Jak zrobić zdjęcie zachodu słońca? Poradnik przy fotografowaniu zachodu słońca

Jak fotografować szkło i inne trudne przedmioty - poradnik Jakuba Kaźmierczyka

Szklane butelki czy czarne obiekty na czarnym tle to przedmiot nieustającej walki z oświetleniem, jaką podejmują twórcy zainteresowani fotografią produktową. Ale na wszystko są dobre patenty. O tym, jak je dobrze wykorzystywać opowiada Jakub Kaźmierczyk.

Artykuł powstał we współpracy z marką GlareOne

Fotografia produktowa z jednej strony może być nudna, ale z drugiej może być świetnym wyzwaniem i sprawić wiele frajdy fotografowi. W tym materiale pokazuję w jaki sposób sfotografowałem trzy przedmioty, które rzucają spore wyzwanie fotografowi. Jak sobie z tym poradziłem? Zapraszam do lektury!

Fotografia produktowa może wydawać się prosta. Wiele osób uważa, że jeśli ustawimy dowolny produkt na białym tle i oświetlimy go dwiema lampami zrobimy świetne zdjęcia produktowe. Owszem, jeśli produkt mocno odznacza się od tła i jesteśmy mistrzami w manewrowaniu pen-toolem, powinno wystarczyć. Co jednak zrobić jeśli produkty wcale nie są takie proste? Nadmiernie odbijają czy przepuszczają światło lub zlewają się z tłem? Wtedy zaczynają się schody, ale nie ma rzeczy niemożliwych i korzystając z kilku prostych trików, bez problemu poradzimy sobie i z takimi produktami.

Dobór sprzętu

Na warsztat wziąłem trzy różne produkty, w przypadku których trzeba skorzystać z różnych trików i akcesoriów, aby uzyskać pożądany efekt. Zdjęcia robiłem na neutralnym tle. Nadają się one do wycięcia i wklejenia na inne tło, ale bez problemu możemy wykorzystać te techniki przy fotografowaniu w konkretnej aranżacji.

Do wykonania wszystkich zdjęć wykorzystałem nowe lampy GlareOne Vega 400 wraz z kompletem statywów i modyfikatorów, a także wyzwalaczem GlareOne Flash RC. Lampy oferują moc 400 Ws, regulację w zakresie 6EV (1/1 - 1/32), aktywne chłodzenie, ąwiatło pilotujące LED, wbudowany odbiornik radiowy, a także mocowanie Bowens. Naładowanie do pełnej mocy zajmuje zaledwie 0,9 sekundy, a do tego kosztują tylko 699 zł i objęte są 3-letnią gwarancją producenta. Jednym słowem - stosunek ceny do możliwości jest niesamowicie dobry.

Aparatem był Olympus E-M1 Mark III z obiektywem 12-100 mm f/4 IS Pro podłączony do komputera, który z kolei podłączyłem do dużego telewizora, dzięki czemu miałem pełną kontrolę nad kadrem i detalami - to niezwykle ważne w tego typu fotografii. Sam zdecydowanie preferuję tethering do Capture One - jest znacznie szybszy niż w Lightroomie.

Szafir z Bombaju i skrzyżowana polaryzacja

Fotografowanie butelek to nieustanna walka z odbiciami. Okrągłe butelki możemy oświetlić z dwóch stron podłużnymi softboxami, a następnie ustawiać odpowiednią polaryzację na filtrze przykręconym do obiektywu, jak również korzystać z dodatkowych płaszczyzn dyfuzyjnych, aby osiągnąć przyjemnie wyglądające gradienty. Często jednak problemem będzie etykieta samego trunku, która przy takim ustawieniu światła nie wychodzi dostatecznie doświetlona. Oczywiście - możemy bawić się w sklejanie kilku czy kilkunastu zdjęć w Photoshopie, ale w tym artykule chcę jak najwięcej osiągnąć jeszcze na etapie robienia zdjęć. Skupmy się więc na naszej butelce.

Przed rozpoczęciem fotografowania koniecznie trzeba przygotować produkt. W przypadku butelek - odklejamy tylną etykietę i znak akcyzy

Bombay Sapphire ma charakterystyczną, kwadratową butelkę, dlatego nieco inaczej podszedłem do jej oświetlenia. Najważniejsze jest światło kontrowe, które rozświetli napój i pokaże przezroczystość butelki. Koniecznie musimy pamiętać żeby przed zdjęciami pozbyć się tylnej etykiety i znaku akcyzy - to zawsze źle wygląda na zdjęciach. Możemy użyć do tego specjalnego płynu, lub po prostu zanurzyć butelkę w gorącej wodzie na kilka minut, tak żeby zanurzona była jedynie tylna etykieta. W przeciwnym wypadku, tylna etykieta będzie skutecznie psuć odbiór zdjęcia, bo będzie powiększona jak w soczewce przez samą butelkę.

Pierwszym światłem była lampa GlareOne Vega 400 na statywie Alki z softboxem ośmiokątnym 90 cm, który ustawiłem za butelką. Samą butelkę ustawiłem na kieliszku, co pozwoliło uniknąć odbić samego białego stolika. Dodatkowo, w związku z tym, że powierzchnia dyfuzyjna softboxa nie jest idealnie gładka, co mogłoby być widoczne w samej butelce, między softboxem a butelką ustawiłem arkusz mlecznej plexi, która dodatkowo zmiękczyła światło. Obok butelki ustawiłem dwie czarne zastawki, które pomogły zarysować krawędź, a filtrem polaryzacyjnym wyrównałem odbicia. Filtr przede wszystkim jeszcze mocniej zarysował krawędzie i mocniej uwidocznił połączenie szyjki butelki z jej resztą.

Połowa sukcesu za mną - butelka wygląda naprawdę dobrze, ale co z zakrętką, etykietą? Do jej oświetlenia użyłem drugiej Vegi 400, którą umieściłem na statywie GlareOne Stork 295 i uchwycie Kenku. Do lampy dołączyłem 18-centymetrową czaszę, a całość umieściłem centralnie nad butelką. Etykieta została ładnie doświetlona, ale na zdjęciu pojawiło się wiele niepożądanych odbić. Nic dziwnego - w końcu butelka ma wiele załamań, a etykieta złotawe elementy - odbicia musiały się pojawić. Najlepszym sposobem jest wykorzystanie spolaryzowanego światła.

Użycie takiej kombinacji razem z filtrem polaryzacyjnym na obiektywie niemal w 100% niweluje odbicie. To dziwne uczucie, kiedy widzimy że obicia z butelki znikają, ale etykieta pozostaje oświetlona. Co ważne - ta metoda działa pod każdym kątem a filtr na obiektywie idealnie wycina odbicia. Efekt? Doświetlona etykieta, ale bez niepożądanych odbić. Tu najważniejsze jest, aby to obrót filtra na lampie dostosować do wcześniej zadanej polaryzacji na filtrze na obiektywie, a nie na odwrót. Dlatego tak ważne jest, aby wcześniej odpowiednio ustawić polaryzację na filtrze na obiektywie.

Zdjęcie tylko i wyłącznie ze światłem kontrowym

Zdjęcie - baza do dalszej pracy

Zdjęcie finalne

Ostatnim krokiem było dodanie kropli na butelkę - miała wyglądać jakby przed 15 minutami została wyciągnięta z zamrażarki. Tu niezastąpiona jest gliceryna z wodą wymieszana w proporcji 50:50. Na butelce pojawiają się piękne krople, które pozostają na swoim miejscu przez dłuższy czas. Zdjęcie gotowe!

Czarna Lampa GlareOne Vega 400 na czarnym tle

Fotografowanie białego na białym i czarnego na czarnym nie jest proste. Często produkty po prostu zlewają się z tłem, ale bez problemu możemy sobie z tym poradzić i wbrew pozorom, wcale nie jest to trudne. Moją modelką była jedna z lamp GlareOne Vega 400. Czarne produkty na czarnym tle świetnie wyglądają, kiedy ich krawędzie podkreślone są miękkim, kontrowym światłem. Tak zrobiłem w tym przypadku, przy czym zamiast kilku lamp, użyłem jednej GlareOne Vega 400 z softboxem ośmiokątnym o średnicy 120 cm. Z pomocą przyszedł arkusz czarnej pianki modelarskiej 50x70 cm, który przykleiłem na środku płaszczyzny dyfuzyjnej - posłużył za tło lampy, a pozostała część softboxa pięknie zarysowała krawędź lampy. Dodatkowo, obracając filtr polaryzacyjny na obiektywie, regulowałem moc odbicia na samej lampie.

Zarys gotowy, ale co z doświetleniem pierwszego planu? Tu wykorzystałem drugą lampę Vega 400, na którą nałożyłem softbox 30x120 cm, który umieściłem równolegle do górnej krawędzi naszej bohaterki na zdjęciu. Do tego użyłem statywu GlareOne Stork 295 i uchwytu Kenku. Całość dodatkowo dociążyłem workiem z piaskiem, ale i tak jestem pod wrażeniem stabilności takiego zestawu, który nadal pozostaje mały i lekki. Lampa ze stripboxem ładnie doświetliła lampę, wyrównując ekspozycję na pierwszym planie.

Trzeba pamietać, że świecąc bezpośrednio w obiektyw, jak ma to miejscu w tym przypadku, obiektywy tracą kontrast i mogą pojawić się flary oraz halacje. Aby tego uniknąć, przed lampą umieściłem kolejny kawałek czarnej pianki modelarskiej w kształcie ramki. Ostatni krok to świecący się palnik. To nie taka prosta sprawa. Nie ruszając lampą, podłączyłem do niej kabel i wyłączyłem pozostałe światła. To pozwoliło mi na zarejestrowanie zdjęcia, gdzie jedynym źródłem światła jest lampa, która jeszcze przed chwilą była tylko fotografowanym przedmiotem.

Problemem jednak był fakt, że przy ustawieniach 1/250 s, f/11, ISO 200 i filtrze polaryzacyjnym, palnik i tak wychodził bardzo przepalony. Włączyłem więc zdjęcia seryjne 10 kl./s, a moc lampy zwiększyłem do 1/4. Dzięki temu, błysk był widoczny nie na wszystkich zdjęciach, a tam gdzie lampa naładowała się jedynie w niewielkiej części, palnik był rozpalony z bardzo małą mocą, co pozwoliło na zarejestrowanie ledwo żarzącego się palnika. To właśnie takie zdjęcie posłużyło do dołączenia świecącego się palnika do finalnego zdjęcia. Gotowe!

Zdjęcie lampy tylko ze światłem kontrowym

Zdjęcie samego palnika

Zdjęcie przed edycją

Zdjęcie finalne

Nieregularna, ozdobna, ręcznie robiona butla

Szkło nie jest proste do sfotografowania - odbija, znika i płata inne figle. Jedno jest pewne - lubi światło kontrowe. Zresztą wystarczy pójść do sklepu ze szkłem, czy nawet odwiedzić regał z kieliszkami w supermarkecie, żeby zobaczyć w jaki sposób jest eksponowane. Niemal zawsze stoi na tle podświetlonego od tyłu białego plexi. Takie ustawienie najlepiej zarysowuje krawędzie, podkreśla załamania, uwydatnia fakturę. Przy fotografowaniu zasada jest praktycznie taka sama, choć trzeba pamiętać o doświetleniu produktu z przodu. Do zrobienia zdjęcia butli użyłem dwóch lamp. Jedna GlareOne Vega 400 z softboxem ośmiokątnym 90 cm stała za moją butlą.

Tu również użyłem plexi, żeby wyrównać światło. Butlę postawiłem również na małym kieliszku, dzięki czemu uniknąłem niepożądanych odbić na dole butli. Po ustawieniu światła wykorzystałem filtr polaryzacyjny aby uzyskać optymalne odbicia i zarysowanie krawędzi. Tu nie ma złotego środka, szczególnie przy tak nieregularnym kształcie. Wybrałem po prostu ustawienie z najbardziej optymalnym wyglądem całego zdjęcia. Dodatkowo, podobnie jak w przypadku ginu, krawędzie zarysowałem czarnymi zastawkami z pianki modelarskiej.

Po zrobieniu pierwszych zdjęć, efekt był zadowalający, ale butla nie miała żadnego charakterystycznego bliku, wyglądała przez to nieco płasko. Dlatego użyłem kolejnej lampy GlareOne Vega 400, tym razem z softboxem 30x120, po lewej stronie. Błysk lampy był naprawdę słaby, bo w przeciwnym wypadku zaburzyłbym zarysowane wcześniej krawędzie. Na butli pojawił się delikatny blik, a zdjęcie wygląda po prostu lepiej.

Zdjęcie tylko ze światłem kontrowym i źle ustawioną polaryzacją

Zdjęcie doświetlone lampą ze stripboxem z przodu i poprawnie ustawioną polaryzacją

Zdjęcie finalne

Podsumowanie

Fotografia produktowa stawia przed nami szereg wyzwań, ale w tym artykule pokazałem, że mając odpowiednią wiedzę i komplet akcesoriów można osiągać naprawdę dobre efekty. Oczywiście finalny szlif i tak zadajemy w postprodukcji, ale powinniśmy zadbać o to, żeby jak najwięcej pracy włożyć w samo zdjęcie, bo finalnie spędzimy mniej czasu na całym procesie. Powodzenia!

Dowiedz się więcej o lampach, statywach i modyfikatorach marki GlareOne:

Więcej informacji o lampach GlareOne znajdziecie na: glareone.pl | Youtube | Facebook | Instagram

Jak zrobić dobre zdjęcie z podróży na Instagrama? Poradnik dla każdego

Ostatnie sezony to zdecydowanie czas Instagrama. Już nie blogi i nie konta na Facebooku przyciągają dziś największą uwagę. Internauci coraz mniej czasu poświęcają na czytanie artykułów, a coraz chętniej przeglądają zdjęcia. Jeśli i Ty poszukujesz ciekawej inspiracji na swój profil i zastanawiasz się jak zrobić dobre zdjęcie, zwłaszcza z podróży – skorzystaj z naszego poradnika. Lato to w końcu doskonała pora na łapanie pięknych ujęć.

Jak zrobić dobre zdjęcie? Oto garść praktycznych porad!

Fotografia nigdy nie była Twoją mocną stroną? Nic nie szkodzi! Wszystkiego można się nauczyć. Jeśli masz odrobinę wyczucia i zmysłu estetycznego i w miarę sensowny aparat w telefonie, to już połowa sukcesu. Każda gwiazda Instagrama od czegoś zaczynała – a Ty wcale nie musisz startować od zera. Dzięki naszym poradom szybko opanujesz praktyczne triki, dzięki którym Twoje zdjęcia zawsze będą wyglądały doskonale.

Jak fotografować ludzi?

Jak zrobić dobre zdjęcie, na którym uwiecznimy ludzi? Po pierwsze – należy zadbać o porządek w tle. Na wakacjach może być trudno znaleźć pusty kadr, w który nie będą wchodzili przypadkowi turyści (szczególnie jeśli robisz zdjęcia w pobliżu popularnych atrakcji turystycznych), ale w miarę możliwości staraj się wyszukiwać takie okazje. Piękny portret na pustym molo z pewnością będzie prezentował się wyjątkowo w Twoim rodzinnym albumie.

Naturalność kluczem do sukcesu udanego portretu

Zadbaj o naturalną pozę modela – wiele osób przed obiektywem przybiera nienaturalne, sztuczne, lub wymuszone pozy. To nigdy nie wygląda dobrze. Staraj się wyczuć moment, gdy fotografowana osoba czuje się swobodnie i dobrze, lub po prostu fotografuj z zaskoczenia. Zadbaj o proporcje – nie zawsze musisz złapać na zdjęciu całą sylwetkę – z powodzeniem możesz zdecydować się na sfotografowanie samego popiersia.

Staraj się wykonać zdjęcie tak, by twarz była dobrze widoczna. Jeśli fotografujesz całą postać, zdjęcie możesz zrobić „od dołu”. Przykucnij, ustaw obiektyw i naciśnij migawkę – ten prosty trick wysmukli sylwetkę modela i doda jej gracji. Czasem możemy wykorzystać ujęcie “planu amerykańskiego”, czyli sylwetkę postaci do kolan oraz nieco ponad jej głową. Takie ujęcia ciekawie prezentują się w ruchu, na przykład na jednej z wąskich uliczek włoskiego miasteczka.

Jak zrobić dobre zdjęcie krajobrazu?

Znasz to uczucie, kiedy podczas zwiedzania okolicy nagle zauważasz niesamowicie piękny widok i natychmiast chcesz go utrwalić na fotografii? My też! Dlatego, żeby ułatwić Ci zadanie, możemy podzielić się z Tobą kilkoma wskazówkami. Jak zrobić dobre zdjęcie krajobrazu?

Kluczem do sukcesu jest światło

Specjaliści są zgodni – najpiękniejsze zdjęcia to te robione w czasie złotej lub błękitnej godziny. Złota godzina to moment w trakcie wschodu słońca i tuż po nim, a także chwilę przed zachodem i w trakcie samego zachodu. To wtedy mamy szansę obserwować złote refleksy, wyraziste kontrasty, ciepłe i miękkie kolory. Róże, pomarańcze, fiolety, które wprost bajecznie wyglądają na zdjęciu.

Drugim sposobem na wykonanie magicznych zdjęć krajobrazu będzie uchwycenie błękitnej godziny. To czas przed wschodem, gdy słońce zaczyna dopiero wdrapywać się na horyzont oraz po zachodzie, gdy już zniknie za linią horyzontu, ale złocista łuna jeszcze unosi się na niebie. Kolory o tej porze są przygaszone, mają chłodną niebieską barwę.

Jak określić kiedy jest błękitna, a kiedy złota godzina?

Jeśli więc znajdziesz interesujące kadry w okolicy, to spróbuj wrócić do nich o wyznaczonych porach. Dla ułatwienia możesz posłużyć się aplikacją np. The Photographer’s Ephemeris (TPE), która pomoże Ci precyzyjnie określić, kiedy dokładnie wypadnie złota i błękitna godzina.

Jak fotografować architekturę i ulice miast?

Bez względu na to, czy uwielbiasz fotografować przydrożne kapliczki i stare wiejskie chaty kryte strzechą, czy wolisz spacerować po mieście i łapać w kadrze nowoczesne drapacze chmur, z pewnością przydadzą Ci się praktyczne porady dotyczące fotografowania architektury. Jak zrobić dobre zdjęcie krajobrazu?

Budynki w skali mikro i makro

Tu w zasadzie masz dwa wyjścia. Łapać szeroki kadr, w całości wypełniając go architekturą lub skupić się wyłącznie na detalach – zamkach, okuciach, sztukaterii, mozaikach. Oczywiście nie musisz ograniczać się jedynie do jednego zdjęcia – zrób ich kilka i wtedy zdecyduj, które chcesz wrzucić na Instagram.

Fotografie miejskie

W przypadku fotografii ulic miast kluczowa będzie perspektywa. Fotografuj z ukosa lub ustaw się na wprost ulicy, ustanawiając ją centralnym elementem fotografii – to rozwiązanie znakomicie sprawdzi się w przypadku stromych ulic biegnących w górę, na przykład we Włoszech. Warto też zwrócić uwagę na detale: okna, drzwi, rośliny, witryny sklepowe, czy wystawy. Grunt to w jednym zdjęciu zawrzeć kwintesencję atmosfery odwiedzanego przez nas miasta. Świetnym pomysłem jest też fotografowanie ulic nocą, gdy oświetlają je uliczne lampy.

Jak zrobić dobre zdjęcie jedzenia?

Wśród zdjęć z podróży nie może zabraknąć fotografii jedzenia. Znajomi pytają jakie przysmaki jadłaś na wakacjach? Teraz możesz im je pokazać! Jak zrobić dobre zdjęcie w restauracji? Należy pamiętać o kilku rzeczach.

Oświetlenie i otoczenie

Po pierwsze – oświetlenie. Jeśli chcesz fotografować jedzenie, to wybierz stolik przy oknie – światło wpadające do środka pod kątem 900 pięknie doświetli kadr. Zdjęcie wykonaj w chwili, gdy potrawa zostanie podana na stół – wtedy wszystko wygląda apetycznie i świeżo, a talerz jest czysty.

Po drugie – zadbaj o otoczenie. Nie rób bardzo dużych zbliżeń, na zdjęciu staraj się złapać cały talerz, albo przynajmniej spory jego fragment. Sprawdź, czy obrus leżący na stole wygląda elegancko – jeśli nie, to może pod spodem jest ładny drewniany blat?

Eksperymentuj z ustawieniem

No i najważniejsze – kadr. Eksperymentuj – wstań, ustaw telefon nad talerzem i zrób zdjęcie. Teraz czas na zbliżenie, na koniec usiądź i skieruj telefon do przodu, złap w kadrze talerz z potrawą i tło restauracji. Sprawdź, który kadr wyszedł najlepiej i pochwal się nim na swoim profilu.

Jak fotografować rośliny i zwierzęta?

Wyobraź sobie taką scenę – leniwie przechadzasz się po zoo i nagle staje przed Tobą piękny, kolorowy paw. Ptak w dodatku majestatycznie rozkłada swój ogon. Co robić? Oczywiście zdjęcie! By wydobyć z tej sceny wszystko, co najlepsze, postaw na zbliżenie. Ustaw ostrość na dziobie albo na ogonie. Możesz uchwycić w kadrze całą sylwetkę zwierzaka, albo zdecydować się na portret – zrób kilka ujęć i zobacz, które wyszło najlepiej. Pamiętaj jednak, że musisz się spieszyć – nie wszystkie zwierzaki lubią pozować do zdjęć – tu liczy się szybkość i spryt.

Rośliny nie tylko jako tło

Inaczej jest w przypadku fotografowania roślin – chcesz nabrać wprawy? Wybierz się do ogrodu botanicznego i odszukaj kwitnące okazy, wykonuj zbliżenia i eksperymentuj z ostrością. Szybko zrozumiesz, o co w tym chodzi. Fotografie roślin zależą najczęściej od warunków atmosferycznych, takich jak wiatr czy słońce. Warto próbować ująć rośliny zarówno z bliska w skali makro, jak i całościowo. Wtedy dobrze będą wyglądały w towarzystwie ludzi (mogą też stanowić doskonałe tło).

Flat Laye – jak zaaranżować i jak to zrobić w podróży?

Zdjęcia z góry typu Flat Lay cieszą się ogromną popularnością. Takie ujęcie możesz wykorzystać do pokazania np. biletów z podróży, zestawu podróżnych gadżetów, biletów wstępu, kosmetycznych niezbędników, akcesoriów przydatnych w trakcie plażowania itp. Jak zrobić dobre zdjęcie typu Flat Laye? Wbrew pozorom to nie takie proste.

Pakowanie inspiracją do zdjęcia

Zacznij od pakowania. Gdy przygotujesz już rzeczy, które chcesz umieścić w swojej walizce, wybierz kilka z nich do stworzenia ciekawej kompozycji. Puszysty sweter złożony w kostkę, ulubione dżinsy, skórzana torebka z paskiem, okulary przeciwsłoneczne, ukochane perfumy, szminka, bilet lotniczy – to oczywiście tylko przykład.

Pamiętaj o jednolitym tle i oświetleniu

Teraz wybierz tło – dobrze będzie prezentowała się ładna pościel, deski podłogowe, blat stołu. Jednolite tło sprawdzi się dużo lepiej niż tło we wzory. Pamiętaj o tym, że warto wykorzystać światło dzienne, to dzięki niemu zdjęcia będą odpowiednio doświetlone. Dlatego zdjęcie zrób na przykład przodem do okna.

Symetria czy artystyczny nieład?

Ułóż wybrane elementy blisko siebie, ale tak by zachować między nimi odstępy. Zadbaj o symetrię – możesz nawet posłużyć się linijką. Wybrane elementy ułóż jeden obok drugiego, tak by całość tworzyła symetryczny kwadrat. Na początku łatwiej będzie Ci z zamkniętymi kompozycjami, gdy nabierzesz wprawy, możesz eksperymentować z otwartym kadrem. I układać przedmioty wedle własnej estetyki. I najważniejsze – jeśli masz wrażenie, że do zdjęcia wybrałaś zbyt dużo przedmiotów, to zrezygnuj z kilku. Minimalistyczne ujęcia nadal są w modzie, a dobrym uzupełnieniem przedmiotów będą elementy roślinne: liście i kwiaty lub rośliny doniczkowe.

Narzędzia do obróbki zdjęć – z których warto korzystać?

Czasem zdarzy się tak, że zrobione przez Ciebie zdjęcie będzie po prostu doskonałe – świetny kadr, idealne światło, trafiona kompozycja – nic dodać, nic ująć. Jeśli jednak zdjęcie nie wyszło najlepiej, ale z jakiegoś powodu zależy Ci na nim i nie chcesz wyrzucać go do kosza (bo np. z tego miejsca masz tylko kilka ujęć i bardzo chcesz je zachować), to nic straconego. Użyj wybranych narzędzi do obróbki i dodaj swoim zdjęciom charakteru. Aplikacje i filtry przydadzą się także wtedy, gdy chcesz po prostu uświetnić swoje kadry – stosując narzędzia z naszej listy, nadasz im naprawdę magiczny charakter:

Snapspeed

Jedno z najpopularniejszych narzędzi do obróbki zdjęć amatorskich. Do tej pory zostało pobrane już ponad 100 milionów razy. To robi wrażenie prawda? Snapspeed pozwala szybko i sprawnie podrasować fotografię. Winietowanie, nadawanie struktury, możliwość wymazania postaci, rozmywanie tła, no i oczywiście niezastąpiony efekt bokeh, pozwalający rozmyć wszystko to, co znajduje się poza głębią ostrości. Zdjęcia obrobione przy użyciu tego programu wyglądają naprawdę profesjonalnie! Program, jak i inne mu podobne w podstawowej wersji jest bezpłatny i naprawdę tyle wystarczy, by opanować standardową obróbkę zdjęć. Jeśli jednak masz ochotę na więcej, to zapłać 4 Euro i ciesz się pełną wersją aplikacji.

Pixlr

Intuicyjna aplikacja do obrabiania zdjęć, którą pokochają nie tylko amatorzy, ale i profesjonaliści. Z jej pomocą możemy poddać zdjęcie podstawowej obróbce – czyli usunąć efekt czerwonych oczu, rozmyć tło, dociąć zdjęcie lub zająć się nim profesjonalnie, używając narzędzi znanych z Photoshopa. Ciekawą opcją w przypadku tej aplikacji jest np. możliwość wybielania zębów fotografowanej postaci. Zrobiłaś selfie z szerokim uśmiechem, ale chciałabyś wyglądać na nim jak gwiazda Hollywood? Pixlr przychodzi z pomocą!

Instagram

By znaleźć dobre narzędzie do obróbki zdjęć, wcale nie trzeba daleko szukać! Sam Instagram udostępnia sporo ciekawych opcji, które pomogą Ci wynieść zrobione przed momentem zdjęcie na wyższy poziom. Oprócz popularnych filtrów (ręcznie możesz sterować ich natężeniem), możesz też łączyć zdjęcia, przycinać kadry, doświetlać i przyciemniać zdjęcia, ustawiać kontrast, nadawać strukturę, dodawać winiety, ustawiać rozmycie i wiele innych. Zaletą tego narzędzia jest oczywista oszczędność czasu – obrabiasz fotkę i od razu możesz wrzucić ją na swoje Insta Story.

Canva

To narzędzie w podstawowej wersji jest bezpłatne, ale w każdej chwili możesz zdecydować się na wersję premium. Canva to coś więcej niż aplikacja do obrabiania zdjęć – w zasadzie to narzędzie do tworzenia stylowej grafiki. W Canvie możesz zaprojektować posty na swoje społecznościówki, stworzyć banery, zaproszenia, plakaty, papier firmowy. Wszystko to z użyciem gotowych elementów graficznych. Przy pomocy Canvy możesz także tworzyć kolaże lub wkładać swoje zdjęcia we wspomniane wcześniej projekty graficzne.

Retro Camera

Moda na retro trwa w najlepsze. Właśnie z tego względu nie mogło zabraknąć w naszym zestawieniu aplikacji pozwalającej tworzyć zdjęcia w stylu vintage. Retro Camera pozwala nakładać na zdjęcia retro filtry – jest ich całkiem sporo! Co ciekawe, po wejściu do aplikacji, naszym oczom ukazuje się półka z aparatami anologowymi – każdy aparat to inny filtr – możemy bawić się do woli!

Pic collage

To rewelacyjna aplikacja do tworzenia kolaży. Możesz wybrać układ, tło, dodać tekst, dorzucić naklejki, ale też urozmaicić projekt darmowymi zdjęciami z aplikacji. W podstawowej wersji Pic collage jest darmowy, za ekstra naklejki lub modne tła trzeba dopłacić.

VSCO

To narzędzie do obrabiania i stylizowania zdjęć pokochali profesjonaliści na całym świecie. Jeśli znasz już dość dobrze proste narzędzia do obróbki, wiesz jak zrobić dobre zdjęcie, a potem ulepszać je nakładając filtry, przycinać, prostować, rozjaśniać, to koniecznie spróbuj możliwości, jakie oferuje VSCO.

Z jakich filtrów warto skorzystać?

Tu możesz korzystać z gotowych filtrów lub jeśli masz odrobinę zmysłu artystycznego jeszcze je ulepszać. Wybierz fotkę, nałóż na nią filtr i dopiero teraz zacznij zabawę – zmieniaj kontrast, nasycaj światłem, zmieniaj temperaturę obrazu. W przypadku tej aplikacji warto zwrócić uwagę na filtr A4 i M5. Oba nadają zdjęciom ciepły i delikatny klimat, który świetnie pasuje do Instargrama.

Warto mieć w pogotowiu także filtr S2, który potrafi wyciągnąć kolory z każdego zdjęcia – nawet tego, które zrobiłaś w pochmurny dzień. Warto wspomnieć, że w podstawowej wersji aplikacja jest bezpłatna, ale warto zaopatrzyć się w dodatkowy zestaw filtrów – to wydatek rzędu 6 dolarów, a efekt naprawdę nieziemski.

Spontaniczne ujęcia idealne na instagrama

Prowadzenie konta na Instagramie to naprawdę świetna zabawa. Jeśli chcesz zyskać popularność w sieci, to koniecznie pomyśl o dobrych zdjęciach. Wypad z przyjaciółmi za miasto, czy urlop nad morzem to prawdziwa kopalnia fotograficznych pomysłów. Rób zdjęcia z podróży! Fotografuj przechodniów, krajobrazy, miasto, detale i obrabiaj zdjęcia w aplikacjach. Swoje prace wrzucaj na Insta Story i sprawdzaj, które cieszą się większą popularnością.

A jeśli chcesz usystematyzować swoją wiedzę lub po prostu przypomnieć sobie jak zrobić dobre zdjęcie, to ponownie zajrzyj do naszego artykułu. Tu znajdziesz garść fotograficznych trików, które przydadzą Ci się w każdej sytuacji.

Jak zrobić zdjęcie zachodu słońca? Poradnik przy fotografowaniu zachodu słońca

Zachód słońca to popularny motyw w sztuce: malarstwie i fotografii — także tej mobilnej. Jak zrobić zdjęcie telefonem? Jaki filtr będzie najlepszy do zachodu słońca? Jakie parametry ustawić w lustrzance, robiąc zdjęcia zachodu słońca? Oto kompleksowy poradnik.

Zdjęcia zachodu słońca — porady

Bez względu na to, jakim aparatem będziemy robić zdjęcie, fotografując zachód słońca, warto stosować się do kilku uniwersalnych reguł, dotyczących m.in. kadrowania.

Warto poświęcić chwilę na zbadanie okolicy, by zawczasu wybrać interesujący kadr — na zrobienie samego zdjęcia zachodu słońca będzie około 20 minut, a warunki zmieniają się wówczas dynamicznie. Nie warto tracić tego cennego czasu na szukanie odpowiedniego ujęcia.

Robiąc zdjęcie zachodu słońca, można skupić się na samej zachodzącej za horyzont kuli oraz barwach nieba i chmur, można jednak potraktować je jako element drugiego planu, a na pierwszym umieścić sylwetki ludzkie, zarys budynków lub ciekawą formę drzewa czy skały. Takie zdjęcie będzie z pewnością efektowne.

Kadrując, warto pamiętać o zasadzie złotego podziału i trójpodziału w fotografii — unikać kadrów centralnych i pilnować, by linia horyzontu była idealnie pozioma — przechylone zdjęcia nie są dobre. Nie warto przy tym ograniczać się tylko do szerokich planów – zachodzące słońce to idealne źródło oświetlenia portretowego.

Zdjęcia robione o zachodzie słońca wymagają dłuższej ekspozycji, dlatego trudniej robić je z ręki, bo nie unikniemy wówczas drgań. Przez to warto wyposażyć się w statyw oraz wężyk spustowy lub skorzystać z samowyzwalacza aparatu.

Jak fotografować zachód słońca — parametry

Osoby robiące zdjęcia lustrzanką powinny ustawić odpowiednie parametry, by uchwycić wszystkie walory zachodu słońca: barwę światła, grę cieni, bliższe i dalsze plany, zachowując przy tym ostrość obrazu. Jak wybrać czułość ISO, czas ekspozycji, wartość przysłony?

Wielu fotografów ufa automatyce aparatu i wybiera tryb A z preselekcją przysłony. Niestety zachód słońca to bardzo szczególne warunki oświetleniowe, z którymi automatyczne ustawienia nie najlepiej sobie radzą, co skutkuje zazwyczaj prześwietlonymi zdjęciami z jasnym, niemal białym niebem. Wynika to z czasu ekspozycji, jaki wybiera aparat, chcąc odpowiednio doświetlić zdjęcie. Jedną z tajemnic fotografii jest jednak fakt, że lepiej zrobić niedoświetlone zdjęcie, które można poprawić, wydobywając z cienia szczegóły na etapie obróbki plików RAW, niż je przepalić. Zdjęcia prześwietlone są nie do uratowania — mamy na nich białe plamy, z których nie wyciągniemy żadnych detali.

Największym wyzwaniem podczas robienia zdjęć zachodu słońca jest kontrolowanie czasu otwarcia migawki. Należy go sprawdzać i zmieniać — wydłużać lub skracać, w zależności od naświetlenia zdjęcia. Im dłuższy czas, tym więcej światła wpada do soczewki aparatu i tym większe ryzyko przepalenia zdjęcia.

Aby aparat ustawił poprawne parametry naświetlania, można zastosować pewien przydatny trik — skierować obiektyw w górę na niebo i skorzystać z automatycznej pamięci pomiaru po naciśnięciu spustu migawki do połowy. Następnie w trybie manualnym ustawić wartości, które poda automat, podnosząc przysłonę o dwie wartości w górę. Czyli jeśli na wyświetlaczu mamy f/8, to ustawiamy f/10 itd. Im wyższa wartość przysłony, tym większa głębia ostrości na zdjęciu. Ustawienie wartości przysłony w zakresie powyżej f/11 sprawi z kolei, że promienie słońca rozszczepiają się — w ten sposób można uchwycić je na zdjęciu, co daje bardzo ciekawy efekt.

Poradnik, jak fotografować zachód słońca

Kolejnym ważnym parametrem jest czułość ISO. Ustawienie niskiej czułości pozwoli uzyskać zdjęcie o wyższej jakości przy dłuższym czasie otwarcia migawki, więc warto te dwa parametry ze sobą skoordynować, choć wiele poradników zachęca, by po prostu wybrać najniższe możliwe ISO. Jak zwykle w fotografii warto jednak eksperymentować.

Wybór odpowiedniej ogniskowej w zoomie to już decyzja autora zdjęcia — im dłuższa ogniskowa, tym większą część kadru może wypełnić samo zachodzące słońce, przy krótszych ogniskowych, warto zaś lepiej wyeksponować i doświetlić pierwszy plan — chyba że chcemy zrobić zdjęcia ciemnych sylwetek (ludzkich lub np. budynków) na tle zachodzącego słońca.

Podobnie jest z balansem bieli. Wiele poradników fotograficznych zachęca do ustawienia aparatu w tryb dający neutralną kolorystykę, jednak jednym z walorów zachodu słońca jest ciepła barwa światła, której nie warto korygować. By lepiej oddać te szczególne warunki oświetleniowe, należy ustawić balans bieli na zachmurzenie (cloudy) bądź cień (shade).

Profesjonalni fotografowie lubią korygować kolory za pomocą specjalnych filtrów nakładanych na obiektyw — zazwyczaj jest to filtr szary lub filtr gradacyjny. Jednak w dobie fotografii cyfrowej, gdy korekty barwnej można dokonać na etapie obróbki zdjęcia, ich zastosowanie ma coraz mniejszy sens.

Jak zrobić zdjęcie zachodu słońca telefonem?

Fotografia mobilna to dziedzina, która niezwykle rozwija się w ostatnich latach, a możliwości aparatów we flagowych modelach telefonów są już naprawdę duże — możemy sami wybrać wartość przysłony czy ekspozycji lub skorzystać ze specjalnych trybów, które ułatwią wykonanie dobrego zdjęcia.

Aby zrobić ciekawe zdjęcie zachodu słońca telefonem, podstawową kwestią jest prosty kadr — zachowanie poziomej linii horyzontu ułatwią linie siatki, które można włączyć na wyświetlaczu aparatu. Dzięki nim także łatwiej o dobrą kompozycję zdjęcia, ponieważ w punktach przecięcia linii można umieścić najbardziej wyraziste elementy fotografowanego krajobrazu czy postaci widocznych w świetle zachodzącego słońca.

Robiąc zdjęcie zachodu słońca telefonem, warto skorzystać z trybu HDR (High Dynamic Range). To technika wykonywania zdjęć, która polega na równomiernym doświetleniu wszystkich elementów fotografii. Używając trybu HDR, unikniemy zdjęcia z przepalonym niebem, co jak już wiemy, jest problemem przy fotografowaniu zachodu słońca. Zdjęcia wykonywane przy użyciu funkcji HDR utrwalane są zazwyczaj trzykrotnie: jedno ujęcie niedoświetlone, drugie zwykłe i trzecie prześwietlone, które następnie zostają połączone w jedną całość. Dzięki takiemu połączeniu uzyskujemy optymalnie oświetloną fotografię z wyważonym stosunkiem światła do cienia.

Aby wykonać ciekawe, niebanalne zdjęcie, warto grać ostrością poszczególnych planów — dzięki temu osiągniemy efekt zbliżony do zdjęć robionych lustrzanką. Dotykając poszczególnych planów na wyświetlaczu, możemy wybrać, który element zdjęcia będzie ostry, a który nie.

Zdjęcia zachodu słońca robione telefonem — o czym pamiętać

Kierując aparat w stronę zachodzącego słońca, nie jest trudno o miejscowe przepalanie kadru. Jednak większość aplikacji do robienia zdjęć w smartfonach daje możliwość pomiaru i ręcznego ustawienia światła. Wystarczy wybrać punkt ostrzenia, a następnie przesuwając suwak w górę lub dół, by ustawić odpowiednie naświetlenie. Jeśli robimy telefonem zdjęcie zachodu słońca, najlepiej wykonać punktowy pomiar światła, nakierowując aparat na niebo w oddalonym miejscu od słońca. Ewentualnie możemy dokonać korekty ekspozycji o około +1,3 do +2 EV. Jeśli zdjęcia będą zbyt jasne, warto skorygować ekspozycję np. o -1 EV, dzięki czemu unikniemy efektu przepalenia w jasnych punktach. W programie do edycji łatwiej będzie wyciągnąć detale z ciemnych miejsc na zdjęciu.

Write a Comment