Ustawianie idealnej ostrości z wykorzystaniem podglądu na żywo „LiveView”
Jak fotografować fajerwerki
W sylwestrową noc wielu z nas będzie pewnie chciało sfotografować fajerwerki. Takie zdjęcia warto zaplanować wcześniej. Tym bardziej, że na następną okazję przyjdzie poczekać okrągły rok.
Oczywiście nie istnieje jedyny słuszny sposób na fotografowanie sztucznych ogni. Jednak możemy z grubsza przewidzieć, jakie będą panowały warunki oświetleniowe. Pomyślmy więc zawczasu, jak ustawić aparat, żeby zrobić wystrzałowe zdjęcia.
1. Stabilizacja
Idealnym rozwiązaniem byłoby przygotowanie statywu i zdalne wyzwalanie migawki, aby uniknąć drgań. Ale zdajemy sobie sprawę, że nie każdy miłośnik fotografii ma ochotę na sylwestrową zabawę z ekwipunkiem na plecach. Na szczęście wystarczy znaleźć kawałek stabilnej płaskiej powierzchni, na której będzie można położyć aparat. To może być cokolwiek: dach samochodu, ławka, murek, skrzynka, szeroka poręcz. Aby unieść obiektyw, można podłożyć pod niego na przykład paczkę chusteczek, a w ostateczności nawet butelkę, o którą tej nocy będzie raczej nietrudno…
Wciskanie spustu migawki również wywołuje drgania, dlatego użyjmy samowyzwalacza.
2. Ostrość
Wyłączmy autofokus (automatyczne ustawianie ostrości). Wybierzmy ręczne ustawianie ostrości i ustawmy ostrość na nieskończoność.
Wątek pomocniczy na Forum Nikoniarzy: Jak ustawić ostrość na nieskończoność?
3. Tryb ręczny (M)
Ustawmy tryb ręczny (manualny), oznaczony na aparacie literą M. Dzięki temu zapewnimy sobie pełną kontrolę nad ustawieniami ekspozycji. Ewentualnie, jeśli dysponujemy tylko prostym aparatem kompaktowym, poszukajmy programu tematycznego „Sztuczne ognie” albo „Krajobraz nocny”.
4. ISO
Wybierzmy najniższą dostępną czułość ISO. To pozwoli ograniczyć szumy na zdjęciach.
5. Balans bieli
Różnobarwne źródła światła mogą ogłupić automatykę aparatu, zdecydujmy się na rozsądny kompromis: „Światło dzienne”.
6. Przysłona
Przymknijmy nieco przysłonę, wybierając wartość f/8 lub trochę większą. Mniejszy otwór przysłony oznacza większą głębię ostrości, a także lepszą jakość obrazu (np. mniejsze aberracje chromatyczne).
O zakłóceniach optycznych pisaliśmy w artykule: Co zniekształca fotografie?
7. Czas naświetlania
Najfajniejsze efekty uzyskamy na dłuższych czasach naświetlania. Naszym celem nie jest przecież zamrożenie fajerwerków, tylko oddanie ich dynamiki oraz feerii barw. Liczmy się zatem z czasami naświetlania od kilku do kilkunastu sekund.
8. Wytrwałość i wyczucie
Pokaz sztucznych ogni jest nieprzewidywalny w tym sensie, że nie wiadomo, co wybuchnie za chwilę. Nastawmy się więc na zrobienie dużej liczby zdjęć. Podczas fotografowania darujmy sobie podglądanie obrazków na wyświetlaczu – szkoda czasu i baterii. Upewnijmy się tylko na początku, że ustawienia aparatu dają dobre efekty. Po powrocie do domu będziemy mogli spokojnie wybrać najlepsze kadry.
Wsłuchujmy się w odgłosy odpalanych rac i wyzwalajmy migawkę tuż przed spodziewaną eksplozją.
I jeszcze jedno. Przed wyjściem z domu koniecznie naładujmy akumulator, a najlepiej weźmy jeszcze zapasową baterię na wszelki wypadek. Wprawdzie tegoroczny Sylwester zapowiada się raczej ciepły – to dobrze dla sprzętu – ale nic bardziej frustrującego niż rozładowany aparat w kulminacyjnym punkcie wieczoru.
Do siego roku! Życzymy pięknych zdjęć.
Jak zmusić aparat Nikon D5000 do robienia zdjęć w słabym świetle?
Używam D5000 od jakiegoś czasu i muszę ci powiedzieć, że ten problem denerwuje mnie za każdym razem, gdy się zdarza. To tak, jakbym chciał po prostu upuścić aparat na ziemię, gdy tylko nie pozwala mi zrobić zdjęcia! Dobra wiadomość jest taka, że po dłuższym zabawie z ustawieniami znalazłem sposób. (Oczywiście to nie zadziała w całkowitej ciemności, ponieważ aparat nigdy nie będzie strzelał, jeśli nie ma światła, chyba że ustawisz go na ręczny; musi być przynajmniej trochę światła)
To tylko działa, jeśli używasz pomiaru jednopunktowego
Ustaw przycisk „ AE-L / AF-L ” na „ AF- L ”. (Można to znaleźć, naciskając MENU >> (f) Sterowanie >> (f2) Przypisz przycisk AE-L / AF-L ) . Umożliwia to ustawianie / ponowne ustawianie ostrości przez aparat po każdym naciśnięciu przycisku „ AE-L / AF-L ” i blokowanie ostrości. Jeśli nie jesteś usatysfakcjonowany lub nie uzyskasz właściwej ostrości, po prostu naciskaj go ponownie, aż ustawi ostrość na obiekcie, który znajduje się w Twoim ognisku. Lepiej jest zamiast wciskać migawkę do połowy (co w moim przypadku jest bardzo irytujące, bo czasami przypadkowo puszczam migawkę i muszę ją ponownie wcisnąć, aby ponownie ustawić ostrość, a kiedy to zrobi, może ustawić ostrość na niewłaściwym obiekcie nie pozwala mi już strzelać z powodu problemu z oświetleniem). Pamiętaj jednak, że jeśli musisz zmienić obiekt, po prostu naciśnij ponownie przycisk „ AE-L / AF-L ”, ale upewnij się, że punkt centralny znajduje się na obiekcie. Proponuję włączyć Sygnał dźwiękowy . To jest sygnał, że aparat może wykonać zdjęcie i nie ma problemu. Jeśli nie słychać sygnału, ale ostrość jest odpowiednia (co oznacza, że nie chce fotografować z powodu słabego oświetlenia, nawet jeśli uważasz, że oświetlenie jest wystarczające tak, jak je widzisz), po prostu przełącz obiektyw na „ Tryb M ”(powinien znajdować się z boku obiektywu), a potem zrób zdjęcie i voila! Po prostu pamiętaj, aby ustawić go z powrotem na „ A ”, gdy wykonasz właściwe zdjęcie.
Używałem aparatu D5000 do robienia portretów ludzi i dzieci już od około roku. Wiem, że to nie jest dobry aparat do tego typu fotografii, które robię szczególnie przy słabym oświetleniu, ale to wszystko, co mam. Kiedy po raz pierwszy tego nie odkryłem, czułem się sfrustrowany lub smutny za każdym razem, gdy przegapiłem chwilę radości, szczęścia lub smutku na twarzach ludzi, tylko dlatego, że mój głupi podstawowy aparat nie strzela. Mam nadzieję, że to ci pomoże.
Ustawianie idealnej ostrości z wykorzystaniem podglądu na żywo „LiveView”
Systemy automatycznego ustawiania ostrości zmieniły nasze podejście do ustawiania ostrości, wystarczy wybrać punkt ostrzenia, nacisnąć spust migawki do połowy i aparat ustawia ostrość automatycznie. W 90% przypadków ostrość będzie ustawiona poprawnie, ale czy można ustawić ostrość w inny sposób z praktycznie 100% pewnością najlepszego ustawienia?
Wykorzystamy tryb robienia zdjęć z podglądem „LiveView” na wyświetlaczu LCD, zalety systemu autofokus oraz tryb ręcznego ustawiania ostrości, wymagany będzie również solidny statyw.
Krok po kroku:
1) Ustawiamy nasz aparat na statywie, stabilny statyw zapewnia, że nasze zdjęcia nie zostaną poruszone podczas naświetlania oraz zagwarantuje nam idealne ustawienie ostrości dokładnie w tym miejscu w którym chcemy,
2) Kadrujemy zdjęcie z wykorzystaniem wizjera optycznego, mocno dokręcamy wszystkie elementy statywu aby zapobiec poruszeniu, ustawiamy ostrość w wybranym miejscu z wykorzystaniem systemu Autofokus, teraz przełączamy aparat w tryb LiveView oraz w tryb ręcznego ustawiania ostrości, najczęściej służy do tego przełącznik znajdujący się na obiektywie, ustawiamy go w pozycji MF (ang. Manual Focus),
3) W trybie podglądu LiveView maksymalnie powiększamy obszar na którym chcemy uzyskać najwyższą ostrość,
4) Wykorzystując pierścień obiektywu służący do ustawiania ostrości ustawiamy najlepszą możliwą ostrość, kontrolując wynik na wyświetlaczu LCD, gdy obszar na którym nam zależy jest wystarczająco ostry, wykonujemy zdjęcie, najlepiej wykorzystując wężyk spustowy lub pilot zdalnego wyzwalania aby uniknąć poruszenia.
5) Oceniamy zdjęcie wynikowe na wyświetlaczu LCD, powiększając element na którym ustawialiśmy ostrość, jeżeli coś jest nie tak (zdjęcie jest poruszone, ostrość nie jest wystarczająca) powtarzamy całą procedurę.
Powyższa technika, wykonana poprawnie, pozwala osiągnąć najwyższą możliwą ostrość w wybranym miejscu sceny, zazwyczaj nieosiągalną z wykorzystaniem Autofocusu (który może nie trafić idealnie w dane miejsce). Jest to technika dość czasochłonna oraz sprawdzająca się jedynie dla scen statycznych, ale jeżeli zależy nam jakości to warto spędzić na fotografowaniu kilka minut więcej.
Write a Comment