Wskazówki Dotyczące Fotografii Portretowej
Fotografia portretowa triki
Cześć! Tu mała i ruda (a któż by inny!) Dziś maglowana będzie fotografia portretowa. Po raz kolejny przybywam ratować Wasze fotki. Na podstawie zdjęć, omówię kilka podstaw z zakresu fotografii portretowej. Będzie o rodzajach światła, kadrach, dowiecie się, jak prawidłowo ustawić się do zdjęcia, by wyglądać szczuplej, oraz czy ostrość na uszach to spaprana fotka.
Fotografia portretowa
TRZY RODZAJE KADRÓW
PLAN PEŁNY – cała sylwetka
PLAN AMERYKAŃSKI – od kolan wzwyż
PÓŁZBLIŻENIE (popiersie) – widoczna twarz i ramiona
Mam dla Ciebie coś specjalnego. Ten e-book pomoże Ci ogarnąć podstawy fotografii w 1 GODZINĘ. Teraz udostępniam go zupełnie za darmo! Jeżeli: jesteś „świeżakiem” w temacie foto
nie wiesz jak zacząć
przytłaczają Cię techniczne aspekty fotografii
boisz się trudnych pojęć
masz mało czasu
rozumiesz niektóre podstawy fotografii, ale nie umiesz ich połączyć TEN PORADNIK JEST DLA CIEBIE!
USTAWIENIE CIAŁA
W przypadku planu amerykańskiego i pełnego, sylwetka ustawiona na wprost obiektywu, wyda się masywniejsza, niż w rzeczywistości. Warto ustawić się pod lekkim katem.
To samo tyczy się stóp. Dodatkowo ciężar cała powinien opierać się na tylnej nodze, przednia lekko ugięta.
Gdy na zdjęciu ma znaleźć się tylko twarz i ramiona fotografowanej osoby – warto zróżnicować kadr (nadać mu dynamizmu), poprzez wprowadzenie krzywizn. Brzmi skomplikowanie, ale jest bardzo proste. Wystarczy przechylić głowę, lub usiąść lekko bokiem.
Ramiona nie powinny być przyciśnięte do tułowia – jeśli masz nieco więcej tłuszczu, niż Chodakowska, ręka nieestetycznie „rozleje się”, będziesz wyglądać grubiej, niż w rzeczywistości.
OŚWIETLENIE
Dużo o świetle można by gadać. W fotografii temat tak obszerny, że zasługuje na osobny wpis. Dziś krótko, podział światła ze względu na charakter:
ŚWIATŁO MIĘKKIE – tworzy delikatne cienie i niewielkie kontrasty. O świetle miękkim mówimy, gdy między nim, a fotografowanym obiektem znajdzie się „dyfuzor”. W przyrodzie jest to zachmurzone niebo, albo fotografowanie w cieniu. W fotografii studyjnej światło zmiękczają nakładki na lampy, softboxy. Światło miękkie polecane jest do fotografowania kobiet i dzieci, świetnie sprawdzi się na sesjach rodzinnych. Uwielbiam miękkie światło i często je wykorzystuję.
ŚWIATŁO TWARDE – charakteryzuje się mocnymi kontrastami, intensywnie zarysowanymi cieniami. Ten typ światła (zwłaszcza padający z boku) uwypukla zmarszczki, niedoskonałości, twarz nabiera chropowatości. Używanie światła twardego wymaga umiejętności. Nie polecam na początek.
SPRAWY TECHNICZNE
OSTROŚĆ – bez względu na wszystkie przeciwności losu, powinna być skupiona na oczach. Nie ma zmiłuj. Ostre uszy, czy broda nie uratują zdjęcia.
EFEKT BOMBKI- nie wiem, czy taka terminologia istnieje, ja sobie tak to nazywam. Chodzi o zbyt małą odległość pomiędzy fotografowaną twarzą, a obiektywem. Twarz wtedy wydaje się nienaturalnie wygięta, jak odbicie w choinkowej bombce! Optymalna odległość to jakieś 1-1,5 metra (zależnie od obiektywu).
Poniższe zdjęcie zostało wykonane za pomocą obiektywu typu fish eye, które opisany efekt potęguje. Mam nadzieję, że dobrze zobrazował efekt bombki.
PROFIL – mało kto ma świadomość jak bardzo niesymetryczna jest ludzka twarz. Podpowiem Wam- bardzo. U niektórych ludzi, istnieje tylko jeden dobry profil. Odnalezienie go jest łatwe, zrób kilka zdjęć swojemu modelowi z jednego profilu, powtórz z drugim i zdjęcia porównaj. Nie będziesz miał wątpliwości, który to ten właściwy. Od tej pory fotografuj ta osobę tylko „z właściwej strony” :)
BLIKI – to takie wesołe iskierki w oczach :) Plamki światła, odbijające się w źrenicach, ładnie podkreślają „żywotność” modela. Zewnętrzne lampy błyskowe posiadają nakładkę, która tworzy bliki właśnie. Nie jest to wiedza elementarna, ale może Wam się przydać.
Jeśli nie jesteś leniwa dupa – pracuj nad swoimi fotkami! Polecam podstawy kompozycji oraz video , gdzie dowiecie się co to jest ISO i jak uniknąć zaszumionych zdjęć. Fotografia portretowa da się lubić, tylko trzeba trochę oswoić się z modelem.
Techniki i Inspiracje Fotografii Portretowej
Jeśli na ramionach znajduje się jakiś nadmiar ciała, to będzie on powiększony tylko wtedy, gdy pozujemy z rękami przyciśniętymi do ciała. Trzymaj ramiona z dala od ciała. Może to być potrzebne nawet w przypadku osób, które mają cienkie ramiona. W końcu, nic nie zabije Twojego zdjęcia portretowego szybciej niż ręce, które Twój obiekt ułoży w sposób wyglądający dziwnie.
Zazwyczaj obiektywy szerokokątne i dłonie wystające blisko aparatu nie współpracują ze sobą dobrze. Jednak w tym przypadku, ze względu na charakter ujęcia, w rzeczywistości dodaje to portretowi dramatyzmu.
Wskazówki Dotyczące Fotografii Portretowej
Portret to jeden z najtrudniejszych, ale jednocześnie najbardziej fascynujący i wieloaspektowy rodzaj fotografii. Aby sfotografować nie tylko idealnie wysokiej jakości, wyretuszowany portret, ale także uchwycić duszę człowieka, jego emocje, ważne jest, aby uchwycić coś więcej niż proste podobieństwo.
Wskazówki dotyczące fotografii portretowej
Wskazówka 1: wykorzystaj chwilę
Genialny fotograf Henri Cartier-Bresson jest znany z tego, że potrafi natychmiast rozpoznać znaczenie tego, co się dzieje i uchwycić każdą scenę w jej szczytowym momencie, „decydującym momencie”, jak to nazwał. Naciśnięcie spustu migawki w odpowiednim, decydującym momencie, kiedy wszystko jest na swoim miejscu, to gwarancja nie tylko dobrego portretu, ale każdego innego zdjęcia.
Wskazówka 2: Zapamiętaj postawę
Ciało ma swój własny język, więc postawa osoby jest bardzo ważna w portrecie. Rzeczywiście, to po samej pozie, ułożeniu rąk i stóp osoby przedstawionej na portrecie oceniamy jej nastrój i charakter. Każda poza, czy to z bliska, portret biustu, czy zdjęcie pełnometrażowe, zaczyna się od ustawienia nóg, ponieważ to właściwa pozycja nóg określa pożądaną ogólną pozycję całego ludzkiego ciała.
Wizerunek
Wskazówka 3: Prawidłowe ułożenie dłoni
Dłonie mogą nie tylko ożywić pozę człowieka, ujawnić pewne cechy jego charakteru i nieodwracalnie zrujnować portret. Dlatego rękom przypisuje się jedną z głównych ról portretu fotograficznego. Ramiona będą wyglądały na szczuplejsze, smuklejsze i bardziej eleganckie, jeśli będą ułożone powyżej talii, ręce będą lekko w górę i zwrócone w stronę aparatu bokiem, a nadgarstki będą lekko zgięte. Taka pozycja dłoni jest najbardziej przyjemna dla oka, a Twoi klienci z pewnością to docenią.
Wizerunek
Wskazówka 4: pozycja głowy
Pozycja głowy w portrecie fotograficznym ma jedną z decydujących wartości. Biorąc pod uwagę kształt twarzy modelki z przodu iz profilu, postaraj się znaleźć najkorzystniejszą pozycję głowy. Staraj się unikać zarówno nadmiernego obracania lub przechylania głowy, jak i bezpośredniego strzelania z przodu.
Wskazówka 5: Oświetlenie
Najlepszym schematem oświetlenia jest klasyczny i prosty „Rembrandt”, który jest w stanie podkreślić nie tylko rzeźbiarskie cechy twarzy, ale także kolor i fakturę skóry. Umieszczając oprawy oświetleniowe, zarówno w poziomie, jak iw pionie, pod kątem 45 stopni w stosunku do obiektu, możesz w mgnieniu oka uzyskać klasyczny efekt portretu.
Wskazówka 6: wyeliminuj rozpraszające tła
Najważniejszą rzeczą na portrecie jest sam obiekt, więc zawsze staraj się oddzielić go od tła. Na portrecie nie powinno być rozpraszających elementów tła. Pamiętaj, że ludzkie oko mimowolnie przyciągają jaskrawe kolory, tekst, humanoidalne kształty i figury, więc lepiej trzymać je poza kadrem, niż później retuszować klienta.
Wizerunek
Wskazówka 7: kontrast i harmonia kolorów
Wybierz relacje kolorów zgodnie z tematem i celem sesji zdjęciowej. Różnice w odcieniu, nasyceniu i jasności można uzyskać, dostosowując położenie i jasność opraw oświetleniowych, ogniskową lub kąt, ustawienia aparatu i nie tylko. Zwiększając lub zmniejszając kontrast obrazu i nasycenie kolorów, możesz nie tylko zmienić wygląd portretowanej osoby, ale także całkowicie zmienić przekaz, który próbujesz przekazać widzowi.
Wskazówka 8: blask w oczach
Jeśli oczy są widoczne w kadrze, zdecydowanie muszą łapać światło i mieć blask. Bez blasku oczy na zdjęciu wyglądają na „martwe”. Upewnij się, że przynajmniej jedno oko Twojego modela ma flarę, która nie tylko rozjaśni oczy, ale także ożywi cały obraz.
Wskazówka 9: apteczka fotografa
Twój zestaw powinien zawierać małe lusterko kosmetyczne, gumki lub spinki do włosów, agrafki, chusteczki do twarzy, jednorazowe grzebienie, hipoalergiczne chusteczki nawilżane i inne drobiazgi, dzięki którym szybko zlikwidujesz błyszczące czoła i niegrzeczny lok lub nawet ochłodzić się w upalne dni.
Wskazówka 10: Wszystko, czego potrzebujesz, jest blisko
Pozowanie do portretu dość szybko męczy każdą osobę, więc staraj się nie opóźniać fotografowania i wykonuj je szybko i sprawnie. Podczas sesji zdjęciowej w terenie, posiadanie własnego sprzętu, zwłaszcza obiektywu, lampy błyskowej, czy statywu gdzieś „na zewnątrz” – np. w samochodzie, to prawie to samo, co nie mieć go w ogóle.
Wskazówka 11: Podpisz umowę z modelem
Oprócz umowy poproś swoją modelkę o podpisanie specjalnego formularza zwanego „model release”, zwłaszcza jeśli planujesz wykorzystać jej zdjęcia do innych celów, takich jak reklama, wystawy fotograficzne, ilustracje do książek, czasopism itp. Umowa z modelką to jeden z najważniejszych dokumentów dla fotografa, który prowadzi inscenizowane sesje zdjęciowe z udziałem fotomodelek.
Wizerunek
Wskazówka 12: bądź osobą
Zawsze staraj się wyglądać na pewnego siebie i pewnego profesjonalistę, nawet jeśli w rzeczywistości jesteś tak samo zdenerwowany jak Twój model. Jeśli ktoś poczuje, że wątpisz w to, co robisz, nie będzie mógł Ci zaufać i na planie zapanuje napięta atmosfera zdenerwowania i cały proces fotografowania będzie kompletną udręką zarówno dla Ciebie, jak i dla Twojego klienta. Bądź empatyczny, przyjazny i zdeterminowany.
Write a Comment