładowany różnymi obiektami, które jednak zostały ciekawie zestawione i tworzą spójną całość. Za każdym razem powinieneś mieć jakiś zamysł tego co i w jaki sposób chcesz przestawić na zdjęciu. Może czasem w danym miejscu po prostu nie warto wyjmować aparatu?

11. Większy format

W fotografii krajobrazowej ogromną wagę odgrywa jakość. Często masz do czynienia ze sceną, która charakteryzuje się duża rozpiętością tonalną – czyli różnicą pomiędzy jasnymi obszarami kadru, a ciemnymi. Aparat małoobrazkowy, czyli tzw. pełna klatka nie będzie w stanie zarejestrować tak szczegółowego obrazu jak aparaty średnio czy wielkoformatowe. Polecam lekturę wpisu co to jest średni format?. Może uznasz, że warto zainteresować się tymi poważniejszymi apratami i przeniesiesz swoje hobby na zupełnie inny poziom? Na pewno warto!

12. Rzeźbienie i ulepszanie

Wielu fotografów mówi o tzw. rzeźbieniu kadru. Często ten idealny obraz, który wywołuje dużo pozytywnych emocji nie powstaje za pierwszym razem.

To proces iteracyjny, w którym za każdym kolejnym ujęciem coś dodajesz, czasem ujmujesz, zmieniasz. Pojawia się lepsze światło, doświetlasz zdjęcie dodatkową lampą – np. umieszczoną we wraku samolotu, który stanowi ciekawy pierwszy plan, przesłaniasz lekko obiektyw, etc.

W ramach tego procesu dążysz do tego idealnego zdjęcia, tak jakbyś tworzył rzeźbę, cały czas dokładając nowe elementy, o których wcześniej nie pomyślałeś, albo które nagle się pojawiły dopełniając Twoje dzieło. W efekcie powstaje to jedyne zdjęcie, z którym wracasz z fotograficznej wyprawy spełniony i zadowolony.

Takich kadrów Ci życzę!

Nie ukrywam, że wkładam sporo czasu i energii w opracowanie i przygotowanie wpisów na bloga. Byłoby mi niezmiernie miło, gdybyś pomógł mi dotrzeć do większej liczby czytelników. Jeśli ten wpis był dla Ciebie wartościowy – udostępnij go proszę na Facebooku. Dziękuję!

[FM_form id=”4″]

Fotografia krajobrazowa według Scotta Kelby'ego. Przewodnik krok po kroku

Zastanawiałeś się kiedyś, jakie to uczucie, kiedy widok Twoich fotografii krajobrazu wzbudza westchnienia podziwu i zazdrości? "To naprawdę TY zrobiłeś te zdjęcia?!" Oczywiście, aby je stworzyć,, trzeba mieć mnóstwo szczęścia i miesiącami studiować fotografikę... albo znaleźć mistrza, który podzieli się swoimi tajemnicami. Takim kimś jest Scott Kelby, uznany na świecie ekspert. W swoich książkach tłumaczy, w jaki sposób przygotować sprzęt, jak zaplanować sesję, zdradzi sekrety postprodukcji. Co więcej, jeśli kiedyś napotkasz na jakieś problemy, szybko pomoże Ci je rozwiązać. Dzięki naukom mistrza Twoje zdjęcia staną się zachwycające, pełne piękna, emocji - niezapomniane. Jeśli marzysz o nauce u prawdziwego mistrza fotografii krajobrazu, artysty i znawcy, jesteś u celu!

Ta książka jest unikatowym podręcznikiem, w którym znajdziesz tajniki tworzenia najlepszych zdjęć krajobrazowych. Opisano tu prawdziwe sekrety warsztatu, sprawdzone techniki i triki profesjonalistów. Omówiono szerokie spektrum tematów, włączając kwestie potrzebnego sprzętu, ustawień aparatu fotograficznego i późniejszego edytowania zdjęć. Dowiesz się, jak fotografować o świcie i w nocy, jak uwieczniać strumienie i wodospady, jak poradzić sobie ze zdjęciami nocnego nieba, Drogi Mlecznej i kapitalnych panoram. Docenisz, że podręcznik jest pozbawiony zbędnej teorii, jest za to naszpikowany praktycznymi, kluczowymi w chwili robienia zdjęcia wskazówkami. Układ książki maksymalnie ułatwia szybkie odnalezienie potrzebnego zagadnienia: na jednej stronie omówiono tylko jeden temat!

W tej książce znajdziesz:

zasady planowania, prowadzenia sesji i postprodukcji zdjęć krajobrazowych

porady dotyczące ustawień najlepszych dla fotografii pejzażowych

specjalne dla pejzaży metody ustawiania ostrości aparatu

techniki fotografowania z długim czasem naświetlania

bezcenne wskazówki dotyczące wyboru potrzebnego sprzętu

Mistrz fotografii? Zrobi piękny pejzaż każdym aparatem!

Jak robić piękne zdjęcia krajobrazów na wakacjach

Wiele osób jest przekonanych, że fotografowanie krajobrazów polega tylko na naciśnięciu spustu. Na wakacjach, na pewno i Tobie zdarzyło się zrobić kilka zdjęć bedąc przekonanym, że uchwyciłeś piękny moment a potem wielkie rozczarowanie. Pytasz się, dlaczego te zdjęcia nie wyszły tak samo, jak krajobrazy, które widziałeś na żywo? Co zrobiłeś źle?

Mogę Ci odpowiedzieć, że wiele rzeczy. Fotografia krajobrazu nie jest łatwa. Żeby uwiecznić na zdjęciu te same emocje, które doznałeś na żywo musisz oprócz zaznajomienia się z aparatem i poznania technik fotografii wiedzieć, jak komunikować się z obrazem.

Dzisiaj dam Ci kilka prostych wskazówek, które można w łatwy sposób wykorzystać fotografując nawet za pomocą aparatu w telefonie komórkowym.

ŚWIATŁO

Na pewno czytałeś albo słyszałeś powiedzenie, że fotografia to malowanie światłem. To prawda! Dlatego im wcześniej zrozumiesz i nauczysz się odpowiednio je wykorzystywać, tym szybciej otrzymasz lepsze rezultaty.

Profesjonaliści twierdzą, że powinniśmy robić zdjęcia godzinę po wschodzie słońca i na godzinę przed zachodem słońca. W tych porach dnia, cienie nie spłaszczają obiektów fotografowanych, kontrast jest mniej intensywny, a światło jest bardziej miękkie. Ale nie zawsze mamy do dyspozycji tę chwilę, więc niekiedy jesteśmy zmuszeni do robienia zdjęć w ostrym słońcu. No to co mamy zrobić, aby pomimo niekorzystnego światła uzyskać dobre zdjęcia?

Musisz być czujny w niektórych sytuacjach, szczególnie, gdy zamierzasz fotografować niebo i morze – te elementy krajobrazu w ostrym słońcu mogą okazać się prześwietlone. Żeby nie dopuścić do tej sytuacji wystarczy po prostu obniżyć parametry ekspozycji.

KOMPOZYCJA

Jak można uzyskać dobrą kompozycję w fotografii? Wystarczy wykorzystać jedną z reguł kompozycji.

Zasada trójpodziału w porównaniu do innych zasad ma tę przewagę nad innymi, że wyróżnia się prostotą.

Wystarczy wyobrazić sobie dwie linie pionowe i dwie poziome w równej odległości od siebie, tak aby uzyskać dziewięć równych kwadratów. Miejsca, w których krzyżują się linie są tzw mocnymi punktami (patrz czerwone punkty na zdjęciu), w tych miejscach należy umieścić obiekt, który chcemy sfotografować.

Jeżeli nie potrafisz wyobrazić sobie tych linii zawsze możesz włączyć siatkę trójpodziału na ekranie aparatu, telefony komórkowe mają również tę opcję. Teraz już nie masz wymówek. Używaj zawsze regułę trójpodziału.

HORYZONT

Kiedy robisz zdjęcie, staraj się umieścić horyzont prosto tak, jak go widzisz w rzeczywistości! Pilnuj, żeby nie przechylał się ani w lewo, ani w prawo. Ale jeśli okaże się, że na zdjęciu uwieczniłeś go krzywo możesz wyprostować za pomocą programu do edycji zdjęć. Polecam Photoscape, jest świetnym i darmowym edytorem.

Kolejnym błędem, który popełniają początkujący jest umieszczanie horyzontu w środku kadru. Użyj siatki trójpodziału do kompozycji, jeśli niebo jest interesującym elementem do sfotografowania umieść linię horyzontu w jednej trzeciej części obrazu i odwrotnie – jeśli jest mało interesujące i bez chmur kadruj w 2/3.

OSTROŚĆ I BEZ PORUSZEŃ

Cały krajobraz powinien być ostry. Fotografując obiekt na pierwszym planie należy uważać, aby reszta tła była również wyraźna (nie popełniaj tego błędu tak, jak zdarzało się mi).

Ustaw przysłonę pomiędzy f/11 i f/16 a otrzymasz ostrość całej sceny.

Staraj się trzymać aparat nie poruszając nim, unikniesz rozmazanego zdjęcia. Jeśli nie masz wprawy możesz zabrać ze sobą mały statyw. Pamiętaj, że poruszonego zdjęcia już się nie naprawi.

PERSPEKTYWA

Wiesz, że czasami wystarczy zrobić tylko jeden mały krok, aby uzyskać lepszy kadr? Nie wierzysz mi? Spróbuj sam i zobaczysz, jak można łatwo zmienić perspektywę robiąc krok do przodu lub wstecz.

Ponadto zanim naciśniesz spust przemyśl jeszcze kwestię ujęcia krajobrazu z góry lub z dołu.

Warto też dodać, że ten sam krajobraz złapany w kadrze pionowym różni się znacznie od kadru poziomego.

No i jak? Jesteś gotowy na wyzwanie?

Zacznij już od dzisiaj eksperymentować a kiedy wrócisz z wakacji na pewno będziesz zadowolony z Twoich fotografii. Tymczasem ja równiez idę fotografować moje pejzaże i kto wie, może pewnego dnia spotkamy się na drodze w Kalabrii.

Słonecznego dnia!

Share this:

Write a Comment