Zrozumienie balansu bieli – przewodnik dla początkujących
Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego fotografowane obiekty stają się żółte podczas fotografowania w pomieszczeniach? Albo dlaczego lampa błyskowa aparatu może sprawić, że będą wyglądały na niebieskie? Dokładne zrozumienie pojęcia balansu bieli i sposobu jego działania jest bardzo ważne w fotografii cyfrowej, ponieważ nieprawidłowe ustawienie może zrujnować zdjęcie, dodać wszelkiego rodzaju niechciane przebarwienia i sprawić, że odcienie skóry będą wyglądać bardzo nienaturalnie. W tym artykule omówimy podstawy balansu bieli i temperatury barwowej, tematy, które mogą być nieco onieśmielające dla początkujących.
Spis treści
Wstęp
Co to jest temperatura barwowa?
Temperatura barwowa różnych źródeł światła
Temperatura barwowa różnych warunków oświetleniowych
Co to jest balans bieli?
Balans bieli w aparacie
Zmiana WB w aparacie w porównaniu z oprogramowaniem do przetwarzania końcowego
Jak zmienić balans bieli w aparacie
Ustawienia balansu bieli kamery
Jak zmienić balans bieli w oprogramowaniu do przetwarzania końcowego
Związek między temperaturą barwową a balansem bieli
Korzystanie z automatycznego balansu bieli
Korzystanie z automatycznego balansu bieli w aparacie
Korzystanie z automatycznego balansu bieli w oprogramowaniu do przetwarzania końcowego
Odcień
Spójność (lub jej brak) między markami i modelami kamer
Twórcze zastosowania
Często zadawane pytania dotyczące balansu bieli
Wniosek
Wstęp
Bez względu na to, co fotografujesz, jest jedna rzecz, którą powinieneś wiedzieć o świetle. Nie każde światło jest sobie równe. Nie mówię o jakości światła, a raczej o barwie światła. To, co możesz zobaczyć jako białe światło z różnych źródeł, może w rzeczywistości mieć różne kolory lub tak zwane temperatury barwowe. Bezpośrednie światło słoneczne w południe (które będę nazywać światłem słonecznym) jest uważane za „normalną” temperaturę barwową, więc wszystkie źródła światła są porównywane do tego standardu. Na przykład światło z żarówki wydaje się być bardziej pomarańczowe niż światło słoneczne. Po przeciwnej stronie widma zacienione obszary wydają się być bardziej niebieskie niż światło słoneczne. W fotografii określamy te różnice jako „cieplejsze” (lub bardziej pomarańczowe) i „chłodniejsze” (lub bardziej niebieskie) niż nasz neutralny punkt odniesienia światła słonecznego.
Więc jak to się ma do fotografii? Czy kiedykolwiek zrobiłeś zdjęcie, które wyszło zbyt pomarańczowe lub niebieskie? Kiedy patrzyłeś na scenę oczami, prawdopodobnie nie wyglądała ona na pomarańczową ani niebieską. Wyglądało to normalnie. Dzieje się tak, ponieważ nasze mózgi kompensują różne temperatury kolorów, dzięki czemu widzimy tylko normalne kolory.
Jeśli jesteś narciarzem lub snowboardzistą, spróbuj tego szybkiego eksperymentu: załóż gogle narciarskie i spójrz na śnieg – powinien zmienić odcień. Jeśli masz gogle narciarskie z żółtym odcieniem, śnieg będzie wyglądał żółtawo. Jednak po krótkiej jeździe na nartach twoje oczy i mózg dostosują się do koloru i śnieg powinien znów wyglądać na biały. Kiedy zdejmiesz gogle narciarskie po jeździe na nartach, śnieg będzie przez chwilę wyglądał niebieskawo, a nie czysto biały, dopóki twój mózg nie przywróci normalnych kolorów. Ten przykład udowadnia, że jesteśmy wyposażeni w bardzo wyrafinowany system kolorów, który automatycznie dopasowuje kolory w różnych sytuacjach oświetleniowych.
Z drugiej strony nasze kamery nie kompensują automatycznie różnych temperatur barwowych. Zamiast tego, chyba że użyjesz ustawienia, które kompensuje różne temperatury kolorów (co omówimy wkrótce), kamery rejestrują światło i temperatury kolorów, które są w rzeczywistości na scenie, a nie to, co widzą twoje oczy.
Jeśli w aparacie zostanie zastosowane nieprawidłowe ustawienie balansu bieli, obrazy okażą się nienaturalne, ze złymi odcieniami skóry i zmianami kolorów. Oto przykład prawidłowego i nieprawidłowego balansu bieli:
Balans bieli — prawidłowy a nieprawidłowy vs
Jak widać, obraz po lewej jest bardziej naturalny, a odcienie skóry wyglądają dobrze, podczas gdy obraz po prawej jest zbyt pomarańczowy. Drugi obraz wyraźnie wymaga dostosowania balansu bieli w celu wyeliminowania pomarańczowych tonów.
Co to jest temperatura barwowa?
Porozmawiajmy trochę więcej o temperaturze barwowej. Temperatura barwowa jest mierzona w kelwinach (K) i jest fizyczną właściwością światła. Istnieje duży margines rozbieżności między różnymi źródłami światła, nawet jeśli wydają się być dokładnie takie same. Na przykład, być może byłeś w pokoju z rzędami górnych lamp fluorescencyjnych i zauważyłeś, że niektóre żarówki miały nieco inny kolor niż pozostałe. Może były starsze lub żarówki innej marki, ale niezależnie od przyczyny miały inną temperaturę barwową niż reszta żarówek. Podobnie światło słoneczne w południe może mieć inną temperaturę barwową niż o zachodzie słońca.
Neutralna temperatura barwowa (światło słoneczne w południe) wynosi od 5200 do 6000 K. Większość zewnętrznych lamp błyskowych jest fabrycznie ustawiona w tym zakresie, co oznacza, że w zasadzie próbują imitować światło słoneczne. Żarówka (ciepła/pomarańczowa) ma temperaturę barwową około 3000 K, a odcień (zimna/niebieska) ma temperaturę barwową około 8000 K. Oto wykres przedstawiający kilka różnych źródeł światła i ich typowy zakres Pomiary w kelwinach:
Rodzaj światła Temperatura barwowa w kelwinach (K)
Płomień świecy 1000 do 2000
Oświetlenie domowe 2500 do 3500
Wschód i zachód słońca od 3000 do 4000
Światło słoneczne i lampa błyskowa 5200 do 6000
Czyste niebo 6000 do 6500
Pochmurne niebo i cień 6500 do 8000
Mocno zachmurzone niebo 9 000 do 10 000
Temperatura barwowa różnych źródeł światła
Fotograficznie rzecz biorąc, sprawy stają się trudne, gdy fotografowana scena ma wiele źródeł światła o różnych temperaturach barwowych. Taka sytuacja nazywana jest oświetleniem mieszanym. Spójrz na zdjęcie poniżej:
Balans bieli światło mieszane 2600k-1
Światło mieszane: światło dzienne + wolfram, temperatura: 2600 K
Ta scena miała żyrandole wiszące nad stołami z żarówkami, podczas gdy pośrednie światło słoneczne wpadało przez okna za mną. Po dostosowaniu balansu bieli do górnego oświetlenia wolframowego (co za chwilę wyjaśnię, jak to zrobić), światło słoneczne oświetlające bok obrusu i kwiaty po prawej stronie wyglądają na niebieskie.
Temperatura barwowa różnych warunków oświetleniowych
Nie tylko różne źródła światła mogą dawać różne temperatury barwowe. Różne warunki oświetleniowe mogą również mieć różne temperatury barwowe. Spójrz na te dwa zdjęcia:
Balans bieli słoneczny 5500k-1
Światło słoneczne — słonecznie, kamera WB @ 5500 K
Balans bieli mętny 5500k-1
Światło słoneczne — zachmurzenie, balans bieli kamery przy 5500 K
Zostały zrobione tylko chwile, ale między pierwszym a drugim zdjęciem słońce schowało się za chmurą, tworząc cień i dając chłodniejszą temperaturę barwową. Źródło światła (słońce) się nie zmieniło, ale warunki się zmieniły.
Co to jest balans bieli?
Teraz, gdy wiesz, jaka jest temperatura barwowa, balans bieli powinien być dość łatwy do zrozumienia. Jak sama nazwa wskazuje, balans bieli równoważy temperaturę barwową obrazu. Jak to się robi? Dodaje przeciwny kolor do obrazu, próbując przywrócić neutralną temperaturę kolorów. Zamiast białych kolorów, które wydają się niebieskie lub pomarańczowe, powinny pojawić się białe po prawidłowym zbalansowaniu bieli obrazu.
Mówiąc prościej, balans bieli w fotografii cyfrowej oznacza dostosowanie kolorów tak, aby obraz wyglądał bardziej naturalnie. Przechodzimy przez proces dopasowywania kolorów przede wszystkim po to, aby pozbyć się przebarwień, tak aby kolory na naszych obrazach były zbliżone do rzeczywistości.
Dobra wiadomość jest taka, że regulacja balansu bieli jest bardzo łatwa. Możesz to zrobić w swoim aparacie, a także w oprogramowaniu do przetwarzania końcowego.
Balans bieli w aparacie
Większość aparatów ma opcję ręcznego ustawiania lub regulacji balansu bieli. Typowe ustawienia to „słońce”, „cień”, „wolfram” i „fluorescencja”. Niektóre kamery są wyposażone w opcję ręcznego ustawienia temperatury barwowej, wybierając określoną wartość Kelvina.
Rzućmy okiem na kilka przykładów:
Balans bieli Wolfram
Na obrazku po lewej widać, jak pomarańczowo wyglądają żarówki, gdy mam w aparacie ustawiony neutralny balans bieli, ale kiedy zmienię go na temperaturę barwową żarówek (albo ręcznie, albo z ustawionym balansem bieli) , wyglądają normalnie. Dlaczego? Mój aparat „schładza” temperaturę barwową żarówek, dodając do zdjęcia kolor niebieski, co daje wrażenie białego światła. Zauważ, że podczas gdy żarówki są teraz białe, bokeh w tle jest teraz niebieski.
Nadal masz problem ze zrozumieniem, co się dzieje? Spójrz na te obrazy tej samej sceny, które zostały zrobione w świetle dziennym:
Balans bieli światło dzienne
Teraz, gdy jest światło dzienne, możesz zobaczyć, że 5500 K to prawidłowy balans bieli dla temperatury barwowej. Co się stanie, jeśli ustawię balans bieli na 3050 K w świetle dziennym? Obraz zmienia kolor na niebieski! Tyle niebieskiego zostało dodane do zdjęcia pomarańczowych żarówek, aby zrównoważyć kolor pomarańczowy i sprawić, by temperatura barwowa światła żarowego wyglądała normalnie.
Zmiana WB w aparacie w porównaniu z oprogramowaniem do przetwarzania końcowego
Jedną z największych zalet fotografii cyfrowej jest to, że nie musimy już używać białych kart i filtrów usuwających przebarwienia, aby uzyskać dokładne kolory. Jeśli robisz zdjęcia w formacie RAW, możesz później łatwo dostosować balans bieli w oprogramowaniu do obróbki końcowej (to dlatego, że oryginalny obraz RAW nie zawiera żadnych kolorów – są one dodawane podczas procesu konwersji RAW). Oryginalny obraz pozostaje nietknięty i nieprzetworzony przez aparat. Oznacza to, że dopóki fotografujesz w formacie RAW, możesz po prostu zignorować ustawienie balansu bieli.
Ale co, jeśli nie używasz formatu RAW i zamiast tego nie robisz zdjęć w formacie JPEG? Następnie musisz nauczyć się regulować balans bieli w aparacie, ponieważ późniejsza regulacja balansu bieli może być bardzo szkodliwa dla obrazu i możesz nigdy nie być w stanie uzyskać właściwych kolorów. Ponownie, w większości przypadków, twój aparat dobrze sobie poradzi z odgadnięciem prawidłowej temperatury barwowej, ale zdarzają się przypadki, w których kamera zostanie oszukana przez warunki oświetleniowe i da ci złe kolory. Wtedy będziesz musiał ręcznie zmienić to w aparacie.
Ponieważ zawsze robię zdjęcia w formacie RAW, przez większość czasu ustawiam aparat na „Automatyczny balans bieli” i pozwalam aparatowi zgadnąć, jaka powinna być prawidłowa balans bieli. Jeśli mój aparat nie jest w stanie odgadnąć prawidłowego balansu bieli, po prostu zmieniam go później w oprogramowaniu do przetwarzania końcowego, takim jak Lightroom, i mogę skopiować i wkleić żądane wartości do tylu zdjęć, ile potrzebuję. Zostało to wyjaśnione bardziej szczegółowo w dalszej części artykułu. Więc jeśli masz aparat ustawiony na fotografowanie w formacie RAW, po prostu ustaw go na automatyczny balans bieli i gotowe! A to tylko jedna z zalet fotografowania w RAW-ie. Możesz przeczytać o innych w moim artykule RAW vs JPEG.
Jak zmienić balans bieli w aparacie
W większości aparatów balans bieli można bardzo łatwo zmienić. W większości lustrzanek cyfrowych i aparatów bezlusterkowych powinien znajdować się przycisk, który pozwala szybko przełączać się między różnymi ustawieniami balansu bieli. Na przykład w lustrzankach cyfrowych firmy Nikon często znajduje się przycisk „WB” – przytrzymanie tego przycisku i poruszanie tylnym pokrętłem umożliwia przełączanie między różnymi ustawieniami balansu bieli, takimi jak „Żarowe”, „Świetlówki”, „Bezpośrednie światło słoneczne” itp. Jeśli nie masz przycisku balansu bieli lub wolisz wybrać balans bieli w menu aparatu, często możesz znaleźć to ustawienie w ogólnym menu „Fotografowanie”. Na przykład, jeśli masz podstawową lustrzankę cyfrową Nikon, po prostu przejdź do "Menu fotografowania" i przewiń w dół, aż dojdziesz do "Balans bieli". Tam zobaczysz kilka różnych ustawień wstępnych, jak pokazano poniżej:
Menu aparatu balansu bieli
Przeanalizujmy je pojedynczo.
Ustawienia balansu bieli kamery
Większość obecnych aparatów cyfrowych ma ustawienia balansu bieli ustawione przez producenta na określoną liczbę Kelvina. Te ustawienia wstępne różnią się również w zależności od producenta i modelu aparatu. Oto lista typowych ustawień wstępnych dla większości lustrzanek cyfrowych i aparatów bezlusterkowych firmy Nikon:
Auto (A) – Domyślne ustawienie balansu bieli i to, z czego korzystam przez cały czas podczas fotografowania w formacie RAW. Aparat automatycznie odgaduje balans bieli w zależności od oświetlenia otoczenia i użycia lampy błyskowej. Niektóre kamery mają więcej niż jedno ustawienie automatyczne dla różnych środowisk/sytuacji oświetleniowych.
Żarówka (żarówka) – używaj jej wyłącznie pod żarówkami wolframowymi, w przeciwnym razie obraz będzie wyglądał na bardzo niebieski.
Fluorescencyjne (świecąca tuba) — użyj, jeśli zdjęcia wyglądają na zbyt zielone lub gdy są oświetlone fluorescencyjnymi lampami. Ponieważ istnieje wiele różnych typów żarówek fluorescencyjnych, niektóre aparaty oferują kilka różnych możliwości wyboru tego ustawienia.
Bezpośrednie światło słoneczne (słońce) — używane podczas fotografowania na zewnątrz, gdy na obiekt świeci słońce.
Lampa błyskowa (Błyskawica) — używana podczas korzystania z lampy błyskowej w aparacie.
Cloudy (Cloud) – Używany w pochmurne dni lub w cieniu. Daje cieplejsze obrazy niż światło słoneczne.
Cień (Dom z cieniem) – cieplejszy niż pochmurny, dodając pomarańczowe kolory do zdjęcia. Dobry na zachody słońca i cienie.
Wybierz temperaturę barwową (K) — umożliwia ręczną zmianę wartości w kelwinach (zwykle od 2500 do 10 000).
Preset (PRE) – Służy do dopasowywania kolorów za pomocą karty balansu bieli.
Ponownie, powyższa lista może być inna dla twojego aparatu i podaję informacje tylko jako odniesienie.
Najlepszym sposobem na uzyskanie prawidłowego balansu bieli jest ustawienie „Preset (PRE)”, ale będziesz potrzebować karty balansu bieli (znanej również jako „szara karta” lub „szara karta 18%”), a twój aparat potrzebuje by móc to przeczytać. Jeśli odwiedzisz menu ustawień balansu bieli aparatu, powinieneś być w stanie zobaczyć napis „Preset” (Nikon) lub „Custom White Balance” (Canon):
Balans bieli Temperatura barwowa i ustawienia ręczne
Proces polega na przytrzymaniu karty balansu bieli przed obiektywem aparatu, aby aparat odczytał prawidłową temperaturę barwową światła odbijanego od karty. Niektóre aparaty mogą wymagać najpierw zrobienia zdjęcia karty balansu bieli, a następnie odczytania z niej kolorów w celu określenia prawidłowego balansu bieli.
Pamiętaj, że nie jest to stałe ustawienie kamery – za każdym razem, gdy zmienią się warunki oświetleniowe, konieczne będzie ponowne rozpoczęcie procesu.
Jak zmienić balans bieli w oprogramowaniu do przetwarzania końcowego
Jeśli nie chcesz się martwić zmianą balansu bieli w aparacie w różnych sytuacjach, o ile robisz zdjęcia w formacie RAW, zawsze możesz dostosować balans bieli swoich zdjęć za pomocą oprogramowania do przetwarzania końcowego, takiego jak Adobe Photoshop lub Lightroom. Nazywa się to czasem „korekcją kolorów”. W swoim oprogramowaniu prawdopodobnie zobaczysz panel, który wygląda mniej więcej tak:
Balans bieli Panel Lightroom 1
Podobnie jak ustawianie balansu bieli w aparacie, balans bieli można ustawić ręcznie, dostosowując wartość temperatury lub używając narzędzia kroplomierza po lewej stronie i klikając neutralną lub białą część obrazu. Podobnie jak w aparacie, możesz również wybrać wstępnie ustawiony balans bieli:
Opcje balansu bieli w Lightroom
Oto ten sam obraz z góry, zarówno prosto z aparatu, jak i z balansem bieli ustawionym w Lightroomie. Porównaj to z obrazem, na którym w aparacie dokonano regulacji balansu bieli:
Balans bieli dostosowany w Lightroom
Pamiętaj, że jest to możliwe tylko wtedy, gdy robisz zdjęcia RAW. Jeśli fotografujesz w formacie JPEG, będziesz mógł dokonać niewielkich korekt balansu bieli na swoich obrazach, ale nie będziesz w stanie dokonać drastycznych poprawek.
Oto kolejny przykład dostosowania balansu bieli w przetwarzaniu końcowym. To zdjęcie zostało zrobione podczas sesji zaręczynowej, która rozpoczęła się w świetle dziennym, więc ustawiłem aparat na balans bieli 5500 K. Gdy słońce zaczęło zachodzić, światło stawało się coraz cieplejsze, nadając temu zdjęciu bardzo pomarańczowy charakter.
Balans bieli zachód słońca 5500k-1
Zachód słońca – balans bieli aparatu: 5500 K
Teraz niektórzy ludzie mogą chcieć, aby zdjęcie zachodu słońca było tak ciepłe (osobiście mi to nie przeszkadza), ale pomyślałem, że trzeba trochę ochłodzić, aby naprawdę wydobyć róż i błękit na niebie, nie wspominając o tym, aby ich skóra wygląda trochę bardziej normalnie. W Lightroomie wyregulowałem balans bieli tak, aby temperatura wynosiła 4500 K, co dało mi ten obraz, który według mnie wygląda bardziej naturalnie:
Balans bieli zachód słońca 4500k-1
Zachód słońca – skorygowany balans bieli: 4500 K
Związek między temperaturą barwową a balansem bieli
Teraz, gdy znasz różnicę między temperaturą barwową a balansem bieli, powinieneś być w stanie zobaczyć związek między nimi. Są przeciwieństwami! Niestety, ponieważ fotografowie pracują głównie z balansem bieli, czasami mylimy się, odnosząc się do wartości temperatury barwowej.
Osobiście prawie zawsze fotografuję ze stałym kelwinem około 5500 K. Kiedy fotografuję wnętrza oświetlone żarówkami, wszystkie moje zdjęcia wyglądają na pomarańczowe. Odkąd robię zdjęcia RAW, to nie problem! W Lightroomie po prostu je „ochładzam”, zmieniając balans bieli na około 3000 K. W przypadku cienia „rozgrzewam” moje zacienione obrazy, zmieniając balans bieli na około 6500 K. W mojej głowie wyższe wartości Kelvina zaczynają się równać do ciepłego światła i niższe wartości Kelvina zaczynają oznaczać chłodne światło.
Ale pamiętaj, równoważę temperaturę kolorów! To, co faktycznie robię, to dodawanie do mojego obrazu przeciwnej temperatury kolorów. Jestem tak przyzwyczajony do myślenia o 3000 K jako o chłodnej, kiedy widzę, że temperatura barwowa żarówki wymieniona jako 3000 K, zajmuje mi minutę, aby przypomnieć sobie, że 3000 KI uważane za chłodną temperaturę barwową jest w rzeczywistości chłodny balans bieli.
A teraz do wielkiego wniosku, który możesz wyciągnąć z tego wszystkiego. Jeśli ustawisz balans bieli na temperaturę barwową fotografowanej sceny, powinno wyglądać świetnie! Jeśli fotografujesz żarówki o temperaturze barwowej 3000 K i ustawisz balans bieli aparatu na 3000 K, światło powinno być białe! A teraz zła część. Naprawdę nie ma sposobu na zmierzenie temperatury kolorów, więc pozostajesz do przybliżania lub dostosowywania w przetwarzaniu końcowym.
Korzystanie z automatycznego balansu bieli
Jeśli wolisz fotografować w formacie JPEG lub po prostu nie chcesz martwić się o korekcję kolorów po zrobieniu zdjęcia, większość (jeśli nie wszystkie) aparatów i oprogramowania do przetwarzania końcowego mają opcję automatycznego balansu bieli lub AWB. Dzięki AWB aparat ocenia fotografowaną scenę i decyduje o najlepszym balansie bieli. Zazwyczaj odwołuje się do neutralnego koloru w twojej scenie, takiego jak biały lub szary, aby określić prawidłowy balans bieli. W zależności od aparatu i fotografowanej sceny, Twoje wyniki będą się wahać od idealnych do niezbyt bliskich.
Korzystanie z automatycznego balansu bieli w aparacie
W przypadku korzystania z automatycznego balansu bieli w aparacie wyniki będą się różnić w zależności od warunków oświetleniowych, w których fotografujesz. Na przykład, jeśli fotografujesz w świetle dziennym, balans bieli na zdjęciach będzie zazwyczaj wyglądał prawidłowo. Niestety, mieszane oświetlenie może naprawdę sprawiać problemy AWB, więc nadal możesz potrzebować dostosować balans bieli w oprogramowaniu do przetwarzania końcowego.
Nawet światło dzienne może oszukać automatyczny balans bieli. Oto zestaw zdjęć pomarańczowego lisa na brązowym stole, które naprawdę pokazują, jak niespójny może być automatyczny balans bieli bez neutralnego koloru na obrazie, do którego aparat może się odnieść:
Balans bieli awb 3600k-1
Automatyczny balans bieli – jak na zdjęciu 3600 K
Balans bieli awb 2850k-1
Automatyczny balans bieli – jak na zdjęciu 2850 K
Balans bieli awb 5600k-1
Automatyczny balans bieli – jak na zdjęciu 5600 K
Balans bieli skorygowany w awb -1
Automatyczny balans bieli – skorygowany 5600K
Wszystkie te obrazy zostały sfotografowane w tym samym świetle. Możesz zobaczyć, jak dużą różnicę robi tło podczas korzystania z automatycznego balansu bieli. Na trzecim zdjęciu samo dodanie białego tła pomogło aparatowi uzyskać prawidłowy balans bieli. Możesz zobaczyć, że ostatni obraz jest taki sam jak drugi obraz, tylko z prawidłowym balansem bieli (dostosowanym w Lightroom).
Różne aparaty mają różne możliwości automatycznego balansu bieli. Jak w przypadku każdej technologii, nowsze aparaty wydają się być dokładniejsze niż starsze aparaty. W droższych aparatach zazwyczaj będziesz mieć również bardziej zaawansowane możliwości. Nie oznacza to, że systemy AWB w kamerach klasy podstawowej nie są dobre. Na przykład mój iPhone dobrze radzi sobie z AWB, ale są szanse, że moja lustrzanka cyfrowa Nikon radzi sobie lepiej i bardziej konsekwentnie.
Korzystanie z automatycznego balansu bieli w oprogramowaniu do przetwarzania końcowego
Większość, jeśli nie wszystkie programy do przetwarzania końcowego, takie jak Lightroom i Capture One, są wyposażone w opcję automatycznego balansu bieli. Z mojego doświadczenia wynika, że nigdy nie jest to tak dokładne, jak fotografowanie z AWB w aparacie, ale może służyć jako dobry punkt wyjścia, jeśli próbujesz dostosować balans bieli na zdjęciu i po prostu nie możesz tego zrobić dobrze.
Oto przykład użycia automatycznego balansu bieli w Lightroomie na prostym, oświetlonym słońcem zdjęciu:
Balans bieli w aparacie 5400k-1
Balans bieli ustawiony w aparacie: 5400 K
Automatyczny balans bieli w Lightroom: 4050 K
Automatyczny balans bieli w Lightroom: 4050 K
Nie wiem jak wy, ale osobiście uważam, że Lightroom nie ma właściwego balansu bieli na tym obrazie.
Odcień
Oprócz temperatury barwowej światło może mieć również odcień. Podczas gdy temperatura barwowa mieści się w zakresie widma pomarańczowego/niebieskiego, odcień mieści się w zakresie widma zielonego/magenta. W przypadku obrazów z korekcją kolorów zrobionych w świetle dziennym, zwykle nie są potrzebne znaczne korekty odcieni. Jeśli masz tendencję do fotografowania obiektów oświetlonych sztucznymi źródłami światła, takimi jak lampy wolframowe, fluorescencyjne, LED lub rtęciowe, zauważysz, że dostosujesz odcień znacznie bardziej niż w przypadku światła naturalnego.
Oto przykład sceny oświetlonej lampami fluorescencyjnymi:
Balans bieli fluorescencyjny 4450k -5g-1
Światło fluorescencyjne – temperatura: 4450 K, odcień: -5
Balans bieli fluorescencyjny 4450k 50m-1
Światło fluorescencyjne – temperatura: 4450 K, odcień: +50
Widać, że pierwszy obraz ma bardzo mocny zielony odcień. Zmieniając odcień (dodając magenta), ale nie zmieniając temperatury barwowej, balans bieli został skorygowany.
Odcień nie ma na celu kompensacji koloru, który odbija się na obiekcie od pobliskich obiektów, takich jak na tym zdjęciu:
Balans bieli odbity na zielono-1
Sfotografowałem modelkę, gdy stała twarzą do zielonych drzwi, specjalnie po to, aby zademonstrować ten scenariusz. Mimo że balans bieli na zdjęciu jest prawidłowy, zacieniona strona jej twarzy ma zielony odcień, który nie ma nic wspólnego z temperaturą barwową. Jest to odbicie światła od zielonych drzwi i nie można go skorygować, dostosowując odcień obrazu.
Podobnie jak odbite światło, które przyjęło kolorową poświatę, kolorowe lub żelowe światła na obiekcie również nie są łatwo korygowane przez dostosowanie odcienia obrazu. Na przykład to zdjęcie z wesela sylwestrowego ma wszystko, czego potrzebujesz na zdjęciu zrobionym z wybiciem północy: serpentyny, świętujące, wesołe zielone twarze młodej pary… czekaj, co?
Balans bieli NYE kolor-1
NIKON D810 + 35 mm f/1,4 @ 35 mm, ISO 1600, 1/160, f/1,4
Niestety nie jest to coś, co można naprawić, dostosowując balans bieli. Na szczęście nadal wygląda całkiem nieźle w czerni i bieli.
Balans bieli NYE BW-1
NIKON D810 + 35 mm f/1,4 @ 35 mm, ISO 1600, 1/160, f/1,4
Spójność (lub jej brak) między markami i modelami kamer
Jakby uzyskanie prawidłowego balansu bieli między wszystkimi obrazami nie było wystarczająco trudne, używanie różnych aparatów podczas fotografowania tej samej sceny wprowadza zupełnie nowy wymiar złożoności. Jest to coś, co fotografowie ślubni znają aż za dobrze, ponieważ zazwyczaj pracują z innym fotografem, który rzadko ma tę samą markę i model aparatu, ale jest to coś, co spotka każdego fotografa, który pracuje z więcej niż jednym aparatem.
Spójrz na te zestawy zdjęć zrobionych dokładnie w tym samym świetle, ale różnymi aparatami:
Balans bieli D800 7150k 14m-1
Nikon D800 – Temperatura: 7150 K, Odcień: +14
Balans bieli D810 7150k 14m-1
Nikon D810 – Temperatura: 7150 K, Odcień: +14
Pod każdym obrazem możesz zobaczyć, jaki balans bieli i odcień zostały ustawione w Lightroomie. Zauważ, że chociaż są identyczne, obrazy wyglądają zupełnie inaczej! Oznacza to, że różne modele aparatów, nawet jeśli pochodzą od tego samego producenta, wpływają na ostateczny wygląd obrazu. Powodem tego jest oprogramowanie używane do przetwarzania RAW. Co to oznacza dla Ciebie, jeśli używasz różnych kamer? Oznacza to, że jeśli chcesz skopiować ustawienia balansu bieli z jednego zdjęcia i wkleić je do innego, wykonanego aparatem innej marki lub modelu, ostateczne zdjęcia mogą nie wyglądać tak samo.
Twórcze zastosowania
Należy pamiętać, że jako fotografowie to my decydujemy, jakie kolory wyglądają bardziej naturalnie lub atrakcyjnie dla naszych oczu. Oznacza to, że od czasu do czasu możesz chcieć poćwiczyć swoją „licencję artystyczną”, aby nadać obrazowi zupełnie inny wygląd. Na przykład spójrz na poniższe dwa obrazy:
Jak zastrzelony vs ustawienie wolframu
Obraz po lewej pokazuje, jak wyszedł z mojego aparatu, a obraz po prawej wygląda po zmianie WB na „Tungsten” w Lightroomie. Obraz po lewej stronie wygląda dla mnie trochę zbyt nudno, podczas gdy obraz po prawej ma duży kontrast kolorów. Podoba mi się niebieski kolor w wodzie i to, że góry się wyróżniają, co nadaje obrazowi zupełnie inny wygląd.
Często zadawane pytania dotyczące balansu bieli
Co to znaczy balans bieli?
W fotografii balans to proces dopasowywania kolorów w celu nadania im bardziej naturalnego wyglądu na zdjęciach. Te korekty można przeprowadzać w aparacie, a także podczas przetwarzania końcowego.
Jak zmienić balans bieli?
Większość aparatów zapewnia łatwy sposób zmiany balansu bieli. Podczas gdy kamery z wyższej półki zwykle mają dedykowany przycisk do zmiany balansu bieli, modele z niższej półki mogą mieć ustawienie menu do regulacji ustawień balansu bieli.
Dlaczego balans bieli jest ważny?
Uzyskanie naturalnie wyglądających kolorów i odcieni skóry na obrazach jest bardzo ważne, ponieważ później może to być niemożliwe (zwłaszcza jeśli obraz został nagrany w stratnym formacie, takim jak JPEG).
Jak balans bieli wpływa na zdjęcie?
Balans bieli może znacząco wpłynąć na globalne kolory obrazu. Jeśli jest ustawiony niepoprawnie, może sprawić, że obraz będzie wyglądał zbyt fajnie (bardziej niebieski) lub zbyt ostrzegawczy (bardziej pomarańczowy).
Czy powinienem używać automatycznego balansu bieli?
Jeśli fotografujesz w formacie RAW, ustawienie automatycznego balansu bieli jest całkowicie bezpieczne, ponieważ można je później zmienić w oprogramowaniu do obróbki końcowej. Jeśli fotografujesz w formacie JPEG, automatyczny balans bieli powinien działać dobrze w normalnych warunkach oświetleniowych przy użyciu nowoczesnego aparatu cyfrowego. Jednak podczas fotografowania w mieszanym świetle lub w trudnych warunkach oświetleniowych automatyczny balans bieli może dawać mieszane rezultaty.
Jak uzyskać idealny balans bieli?
Najlepszym sposobem na uzyskanie idealnego balansu bieli za każdym razem jest użycie 18% szarej karty z aparatem, który może zmierzyć odbite od niej światło i dokładnie ustawić balans bieli.
Na co należy ustawić balans bieli?
To zależy od warunków oświetleniowych. Jeśli nie wiesz, na co ustawić balans bieli, ustaw go na „Auto” (automatyczny balans bieli).
Czy balans bieli to to samo co ekspozycja?
Nie. Ekspozycja określa, ile światła dociera do czujnika i jak jasne lub ciemne jest Twoje zdjęcie, podczas gdy balans bieli ma związek z kolorami i tym, jak ciepły, chłodny lub naturalny wygląda Twój obraz. Możesz mieć doskonale naświetlone zdjęcie, które jest również słabo zbalansowane.
Wniosek
Dopóki fotografujesz w formacie RAW, znajomość temperatury barwowej różnych źródeł światła nie jest tak ważna. Większości fotografów powinno wystarczyć zrozumienie podstawowej koncepcji temperatury barwowej. Ważna jest wiedza, jak i kiedy dostosować balans bieli, czy to w aparacie przed jego zarejestrowaniem, czy później w oprogramowaniu do obróbki końcowej.
Gdy już poczujesz się komfortowo dostosowując balans bieli swoich obrazów, możesz zacząć kreatywnie używać balansu bieli w swoich obrazach, albo je rozgrzewając, albo ochładzając, aby zmienić nastrój całej sceny.
Write a Comment