Przysłona w aparacie. Co to jest przepona? Jak ustawić przysłonę.
Przysłona w aparacie fotograficznym
W czasie moich ostatnich warsztatów fotograficznych, które odbyły się 02.12.2018 w Manu Studio, z podstaw fotografii produktowej większość osób w ankiecie zaznaczyła, że ma problem z obsługą swojego aparatu.
Często jest tak, że posiadając lustrzankę nie wykorzystujemy jej potencjału. Robimy zdjęcia jedynie w trybie automatycznym. Nie wiemy jak wyłączyć lampę błyskową, ani co oznaczają pozostałe opcje aparatu.
Tak oto powstał pomysł na kolejny kurs, który odbędzie się (na żywo) po raz kolejny w Manu Studio 23-24.02 w Białymstoku z “Podstaw obsługi aparatu”. Będzie to łącznie 10h warsztatów, podzielonych na część praktyczną i teoretyczną.
Dodatkowo pomyślałam sobie, że skoro tyle osób ma problem z oswojeniem swojego aparatu, to może warto zrobić o tym też cykl postów na bloga? Może w ten sposób pomogę też większej ilości osób i choć trochę sprawię, że przestaną się bać wyciągać co najlepsze z własnego sprzętu.
Dziś na ruszt zatem wezmę przysłonę, jako część trójkąta ekspozycji.
Głębia ostrości dla początkujących
Pisząc o konkretnym zjawisku, warto zacząć od podania jego definicji. Cyprian w swoim nieśmiertelnym podręczniku z 1953 roku pisze następująco: „Głębią ostrości nazywamy zdolność obiektywu oddawania na filmie ostrych obrazów przedmiotów położonych w rozmaitych odległościach od obiektywu, a więc nie leżących w płaszczyźnie nastawienia ostrości”. Jeśli zmienimy „film” na „matrycę”, mamy definicję przydatną również dziś.
Każdy widział zdjęcia, na których ostre jest wszystko – od przedniej soczewki obiektywu po dalekie plany. Z kolei na innych ostre są jedynie elementy znajdujące się dokładnie w płaszczyźnie ustawienia ostrości. W jaki sposób regulować zasięg głębi ostrości i jak ją wykorzystać do swoich celów? Na przykładzie głębi ostrości widać, że „postęp” w fotografii nie zawsze oznacza „rozwój”. Dzisiejsze aparaty dla amatorów fotografii są niewątpliwie lepsze od tych z początku XX wieku. Wtedy problemem było m.in. właśnie odpowiednie ustawienie ostrości. Osoby, które to umiały, zasługiwały na miano zawodowców. Teraz ostra jest zazwyczaj cała klatka. Od A do Z. Zawodowcami zaś nazywamy tych, którzy umieją wprowadzić do kadru troszkę nieostrości.
Trzeba też podkreślić, że głębia ostrości jest składową zdjęcia, która powstaje na etapie samego fotografowania. Bardzo trudno (choć jest to oczywiście możliwe) wprowadzać ograniczoną głębię na etapie obróbki komputerowej. Umiejętność posługiwania się głębią ostrości to cecha wyróżniająca prawdziwych fotografów.
Rozmiar ma znaczenie
Głębia ostrości zależy od trzech czynników: ogniskowej obiektywu, wielkości przysłony oraz odległości od fotografowanego obiektu.
Im dłuższa ogniskowa obiektywu, tym mniejsza głębia ostrości. W moich czasach znaczenie terminu „ogniskowa” rozumiał każdy, kto podpalał papier lub leśną ściółkę soczewką wyniesioną z pracowni fizycznej. Soczewka, którą trzeba trzymać daleko od powierzchni zapalanego materiału, to soczewka o długiej ogniskowej. Ta, która skupia załamywane promienie tuż za sobą, to soczewka krótkoogniskowa. Każdy obiektyw fotograficzny to nic więcej jak zespół soczewek skupiających światło. Ma więc swoją ogniskową, która w zależności od fizycznych rozmiarów matrycy daje określony kąt widzenia.
Trzeba jednak pamiętać, że ogniskowa to wielkość bezwzględna – wartości podanej zazwyczaj w milimetrach nie należy mylić z tzw. ekwiwalentem ogniskowej. Zwłaszcza na małych kompaktach podaje się czasem odpowiednik ogniskowej dla formatu małoobrazkowego. Wprowadza to niestety sporo zamieszania, często bowiem nawet nie zdajemy sobie sprawy z rzeczywistej ogniskowej stosowanego obiektywu.
Przysłona w aparacie. Co to jest przepona? Jak ustawić przysłonę.
Co to jest przepona?
Przysłona jest łatwa. W skrócie, Przysłona to urządzenie w obiektywie, które kontroluje ilość światła.
Dla lepszego zrozumienia działania takiego urządzenia podam przykład z życia. Kiedy ludzie patrzą na słońce, mrużą oczy, to znaczy zmniejszają szczelinę, przez którą przechodzi światło. Gdyby ludzie nie mrużyli oczu, słońce paliłoby siatkówkę silnym światłem. W nocy musisz zrobić coś przeciwnego - otwórz szerzej oczy, aby uchwycić więcej światła, podczas gdy źrenice również się rozszerzają. Oczy z dużymi źrenicami mają wiele zwierząt, które muszą dobrze widzieć w nocy.
Często przepona jest również nazywana „jasność' lub 'otwór' lub „względna apertura” lub 'liczba F„. Te pojęcia są ze sobą ściśle powiązane i dla wielu fotografów są synonimami. Ale wśród nich są małe różnice, opisane poniżej.
Przysłona obiektywu to stosunek efektywnej przysłony obiektywu do ogniskowej obiektywu. Odwrotność względnej dziury nazywa się wartość przysłony lub numer apertury.
Apertura względna obiektywu jest wyrażana liczbowo jako stosunek lub ułamek. Dla przykładu weźmy obiektyw z ustawioną aperturą względną 16 razy mniejszą od jego ogniskowej, w efekcie aperturę względną można zapisać liczbowo w następujący sposób: 1:16 lub f1/16 lub f = 1:16 lub F 1:16 itd. re. Nie ma szczególnej różnicy w nagraniu i każdy fotograf zawsze zrozumie, o co toczy się gra.
Jeśli weźmiemy odwrotność apertury względnej, otrzymamy numer apertury. Zwykle to pod tą liczbą fotografowie bezpośrednio rozumieją ogólny termin „przysłona”. Jeśli weźmiemy ten sam obiektyw, który ma ustawioną przysłonę względną 16 razy mniejszą od ogniskowej, to jej wartość przysłony będzie równa 16. A liczbowo można to zapisać w następujący sposób: F16, F/16, 16 ( taka „goła” apertura jest wskazana na tubusie obiektywu). Nie ma znaczącej różnicy w rekordzie.
Niektóre obiektywy mają na korpusie pierścień, który kontroluje przysłonę. Pierścień zwykle posiada oznaczenia składające się wyłącznie z numerów przysłon (pokazane na rysunku poniżej). Prawie wszystkie nowoczesne obiektywy nie mają takiego pierścienia, a przysłoną steruje elektronika i elementy sterujące aparatu.
Zazwyczaj pojęcia „apertura” i „przesłona” są synonimami, ale w rzeczywistości istnieje między nimi pewna zakrystia. Czyli membrana odpowiada tylko za geometryczny jasność (stosunek liniowych wskaźników geometrycznych). I nie tylko apertura, ale także wiele innych czynników jest odpowiedzialnych za ogólną „rzeczywistą aperturę” obiektywu: konstrukcja optyczna obiektywu, procent odbicia i transmisji światła przez obiektyw, spadek liczby f, gdy ogniskowanie na różnych odległościach, procent pochłaniania światła przez fotofiltr itp. Szczegółowe informacje na temat różnicy między pojęciami „apertury” i „apertury” znajdziesz w części dotyczącej „T-stopy".
Membrana jest czasami nazywana także „przysłoną obiektywu” (łac. „Apertura” – „otwór”). Dlatego w wielu aparatach tryb pomiaru ekspozycja с priorytet przysłony nazywa się 'A' lub 'AV'-'Apertura Value” – „Wartość przysłony”. Szczegóły dotyczące tego trybu są opisane w rozdziale 'P, A(AV), S(TV), M".
Należy pamiętać, że rozmiar przedniej soczewki obiektywu, aw rzeczywistości rozmiar przedniego filtra nie ma bezpośredniego związku ze współczynnikiem przysłony obiektywu. Różne obiektywy o tej samej ogniskowej i tym samym maksymalnym otworze przysłony mogą mieć zupełnie różne średnice przedniego obiektywu. Weźmy dla przykładu dwa obiektywy klasy 50 mm F/1.4: Nikon AF Nikkor 50 mm 1: 1.4 D и Sigma 50mm 1:1.4 DG HSM EX. Pierwszy ma malutką średnicę filtra - 52 mm, drugi ma ogromny - 77 mm. Ale ich jasność (praktycznie - maksymalny otwór) będzie taki sam.
Czym jest przepona?
Przez część mechaniczną przesłony rozumie się zmieniający się okrągły otwór w soczewce. Zwykle dziura jest otwierana i zamykana płatkami. Płatki w tym przypadku nazywane są łopatki przepony, a sama przepona - "tęczówka" (z angielskiego „tęczówka” - „tęczówka”). Liczba i okrągłość lameli apertury określa, jak okrągły zostanie uformowany otwór. Im mocniejsze zaokrąglenie przysłony, tym lepiej. Przysłona jest często określana przez profesjonalistów po prostu jako „otwór'ponieważ jest to prawdziwa dziura, która zmienia swój rozmiar i dawkuje ilość światła.
Na co wpływa apertura?
Ilość światła, jaką soczewka może przepuścić w określonym czasie. Aby kontrolować głębię ostrości (DOF) O jasności obrazu w wizjerze optycznym Na jakość obrazu, zwłaszcza jego ostrość, aberracje, winietowanie, bokeh i różne efekty wizualne.
Wpływ na IPIG
Jak się okazało, przysłona wpływa nie tylko na ilość światła, ale także na głębię ostrości. Im mniejsza liczba F, tym mniejsza głębia ostrości. Im większa liczba F, tym większa głębia ostrości. Jest to jedna z podstawowych technik fotograficznych do kontrolowania interesującego miejsca na zdjęciu. Bardzo ważne jest, aby móc zarządzać DOF do portretów, w których musisz skupić się na osobie. Fotografowie makro są doskonale świadomi co to jest GRIP?, muszą strzelać z bardzo szerokich przysłon, aby zwiększyć głębię ostrości. Ogólnie, gdzie napisz o IPIG, piszą też o rozmytym tle. Jak najlepiej robić zdjęcia z rozmytym tłem, możesz przeczytać w moim artykule - Fotografowanie z rozmytym tłem.
Podgląd głębi ostrości
Zazwyczaj nowoczesne aparaty fotograficzne mają możliwość ustawiania ostrości przy pełnej przysłonie. Podczas robienia zdjęcia aparat automatycznie zamyka przysłonę do ustawionej wartości. Aby zobaczyć, jak będą wyglądały obrazy, gdy przysłona jest zamknięta, możesz czasami użyć wzmacniacza przysłony. Pozwala to spojrzeć przez wizjer (optyczny lub elektroniczny) bez obrazu, jak będzie wyglądał obraz, gdy aparat zamknie przysłonę. Możesz przeczytać więcej o podgląd głębi ostrości.
Przysłona poprawiająca obraz
Przysłona to po prostu zmiana wartości przysłony. Kontrolując przysłonę, możesz uzyskać ostrzejszy obraz z obiektywu. Zasadniczo najostrzejszy obraz uzyskuje się gdzieś przy średniej przysłonie danego obiektywu. W najszerszych aperturach obiektywy mają aberrację chromatyczną i winietowanie. Podczas zamykania membrany HA a winietowanie prawie zniknęło. Przy bardzo małych aperturach obiektywy cierpią z powodu utraty ostrości z powodu dyfrakcji. Również podczas zamykania (zmniejszania przysłony) wzrasta nie tylko ostrość, ale także kontrast obrazu. Duża apertura umożliwia bezproblemowe obserwację przez wizjer optyczny, ponieważ obiektyw daje dużo światła, a cały kadr jest dobrze widoczny przez wizjer. Tylko przy dobrym oświetleniu możliwe jest celowanie z aperturą poniżej F5.6 przez wizjer optyczny. Ponadto zdjęcia z większą przysłoną mogą wydawać się jaśniejsze i bardziej nasycone, co jest związane z płynniejszymi przejściami na zdjęciach ciemnych obszarów w jasne obszary.
Bokeh i przysłona są ze sobą na zawsze połączone
Przysłona ma bardzo silny wpływ na wzór bokeh. Zazwyczaj najlepszy efekt bokeh dla obiektywu uzyskuje się przy najszerszej przysłonie. Jednocześnie sama fizyczna dziura jest tak okrągła, jak to tylko możliwe. Gdy membrana jest zamknięta, jej łopatki tworzą inny wielościan zamiast koła. Te wielościany są wyraźnie widoczne w strefie rozmycia. Bardzo często takie wielościany nazywane są nakrętki, podkładki i piły tarczowe.
Ponieważ tanie obiektywy mają niewielką liczbę listków przysłony, zwykle nie więcej niż 5-6, w strefie rozmycia pojawiają się cyfry dokładnie przypominające „nakrętki”. Cenione są te obiektywy, które przy zamkniętych przesłonach dają regularne okrągłe plamy świetlne w strefie rozmycia, na przykład zawierają Nikon AF DC-Nikkor 105mm 1:2 D Kontrola obrazu z rozmyciem lub Tair-11A 2,8/135. Bardzo rzadko można znaleźć dużą liczbę listków przysłony w nowych obiektywach, ale teraz tworzą one bardziej zaokrąglone listki, które nawet przy niewielkiej ich liczbie dają okrągły otwór.
Poniżej znajdują się moje zdjęcia wykonane różnymi aparatami i obiektywami oraz wykonane przy różnych wartościach liczby F. Parametry fotografowania (EXIF) dla każdego zdjęcia są wskazane w dolnym wierszu.
Przysłona w aparatach telefonicznych i innych małych urządzeniach
Przysłona jest mechaniczną częścią obiektywu, nie można tego zrobić programowo. Prawie wszystkie telefony nie mają fizycznej apertury. Wiele „mydelniczek” również nie ma diafragmy. Jak być? Zazwyczaj aparat w takich urządzeniach dawkuje tylko ilość światła wytrzymałość i zmienność wartości ISO, a sama wartość przysłony jest stale ustawiona na wartość maksymalną. Na przykład w mojej Nokii 7610 jest wskazane, że F2.8, ponieważ aparat zawsze strzela przy F2.8.
Jak wyregulować przysłonę w aparacie?
W aparatach odpowiada za przysłonę liczba f (liczba przysłony). Pokazuje, ile razy średnica apertury względnej jest mniejsza niż ogniskowa obiektywu, na obiektywie jest zapisana jako f1/1.4 lub f1/5.6, czasami można znaleźć pisownię f=1:6.3 lub 1: 5.6, czyli f/16, f/3.2. Często obiektywy lub aparaty są oznaczone tylko jedną liczbą przysłony, np. „1.4” lub „16.0”. Zwykle numer apertury jest pisany dużą literą „F” bez ułamków, na przykład F 8.0, a względna apertura jest częściej pisana małą literą „f”, na przykład f 1:11 (można użyć dowolnej pisowni ). Najłatwiejszym sposobem regulacji przysłony jest ustawienie aparatu w trybie priorytetu przysłony. Na głównym pokrętle sterowania kamery lub w menu kamery ten tryb jest oznaczony jako „A” lub „AV”. Aby ułatwić zapamiętanie, możesz po prostu powiedzieć: przysłona - musisz więc włączyć tryb „A”. Zapisano szczegółowe informacje na temat kreatywnego trybu priorytetu przysłony tutaj.
Soczewki „jasne” i „ciemne”, „szybkie” i „wolne”
Maksymalna wartość przysłony określa, jak bardzo obiektyw może być używany w złych warunkach oświetleniowych. Obiektywy „z przysłoną” lub „jasne” to te z dużymi przysłonami, zwykle wartość F powinna być poniżej 2.8. Oznacza to, że nazywane są obiektywy o maksymalnych otworach przysłony F1.4, F1.8, F2.0, F2.2, F2.5, F2.8 otwór lub po prostu światło. Wszystko poniżej F1.4 nazywa się Super szybko. Superszybkie obiektywy obejmują Nikon 50mm f / 1.2 Nikkor AI-S lub Obiektyw Canon FD 55mm f / 1.2 SSC. Obiektywy o wartości przysłony od F/2.8 do F/5.6 nazywane są zwykłymi średni otwór soczewki, takie soczewki obejmują Nikon 24-85mm f / 2.8-4DAFIF Nikkor lub Nikon 300mm f / 4.5 Nikkor-H Nippon Kogaku Japonia Auto Non-AI. Obiektywy o maksymalnym otworze względnym mniejszym niż F/5.6 nazywane są o niskiej aperturze lub 'ciemny„. Te soczewki obejmują MS MTO-11 1000mm F10.0. Nawiasem mówiąc, bardzo trudno jest zrobić szybki zoom, bardziej szczegółowo tutaj.
Ponieważ przysłona wpływa na prędkość fragmenty, wtedy obiektywy nadal dzielą się na szybkie i wolne. Rozumie się, że szybki obiektyw oznacza, że można go używać do robienia zdjęć z krótkim wytrzymałość (z „szybko” wytrzymałość). A pod powolnym fakt, że z jego pomocą można zrobić zdjęcie z długim ('slow' wytrzymałość). Jeśli naprawisz wartość ISO, zależy to od przysłony fragment, a im jaśniejszy obiektyw, tym jest szybszy. A im ciemniejszy obiektyw, tym wolniejszy.
Różnica w jasności
Różnica w wartościach przysłony i innych zmiennych fotograficznych jest zwykle mierzona w stopniach. Przy zmianie przysłony o jeden stopień fragment zmieni się za dwa razy. Ponadto, zmieniając przysłonę o jeden stopień, zamiast czasu otwarcia migawki można zmienić ISO dwukrotnie. Bardzo ważną uwagą jest to, że różnica w wartościach przysłony nie jest liniowa, ale kwadratowa. Weźmy dwa otwory F / 5.6 i F / 2.8, wydaje się, że różnica w stosunku przysłony geometrycznej wynosi 5.6 / 2.8 u2d XNUMX razy, ale to nieprawda. Na jasność dotyczy to obszaru koła utworzonego przez przeponę, a nie jego średnicy. Liczba F jest związana tylko ze średnicą. Aby obliczyć różnicę powierzchni, musisz wziąć kwadraty średnic. Dlatego okazuje się, że różnica współczynnika przysłony między F / 5.6 a F / 2.8 wynosi (5,6 * 5,6) / (2,8 * 2,8) u4d XNUMX razy. Oto taka sztuczka. Jak to zapamiętać? Są dwa wyjścia, albo podzielić kwadraty liczb F, albo najpierw podzielić liczby F, a następnie wynik podnieść do kwadratu. Dlaczego nudzę się obliczeniami – ale dlatego, że fotografowie amatorzy często nie mają pojęcia, ile razy jeden obiektyw jest „jaśniejszy” lub „ciemniejszy” niż inny.
Doświadczeni fotografowie wiedzą również o tak zwanej serii liczb przysłony, w której dwie sąsiadujące ze sobą liczby F różnią się o jeden punkt.
Seria liczb F: 1, 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22, 32, 46 itd.
Złota zasada:
Przysłona i czas otwarcia migawki są powiązane złotą zasadą. Aby zachować poprawność ekspozycja przy tym samym ISO musisz albo zamknąć przysłonę i zwiększyć szybkość migawki, albo odwrotnie, otworzyć przysłonę i zmniejszyć szybkość migawki.
Zamknij, otwórz, zwiększ spadek - nie musisz się mylić
Wszystko jest bardzo proste. Zamknięcie lub zmniejszenie apertury oznacza zwiększenie liczby F. Była apertura F2.8, kiedy była zamknięta, stała się F5.6, była zamknięta jeszcze mocniej, stała się F16.0 itd. Na przykład znaleziono zdanie „zakrył dziurę o dwie stopy”, jest ono rozszyfrowane w następujący sposób: „powiększyło liczbę F i zmniejszyło powierzchnię dziury 4 razy”. Najważniejsze, żeby się nie pomylić, gdy przysłona się otwiera, liczba F maleje. A kiedy przysłona się zamyka, liczba F wzrasta. Na przykład była przysłona F32.0, kiedy została otwarta, stała się F8.0, a kiedy została otwarta jeszcze mocniej, stała się F5.6.
Co robić - nic nie jest jasne
Jeśli masz lustrzankę cyfrową, obróć aparat do tyłu tak, że patrzysz na obiektyw, wciśnij spust migawki (zrób zdjęcie) i zobaczysz, jak otwór w obiektywie zamyka się i otwiera – tak działa przysłona. Jeśli patrzyłeś w obiektyw i nic nie widziałeś, poniżej znajduje się film w zwolnionym tempie, który wyraźnie pokazuje, jak działa przysłona podczas fotografowania. Na filmie płatki zbliżają się do F/16 i tworzą bardzo „mały otwór”:
Fotografuję głównie na systemie Nikon, więc mam na stronie kilka ciekawych artykułów o zawiłościach przysłony w aparatach Nikon:
odkrycia
Komentarze do tego posta nie wymagają rejestracji. Każdy może zostawić komentarz. Szeroki wybór sprzętu fotograficznego można znaleźć na AliExpress
Przysłona to dozownik strumienia świetlnego, który wpływa na ekspozycja, DOF, jasność wizjera optycznego i jakość obrazu. Ogólnie rzecz biorąc, jeśli nie strzelasz do różnych wartości liczby F, tak naprawdę nie będziesz wiedział, co to jest :)
Przygotowany materiał Arkady Shapoval. Szukaj mnie dalej youtube | Facebook | Instagram | Twitter.
Write a Comment