Najlepsze polecane aparaty w dobrej cenie. TOP 10
10 aparatów fotograficznych, które zrobiły na mnie największe wrażenie w 2012 roku
Mijający 2012 rok obfitował w premiery ciekawych, innowacyjnych i przemyślanych aparatów fotograficznych. Widać wyraźnie tendencję, w którą idzie rynek — więcej aparatów z pełną klatką i bezlusterkowców, a zdecydowanie mnie tanich lustrzanek i kompaktów. Oto dziesięć aparatów, które zrobiły na mnie największe wrażenie i które mogę polecić każdemu.
Sony RX-100 to bez wątpienia najlepszy aparat kompaktowy 2012 roku. To uosobienie trendu panującego w świecie kompaktów — chęci upakowania jak największe ilości megapikseli w coraz mniejszych obudowach, polepszając jednocześnie jakość otrzymywanych zdjęć. Wszyscy próbują — jednym wychodzi się to lepiej, innym gorzej. Sony ze swoim najnowszym modelem Cyber-shot RX100 z pewnością należy do tej pierwszej grupy.
© KB
W malutkiej obudowie o piórkowej wadze umieszczono sporą, jak na kompakt matrycę oraz bardzo jasny, uniwersalny obiektyw. Ten zgrabny aparat oferuje zdjęcia o jakości podobnej, co tanie lustrzanki, a mieści się w kieszeni obcisłych spodni. Kupując go, nie będziesz musiał się martwić o szumy oraz jakość oddania szczegółów do ISO 3200, a nawet skrajna czułość ISO 6400 jest użyteczna. Obiektyw o maksymalnej przysłonie f/1.8 sprawia, że przy ogniskowej odpowiadającej 28 mm można uzyskać piękne rozmycia tła z minimalną głębią ostrości czy po prostu uchwycić względnie nieporuszone zdjęcie przy bardzo kiepskim świetle. Również oddanie barw jest bardzo dobre — wyjątkowo naturalne i przyjemne. Sama obudowa jest wykonana solidnie i z klasą.
Zobacz również: Canon EOS M5 - pierwsze wrażenia z premiery na targach Photokina 2016
Złego słowa nie powiem o ergonomii czy świetnym ekranie z tyłu, ale też pracy autofokusa. Z biegiem czasu mocno spadła też cena Sony RX-100, która na przełomie 2012 i 2013 r. wynosi ok. 2300–2500 zł. Dużo, jak za kompakt, ale za jakość trzeba płacić.
Gdybym miał doradzić osobie, która potrzebuje solidnego aparatu wysokiej jakości, ale nie chce angażować się profesjonalnie w fotografię to byłby to właśnie Sony NEX-6. Moim zdaniem to najlepszy aparat, jaki został do tej pory wyprodukowany przez markę Sony. Ktoś może spytać, czemu akurat NEX-6, skoro jest wyższy NEX-7? Najnowszy NEX ma po prostu lepszy stosunek jakości i funkcji do ceny, poza tym ma lepszy AF i kilka dodatków, które bardzo cenię — np. Wi-Fi, którego brakuje w NEX-7. Bezlusterkowiec ten dorównuje lustrzankom po wieloma względami, a pod kilkoma nawet je prześciga.
Sony NEX-6 został świetnie wykonany, ma ciekawe wzornictwo, dobrą ergonomię oraz obszerny, przyjemny grip, który sprawia, że aparatem fotografuje się z wielką przyjemnością. Aparat ma też sprawdzoną matrycę CMOS APS-C, która gwarantuje jakość, jak ze średniej klasy lustrzanki. Przydatne jest też 10 kl./s., cyfrowy wizjer, przejrzysty ekran, gorąca stopka, czy wspomniane Wi-Fi. Co ważne, możemy nagrywać wideo w dwóch formatach, z przeplotem i progresywnie, w różnych prędkościach. Uzupełnieniem Sony NEX-6 jest nowy, nieduży, dobrze wykonany obiektyw 16–50 mm. Element, który warto poprawić to konstrukcja i przejrzystość menu.
© KB
Kto by się spodziewał, że w tym zestawieniu znajdzie się trzeci aparat tej japońskiej firmy. A jednak, chociaż sam jestem tym zdziwiony. Tym aparat jest Sony RX-1, o którym nie mogę napisać więcej, niż to co producent podał w specyfikacji. Na szczęście aparat trafi w moje ręce już w pierwszych dniach 2013 roku i z wielką przyjemności rozpocznę jego testy.
Sony RX-1 to aparat o którym w założeniu mówili wszyscy, ale tylko jedna firma zdecydowała się go wyprodukować. Jego idea jest bardzo prosta — zmieścić pełnoklatkową matrycę w kieszonkowym kompakcie, dodając do tego wyśmienity, jasny obiektyw stałoogniskowy.
© KB
Aparat jest niewiele większy od modelu RX100, mieści jednak pełnoklatkową matrycę Exmor CMOS o rozdzielczości ok. 24,3 megapiksela. Kolejnym mocnym punktem jest stałoogniskowy obiektyw Carl Zeiss Sonnar T* 35 mm F2. Jeśli do tego dodamy dobrą jakość wykonania i klasyczną ergonomię wyjdzie aparat, o którym marzył każdy dokumentalista czy fotograf uliczny. Niestety, na to marzenie będzie mógł sobie pozwolić nieliczny, ponieważ Sony RX-1 ma kosztować ok 13 000 zł. Sony RX1 nie został zbudowany po to, aby bić rekordy popularności na listach sprzedaży. Jestem przekonany, że ze względu na jego cenę kupi go nieduża liczba fotografów. Tu chodzi o coś zupełnie innego. Sony chce pokazać, że jest liczącym się producentem sprzętu fotograficznego, a RX1 ma to pokazać. Poczekamy i zobaczymy, ale na wstępie wielki szacun dla marki Sony.
Jest lekki, zgrabny, ma niezłą ergonomię, dobre wykonanie, a przede wszystkim bije większość aparatów na głowę pod względem jakości zdjęć. Przy tym wszystkim to najtańsza nowa lustrzanka pełnoklatkowa. Czego chcieć więcej?
Nikon D600 ma mnóstwo plusów. Przede wszystkim kosztuje ok. 6700 zł, więc jest stosunkowo tani jak na lustrzankę pełnoklatkową. Został solidnie wykonany, jest lekki i nieduży, ma uszczelnianą obudowę, intuicyjną ergonomię, duży i jasny wizjer, świetny ekran. Jestem miło zaskoczony, że pomimo stosunkowo niewielkich rozmiarów Nikona D600 fotografowanie nim jest komfortowe i sprawia dużą przyjemność. To naprawdę mądrze zaprojektowany aparat.
Wyróżnia się też szybki i skuteczny, chociaż tylko 39-punktowy autofokus, czy bogaty w funkcje tryb filmowania. Jednak największą zaletą aparatu jest jego 24-megapikselowa matryca, zapewniająca nieduże szumy, świetne oddanie szczegółów oraz barw. W praktyce oznacza to, że lustrzanką za niecałe 7000 zł można zrobić zdjęcia o takiej jakości jak profesjonalnym korpusem Nikon D4, kosztującym trzy razy tyle. Przy tym argumencie drobne minusy aparatu idą w zapomnienie.
W tym zestawieniu nie mogło też zabraknąć droższego brata Nikona D600, czyli Nikona D800. Różnic w porównaniu z popularnym poprzednikiem D700 jest mnóstwo. Przede wszystkim aparat ma zupełnie nową pełnoklatkową matrycę CMOS z rekordowej rozdzielczości 36 megapikseli. To obecnie najlepszy na rynku według DxO, dzięki któremu Nikon D800 może konkurować nawet z aparatami średniego formatu.
D800 ma świetny moduł autofokusa, tradycyjnie wyśmienitą ergonomię i charakterystyczne dla Nikona oddanie barw. Do tego funkcję nagrywania filmów Full HD, które można oglądać na dużym ekranie o rozmiarze 3,2 cala i rozdzielczości 921 tys. punktów. D800 nie zachwyca prędkością zdjęć seryjnych – 4 kl./s, ale pamiętajmy, że jedno zdjęcie RAW z D800 ma 70–80 MB. W tym świetle to bardzo dobry wynik. Nikon prezentując D800 wkroczył na zupełnie nowe tereny sprzętu fotograficznego wyznaczając konkurencji spory cios. Duży plus za dla Nikona za rozwój pełnoklatkowych matryc, które mają duże rozdzielczości, ale przy tym oferują kapitalną jakość zdjęć. Nikon D800 jest tego kwintesencją.
Tak się jakoś składa, że rozwój profesjonalnych korpusów dla fotoreporterów jest zawsze związany z Igrzyskami Olimpijskimi czy Mistrzostwami Świata w Piłce Nożnej. W tym roku zaraz po sobie były oba, zatem Nikon i Canon zaprezentowali dwa nowe aparaty z najwyższej półki. Zacznijmy od Nikona D4 - pancernego fotografocznego czołgu, który przy tym jest wyjątkowo szybki i zwinny, umożliwiając aż do 11 kl./s w pełnej rozdzielczości oraz kapitalną wydajność. Mocnym elementem aparatu jest duży, kontrastowy, 3,2-calowy ekran LCD o rozdzielczości 921. tys. punktów. Uwielbiam też wielki wizjer optyczny kryjący 100% kadru. Aparat ma duże, dobrze wyprofilowane gripy poziomy oraz pionowy, jest wyłożony przyjemną w dotyku gumą, która niemal przykleja się do dłoni.
Nikon D4 wyznacza nowe standardy wśród korpusów fotoreporterskich pod względem jakości zdjęć oraz ilości szumów. Odpowiada za to 16-megapikselowa matryca CMOS. D4 ma bardzo szeroki zakres używalnej czułości do ISO 12 800, a w awaryjnych sytuacjach można spokojnie skorzystać nawet z rozszerzonej czułości. Równie dobrze jest pod względem oddania szczegółów, balansu bieli czy ekspozycji. Złego słowa nie można też powiedzieć o 51-punktowym autofokusie, który ostrzy w punkt niemal bezbłędnie. Taki zestaw sprawia, że Nikon D4 to prawie idealne narzędzie dla profesjonalnego fotoreportera.
Drugi profesjonalnym korpusem jest Canon EOS-1D X. Aparat wprawdzie testował Kuba, ale nie mogłem sobie odmówić kilku dni z aparatem, w trakcie których wykonałem nim kilka tysięcy zdjęć na ślubie i w małej podróży. W tym czasie 1D X sprawował się bez zarzutów.
Canon 1D X to z założenie połączenie dwóch wersji aparatów do studia oraz reportażu. Oczywiście aparatem pewnie można robić świetne zdjęcia w studiu, ale 1D X odnajduje się najlepiej w terenie. Aparat zachwyca solidnym wykonaniem, kapitalną ergonomią, ale przede wszystkim najwyższą szybkością zdjęć seryjnych na rynku do 14 k./s. Nikt go w tym nie pobije. W środku korpusu siedzi pełnoklatkowa matryca CMOS o rozdzielczości o rozdzielczości 18 megapikseli, a maksymalna czułość natywna to ISO 51 200, z możliwością rozszerzenia do wartości ISO 204 800 ISO.
Mocnym punktem jest też układ autofokusa z 61 punktami, z których aż 41 to punkty krzyżowe, a 5 z nich to punkty podwójnie krzyżowe. W połączeniu z ogromną mocą obliczeniową w sumie trzech procesorów (dwa DIGIC 5+ oraz jeden DIGIC IV) i predefiniowanymi ustawieniami autofokusu daje to układ niemal idealny. Kuba policzył przy okazji testów, że aa 550 zdjęć tylko 5 z nich było nietrafionych z winy autofokusa. Na uwagę zasługuje rozmieszczenie punktów w prawie całym kadrze, jak również aktywne przemieszczanie się punktu autofokusu w zależności od położenia aparatu. Nie mogło też zabraknąć możliwości nagrywania filmów Full HD. Z resztą, o tym aparacie można pisać i pisać. Koniecznie przeczytajcie pełny test Kuby.
Canon 5D Mark III nie wnosi żadnej rewolucyjnej nowości czy matrycy o wielkiej rozdzielczości. Mimo to jest jednak zdecydowanie jednym z najlepszych aparatów na rynku, którego nie mogło zabraknąć w tym zestawieniu. Szczególnie, że od kilku miesięcy mam go na stałe i znam go najlepiej, ze wszystkich tu wymienionych.
Mark III mocno bazuje na starszej konstrukcji, jednak to coś więcej niż tylko odświeżony Mark II. Twórcom udało się poprawić największe błędy poprzednika. Fotografując, w końcu można spokojnie korzystać z więcej niż jednego punktu autofokusu, który pracuje bardzo szybko i precyzyjnie. Ulepszono też ergonomię – przyciski są nieco większe, dodano kilka nowych. Cieszy nowy przełącznik Live view / nagrywanie filmów czy większa tylna tarcza, a także blokada pokrętła trybów. Funkcjami, które spodobają się fotografom ślubnym, są z pewnością prędkość aparatu, wynosząca 6 kl./s, tryb cichej migawki czy podwójny slot na karty – CF oraz SD.
22-megapikselowa matryca CMOS to zupełnie nowy sensor, który pozostawia swojego poprzednika daleko w tyle pod względem szumów, oddania szczegółów czy zakresu ISO, chociaż wierząc DxO, ma tylko minimalnie większą rozpiętość tonalną. Zdjęcia można wykonywać poprzez duży, pokrywający 100% kadru wizjer i z przyjemnością podglądać je na jasnym i kontrastowym, 3,2-calowym ekranie LCD o imponującej rozdzielczości 1040 tys. punktów. Canon 5D Mark III to po prostu wyśmienita lustrzanka z najwyższej półki.
Olympus OM-D to bezlusterkowiec z wyższej półki, na której stoją aparat wpasowujące się styl retro. Co najważniejsze, nie chodzi tu tylko o klasyczne wzornictwo, ale także jakość aparatów.
Korpus Olympusa OM-D wykonano ze stopu magnezowego i zastosowano w nim uszczelnienia przed kurzem i zachlapaniem. W środku siedzi nowy 16,1-megapikselowy sensor Live MOS, który został uznany przez specjalistów z DxO za najlepszą matrycę Mikor 4/3 na świecie. Aparat oferuje prędkość zdjęć do 9 kl./s (4,2 kl./s przy ustawianiu ostrości dla każdego kadru) oraz nagrywanie filmów Full HD. Wideo jest zapisywane w formacie MOV (MPEG-4 AVC/H.264) lub tradycyjnym AVI (Motion JPEG). Z tyłu króluje 3-calowy odchylany, dotykowy (pojemnościowy) ekran LCD o rozdzielczości 610 000 punktów. Alternatywą jest spory wizjer elektroniczny o rozdzielczości 1,44 miliona punktów, gwarantujący 100% pokrycia kadru. Minusem jest z pewnością mało przejrzyste menu oraz przyciski, które są zbyt małe. Ogólnie jednak ergonomia aparatu jest dobra. Wielkim plusem jest za to system autofokusa, który jest jednym z najlepszych w obecnie produkowanych aparatach.
Olympus OM-D stał się w 2012 r. klasykiem i pokazał, że Olympus potrafi wykonać aparat nie tylko dopracowany pod względem technicznym, ale też taki, którym interesują się wszyscy. Jeśli ktoś myśli o zakupie stylowego, porządnego i niedużego aparatu i ma ok. 5000 zł, Olympus OM-D jest jedną z najciekawszych propozycji na rynku.
© KB
Na targach Photokina 2012 w Kolonii miałem przyjemność przez chwilę zobaczyć także Leikę M. Producent zrezygnował z dodawania numerków do nazwy — o teraz każdy nowy model tej klasy będzie nosić nazwę serii M. Najnowsza Leica M wprowadza wręcz rewolucyjne zmiany w tradycyjnych aparatach tej marki. O zmianach w wyglądzie aparatu nie ma w zasadzie co pisać, bo ich prawie nie ma. Usunięto jedynie okienko służące do wyświetlania ramek kadru, dźwignię do zmiany tych ramek oraz gniazdo USB, które teraz znajduje się na opcjonalnym gripie. Wspomniane ramki są wyświetlane elektronicznie w wizjerze. Dużym plusem jest nowy, 3-calowy ekranem LCD o rozdzielczości 920 tys. punktów. W końcu Leica może się pochwalić także tym, ponieważ to naprawdę bardzo dobry wyświetlacz.
© KB
Największe zmiany zaszły w środku. Główną nowością jest 24-megapikselowy sensor CMOS, a nie CCD, jak w poprzednich “emkach”. Leica M umożliwia pracę z podglądem na żywo, czego także nie było w poprzednich wersjach. Wprawdzie nadal każde zdjęcia trzeba ostrzyć ręcznie, ale sporą pomocą jest system focus peaking, podświetlający ostre krawędzie i płaszczyzny na czerwono. System działa bardzo dobrze i może pomóc szczególnie początkującym miłośnikom aparatów Leica lub osobom zabierającym się do filmowania w Full HD nowym dalmierzem. Równie przydatny jest tryb przybliżania kadru w Live view. Funkcje wyświetlacza z Live view może też przejąć opcjonalny wizjer elektroniczny, który da się doczepić do Leiki M. W aparacie zastosowano nowy procesor obrazu Leica Maestro – ten sam, który w Leica S2 umożliwia wykonanie aż 32 kolejnych zdjęć w formacie RAW przy rozdzielczości 37,5 Mpix. Nic więc dziwnego, że równie dobrze radzi sobie w najnowszym dalmierzu. Aparat nie przycina się, nie spowalnia. Menu działa płynnie, bez przestojów. Krótko podsumowując — Leica M to w pewnym sensie krok milowy w tradycjach firmy, która zupełnie zmieniła wiele elementów wnętrza aparatu. Na szczęście dużych zmian nie w cenie niemieckiego klasyka, która wynosi obecnie ok 26 000 zł. Można to uznać za ironię, ale w świetle dużych podwyżek u innych producentów sprzętu fotograficznego jest to bardzo dobra wiadomość.
Najlepsze aparaty fotograficzne
Strona główna » Hobby » Fotografia » Ranking aparatów fotograficznych
Ranking aparatów fotograficznych – jaki aparat fotograficzny kupić w 2022 roku?
Na wielu stronach internetowych można znaleźć ranking 10 najlepszych aparatów fotograficznych w 2022 roku. To zestawienie, które zawiera opis i parametry techniczne wybranych modeli lustrzanek i aparatów bezlusterkowych. Zdaniem profesjonalnych fotografów najlepsze aparaty fotograficzne powinny posiadać trwałą obudowę, odporną na działanie wielu niekorzystnych czynników zewnętrznych. Oprócz tego bardzo przydaje się szybki i czuły autofocus, zaawansowana matryca, a także możliwość nagrywania 4 K.
Ranking aparatów fotograficznych – TOP 10 najlepszych aparatów fotograficznych
Opis najlepszych aparatów fotograficznych
1. Sony A7 III Czarny Body
Cena: ok. 7974 zł
Znajdź najtańszą ofertę
Wysokiej klasy najlepsze aparaty fotograficzne Sony A7 III z serii Body, to sprzęt, zarówno dla profesjonalistów, jak i osób, które potrzebują doskonałej jakości sprzętu. Te tanie aparaty fotograficzne wyposażono w pełnoklatkowy przetwornik CMOS Exmor o rozdzielczości 24,2 MP z systemem przetwarzania obrazu. To sprzęty pozwalające na wykonanie zdjęć seryjnych z prędkością 10 klatek na sekundę. Dobre aparaty fotograficzne, stworzone przez markę Sony, umożliwiają pełnoklatkowe nagrywanie filmów 4K HDR i niesamowity autofokus z udoskonalonym system przetwarzania obrazu oraz algorytmami US, zoptymalizowanymi pod kątem szybkości, precyzji i wydajności śledzenia. To aparaty z detekcją fazy i kontrastu, które gwarantują szerokie pokrycie jego obszaru, a także umożliwiają utrzymanie ostrości na szybko na nieprzewidywalnie poruszających się obiektach. W tych modelach urządzeń zastosowano funkcję, która zwiększa precyzję i wyraźnie poprawia jakość wykonywanych fotografii portretowych bez względu na ich tło.
2. Nikon D750 Czarny Body
Cena: ok. 4868 zł
Znajdź najtańszą ofertę
Zaprojektowany z udziałem najlepszych fotografów tani aparat fotograficzny marki Nikon D750 to wszechstronne, uniwersalne i szybkie w działaniu urządzenie. Ta pełnowymiarowa lustrzanka o rozdzielczości 24,3 miliarda pikseli, umożliwia wykonywanie doskonałych zdjęć oraz nagrywanie różnych filmów. To najlepszy aparat fotograficzny, w którym zastosowano profesjonalną technologię przetwarzania obrazu, połączoną z odporną na uszkodzenia mechaniczne, kompaktową konstrukcją. To sprzęt, który idealnie nadaje się do zabrania w podróż, jak również do używania w życiu codziennym. Nowo zaprojektowana matryca tego aparatu pozwala osiągnąć wyjątkową jakość zdjęć, szczególnie przy wysokich czułościach ISO. Dzięki temu obraz jest znacznie czystszy i nie ulega zamazaniu, nawet gdy obiekt porusza się lub też zdjęcie wykonywane jest w bardzo złych warunkach atmosferycznych.
3. Nikon Z6 czarny body + adapter FTZ
Cena: ok. 7199 zł
Znajdź najtańszą ofertę
Wybierając dobry aparat fotograficzny, warto zwrócić uwagę na model Nikon Z6 z adapterem FTZ. To urządzenie, które posiada kompaktowy korpus, dużą średnicę mocowania, jasne obiektywy oraz bardzo solidną konstrukcję. Dzięki czułej pełnoklatkowej matrycy można wykonać artystyczne zdjęcia, zarówno miejskie, jak i panoramiczne czy krajobrazowe. Nowoczesna matryca CMOS w technologii BSI o rozdzielczości 24,5 miliarda pikseli w połączeniu z czułym autofokusem w płaszczyźnie ogniskowej, rejestruje zdjęcie na całej powierzchni kadru. Pozwala to na wykonanie fotografii szczegółowej, uwzględniającej jej wybrane detale. Specjalnie zaprojektowany i przetestowany w każdych warunkach procesor przetwarzania XP6, pozwala wykonać zdjęcia o niskim poziomie szumów I wyjątkowo dużym zakresie dynamiki, niezależnie od czułości ISO. Ten najlepszy aparat fotograficzny posiada najszersze mocowanie obiektywów pełnoklatkowych, jakie jest dostępne w aparatach bezlusterkowych.
4. Canon EOS M50 czarny + 15-45mm
Cena: ok. 2269 zł
Znajdź najtańszą ofertę
Początkujący adepci fotografii, jak i osoby, które poszukują nowego sprzętu, zastanawiają się, jaki aparat fotograficzny kupić, aby idealnie spełnił on swoje zadanie. Godnym polecenia sprzętem jest nowoczesny i łatwy w obsłudze, tani aparat fotograficzny Canon EOS M50. To model wysokiej jakości lustrzanki, zamkniętej w wytrzymałej, odpornej na uszkodzenia i kompaktowej obudowie. To najlepszy aparat fotograficzny dla osób, którym zależy na posiadaniu lekkiego i niewielkich rozmiarów sprzętu do wykonywania zdjęć i nagrywania filmów. To aparat z dużą matrycą, szerokim wyborem obiektywów i akcesoriów, a także znacząco niską wagą. Dzięki temu jest to urządzenie, które idealnie przydaje się na wyjazdach wakacyjnych i może być wygodnie zapakowane do walizki podróżnej. Ten dobry aparat fotograficzny wyróżnia czytelny ekran LCD oraz elektroniczny wizjer, umożliwiający zobaczenie końcowego efektu zdjęcia już podczas jego wykonywania.
5. Canon EOS R czarny body
Cena: ok. 7749 zł
Znajdź najtańszą ofertę
Estetycznie wyglądające, komfortowe w obsłudze i tanie aparaty fotograficzne marki Canon z serii EOS R, to propozycja dla osób, które poszukują sprzętu do wykonywania artystycznych zdjęć. Model tego urządzenia jest łatwy do przenoszenia, ponieważ posiada znacznie mniejsze rozmiary, a także dużo niższą wagę niż dostępne na rynku tradycyjne aparaty pełnoklatkowe. To najlepszy aparat fotograficzny do zabierania w podróż. Posiada on obudowę ze stopu magnezu oraz zainstalowany system EOS, zapewniający wydajniejszą pracę tego urządzenia. To sprzęt wyposażony w mocowanie służące do obsługi szerokokątnych i jasnych obiektywów, które zostały zaprojektowane z myślą o pracy wykonywanej w dużej odległości od matrycy pełnoklatkowej. To najlepszy aparat, który sprawdzi się, zarówno w mieście, jak i na łonie natury. Zastosowano w nim połączenie optyki o maksymalnej rozdzielczości i pionierskie mocowanie obiektywu, co zapewnia możliwość kreatywnej pracy, zarówno w obszarze fotografowania, jak i filmowania dowolnie wybranych przez siebie obiektów.
6. Olympus OM-D E-M10 Mark III srebrny + 14-42mm II R + 40-150mm R
Cena: ok. 2849 zł
Znajdź najtańszą ofertę
Firma Olympus zaprojektowała najlepsze aparaty fotograficzne, które są stworzone dla osób podróżujących i nagrywających wideo relacje z odwiedzanych przez siebie miejsc. Bardzo starannie zaprojektowany korpus oraz wytrzymała obudowa, to jedne z wielu zalet tego urządzenia. Wybierając model marki Olympus, możesz mieć pewność, że ten tani aparat fotograficzny jest nie tylko łatwy w obsłudze, ale i bardzo lekki. Intuicyjnie rozmieszczone przyciski na korpusie, umożliwiają wykonanie doskonałych zdjęć oraz nagrywanie filmów w odpowiednio dobranej rozdzielczości. Ten dobry aparat fotograficzny gwarantuje wysokiej jakości zdjęcia, pozbawione rozmyć i szumów, a także pełną stabilizację obrazu. Wykorzystanie innowacyjnej technologii pozwala uzyskać doskonałe rezultaty, bez względu na warunki oświetleniowe. Aparat Olympus umożliwia wykonanie zdjęć w nocy bez konieczności posiadania statywu, a także nagrywanie filmów w bardzo złych warunkach atmosferycznych.
7. Canon EOS 6D Mark II czarny Body
Cena: ok. 5296 zł
Znajdź najtańszą ofertę
Osoby, które wykonują zdjęcia bądź też nagrywają filmy, potrzebują do tego celu wysokiej jakości, nowoczesnego sprzętu. Do tej kategorii z pewnością zaliczają się najlepsze aparaty fotograficzne firmy Canon EOS RD. To urządzenia, które umożliwiają osiągnięcie najwyższego poziomu fotograficznego zaawansowania. Sprzęty te doskonale nadają się do realizacji profesjonalnych projektów marketingowych, a także fotografiki artystycznej, reklamowej czy filmowej. Dobre aparaty fotograficzne marki Canon, to lustrzanki cyfrowe, posiadające zabezpieczenie przed pyłem i wilgocią, co umożliwia wykonywanie zdjęć w niemal każdych warunkach atmosferycznych, a także w dowolnie wybranej przestrzeni. Pełnoklatkową matryca, jaką zastosowano w takim sprzęcie, jak tanie aparaty fotograficzne marki Canon, umożliwia uwiecznienie wyrazu twarzy z szybkością 3,5 klatki na sekundę. To idealne aparaty do rejestrowania obrazów z szerokim zakresem dynamicznym, wyrazistością i realistyczną głębią.
8. Canon EOS RP czarny body
Cena: ok. 5099 zł
Znajdź najtańszą ofertę
Na forach tematycznych, poświęconych sztuce fotografowania, coraz więcej użytkowników zadaje pytanie, jaki aparat fotograficzny sprawdzi się w wykonywaniu zdjęć w podróży. Doskonałym rozwiązaniem może być kupno urządzenia Canon EOS RP. To niewielki, intuicyjny, lekki i pełnoklatkowy aparat bezlusterkowy, gwarantujący kreatywną pracę, bez względu na warunki atmosferyczne. Niewielkie rozmiary i niska waga, umożliwiają zabranie tego sprzętu na pokład samolotu czy też zapakowanie go do walizki, która będzie przewożona w autokarze bądź w samochodzie. Ten tani aparat fotograficzny wyróżnia lekki korpus z bardzo szybkim i zaawansowanym mocowaniem obiektywu. Sprzęt marki Canon jest pełnoklatkowym, praktycznym aparatem bezlusterkowym, posiadającym duży potencjał twórczy. Dzięki obiektywom najnowszej generacji, przesuniętej tylnej płaszczyźnie ostrości oraz szybkości komunikowania, sprzęt ten zapewnia wykonanie dowolnych zdjęć plenerowych i krajobrazowych. To najlepszy aparat fotograficzny dla osób, które poszukują sprzętu doskonale radzącego sobie w słabym świetle.
9. Nikon D7500 czarny Body
Cena: ok. 3883 zł
Znajdź najtańszą ofertę
Opracowany przez internautów ranking aparatów fotograficznych zawiera bardzo dokładny opis modelu Nikon. Ta wyjątkowa i nowoczesna lustrzanka, posiada wszystkie rozwiązania przyjęte z poprzednich modeli oraz udoskonalone funkcje. To najlepszy aparat fotograficzny, w którym zastosowano nowoczesną technologię oraz kompaktową obudowę. Doskonała szybkostrzelność tego urządzenia w postaci 8 klatek na sekundę w połączeniu z ogromnym zakresem czułości ISO oraz możliwością filmowania w jakości HD 4K to jedne z wielu zalet tego sprzętu. Uszczelniona obudowa oraz obiektyw, dostosowany do zdjęć w bardzo złych warunkach atmosferycznych, sprawiają, że aparat ten przydaje się na wyjazdach, a także do wykonania zdjęć poruszającym się obiektom czy też oddalonym i niewyraźnym budynkom. Ten najlepszy aparat przydaje się do fotografii reporterskiej, podróżniczej oraz miejskiej, umożliwiając tworzenie obrazów o płynnych przejściach tonalnych i bardzo niskim poziomie szumów.
10. Sony A6400 czarny + 16-50mm
Cena: ok. 4299 zł
Znajdź najtańszą ofertę
Bardzo nowoczesne i tanie aparaty fotograficzne marki Sony, to sprzęt godny polecenia każdej osobie, która pragnie wykonywać profesjonalne zdjęcia oraz nagrywać filmy 4K. To najlepsze aparaty fotograficzne w swojej kategorii cenowej, które mimo niewielkich rozmiarów i bardzo lekkiej konstrukcji, umożliwiają szybkie i bardzo wydajne działanie oraz pełny zakres funkcji. To sprzęt, który posiada technologię zastosowaną do tej pory w modelach pełnoklatkowych. Te najlepsze aparaty fotograficzne do wykonywania zdjęć portretowych oraz w ruchu, umożliwiają uzyskanie doskonałych efektów. Bardzo szybki autofokus pozwala na uchwycenie obrazu w zaledwie 0,002 sekundy. Modele te posiadają wsparcie w postaci real time, tracking oraz real time Eye AF. Te dobre aparaty fotograficzne umożliwiają nagrywanie filmów w bardzo wysokiej rozdzielczości oraz podłączenie gniazdka mikrofonu. Dzięki odchylanemu o 180 stopni dotykowemu ekranu LCD, są to urządzenia stworzone do autoportretów i wideoblogów.
Poradnik zakupowy aparatu fotograficznego
Jak wybrać aparat fotograficzny? Jakie są rodzaje aparatów fotograficznych?
Zaproponowany przez osoby zajmujące się rejestracją obrazów ranking aparatów fotograficznych, zawiera cenne podpowiedzi, dzięki którym można dowiedzieć się, jaki sprzęt wybrać, aby idealnie sprawdził się w swojej roli. Nowoczesne i tanie aparaty fotograficzne dzielą się na dwa rodzaje. Pierwsze z nich to tradycyjne lustrzanki. Różnią się one od aparatów bezlusterkowe tym, że mają znacznie większy obiektyw, co wpływa na ich dużą wagę i rozmiary. Z kolei aparaty fotograficzne bezlusterkowe są idealne dla osób często podróżujących, które potrzebują wygodnego w użyciu, lekkiego oraz obsługiwanego intuicyjnie sprzętu do rejestracji obrazu i nagrywania filmów w wysokiej rozdzielczości 4K.
Aparat fotograficzny lustrzanka – jakie ma wady i zalety?
Aparat fotograficzny musi być przemyślanym zakupem. Jeśli zastanawiasz się, który wybrać, to najpierw musisz poznać wszystkie wady i zalety danego rodzaju aparatu. W przypadku lustrzanki – do zalet tego produktu zaliczyć należy przede wszystkim: najwyższą jakość zdjęć, dużą szybkość wykonywania zdjęć w trybie seryjnym, wymienną optykę oraz najlepsze możliwości kontroli ustawień. Co więcej, lustrzanka posiada możliwość wykonywania zdjęć w trybie manualnym oraz automatycznym. Można również podłączać do niej akcesoria zewnętrzne takie jak lampy błyskowe czy zdalne wyzwalacze. Nie jest to jednak produkt bez wad. Chcąc kupić lustrzankę, trzeba liczyć się z tym, że jest ona duża i ciężka. Ponadto jej cena jest dość wysoka. Klienci skarżą się również na skomplikowane użytkowanie. Jeśli jednak szukasz top aparatu fotograficznego, to lustrzanka będzie bardzo dobrym wyborem.
Aparat fotograficzny bezlusterkowiec – jakie ma wady i zalety?
Wybór aparatu fotograficznego jest trudnym zadaniem. Jednak, żeby go ułatwić, najlepiej najpierw zapoznać się ze wszystkimi wadami i zaletami danego rodzaju aparatu. Jeśli chcesz wybrać aparat fotograficzny bezlusterkowiec to musisz wiedzieć, że do jego zalet należy: zmienna optyka, możliwość kontrolowania parametrów zdjęcia, szybki tryb seryjny, wysoka jakość zdjęć, możliwość wykonywania zdjęć w trybie automatycznym. Co ważne, jest mniejszy od lustrzanki. Jakie posiada wady? Niestety cena aparatu fotograficznego bezlusterkowaca jest dość wysoka. Ponadto nie posiada on wizjera optycznego – wyposażony jest tylko w wizjer cyfrowy. Wybór obiektywów i akcesoriów jest niewielki. Jaki aparat fotograficzny będzie najlepszy? Ta decyzja należy do Ciebie. Będzie ona zależna od Twoich oczekiwań i wymagań. Możesz spojrzeć w ranking, aby zapoznać się ze wszystkimi dostępnymi modelami aparatów fotograficznych, zarówno lustrzanek, jak i bezlusterkowców. Z pewnością któryś z modeli przypadnie Ci do gustu.
Na jakie parametry zwrócić uwagę przed zakupem aparatu fotograficznego?
Decydując się na zakup aparatu fotograficznego, należy dokładnie przeanalizować jego parametry techniczne. Dobre aparaty fotograficzne wyróżniają się bardzo szybkim autofokusem, który umożliwia uchwycenie obrazu w zaledwie kilka sekund. Najlepsze aparaty fotograficzne mają również funkcję służącą do wykonywania zdjęć portretowych oraz w ruchu. W trakcie rejestracji obrazu przydaje się także dotykowy ekran LCD, który pozwala na podgląd zdjęcia jeszcze przed jego wykonaniem, co znacznie ułatwia pracę oraz eliminuje dużą ilość obrazów z nieodpowiednim wykadrowaniem, małą ostrością oraz zaburzoną głębią. Tanie aparaty fotograficzne stworzone przez najlepszych producentów umożliwiają pełnoklatkowe nagrywanie filmów 4K HDR.
Poszukując dobrego aparatu fotograficznego, warto poznać parametry najlepszych produktów w tej grupie. Idealnym źródłem wiedzy będzie ranking najlepszych aparatów fotograficznych.
Autor rankingu: Mikołaj Przybysz
Najlepsze polecane aparaty w dobrej cenie. TOP 10
Chcesz kupić aparat w dobrej cenie i oczekujesz od sprzętu co najmniej dobrej jakości zdjęć i filmów? Przyjrzyj się naszemu zestawieniu, w którym polecane aparaty fotograficzne podzieliliśmy na lustrzanki, bezlusterkowce i zaawansowane kompakty.
Czym jest dobra cena? Na potrzeby naszego zestawienia założymy, że dobry aparat kompaktowy, polecana lustrzanka czy bezlusterkowiec nie powinny kosztować więcej niż 5000 złotych (wyjątkiem jest Canon EOS RP). Propozycje polecanych aparatów do 1000 zł znajdziecie w oddzielnym zestawieniu. W przypadku aparatów systemowych ten pułap (może minimalnie przekroczony) obejmuje korpus plus podstawowy obiektyw. W przypadku kompaktów w cenie mamy oczywiście całość.
Czym jest polecany aparat fotograficzny? To bardzo szeroka kategoria, ale w zestawieniu najlepszych z najlepszych zdecydowaliśmy się zaproponować te cyfrówki, które zapewniają najlepszy kompromis cena/jakość/ergonomia przy solidnym nacisku na dobre wyniki fotograficzne. Dlatego z zestawienia wymykają się najtańsze aparaty, ale też te bardzo dobre, lecz już wyjątkowo drogie.
Trzy kategorie aparatów - co wspólnego, jakie różnice?
Cyfrówki, pomijając te instalowane w telefonach z dobrym aparatem, możemy dziś podzielić na trzy kategorie. Lustrzanki, bezlusterkowce (jest ich tutaj szczególnie dużo, bo zasługują na rekomendację) oraz kompakty. Ta ostatnia kategoria może być jeszcze rozdrobniona. Polecane wodoodporne aparaty i kompakty do 1000 złotych proponujemy w oddzielnych zestawieniach, a tutaj bierzemy pod uwagę zaawansowany kompakt jako propozycję.
Wszystkie proponowane aparaty mają jedną wspólną cechę. Mogą z nich korzystać zależnie od potrzeb zarówno amatorzy, entuzjaści jak i profesjonaliści. Każdy z aparatów oferuje wysoką jakość zdjęć oraz dużą kontrolę nad parametrami ekspozycji (z filmami bywa różnie, szczególnie gdy wymogiem jest wideo 4K).
Bezlusterkowiec - coś pośredniego pomiędzy kompaktem, a lustrzanką
Różnice dotyczą ergonomii. Aparaty systemowe za sprawą wymiennej optyki i większych niż kompakty rozmiarów są bardzo wygodne w użytkowaniu i wszechstronne. Ale też wymagają większych nakładów finansowych - wymienna optyka, dodatkowe akcesoria oświetleniowe itp. Zazwyczaj mniejsze bezlusterkowce są dyskretniejsze (i cichsze, gdy stosujemy elektroniczną migawkę) i lepiej niż lustrzanki radzą sobie w trybie filmowym. Zachowują zalety jakie daje wymienna optyka. Zwykle są też wyposażone w wizjer elektroniczny.
Zaprezentowane w TOP kompakty są małe, mieszczą się w kieszeni spodni lub plecaka, a dzięki sensorom typu 1 cal (wyjątek Nikon), oferują nadal niezłą jakość obrazu foto jak i wideo. Mamy w nich zadowalającej jakości optykę (w wielu przypadkach odpowiadającą jasnością drogim obiektywom systemowym).
Polecane aparaty fotograficzne
Polecane lustrzanki w cenie od 2000 do 5000 zł
Nikon D7500 Ocena benchmark.pl
4,5/5 Najnowsza lustrzanka APS-C z uznanej serii aparatów dla entuzjastów D7x00. Najlepsza propozycja dla ambitnego fotografa, który poszukuje sprzętu nie tylko na spacery lub do statycznej fotografii krajobrazowej czy portretu. Nikon D7500 sprawdzi się przy wymagającej dynamicznej fotografii sportowej za sprawą wydajnego autofokusa i dużej wydajności pod każdym prawie względem (słabsza strona to tryb wideo 4K, w którym odczytywany jest przycięty kadr). Rozdzielczość zdjęć z tej lustrzanki to 21 Mpix. Aparat wyposażono zgodnie z trendami w dotykowy odchylany ekran LCD i zadbano o uszczelnienia. Najważniejsze cechy: Matryca 21 Mpix
Karta pamięci SD, SDHC, SDXC
Efektywna rozdzielczość zdjęć 5568 x 3712 px
Czas otwarcia migawki 30 - 1/8000 s
Czułość ISO (max) 51200
Canon EOS 80D Ocena benchmark.pl
4,5/5 Lustrzanka z uszczelnianym korpusem, 24 Mpix matrycą, systemem DualPixel AF (przydatny w trybie wideo) i 45-punktowym autofokusem (wszystkie punkty krzyżowe). W tym aparacie mamy bardzo wygodny uchylno-obrotowy dotykowy ekran LCD. W przeciwieństwie do Nikona D7500, mocną stroną Canona EOS 80D jest tryb filmowy (choć brak tutaj trybu 4K i zaawansowanych funkcji wideo), za to aparat słabiej wypada w przypadku fotografii dynamicznych motywów. Canon EOS 80D spełni wszelkie wymagania entuzjastów, którzy nie chcą przesadzać z wydatkami na korpus, ale też nie uznają wielu kompromisów. Najważniejsze cechy: Matryca 24 Mpix
Karta pamięci SD, SDHC, SDXC
Efektywna rozdzielczość zdjęć 6000 x 4000 px
Czas otwarcia migawki 30 - 1/8000 s
Czułość ISO (max) 16000
Canon EOS 200D Ocena benchmark.pl
4,5/5 Najtańsza (i ogólnie jedna z tańszych) lustrzanka z systemem Canon DualPixel AF. Dysponuje co prawda starszej generacji układem podstawowego autofokusa, ale rekompensuje to ogólną użytecznością aparatu oraz wysoką jakością obrazu przy zachowaniu bardzo niewielkich rozmiarów korpusu w atrakcyjnej cenie. Aparat stanowi dobry wybór dla początkującego użytkownika, który wie, że będzie chciał się rozwijać, ale jednocześnie nie jest pewien jeszcze czy duży lustrzankowy korpus będzie najlepszym wyborem. Niewielki rozmiar (trzeba jednak pamiętać jeszcze o obiektywie) czyni też z 200D dobrego lustrzankowego towarzysza w podróży. Najważniejsze cechy: Matryca 24 Mpix
Karta pamięci SD, SDHC, SDXC
Efektywna rozdzielczość zdjęć 6000 x 4000 px
Czas otwarcia migawki 30 - 1/4000 s
Czułość ISO (max) 25600
Jaki bezlusterkowiec kupić?
Fujifilm X-T30 Ocena benchmark.pl
4,5/5 Fujifilm konsekwentnie po premierach flagowych modeli z serii X-T wprowadza ich „odchudzone” wersje. Tym razem proponujemy wam bezlusterkowiec X-T30, który jest takim X-T3 dla mniej wymagających użytkowników. Mniej, nie znaczy oczywiście, że bez ambicji. To jeden z lepszych korpusów APS-C na rynku, który zachowuje hybrydowy AF z modelu X-T3 (lepszy niż w X-T20), może też pochwalić się dżojstikiem do wyboru punktów AF (a także przełączania się pomiędzy wykrytymi twarzami), który umieszczono na tylnej ściance. Fujifilm X-T30 zachowuje większość potencjału X-T3 pod względem filmowania (brak jedynie 60 kl/s przy 4K i wsparcia HLG). Podobnie jak poprzednicy także i X-T30 ma przemyślaną i praktyczną ergonomię użytkownika, która polega na wyeliminowaniu potrzeby częstego korzystania z informacji na ekranie LCD poprzez odpowiednio opisane pokrętła kontrolne. Aparat stanowi konkurencję dla poniżej opisanego bezlusterkowca Sony. Najważniejsze cechy: Matryca 26,1 Mpix
Karta pamięci SD, SDHC, SDXC
Efektywna rozdzielczość zdjęć 6240 x 4160 px
Czas otwarcia migawki 30 - 1/4000 s
Czułość ISO (max) 12800
Panasonic Lumix GX80 Ocena benchmark.pl
4,5/5 Ten bezlusterkowiec przypomina bardzo zaawansowany kompakt, z niewielkim, ale dobrym wizjerem elektronicznym, wysokiej rozdzielczości ekranem LCD, lampą błyskową typu pop-up, ale też złączem dla zewnętrznej. Równie dobrze prezentuje się pod względem możliwości - mamy tu pięcioosiową wbudowaną stabilizację obrazu, system AF DFD (Depth From Defocus) i liczne tryby fotografowania. Zadowoli nie tylko osoby fotografujące, ale także filmujących w 4K. Aparat wyposażono w 16 Mpix sensor typu 4/3 i dla zwolenników tego systemu (w wersji Mikro) jest to ciekawa oferta w niewygórowanej cenie. Najważniejsze cechy: Matryca 16 Mpix
Zoom optyczny (max) w zależności od obiektywu
Karta pamięci SD, SDHC, SDXC
Czas otwarcia migawki 60 - 1/4000 s
Czułość ISO (max) 25600
Olympus OM-D E-M10 III Ocena benchmark.pl
4,5/5 To również system Mikro 4/3, również 16 Mpix z wbudowanym mechanizmem stabilizacji obrazu i bardzo dobrym trybem wideo 4K, ale odmienne podejście do ergonomii użytkowania. Aparat przypomina niewielką retro lustrzankę z centralnie umieszczonym wizjerem i dużą liczbą funkcji wyprowadzonych na zewnątrz w postaci pokręteł i przycisków. Nie oznacza to, że tego Olympusa powinni użytkować wyłącznie zaawansowani użytkownicy. Wręcz przeciwnie, rozwojowy amator będzie w pełni zadowolony. Najważniejsze cechy: Matryca 16 Mpix
Karta pamięci SD, SDHC, SDXC
Efektywna rozdzielczość zdjęć 4608 x 3456 px
Czas otwarcia migawki 60 - 1/4000 s
Czułość ISO (max) 25600
Canon EOS RP Ocena benchmark.pl
4,5/5 Przy założeniu, że szukacie najtańszego pełnoklatkowego bezlusterkowca, wybór jest prosty. Jest nim obecnie Canon EOS RP. Aparat, który niezbyt słusznie krytykują użytkownicy lustrzanek tego producenta. Bo choć nie jest on czymś całkowicie odmiennym to jako bezlusterkowiec wprowadza nową jakość w segmencie tych produktów. Aparat z 26 Mpix sensorem sprawdzi się jako narzędzie dla amatora, który chce mieć pełną klatkę w niewielkich rozmiarów korpusie, ale tez nie chce zbyt wiele manipulować przy zdjęciach, ciesząc się bardzo dobrymi JPEGami „wprost z puszki” (słabą stroną RP sa filmy). Teoretycznie to propozycja przede wszystkim dla osób, które już miały/mają sprzęt Canon, w praktyce aparat dla każdego. Najważniejsze cechy: Matryca 26.2 Mpix
Karta pamięci SD, SDHC, SDXC
Efektywna rozdzielczość zdjęć 6240 x 4160 px
Czas otwarcia migawki 30 - 1/4000 s
Czułość ISO (max) 40000
Dobry aparat kompaktowy
Panasonic Lumix TZ200 Ocena benchmark.pl
4,5/5 Seria TZ od lat okupuje rankingi uniwersalnych aparatów kompaktowych polecanych na wypady wakacyjne. Za sprawą modeli z sensorami typu 1 cal możemy liczyć na jeszcze lepszą jakość zdjęć (choć kosztem mniejszego zakresu ogniskowych). Panasonic Lumix TZ200 rozszerza zakres ogniskowych do 24-360 mm przy jasności f/3,3-6,4. Ale nie tylko ten element uległ poprawie - zwiększono dwukrotnie rozdzielczość wizjera elektronicznego i jego powiększenie. Poza tym TZ200 radzi sobie jeszcze lepiej niż poprzednik przy zasilaniu bateryjnym. Najważniejsze cechy: Matryca 20,9 Mpix
Karta pamięci SD, SDHC, SDXC
Efektywna rozdzielczość zdjęć 4864 × 3648 px
Czas otwarcia migawki 60 - 1/4000 s
Czułość ISO (max) 25600
Nikon Coolpix P1000 Ocena benchmark.pl
4,5/5 Aparat wyjątkowy, nie tylko ze względu na swoją sporą wagę, która czyni określenie go kompaktem trochę przesadzonym. Ale też Nikon Coolpix P1000 to kompakt doskonały w swojej dziedzinie, a jest nią możliwość uzyskiwania dowolnego prawie kąta widzenia. Czyni to za sprawą obiektywu o kosmicznym zakresie ogniskowych 24-3000 mm i jasności f/2,8-8. Aparat idealny na wakacje dla osoby, która jest w stanie udźwignąć te prawie 1,5 kilograma, a zarazem spędza czas szukając okazji na ciekawe zbliżenia. Nie polecam go osobom, które myślą że rozmiarem zaszpanują przed innymi turystami. P1000 to nie następca P900, choć tak wypadałoby go określać. Dla Was praktyczniejsza będzie kolejna propozycja. Najważniejsze cechy: Matryca 16 Mpix
Zoom optyczny (max) 125x
Zoom cyfrowy (max) 4x
Karta pamięci SD, SDHC, SDXC
Czas otwarcia migawki 30 - 1/4000 s
Czułość ISO (max) 6400
Sony Cyber-shot RX100 VI Ocena benchmark.pl
4,5/5 Sony RX100 V i jego usprawniona wersja oznaczona Va to aparaty wciąż jak najbardziej warte uwagi jako wszystkopotrafiące kieszonkowe kompakty. Jednak nowy RX100 VI wprowadza element dość długiej ogniskowej (od 24 do 200 mm ze stabilizacją optyczną, jasność f/2,8-4,5) przy zachowaniu wszystkich pozytywnych cech poprzednika (sensor 1 cal, wideo 4K, wbudowana lampa błyskowa, odchylany ekranik podglądu i świetny wizjer elektroniczny), co czyni go bardziej uniwersalną i praktyczną cyfrówką na wypoczynkowe wypady. Najważniejsze cechy: Matryca 20,1 Mpix
Zoom optyczny (max) 8x
Zoom cyfrowy (max) 16x
Karta pamięci SD, SDHC, SDXC, Memory Stick Duo, Memory Stick Pro Duo, Memory Stick Pro-HG Duo
Czas otwarcia migawki 30 - 1/32000 s
Czułość ISO (max) 12800
Canon Powershot G9 X Mark II Ocena benchmark.pl
4,5/5 Najtańszy z zaawansowanych kompaktów z sensorem 20 Mpix typu 1 cal. Wyposażony w obiektyw 28-84 mm o jasności f/2-4,9. Oznacza to, że będziemy musieli stawić czoła pewnym ograniczeniom, na szczęście z niejednej sytuacji wyjdziemy obronną ręką. Z lepszej jakości zdjęciami niż najbardziej zaawansowane smartfony. Niewielki korpus aparatu cechuje wysoka jakość wykonania, elegancja i spora wygoda użytkowania. Najważniejsze cechy: Matryca 20 Mpix
Karta pamięci SD, SDHC, SDXC
Efektywna rozdzielczość zdjęć 5472 x 3648 px
Czas otwarcia migawki 30 - 1/2000 s
Czułość ISO (max) 6400
Ważne pojęcia związane z fotografią
Na tej stronie można by zawrzeć nawet całą encyklopedię pojęć fotograficznych. Wybraliśmy jednak te, których znaczenie i poprawne rozumienie jest istotne.
• Głębia ostrości (wł. głębia pola) - to cecha obrazu, wynikowa własności układu optycznego, która określa zakres odległości od aparatu fotograficznego, w którym motywy na zdjęciu są ostre. We wszystkich lustrzankach i systemowych kompaktach z matrycami Cztery Trzecie i większymi ta cecha bardzo mocno wpływa na charakter zdjęcia – pozwala uzyskać mniej lub bardziej rozmyte plany, np. tło za fotografowanym obiektem.
• Ekran pomocniczy LCD – dodatkowy monochromatyczny ekran LCD, znajdujący się zazwyczaj na górnej ściance korpusu w bardziej zaawansowanych lustrzankach. Pozwala kontrolować parametry naświetlania i inne ustawienia bez patrzenia w wizjer czy na główny ekran LCD.
• Wizjer optyczny – element konstrukcji aparatu służący do podglądu obrazu rzeczywistego, widzianego przez obiektyw (TTL, ang. Through The Lens). Obraz do wizjera optycznego w lustrzankach przekazywany jest za pośrednictwem lustra. W aparatach kompaktowych jest to jedynie namiastka prawdziwego układu optycznego. W kompaktach systemowych dostępny zwykle jako drogi dodatek, który i tak nie zapewnia tego idealnego komfortu.
• Wizjer elektroniczny – pokazuje obraz zarejestrowany na matrycy aparatu, taki sam jaki wyświetlony jest na głównym ekranie LCD. Stosowany jest przede wszystkim w kompaktach klasy ultrazoom i w systemowych aparatach bez lustra. W lustrzankach niestosowany, wyjątek stanowi specyficzna klasa aparatów Sony z półprzejrzystym lustrem. Spotykane są również warianty wizjerów hybrydowych, np. w aparatach Fujifilm, w których łączony jest obraz generowany przez ekran LCD z tym, który wpada przez soczewkę wizjera.
• Autofokus hybrydowy - stosowana od kilku lat, coraz powszechniejsza technologia łącząca pomiar ostrości za pomocą detekcji kontrastu (im bardziej kontrastowy obraz, tym ostrzejszy) z detekcją fazy (porównanie dwóch półobrazów danego motywu). Układ AF hybrydowego realizowany jest przez specjalnie skonstruowane matryce, w których część pikseli służy do detekcji fazy (zwykle jest to oddzielny układ optyczny) - oprócz detekcji kontrastu, która zawsze była realizowana na poziomie matrycy. Hybrydowa technologia pozwala na precyzyjniejszy pomiar ostrości, przede wszystkim, gdy korzystamy z funkcji filmowania, a także wygodniejsze ostrzenie w trybie Live View.
• Poziomnica elektroniczna - bardzo przydatne narzędzie, które pełni rolę adekwatną do nazwy. Pozwala na wyświetlenie na ekranie LCD lub w wizjerze podziałki, która pokazuje czy aparat trzymany jest prosto. Zależne od stopnia zaawansowania, poziomnica pokazuje przechylenia na boki w poziomie (najczęściej spotykana), pionie, a nawet wychylenie w przód i w tył.
• Obiektyw kitowy – wbrew nazwie nie jest to kiepskie szkło, lecz produkt sprzedawany jako element podstawowego zestawu aparat plus obiektyw. Można go kupić oddzielnie, ale na ogół zakup w komplecie jest ciekawszą cenowo propozycją. Zwykle kitowy obiektyw (w najtańszych aparatach systemowych) oferuje podstawowe własności i nie pozwala w pełni rozwinąć potencjału. Zdarzają się jednak również modele o bardzo przyzwoitych własnościach optycznych, pod wieloma względami uniwersalne.
• Uniwersalność aparatu - ta cecha określa w jak wielu różnych sytuacjach zdjęciowych można zastosować dany aparat. Nie chodzi tu tylko o liczbę programów i zakres regulacji ekspozycji, ale również zakres ogniskowych. W systemowych aparatach jest ona naturalną konsekwencją typu podłączonego obiektywu. Im bardziej uniwersalny ma być aparat systemowy, tym więcej trzeba zainwestować w optykę. Pod tym względem najbardziej uniwersalne są ultrazoomy, które, choć kompaktowe i z niewielką matrycą, pozwalają na regulację ogniskowej w jednym obiektywie w ogromnym zakresie. Rekordzista, Panasonic Lumix DMC-FZ70, od 20 do 1200 mm. W przypadku lustrzanki nawet dysponując matrycą o wysokiej rozdzielczości i możliwością wykadrowania obrazu trudno będzie osiągnąć jakość wyższą niż z ultrazooma bez odpowiedniego szkła.
• Format RAW - Format zapisu pliku, który jest bezpośrednim zrzutem zawartości matrycy. Tryb fotografowania wymagający sporych umiejętności przy obróbce (inaczej mówiąc, wywoływaniu), ale gwarantujący nieporównanie większe możliwości korekty niż pliki zapisane od razu jako JPEG. Coraz więcej aparatów pozwala na fotografowanie w trybie RAW+JPEG. To bardzo pamięciochłonna opcja, ale najlepsza, gdy chcemy mieć od razu bez wywoływania dobrej jakości pliki JPEG.
Edycja RAWów zazwyczaj wymaga dodatkowego oprogramowania. Najbardziej uniwersalnymi aplikacjami tego typu są Adobe Lightroom lub Apple Aperture. Edycja plików tego typu w aparacie jest możliwa w przypadku niektórych modeli i dotyczy zwykle aplikowania tych efektów i korekt, które normalnie zostałyby zastosowane podczas fotografowania w trybie JPEG.
• Filtr dolnoprzepustowy - specjalny filtr szklany, który znajdziemy przed matrycą w większości aparatów cyfrowych. Jego zadaniem jest nieznaczne rozmycie obrazu tak, by matryca poprawnie rejestrowała szczegółowe motywy i dobrze odzwierciedlała kolory. Zwykle mówi się, że filtr ten zapobiega powstawaniu efektu mory. Przy obecnie stosowanych matrycach wysokiej rozdzielczości taki filtr może negatywnie wpływać na ostrość obrazu (choć nie są to drastyczne różnice), dlatego niektórzy producenci decydują się na wprowadzanie wersji aparatów pozbawionych tego filtra – np. Pentax K5 IIs, albo od razu bez tego filtra jak Nikon D7100.
• Matryca - wraz z procesorem obrazu stanowi serce aparatu. Rejestruje obraz wpadający przez obiektyw. Czasem stosowane jest również pojęcie sensor, aczkolwiek określenie matryca ma szersze znaczenie - uwzględnia nie tylko elementy światłoczułe, ale również elektronikę, która służy do odczytu obrazu. Najważniejszą cechą matrycy jest poziom szumów własnych, czyli zakłóceń, które wprowadzane są przez sensor i elektronikę, a także zakres dynamiczny. Ta druga cecha określa, jak bardzo mogą różnić się jasnością obiekty, które matryca jest w stanie zarejestrować poprawnie (bez prześwietleń i miejsc niedoświetlonych). Te dwie własności, od których zależy techniczna jakość zdjęć, wiążą się z rozmiarem piksela. Dla danej rozdzielczości sensora w megapikselach, lepszy będzie ten o większych rozmiarach liniowych.
• Stabilizacja obrazu - technika redukcji drgań wprowadzanych przez fotografującego. Dzielimy na stabilizację optyczną (w obiektywie) i matrycową (w korpusie). Skuteczność stabilizacji określa się w jednostkach EV, przy czym 1 EV oznacza możliwość fotografowania z czasem dwa razy dłuższym (lub przesłoną domkniętą o jedną działkę) niż maksymalny, dla którego zdjęcie będzie nieporuszone. Przeciętnie skuteczność stabilizacji wynosi od 2 EV (cztery razy) do 4 EV (16 razy).
• Czułość ISO - określa wrażliwość matrycy aparatu na padające światło. Jest to skala geometryczna, co oznacza, że dwukrotny wzrost czułości oznacza dwukrotne zwiększenie liczby ISO. Każdy aparat ma bazową czułość ISO, dla której obraz jest najlepszy, oraz zakres czułości ISO przy których może pracować. Im wyższe ISO tym wyższe szumy w obrazie. Zwykle bazowa czułość to ISO 50, 100 lub 200. Maksymalne ISO może sięgać ISO 102400 i więcej. Maksymalne używalne ISO to największa czułość, dla której jakość zdjęć degradowana przez szumy jest jeszcze akceptowalna (zwykle ocena jest subiektywna).
Write a Comment