Z notatnika optyka: Przysłona
Venus Optics Obiektyw Venus Optics Laowa CA-Dreamer 100 mm f/2,8 Macro 2:1 do Canon EF
Venus Optics Laowa CA-Dreamer 100 mm f/2,8 Macro 2:1 Teleobiektyw z bardzo dużą skalą odwzorowania, idealny do fotografii portretowej i makro
Duża skala odwzorowania Wśród innych teleobiektywów o podobnej ogniskowej i przysłonie Laowa wyróżnia się niewielką odległością minimalnego ostrzenia - 24,7 cm. Skutkuje ona bardzo dużą skalą odwzorowania, która w tym przypadku wynosi aż 2:1. Oznacza to, że obiekt który w rzeczywistości ma wymiary 1 x 1 cm na matrycy Twojego aparatu będzie miał rozmiary 2 x 2 cm. Otrzymujesz więc narzędzie, które pozwoli na ujęcie najdrobniejszych szczegółów na przykład biżuterii lub ukazanie niezwykłego świata małych stworzeń.
Wysokiej jakości optyka
Obiektyw składa się z 12 elementów ułożonych w 10 grupach. Wszystkie soczewki wykonano z wysokiej jakości szkła optycznego oraz zaprojektowano w taki sposób, aby zminimalizować zniekształcenia geometryczne. Obiektyw ten stanowi konstrukcję apochromatyczną, co sprawia, że aberracja chromatyczna jest niewidoczna w całym obszarze obrazu. Dzięki temu Venus Optics Laowa CA-Dreamer 100 mm f/2,8 Macro 2:1 jest w stanie sprostać wymaganiom sensorów pełnoklatkowych.
Uniwersalność
Kombinacja dużej skali odwzorowania, przysłony 2.8 oraz ogniskowej 100 mm poskutkowała szerokim polem potencjalnych zastosowań. Laowa 100 mm sprawdzi się doskonale w fotografii portretowej, gdzie duża światłosiła zapewni atrakcyjne rozmycie drugiego planu, a także fotografii krajobrazu. Natomiast głównym przeznaczeniem tego obiektywu jest oczywiście makrofotografia.
Obiektyw jest dostępny w kilku wariantach - z mocowaniem Canon EF, Sony E i Nikon F. Wersje te różnią się nie tylko bagnetami, ale również liczba listków przysłony (odpowiednio 9-listkowa, 13-listkowa i 7-listkowa przysłona). W przypadku wersji Canon EF obiektyw oferuje układ CPU i możliwość sterowania przysłoną z poziomu aparatu.
Wśród innych teleobiektywów o podobnej ogniskowej i przysłonie Laowa wyróżnia się niewielką odległością minimalnego ostrzenia - 24,7 cm. Skutkuje ona bardzo dużą skalą odwzorowania, która w tym przypadku wynosi aż 2:1. Oznacza to, że obiekt który w rzeczywistości ma wymiary 1 x 1 cm na matrycy Twojego aparatu będzie miał rozmiary 2 x 2 cm.
Tłumaczenie na angielski – słownik Linguee
Oprócz wykorzystania specjalnych powłok i procesu flokowania ochronę przed odbiciami wewnętrznymi można także uzyskać przy użyciu różnych technik strukturalnych, takich jak wyżłobienia blokujące światło i ostre krawędzie ograniczające obszar powierzchni odbicia (rysunki 34 i 35), wyżłobienia blokujące światło na powierzchniach obiektywu o szerokich krawędziach (wyżłobienie jest wypełnione powłoką [...] antyrefleksyjną i [...] działa jak stała przysłona: rysunek 36) oraz stałe i ruchome przysłony (w obiektywach zmiennoogniskowych), [...] [...] które zwiększają tłumienie efektów flary. działa jak stunek 36) oraz stałe i rucbiektywach zmiennoogniskowych), In addition to use of special coatings and flocking, prevention of internal reflections is also achieved using various structural techniques such as use of light blocking grooves and knife edges to reduce the reflection surface area (Figure-34 and Figure-35), use of light blocking grooves at the lens’ wide edge surface (the groove is filled with anti-reflection coating material and [...] acts as a fixed diaphragm: Figure-36), and [...] fixed and movable diaphragms (in zoom lenses) which double as flare-cutting devices. fixed and modevices.
Im mniejsza jest maksymalna apertura (lub [...] wartość F albo przysłona), tym więcej światła [...] przechodzi przez obiektyw. wartość Fm więcej światła e maximum aperture (F-Number or F-Stop), [...] the more light that passes through the lens. The lower thor F-Stop),
Przysłona zwykle składa się z 2 [...] listków zachodzących wzajemnie na siebie, sterowanych za pomocą miniaturowego elektromagnesu. le składa się z 2 he iris mechanism is usually built [...] with 2 small blades that overlap each other, and are operated by small electromagnet. newsletter.dipol.pt newsletter.dipol.pt niually built
alna przysłona pomiarowa z zagłębieniem [...] dla precyzyjnego ustawiania szalek CM-A128, CM-30 i CM-50. Specjarowa z zagłębieniem pecial Target Mask with a recess [...] for precise positioning of the Tube Cells CM-A128, CM 30 and CM 50. a recess
Ustawienia obiektywu Dostęp do regulowanych ustawień obiektywu, [...] takich jak ostrość, przysłona, prędkość zoomu [...] i zoom cyfrowy. takich jak ostrośdkość zoomu Lens Setup Accesses adjustable lens settings [...] such as: focus, iris, zoom speed, and [...] digital zoom. such as: fspeed, and
Mechanizm redukcji [...] drgań (VRII) oraz szybka przysłona f/2 zwiększają potencjał [...] twórczy. nikon.pl nikon.pl drgań (VRII) oraz szzwiększają potencjał Vibration Reduction [...] (VRII) and a fast f/2 aperture broaden creative potential. (VRII)ve potential.
Automatyczna regulacja wzmocnienia jest używana w warunkach [...] słabego oświetlenia, gdy przysłona jest całkowicie otwarta. słabego oświetlenia,całkowicie otwarta. AGC is used in low-light conditions with the iris fully open. ed in low-light conditions with the iris fully open.
olna przysłona znajduje się w położeniu fabrycznym wysuń ją przy pomocy kciuka. Jeśli dduje się w położeniu fabrycznym wysuń ją przy pomocy kciuka. If the lower flap is located at the factory default position, slide it out with your thumb.
czna przysłona ("AI" - Auto Iris) utrzymuje stałą ilość światła padającego na przetwornik, bez [...] względu na warunki oświetlenia. Automaty" - Auto Iris) utrzymuje stałą ilość światła padającego na przetwornik, bez newsletter.dipol.pt newsletter.dipol.pt AI (Auto Iris) keeps the amount of light at constant level, irrespective of actual lighting conditions.
Niewątpliwą zaletą jest jakość wykonania mechanizmów regulacyjnych [...] obiektywu (ogniskowa, przysłona, ostrość). obiektywu (ogniskrość). An important advantage of the lens is the quality of moving components for [...] adjusting focal length, diaphragm, focus. newsletter.dipol.pt newsletter.dipol.pt adjusting focal les.
Kamera 8MP umieszczona z tyłu tabletu z lampą błyskową LED, sensor [...] BSI CMOS i duża przysłona stworzone, by [...] lepiej uchwycić każdą ulotną chwilę. BSI CMOS i drzone, by 8MP rear camera with LED flash, back-illuminated CMOS sensor and large [...] aperture design to clearly capture every moment. aperture dese every moment.
waż przysłona sterowana elektrycznie [...] działa w oparciu o mechanizm skokowy, odgłosy regulacji mechanizmu aparatu także są słabiej słyszalne. nikon.pl nikon.pl A ponieowana elektrycznie nd as power aperture control operates [...] via the stepping motor, the sound of mechanical adjustment is reduced for quieter and smoother control. rates
wór przysłona obiektywu. Jednocześnie z przemieszczaniem tylnej grupy soczewek przesuwa się i zmienia swój otktywu. Also, the diaphragm in the rear lens group would move with it, and the aperture diameter changed in accordance with the zoom.
Innym typem mechanizmu używanego w obiektywach EF jest [...] mechanizm EMD [...] (electromagnetic diaphragm — przysłona elektromagnetyczna), która łączy w sobie silnik krokowy deformacji sterowania przysłoną oraz moduł listków przysłony. (electromagnetic diaphragmtromagnetyczna), która łączy w sobie silnik krokowy deformacji sterowania przysłoną oraz moduł list Another type of actuator used in EF [...] lenses is the EMD (electromagnetic diaphragm), which integrates an aperturecontrol deformation stepping motor and a diaphragm blade unit in a single unit. lenses is the EMD (electromagnetic diaphragm), which integratmation stepping motor and a diaphragm blade unit in a single unit.
Przysłona pomiarowa 3 mm do małych próbek lub [...] do pomiaru fragmentu powierzchni próbki. arowa 3 mm do małych próbek lub k with 3 mm aperture for the measurement [...] of small samples or to measure a limited area of the sample. Target massurement
CCD przysłona obiektywu powinna zostać całkowicie otwarta w celu uzyskania małej głębi ostrości. Do prawidłowego wyregulowania położenia przetwornikaktywu powinna zostać całkowicie otwarta w celu uzyskania małej głębi ostrości. AutoBlack Auto Black Compensation is a technique of boosting the video signal level to produce a full amplitude video signal even when the scene contrast is less than the full range.
Bardzo duży otwór [...] względny f/1,4 oraz przysłona o okrągłym otworze [...] zbudowana z 9 segmentów nie tylko pozwalają uzyskiwać [...] piękne rozmycia tła, ale też zapewniają świetne wyniki w słabym oświetleniu. nikon.pl nikon.pl względny f/1,4rągłym otworze .4 maximum aperture not only creates [...] attractive bokeh with its rounded 9-blade diaphragm, but also offers great low-light performance. An ultra-fast f/1reates
Do regulacji DALEKIEGO obszaru detekcji służy [...] górna i dolna przysłona, jak pokazano [...] poniżej górna i dpokazano To adjust the LONG range of detection, [...] set the upper and lower flaps as follows set the upper a
Kamera do przechwytywania tablic rejestracyjnych jest skonfigurowana fabrycznie do pracy w trybie [...] [...] stałych parametrów ekspozycji, dlatego ustawienia ALC (Automatyczna przysłona), Peak average (Wartość szczytowa/średnia) i Speed (Prędkość) nie [...] mają wpływu na jej pracę. stałych parametrów ekspozycji, dlatego ustawienia ALC (Automatyak average (Wartość szczytowa/średnia) i Speed (Prędkość) nie The license plate camera is pre-configured to operate in a fixed exposure mode, therefore ALC, Peak average, and Speed settings have no impact.
Czasem zapominałem o tym, że moje oko może być [...] zogniskowane na coś [...] znajdującego się głęboko pod wodą, podczas gdy mocno skręcona przysłona sprawi, że ostro widać będzie nie tylko podwodną głębię, [...] ale i odbicie malujące się na jej lustrze. znajdującego się głęboko pod wodą, podczas gdy mocno skręwi, że ostro widać będzie nie tylko podwodną głębię, I have forgotten, that even I can concentrate my eyes on particular object under the [...] water, the lenses in my [...] camera (with very small diaphragm) will allow to “register” everything, regardless of the distance to the object. That is, why [...] on some pictures you [...] can see not only underwater plants, but also the bank mirrored on the surface of the water. cameradiaphragm) will allow to “register” everdistance tis, why
Przysłona może być napędzana za [...] pomocą mikrosilniczka (rozwiązanie znacznie droższe, stosowane w aparatach fotograficznych) [...] lub za pomocą elektromagnesu. być napędzana za n general, the iris my be driven [...] by a small motor (much more expensive solution used in still cameras), or by electromagnetic actuator. newsletter.dipol.pt newsletter.dipol.pt driven
Jak jest zbudowana i jak [...] działa elektryczna przysłona w obiektywach CCTV? działa elektryiektywach CCTV? I lens - how is it built and how does [...] it work? newsletter.dipol.pt newsletter.dipol.pt lt and how does
W niektórych kamerach Dome przy [...] zapisywaniu musi być ustawiona przysłona i ostrość. zapisywaniu musi być ustawtrość. Some dome cameras [...] require you to set aperture and focus when saving [...] positions. requiren saving
Zoom 20x pozwala być bliżej wydarzeń, a dynamiczny optyczny stabilizator obrazu niweluje drgania w 5 kierunkach, dzięki czemu obraz jest bardzo [...] stabilny. Maksymalny otwór względny wynoszący [...] f/1,8, 8-listkowa przysłona i technologia EDM [...] zapewniają atrakcyjny efekt bokeh. canon.pl canon.pl f/1,8, 8-listchnologia EDM A 20x zoom gets you closer to the action, while Dynamic Optical Image Stabilisation compensates for shake in 5 [...] directions to provide ultra-steady [...] images. f/1.8 maximum aperture, an 8-blade iris [...] and EDM technology enable beautiful ‘bokeh’ effects. canon.ie canon.ie images. f/1.
Przysłona do mulczowania stanowiąca wyposażenie [...] dodatkowe umożliwia proste przezbrojenie kosiarki samojezdnej VIKING w kosiarkę mulczującą. stihl.pl stihl.pl ulczowania stanowiąca wyposażenie The VIKING [...] mulching mowers finely cut and re-cut the grass so [...] that when the cuttings are discharged from the mower they [...] are hidden within the turf and serve as nutrients to feed the soil. mulching morass so
Z notatnika optyka: Przysłona
W tym tygodniu odcinek cyklu "Z notatnika optyka" został poświęcony przysłonie. Co to jest? Co oznacza, że obiektyw ma jasność f/0,9? Dlaczego nie ma bardzo jasnych teleobiektywów? Odpowiadamy na te i inne pytania. Zapraszamy do lektury.
W dzisiejszym odcinku zajmiemy się przysłoną. Pokażę co oznaczają wartości wygrawerowane na pierścieniu przysłon (choć w dzisiejszych czasach raczej wartości wyświetlane na wyświetlaczu w wizjerze). I napiszę czego nie znaczą. Postaram się też pokazać dlaczego taki właśnie system jest użyteczny w fotografii i kiedy przestaje działać. Zapraszam.
Co to jest?
Tworzenie obrazu przez obiektyw polega na tym, że wszystkie promienie, które wpadają w niego zostaną skierowane w ten sam punkt na powierzchni matrycy, jeżeli tylko wychodzą z tego samego punktu na fotografowanym obiekcie. Przy fotografowaniu czegoś, co znajduje się w nieskończoności, oznacza to, że wszystkie promienie wpadające w obiektyw, które są do siebie nawzajem równoległe, spotkają się na matrycy w tym samym punkcie (a to, w którym punkcie, zależy od kierunku z jakiego wpadają w obiektyw). Od czego zależy zatem jasność obrazu na matrycy (oprócz jasności samego fotografowanego obiektu)? Od tego jak dużo równoległych do siebie promieni wpada w obiektyw. A od czego zależy ile ich wpadnie?
Jeżeli zajrzymy w obiektyw widzimy prześwit, który jest ograniczony zazwyczaj listkami przysłony (albo okrągłą ramką, w której są zamontowane). Oczywiście widzimy ten otwór przez część soczewek, z jakich obiektyw jest zrobiony, więc w rzeczywistości jest on innej wielkości niż nam się wydaje, gdy na niego patrzymy przez te soczewki. Ale to nie ważne. To co widzimy - obraz fizycznego otworu ograniczonego przez przysłonę widziany z zewnątrz (a nie prawdziwy otwór, taki, jakbyśmy go widzieli gdybyśmy wytłukli wszystkie soczewki) nazywa się źrenicą wejściową obiektywu. Jest ona o tyle ważna, że jeżeli jakiś promień biegnie tak, by się w niej zmieścić, to zostanie przez układ optyczny obiektywu tak załamany, że przejdzie przez rzeczywisty otwór przysłony i zostanie skupiony na filmie.
A więc jeżeli promienie biegnące równolegle są mniej więcej równomiernie rozłożone w przestrzeni (co jest prawdą jeżeli nie jest wyjątkowo ciemno), to ile ich wpadnie w obiektyw i zostanie skupionych na matrycy zależy od powierzchni źrenicy wejściowej. Jeżeli jej średnicę powiększymy
√
2 razy, to jego powierzchnia zwiększy się 2-krotnie, a więc obraz na matrycy stanie się jaśniejszy o "jedną działkę".
Jak to zależy od ogniskowej obiektywu? Załóżmy, że mamy jakiś obiektyw, tworzący na powierzchni matrycy jakiś obraz. Jeżeli teraz 2 razy przedłużymy ogniskową tego obiektywu zostawiając źrenicę wejściową taką samą jak była, to obraz na matrycy będzie 2 razy większy (czyli ten sam obraz będzie zajmował 4 razy większą powierzchnię). Ale będzie tworzony przez taką samą ilość promieni świetlnych. A skoro tak, to będzie 4 razy ciemniejszy, czyli o "dwie działki". Jeżeli chcemy, aby po przedłużeniu ogniskowej obraz nie stracił na jasności, musimy też powiększyć średnicę źrenicy wejściowej o dwie działki, czyli 2 razy. Jeszcze raz: jeżeli powiększasz ogniskową dwa razy, to średnicę źrenicy wejściowej obiektywu musisz też powiększyć 2 razy, aby obraz na matrycy był tak samo jasny. No to jak sobie podzielimy ogniskową przez średnicę źrenicy wejściowej, to dostaniemy liczbę, która przy określonej jasności fotografowanej sceny jednoznacznie nam określi, jak jasny będzie obraz na powierzchni matrycy. Przy założeniu, że obiektyw nie absorbuje światła, i że fotografujemy obiekt, który jest daleko (czyli odległość jest duża w porównaniu z ogniskową). Ta liczba to jest właśnie liczba przysłony. Oznaczamy to często f/liczba.
Jeżeli mamy obiektyw, który ma źrenicę wejściową o takiej samej średnicy, jak ogniskowa, to jego liczba przysłony wynosi 1. Przymykając o kolejne pełne działki zmniejszamy za każdym razem źrenicę wejściową
√
2 razy (zawsze w stosunku do ostatnio wyznaczonej wartości) i dostajemy ciąg f/1- f/1,4- f/2- f/2,8- f/4- f/5,6- f/8- f/11- f/16 itd. Jeżeli chcemy przymykać o pół działki, to zamiast
√
2 musimy przyjąć krok
√√
2 i dostajemy mniej więcej: f/1- f/1,2- f/1,4- f/1,7- f/2- f/2,4- f/2,8- f/3,4- f/4... itd. Przymykając o jedną trzecią działki pierwiastek musi być 6 stopnia, czyli dostajemy: f/1- f/1,12- f/1,26- f/1,4- f/1,6- f/1,8- f/2- f/2,2- f/2,5- f/2,8- f/3,2- f/3,6- f/4- f/4,5- f/5- f/5,6... itd.
A jaśniej, się nie da?
Da się. Nie wiedzieć czemu ludzie podświadomie myślą, że f/1, to jest jakaś graniczna wartość, poniżej której się nie da. Już w 1961 roku pewna firma na C, produkująca dziś głównie kserokopiarki, drukarki komputerowe i troszkę aparatów fotograficznych, wypuściła na rynek obiektyw 50mm f/0,95. Dziś takie obiektywy pojawiają się czasem w świecie fotograficznym, choć bardziej popularne są w świecie kamer przemysłowych. I choć f/0,95 to tylko ok. 1/8 działki jaśniej, niż f/1.0 (czyli tyle, co nic) to na forach fotograficznych zdarzają się pytania w stylu "skoro f/1.0 przepuszcza do matrycy całe światło, jakie wpada w obiektyw, to znaczy, że f/0,95 przepuszcza więcej, niż wpuszcza?". I odpowiedzi w stylu "wyobrażam sobie, że to coś w rodzaju lejka". Otóż nie. Wprowadzając wcześniej liczbę przysłony nie zakładałem wcale żadnych strat światła wewnątrz obiektywu. Przeciwnie, założyłem, że obiektyw zawsze skupia na matrycy CAŁE światło, które w wpada w jego "prześwit". Zwiększanie jasności nie polega na przepuszczaniu coraz więcej, tego co wpadnie, tylko na powodowaniu, że coraz więcej wpadnie. Powiększając źrenicę wejściową co jedną działkę dostajemy kolejno wartości f/1-f/0,7-f/0,5-f/0,35 itd. Ograniczeniem teoretycznym jest f/0, choć taki obiektyw jest nieosiągalny, bo musiałby mieć nieskończenie wielką średnicę. Ale już dość dawno temu znana firma na Z produkowała do kamer kinematograficznych obiektyw 50mm f/0,7. f/0,7 to nie jest żaden lejek. To jest obiektyw o dwie "działki" jaśniejszy od f/1,4, który ma średnicę źrenicy wejściowej ok. 1,4 razy większą niż ogniskową. I tylko tyle to znaczy.
Czy jasne obiektywy muszą być duże?
Z liczbą przysłony wiążą się jeszcze aspekt rozmiarów, który robi się bolesny dla pleców, jeżeli chcemy robić zdjęcia z daleka. Jeżeli chcemy mieć obiektyw 50mm, o świetle 1.4, to znaczy, że źrenica wejściowa ma mieć średnicę ok. 3,5 cm. Czyli nic wielkiego. Jednak jeżeli taką jasność miałby mieć teleobiektyw 200mm to oznaczałoby to, że źrenica wejściowa ma mieć już ponad 14cm. I tu jest problem, bo choć można a nawet trzeba robić obiektywy, których przedni element jest większy od źrenicy wejściowej (na przykład w retrofokusach, czyli obiektywach szerokokątnych do lustrzanek), to zupełnie nie da się zrobić obiektywu, który miałby pierwszą soczewkę od źrenicy wejściowej mniejszą. Nawet jeżeli pozwolimy, aby obiektyw 200mm miał światło f/2.8 to średnica źrenicy wejściowej i tak wynosi 71mm co wymaga użycia gwintu na filtr 77mm (są firmy, które oferują takie obiektywy z gwintem 72mm, ale one po prostu troszeczkę "nie trzymają" jasności. Ale tylko troszeczkę, co praktycznego znaczenia nie ma). Efekt jest tego taki, że obiektywy długoogniskowe bardzo szybko robią się wręcz gigantyczne, a mimo to wcale nie są jasne.
Makro
Wszystko to ładnie działa, dopóki fotografujemy coś, co jest daleko. Problem mogą mieć ludzie, którzy chcą fotografować na przykład pająki. A właściwie, to tacy ludzie mieli problem do lat 60. XX wieku, kiedy wymyślono światłomierze mierzące światło przez obiektyw. Problem polega na tym, że aby nastawić ostrość na coś, co jest blisko trzeba obiektyw oddalać od filmu. W miarę oddalania obiektywu od filmu obraz na matrycy powiększa się, a kąt widzenia się zawęża. W konsekwencji obraz staje się ciemniejszy. Gdyby ktoś mierzył światło zewnętrznym światłomierzem i ustawił czas i przysłonę tak, jak światłomierz każe, to by dostał zdjęcie niedoświetlone. Aby było dobrze, należy potraktować to, co podaje światłomierz, jako coś, co nazywa się efektywną liczbą przysłony. Żeby ustawić ostrość na coś, co jest blisko, ustawiamy obiektyw (który sobie sprowadziliśmy znowu do pojedynczej soczewki) o tak:
Efektywna liczba przysłony jest zdefiniowana podobnie do liczby przysłony, tylko to całą odległość obrazową (czyli to, co na rysunku jest ozn. y), a nie ogniskową obiektywu dzielimy przez średnicę źrenicy wejściowej. Jak sobie ktoś poprzekształca powyższe wzorki to mu wyjdzie, że aby uzyskać obraz M razy większy od samego przedmiotu trzeba ustawić soczewę w odległości y=(M+1)f od matrycy. I dostajemy: Efektywna liczba przysłony= (M+1) x liczba przysłony
Czyli jeżeli w makrofotografii używamy zewnętrznego światłomierza, to liczbę przysłony jaką podaje należy PODZIELIĆ przez M+1 i to ustawić na obiektywie. I będzie dobrze.
Przykład: jak chcemy uzyskać odwzorowanie 1:1 (czyli obraz ma być takich samych rozmiarów, jak przedmiot), to zarówno odległość przedmiotu do soczewki, jak soczewki od matrycy ma być równa dwóm ogniskowym. Jeżeli ustawimy przysłonę w aparacie np. na f/4, to efektywna liczba przysłony, jaką dostaniemy wyniesie f/8. Czyli o dwie działki ciemniej. Jeżeli zewnętrzny światłomierz nam mówi, że ma być f/4, to dla takiego odwzorowania musimy na obiektywie ustawić f/2.
A jak się używa pomiaru przez obiektyw, to światłomierz aparatu sam każe naświetlić na f/2, bo on mierzy bezpośrednio jasność obrazu w płaszczyźnie filmu.
Matryce
Okazuje się, że liczba przysłony czasem może nie do końca działać w przypadku lustrzanek cyfrowych. Ale tylko czasem. DxOMark opublikowało artykuł (o ten), w którym pisze, że matryce często nie są w stanie wykorzystać najjaśniejszych obiektywów przy całkiem otwartych przysłonach. Piszą, że jak się używa obiektywów przymkniętych, to działa, ale otwieranie ich do wartości np. f/1.4, czy f/1.2 nie powoduje, że matryca odbierze istotnie więcej.
Ten fenomen jest dość prosty do wyjaśnienia, choć póki co to wyjaśnienie jest tylko hipotezą. Otóż w miarę otwierania przysłony powodujemy, że dodatkowe światło na konkretny piksel pada pod coraz większym kątem. Piksel natomiast ma na wierzchu mikrosoczewkę, która ma za zadanie kierować światło na tą jego część, która może absorbować fotony. Wygląda to jakoś tak:
Jednym słowem taki piksel w matrycy stanowi układ optyczny, który również ma określoną jasność. I jeżeli promienie będą padały pod kątem zbyt dalekim od prostopadłego, to się okazuje, że mikrosoczewka może tracić wydajność i coraz większa część światła pada na kontakty bramek, a nie na samą aktywną część pikseli.
A w następnym odcinku będzie o tym skąd się bierze głębia ostrości
Write a Comment