7 obiektywów do lustrzanki, które są niezbędne w profesjonalnej fotografii, Poradnik Fotografa
Obiektywy do lustrzanek
Jaki obiektyw do lustrzanki kupić?
Obiektywy do aparatu Nikon i Canon. Kupić oryginalny czy innych producentów?
Rodzaje obiektywów. Co to jest ogniskowa i dlaczego to ważne przy zakupie?
1. ultraszerokokątne, rybie oko
2. szerokokątne,
3. standardowe,
4. teleobiektywy,
5. superteleobiektywy
6. tilt & shift.
Zoomy, stałki, obiektywy do pełnej klatki i APS-C
Jaki obiektyw do czego służy – poradnik dla początkujących
Obiektywy szerokokątne do codziennego fotografowania i reportażu
1. Nikkor 35 mm 1.8 – klasyczna ogniskowa do reportażu, idealne rozwiązanie jako pierwszy obiektyw do lustrzanki
2. Canon 16-35 mm L. - profesjonalny, wysokiej jakości obiektyw do fotografii wnętrz
3. Sigma ART 14 mm – najlepszy obiektyw do astrofotografii
Obiektywy standardowe – pięćdziesiątki i ich magiczny bokeh
Teleobiektywy – fotografia prasowa, sport, natura i portrety
Co to jest Tilt & shift – specjalistyczny obiektyw do fotografii architektury
To pytanie charakterystyczne dla początkujących fotografów, którzy kupili właśnie swoją pierwszą lustrzankę. Jak się okazuje, również bardziej zaawansowani fotografowie miewają problem z wyborem obiektywu do lustrzanki. O ile pierwsi mają kłopot głównie ze zrozumieniem jaki obiektyw do czego służy, o tyle druga grupa wspomnianych osób ma raczej problem z klęską urodzaju. Duży wybór obiektywów do lustrzanek o dziwo nie ułatwia zakupów w internetowym sklepie foto-video, ponieważ wiele modeli szkieł posiada bardzo zbliżone parametry, np. przysłonę lub ogniskową. Które obiektywy są najlepsze do Nikona, a które do Canona? Czym kierować się w wyborze obiektywu? Jakie są rodzaje obiektywówAktualnie na rynku fotograficznym prym wiodą dwaj producenci lustrzanek: Nikon oraz Canon. Obiektywy do Nikona produkuje nie tylko marka Nikkor, ale również inne firmy. W sklepie Cyfrowe.pl możemy kupić m.in. obiektywy Sigma z mocowaniem do Nikon, Samyang, Tamron, Tokina oraz wiele innych. Jaki obiektyw do Nikona jest najlepszy? Oryginalny czy zamiennik?Bardzo często modele obiektywów do lustrzanek różnych producentów oferują zbliżony poziom jakości obrazu, różniąc się najbardziej ceną oraz jakością współpracy między szkłem a body aparatu. Ten ostatni czynnik to np. szybkość działania autofokusu i mierzenie ostrości. Obiektywy Sigma do Nikona potrafią być nawet dwukrotnie tańsze od oryginału, więc wielu posiadaczy lustrzanek decyduje się na ich zakup, nie żałując decyzji.Jeśli wybierasz swój pierwszy obiektyw do lustrzanki, musisz wiedzieć, co to jest ogniskowa obiektywu i na co wpływa. Ogniskowa określa, np. kąt widzenia obiektywu i sposób ukazania perspektywy w obrazie.Rodzaje obiektywów z uwagi na ogniskową wyglądają następująco:W tym podziale dodatkowo można uwzględnić fakt, że w każdej tej kategorii znajdą się obiektywy stałoogniskowe oraz zoom. Jak również fakt, że bardzo podobne instrumenty optyczne mogą występować z różnymi mocowaniami w zależności od wielkości matrycy aparatu, np. obiektywy do pełnej klatki i niepełnej klatki/croppa czyli aparatów APS-C. Pełna klatka lustrzanki Nikon posiada oznaczenie Nikon F, APS-C to symbol DX. W przypadku Canona jest to skrót EF oraz EF-S. Takie oznaczenia można znaleźć na obudowie każdego obiektywu, co pozwala ocenić do jakiego aparatu pasuje dany obiektyw i czy oba urządzenia będą ze sobą kompatybilne.Polecane są do fotografii reporterskiej, ulicznej, ślubnej oraz fotografii wnętrz, architektury i krajobrazu. Podsumowując dosłownie wszędzie, gdzie potrzebny jest szeroki kąt widzenia obiektywu oraz gdy chcemy ująć w kadrze jak najwięcej informacji. Pozwalają zbliżyć się maksymalnie do fotografowanej sceny.Obiektywy szerokokątne to, np.Charakteryzują się tym, że ich sposób widzenia zbliżony jest do tego, co widzi ludzkie oko. Są to między innymi obiektyw portretowe i uniwersalne zoomy. Za standardową ogniskową w fotografii uznaje się 50 mm. Obiektywy 50 mm z przysłoną 1.8 to klasyczny instrument optyczny, który powinien znaleźć się w posiadaniu każdego fotografa. Wyróżnia je niska cena oraz ładny bokeh, prezentują najlepszy stosunek jakości do ceny. Portretówkę 50 mm można kupić już za 500 zł.Służą do fotografowania ze znacznych odległości. Krótki teleobiektyw 85 mm można wykorzystać do portretów w studio. Teleobiektyw 100 mm świetnie sprawdzi się w makrofotografii. Do sesji plenerowych najlepszy będzie natomiast sprzet pokroju Canon 135 2.0. Teleobiektywy reporterskie to zoom 70-200 2.8 – znaleźć je można w torbie fotograficznej każdego reportera prasowego oraz wielu fotografów ślubnych. Szkła o ogniskowej 200 mm wzwyż wykorzystywane są natomiast w fotografii sportowej i dzikiej natury.Stworzone z myślą o fotografowaniu wnętrz oraz budynków konstrukcje tilt&shift całkowicie różnią się od innych rodzajów obiektywów. Mogą mięć one dowolną ogniskową. Różni je natomiast mechanizm pracy soczewek. Sedno sprawy polega na tym, że możemy przesunąć płaszczyznę soczewki względem matrycy lustrzanki i uzyskać na zdjęciu inna perspektywę. Między innymi umożliwia to pozbycie się efektu walących się budynków.
Aparaty cyfrowe, kamery cyfrowe i akcesoria
Rozwiń
Mimo iż rośnie popularność filmowania smartfonami i aparatami, kamery cyfrowe w dalszym ciągu mają nad nimi sporą przewagę. Do ich głównych zalet można zaliczyć rewelacyjną stabilizację obrazu. Nawet tania kamera dla amatora podczas „filmowania z ręki” lepiej poradzi sobie w tej dziedzinie niż nawet profesjonalny aparat, do którego trzeba będzie dokupić, np. gimbal. W kamerach cyfrowych znajdziemy też lepszy wbudowany mikrofon oraz łatwiejsze w obsłudze menu. Co ważne, w porównaniu z aparatami nie mają one limitowanego czasu nagrywania i nie przegrzewają się podczas długiej pracy. Jaką wybrać rozdzielczość kamery cyfrowej? Tutaj odpowiedź jest prosta, najwyższą, na jaką nas stać. Kamery 4K to częsty przypadek nawet w niższej półce cenowej i oczywiście standard wśród kamer profesjonalnych wykorzystywanych na planie filmowym przez zawodowych operatorów. Ranking bestsellerów Cyfrowe.pl zdominowały takie marki jak Blackmagic, Sony oraz Canon. Znajdziesz u nas zarówno tanie kamery do nagrywania rodzinnych wakacji, a także modele do tworzenia artystycznych materiałów do szkoły filmowej. Posiadamy też bogate zaplecze profesjonalnych produktów i akcesoriów video, które cały czas rozszerzamy na podstawie zainteresowania klientów.
Zwiń
7 obiektywów do lustrzanki, które są niezbędne w profesjonalnej fotografii, Poradnik Fotografa
Profesjonalna fotografia wiąże się ze świadomością uchwytywanych scen jeszcze przed wyruszeniem na miejsce pracy. To właśnie w tym momencie dokonujemy wyboru sprzętu, w tym też obiektywów. Optyka dla zawodowców zaś musi charakteryzować się najlepszymi parametrami.
Jeśli zaczynacie myśleć o fotografowaniu na poważnie, zapoznajcie się z przedstawionym poniżej zestawieniem obiektywów dla profesjonalistów. Pogrupowaliśmy je w różnych kategoriach – dzięki temu łatwiej będzie Wam wejść w świat profesjonalnej fotografii z użyciem zaawansowanych szkieł.
Stałki dla wymagających
Stałoogniskowe obiektywy charakteryzują się zazwyczaj większą jasnością, a także wyższą ostrością zdjęcia, niż zoomy. To umożliwia wykonanie ciekawszych zdjęć – uwypuklimy lepiej pierwszy plan, wykonamy ciekawsze fotografie produktów, żywności, a także portrety.
Mimo to optyka o niezmiennej ogniskowej jest bardziej wymagająca pod względem technicznym. Nie ma tutaj możliwości łatwego wykadrowania ujęcia. Jeśli chcemy zmienić kadr, musimy podejść lub się oddalić od wybranego miejsca. W zamian za to jednak otrzymujemy zazwyczaj efektowne, jasne i pełne kolorów fotografie.
Na wyposażeniu profesjonalisty powinny znaleźć się minimum trzy obiektywy stałoogniskowe:
Szerokie kąty – od 12 do 35 mm,
Standard – 50 mm,
Teleobiektywy – od 75 mm.
By pokazać cały świat!
Szerokie kąty zazwyczaj służą do wykonywania pejzaży. To dzięki nim fotograf może ująć np. piękno Serengeti, uchwytując mnóstwo najróżniejszych detali scenerii – począwszy od tysięcy zwierząt, przez drugoplanowe zadrzewienia po falisty teren w tle. Korzystając z szerokiego kąta, jednym ujęciem możemy sfotografować cały interesujący nas pejzaż.
Takim obiektywem jest szerokokątne szkło od Sigmy – A 24 mm f/1.4 DG HSM. Narzędzie to charakteryzuje się doskonałym światłem na poziomie f/1.4, dzięki czemu fotografowanie nawet w wyjątkowo niesprzyjających warunkach nie będzie stanowiło większego problemu.
Obiektyw został też wyposażony w precyzyjny, cichy i błyskawiczny system ostrzenia ultradźwiękami HSM. Zastosowana optyka i jej powłoki skutecznie niwelują wszelkie zniekształcenia obrazu, dzięki czemu fotografowany krajobraz będzie wiernie odwzorowany na zdjęciu.
By ukazać ludzi… i nie tylko
Utarło się, że stałoogniskowe obiektywy o ogniskowej 50 mm są najlepsze do robienia zdjęć ludziom. Pięćdziesiątki doskonale spisują się jednak nie tylko w klasycznych portretach, ale również w jego różnych odmianach – zawodowym, plenerowym, reporterskim… Obiektywy o tej długości są idealne do uchwycenia czegoś więcej niż tylko twarzy (fotografowanie jej może wymagać sporego przybliżenia się modela, wówczas zaś, w zależności od tego, jak pada światło, mogą pojawić się cienie, jak i wiele innych problemów).
W tej kategorii idealny jest Nikon AF-S Nikkor 50 mm f/1.4G, który spełni wymagania każdego wymagającego fotografa. Duży maksymalny otwór względny gwarantuje idealne doświetlenie ujęcia, zaokrąglona 9-ciolistkowa przysłona to pewność pięknego efektu bokeh, a ultradźwiękowy silnik SWM gwarantuje cichą, szybką i celną pracę.
Kiedy chcemy utrwalić emocje
Teleobiektywy mają szerokie zastosowanie – od fotografowania przyrody po robienie zdjęć ludziom. Te o niższych ogniskowych będą stanowiły najlepszy wybór, jeśli zależy nam na portretach, w których uchwycimy to, co najbardziej ulotne – emocje wypisane na twarzy. Odpowiednie zbliżenie, kadrowanie, a przy tym pewność świetnej ostrości to recepta na idealny portret. Jak myślicie, jaką optyką wykonano fotografię Afgańskiej Dziewczyny, które obiegło świat, ukazując się na okładce National Geographic w 1985 roku? Właśnie 105 milimetrową stałką od Nikona.
Przekornie jednak za przykład podajemy (https://www.pasazfoto.pl/canon-ef-100-mm-f2.8l-macro-is-usm). Jak można zauważyć, to obiektyw należący do profesjonalnej rodziny L-ek, co stanowi gwarancję najwyższej jakości wykonania.
Gwarantuje doskonałe doświetlenie, a stabilizacja obrazu skutecznie rekompensuje drgania aparatu. Ultradźwiękowy silnik ostrzenia, uszczelnienie i wzmocnienie korpusu, a przede wszystkim specjalne szkła czynią z niego naprawdę solidne i wielozadaniowe narzędzie, które nie zawiedzie w żadnych warunkach. Natomiast dzięki temu, że minimalna odległość ostrości wynosi jedynie 30 cm, jest też doskonałym urządzeniem do fotografii macro.
Wielozadaniowe zmiennoogniskowe obiektywy
Skoro „stałki” dają tak rewelacyjne osiągi, po co inwestować w zoomy? Chociażby dlatego, że współczesne szkła o zmiennych ogniskowych oferują naprawdę wysoką jakość, a przede wszystkim dają komfort użytkowania, którego może brakować obiektywom o stałej ogniskowej. Mając zooma, nie musimy uprawiać „żonglerki”, w celu uzyskania innego kadru. Tym samym oszczędzamy czas, ale i sprzęt – potencjalnie jedno zanieczyszczenie w korpusie może zniweczyć cały dzień fotografowania.
Zasadniczo profesjonaliście przydać się mogą dwa rodzaje zoomów:
w standardowych długościach, mniej więcej od 15 do 100 mm, jak na przykład Nikkor AF-S 16-80 mm f/2.8-4E ED VR. Dzięki wysokojakościowym soczewkom ED i powłokom nanokrystalicznym oferuje on perfekcyjne odwzorowanie kolorów i kontrastów, praktycznie bez zakłóceń, a rozpiętość ogniskowych czyni z niego idealne narzędzie np. do pejzaży i portretów;
teleobiektywy o dużych wartościach ogniskowych, pracujących zazwyczaj w zakresie od 70 mm wzwyż. Idealnym wyborem, zarówno pod względem jakości zdjęć, jak i ceny, jest CANON EF 70-200 MM F/4L USM.
Na rynku można znaleźć jeszcze teleobiektywy o bardzo szerokim zakresie ogniskowych – od szerokiego kąta po znaczne zbliżenie. Superzoomy często jednak są obarczone różnymi wadami – zmagają się z dystorsjami, winietowaniem czy mniejszą jasnością. Te problemy doskonale kompensuje Canon TAMRON 18-400 F/3.5-6.3 DI II VC HLD, pracujący w zakresie 18-400 mm. To uniwersalne narzędzie dla specjalistów, którzy będą pracować w warunkach utrudniających zmianę obiektywu, a w których tak szerokie spectrum ogniskowych jest wprost niezbędne.
Przeciwieństwem superzoomów są z kolei fish-eye, takie jak Canon EF 8-15 mm f/4L Fisheye USM. Jeśli profesjonalny fotograf potrzebuje szkła, dzięki któremu osiągnie wyjątkowy efekt „rybiego oka” lub też chce wykonać wyjątkową panoramę, wyrównując w programie dystorsję – taki obiektyw jest absolutnym musem. To typowe szkło o zastosowaniu artystycznym, dzięki któremu można uzyskać wyjątkowe fotografie.
A jaki jest Wasz wybór?
Powyżej przedstawiliśmy przykładowe zestawienie różnych obiektywów najróżniejszych marek. Każdy z nich w rękach specjalisty byłby narzędziem, dzięki któremu wykonałby niebagatelne zdjęcia. Jak jednak wiadomo – określone body narzuca konkretny wybór. Jaki więc byłby Wasz wybór szkieł do Waszych puszek?
Write a Comment