Czym jest ogniskowa w aparacie? — przewodnik dla początkujących

Obiektywy. Wybór obiektywu. Ogniskowa Jasność

Obiektywy – Wybór obiektywu W tym dziale znajdizecie Państwo wyjaśnienia parametrów - ogniskowa, jasność obiektywu, krop (crop) odwzorowanie, czyli tak zwana skala odwzorowania, a także parametry i rodzaje obiektywów jak na przykład: obiektywy stałoogniskowe oraz zmiennoogniskowe, obiektywy marko, obiektywy szerokokątne itp. Na dole znajdują się również oznaczenia obiektywów, wybranych poszczególnych firm: Canon Nikon Minolta Sigma Tamron. Wybór i zakup odpowiedniego dla naszych potrzeb obiektywu może stanowić nie lada problem. Asortyment dostępnych obiektywów jest olbrzymi, a ceny często przekraczają cenę aparatu. Dlatego przy wyborze warto posiadać chociaż podstawową wiedzę na temat obiektywów, aby później się nie zawieść. Zacznijmy może od systematyki obiektywów.

Rodzaje obiektywów Ogólnie obiektywy możemy podzielić na: obiektywy szerokokątne – ogniskowa ok. 16mm – 35mm (głównie krajobrazy, architektura i zamknięte pomieszczenia, wszędzie gdzie chcemy objąć duży obszar)

obiektywy standardowe – ogniskowa ok. 50mm

obiektywy długoogniskowe / teleobiektywy – ogniskowa od 80mm w górę (przybliżenia z odległości, wąski kąt) Wśród nich występują także specyficzne typy np: obiektywy makro (Szczegóły w techniki/makrofotografia)

obiektywy portretowe

obiektywy typu "rybie oko" (celowo powodują kuliste zniekształcenie obrazu, bardzo szeroki kąt widzenia i bardzo krótkie ogniskowe)

obiektywy kitowe ( kity (sprzedawane w zestawie z aparatem – body)

obiektywy w aparatach kompaktowych

obiektywy z lustrzanek analogowych (np. obiektywy na gwint M42 , które po zamontowaniu odpowiedniej przejściówki świetnie nadają się do fotografii cyfrowej) Istnieje także podział na obiektywy stałoogniskowe i zmiennoogniskowe. Te pierwsze to obiektywy z ustaloną, niezmienną długością ogniskowej. Z kolei obiektywy zmiennoogniskowe to te, których długość ogniskowej możemy regulować w dostępnym dla konkretnego obiektywu zakresie. Obiektywy zmiennoogniskowe określane są często mianem zoom'ów. Ogniskowa Ogniskowa – kąt widzenia obiektywu - z technicznego punktu widzenia jest to odległość między ogniskiem układu optycznego, a głównym punktem układu optycznego, czyli odległość soczewki skupiającej światło i punktu skupienia promieni światła padających z tej soczewki. Inaczej mówiąc jest to odległość pomiędzy środkiem optycznym, a matrycą w aparacie cyfrowym lub filmem w aparacie analogowym. Ogniskowa jest jednym z podstawowych parametrów określających obiektyw. W praktyce wygląda to następująco – obiektyw szerokokątny (z krótką ogniskową) skupia ognisko układu optycznego blisko matrycy/filmu, co zapewnia szeroki kąt widzenia. Odwrotnie jest w przypadku teleobiektywu, który posiada długą ogniskową, przez co jego kąt widzenia jest niewielki. Z ogniskową wiąże się także "przybliżenie" obiektywu, co obrazuje poniższy rysunek. Ogniskowa, a kąt widzenia obiektywu Jak widać na zdjęciu: im dłuższa ogniskowa, tym węższy kąt widzenia, a co za tym idzie większe "przybliżenie". zoom'u, którym dysponują tylko obiektywy zmiennoogniskowe. Zoom polega na regulacji zakresu ogniskowej. Teoretycznie maksymalna długość ogniskowej obiektywu podzielona przez minimalną powinna dać nam wartość zoom'u danego obiektywu. Czyli np. obiektywy o ogniskowej 35-70mm i 70-140mm miałyby ten sam zoom x2. Jednak kąty widzenia, a więc i "przybliżenie" byłby całkiem rożne. Poza tym od ogniskowej zależy także długość obiektywu – obiektywy z długą ogniskowa mają zwykle większe rozmiary.

Więcej na temat: Zoom. Ogniskowa wiąże się również z pojęciem tak zwanego, którym dysponują tylko obiektywy zmiennoogniskowe. Zoom polega na regulacji zakresu ogniskowej. Teoretycznie maksymalna długość ogniskowej obiektywu podzielona przez minimalną powinna dać nam wartość zoom'u danego obiektywu. Czyli np. obiektywy o ogniskowej 35-70mm i 70-140mm miałyby ten sam zoom x2. Jednak kąty widzenia, a więc i "przybliżenie" byłby całkiem rożne. Poza tym od ogniskowej zależy także długość obiektywu – obiektywy z długą ogniskowa mają zwykle większe rozmiary. Jasność obiektywu x lub f/x, gdzie x reprezentuje najmniejszą wartość To kolejny bardzo istotny element określający obiektywy. Jasność obiektywu informuje nas, jaką ilość światła przepuszcza obiektyw do komory aparatu fotograficznego. Jasność obiektywów podawana jest w postacilub, gdziereprezentuje najmniejszą wartość przysłony , czyli maksymalny otwór, kiedy to do aparatu dociera największa ilość światła. Technicznie jasność obiektywu zależy również od ogniskowej. Wprawdzie istnieją obiektywy, które bez względu na długość ogniskowej mają stałą jasność np. 2.8. Są to bardzo profesjonalne obiektywy o niebagatelnych cenach. Zwykle jednak jasność obiektywu stanowi stosunek ogniskowej do średnicy otworu powstałego przy maksymalnym otwarciu przysłony.

Na przykład jakiś popularny obiektyw 18-55: przy ogniskowej 18 ma jasność 3.5

przy ogniskowej 55 ma jasność 5.6 Czyli obiektyw ten do najjaśniejszych nie należy. Ogólnie rzecz ujmując – im niższa wartość podawana przez producenta, tym obiektyw jest jaśniejszy. Im jest jaśniejszy obiektyw, tym lepszy i zazwyczaj droższy. Stosując jaśniejszy obiektyw możemy sobie pozwolić na krótszy czas naświetlania potrzebny do prawidłowego naświetlenia zdjęcia. Jest to szczególnie ważne przy obiektywach tele, które zwykle są używane przez zawodowców do robienia szybkich zdjęć np. sportowych, reporterskich. Dobre jasne tele to podstawowy atrybut paparazzi. Odwzorowanie Skala odwzorowania to bardzo istotny czynnik przy fotografii makro . Podawana jest przez producentów za pomocą dwóch liczb np. 1:1, 1:2, 1:3 itp. Ukazują one stosunek rzeczywistych wymiarów przedmiotu do wielkość uzyskanej w aparacie (nie piszę na zdjęciu, bo można je wywołać w różnych formatach). Tak więc fotografując obiekt o długości 6 cm obiektywem makro ze skalą odwzorowania 1:2, jego obraz będzie miał wielkość 3cm. Jeżeli to samo zrobimy obiektywem o skali odwzorowania 1:1, obraz obiektu będzie miał 6cm. Istnieją obiektywy do makrofotografii, gdzie skala odwzorowania może być większa niż 1:1, na przykład ze skalą 2:1, 3:1. Standardowe obiektywy są zwykle wyposażone w tryb makro, ale w tym przypadku skala odwzorowania zwykle jest znacznie mniejsza niż 1:1. Krop ( Crop ) Krop (Crop) nie jest parametrem określającym obiektyw, jednak warto go wziąć pod uwagę przy zakupie obiektywu. W uproszczeniu określa on różnicę między kątem widzenia obiektywu przy matrycy z naszego aparatu, a kątem przy nie jest parametrem określającym obiektyw, jednak warto go wziąć pod uwagę przy zakupie obiektywu. W uproszczeniu określa on różnicę między kątem widzenia obiektywu przy matrycy z naszego aparatu, a kątem przy matrycy pełnoklatkowej , czyli matrycy odpowiadającej rozmiarem klatce filmu małoobrazkowego 35mm. Taką pełnoklatkową matrycę posiada np. Canon 5D, czy 1Ds Mark II. Tańsze lustrzanki raczej posiadają mniejsze matryce. Załóżmy, że obiektyw przy ogniskowej 50mm ma określony kąt widzenia przy lustrzance z matrycą pełnoklatkową (bodajże 47°). W przypadku lustrzanki z mniejszą matrycą kąt ten będzie węższy. Aby określić tą różnicę musimy znać współczynnik (krop), będący ilorazem przekątnej matrycy pełnoklatkowej i naszej matrycy.

W Canonie 300/350/400d oraz 10/20/30d wyniesie on 1,6. Tak więc mnożąc nasze 50mm razy 1,6 otrzymamy ekwiwalent ogniskowej 80mm.

W przypadku Nikona d40/50/70/80/200 wyniesie x1,5, Pentax i Sony również x1,5, a Olympus już x2. Tak więc w przypadku Olympusa z ogniskowej 50mm otrzymamy ekwiwalent 100mm.

Z kolei w aparatach kompaktowych stosowane są znacznie mniejsze matryce, co oznacza znacznie większy współczynnik kropa. Dlatego ogniskową obiektywu w aparacie kompaktowym musimy pomnożyć przez znacznie większą wartość. Obiektywy w kompaktach zwykle też są niewielkich rozmiarów. Na przykład aparat kompaktowy z matrycą 1/2,5" i obiektywem o ogniskowej 4,6 - 17,3 mm daje nam w efekcie ekwiwalent ogniskowej 28 - 105 mm dla matrycy/klatki filmu 35mm. Nie można porównywać samych ogniskowych obiektywów z aparatów kompaktowych z ogniskowymi obiektywów z lustrzanek. Dlatego też zwykle producenci i sklepy internetowe podają oprócz ogniskowej samego obiektywu, ekwiwalent ogniskowej dla klatki filmu małoobrazkowego 35mm.

Obiektywy - Oznaczenia obiektywów Obiektywy Canon

Obiektywy Nikon - Nikkor

Obiektywy Mionlta

Obiektywy Sigma

Obiektywy Tamron

do góry

Na przykład jakiś popularny obiektyw 18-55:Czyli obiektyw ten do najjaśniejszych nie należy.

Jak działa obiektyw

Co to jest obiektyw?

Mówiąc najprościej, obiektyw ma tylko jedno zadanie: utworzyć ostry obraz w płaszczyźnie materiału światłoczułego (na kliszy lub na matrycy światłoczułej). Nic więcej. Na pierwszy rzut oka zadanie wydaje się proste – z optyki wiadomo, że nawet pojedyncza soczewka skupiająca jest w stanie utworzyć obraz. Cóż więc prostszego niż umieścić pojedynczą soczewkę w odpowiedniej odległości od matrycy?

Obraz rzeczywiście powstałby, ale byłby obarczony wszelkimi wadami optycznymi, jakie są nam znane. Okazuje się, że to, co tak pięknie wygląda na lekcji fizyki, niestety nie sprawdza się w praktyce. Pojedyncza soczewka daje ostry obraz tylko na swojej osi (poza nią pojawia się astygmatyzm), dla promieni światła jednej długości (bo tylko wtedy nie pojawi się aberracja chromatyczna) i przy stosunkowo małej średnicy soczewki w porównaniu

z jej ogniskową (w przeciwnym wypadku może wystąpić koma i aberracja sferyczna). Dodatkowo powinna być to soczewka cienka, a więc siłą rzeczy

o dość dużej ogniskowej.

Jak widać, poprawne zaprojektowanie obiektywu to nic innego, jak skuteczna walka z aberracją sferyczną, chromatyczną, komą, astygmatyzmem, dystorsją i winietowaniem. Istotne jest również, by wady te były usunięte w możliwie szerokim zakresie odległości oraz (w przypadku zoomów) w założonym przedziale ogniskowych.

Czym jest ogniskowa w aparacie? — przewodnik dla początkujących

Podstawowy obiektyw ma soczewkę o stałej ogniskowej. Wymusza to robienie zdjęć z tą samą ogniskową — bez przybliżania i powiększania.

„Jeśli chcesz profesjonalnie podejść do fotografii, sugeruję wybranie ulubionej podstawowej ogniskowej, z którą się dobrze czujesz, i robienie zdjęć w ten sposób przez pewien czas.” — podpowiada Boyd. „Naucz się kreatywności z jedną ogniskową, ponieważ sprawi to, że będziesz pamiętać o użyciu aparatu. Dzięki temu będziesz częściej myśleć o ustawieniach. W ten sposób poświęcisz więcej czasu na cały proces — będziesz działać wolniej Bardzo kusi zwykłe powiększenie, gdy masz obiektyw z zoomem. Ale gdy używasz obiektywu podstawowego, musisz się ruszyć.”

„Naucz się kreatywności z jedną ogniskową, ponieważ sprawi to, że będziesz pamiętać o użyciu aparatu. Dzięki temu będziesz częściej myśleć o ustawieniach. W ten sposób poświęcisz więcej czasu na cały proces.”

Wyjście na ulicę lub gdziekolwiek indziej, gdzie zabierze Cię ciekawość, i poświęcenie czasu na konsekwentną praktykę z jedną ogniskową może być ważnym krokiem, który przyczyni się do rozumienia swojego oka jako fotografa.

„Rodzaje obiektywów i ogniskowych, których postanowisz użyć, naprawdę pomogą pokazać Twój styl.” — mówi fotograf ślubny Kilen Murphy. „Będzie to miało wpływ na Twój ulubiony sposób robienia zdjęć i na Twoje spojrzenie na obiekty”.

Gdy Twój styl zacznie się rozwijać, nadejdzie czas na zmianę perspektywy. Eksperymentowanie z różnymi ogniskowymi może być pouczającym procesem, który jeszcze lepiej zdefiniuje Twój styl.Zrozumienie korzyści płynących z różnych ogniskowych jest szczególnie ważne, jeśli Twoim celem jest zbudowanie pasa użytkowych obiektywów — jak u Batmana — do robienia bardziej złożonych zdjęć.

Zmiana ogniskowej może zmienić sytuację

Fotografowanie wydarzenia na żywo to świetny sposób na zrozumienie, jak ogniskowa wpływa na zdjęcia. Będziesz chodzić po całym terenie, szukając idealnego kąta, a czasem konieczna będzie zmiana ogniskowych, aby prawidłowo wykorzystać okazję.

„Musisz wiedzieć, jakie zdjęcie chcesz zrobić i jaki obiektyw może to ułatwić.” — objaśnia autorka, projektantka i fotograf Khara Plicanic. „Próbujesz przewidzieć, dokąd zmierza obiekt lub co się stanie później. Musisz planować swoje działania z wyprzedzeniem, aby nie dać się złapać w złej lokalizacji, gdy coś się dzieje”.

To właśnie w takich momentach będziesz korzystać z tego pasa użytkowego, jak u superbohatera. Weź ze sobą zapas.

Podczas fotografowania wesel Plicanic nosi trzy obiektywy: 50 mm, 16–35 mm i 70–200 mm. Różne wydarzenia i różne zdjęcia mają odmienne wymagania. Podobnie jak w przypadku pomocnika golfisty dobierającego odpowiedni kij golfowy, który umożliwi umieszczenie następnego uderzenia w pobliżu dołka, zdolność zrozumienia ogniskowej pozwala osiągnąć sukces podczas pogoni za doskonałym zdjęciem.

Write a Comment