Pomysły na fotografię domową: zabójcze portrety w Twoim salonie
Portret w plenerze
Wiosna już niebawem zawita do parków i ogrodów zachęcając fotoamatorów do robienia zdjęć. Z pewnością jednym z najczęstszych wybieranym tematem ich zdjęć będzie portret.
Warto więc nim udamy się z naszym modelem w plener zapoznać się z kilkoma zasadami, jakie obowiązują w fotografii portretowej.
Jakie są podstawowe zasady fotografii portretowej?
Należy wybrać odpowiedni obiektyw, dobrać tło oraz poczekać na sprzyjające warunki oświetleniowe.
I to już wszystko. Teraz możemy robić zdjęcia portretowe.
Jaki obiektyw wybrać do fotografii portretowej?
W klasycznym portrecie używa się obiektywów o ogniskowej 80-120 mm i maksymalnie jasnych. Pozwala to szeroko otworzyć przysłonę obiektywu, a tym samym rozmyć tło. Nie bez znaczenia jest tutaj bokeh, jaki tworzy obiektyw, dlatego warto zaopatrzyć się w obiektyw stałoogniskowy i wybrać taki, który w interesujący sposób rozmywa tło. Nie musimy obawiać się przy tym zbyt dużych wydatków, gdyż są to obiektywy używane i nie są przesadnie drogie.
Wybieramy tło do portretu.
Bardzo ważne jest dobranie odpowiedniego tła do portretu. Na wiosnę ciekawie będą wyglądać kwitnące krzewy, czy ukwiecony sad. Pozwoli to nie tylko na uzyskanie „klimatycznego” tła, ale też ciekawych rozmyć na pierwszym planie.
Aby nie odwracać uwagi od portretowanej osoby, najlepiej wybrać tło jednolite lub tak ustawić modela, abyśmy mogli przy pomocy obiektywu stworzyć ładnie rozmyty i harmonizujący z tematem zdjęcia tło. Należy unikać bałaganu w tle. Prowadzi to często do komicznych sytuacji, gdy naszemu modelowi albo modelce wyrastają z głowy słupy oświetleniowe lub inne niepożądane i psujące efekt przedmioty.
Jakie oświetlenie jest najlepsze w fotografii portretowej?
Światło to bardzo ważny element zdjęć portretowych. Starajmy się unikać fotografowania w samo południe, gdyż uzyskamy ostre nieprzyjemne cienie na twarzy. Najlepiej robić zdjęcia w dzień nieco pochmurny, gdy światło jest rozproszone i miękko oświetla naszego modela. Możemy też posłużyć się blendą, aby dodatkowo rozproszyć cienie lub użyć lampy błyskowej, ale tak by tylko minimalnie doświetlić osobę i nie stworzyć ostrych cieni.
Na początek najlepiej fotografować osoby, które znamy i które w naszym towarzystwie czują się swobodnie. Sesja przebiegnie dzięki temu bez stresów, a zarówno my, jak i osoba fotografowana będziemy się dobrze bawić. Dzięki temu uchwycimy ich naturalne i niewymuszone zachowanie.
Najważniejsze wskazówki dotyczące fotografii portretowej.
Zabierz mnie ze sobą obiektyw stałoogniskowy o ogniskowej na przykład 90 mm i maksymalnym otworze przysłony f 2,8 Możemy też eksperymentować i tworzyć portrety obiektywem szerokokątnym efekt będzie nieco komiczny, jeśli podejdziemy zbyt blisko, ale może dać to ciekawe efekty, zwłaszcza jeśli zależeć nam będzie na niebanalnych ujęciach.
Aparat staraj się ustawić w tryb manualny lub najwyżej z preselekcją czasu lub preselekcją przysłony. Ustaw ISO odpowiednie do warunków oświetleniowych i dobierz krótki czas otwarcia migawki. Rób dużo zdjęć. Pozwoli to wybrać interesujące ujęcie.
Fotografia portretowa – Nolife Style
W poprzednich częściach omówiliśmy fotografię krajobrazów, architektury, nocną, makrofotografię i zdjęcia produktowe. Dziś przyszła pora na chyba najbardziej spopularyzowany w dobie smartfonów gatunek.
FOTOGRAFIA PORTRETOWA
Portrety, autoportrety, selfie. Niezależnie od nazwy, chęć uwieczniania ludzkiej twarzy sięga początków istnienia sztuki. Nie inaczej było w przypadku fotografii mobilnej, która dzięki podglądowi z kamery frontowej na ekranie, sprawiła że robienie zdjęć samemu sobie stało się banalnie proste.
PORA NA ZDJĘCIA
Dla fotografii portretowej każda pora jest dobra, ale niektóre bywają lepsze. Tradycyjnie powraca wspomniana w części dotyczącej światła – złota godzina. Słońce nadaje wtedy skórze specyficzny odcień i ładnie podbija kolory. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie by fotografować twarze o innych porach, przy lampach studyjnych czy choćby świetle ulicznych lamp lub neonów. Wszystko zależy od waszej inwencji i pomysłowości.
Dobrym pomysłem jest, wspomniana już przy okazji tematu fotografii produktowej, lampa pierścieniowa. Jej konstrukcja umożliwia robienie zdjęć przez otwór ramki na której umieszczono ledy. Dzięki temu na oczach portretowanej osoby pojawiają się charakterystyczne bliki, a sama lampa nie przeszkadza w kadrowaniu. Mniejsze ring lighty można spokojnie zasilać z power banków, co przydaje się podczas zdjęć w niedoświetlonych plenerach.
USTAWIENIA MANUALNE
Jak zawsze, dla uzyskania najlepszej jakości, ustawiamy najmniejszą dostępną wartość ISO. Czas ekspozycji nie musi być najkrótszym z możliwych, o ile portretowana osoba nie będzie nam się za bardzo ruszała. Niezwykle ważna jest natomiast długość ogniskowej. Użycie szerokiego kąta z bliska skutkuje zniekształceniami, które najlepiej pokazuje poniższe porównanie teleobiektywu, obiektywu podstawowego i szerokokątnego.
Jak sami widzicie – zdecydowanie naturalniej wyglądają proporcje z najdłuższej ogniskowej. Dlatego odradzam autoportrety „z ręki” i proponuję korzystanie ze statywu czy nawet selfie sticka. Zwłaszcza, że te ostatnie można obecnie kupić z wyzwalaczem w uchwycie.
Dodatkowo część smartfonów posiada aktualnie dedykowany tryb portretowy. Pozwala on na rozmycie tła, imitujące zastosowanie obiektywu portretowego o małej wartości przysłony.
Poniżej porównanie tego efektu ze zwykłym zdjęciem.
Jeśli nie boicie się utraty jakości i cyfrowego „ziarna”, możecie pobawić się z wyższym ISO i fotografią czarno-białą. Efekty może nie są tak spektakularne jak w przypadku kliszy czy matryc średnioformatowych, ale mają swój specyficzny klimat. Najlepiej korzystać w tym celu z trybu manualnego, a następnie zastosować desaturację przy obróbce. Gotowe filtry obniżają jakość i wykluczają bardziej zaawansowaną edycję.
KOMPOZYCJA I KADR
Niezależnie od proporcji kadru, warto zastosować zasady z części poradnika poświęconych kompozycji i kadrowaniu. Wiele opracowań poleca budować ujęcia tak, by w jednym z mocnych punktów znalazły się oczy, które nie bez powodu nazywane są zwierciadłem duszy. Spojrzenie może wyrażać różne emocje i dobrze to wykorzystać przy swoich portretach. Nie oznacza to oczywiście, że głównym tematem nie mogą być usta czy włosy. To tylko kwestia waszej koncepcji i pomysłu na kadr. Warto szukać własnej interpretacji nawet tak oczywistego tematu jakim jest portret. Pomóc w tym mogą również rekwizyty o których szerzej napiszę już w następnej części cyklu.
Na koniec garść porad praktycznych:
podobnie jak w przypadku fotografii produktowej możesz wykorzystać jako tło kawałki tapet, karton czy choćby ścianę,
jeśli chcesz uniknąć cieni na tle, odsuń od niego fotografowaną osobę (czasem wystarczy krok do przodu),
zanim skorzystasz ze światła sztucznego, upewnij się że nie jest za mocne i nie wypala na biało skóry,
jeśli kąt obiektywu jest za szeroki – lepiej zrobić szerszy kadr i dociąć niż ryzykować zniekształcenia,
dobry i naturalnie wyglądający makijaż jest lepszy niż wielogodzinna obróbka.
To tyle na dziś. Tradycyjnie zachęcam do oglądania zdjęć, inspirowania się, fotografowania i eksperymentów. Tylko tak możecie rozwijać umiejętność patrzenia, która czyni posiadacza sprzętu fotograficznego fotografem.
Pod poniższym linkiem znajdziecie stale aktualizowaną listę trójmiejskich plenerów fotograficznych, które oznaczyłem na mapach Google, tak by łatwo było do nich dojechać.
LISTA PLENERÓW FOTOGRAFICZNYCH
Światła życzę i tylko udanych kadrów.
__________________
Partnerem technologicznym cyklu jest Motorola.
Wszystkie zdjęcia i zrzuty ekranu wykonano smartfonami tej marki.
Pomysły na fotografię domową: zabójcze portrety w Twoim salonie
W fotografii portretowej nie zawsze chodzi o zbyt skomplikowane ustawienia oświetlenia i jednoczesne wyzwalanie wielu lamp błyskowych; czasami prostota jest równie skuteczna przy robieniu uderzających obrazów.
W tym samouczku będziemy używać skromnego, domowego modyfikatora światła w połączeniu z pojedynczym źródłem światła, aby skutecznie skupić się na naszym przedmiocie. Rezultatem jest dramatyczny portret, który przysięgasz, został nakręcony w studiu!
Jeśli chodzi o konfigurację, wszystko, czego potrzebujesz, to ładna otwarta przestrzeń do robienia zdjęć i jedno źródło światła. Będziemy używać lampy błyskowej Godox V860, ale tę technikę można bardzo łatwo dostosować do użycia ze studyjnymi lampami błyskowymi lub nawet jasną lampą biurkową.
• 10 najlepszych kursów fotografii online
• Wskazówki dotyczące fotografii buduarowej
• Wskazówki dotyczące fotografowania noworodków
• Zdobądź więcej pomysłów na sesje zdjęciowe
Dzieje się tak dlatego, że kluczem do osiągnięcia tego efektu świetlnego niekoniecznie jest samo źródło światła, ale raczej sposób, w jaki je modyfikujemy, aby wygenerować idealną skrzynkę świetlną, aby wyodrębnić określoną część twarzy modelki.
Strzelanie do kroków
01 Ustaw scenę
Znajdź przyjemną otwartą przestrzeń do pracy, najlepiej taką, która ma dużą białą lub neutralną ścianę, na której można strzelać, wolną od półek i ramek na zdjęcia. Alternatywnie możesz użyć białego tła studyjnego lub nawet zwykłego prześcieradła przymocowanego do ściany, aby uzyskać ten sam efekt.
02 Konfiguracja aparatu
Podczas robienia portretów ważne jest, aby używać odpowiedniego rodzaju obiektywu. Obiektyw o ogniskowej 50 mm lub dłuższej jest idealny, aby rysy twarzy modelki nie były zniekształcone. Soczewki szerokokątne zniekształcają twarz i tworzą nierealistyczny wygląd, więc nie fotografuj poniżej 50 mm, chyba że celowo chcesz osiągnąć ten efekt. Używamy obiektywu Sigma 50mm f / 1.4 DG HSM Art.
03 Poziomy oświetlenia
Niezależnie od tego, czy używasz studyjnej lampy błyskowej, lampy błyskowej czy lampy biurkowej, źródło światła musi być wystarczająco jasne, aby przytłumić światło otoczenia w pomieszczeniu. Jeśli Twoje światło nie jest wystarczająco jasne, może być konieczne wyłączenie wszystkich świateł w pokoju i zaciemnienie zewnętrznych okien.
04 Zmodyfikuj światło
Aby uzyskać cienki pasmo światła, będziemy musieli użyć modyfikatora światła, aby zawęzić rozprzestrzenianie się światła. Jeśli masz snoota, dołącz go teraz - jeśli nie, możesz zrobić prosty modyfikator przy użyciu kartonu!
05 Bądź sprytny
Wszystko, czego potrzebujesz, to karton o odpowiednim rozmiarze, gruba czarna karta, nóż rzemieślniczy i trochę taśmy klejącej. Zacznij od wycięcia otworu w jednym końcu pudełka, tak aby główka lampy błyskowej mogła się w nim dobrze wcisnąć. Następnie ostrożnie wytnij małą szczelinę w czarnej karcie - stworzy to efekt świetlny w stylu letterbox. Na koniec wytnij otwór na przeciwległym końcu pudełka i umieść nad nim czarną kartę, zabezpieczając ją taśmą. Umieść modyfikator światła na końcu lampy błyskowej i gotowe!
06 Ustaw oświetlenie
Po podłączeniu modyfikatora światła i nieruchomym obiekcie przesuwaj światło, aż zacznie rzucać na twarz zgodnie z życzeniem. Jeśli lampa błyskowa ma światło modelujące, użyj go, aby Cię poprowadzić. Jeśli tak się nie stanie, zrób kilka zdjęć próbnych i odpowiednio popraw pozycję.
07 Zrób zdjęcie
Zanim zaczniesz robić zdjęcia, upewnij się, że robisz zdjęcia w formacie Raw, ponieważ zapewni to większą elastyczność podczas późniejszej edycji. Możesz dowolnie zmieniać kąt i wysokość światła, aby uzyskać różne efekty, i eksperymentować dalej, podkreślając różne cechy twarzy.
Edycja ujęcia
01 Konwertuj na mono
Zacznij od otwarcia obrazu Raw w programie Photoshop - spowoduje to wyświetlenie interfejsu Adobe Camera Raw. Ustaw suwak Nasycenie na -100, aby usunąć wszystkie kolory i zmienić obraz na czarno-biały.
02 Spłaszcz dźwięki
Zwiększ suwak Czerń do +100, Cienie do +100, a następnie zmniejsz lekko Podświetlenia do około -25. To rozszerzy dynamiczny zakres obrazu, zanim zaczniemy zwiększać kontrast.
03 Zwiększ kontrast
Ustaw Clarity na +100 i Contrast na +60, aby dodać worki głębi do konwersji mono. Jeśli biel na zdjęciu wygląda trochę matowo, zwiększaj suwak Ekspozycja, aż się rozjaśnią.
04 Naostrz do końca
Na koniec przejdź do zakładki Szczegóły (pod histogramem), a następnie ustaw wartość Amount na 50, Radius na 3 i Detail na 50. Upewnij się, że zapisałeś obraz jako i gotowe!
Najlepszy obiektyw 50 mm w 2020 r .: Który „standardowy obiektyw stałoogniskowy” będzie dla Ciebie odpowiedni?
Sigma 50mm f / 1.4 DG HSM | Recenzja
Najlepszy aparat do portretów w 2020 roku: aparaty i obiektywy idealne do portretów
Podstawowe wskazówki dotyczące fotografii portretowej
Write a Comment