Podstawowe zasady fotografowania. Fotografowanie w podróży.

sprawdź różne pozycje! Praktyczne wskazówki Erin Manning

Formalne i nieformalne pozowanie jest sztuką, szczególnie gdy ma na celu zrobienie naturalnie wyglądającego portretu. W każdej sesji portretowej, w zależności od poziomu komfortu fotografowanej osoby oraz wymogów zdjęcia, staram się wykorzystać różne pozy oraz robić spontaniczne, reportażowe ujęcia, a także wcielać w życie pomysły, na które wpadnę w ostatnim momencie.

Istnieją dwa podstawowe ujęcia portretowe: ramiona i głowa (czyli popiersie) oraz trzy czwarte lub pełna sylwetka. Kiedy już przeanalizujesz cechy fotografowanej osoby, czas na usytuowanie jej przed obiektywem i wybór najkorzystniejszego sposobu sportretowania. Są ludzie, którzy potrafią naturalnie pozować, lecz większość czuje się jak oślepiona światłami sarna. Zapamiętaj kilka standardowych póz i bądź skłonny zasugerować takie, które skompensują wady sylwetki i będą korzystne dla fotografowanej osoby.

Dostęp do pełnej treści serwisu www.SwiatObrazu.pl jest bezpłatny - wymagane jest jednak zalogowanie do serwisu. Logowanie wymagane jest również do dodawania komentarzy.

Rejestracja dla nowych użytkowników Jeżeli jeszcze nie jesteś zarejestrowany, zapraszamy do wypełnienia krótkiego formularza rejestracyjnego. Logowanie dla użytkowników SwiatObrazu.pl E-mail: Hasło: Zapomniałeś loginu lub hasła? Problemy z logowaniem

DLACZEGO WARTO SIĘ ZAREJESTROWAĆ DO SERWISU SWIATOBRAZU.PL?

Przy pierwszej rejestracji otrzymasz od nas powitalny prezent: Pełną wersję podręcznika "Świat barw w fotografii cyfrowej".

A poza tym otrzymujesz bezpłatny stały dostęp do:

wszystkich artykułów opublikowanych w serwisie swiatobrazu.pl;

mechanizmów galerii swiatobrazu.pl

forów dyskusyjnych;

prezentów dla zarejestrowanych Czytelników;

codziennego newslettera informacyjnego;

swojego profilu osobistego, w którym będziesz mógł zarządzać galeriami, komentarzami, zdjęciami w konkursach itp.

Czas rejestracji - ok. 1 min.

Uwaga

Podczas rejestracji nie zbieramy żadnych szczegółowych danych personalnych i teleadresowych. W każdej chwili możecie usunąć trwale i bezpowrotnie dane dotyczące Waszego konta i zrezygnować ze statusu zarejestrowanego Czytelnika i wszystkich usług bezpłatnych swiatobrazu.pl. Przed rejestracją prosimy o zapoznanie się z regulaminem

Jak fotografować architekturę?

Gdzie znaleźć atrakcyjne plenery z architekturą w roli głównej? Jak fotografować architekturę? Jakim obiektywem?odpowiedź na pierwsze pytanie? Oczywiście w miastach. Te są prawdziwą skarbnicą architektonicznych cudów. Jeśli uda ci się polecieć do Barcelony, Lizbony, Rzymu czy Wenecji (przed sezonem łatwiej o tanie loty), stanie przed tobą mnóstwo ciekawych motywów, miejsc i stylów. Do tego ciepłe światło popołudnia. Nic, tylko pakować aparat i jechać. Ale i polskie miasta, jak choćby Kraków, Zamość, Wrocław czy Gdańsk, mogą być świetnym poligonem do zmagań z liniami, teksturami i refleksami. Chcesz się zmierzyć z fotografwaniem architektury – ten poradnik, na początek powinien ci się przydać.

Główny problem, z jakim przyjdzie ci się zmierzyć podczas fotografowania architektury, to perspektywa. Bo gdy staniesz pod wysokim budynkiem, który wydaje ci się ładny, i spojrzysz na niego szerokokątnym obiektywem, zobaczysz, że już nie wygląda tak fajnie. Pionowe linie ścian zaczną się walić, zaś budynek będzie przypominał rakietę, która szykuje się do startu. Perspektywę poprawi odsunięcie się od fotografowanego obiektu i użycie dłuższej ogniskowej. Warto też stanąć nieco wyżej, np. w oknie przeciwległej kamienicy. Przyznam się, że czasem specjalnie wchodzę do muzeum, które mnie nie interesuje, tylko po to, by z jego okna zrobić zdjęcie kamienicy naprzeciwko. Fotografując architekturę, nie spiesz się. Daj sobie czas: oglądaj, analizuj, szukaj. Nie rzucaj się od razu do zdjęć – przez wizjer aparatu widać mniej. I myśl szerzej, niż widzisz – czasem cudne baranki chmur czy granat nieba o błękitnej godzinie dodaje scenie uroku.

Krok 1: wybierz odpowiednie miejsce

Nie każdy punkt w mieście i nie każda perspektywa są ładne. Dlatego zanim skierujesz w jakieś miejsce swój obiektyw, zastanów się, czy rzeczywiście jest ono warte zachodu. Sprawdź miejsca, gdzie perspektywa jest najmniej zniekształcona i gdzie światło układa się w najbardziej malowniczy sposób. Gdzie grają kolory, kształty i rytmy. Kup ilustrowany przewodnik turystyczny lub – jeszcze lepiej – taki, który stawia na architekturę. Łatwiej ci będzie trafić w ciekawe miejsca. I sprawdź wcześniej czy w upatrzonej lokalizacji – szczególnie w środku budynku – można fotografować.

Krok 2: wybierz odpowiednią porę

W zasadzie nie ma jedynej słusznej pory na fotografowanie miasta. Architektura pięknie wygląda w porannym czy popołudniowym słońcu. A jeszcze piękniej w czasie dwóch godzin: magicznej – tuż przed zachodem oraz błękitnej – po zachodzie, w towarzystwie sztucznego światła. Ale już sięgające nieba wieżowce Manhattanu i wąskie ulice pomiędzy nimi doskonale “łapią światło” w południe, kiedy słońce jest wysoko i przedziera się przez szczeliny między kolosami. Nie bój się bawić światłem i cieniem – to klucz do zdjęć architektury, który pozwoli ci wydobyć szczegóły, kontrasty i kształty.

Krok 3: uważaj na perspektywę i ogniskową obiektywu

Moda na korzystanie z bardzo szerokich obiektywów – 12, 18 czy 20 mm – niestety nie do końca sprawdzi się w mieście. Budynki fotografowane tak szeroko po prostu walą się na zdjęciu i źle wyglądają. By tego uniknąć, profesjonaliści korzystają z tzw. obiektywów tilt-shift, które pozwalają na korektę perspektywy. Albo opcji panoramowania. Ty możesz spróbować znaleźć odpowiednie miejsce: stanąć nieco dalej, nieco wyżej (np. w oknie kamienicy naprzeciwko) i fotografować obiektywami o dłuższej ogniskowej: 28, 35, 50 mm. Wówczas linie pionowe będą rzeczywiście pionowe, a budynki nie będą się przewracać. W ostateczności możesz dokonać korekty perspektywy już w komputerze, np. programem jak ten (bezpłatny).

Krok 4: nie zapominaj o detalach

Fotografowanie architektury to nie tylko szerokie ujęcia z całymi fasadami czy grupami budynków. To także detale: wykończenia, drzwi, zamki i okucia (piękne zdjęcia tego typu można zrobić w Grecji czy na Cyprze). Ciekawie wyglądają wszelkie linie czy formy geometryczne tworzące rytmy i struktury. Dzięki ujęciom detali stworzysz kompletną i pełną wizję swojego spaceru fotograficznego w danym miejscu.

Krok 5: fotografuj w najlepszej możliwej jakości

Detale, szczegóły, faktury, cienie – to wszystko lubi dobrze wyglądać na zdjęciu. Dlatego fotografuj w formacie cyfrowego negatywu (RAW), używaj filtra polaryzacyjnego (zniweluje nieładne odbicia i pozwoli wydobyć refleksy) oraz – szczególnie do fotografii krajobrazów z architekturą – szarych filtrów połówkowych (zmniejszą kontrast między zacienionymi budynkami a jasnym niebem), a na końcu przygotuj zdjęcia w jednym z programów do obróbki plików RAW (np. Adobe Photoshop Lightroom) lub innym. W wersji bezpłatnej możesz skorzystać z programu DxO Optics PRO (tutaj wersja bezpłatna).

I nie zapomnij o statywie. Da ci szansę fotografować tam, gdzie jest za ciemno na zdjęcie z ręki i uspokoi twoją pracę. Statyw… pomaga się skupić. Poważnie.

Jak ustawić aparat do fotografowania architektury (od tego zacznij)

jak najniższe ISO – zyskasz więcej detali

domknięta przysłona – f/11 – f/16, w zależności do tego jakim obiektywem fotografujesz (sprawdź przy jakiej przysłonie twój obiektyw traci ostrość, nie przekraczaj tej wartości)

ustawienie ostrości hiperfokalnej

aparat na statywie, używaj wężyka spustowego lub samowyzwalacza

przy mocno kontrastowej scenie stosuj bądź korektę ekspozycji bądź funkcję M (Manual) i dobieraj odpowiedni czas do danej przysłony i warunków oświetlenia, biorąc pod uwagę fakt, że pomiar światła może być zaburzony kontrastami – aparat widzi znacznie mniej elementów skali tonalnej niż twoje oko.

W plecaku fotografa architektury powinny się znaleźć:

Obiektyw typu TILT/SHIFT, pozwalający na korektę perspektywy w czasie fotografowania, a nie w postprodukcji. Testowałem, polecam obiektyw Samyang T-S 24mm f/3.5 ED AS UMC. Prócz dobrej, bardzo dobrej jak na tego typu optykę ceny jest po prostu dobry. Ostry, co w architekturze nie jest do przecenienia.

Sprawdź cenę, kliknij.

Statyw, który pozwoli na fotografowanie stabilne bo przy odpowiednio przymkniętej przysłonie (dla lepszej ostrości) będziesz fotografował na nieco dłuższych czasach. W ten sposób wykonane zdjęcie nie będzie poruszone, a szczegóły wyjdą wyraźnie i ostro. Poza tym statyw to nieodzowny atrybut fotografowania o poranku i o zmroku. Używam statywów FOTOPRO, polecam model FOTOPRO MGA-584 .

Sprawdź cenę, kliknij.

Komplet szarych filtrów połówkowych np. marki Cokin model Z-PRO z holderem. Proponuję minimum dwa filtry połówkowe: Cokin Z121 M ND4 (sprawdź cenę, kliknij) oraz Cokin Z121 S ND4 (sprawdź cenę, kliknij) oraz redukcję – pierścień lub kilka pierścieni, pozwalających na montaż holdera na obiektywie. Do tego filtr polaryzacyjny, kołowy – optymalnie w wersji SLIM, czyli na tyle niski by przy szerokokątnych obiektywach nie powodował winietowania. Niestety, polaryzatory systemu Cokin kosztują fortunę, stąd skazany jesteś na filtr wkręcany. Kup filtr o średnicy zbieżnej z tym obiektywem, który będziesz wykorzystywał najczęściej. Pamiętaj, że na ogniskowych szerszych niż 24-28 mm polaryzator słabo się sprawdza, powodując granatowe przebarwienia na niebie. Filtr dobierz do jakości obiektywu, który posiadasz. Jeśli masz świetne szkło – nie kupuj tanich filtrów. I odwrotnie. Ja używam polaryzatorów marki B+W (sprawdź cenę, kliknij)

Podstawowe zasady fotografowania. Fotografowanie w podróży.

Zdjęcia od zawsze były, są oraz będą nieodzownym elementem każdej podróży. Sami przywozimy je ze swoich wojaży praktycznie od zawsze. Zapewne nie inaczej jest z Tobą drogi czytelniku. Co zrobić, aby Twoje fotografie wyróżniały się na tle innych? Jak sprawić, aby wyglądały lepiej? Niestety nie ma jednej magicznej zasady dzięki, której od razu staną się takie jak te z magazynu National Geographic. Dobre zdjęcie to połączenie wielu składowych, przede wszystkim: planowania, umiejętności, warunków świetlnych, sprzętu i… szczęścia. Na początek musisz sobie przyswoić podstawowe zasady fotografowania. Jako, że otrzymujemy mnóstwo zapytań dotyczących naszych fotek, postanowiliśmy podzielić się z Tobą naszą „tajemną wiedzą”, dzięki której i Ty podszkolisz swój warsztat.

Nasz poradnik o „Fotografowaniu w podróży” podzielony został na kilka osobnych artykułów. W każdym z nich znajdziesz szereg porad oraz wskazówek, dzięki którym Twoje zdjęcia wejdą na wyższy poziom.

Podstawowe zasady fotografowania w podróży

Poznaj swój aparat

Najbardziej oczywista oczywistość jaką można przekazać każdemu amatorowi fotografii to “poznaj swój aparat! “Mimo, iż sprzęt nie jest najważniejszy, poznanie jego możliwości stanowi kluczowy element do uzyskiwania satysfakcjonujących zdjęć. Nie bój się wyłączyć trybu automatycznego i poeksperymentować trochę z trybami manualnymi (P, A, S, M). Zmiana tych trybów ogromnie wpłynie na wygląd Twojego zdjęcia, a świadomie użyta dodatkowo pozwoli Ci osiągnąć zamierzony efekt. Nie będziemy się tutaj skupiać na szczegółowym opisie poszczególnych trybów, bo w internecie znajdziesz na ten temat setki artykułów (np. tutaj). Chcemy jednak zwrócić Twoją uwagę na możliwości jakie drzemią w trybach manualnych. Nawet zwykłą metodą prób i błędów, z czasem osiągniesz zamierzony efekt.

Sprawdzaj pogodę przed wyjazdem

Zazwyczaj zdjęcia wychodzą dużo lepiej, jeśli fotografujesz podczas ładnej pogody. W niektórych miejscach na świecie w określonych porach roku słońca jest zdecydowanie mniej. A co za tym idzie zrobienie pięknego zdjęcia będzie utrudnione, aczkolwiek nie niemożliwe! Jeśli pojedziesz do kraju tropikalnego podczas pory deszczowej lub w góry podczas śnieżycy lub mglistego dnia to prawdopodobieństwo przywiezienia słonecznych zdjęć, nasyconych ciepłymi kolorami będzie w tym przypadku raczej niewielkie. Staraj się również unikać podróżowania w szczycie sezonu turystycznego. Paradoksalnie, zero chmur i pełne słońce równa się zazwyczaj nudne zdjęcia. Naszym zdaniem, to właśnie obłoki na niebie dodają fotografii uroku. Poza sezonem unikniesz również dzikich tłumów pchających Ci się prosto przed obiektyw aparatu. Nie musimy Ci chyba wspominać o tym jak bardzo jest to irytujące. Jeśli zależy Ci na zrobieniu ładnych zdjęć, zawsze sprawdzaj prognozy w miejscu, do którego się wybierasz! O tym kiedy i gdzie jechać, aby cieszyć się dobrą pogodą przeczytasz w naszym artykule.

Fotografuj podczas „złotej godziny”!

Kolejna żelazna zasada dobrego fotografowania. Staraj się robić zdjęcia podczas tzw. “złotej godziny”, czyli ok. godzinę po wschodzie lub godzinę przed zachodem słońca. Światło ma wtedy bardzo przyjemny, ciepły kolor. Obiekty oświetlone przez słońce dają piękne, długie cienie. Najlepiej wychodzą wtedy zdjęcia krajobrazowe. To również dobra pora na portrety czy architekturę. Dokładny czas trwania „złotej godziny” uzależniony jest od szerokości geograficznej. Im bliżej równika tym jest ona krótsza. Z kolei w środku lata na dalekiej północy można ona trwać nawet kilka godzin! Jak sprawdzić “złotą godzinę” w dowolnym miejscu na świecie? Nie jest to żaden „rocket science”. Wystarczy np. na telefonie sprawdzić godzinę wschodu lub zachodu słońca, w miejscu do którego się udajesz w podróż i na fotografowanie wybranych przez Ciebie obiektów wybrać się około 60-90 minut przed ich nadejściem. Zachód lub wschód słońca to zdecydowanie nasza najbardziej ulubiona pora dnia, pod warunkiem, że słońce nie jest całkowicie zasłonięte przez chmury!

Poznaj 6 podstawowych zasady kompozycji

#1 Zasada trójpodziału

To jedna z ważniejszych zasad kompozycji w fotografii. Polega ona na tym, że na zdjęcie, które planujesz wykonać, nakładasz dwie wirtualne linie poziome i dwie pionowe. Miejsca przecięcia tych linii to tzw. „mocne punkty obrazu”. To właśnie wokół tych czterech punktów powinieneś umieszczać główne elementy, na których chcesz skupić uwagę odbiorcy. Punkt centralny zdjęcia z punktu widzenia kompozycji jest dużo mniej atrakcyjny, dlatego staraj się unikać umieszczania w nim głównych bohaterów swojego zdjęcia. Stosowanie zasady trójpodziału do kompozycji zdjęć spowoduje, że Twoje zdjęcie będzie po prostu ciekawsze. Większość aparatów umożliwia wyświetlenie pomocniczych linii opartych o zasadę trójpodziału – radzimy włączyć sobie tą opcję – z pewnością na samym początku przyda Ci się ona do identyfikacji mocnych punktów.

#2 Linie

Podczas oglądania zdjęć ludzki wzrok naturalnie podąża za liniami. Są to zazwyczaj linie proste, krzywe czy kręte. Wykorzystaj je przy fotografowaniu, aby poprowadzić wzrok obserwatora np. w głąb lub na zewnątrz obrazu. Do najbardziej typowych linii, można zaliczyć linie horyzontu, budynku, rzeki czy drogi. Linie tworzą również swego rodzaju efekt głębi ostrości przez co wprowadzają wrażenie trójwymiarowości.

#3 Horyzont

Co to jest ten horyzont? To ważny element w fotografii, stanowiący granicę pomiędzy niebem a ziemią. Niestety bardzo często na wielu amatorskich fotografiach (w tym również na naszych!) horyzont jest krzywy oraz umieszczony w najmniej interesującym miejscu kadru, czyli na środku zdjęcia. Np. morze się przechyla w bok, mimo iż pozostałe elementy na zdjęciu są proste. Efekt krzywego horyzontu bardzo często rzuca się w oczy psując efekt końcowy fotografii. Dlatego staraj się umieszczać linie horyzontu w proporcjach 1/3 – 2/3 oraz unikaj jego zakrzywiania! Wiele aparatów ma wbudowany specjalny wskaźnik linii poziomu, który ułatwi Ci wykonanie poprawnego zdjęcia. W najgorszym razie fotkę możesz “wyprostować “w każdym, nawet najprostszym programie do fotograficznej obróbki. I znowu, zdajemy sobie sprawę, że są pewne odstępstwa od tej reguły i łamanie zasad może przynieść piorunujący efekt, jednak stosowanie tej prostej zasady z pewnością wzbogaci Twoje fotografie.

#4 Obramowanie

Zazwyczaj kojarzy się ono z obrazami lub ramkami na zdjęcia. Pojecie obramowania funkcjonuje również w fotografii. Jeśli rozejrzysz się dookoła, to dostrzeżesz mnóstwo naturalnych ramek, które możesz wykorzystać do wykonania niebanalnej fotografii. Co możesz wykorzystać? np.drzewa, mury, skały, okna, itp. Ramki nie muszą całkowicie zamykać obiektów, wystarczy, że otaczają fotografowany obiekt z jednej strony. Obramowanie pozwoli skupić uwagę widza na głównym obiekcie zdjęcia.

#5 Kadrowanie

Kadrowanie w fotografii to nic innego jak wycięcie zarejestrowanego obrazu do określonego fragmentu w celu uzyskania optymalnego dla obserwatora kadru. Dzięki odpowiedniemu wykadrowaniu zdjęcia możesz skupić wzrok obserwatora dokładnie tam gdzie chcesz. Jeśli zatem masz dylemat czy zrobić zdjęcie szerokiego planu czy raczej przybliżyć obiekt, to wybierz tę pierwszą opcję. Zawsze będziesz mieć możliwość odpowiedniego wykadrowania (wycięcia) zdjęcia podczas jego obróbki. Zwróć również szczególną uwagę na to, jak kadrujesz ludzi na zdjęciach. Główna zasada mówi, aby unikać „cięcia” w stawach, czyli nie kończyć kadru w okolicach kolan, łokci czy kostek. Jeśli już „tniesz” to raczej w połowie długości kości fotografowanej osoby.

#6 Symetria oraz wzory

Symetria lub powtarzające się wzory mogą bardzo atrakcyjnie wpływać na postrzeganie zdjęcia. Takich elementów jest całe mnóstwo w otaczającym nas świecie, dlatego staraj się je wyłapywać i umieszczać na swoim fotografiach. Z pomocą swojej wyobraźni, symetrii i wzorów możesz stworzyć naprawdę coś niesamowitego.

#7 Skala

Wprowadzenie do fotografii obiektu, którego rozmiar jest znany obserwatorowi, pozwala pokazać skale fotografowanej sceny. Najbardziej typowym przykładem jest umieszczenie człowieka w krajobrazie. Pokazanie jego sylwetki np. na tle monstrualnych rozmiarów góry pozwala zobrazować ogromom matki natury.

Planuj zwiedzanie

Planowanie zwiedzania nie dość, że pozwoli Ci zaoszczędzić sporo czasu to jeszcze pomoże w zrobieniu fajnych zdjęć. Jeśli jedziesz w znane miejsce i nie sprawdzisz go pod kątem fotografii to zapewne przywieziesz to samo ujęcie, które zrobiło wcześniej milion innych ludzi. Zanim wyruszysz w podróż poszukaj fajnych punktów widokowych w przewodnikach, na mapach czy na forach internetowych. Na pewno uda Ci się znaleźć jakieś ciekawe miejsce, z którego ustrzelisz oryginalną i niepowtarzalną fotkę. Oczywiście znane atrakcje turystyczne, zawsze przyciągają największe tłumy, których często nie da uniknąć. W takiej sytuacji proponujemy zbaczać z głównego szlaku! Boczne uliczki mają w sobie zawsze coś ciekawego do zaoferowania, a przede wszystkich jest na nich dużo mniej turystów, a dużo więcej mieszkańców, którym możesz zrobić ciekawe zdjęcie. Jeśli wszyscy idą w prawo to Ty idź w lewo – prędzej czy później trafisz na jakiś ciekawy fotograficzny obiekt. My zrobiliśmy tak zwiedzając Petrę w Jordanii. Poszliśmy zupełnie inną, boczną trasą niż wszyscy – ominęliśmy tłumy. Dodatkowo, postanowiliśmy się porządnie wyspać i rozpocząć zwiedzenie od 11 rano podczas, gdy wszyscy byli w Petrze bardzo wcześnie rano. Zwiedzając byliśmy ciągle na końcu, a wracaliśmy w zasadzie jako ostatni. Dzięki temu mogliśmy zrobić takie oto ujęcie ?

Rób zdjęcia w formacie RAW + JPG

Jeśli jeszcze nie wiesz co to format RAW, to koniecznie musisz to nadrobić! Dzięki zdjęciom w formacie RAW podczas obróbki zdjęć będziesz w stanie wydobyć z nich znacznie więcej niż ze zwykłych JPGów. Doświetlisz ciemne miejsca na zdjęciu, zmienisz balans bieli czy poprawisz kolory, a to wszystko bez utraty jakości. RAWy co prawda zajmują kilka razy więcej miejsca na dysku, ale to w dzisiejszych czasach żaden problem, biorąc pod uwagę fakt, że ceny kart pamięci nie są już takie wysokie. Zmieniając tryb aparatu na RAW, zwróć uwagę, żeby był również włączony JPG (RAW + JPG). Przyda się do np. szybkiej publikacji zdjęcia na Facebooka ? RAWem będziesz się bawić po powrocie.

Różnicuj kadry

Większość ludzi robiąc zdjęcia skupia się na typowych ujęciach, które prezentują dane miejsce. Staraj się różnicować swoje kadry. Zrób kilka typowych zdjęć, ale skup się również na innych rodzajach fotografii. Postaraj się zrobić zdjęcie tego samego miejsca z innej perspektywy. Nie bój się położyć na ziemi, aby złapać inny kąt widzenia. Jeśli masz możliwość, to przyjdź w to samo miejsce o innej porze dnia (lub nocy). Odbiór zdjęcia będzie zupełnie inny. Zrób zdjęcie panoramiczne (nawet telefony mają już takie funkcje), dzięki któremu złapiesz szerszy obraz. Zwróć również uwagę na detale, zwłaszcza w zdjęciach architektury. Doskonale uzupełnią szersze kadry.

Najlepszy aparat to ten, który masz przy sobie

W zasadzie nie trzeba za bardzo tłumaczyć słów, której wypowiedział kiedyś Chase Jarvis. Co z tego, że będziesz posiadać ogromną wiedzę z zakresu fotografii, będziesz w określonym miejscu o określonej porze oraz będziesz mieć najlepszy sprzęt ale w szufladzie. Jak nie będziesz go mieć przy sobie to nie zrobisz ŻADNEGO zdjęcia. W dzisiejszych czasach, do wykonywania zdjęć nie trzeba mieć lustrzanki. Czasem idealne wydają się być zwykłe telefony komórkowe! Praktycznie w każdym z nich wbudowany jest jakiś (lepszy lub gorszy) aparat fotograficzny. Dlatego zawsze staraj się mieć przy sobie jakikolwiek sprzęt, nawet ten najgorszej jakości. Zawsze będzie on lepszy od tego, którego nie masz przy sobie.

Write a Comment