Przewodnik pomocniczy

Ostrość

Ostrość

Ostrość może być regulowana automatycznie (patrz poniżej) lub ręcznie (0 Ręczne ustawianie ostrości). Użytkownik może również wybrać pole AF do automatycznego lub ręcznego ustawiania ostrości (0 Ręczny wybór pola AF), lub używać blokady ostrości w celu zmiany kompozycji zdjęcia po ustawieniu ostrości (0 Blokada ostrości).

Tryb ustawiania ostrości

Następujące tryby ustawiania ostrości można wybierać podczas fotografowania z użyciem wizjera:

Opcja Opis AF-A Automatyczny AF Aparat automatycznie wybiera pojedynczy autofokus, jeśli fotografowany obiekt jest nieruchomy, lub tryb ciągłego autofokusa, jeśli fotografowany obiekt porusza się. Wyzwolenie migawki jest możliwe, tylko gdy aparat może ustawić ostrość. AF-S Pojedynczy AF Do fotografowania nieruchomych obiektów. Ostrość jest zablokowana, gdy spust migawki jest wciśnięty do połowy. Wyzwolenie migawki jest możliwe, tylko gdy aparat może ustawić ostrość. AF-C Ciągły AF Do fotografowania ruchomych obiektów. Aparat ustawia ostrość w sposób ciągły, podczas gdy spust migawki jest naciśnięty do połowy. Wyzwolenie migawki jest możliwe, tylko gdy aparat może ustawić ostrość. MF Ręczne ustawianie ostrości Ustaw ostrość ręcznie ( 0 Ręczne ustawianie ostrości).

Zwróć uwagę, że ustawienia AF-S i AF-C są dostępne tylko w trybach P, S, A i M.

Następujące tryby ustawiania ostrości można wybierać podczas podglądu na żywo:

Opcja Opis AF-S Pojedynczy AF Do fotografowania nieruchomych obiektów. Ostrość jest zablokowana, gdy spust migawki jest wciśnięty do połowy. AF-F Tryb ciągłego AF Do fotografowania ruchomych obiektów. Aparat ustawia ostrość w sposób ciągły do momentu naciśnięcia spustu migawki do połowy. Ostrość jest zablokowana, gdy spust migawki jest wciśnięty do połowy. MF Ręczne ustawianie ostrości Ustaw ostrość ręcznie ( 0 Ręczne ustawianie ostrości).

Zwróć uwagę, że ustawienie AF-F jest niedostępne w trybach U, ' i (.

Wybieranie trybu ustawiania ostrości

Postępuj zgodnie z opisem poniżej, aby wybrać tryb ustawiania ostrości.

Wyświetl opcje trybu ustawiania ostrości. Naciśnij przycisk P, a następnie wyróżnij bieżący tryb ustawiania ostrości na ekranie Informacje i naciśnij J. Przycisk P Fotografowanie z użyciem wizjera Podgląd na żywo Wybierz tryb ustawiania ostrości. Wyróżnij tryb ustawiania ostrości i naciśnij J. Fotografowanie z użyciem wizjera Podgląd na żywo

Wyprzedzające śledzenie ostrości W trybie AF-C lub gdy tryb ciągłego autofokusa jest wybrany w trybie AF-A podczas fotografowania z użyciem wizjera, aparat uruchomi wyprzedzające śledzenie ostrości, jeśli obiekt przemieści się w kierunku aparatu, w czasie gdy spust migawki jest wciśnięty do połowy. Pozwala to aparatowi śledzić ostrość i jednocześnie próbować przewidzieć, gdzie znajdzie się obiekt w momencie wyzwolenia migawki. Tryb ciągłego autofokusa W trybie AF-C, lub gdy w trybie AF-A wybrany jest tryb ciągłego autofokusa, aparat nadaje wyższy priorytet reakcji układu regulacji ostrości (ma większy zakres ustawiania ostrości), niż w trybie AF-S, a migawkę można wyzwolić zanim wyświetli się wskaźnik ostrości. Uzyskiwanie dobrych rezultatów z użyciem autofokusa Autofokus nie działa dobrze w warunkach wymienionych poniżej. Spust migawki może zostać wyłączony, jeśli aparat nie może ustawić ostrości w takich warunkach. Może również zostać wyświetlony wskaźnik ostrości (I) i włączony sygnał dźwiękowy pozwalający na wyzwolenie migawki, mimo że fotografowany obiekt jest nieostry. W takim przypadku ustaw ostrość ręcznie (0 Ręczne ustawianie ostrości) lub użyj blokady ostrości (0 Blokada ostrości) w celu ustawienia ostrości na innym obiekcie w tej samej odległości, a następnie ponownie skomponuj kadr. Brak kontrastu lub niewielki kontrast pomiędzy fotografowanym obiektem a tłem. Przykład: obiekt ma taki sam kolor, jak tło. Pole AF zawiera obiekty znajdujące się w różnej odległości od aparatu. Przykład: obiekt znajduje się w klatce. Na obiekcie występują przede wszystkim regularne wzory geometryczne. Przykład: żaluzje lub rząd okien w drapaczu chmur. Pole AF obejmuje obszary o silnie zróżnicowanej jasności. Przykład: obiekt jest w połowie zacieniony. Obiekty w tle wyglądają na większe niż fotografowany obiekt. Przykład: w kadrze za fotografowanym obiektem znajduje się budynek. Obiekt zawiera wiele drobnych szczegółów. Przykład: obszar pokryty kwiatami albo innymi obiektami, które są małe lub mają podobną jasność. Dioda wspomagająca AF Jeśli fotografowany obiekt jest słabo oświetlony, dioda wspomagająca AF zaświeci się automatycznie, aby pomóc w pracy układu autofokusa, kiedy spust migawki jest wciśnięty do połowy (zastosowanie mają pewne ograniczenia; 0 Dioda wspomagająca AF nie świeci). Zwróć uwagę, że dioda wspomagająca AF może być gorąca po wielokrotnym użyciu raz za razem i wyłączy się automatycznie w celu ochrony źródła światła po okresie nieprzerwanego używania. Normalne działanie zostanie wznowione po krótkiej przerwie. Dioda wspomagająca AF

Tryb pola AF

Wybierz sposób wyboru pola AF dla autofokusa. Następujące opcje są dostępne podczas fotografowania z użyciem wizjera:

Opcja Opis c Jednopolowy AF Do fotografowania nieruchomych obiektów. Użytkownik wybiera pole AF ręcznie, a aparat ustawia ostrość tylko na obiekt znajdujący się w wybranym polu AF. d AF z dynam. wyborem pola Używaj do fotografowania ruchomych obiektów. W trybach ustawiania ostrości AF-A i AF-C użytkownik wybiera pole AF wybierakiem wielofunkcyjnym ( 0 Ręczny wybór pola AF), ale jeśli obiekt na chwilę opuści wybrane pole AF, aparat będzie ustawiać ostrość w oparciu o informacje z sąsiadujących pól AF. f Śledzenie 3D

(11 pól) W trybach ustawiania ostrości AF-A i AF-C użytkownik wybiera pole AF wybierakiem wielofunkcyjnym (0 Ręczny wybór pola AF). Jeśli obiekt poruszy się po ustawieniu ostrości przez aparat, aparat używa funkcji śledzenia 3D do wybrania nowego pola AF i utrzymywania ostrości zablokowanej na pierwotnym fotografowanym obiekcie tak długo, jak spust migawki jest wciśnięty do połowy. e Automatycz. wybór pola AF Aparat automatycznie wykrywa fotografowany obiekt i wybiera pole AF.

Zwróć uwagę, że tryby pola AF d (AF z dynam. wyborem pola) i f (Śledzenie 3D (11 pól)) są niedostępne, kiedy AF-S jest wybrane jako tryb ustawiania ostrości.

Śledzenie 3D (11 pól) Jeśli fotografowany obiekt znajdzie się poza polem widzenia wizjera, zdejmij palec ze spustu migawki i ponownie skomponuj kadr, ustawiając obiekt w wybranym polu AF. Zwróć uwagę, że w momencie naciśnięcia spustu migawki do połowy kolory obszaru otaczającego pole AF zostają zapisane w aparacie. Z tego powodu funkcja śledzenia 3D może nie dawać oczekiwanych rezultatów, jeśli fotografowany obiekt ma kolor zbliżony do tła lub zajmuje bardzo niewielki obszar kadru.

W trybach innych niż i, j i ( w trybie podglądu na żywo można wybierać następujące tryby pola AF:

Opcja Opis 6 AF z priorytet. ostr. twarzy Tryb odpowiedni do zdjęć portretowych. Aparat automatycznie wykrywa twarze fotografowanych osób i ustawia na nie ostrość. Wybrany obiekt zostaje oznaczony podwójną żółtą ramką (w przypadku wykrycia wielu twarzy, aparat ustawi ostrość na najbliższej; aby wybrać inny obiekt, użyj wybieraka wielofunkcyjnego). Jeśli aparat nie jest już w stanie wykryć fotografowanej osoby (ponieważ np. ta osoba odwróciła twarz od obiektywu), ramka nie będzie wyświetlana. 7 Szerokie pole AF Stosuj do robienia zdjęć z ręki podczas fotografowania krajobrazów i pozostałych obiektów innych niż portretowe. 8 Normalne pole AF Użyj do ustawiania ostrości punktowo na wybranym polu w kadrze. Zalecamy używać statywu. 9 AF ze śledzeniem obiektu Użyj wybieraka wielofunkcyjnego, aby ustawić pole AF na wybranym fotografowanym obiekcie, a następnie naciśnij J, aby rozpocząć śledzenie. Pole AF będzie podążać za wybranym obiektem poruszającym się przez kadr. Aby zakończyć śledzenie, naciśnij J ponownie. Zwróć uwagę, że aparat może nie być w stanie śledzić obiektów, które poruszają się szybko, opuszczą kadr lub są zasłonięte przez inne obiekty, w widoczny sposób zmieniają rozmiar, kolor bądź jasność, są za małe, za duże, za ciemne lub mają kolor albo jasność zbliżone do tła.

Zwróć uwagę, że AF ze śledzeniem obiektu jest niedostępne w trybach %, U, ' i 3.

Ręczny wybór pola AF Wybieraka wielofunkcyjnego można używać do wybierania pola AF. Poza pracą w trybie AF ze śledzeniem obiektu, naciśnięcie J podczas wybierania pola AF powoduje wybranie centralnego pola AF. Zamiast tego, w trybie AF ze śledzeniem obiektu naciśnięcie J rozpoczyna śledzenie obiektu. Ręczny wybór pola AF jest niedostępny w trybie automatycznego wyboru pola AF.

Wybieranie trybu pola AF

Postępuj zgodnie z opisem poniżej, aby wybrać tryb pola AF.

Wyświetl opcje trybu pola AF. Naciśnij przycisk P, a następnie wyróżnij bieżący tryb pola AF na ekranie Informacje i naciśnij J. Przycisk P Fotografowanie z użyciem wizjera Podgląd na żywo Wybierz tryb pola AF. Wyróżnij opcję i naciśnij J. Fotografowanie z użyciem wizjera Podgląd na żywo

Tryb pola AF Opcje trybu pola AF wybrane w trybach fotografowania innych niż P, S, A lub M są resetowane po wybraniu innego trybu fotografowania. Używanie autofokusa podczas podglądu na żywo Uzyskanie oczekiwanych rezultatów może być niemożliwe w połączeniu z telekonwerterami. Zwróć uwagę, że w trybie podglądu na żywo autofokus działa wolniej, a monitor może rozjaśniać się lub ciemnieć podczas ustawiania ostrości przez aparat. Pole AF może być czasami wyświetlane na zielono, nawet gdy aparat nie jest w stanie ustawić ostrości. Aparat może nie być w stanie ustawić ostrości w następujących sytuacjach: Obiekt zawiera linie równoległe do dłuższej krawędzi kadru

Obiekt jest mało kontrastowy

Obiekt znajdujący się w polu AF zawiera obszary o ostro kontrastującej jasności lub źródło punktowego światła, neon reklamowy lub inne źródło światła o zmiennej jasności

Przy oświetleniu jarzeniowym, rtęciowym, sodowym lub podobnym występuje migotanie lub pojawiają się pasma

Jest używany filtr pełnoekranowy (gwiaździsty) lub inny specjalny filtr

Widoczny obiekt jest mniejszy niż pole AF

Obiekt jest pokryty regularnymi wzorami geometrycznymi (np. żaluzje lub rząd okien w drapaczu chmur)

Obiekt się porusza

Blokada ostrości

Blokada ostrości umożliwia zmianę kompozycji kadru już po ustawieniu ostrości w trybach ustawiania ostrości AF-A, AF-S i AF-C (0 Tryb ustawiania ostrości). Dzięki temu można ustawić ostrość na obiekcie, który na ostatecznym ujęciu nie będzie w żadnym polu AF. Jeśli aparat nie jest w stanie ustawić ostrości przy pomocy autofokusa (0 Uzyskiwanie dobrych rezultatów z użyciem autofokusa), blokady ostrości można również użyć do ponownego skomponowania kadru po ustawieniu ostrości na innym obiekcie znajdującym się w tej samej odległości, co wyjściowy fotografowany obiekt. Blokada ostrości jest najskuteczniejsza, jeśli jako tryb pola AF wybrano opcję inną niż e (Automatycz. wybór pola AF) (0 Tryb pola AF).

Ustaw ostrość. Umieść fotografowany obiekt w wybranym polu AF i wciśnij spust migawki do połowy w celu rozpoczęcia ustawiania ostrości. Sprawdź, czy wskaźnik ostrości (I) pojawił się w wizjerze (fotografowanie z użyciem wizjera) lub czy pole AF zmieniło kolor na zielony (podgląd na żywo). Fotografowanie z użyciem wizjera Podgląd na żywo Blokada automatycznej ekspozycji Naciśnięcie przycisku A (L) w kroku 2 również spowoduje zablokowanie ekspozycji (0 Blokada automatycznej ekspozycji). Zablokuj ostrość. Tryby ustawiania ostrości AF-A i AF-C (fotografowanie z użyciem wizjera): trzymając spust migawki wciśnięty do połowy (q), naciśnij przycisk A (L) (w), aby zablokować ostrość. Ostrość pozostanie zablokowana tak długo, jak przycisk A (L) pozostaje wciśnięty, nawet jeśli później zdejmie się palec ze spustu migawki. Spust migawki Przycisk A (L) AF-S (fotografowanie z użyciem wizjera) i podgląd na żywo: ostrość zostaje zablokowana automatycznie i pozostaje zablokowana, dopóki nie zdejmie się palca ze spustu migawki. Ostrość można również zablokować, naciskając przycisk A (L) (patrz powyżej). Zmień kompozycję kadru i zrób zdjęcie. Ostrość pozostanie zablokowana w trakcie robienia poszczególnych zdjęć, jeśli spust migawki będzie pozostawał wciśnięty do połowy (AF-S i podgląd na żywo) lub przycisk A (L) będzie pozostawał wciśnięty, co pozwala na zrobienie kilku zdjęć jedno po drugim przy takim samym ustawieniu ostrości. Nie zmieniaj odległości pomiędzy aparatem a obiektem, gdy ostrość jest zablokowana. Jeśli obiekt przemieści się, ponownie ustaw ostrość na nową odległość. Fotografowanie z użyciem wizjera Podgląd na żywo

Ręczne ustawianie ostrości

Ręcznego ustawiania ostrości można używać, gdy autofokus jest niedostępny lub nie daje oczekiwanych rezultatów (0 Uzyskiwanie dobrych rezultatów z użyciem autofokusa).

Wybierz ręczne ustawianie ostrości. Jeśli obiektyw jest wyposażony w przełącznik trybu A-M, M/A-M lub A/M-M, przesuń przełącznik w położenie M. Jeśli obiektyw nie jest wyposażony w przełącznik trybu ustawiania ostrości, wybierz MF (ręczne ustawianie ostrości) dla Tryb ustawiania ostrości (0 Tryb ustawiania ostrości) w menu przycisku P. Ustaw ostrość. Aby ustawiać ostrość ręcznie, obracaj pierścieniem regulacji ostrości obiektywu do momentu, gdy obraz widoczny na matówce w wizjerze będzie ostry. W tym trybie zdjęcia można robić w dowolnym momencie, także wtedy, gdy obraz nie jest ostry.

Obiektyw AF-P Podczas korzystania z obiektywu AF-P (0 Zgodne obiektywy z procesorem) w trybie ręcznego ustawiania ostrości, wskaźnik ostrości (I) będzie migać w wizjerze (lub, w trybie podglądu na żywo, pole AF będzie migać na monitorze), ostrzegając, że dalsze obracanie pierścienia ostrości w aktualnym kierunku nie spowoduje ustawienia ostrości na obiekt.

Wskaźnik ustawienia ostrości (fotografowanie z użyciem wizjera)

Korzystając ze wskaźnika ostrości w wizjerze można sprawdzać, czy ostrość jest ustawiona na obiekt znajdujący się w wybranym polu AF (pole AF można wybrać dowolnie spośród dostępnych 11 pól). Po ustawieniu aparatu w taki sposób, aby obiekt znalazł się w wybranym polu AF, naciśnij spust migawki do połowy i obracaj pierścieniem ustawiania ostrości na obiektywie, aż zostanie wyświetlony wskaźnik ostrości (I). Zwróć uwagę, że w przypadku obiektów wymienionych w „Uzyskiwanie dobrych rezultatów z użyciem autofokusa” (0 Uzyskiwanie dobrych rezultatów z użyciem autofokusa), wskaźnik ostrości może być czasami wyświetlany, mimo że ostrość nie jest ustawiona na obiekcie. Sprawdź ostrość w wizjerze przed zrobieniem zdjęcia.

Odległość hiperfokalna i głębia ostrości wyjaśnione w fotografii krajobrazowej

Obejrzyj wideo: wyjaśnienie hiperfokalnej odległości i głębi ostrości

Większość fotografów uwielbia fotografowanie krajobrazów, ponieważ daje to możliwość wyruszenia aparatu na wieś, ale często trudno jest uzyskać tak ostre zdjęcia, jak chcesz. To nie tylko kwestia ustawienia małej przysłony i używania statywu, trzeba mieć pełną kontrolę nad głębią ostrości.

• Więcej wskazówek dotyczących fotografowania: jak robić zdjęcia czegokolwiek

• Fotografia krajobrazowa wskazówki i techniki

Głębia ostrości to zakres ostrości przed i za głównym obiektem. Przy małej głębi ostrości tło szybko traci ostrość. Jest to świetne rozwiązanie na przykład do robienia portretów, gdy chcesz skoncentrować uwagę na obiekcie. Jednak w fotografii krajobrazowej tematem jest cała scena i chcesz uzyskać jak największą głębię ostrości, aby wszystko na zdjęciu było ostre, od kwiatów i kamieni u twoich stóp po odległą linię drzew na horyzoncie.

Na głębię ostrości wpływa wiele czynników. Ogniskowa lub ustawienie zoomu obiektywu to jeden. Ustawienie szerokokątne zapewni większą głębię ostrości, podczas gdy ustawienie teleobiektywu zapewni mniejszą. Otwór obiektywu też ma znaczenie. Szerokie otwory przysłony zapewniają płytką głębię ostrości, a małe przysłony zapewniają większą głębię ostrości.

Wiele zależy od tego, na czym się skupisz. Jeśli fotografowany obiekt znajduje się blisko aparatu, głębia ostrości będzie dość płytka, ale jeśli będzie dalej, głębia ostrości wzrośnie. Podobnie jak wiele teorii fotograficznych, wszystko zaczyna nabierać sensu, gdy faktycznie je wypróbujesz i zobaczysz rezultaty na swoich zdjęciach.

Jest też sposób, aby znacznie uprościć głębię ostrości podczas fotografowania krajobrazów. Nazywa się to „odległością hiperfokalną” i jest szczegółowo wyjaśnione na końcu tego samouczka.

1. Efekty powiększania

Jeśli sfotografujemy tę scenę standardowym obiektywem kitowym Nikona D3100 z najszerszą ogniskową, nie wydaje się, aby w ogóle występował problem z głębią ostrości - wszystko jest ostre. Jeśli jednak przybliżymy maksymalną ogniskową obiektywu 55 mm, zobaczymy, że tylko nasz obiekt jest ostry, a zarówno tło, jak i pierwszy plan są rozmyte.

2. Przełącz na priorytet przysłony

Podoba nam się ta kompozycja, a użycie dłuższej ogniskowej to jedyny sposób, aby to osiągnąć, więc jeśli chcemy mieć większą głębię ostrości, potrzebujemy mniejszego otworu obiektywu. Jeśli fotografujesz w trybie P (Program), aparat automatycznie wybiera przysłonę obiektywu i czas otwarcia migawki, więc zamiast tego musisz przełączyć się na tryb A (preselekcja przysłony).

3. Zmień przysłonę obiektywu

Teraz obracaj głównym pokrętłem sterowania, aby wybrać ustawienie przysłony. Jest to wyświetlane na wyświetlaczu LCD stanu na górze lub na głównym wyświetlaczu LCD z tyłu aparatu. Ustawiliśmy tutaj przysłonę na f / 16. Mógłbyś ustawić go na mniejszy, ale jakość obrazu zaczyna spadać z powodu „efektów dyfrakcji”.

4. Zobacz różnicę

Przy f / 5.6, najszerszym dostępnym przy tym ustawieniu zoomu, zarówno tło, jak i rośliny na pierwszym planie są nieostre, ale przy f / 16 znacznie większa część sceny jest ostra. Możemy jednak jeszcze bardziej zwiększyć głębię ostrości, dostosowując miejsce, w którym się skupiamy…

5. Zmaksymalizuj głębokość

Sztuczka polega na tym, aby nie skupiać się ani na pierwszym planie, ani w tle. Jeśli skupisz się na pierwszym planie, tło będzie nieostre, a jeśli skupisz się na szczególe w tle, pierwszy plan będzie rozmyty. Aby oba były ostre, musisz skupić się między nimi.

6. Wybierz punkt skupienia

Można to zrobić na dwa sposoby. Jednym z nich jest pozostawienie aparatu ustawionego na autofokus, ale ręczne ustawienie pola AF. Może okazać się, że łatwiej będzie przełączyć się do trybu podglądu na żywo i za pomocą przycisku wielofunkcyjnego ustawić punkt ostrości w wybranym miejscu - powinno znajdować się mniej więcej na jednej trzeciej wysokości kadru.

7. Sprawdź liczby

Możesz też przełączyć się na ręczne ustawianie ostrości i użyć aplikacji takiej jak Field Tools, aby obliczyć odległość hiperfokalną. Powoduje to umieszczenie odległych obiektów na najdalszej granicy głębi ostrości, maksymalizując w ten sposób głębię ostrości. Przy ogniskowej 55 mm i aperturze f / 16 nasza aplikacja mówi, że musimy ustawić ostrość na 9,5 m…

08 Ustaw obiektyw

Do tego potrzebny jest obiektyw ze skalą odległości. Nie wszystkie obiektywy go mają (na przykład kitowy obiektyw Nikon 18-55 mm nie), ale wiele innych ma. Skorzystaj z oceny, jeśli oznaczenia są daleko od siebie - obliczenia głębi ostrości sprawiają, że brzmi to jak precyzyjna nauka, ale ostrość spada powoli, więc nie musisz być ultraprecyzyjny.

Tabele odległości hiperfokalnych

Aby skorzystać z tych tabel, sprawdź przysłonę i ogniskową, których używasz dla swojego typu aparatu - mamy jedną dla pełnoklatkowych czujników 35 mm i jedną dla czujników przycinania APS-C. Dzięki temu dowiesz się, na jaką odległość należy ustawić ostrość (odległość hiperfokalna), aby uzyskać zarówno ostry jak duży obszar pierwszego planu, jak i horyzont (nieskończoność). Uzyskany zakres głębi ostrości jest pokazany w nawiasach.

Zachowaj wydruk tabel w torbie - lub skopiuj je do telefonu.

Pełnoklatkowe aparaty 35 mm

Aparaty z czujnikiem przycięcia APS-C

Więcej filmów:

147 technik fotograficznych, porad i wskazówek dotyczących robienia zdjęć czegokolwiek

Jak używać stopniowanego filtra ND do oszałamiającej fotografii krajobrazowej

Fotografowanie zorzy polarnej: wskazówki i techniki tworzenia oszałamiających zdjęć

Fotografowanie zachodów słońca: wskazówki i ustawienia umożliwiające uzyskanie doskonałych zdjęć

Przewodnik pomocniczy

Szczegóły dotyczące ustawień

S (Pojedynczy AF):

Opisywany produkt blokuje ostrość po zakończeniu procedury ustawiania ostrości. Używaj tej opcji, gdy obiekt się nie porusza.

A(Automatyczny AF):

Opcje [Pojedynczy AF] i [Ciągły AF] są przełączane zgodnie z ruchem obiektu. Naciśnięcie przycisku migawki do połowy spowoduje, że opisywany produkt zablokuje ostrość na obiekcie po wykryciu, że jest on w bezruchu, i dalej będzie ustawiać ostrość na nim, gdy zacznie się on poruszać. W trybie zdjęć seryjnych, począwszy od drugiego zdjęcia w opisywanym produkcie automatycznie ustawiany jest tryb Ciągły AF.

C (Ciągły AF):

Urządzenie ciągle ustawia ostrość, dopóki przycisk migawki jest wciśnięty do połowy. Tej opcji użyj, gdy obiekt porusza się. W trybie [Ciągły AF], sygnał dźwiękowy nie sygnalizuje ustawiania ostrości przez aparat.

DMF (Ostrość DMF):

Po przeprowadzonym automatycznym ustawianiu ostrości można wykonać precyzyjną regulację ręcznie, co pozwala szybciej ustawić ostrość na obiekcie niż w przypadku ręcznego ustawiania ostrości od samego początku. Jest to przydatne na przykład w trybie makro.

MF (Ostrość ręczna):

Ręczne ustawianie ostrości. Jeżeli nie można uzyskać ostrości na danym obiekcie przy użyciu autofokusu, należy skorzystać z ręcznego ustawiania ostrości.

Obróć czołowy pierścień obiektywu, aby ustawić ostrość ręcznie w trybie bezpośredniej ręcznej regulacji ostrości lub w trybie ręcznego ustawiania ostrości.

Wskaźnik ostrości

(zapalony):

Obiekt jest ostry i ostrość jest zablokowana.

(miga):

Obiekt nie jest ostry.

(zapalony):

Obiekt jest ostry. Ostrość będzie stale regulowana zgodnie z przemieszczaniem się obiektu.

(zapalony):

Trwa ustawianie ostrości.

Ogranicznik zakresu ostrości

Gdy przełącznik ogranicznika zakresu ostrości jest nastawiony na „∞-3m”, aparat ustawia ostrość na obiektach w odległości co najmniej 3 m w trybie fotografowania z teleobiektywem (fotografowanie przy odpowiedniku ogniskowej 150 mm w aparacie małoobrazkowym (35 mm) lub większym). Funkcja ta pozwala szybciej ustawić ostrość na odległych obiektach, rezygnując z ustawiania ostrości na bliskich obiektach w trybie fotografowania z teleobiektywem.

Ikona wskazująca stan ogranicznika zakresu ostrości jest wyświetlana na monitorze.

: Ogranicznik zakresu ostrości nie jest stosowany. Aparat ustawia ostrość w całym zakresie odległości fotografowania.

: Stosowany jest ogranicznik zakresu ostrości. Aparat ustawia ostrość w ograniczonym zakresie, od około 3 m do nieskończoności.

Gdy przełącznik ogranicznika zakresu ostrości jest nastawiony na „∞-3m” w innym trybie niż teleobiektyw (fotografowanie przy odpowiedniku ogniskowej aparatu małoobrazkowego (35 mm) mniejszej niż 150 mm), pojawi się symbol i aparat będzie ustawiał ostrość w całym zakresie odległości fotografowania.

Obiekty, na których trudno ustawić ostrość w trybie autofokusu

Write a Comment