Stałka czy zoom? Jaki obiektyw wybrać?

Jaki obiektyw wybrać do lustrzanki cyfrowej

Typowe sposoby użytkowania różnych rodzajów obiektywów

Obiektyw lustrzanki cyfrowej należy wybierać pod kątem rodzaju fotografowanych obiektów oraz zdjęć, jakie będą robione. Im dokładniej można określić przeznaczenie obiektywu, tym trafniejszy będzie wybór. Wpłynie to również korzystnie na jakość robionych zdjęć i ograniczy ryzyko zakupu obiektywu niezgodnego z potrzebami użytkownika. Poniżej wymieniono kilka czynników, które warto wziąć pod uwagę podczas wybierania obiektywu, oraz informacje na temat obiektywów najczęściej używanych w określonych obszarach fotografii.Wybierając obiektyw, należy kierować się rodzajem matrycy aparatu, ponieważ rejestrowany na niej kąt widzenia zależy od formatu (DX lub FX). Matryce FX pozwalają uzyskać niemal taki sam kąt widzenia, jak format 35 mm. Obiektywy formatu DX zapewniają powiększenie 1,5 raza większe niż format 35 mm. Dlatego używając obiektywu o ogniskowej 50 mm z cyfrową lustrzanką formatu DX, można osiągnąć odpowiednik kąta widzenia uzyskiwany przy użyciu obiektywu o ogniskowej 75 mm z aparatem formatu 35 mm (50 mm x 1,5 = 75 mm).Użyj symulatora Nikon Lens Simulator , aby sprawdzić, jak wybór modelu aparatu i obiektywu wpływa na zdjęcia.Zaletą obiektywów z zoomem jest ich wszechstronność. Wszechstronność ta jest bardzo przydatna w wielu różnych warunkach fotografowania. Obiektywy z zoomem doskonale sprawdzają się, gdy nie wiesz z wyprzedzeniem, w jakich warunkach będziesz fotografować i potrzebujesz wszechstronności — na przykład, gdy chcesz wykonywać zdjęcia krajobrazowe oraz portretowe za pomocą jednego obiektywu. Używanie zoomu pozwala ograniczać wymiany obiektywu, a tym samym sytuacje, w których do komory lustra lub matrycy aparatu może dostać się kurz.AF-S NIKKOR 24—70 mm f/2,8G ED Obiektyw z zoomemAF-S NIKKOR 50 mm f/1,4G Obiektyw o stałej długości ogniskowej (Obiektyw stałoogniskowy)Jedną z największych zalet obiektywów o stałej ogniskowej jest ich rozmiar i masa. Obiektywy stałoogniskowe najczęściej są mniejsze i lżejsze. Są one przeznaczone do konkretnych celów, dlatego instaluje się w nich mniej soczewek. Dzięki temu są lżejsze niż obiektywy z zoomem, które są co prawda bardziej wszechstronne, ale również wyposażone w więcej grup soczewek. Obiektywy stałoogniskowe mają też zazwyczaj większy maksymalny otwór przysłony (f1,4 do f2,8). Doskonale sprawdza się on podczas fotografowania bez statywu przy słabym oświetleniu, ponieważ pozwala zamrozić obiekt bez drgań i poruszeń powodowanych przez długie czasy ekspozycji. Obiektywy stałoogniskowe z dużymi otworami przysłony pozwalają też uzyskiwać małą głębię ostrości, która jest przydatna w wypadku zdjęć portretowych, gdzie ostrość ustawia się na obiekcie, a nie tle. Duże otwory przysłony w obiektywach stałoogniskowych sprawiają, że do wnętrza obiektywu dociera więcej światła, dzięki czemu podczas ustawiania ostrości za pomocą wizjera fotografowane obiekty są wyraźniejsze, a zdjęcia bardziej ostre.Obiektyw z zoomem AF-S NIKKOR 24—70 mm f/2,8G ED po ustawieniu maksymalnej wartości przysłony f/2,8Obiektyw o stałej długości ogniskowej (stałoogniskowy) AF-S NIKKOR 50 mm f/1,4G po ustawieniu maksymalnej wartości przysłony f/1,4

wywoływanie zdjęć online

Po krótkim wprowadzeniu do świata obiektywów, opisu działania i funkcjonalności, dziś nadszedł czas na podział obiektywów. Każdy rodzaj obiektywu jest dostosowany do wymagań użytkownika i ma spełniać określone zadania.

Najbardziej podstawowy jest podział obiektywów na stałoogniskowe i zmiennoogniskowe. Te pierwsze wyróżniają się ustaloną, niezmienną długością ogniskowej. W obiektywach zmiennoogniskowych (tzw. zoomy) długość ogniskowej możemy regulować zgodnie z zakresem dostępnym w danym obiektywie.

Obiektywy stałoogniskowe

Obiektywy makro (o skali odwzorowania 1:2 lub większej) – odznaczają się zróżnicowanym zakresem ogniskowych i jasnością od f/2.8 do f/3.5. Używane głównie do makrofotografii, w której chodzi o wierne odwzorowanie wielkości fotografowanego obiektu (a najczęściej są to drobne kwiatki czy owady). Cenione są także przez portrecistów, dzięki precyzyjnemu oddaniu ostrości i jakości zdjęć.

Stałoogniskowy standard (optyka o ogniskowych z przedziału 35-60 mm w przeliczeniu na pole widzenia aparatu małoobrazkowego) – mówiąc najogólniej, obiektywy te oferują obraz i perspektywę przybliżone do sposobu postrzegania świata przez ludzkie oko. Najczęściej wybieranym modelem z tej grupy są te o ogniskowej 50 mm (najczęściej f/1,8), które charakteryzują się wysoką jakością obrazu, a jednocześnie – bardzo atrakcyjną ceną.

Obiektywy portretowe (zakres ogniskowych 85–135 mm) – szkła o jasności f/1.8 – najcześciej jest to jednak f/1.4. Odznaczają się bardzo wysoką jasnością optyczną, świetną jakością obrazu, co pozwala na tworzenie unikalnych ujęć.

Obiektywy typu rybie oko (ang. Fish-Eye) – charakteryzują się dużym polem widzenia (od 100 do 180 stopni). Efektem jest obraz o ewidentnie kulistej strukturze. Wykorzystywane w fotografii krajobrazów i wnętrz.

Supertele (obiektywy długoogniskowe, których zakres ogniskowych wynosi najczęściej od 200 do 600 mm, ale zdarzają się też konstrukcje 1200 mm) – bardzo duże, jasne dla fotografów sportowych i przyrodniczych. Ich zaawansowane odpowiedniki wykorzystywane są w fotografii astrologicznej.

Obiektywy zmiennoogniskowe (zoomy)

Obiektywy kitowe – uniwersalne obiektywy, które sprzedawane są w komplecie z aparatem („kit” to z angielskiego – zestaw). Zoomy o zakresie ogniskowych od szerokiego kąta widzenia (odp. 24 lub 28 mm w aparacie małoobrazkowym), przez standard, po portretowe (odp. 70-85 mm). Nie zachwycają jakością optyczną, choć niekiedy – w niektórych systemach – bywa ona całkiem zadowalająca.

Szerokokątne obiektywy (zakres ogniskowych lokujący się najczęściej w okolicach 10-24 mm w zależności od systemu) – dają szerokie pole widzenia, jednak – w przeciwieństwie do Fish Eye – obraz, który dają nie odznacza się kulistymi zniekształceniami. Dzięki temu dają bardziej rzeczywiste odwzorowanie rzeczywistości. Używane głównie w fotografii krajobrazu i wnętrz.

Teleobiektywy reporterskie (zakres ogniskowych 24–70 mm i 70–200 mm stałej jasności wynoszącej najczęściej f/4 lub f/2.8) – zoomy uniwersalne, używane głównie przez fotoreporterów dzięki solidnej konstrukcji, stabilizacji obrazów i napędzie AF. Jedne z najczęściej używanych szkieł wśród profesjonalistów.

Stałka czy zoom? Jaki obiektyw wybrać?

Obiektyw stałoogniskowy czy zoom? Który lepszy? Który warto kupić? Który będzie lepszym obiektywem dla amatora, a który dla profesjonalisty?

Jak przeczytacie w naszym poradniku o tym, jaki obiektyw kupić i na co zwracać uwagę, na rynku mamy wiele obiektywów o różnym zakresie ogniskowych. Każdy z nich da się zakwalifikować do jednej z dwóch grup – stałoogniskowych i zmiennoogniskowych, czyli zoomów. Który z nich jest lepszy? Który warto kupić?

Zalety i wady obiektywu typu zoom

Na początku warto zastanowić się, co nam oferuje stałka, a co może nam dać zoom. Obiektywy zmiennoogniskowe to przede wszystkim wygoda fotografowania – wszak możemy stanąć w jednym miejscu i kadrować w całym zakresie ogniskowych. Obiektyw o stałej ogniskowej zmusza nas do poruszania się, co nie zawsze jest możliwe. Dlatego przy dynamicznych sytuacjach, na przykład na boisku, zoom będzie zwykle lepszym wyborem. Stałka – zoom 0:1.

Niestety, na wygodzie zazwyczaj kończą się zalety zoomów. Obiektywy o stałej ogniskowej i dużym otworze względnym to zazwyczaj skomplikowane konstrukcje. Konstrukcja zooma o stałym otworze względnym to jeszcze większe wyzwanie dla konstruktorów, zatem te produkty zawsze będą droższe od stałek.

Zalety i wady obiektywu stałoogniskowego

Jeśli mowa o otworze względnym, to tutaj stałki przodują. Stosunkowo proste i tanie konstrukcje, dostępne w każdym systemie w granicach 500-600 złotych (np. Canon EF 50mm f1.8) nie są najjaśniejsze.

Dla stałek przysłona typu f1.4, jak w Sony 50mm f1.4 to nic nadzwyczajnego – istnieją przecież konstrukcje typu Canon EF 50mm f1.2L USM a udało się także stworzyć obiektywy o otworze względnym f0.95, jak na przykład Mitakon Speedmaster 50mm f0.95.

Dla porównania jasny zoom to popularny Canon EF 70-200 f2.8 L USM, więc względem otworu f1.4 różnica wynosi 2EV. Oznacza to, że można zejść z czułości ISO3200 do ISO800! Różnica w głębi ostrości też będzie kolosalna.

W przypadku rozważań nad zoomem i stałką pojawia się kwestia jakości produkowanego obrazka. Przyjęło się że obiektywy stałoogniskowe lepiej sobie z tym radzą i zdjęcia z takich szkieł są po prostu lepsze. W dzisiejszych czasach obiektywy zmiennoogniskowe są na prawdę dopracowane i nie odstają od stałek, jednak w przypadku obiektywów nieco starszych, albo o dużym zakresie ogniskowych, na przykład 18-250, różnica ta zazwyczaj będzie widoczna.

Jaki obiektyw kupić?

Jeśli zależy nam na jakości obrazka, jasności, małej głębi ostrości powinniśmy wybrać stałkę. Niestety, to rozwiązanie ma też pewne wady – żeby zmienić ogniskową musimy przepiąć obiektyw i przede wszystkim nosić ich kilka w torbie. W plecaku fotografa powinny znaleźć się zatem i stałki i zoomy, takie jak Sony SAM 35mm f1.8, Nikkor AF 50mm F1.8 D czy Tamron 70-200 f2.8 DI LD.

Przede wszystkim jednak nauczmy się robić zdjęcia z głową. Wszak na boisku ze stałką też można wiele zwojować!

Write a Comment