Najlepsze aparaty fotograficzne - Ranking top 10 modeli
"Jaki jest najlepszy aparat cyfrowy na świecie?" - co kupić na wakacje i nie tylko
Jaki jest najlepszy aparat cyfrowy na świecie? Prosta sprawa, prawda? Oczywiste, że to Hasselblad H6D-100 ze swoją 100-megapikselową matrycą w rozmiarze 53,4x40mm. Jaki inny sprzęt pozwoli nam osiągnąć chociaż zbliżoną ostrość i jakość obrazu przy pracy w studio? Tylko że gdy zabierzemy naszego Hasselblada na reportaż, może się nagle okazać, że brakuje mu troszkę szybkości, ciut responsywności i do tego wszystkiego te 100-megapikselowe jakoś strasznie szybko zapychają pamięć. No to może jednak jakaś Leica? Legendarna ergonomia aparatu z celownikiem dalmierzowym, w której zakochała się większość światowej klasy fotoreporterów. No ale właśnie - ten dalmierz to trochę archaiczne rozwiązanie. Może więc jednak pełnoklatkowy bezlusterkowiec od Sony? Niewielki aparat ze świetnej jakości matrycą i podglądem kadru realizowanym przez wizjer EVF, który znacząco upraszcza pracę w trudnych warunkach, choćby dzięki symulowaniu finalnej ekspozycji fotografii, jeszcze przed jej wykonaniem. Cóż, pytanie o najlepszy aparat cyfrowy świata, gdy się nad nim głębiej zastanowić, zaczyna sprawiać kłopoty. Dodajmy więc jeszcze jedną zmienną, która wszystko nam wyjaśni. Załóżmy, że mamy wszystkie trzy wymienione wcześniej aparaty - leżą sobie wygodnie w futerałach na półkach w naszej szafie. Szkoda tylko, że właśnie jesteśmy 100km od domu. Jeszcze bardziej szkoda, że natrafiliśmy właśnie na wydarzenie, które warte jest zarejestrowania. Najbardziej szkoda, że po prostu nie mamy czym.
W ten sposób dochodzimy do prostej konkluzji - najlepszy aparat na świecie to dokładnie ten, który mamy przy sobie w momencie, kiedy go potrzebujemy. U schyłku drugiej dekady XXI wieku praktycznie każdym, z pośród setek modeli aparatów cyfrowych dostępnych na rynku, da się wykonać poprawne i dobrej jakości zdjęcie, nie dziwi zatem, że jednym z najczęściej pojawiających się na internetowych forach traktujących o fotografii pytaniem jest "jaki aparat cyfrowy kupić?". A ponieważ sprzęt zawsze należy dobierać do potrzeb, absolutnie nie odwrotnie, warto rzucić okiem na lokalny rynek i spróbować skonstruować sensowną odpowiedź.
Czy są w ogóle jakieś uniwersalne wytyczne, którymi można kierować się przy wyborze aparatu fotograficznego? Śmiało możemy zacząć od gabarytów fizycznych sprzętu, to jest jego wielkości i wagi. Nadal pokutuje przeświadczenie, że najlepszy sprzęt fotograficzny to ten największy i najcięższy, ale ponieważ (jak już wyżej zostało wspomniane) zdecydowanie należy dobierać sprzęt do potrzeb, może się okazać zupełnie inaczej. Załóżmy na przykład, że szukamy aparatu dla miłośników spacerów po górach. Nasz traper chce na swoich zdjęciach uwieczniać napotkane na trasie widoki, co ważne - wyłącznie do osobistego użytku w celach pamiątkowych. Idąc tokiem rozumowania, że duży sprzęt na pewno jest najlepszy, możemy mu oczywiście polecić tandem Nikon D5, plus powiedzmy Nikkor 500mm f/4. Sprzęt jest ogromny, więc na pewno zapewni naszemu spacerowiczowi fantastyczne zdjęcia. Jest tylko pewien problem - po pierwsze właśnie dołożyliśmy mu do plecaka dodatkowe 5 kilogramów, które będzie musiał przemieszczać przy pomocy siły własnych mięśni, a po drugie fotografowanie krajobrazów obiektywem o ogniskowej 500mm to dość karkołomne zadanie. No chyba, że mówimy o krajobrazach księżycowych. Z doświadczenia wiem, że ogromna rzesza ludzi, która na fali popularności i spadku cen lustrzanek cyfrowych postanowiła je zakupić w celu uwieczniania wakacyjnych wojaży, w ogóle ich na wspomniane wojaże nie zabiera, bo w zestawie z dwoma obiektywami i dodatkami zajmują one torbę fotograficzną, której nikomu nie chce się nosić. A kilka tysięcy złotych leży w domu na półce. Rozmiar i waga aparatu naprawdę bardzo często będzie decydować o tym, czy w ogóle będziemy go mieli przy sobie w momencie, w którym będzie potrzebny, poza tym warto się pozbyć dawnych kompleksów - przy dzisiejszej miniaturyzacji stosunkowo niewielkie aparaty potrafią dać naprawdę zadowalającą jakość zdjęć, odwdzięczając się nieprzeciążonym kręgosłupem. Idąc dalej tym tropem, warto również zwrócić uwagę na to, czy wybrany przez nas aparat jest uszczelniony. Nie muszę chyba tłumaczyć, że elektronika zabudowana w aparacie cyfrowym jest wybitnie uczulona na działanie wody, a jako użytkownicy, w pewnych sytuacjach, bardzo nie chcielibyśmy żeby drobny deszczyk pozbawił nas możliwości fotografowania.
Wchodząc trochę głębiej w rozważania na temat wyboru sprzętu fotograficznego warto pochylić się nad kwestiami związanymi z matrycą zabudowaną w aparacie, a te w zasadzie są dwie. Pierwsza z nich to rozmiar fizyczny matrycy, druga to ilość pikseli, z których jest ona zbudowana. Jeśli chodzi o rozmiar fizyczny, to na rynku mamy kilka standardów, w kolejności są to: matryce w najtańszych aparatach kompaktowych, od bardzo małych, do takich o przekątnej długości jednego cala, potem są matryce w rozmiarze 4/3, kolejne są matryce APS-C/DX (dla uproszczenia możemy przyjąć, że to około połowa powierzchni pełnej klatki), matryce pełnoklatkowe i w końcu matryce średnioformatowe. Jakie ma to znaczenie dla samego procesu fotografowania? Ponieważ, mimo ogromnego postępu technologicznego, nadal nie jesteśmy w stanie oszukać podstawowych praw fizyki, z fizyczną wielkością matrycy łączy się głównie coś co nazywamy "plastyką" obrazu fotograficznego. Z czego ta plastyka wynika? Głównie z tego, w jaki sposób pracują obiektywy używane z poszczególnymi formatami matryc. Bardzo upraszczając wygląda to tak, że im większy fizyczny rozmiar matrycy, tym dłuższej ogniskowej obiektywu musimy użyć, by zapewnić pole widzenia o takim samym kącie. "Standardowym" obiektywem w systemie 4/3 będzie obiektyw o ogniskowej 25mm, ale już na matrycy pełnoklatkowej będzie to 50mm, chociaż w obu przypadkach ich pole widzenia będzie takie samo. Jednak im dłuższa ogniskowa tym mniejsze przerysowania i zniekształcenia optyczne, a do tego zmniejsza się obiekt westchnień wielu fotografów - głębia ostrości. Jeśli zatem głównym bohaterem naszych zdjęć będą krajobrazy fotografowane przy pomocy obiektywów szerokokątnych, na wysokich przysłonach, które zapewnią pełną ostrość na wszystkich planach, to (znów bardzo upraszczając) fizyczna wielkość matrycy nie ma dla nas aż tak dużego znaczenia, jak w momencie kiedy w planach mamy zajęcie się fotografią portretową, w której płytka głębia ostrości rysowana przez długoogniskowe obiektywy, na w pełni otwartych przysłonach, jest bardzo pożądana. Jeśli zaś chodzi o ilość pikseli, z których zbudowana jest matryca, to na szczęście minęły już czasy, w których producenci sprzętu fotograficznego prześcigali i przekrzykiwali się w ilości megapikseli. Warto bowiem wiedzieć, że powiększanie rozdzielczości matrycy w nieskończoność, bardzo pożądane przy wykonywaniu ogromnych powiększeń, negatywnie odbija się w dwóch innych bardzo ważnych sprawach - w ilości generowanego przez matrycę szumu i w wielkości (tej wyrażonej w megabajtach) pliku, który wychodzi z aparatu. Dla porównania - 14-bitowy plik RAW z aparatu Nikon D850, którego matryca może się pochwalić rozdzielczością 45,7mpix "waży" 100 megabajtów, ale już taki sam RAW z Nikona D750, którego matryca ma 24mpix zajmie na dysku tylko około 25 megabajtów. Poza tym przy tym samym fizycznym rozmiarze przetwornika, pojedynczy piksel w bardziej "upakowanej" matrycy jest mniejszy, jest więc w stanie zebrać mniej światła, niż jego kolega z "luźniej" ułożonego czujnika. Tym samym, w takich samych warunkach, elektronika musi zwiększyć podane na niego napięcie, co skutkuje zwiększonym nagrzewaniem, a w konsekwencji prowadzi do pojawienia się szumu przy niższych wartościach czułości ISO, niż miałoby to miejsce na matrycy wyposażonej w mniej megapikseli. Jest jeszcze jedna sprawa. Przyjęło się, że typowy użytkownik sprzętu fotograficznego jest w stanie wykonać z ręki nieporuszone zdjęcie wykorzystując czas naświetlania równy odwrotności ogniskowej. Na przykład fotografując obiektywem o ogniskowej 50mm, schodzenie z czasem poniżej 1/50 sekundy nie jest specjalnie bezpieczne i w większości sprawi, że nasze zdjęcie będzie nieostre przez "poruszenie". Sęk w tym, że te wyliczenia przyjęto dla aparatów na film, a gdyby chcieć przeliczyć rozdzielczość niskoczułych, drobnoziarnistych negatywów sprzed lat na dzisiejsze wartości w pikselach, to okazałoby się, że z dobrej jakości skanu takiego negatywu da się wyciągnąć jakieś 12 megapikseli. Matryca o rozdzielczości 46 megapikseli da nam zatem 4 razy bardziej szczegółowy obraz, a co za tym idzie - 4 razy bardziej podatny na "poruszenie". Jakież zresztą było moje osobiste zdziwienie, kiedy po pierwszym wypadzie z aparatem wyposażonym w 50-megapikselową matrycę wróciłem z połową poruszonych (choć poruszenie widoczne było dopiero przy pełnym powiększeniu) zdjęć, chociaż parametry ekspozycji teoretycznie uniemożliwiały taką wpadkę. Czy zatem 100-megapikselowa matryca to najlepszy czujnik świata? Dopóki nie zabierzemy jej ze studia, w którym będziemy przygotowywać fotografię do druku na billboardzie, w świetle błyskowym, nie wychodząc poza czułość 100 ISO, to pewnie tak. W większości innych przypadków, a już na pewno w fotografii reporterskiej, czy jakiejkolwiek innej, która zmusza do pracy w trudniejszych warunkach oświetleniowych, śmiało możemy założyć, że 24 megapiksele to wypracowane przez rynek optimum, które z jednej strony pozwala uzyskać duże powiększenia w druku lub umożliwi kadrowanie w postprodukcji, a z drugiej zachowa nadal bardzo dobre parametry szumowe przy wyższych wartościach czułości ISO.
Matryca 24 Mpix, 70mm, iso 100, f/4, 1/4s
Matryca 45,7 Mpix, 70mm, iso 100, f/4, 1/4s, zdjęcie poruszone
Matryca 24 Mpix, 70mm, iso 25600, f/4, 1/1000s
Matryca 45,7 Mpix, 70mm, iso 25600, f/5.6, 1/500s
Warto też powiedzieć kilka słów o czymś, bez czego nie może się obyć dziś już praktycznie żaden aparat fotograficzny, a mianowicie o trybie filmowym. Chociaż z założenia aparat fotograficzny służy do fotografowania, a nie do filmowania, to dzisiejsze aparaty cyfrowe są z powodzeniem wykorzystywane nawet w profesjonalnych produkcjach filmowych, oferując jakość i plastykę obrazu niedostępną dla kamer filmowych dysponujących małymi matrycami. Niczym dziwnym też nie jest już możliwość nagrania materiału w rozdzielczości 4K, czy zapis z 10-bitową głębią. Być może wykorzystanie aparatu cyfrowego jako kamery nie zawsze jest tak wygodne, jak zaprzęgnięcie do tego dedykowanego sprzętu, ale na pewno aparat potrafi się odwdzięczyć świetną jakością obrazu.
A jakie mamy możliwości jeśli chodzi o typy aparatów cyfrowych obecnych na dzisiejszym rynku? Zacznijmy od aparatów kompaktowych. To najmniejsze i zazwyczaj najlżejsze z pośród dostępnych na rynku konstrukcji. O ile w ostatnich latach widać wyraźną tendencję do zaniku "najniższego" segmentu aparatów kompaktowych, który z powodzeniem przejęły coraz lepiej fotografujące telefony komórkowe, to już kompakty z wyższej półki, czy choćby konstrukcje typu superzoom są czymś, przy czym warto się na chwilę zatrzymać, zwłaszcza jeśli nie aspirujemy do zawodowej fotografii. To świetne konstrukcje na wakacyjne wypady, czy choćby do zabrania na spacer. W tym segmencie z powodzeniem można polecić takie aparaty jak Sony RX100 VI, który w naprawdę kompaktowej obudowie oferuje nam świetną jakość zdjęć z jednocalowej matrycy i naprawdę duży (jak na swój rozmiar) zoom o ekwiwalencie dla pełnej klatki wynoszącym 24-200mm, czy jego "starszego brata" RX100 V, w którym postawiono na krótszy (ekwiwalent 24-100mm), ale za to bardzo jasny obiektyw.
Sony RX100 VI, 24mm, iso 125, f/4.5, 1/1000s
Sony RX100 VI, 200mm, iso 125, f/5, 1/500s
Wśród trochę większych aparatów kompaktowych, bardzo ciekawą propozycją może być Sony RX10 IV dysponujący naprawdę pokaźnym zoomem, który w przeliczeniu na pełną klatkę zamyka się w zakresie 24-600mm, zachowując jednocześnie naprawdę świetną jakoś obrazu.
Sony RX10 IV, 24mm, iso 100, f/4, 1/1000s
Sony RX10 IV, 600mm, iso 100, f/4, 1/500s
Ciekawostką w tym segmencie może być też rekordzista jeśli chodzi o zakres zoomu obiektywu w aparacie kompaktowym - Nikon P1000 - jego obiektyw pracuje z ogniskowymi, których odpowiednikiem w aparacie pełnoklatkowym jest zakres 24-3000mm! Warto jednak wspomnieć, że przy tak ogromnych zbliżeniach trudno już o doskonałej jakości zdjęcie, a często problemem okazuje się nie sam obiektyw, a jakość powietrza, które znajduje się na drodze do naszego obiektu zdjęciowego.
Nikon P1000, 24mm, iso 100, f/3.2, 1/1600s
Nikon P1000, 3000mm, iso 100, f/8, 1/500s
Kolejna gałąź aparatów fotograficznych to aparaty bezlusterkowe. Jest to też stosunkowo najmłodsza konstrukcja aparatu cyfrowego, która pozwala zamknąć jakość zdjęć, którą do tej pory proponowały nam lustrzanki cyfrowe, w mniejszych obudowach. W aparatach bezlusterkowych, jak sama nazwa wskazuje, usunięto pryzmat i komorę lustra znane z lustrzanek, upraszczając tym samym całą konstrukcję i umożliwiając jej zmniejszenie. Jednocześnie zamiast optycznego celownika z pryzmatem pentagonalnym, znanego z lustrzanki, mamy tutaj po prostu elektroniczny wyświetlacz umieszczony w wizjerze, który nie tylko umożliwia wyświetlenie większej ilości informacji, niż miało to miejsce w klasycznym wizjerze lustrzanki, ale pozwala również, dzięki symulacji ekspozycji, zobaczyć jak będzie wyglądało nasze zdjęcie, zanim jeszcze je zrobimy. Oprócz tego konstrukcja aparatu bezlusterkowego nie przewiduje, jak miało to miejsce w lustrzankach, osobnego modułu odpowiedzialnego za ustawianie ostrości, umieszczonego pod lustrem w komorze lustra. Czujnikiem autofocusa w aparacie bezlusterkowym jest sama matryca, co sprawia, że zupełnie znika problem kalibracji obiektywów ze względu na backfocus, czy frontfocus. To bardzo duże ułatwienie. W świecie bezlusterkowców spotkać możemy aparaty z matrycami w rozmiarze micro 4/3, APS-C i aparaty pełnoklatkowe, jak również z matrycami większymi od pełnej klatki - aparaty średnioformatowe. Kilka przykładów aparatów bezlusterkowych na które warto zwrócić uwagę to:
Olympus OM-D E-M10 Mark III - jeden z najmniejszych na rynku aparatów bezlusterkowych, dysponujący matrycą micro 4/3 . Bardzo rozsądny wybór, jeśli szukamy aparatu, który zawsze będziemy mogli mieć przy sobie, ale oczekujemy zdjęć o wyraźnie lepszej, niż w przypadku aparatów kompaktowych, plastyce.
. Bardzo rozsądny wybór, jeśli szukamy aparatu, który zawsze będziemy mogli mieć przy sobie, ale oczekujemy zdjęć o wyraźnie lepszej, niż w przypadku aparatów kompaktowych, plastyce. Fujifilm X-T30 - świetny aparat dla podróżników - matryca w formacie APS-C , ale nadal bardzo niewielkie wymiary, a do tego genialna jakość obrazu JPG dzięki symulacji klasycznych filmów Fuji.
, ale nadal bardzo niewielkie wymiary, a do tego genialna jakość obrazu JPG dzięki symulacji klasycznych filmów Fuji. Fujifilm X-T3 aparat dla wymagającego amatora, lub niewielki korpus dla zawodowca - nadal matryca formatu APS-C , ale już większy niż w przypadku X-T30 korpus i niespotykane u innych producentów algorytmy przetwarzania obrazu JPG.
, ale już większy niż w przypadku korpus i niespotykane u innych producentów algorytmy przetwarzania obrazu JPG. Sony A7III - podsumował kilkuletnie doświadczenia firmy Sony, jako pioniera rynku aparatów bezlusterkowych . Aparat wyposażony w pełnoklatkową matrycę, po który z chęcią sięgają profesjonalni fotografowie. Nie będzie przesadą powiedzieć o nim, że wyprzedził swoje czasy, wprowadzając rozwiązanie, które wcześniej nie były po prostu dostępne, zachowując rozsądną cenę.
. Aparat wyposażony w pełnoklatkową matrycę, po który z chęcią sięgają profesjonalni fotografowie. Nie będzie przesadą powiedzieć o nim, że wyprzedził swoje czasy, wprowadzając rozwiązanie, które wcześniej nie były po prostu dostępne, zachowując rozsądną cenę. Nikon Z6 - Odpowiedź Nikona na kilkuletnią dominację Sony na rynku aparatów bezlusterkowych - fenomenalna matryca i ergonomia doskonale znana użytkownikom lustrzanek firmy Nikon, a do tego dzięki adapterowi FTZ doskonała współpraca z ogromnym portfolio obiektywów z bagnetem Nikon F.
Ostatni segment, o którym warto wspomnieć to lustrzanki. Tutaj sprawa jest prosta - jeszcze kilka lat temu lustrzanka była synonimem "dobrego aparatu". Nawet laik wiedział, że kupno lustrzanki nie uczyni go może od razu fotografem, ale zapewni przynajmniej bardzo dobrą jakość zdjęć. Dziś rynek, zwłaszcza ten amatorski, chociaż i zawodowi fotografowie znajdują w tym segmencie coś dla siebie, wyraźnie zbacza w kierunku aparatów bezlusterkowych i wydaje się to rozsądnym krokiem. Lustrzanki to dziś aparaty, które tak naprawdę śmiało można zostawić zawodowym fotografom, którzy z pewnych powodów nie chcą, bądź nie mogą jeszcze przesiąść się na aparaty bezlusterkowe, chociaż z dużą dozą prawdopodobieństwa, ten stan nie będzie trwał wiecznie. Jeśli mowa o lustrzankach to wspomnę tylko o Nikonie D850, który od pewnego czasu jest dla mnie swego rodzaju aparatem "referencyjnym" i do niego, jako do tego, w mojej ocenie, najbardziej uniwersalnego i ergonomicznego, porównuję wszystkie inne testowane aparaty. Jednak przy jego gabarytach i cenie proponuję jego wybór pozostawić tylko i wyłącznie zawodowym fotografom i ewentualnie bardzo zaawansowanym i świadomym amatorom.
Gdzie więc udać się, by zakupić swój cyfrowy aparat fotograficzny? Na pewno należy poważnie zastanowić się nad zakupem sprzętu fotograficznego w dużych marketach elektronicznych, gdzie aparaty fotograficzne leżą obok telewizorów, lodówek i sprzętu stereo. Personel działu foto marketów elektronicznych stanowią sprzedawcy, którzy za kilka dni mogą sprzedawać pralki, a za kolejny miesiąc telewizory. Warto wiedzieć, że rynek sprzętu fotograficznego to ogromna branża, która w ostatnich latach przechodzi szybkie i dość spektakularne przemiany. Żeby świadomie i trafnie doradzić w zakupie sprzętu fotograficznego trzeba ten rynek dobrze znać. Sprzedawców zaznajomionych z rynkiem fotograficznym, którzy często sami są czynnymi zawodowo fotografami, posiadają zawodowe wykształcenie w fotografii i pokrewnych kierunkach, a wiele aparatów, które na co dzień sprzedają własnoręcznie sprawdzili w warunkach "bojowych" znajdziemy natomiast na pewno w specjalistycznych sklepach fotograficznych takich jak sklep fotograficzny e-oko.pl. Kupując w specjalistycznym sklepie mamy też pewność, że oprócz fachowej porady w momencie zakupu otrzymamy również pomoc w razie jakichkolwiek problemów w przyszłości, czy nawet po okresie gwarancyjnym.
Na koniec ostatnie pytanie. Czy warto kupować używany sprzęt fotograficzny? Odpowiedź jest prosta - oczywiście, że warto, jednak z zastrzeżeniem, by robić to w sprawdzonych i zaufanych miejscach. Dobry komis fotograficzny posiada w swoim asortymencie tylko i wyłącznie sprawdzony sprzęt, co pozwala mu sprzedawać używany sprzęt z gwarancją. Oprócz tego pozwala na przykład na pozostawienie starego sprzętu w rozliczeniu przy kupnie nowego. Zakup używanego sprzętu fotograficznego naprawdę warto przemyśleć, gdyż w ten sposób możemy stać się posiadaczami odrobinę starszego, ale nadal bardzo dobrego modelu lustrzanki, czy aparatu bezlusterkowego już za kilkaset złotych.
Tekst Adam Niedbała
Ranking aparatów fotograficznych 2022. TOP 10 najlepszych aparatów cyfrowych
TOP 10 najlepszych aparatów fotograficznych wg naszych klientów
Współczesne smartfony potrafią robić ładne zdjęcia, jednak zdecydowanie lepszy efekt i tak gwarantuje klasyczny aparat fotograficzny. Jeśli nie miałeś wcześniej podobnego urządzenia, trudno będzie Ci wybrać odpowiedni model dla siebie. Tego rodzaju akcesoria cechuje o wiele bardziej skomplikowana konstrukcja niż nowoczesne telefony komórkowe. Mnogość rozwiązań technologicznych sprawia, że niełatwo kupić idealny egzemplarz. Poszczególne typy aparatów charakteryzują się swoimi wadami i zaletami.
Na samym starcie powinieneś dokładnie określić swój budżet. To pomaga zawęzić zakres poszukiwać, dzięki czemu szybciej uda Ci się odnaleźć upragniony wariant. Dzisiejszy rynek zachwyca bogactwem świetnych propozycji, więc wspomniany aspekt odgrywa istotną rolę. Ominięcie pierwszego kroku może znacząco wydłużyć cały proces, powodując niepotrzebne zwlekanie z nabyciem właściwego produktu. Dopiero potem zacznij analizowanie konkretnych kwestii dotyczących parametrów wewnętrznych oraz atrybutów zewnętrznych.
Ile kosztuje sprzęt dla początkujących, a jak dużo należy zapłacić za profesjonalny aparat fotograficzny? Jeśli chodzi o urządzenia amatorskie, w sklepach znajdziesz modele za około 50-1000 zł. Wśród niedoświadczonych entuzjastów robienia zdjęć dominują bowiem stosunkowo tanie, kompaktowe konstrukcje. Specjaliści mają wygórowane oczekiwania, stąd zawsze kupują zaawansowane technologicznie akcesoria. Cena egzemplarzy wysokiej klasy przekracza 1500 zł i rośnie im bogatsze wyposażenie.
Klienci Morele zazwyczaj decydują się na opcje ze średniej półki od 1500 do 5000 zł. Zestawienie top 10 popularnych produktów obejmuje warianty różnego rodzaju pod kątem budowy oraz zasady działania. Chętnie wybierany asortyment zawiera głównie najlepsze aparaty fotograficzne marki Canon lub Nikon. Sporo osób używa też kamer Sony bądź Fujifilm. Wspomniane firmy tworzą niezawodne, mechatroniczne systemy rejestrowania obrazu, które gwarantują znakomitą ostrość i niezwykle dokładną szczegółowość.
Zanim kupisz aparat cyfrowy dla siebie, powinieneś zastanowić się przede wszystkim nad tym, jaki typ urządzenia bardziej Ci odpowiada. Lustrzanki realizują jednakowe zadania, co bezlusterkowce, ale mają inne konstrukcje wewnętrzne. Osiągają zatem identyczny cel, lecz robią to za pomocą odmiennych metod. Sposób eksploatacji akcesoriów nie jest taki sam, więc warto wiedzieć wcześniej, czy cechy danej wersji spełniają Twoje oczekiwania. Pamiętaj, że każdą odmianę charakteryzują atuty i mankamenty.
Ranking lustrzanek 2022
Ogromnym zainteresowaniem wśród klientów cieszy się lustrzanka cyfrowa. Jeszcze kilkanaście lat temu profesjonaliści używali wyłącznie tych aparatów do wykonywania zdjęć. Nazwa pochodzi od mechanizmu wyposażonego w specjalne lustro, które pokazuje uchwycony obraz na wizjerze optycznym. Wciśnięcie klawisza aktywującego migawkę powoduje zmianę pozycji elementu odbijającego promienie światła. Wtedy promieniowanie widzialne odbiera matryca, utrwalając wirtualny plik zawierający scenerię.
Charakterystyczną cechą tego typu urządzeń jest dość duża obudowa zewnętrzna, skrywająca obszerną konstrukcję, złożoną z przynajmniej kilkudziesięciu fragmentów. Dobry aparat fotograficzny o takiej zasadzie działania z zazwyczaj ma spore wymiary i waży więcej niż inne wersje sprzętu. Wspomniane wady często utrudniają komfortową eksploatację, ale zalety wynagradzają wszystko. Prezentowane akcesoria zapewniają Ci bowiem pełną kontrolę nad kluczowymi parametrami, dzięki czemu możesz uwieczniać dowolne panoramy zgodnie ze swoimi oczekiwaniami.
Ceny lustrzanek wahają się od 1500 do nawet 15000 zł. Koszt zakupu konkretnego modelu wzrasta, gdy egzemplarz oferuje zestaw dodatkowych funkcji oraz obiektywów. Jeśli dopiero rozpoczynasz regularne robienie ciekawych zdjęć, Twoją uwagę powinna zwrócić tańsza lustrzanka Canon. Za około 2000-5000 zł znajdziesz cyfrowy aparat fotograficzny dla początkujących, który powinien sprostać wymaganiom amatora. Na starcie raczej nie potrzebujesz droższej opcji, ponieważ trudno będzie Ci wykorzystać cały potencjał produktu.
Ranking aparatów kompaktowych 2022
Najbardziej uniwersalną propozycją wśród opisywanych tutaj urządzeń jest aparat kompaktowy. Sprzęt wyróżnia przede wszystkim wyjątkowo mała konstrukcja, zapewniająca wygodę noszenia akcesorium ze sobą. Pod kątem jakości ujęć nawet zaawansowany technologicznie aparat kompaktowy Sony wyraźnie odstaje względem zaprezentowanego wyżej mechanizmu. Stąd tego rodzaju wyposażenie cieszy się popularnością głównie u niedoświadczonych entuzjastów fotografii.
Kluczowe wady wspomnianego rozwiązania dotyczą powolnego uruchamiania migawki oraz braku wizjonera optycznego. Opóźnienia często utrudniają uchwycenie scenerii w odpowiednim momencie, natomiast konieczność obserwowania kadru bezpośrednio na ekranie nie gwarantuje komfortowej widoczności. Mobilne, kieszonkowe kamery kosztują za to niewiele i sprawiają, że nie musisz kupować wymiennego obiektywu. Cena osiąga poziom maksymalnie 5000 zł, choć zdarzają się droższe egzemplarze. Gdy nie masz wygórowanych oczekiwań, tańszy model raczej Ci wystarczy.
Jeśli chodzi o godnych polecenie producentów, konsumenci chętnie wybierają sprzęt marki Fujifilm. Aparat kompaktowy od japońskiej firmy zazwyczaj stanowi dobrą propozycję dla dzieci lub kompletnych amatorów. Akcesoria pomagają zapoznać się ze światem fotografii poprzez tworzenie ujęć prezentujących piękne, naturalnie oświetlone krajobrazy i portrety. Kiedy klienci chcę uzyskiwać lepsze efekty, przeszukują asortyment spółki Olympus. Aparat kompaktowy tego wytwórcy zapewnia ładniejsze zdjęcia.
Ranking bezlusterkowców 2022
Profesjonalne bezlusterkowce Canon wraz z innymi urządzeniami zbudowanymi w identyczny sposób zdobywają coraz większą popularność. Nowoczesna odmiana kamer skutecznie wzbudza zainteresowanie konsumentów, pokonując starsze lustrzanki pod kątem ilości kupowanych egzemplarzy. Skąd tak ogromna chęć posiadania wyposażenia pozbawionego elementu odbijającego światło? Otóż rozwój technologii pozwolił znacząco zmniejszyć zaawansowane mechanizmy, co ograniczyło ich rozmiary. Dzięki temu bezlusterkowce Sony, jak również bezlusterkowce Nikon, wygodniej się użytkuje.
Ze względu na innowacyjne rozwiązania tego rodzaju produkty mogą kosztować nawet 20 tys. zł, a zatem naprawdę sporo. Ceny obejmują jednak bardzo szeroki zakres od około 3000 do wspomnianych 20000 zł. Tu ułatwia wybór właściwego modelu, który będzie spełniał Twoje oczekiwania. Poza atrakcyjnymi wymiarami bezlusterkowce Olympus i pozostałe propozycje oferują znakomite parametry rejestrowanego obrazu. Ostrość uchwyconych elementów scenerii po prostu zachwyca.
Jak wybrać właściwy aparat fotograficzny?
W trakcie poszukiwania odpowiedniego urządzenia kieruj się kluczowymi atrybutami technicznymi. Najważniejszą informację o sprzęcie stanowi rozdzielczość, ponieważ daje Ci ona opcję wstępnego określenia jakości zdjęć wykonywanych za pomocą konkretnego egzemplarza. Pamiętaj, że znane firmy podają dwie wartości liczby pikseli na cal, bo robienie fotografii i nagrywanie filmów przebiega nieco inaczej. Koniecznie porównaj dostępne akcesoria, aby nabyć wariant gwarantujący dobrą szczegółowość.
Istotną rolę odgrywa także wielkość konstrukcji. Znasz już charakterystykę wszystkich odmian kamer, więc nie powinieneś mieć problemu z wyborem właściwego produktu. Jeśli oczekujesz komfortu, aparat kompaktowy Nikon wydaje się zdecydowanie lepszym rozwiązaniem niż lustrzanka Nikon. Natomiast, gdy jednocześnie wymagasz nieprzeciętnej obróbki obrazu, kup przyrząd marki Canon. Bezlusterkowce od tego przedsiębiorstwa doskonale realizują swoje zadania, zapewniając wygodę początkującym i profesjonalistom.
Najważniejsze funkcje w aparatach cyfrowych
Oprócz kluczowych parametrów technicznych znaczenie mają też dodatkowe funkcje. Wśród nich najbardziej przydatna jest opcja zbliżenia scenerii. Prosty aparat fotograficzny Instax korzysta ze słabszego mechanizmu, oferującego kilkukrotny zoom. Z kolei aparat fotograficzny Canon wysokiej klasy daje szansę zmniejszenia kadru nawet kilkadziesiąt razy. Droga lustrzanka Canon potrafi wykonywać wspomnianą operację, zachowując świetną jakość obrazu, co nie zawsze stanowi regułę.
Ogromny wpływ na ostrość i szczegółowość zdjęć wywiera obecność systemu stabilizacji. Podczas trzymania urządzenia w dłoniach drobne drżenia powodują, że zamazanie panoramy. Moduł niwelowania wibracji ogranicza intensywność wstrząsów za pomocą specjalnego oprogramowania. Wtedy wszystkie pliki graficzne wyglądają zdecydowanie lepiej. W tym zakresie znakomicie spisuje się profesjonalny aparat fotograficzny Nikon. Dobrze działa również nowoczesny sprzęt Panasonic. Bezlusterkowiec radzi sobie skuteczniej niż kompakt.
Przed wyborem akcesorium koniecznie sprawdź format zapisu zarejestrowanych obrazów. Im więcej opcji, tym korzystniej dla Ciebie, co zyskujesz dzięki temu komfort użytkowania. Oprócz tego zwróć uwagę na rodzaj zasilania wewnętrznego mechanizmu. Typowe baterie AA lub AAA czasem trzeba dokupować do tańszych produktów Fujifilm. Bezlusterkowce z reguły mają wbudowany, ładowalny akumulator, ale wśród kieszonkowych konstrukcji zdarzają się rozwiązania uruchamiane zewnętrznymi ogniwami.
Zaprezentowane powyżej informacje powinny pomóc Ci nabyć odpowiedni sprzęt. Jeśli zależy Ci na niezawodności i obszernym wyposażeniu, sprawdź ofertę firmy Canon. Lustrzanka albo uniwersalna kamera tej marki stanowią doskonałą propozycję. Klienci doceniają egzemplarze od przedsiębiorstw: Sony, Nikon, Olympus czy Panasonic. Bezlusterkowiec jednego z tych wytwórców zawsze gwarantuje solidność i wygodę eksploatacji. Kierując się omówionymi tutaj wskazówkami, bez problemu znajdziesz właściwe urządzenie, które spełni Twoje oczekiwania pod absolutnie każdym możliwym względem.
Najlepsze aparaty fotograficzne - Ranking top 10 modeli
Zalety aparatów cyfrowych
Dobrą wiadomością jest to, że nie trzeba być profesjonalistą, aby zrobić dobre zdjęcie za pomocą odpowiedniego sprzętu. Daje on obecnie szerokie możliwości nawet amatorom, wystarczy dobrze wybrać, a aparat załatwi wszystko za Ciebie. Nie martw się, jeżeli nie wiesz co to przysłona, czas naświetlania i ogniskowa, ponieważ aparat sam wybierze właściwi tryb i dostosuje się do światła i pleneru. Dodatkowo pomocna będzie funkcja automatycznego wykrywania twarzy oraz stabilizator obrazu, dziś ta opcja dostępna jest nawet w najtańszych modelach.
Write a Comment