Funkcje aparatu w telefonie iPhone
Pierwsze ekspozycje XIX-wiecznej fotografii
Pierwsze ekspozycje XIX-wiecznej fotografii
fotografia, prawowita córa światła, (…) stała się już dzisiaj obywatelką całego świata.
Walery Lewkowicz, Przegląd Wystawy Powszechnej w Wiedniu 1873 r.
Pomysł zorganizowania wystaw przemysłowych i kupieckich zrodził się we Francji pod koniec XVIII stulecia. Od tego czasu na Placu Marsowym francuscy przemysłowcy wystawiali swoje wyroby, prezentując je szerokiej publiczności. Śmiałą myśl wystawy wyrobów z całego świata rzucono na dworze królowej Wiktorii i księcia Alberta. W 1851 roku w Londynie została zorganizowana pierwsza wystawa powszechna: na 80 000 m² swoje towary pokazało 20 000 wystawców!
Wśród najróżniejszych przedmiotów po raz pierwszy eksponowano fotografie, i co ważne, od razu doceniono ich autora. David Octavius Hill, szkocki malarz-pejzażysta i fotograf, został wyróżniony dyplomem honorowym. W 1852 w Londynie Royal Society of Arts zorganizowało pierwszą ekspozycję poświęconą wyłącznie fotografii. W Paryżu w 1855 odbyła się zlokalizowana na ponad 160 000 m² druga wystawa światowa oraz druga ekspozycja fotograficzna, której patronowało Société française de photographie.
Na wystawach fotografii z roku 1852 i 1855 przedstawiono wszystkie jej aspekty, w tym techniki wykonania. Jednocześnie od 1855 francuski dziennikarz i fotograf Nadar (właściwie Gaspard-Félix Tournachon) rozpoczął walkę o miejsce dla nowego medium na wystawach sztuk pięknych. Na łamach „Le Journal amusant” zaapelował: „Fotografia prosi o mały kawałek pomieszczenia na wystawie sztuki”.
Polscy fotografowie mieli okazję przedstawić swoje prace w 1857 w Warszawie na Wystawie Wyrobów Rękodzielniczych i Płodów Rolniczych. Zaprezentowali się tam warszawiacy: Karol Beyer, Józef Giwartowski i Grzegorz Sachowicz. Wśród wystawiających był też Maksymilian Fajans, który pokazał „rozmaite litografje i chromolitografje w portretach, dziełach sztuki, wizerunkach i obrazach archeologicznych”, za co otrzymał złoty medal. Rok później Polacy byli już obecni na Wystawie Powszechnej w Londynie, na której Jan Mieczkowski z Warszawy został wyróżniony listem pochwalnym za album Artyści i artystki baletu w główniejszych rolach i strojach narodowych.
Dużym zainteresowaniem widzów, ale i dziennikarzy, cieszyła się w 1873 wiedeńska Wystawa Powszechna, którą zorganizowano na Praterze, nad brzegiem Dunaju, na 2 300 000 m². W jej otwarciu wzięło udział sto tysięcy widzów. Ekspozycja składała się z dwudziestu sześciu grup, dzielących się na sekcje. Fotografia stanowiła trzecią sekcję grupy dwunastej, czyli sztuk graficznych. Eksponowano obrazy ze Stanów Zjednoczonych, Brazylii, Włoch, Szwecji, Norwegii, Danii, Portugalii, Francji, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Holandii, Belgii, Turcji, Egiptu, Japonii, Węgier, Niemiec, Austrii i Rosji. Polaków reprezentowało duże grono fotografów: z Francji przybył hrabia Stanisław „Walery” Ostroróg, z Norwegii Ludwik Szaciński, w dziale austriackim zaprezentowali się Firma Nowicki i Eder oraz Edward Trzemeski ze Lwowa i Awit Szubert z Krakowa; w dziale rosyjskim warszawscy fotografowie: Jan Mieczkowski, Spółka Kloch i Dutkiewicz, Maksymilian Fajans oraz Firma Kostka i Mulert.
W 281 numerze „Tygodnika Ilustrowanego” z 17 maja 1873 opublikowano Listy z wystawy wiedeńskiej, w których można było przeczytać:
Wystawa wiedeńska kosztowała więcej niżeli wszystkie inne dawniejsze, gdy bowiem ostatnia londyńska w r. 1862 kosztowała 11,500,000 franków, a ostatnia paryzka trzydzieści milionów, co na monetę austryacką znaczy, licząc okrągło, piętnaście milionów guldenów, wystawa wiedeńska, któréj koszta początkowo obliczono na sześć milionów, kosztowała istotnie szesnaście milionów guldenów.
Na wystawie w Filadelfii w 1879 polskie zakłady fotograficzne reprezentowała warszawska firma Kostka i Mulert. W 1894 we Lwowie została przygotowana Powszechna Wystawa Krajowa, na której pokazano osiągnięcia gospodarcze i kulturalne ziem polskich znajdujących się pod zaborami. Na pięćdziesięciu hektarach umieszczono sto dwadzieścia dziewięć pawilonów. Ekspozycję podzielono na trzydzieści cztery działy. W broszurze z 1896 Powszechna Wystawa Krajowa we Lwowie w 1894 roku jej autor napisał:
Najwięcej, bo 19 wystawców, dostarczyła fotografia, sztuka reprodukcyjna, która właściwie nie jest sztuką, ale sztuczką, jakkolwiek bardzo ładną (…). Z całą przyjemnością stwierdzić trzeba, że nasi fotografowie nie są ślepymi naśladowcami, ale owszem, pracują bardzo dużo samodzielnie nad rozwojem swojego zawodu.
Szczególnie chwalono Dawida Mazura ze Lwowa, który wystawił lampę magnezjową do fotografowania w nocy oraz Edwarda Troczewskiego z Warszawy za zdjęcia na porcelanie. Dokumentację zdjęciową lwowskiej ekspozycji znakomicie przygotował Edward Trzemeski. Uczestnicy wystaw powszechnych, przemysłowych, rolniczych, a nawet higienicznych odnotowywali ten fakt na litografowanych winietach, na które przyklejano zdjęcia. Umieszczali na nich awersy i rewersy zdobytych medali, informowali o dyplomach i nagrodach honorowych. Udział fotografów w wystawach powszechnych przyczynił się do ich prezentacji na salonach fotograficznych i wystawach sztuki.
Przygotowała Magdalena Skrejko
Biblioteka MuFo
Bibliografia:
Ekspozycja Warsztaty fotograficzne - Jeff Wignall
Właściwe operowanie takimi wielkościami, jak przysłona, czas naświetlania i ekwiwalent czułości matrycy lub filmu daje gwarancję uzyskania zamierzonego efektu na fotografii. Jednak aby zrobić perfekcyjne technicznie zdjęcia, ukazujące autentyczne emocje, oddające piękno i nastrój chwili, potrzeba czegoś więcej niż "dobre oko" -- potrzeba także solidnej wiedzy technicznej z zakresu fotografii. Bez tego trudno osiągnąć zachwycający poziom zdjęć profesjonalistów, a przecież wszyscy chcielibyśmy robić takie wrażenie na odbiorcach naszych prac.
Książka "Ekspozycja. Warsztaty fotograficzne" pokazuje, jak oswoić wszystkie wartości techniczne, aby na Twojej fotografii znalazło się nie tylko to, co widziałeś, ale także to, co wtedy czułeś. Z podręcznika dowiesz się, w jaki sposób eksperymentować, aby uzyskać dobrą ekspozycję, jak działają różne rodzaje światłomierzy i jak z nich korzystać. Poznasz czynniki wpływające na głębię ostrości, a także podstawowe tryby ekspozycji. Uzbrojony w tę wiedzę możesz rozpocząć twórcze poszukiwania, aby robić autentyczne i zachwycające zdjęcia.
Funkcje aparatu w telefonie iPhone
iPhone 13 Pro i iPhone 13 Pro Max wprowadzają fotografię makro wykorzystującą nowy aparat ultraszerokokątny z zaawansowanym obiektywem i systemem autofokusu do wykonywania zachwycających zbliżeń z ostrością nawet do 2 centymetrów. iPhone 13 Pro i iPhone 13 Pro Max nagrywają również filmy makro, między innymi w zwolnionym tempie oraz poklatkowe.
Robienie zdjęć i nagrywanie filmów makro działa automatycznie — wystarczy zbliżyć telefon iPhone do obiektu, a aparat automatycznie przełączy się na obiektyw ultraszerokokątny, jeśli nie jest wybrany, nie zmieniając kadrowania. Aby nagrać film makro w zwolnionym tempie lub poklatkowy, wybierz aparat z obiektywem ultraszerokokątnym (0,5x) i zbliż telefon do obiektu.
Gdy zbliżasz telefon iPhone do obiektu lub oddalasz go od niego, możesz zauważyć, jak aplikacja Aparat przechodzi do aparatu z obiektywem ultraszerokokątnym. Aby sterować automatycznym przełączaniem trybu makro, możesz wybrać kolejno opcje Ustawienia > Aparat, a następnie włączyć opcję Narzędzie makro. Po włączeniu opcji Narzędzie makro aplikacja Aparat wyświetla przycisk makra , gdy iPhone znajduje się w odległości makro od obiektu. Stuknij przycisk makra, aby wyłączyć automatyczne przełączanie makra, a następnie stuknij go ponownie, aby z powrotem włączyć automatyczne przełączanie makra.
Jeśli włączysz opcję Narzędzie makro, automatyczne przełączanie makra będzie włączone przy następnym użyciu aparatu w odległości makro. Jeśli chcesz zachować ustawienie Narzędzie makro między sesjami aparatu, wybierz kolejno opcje Ustawienia > Aparat > Zachowaj ustawienia i włącz funkcję Narzędzie makro.
Write a Comment