Idealne wakacyjne zdjęcie w plenerze. Jak je zrobić?

11 wskazówek dotyczących fotografii krajobrazowej

Przedstawiam najlepsze techniki, soczewki, aparat i akcesoria do uwieczniania szerokokątnych krajobrazów.

1. Poświęć trochę czasu na zbadanie swoich lokalizacji, aby określić najlepsze miejsca do odwiedzenia

Istotnym krokiem przy podejmowaniu decyzji o tym, co należy robić, jest spędzanie dużej ilości czasu na zanurzaniu się w obrazach, artykułach i stronach internetowych, które mogą dać ci dobry pomysł na to, czego możesz się spodziewać po odwiedzeniu danej lokalizacji. W naszym związanym wieku istnieje wiele miejsc, do których możesz pójść, jeśli potrzebujesz porady i pomysłów. Strony takie jak Flickr są doskonałym źródłem dla fotografów krajobrazu.

Należy pamiętać, że nawet jeśli zamierzasz odwiedzić miejsce, które wcześniej było kręcone kilka razy, zawsze możesz znaleźć nowy punkt widzenia. W 2015 roku Andy Farrer wygrał konkurs Fotografa Krajobrazu Roku, odwiedzając często fotografowane Drzwi Durdle, odwracając się od słynnych łuków i strzelając w to, co za nim.

Jedną z rzeczy, których nauczyłem się przez ostatnie kilka lat, jest znaczenie badań i przygotowania do sesji. Jak widać na moich zdjęciach, góry są moimi ulubionymi elementami krajobrazu do fotografowania i jest to temat, który jest szczególnie wzmocniony przez użycie obiektywu szerokokątnego. Jako były wspinacz spędziłem dużo czasu w górach i uwielbiam tam strzelać. Opieranie się w Londynie nie jest do tego idealne, ale próbuj dostać się na wzgórza kilka razy w roku, czy to w Wielkiej Brytanii, Europie czy Kanadzie.

Zanim jednak wyruszę w dowolne miejsce, poświęcam godziny na zaplanowanie i zbadanie mojej lokalizacji, bez względu na to, czy to są Dolomity we Włoszech czy niesamowite krajobrazy Islandii. Internet jest pełnym i potężnym narzędziem badawczym. Zaledwie kilka kliknięć dzieli Cię od zasobów takich jak Google Earth i Efemerydy fotografa, które pomogą Ci określić najlepszą porę dnia do zrobienia, jeśli szukasz słońca, które spadnie na konkretną lokalizację. Powinieneś też poświęcić trochę czasu na oglądanie zdjęć, które inni zrobili w danej lokalizacji.

2. Użyj obiektywu szerokokątnego, aby uzyskać głębsze obrazy

Wybór obiektywu jest prawdopodobnie najważniejszym czynnikiem, który możesz zrobić jako fotograf krajobrazu. Są korzyści dla wszystkich typów soczewek, więc warto pomyśleć o tym, jak dokładnie chcesz reprezentować scenę. Teleobiektyw skompresuje obraz i przeniesie wszystkie elementy do przodu, pozostawiając obraz, który może być nieco płaski i zagracony. Używając obiektywu szerokokątnego (jednak ogólnie uważanego za coś szerszego niż 35 mm w aparacie pełnoklatkowym), możesz stworzyć obraz, który jest wciągający i epicki w swoim zasięgu.

Mówiąc prościej, obiektyw szerokokątny może pomóc dodać głębi obrazu, sprawiając, że horyzont wydaje się bardziej odległy. Dzięki temu na pierwszym planie, na środku ziemi, w tle i w przestrzeni powietrznej można oddychać. Fotografowanie tak szerokokątnych scen ujawni także niesamowitą gamę światła w takich otwartych miejscach. Niektóre części mogą być skąpane w złotym świetle, podczas gdy inne są w ciemnym cieniu, co daje bardziej trójwymiarowy strzał. Obiektyw szerokokątny jest zatem obiektywem typu “go-to” dla większości fotografów krajobrazu.

Mój obecny obiektyw to mój Canon 24-70mm f2.8 III. Ten obiektyw jest niesamowicie ostry i jest przyjemny w użyciu. Jednak w przypadku niektórych scen będę chciał pójść trochę dalej. Posiadam również obiektyw 11-24 mm, który jest niesamowitym obiektywem, ale rzadko zdarza się, żebym podszedł do krajobrazu poniżej 14 mm, a użycie filtrów na tym obiektywie może być trochę skrzypiące, a także powodować winietowanie. Niedawno zainwestowałem w Canona 16-35 mm f / 2.8 III, który jest kolejnym znakomitym obiektywem, o wiele łatwiejszym w użyciu z filtrami i zapewnia mi wymagany zasięg ogniskowej.

3. Uważaj na zniekształcenia soczewki

Coś, co przyciąga fotografów używających soczewek szerokokątnych, to zniekształcenie beczkowe. Może to oznaczać, że linie proste są zakrzywione lub wygięte w scenie. Jednym ze sposobów radzenia sobie z tym jest użycie soczewki prostoliniowej, soczewki, która została specjalnie wyprodukowana, aby poradzić sobie z tego rodzaju zniekształceniem i zapewnić, że linie wyglądają tak prosto, jak to tylko możliwe. Jest ich kilka na rynku, takich jak Sigma 12-24 mm f / 4,5-5,6 II DG HSM i Canon EF 11-24 mm f / 4L USM, więc poświęć trochę czasu na zbadanie odpowiedniego obiektywu dla wybranej kamery.

Te soczewki są jednak droższe, a zniekształcenie soczewki jest łatwo naprawiane w procesie przetwarzania końcowego. Photoshop ma schludne małe narzędzie, które pomoże ci skorygować wszelkie wygięte linie, które rujnują twoją kompozycję. Po prostu przejdź do opcji Filtr> Korekcja soczewki, a zobaczysz kilka opcji korekcji obrazu. Jest tu wiele opcji do pracy. Możesz polegać na ustawieniach oprogramowania lub przejąć kontrolę nad nim ręcznie. Jest to coś, z czym warto eksperymentować, aby się z nim zmierzyć.

4. Uznaj, że istnieją zniekształcenia

Jednak zniekształcenie nie zawsze jest problemem. Perspektywa zniekształcenia soczewki może w rzeczywistości znacznie poprawić obraz. Możesz go użyć, aby niemal wyolbrzymiać rozmiar obiektów pierwszego planu, szczególnie, gdy nisko się niszczysz. Spowoduje to złudzenie, że obiekty na pierwszym planie są większe niż w rzeczywistości, i ponownie dają realną głębię. Szerokokątny obiektyw może również dostarczyć interesujących wizualnie linii zbieżnych, które odciągną wzrok na odległość.

5. Prawidłowe nierównomierne światło za pomocą filtrów lub obróbki końcowej

Podczas gdy szerokokątny obiektyw pomaga uwydatnić zakres światła w twojej scenie, może również powodować problemy, gdy szukasz bardziej zrównoważonego podejścia do światła. Jednak jest to problem, który można łatwo naprawić za pomocą filtrów, coś, co Andrew mówi, że każdy krajobrazowy fotograf powinien mieć przy sobie. Na rynku dostępnych jest wiele filtrów, z których najpopularniejszym jest Lee Filters, który produkuje szereg filtrów dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli masz problemy z kontrastami w scenie, szczególnie w złotych godzinach, popularnym rozwiązaniem jest filtr gradacji ND. Zapewni to dobrą, zrównoważoną ekspozycję. Jednak w innych przypadkach wielu fotografów zamiast tego wybiera ekspozycje i miesza je w Photoshopie. Jest to technika, z której korzysta coraz więcej fotografów, wycinając koszt zakupu filtrów.

Wiąże się to z tworzeniem dwóch (czasami trzech) ekspozycji tej samej sceny – jednej dla ciemniejszych obszarów (być może pierwszego planu i środkowego poziomu) i jednej dla jaśniejszych obszarów (najprawdopodobniej nieba). Obrazy te można następnie miksować w Photoshopie, aby uzyskać bardziej zrównoważoną scenę. Najważniejszą rzeczą do zapamiętania jest to, że twoje zdjęcia muszą zostać nakręcone na statywie, aby uniknąć poruszenia aparatu i tworzenia obrazów, które nie będą pasować do postu.

6. Użyj filtru polaryzacyjnego, aby kolory popłynęły i zredukuj odbicia

Warto również wspomnieć o filtrach polaryzacyjnych. Jeśli kręcisz scenę z wodą, np. Rzeką lub jeziorem, filtr polaryzacyjny radykalnie zmniejszy odbicia, co oznacza, że ​​możesz zawrzeć szczegóły pod powierzchnią wody.

Filtr polaryzacyjny zwiększy nasycenie kolorów, nadając Twojej scenerii żywe, błękitne niebo, choć intensywność zmienia się w zależności od kąta padania promieni słonecznych. Zobaczysz także zauważalny efekt na liściach, a filtr da prawdziwy zielony efekt liściom, drzewom, trawom i krzewom. Najbardziej przyjemnie można kontrolować intensywność kolorów, obracając filtr.

Warto pamiętać, że efekty filtra polaryzacyjnego można uzyskać tylko wtedy, gdy jesteś obecny na scenie. Niestety, nie ma na to żadnego rozwiązania w postprocesorze, więc na wszelki wypadek warto mieć na sobie filtr polaryzacyjny.

7. Naucz się “widzieć” scenę i ulubione style kompozycji

Fotografia krajobrazowa to coś więcej niż tylko stawianie sceny, układanie aparatu na statywie i po prostu fotografowanie tego, co znajduje się przed tobą. Bez względu na gatunek, w którym pracujesz, każdy fotograf będzie miał swój własny styl i ulubione elementy sceny, na których można się skupić.

Zazwyczaj będę szukał uderzającego tematu i spróbuję wizualizować i skomponować z niego obraz. Buduje obraz od podstaw. Wolę używać wizjera do komponowania, nie śledzić świadomie żadnych ustalonych reguł i starać się używać elementów sceny jako przewodnika.

Sądzę, że najczęstszym błędem popełnianym przez większość ludzi (w tym mnie), gdy po raz pierwszy kupują obiektyw szerokokątny, jest próba wpasowania w ramę zbyt wiele. Szeroki kąt może być bardzo użyteczny, ponieważ powoduje, że wszystko jest puste, a obiekty wydają się bardziej odległe. To kładzie większy nacisk na twoją kompozycję i oznacza, że ​​możesz naprawdę zacząć pracować, ucząc się, które sekcje sceny faworyzują. To całkowicie osobiste.

8. Używaj mniejszych przysłon i ewentualnie ustawiaj ostrość, aby uzyskać dobrą ostrość w obrazach krajobrazu

Zalecam użycie mniejszej przysłony, jeśli chcesz uzyskać jak największą ostrość sceny. Koncentruję się na najbliższym obiekcie sceny – na pierwszym planie – a następnie ustawiam jego aperturę na około f / 11 lub f / 14. Może się jednak zdarzyć, że pierwszy plan jest trochę za blisko obiektywu, co oznacza, że ​​niektóre obszary obrazów są trochę miękkie.

Jest to problem, który można łatwo naprawić za pomocą ustawiania ostrości, w którym można wykonać kilka ujęć, z których każda ma inną warstwę ostrości (oczywiście upewnij się, że fotografujesz przy użyciu statywu, a aparat się nie porusza). Obrazy te można następnie zaimportować do Photoshopa i ułożyć razem, tworząc jeden obraz. Po prostu przejdź do Edycja> Automatyczne mieszanie warstw i wybierz Automatyczny stos. Ten końcowy wynik będzie ostry przez cały czas.

9. Przygotuj się na długie oczekiwanie, aby uzyskać zdjęcie, które chcesz

Jeśli potrzebujesz czegoś – czegoś więcej niż dobrego aparatu, obiektywu i akcesoriów – to cierpliwość. Jeśli jesteś naprawdę oddanym fotografem krajobrazowym, musisz być przygotowany na spędzenie czasu w scenie podczas oczekiwania na pogodę (lub pogorszenie pogody) i odpowiedniego światła.

Myślę, że większość fotografów zajmujących się krajobrazem powie to samo, ale godziny spędzane w pobliżu wschodu i zachodu słońca, kiedy światło jest zwykle dużo bardziej miękkie, to moje ulubione czasy filmowania. Nie zawsze jest to możliwe i czasami warunki są świetne w ciągu dnia, a wiele moich ulubionych zdjęć zostało zabranych ze złotych godzin. Jednak są sytuacje, w których naprawdę trzeba poczekać, aż światło zadziała ze sceną w taki sposób, który jest dla ciebie przyjemny.

10. Użyj pełno-ramowej kamery sensorycznej, aby uzyskać jak najlepszą fotografię krajobrazu

Używanie pełnoklatkowej kamery z czujnikiem to odrobina nie myślenia, jeśli chcesz tworzyć wysokiej jakości obrazy krajobrazów. Więcej pikseli oznacza więcej szczegółów, a więcej szczegółów oznacza, że ​​Twoje zdjęcia będą miały większy wpływ. Jest to szczególnie ważne, jeśli robisz zdjęcia i robisz odbitki.

11. Zachowaj proste akcesoria

Po stronie akcesoriów wolę zachować prostotę. Ważne jest, aby upewnić się, że nie jesteś obciążony sprzętem, szczególnie gdy maszerujesz w górę i w dół wzgórza, jak często ja to robię.

Podczas sesji krajobrazowych zawsze przyniosę filtry podziałowe, polaryzacyjne i ND plus zdalny spust i oczywiście mój statyw. Jeśli jest to sesja wczesna lub późna, podstawowa pochodnia, czapka i rękawiczki są absolutnie niezbędne.

Fotografia krajobrazu - poradnik dla początkujących

Fotografia krajobrazu dla początkujących to poradnik, który przygotowała dla Was jednak z moich czytelniczek – Weronika. To absolutne podstawy, ale mocno liczę, że zainspirują Was do spróbowania swoich sił. Zwłaszcza, że dziewczyna udowadnia, że wcale nie potrzeba turkusowej wody i ściany z palm, by stworzyć naprawdę intrygujące fotografie krajobrazu!

Więcej o autorce przeczytacie na końcu wpisu, a teraz już oddaję głos. Także wszystkie zdjęcia w tym artykule są jej autorstwa. Czytajcie i podziwiajcie!

Fotografia krajobrazu – poradnik

Hej! Robię zdjęcia z zamiłowania, dążę jednak do tego, aby fotografia stała się moim sposobem na życie. Uwielbiam podróżować, być może dlatego najczęściej fotografuję krajobrazy. Od siedmiu lat posiadam Canona EOS 550D ze standardowym obiektywem 18-55 mm oraz 50 mm. Chciałabym przekazać Wam kilka wskazówek.

1. Bądź łowcą wschodów i zachodów słońca

Nie jest to odkrywcza myśl, światło o tych porach dnia jest najbardziej miękkie i najlepiej wtedy z nami współpracuje. Poczuj się więc zmotywowany, żeby wstać wcześniej z łóżka lub urządzić sobie wieczorną przechadzkę. Zdarza mi się fotografować to samo miejsce – za każdym razem wygląda ono inaczej – poniżej zdjęcia kładki nad jeziorem Kłączno Małe na Kaszubach.

2. Goń chmury

Chmury dodają uroku niemal każdej fotografii: wypełniają kadr i czynią go ciekawszym, tworzą wrażenie trójwymiarowości. Jeśli upolujesz chmury wyjątkowe – kolorowe lub o nietypowym kształcie, to one same mogą stanowić temat zdjęcia.

Mam dla Ciebie coś specjalnego. Ten e-book pomoże Ci ogarnąć podstawy fotografii w 1 GODZINĘ. Teraz udostępniam go zupełnie za darmo! Jeżeli: jesteś „świeżakiem” w temacie foto

nie wiesz jak zacząć

przytłaczają Cię techniczne aspekty fotografii

boisz się trudnych pojęć

masz mało czasu

rozumiesz niektóre podstawy fotografii, ale nie umiesz ich połączyć TEN PORADNIK JEST DLA CIEBIE!

3. Nie uciekaj przed burzą

Jednym ze sposobów na efektowne zdjęcie krajobrazu jest wykorzystanie sytuacji, podczas której z jednej strony na niebie zbiorą się ogromne, burzowe, ciężkie, granatowe chmury, a z drugiej zaświeci słońce. Otrzymamy wtedy niesamowite kontrasty i podrasowane kolory.

4. Znajdź miejsca, gdzie tworzą się mgły

Mgły powstają między innymi nad zbiornikami wodnymi, gdzie nagrzana w ciągu słonecznych dni woda spotyka się z napływem zimnego powietrza (najczęściej nad ranem). Warto wypatrzyć sobie takie miejscówki i wrócić tam, kiedy tuż nad powierzchnią ziemi lub wody tworzyć się będą biało-przezroczyste obłoczki.

5. Znajdź dopełnienie kadru

Zdarza się tak, że krajobraz nas zachwyca, jednak kiedy robimy zdjęcie, jest ono nijakie i brakuje na nim czegoś specjalnego, czegoś, co przykuje uwagę i nada mu sens. Spróbuj zlokalizować charakterystyczną rzecz, przedmiot i zbuduj wokół niego kadr.

Jeśli nie uda Ci się odnaleźć czegoś ciekawego możesz poprosić osobę towarzyszącą lub przypadkowego przechodnia (najpierw poproś o zgodę!) i ustawić go w taki sposób, aby stanowił dopełnienie Twojego ujęcia.

Jeśli pojawi się kłopot ze znalezieniem osoby, zawsze pozostaje zapozowanie samemu sobie! W tym wypadku niezbędny jest statyw (zabieraj go ze sobą wszędzie tam gdzie to możliwe i nieuciążliwe ;))

6. Pokaż skalę

Niekiedy jesteśmy w takich miejscach, gdzie dech zapiera nam w piersi ogrom przestrzeni: ocean, pustynia, wysokość gór, czy wodospadu. Aby pokazać potęgę wielkości lub bezmiaru obiektu Twoich westchnień, należy go z czymś porównać. Rozejrzyj się wokół i zestaw go z przedmiotem, osobą lub budowlą przy której dostrzec będzie można jego realną formę czy ukształtowanie. Taki zabieg zrobi wrażenie na oglądających Twoje zdjęcia – będą one lepiej oddawały rzeczywistość.

7. Łap promienie słońca

Promienie słońca przechodzące przez liście drzew lub migające między budynkami to świetne urozmaicenie Twoich zdjęć. Znajdź taki kadr, aby promienie słońca leciały w Twoją stronę, ustaw aparat na tryb A/ AV i zwiększ wartość przesłony (wtedy mniej światła pada na matrycę aparatu). Uzyskasz efekt unieruchomionych, słonecznych pasm.

8. Szukaj kilku płaszczyzn

Fotografia krajobrazu staje się mniej oczywista, a bardziej interesująca i intrygująca, jeśli pokażesz na zdjęciach kilka przestrzeni. Do uzyskania takiego efektu potrzebna jest lśniąca nawierzchnia odbijająca światło lub po prostu lustro wody (najlepiej niezmącone).

9. Eksperymentuj

Nie jestem zwolenniczką nienaturalnych fotografii, jednak ostatnio przypadło mi do gustu rozmycie Tilt-Shift. Efekt ten powoduje miniaturyzowanie przestrzeni i można go uzyskać dzięki dedykowanym obiektywom lub w Photoshopie (Otwieramy zdjęcie> Powielamy warstwę „Tło”> Konwertujemy powieloną warstwę na obiekt inteligentny> Wybieramy z paska menu „Filtr”> Następnie „Galeria rozmyć”> „Tilt+Shift”> Ustawiamy suwaki w celu ustawienia rozmyć i ich natężenia> Gotowe – zapisujemy zdjęcie).

10. Zmień perspektywę

Jesteśmy przyzwyczajeni do patrzenia na świat z poziomu linii naszego wzroku. Jeśli chcesz uzyskać widok, którego nikt się nie będzie spodziewał to kucnij, połóż się lub wejdź wyżej (na wzgórze, drzewo, drabinę). W takich sytuacjach pomocny jest też statyw – możesz na nim dowolnie ustawiać wysokość położenia aparatu nad powierzchnią ziemi.

Na zakończenie chciałabym dodać, żebyście pamiętali o odpowiednim ubraniu i obuwiu, np. gdy wychodzicie nad zamglone jezioro nad ranem zabierzcie ze sobą kalosze, gdy płyniecie łódką lub kajakiem odpowiednio zabezpieczcie swój sprzęt, aby nie dostała się do niego woda. Pamiętajcie o wygodnej torbie lub plecaku, do którego możecie schować aparat podczas wędrówki. Jeśli macie jakieś pytania piszcie śmiało ;)

Weronika Belczewska

Jestem otwartą osobą, bardzo optymistycznie nastawioną do życia i wiernie dążącą do spełnienia swoich celów. Jednym z nich jest spełnienie się w fotografii i to cały czas próbuję osiągnąć. Jestem świeżo po studiach z Gospodarki Przestrzennej na Uniwersytecie Gdańskim i zaczynam swój fotograficzny biznes. Uwielbiam podróżować, nawet najmniejsza wycieczka wzbudza we mnie podekscytowanie i zwiększa apetyt na kolejne przygody. Oprócz tego kocham czytanie książek i uprawianie sportu. Zapraszam do obejrzenia mojego portfolio:

Fotografia krajobrazu to nie hokus-pokus. Kto się teraz odważy zrobić jakieś fajne fotki?

Idealne wakacyjne zdjęcie w plenerze. Jak je zrobić?

Idealne wakacyjne zdjęcie w plenerze. Jak je zrobić?

Pełnia lata oznacza pełnię wrażeń podczas wakacyjnych wyjazdów. Niezależnie czy są to popołudniowe lub weekendowe wypady za miasto, czy dłuższy urlop, warto uchwycić wszystkie piękne krajobrazy. W tym poradniku znajdziesz cenne wskazówki, jak zrobić idealne wakacyjne zdjęcie w plenerze, tak by móc zachować niezapomniane wrażenia z długich, letnich dni.

Zdjęcie w plenerze – jaki obiektyw do letniego fotografowania krajobrazów?

Fotografia krajobrazowa słynie przede wszystkim z fascynujących, rozległych kadrów, które pokazują majestatyczność i piękno otoczenia. Niezależnie czy jest to w pełni naturalne środowisko, przykładowo krajobraz morski czy górski, czy fotografujesz w parkach, czy na terenach podmiejskich, warto wybrać obiektyw szerokokątny. Tego typu sprzęt umożliwi Ci ukazanie sporego wycinka świata, jednocześnie budując wieloplanowe kompozycje, które będą przykuwać uwagę oglądających zdjęcia.

Idealny obiektyw do krajobrazów oferuje przede wszystkim szeroki kąt widzenia. Oznacza to, że świetnie nadadzą się do wakacyjnych plenerów obiektywy krótkoogniskowe, o przykładowych ogniskowych 10 mm, 12 mm czy 16 mm. Świetne będą także nieco dłuższe szkła — przykładowo 24 mm — które umożliwią wykonanie nieco węższych kadrów, pokazujących detale.

Zwróć uwagę, że w fotografii krajobrazowej można śmiało korzystać z nieco ciemniejszych obiektywów. Chociaż zazwyczaj dąży się do używania sprzętu o dużej światło sile, to jednak w fotografii plenerowej bardzo często domyka się przysłonę tak, aby uzyskać idealną ostrość wszystkich planów, od pierwszego aż po horyzont. To sprawia, że często i tak korzysta się z f/16 czy f/22, tak więc obiektyw o światło sile f/4 będzie świetnie sprawdzał się w fotografii krajobrazowej.

Filtry optyczne przydatne podczas fotografowania w plenerze

W fotografii krajobrazowej często wykorzystuje się filtry optyczne. Pozwalają one przede wszystkim na łatwe poradzenie sobie z wyzwaniami, jakie stawia przed fotografami ten gatunek. Poza tym umożliwiają uzyskanie efektów, których nie da się osiągnąć w oprogramowaniu graficznym lub jest to dużo trudniejsze niż po prostu zastosowanie odpowiedniego filtra.

Przykładem filtra optycznego, który jest niezastąpiony w trakcie fotografowania w plenerze, jest filtr szary (zwany również filtrem ND). Ogranicza on ilość światła docierającego do matrycy aparatu, dzięki czemu pozwala na znaczne wydłużenie czasu naświetlania. Moc ograniczania światła uzależniona jest od jego gęstości — im bardziej gęsty filtr, tym mniej światła dociera do matrycy, co oznacza dłuższe ekspozycje nawet w środku słonecznego dnia.

Filtr ND pozwala na wykonanie przy dużej ilości światła ekspozycji o długości kilka sekund. W takiej sytuacji warto użyć statywu. Dzięki temu wykonasz zdjęcie rozmytych fal wodnych nawet w środku dnia. Szczególnym typem filtrów szarych są połówkowe. Wyróżniają się one tym, że jedna połowo takiego filtra przepuszcza normalną ilość światła, natomiast druga cechuje się wyższą gęstością. Umożliwia to wykonanie zrównoważonych ekspozycji w sytuacji, gdy jedna część kadru wyróżnia się dużą wyższą jasnością od drugiej. Przykładowo ma to miejsce podczas fotografowania morza lub krajobrazu górskiego, gdzie niebo jest dużo jaśniejsze od tego, co znajduje się na powierzchni.

Filtry polaryzacyjne — prosty sposób na zredukowanie refleksów i odbić

Warty polecenia typem filtrów optycznych są polaryzacyjne kołowe (inaczej zwane CPL). Dzięki nim pozbędziesz się refleksów i odbić widocznych na błyskotliwych powierzchniach, takich jak przykładowo tafla wody czy wilgotne kamienie, czy liście. Dodatkowo filtry polaryzacyjne zwiększają kontrast całej sceny, co jest szczególnie korzystne w przypadku zdjęć, na których w kadrze znajduje się niebo.

Filtr CPL pozwala na uwydatnienie chmur i podkreślenie ich kształtów. Chociaż wszystkim wybierającym się na wakacyjny odpoczynek z aparatem życzymy jak najczęściej pięknej, słonecznej pogody i bezchmurnego nieba, to jednak czasami kilka obłoków potrafi świetnie dopełnić scenę. W takich sytuacjach warto mieć przy sobie filtr polaryzacyjny.

Po powrocie do domu nie zapomnij wydrukować swoich zdjęć

Mamy nadzieję, że tych kilka wskazówek pozwoli przygotować się do fotografowania na zewnątrz, a zdjęcie w plenerze cię zachwyci. Gdy już zgrasz swoje wakacyjne fotograficzne pamiątki z karty pamięci i wybierze te, które podobają Ci się najbardziej, to przygotuj dla nich znakomitą oprawę.

Fotografia to wspaniałe hobby, które pozwala przeżywać wielokrotnie najcudowniejsze chwile. Dzięki niej możesz cieszyć się pięknymi wakacyjnymi krajobrazami przez cały rok. Przygotuj profesjonalną CEWE FOTOKSIĄŻKĘ, w której umieścisz ulubione zdjęcia z wakacyjnymi plenerami. Idealnym formatem do tego typu kolekcji zdjęć będzie CEWE FOTOKSIĄŻKA typu Duża Panorama. Panoramiczna rozkładówka ułatwi rozmieszczenie szerokich, wakacyjnych ujęć.

Zachwycającymi krajobrazami uchwyconymi w trakcie letniej złotej godziny możesz cieszyć się także w swoim wnętrzu. Nie opuszczając kanapy, przez cały rok możesz spoglądać na sfotografowany przez siebie morski pejzaż czy górski widok. Pięknie będą je podkreślać CEWE Fotoplakaty i Fotoobrazy. Powieś je w salonie, sypialni lub w jadalni i wprowadź wakacyjny klimat, który będzie z Wami przez cały rok.

Write a Comment