Jak wybrać odpowiednią ogniskową do cropa? Oto prosty sposób
Jaką ogniskową obiektywu wybrać? Ogniskowe i ich zastosowanie
Kupując obiektyw stałoogniskowy, musisz się poważnie zastanowić, jaką ogniskową wybrać. Jej zmiana nie będzie możliwa w trakcie fotografowania jak w przypadku zoomów. Na obudowie obiektywu nie będzie pokrętła do „przybliżania” ani „oddalania” obrazu, ale zamiast tej wygody i elastyczności kadrowania otrzymasz bezkompromisową jakość optyki, plastyczny obraz, pięknie rozmyte tło i możliwość robienia zdjęć w najgorszych warunkach oświetleniowych.
24mm – obiektyw szerokokątny, czyli „szerokie horyzonty” fotografa
Zastosowanie: krajobraz, astrofotografia, grupowe portrety, reportaż, fotografia eventowa, fotografia ślubna, architektura i wnętrza, panoramy
Ta ogniskowa jest ceniona przez wszystkich fotografów, którzy lubią pokazywać na zdjęciach całość dziejącej się na ich oczach sytuacji. Obiektywy o ogniskowej 24mm widzą dostatecznie szeroko, by zmieścić w kadrze to, co najważniejsze, bez zbytniego eksponowania jednego tematu, czy detalu. Jednocześnie nie pokazują zbyt wiele bałaganu wokół. Na początek łatwiej jest zapanować nad ogniskową 24mm niż 20mm, 18mm, 16mm czy jeszcze szerszą (im mniejsza liczba, tym szerzej widzi obiektyw). Zaletą ogniskowej 24mm jest również to, że w takich obiektywach rzadziej występuje zniekształcenie obrazu nazywane dystorsją („wybrzuszanie” obrazu w centrum kadru) lub wada ta jest znacznie mniejsza niż w przypadku innych, krótkich ogniskowych. (Największa dystorsja występuje w przypadku obiektywów typu rybie oko, które nie są polecane na początku fotograficznej przygody). Również brzegi zdjęcia w obiektywach 24mm bywają lepszej jakości, są prawie tak samo dobre, jak centrum kadru.
Z ogniskową 24mm można naprawdę poeksperymentować. Takich obiektywów stałoogniskowych jest bowiem na rynku foto bardzo dużo. Ma je prawie każdy producent optyki, czasami nawet w kilku wersjach. Ta sama wartość liczbowa występuje również w wielu zoomach, najczęściej na ich szerszym końcu, np. w popularnym zoomie 24-70mm lub 24-85mm. Jednak posiadanie jednej ogniskowej zamiast zoomu, z pewnością nauczy cię większej dbałości o kompozycję, co da w przyszłości rezultat w postaci lepszych zdjęć, np. krajobrazowych, reporterskich lub architektury.
Sprawdź specyfikacje i ceny obiektywów 24mm w sklepie Cyfrowe.pl:
Pozostałe obiektywy szerokokątne
35mm – obiektyw szerokokątny, czyli temat + kontekst sytuacji
Zastosowanie: fotografia uliczna, reportaż, fotografia eventowa, ślubna, portrety środowiskowe (osoba + otoczenie), wakacje i życie codzienne, kompozycje fotografowane od góry na płasko (np. przy sesjach noworodkowych i kulinarnych)
35mm to ulubiona ogniskowa wielu dziennikarzy i fotoreporterów. Głównie dlatego, że wymaga bycia blisko akcji, ale ciągle pozwala na zostawienie sobie pewnej dozy dystansu od fotografowanego tematu. Osoba oglądająca zdjęcie wykonane ogniskową 35mm ma wrażenie bycia blisko akcji, ale nie jest to typowe zbliżenie. Widz dostrzega również tło i kontekst wydarzenia. Ta sama filozofia, którą kierują się zawody medialne obowiązuje w przypadku fotografii ślubnej i eventowej. Sprawdzi się również podczas wakacji, spacerów i dokumentowania życia codziennego. Czyni to ogniskową 35mm bardzo uniwersalną i świetnie dopasowaną do różnych sytuacji. Jeśli musiałbyś zabrać na bezludną wyspę tylko jeden obiektyw, powinna to być właśnie trzydziestka piątka!
Sprawdź specyfikacje i ceny obiektywów 35mm w sklepie Cyfrowe.pl:
Pozostałe obiektywy szerokokątne
50mm – obiektyw standardowy, widzi jak ludzkie oko
Zastosowanie: fotografia uliczna, reportaż, portrety (popiersie i cala sylwetka), wakacje i życie codzienne, fotografia studyjna i martwa natura (w przypadku małego, domowego atelier)
Jest wiele powodów, dla których warto fotografować „stałką” o ogniskowej 50mm. Tego typu obiektywy to must have każdego fotografa, głównie ze względu na dopasowanie jakości do ceny obiektywu. Najtańsze wersje pięćdziesiątek ze światłem f/1.8 to koszt około 500zł. Takie obiektywy (obojętnie jakiego producenta, Canon, Nikon, itd.) są zazwyczaj jednymi z lepszych w ofercie danej marki i jednocześnie najtańszymi.
Ogniskowa 50mm uważana jest za złoty środek pomiędzy obiektywami widzącymi szeroko i widzącymi wąsko, czyli teleobiektywami. „Nie przybliża” ani „nie oddala” za bardzo, więc może się sprawdzić w różnych sytuacjach. Może służyć do fotografowania detali, jeśli podejdziesz blisko przedmiotu, portretu, jeśli model nie będzie speszony twoją obecnością oraz do krajobrazu na otwartych przestrzeniach.
Obraz zarejestrowany obiektywem o ogniskowej 50mm jest bardzo podobny do tego, co widzisz gołym okiem (chodzi o perspektywę i kąt widzenia). Zdjęcia wychodzą dzięki temu bardzo naturalnie. W przeciwieństwie do obiektywów szerokokątnych ogniskowa ta cechuje się małą dystorsją. Możesz dzięki temu uzyskać duże zbliżenie bez zniekształceń, pod warunkiem, że nie wypełnisz kadru samą twarzą modela. Dopiero wtedy może być widoczne lekkie wybrzuszenie na środku kadru, co zniekształci rysy twarzy. Jeśli chodzi o jakość obrazu, brzegi i rogi kadru są zawsze dobrej jakości, podobnie jak jego centrum.
Sprawdź specyfikacje i ceny obiektywów 50mm w sklepie Cyfrowe.pl:
Pozostałe obiektywy standardowe
85 mm, czyli portretówka i krótki teleobiektyw w jednym
Zastosowanie: portrety, moda, glamour, fotografia ślubna i eventowa, fotografia studyjna, martwa natura
Obiektywy o ogniskowej 85mm znajdziesz w torbach wielu fotografów ślubnych, portretowych i modowych. Są idealne do fotografowania ludzi, zarówno z bliska jak i z daleka, do fotografowania samych twarzy, makijażu jak i całej sylwetki oraz ubrań. To ogniskowa charakteryzująca się najmniejszymi zniekształceniami optyki, wiernie pokaże proporcje i kształty fotografowanych twarzy i kompozycji produktowych. Sprawdzi się w warunkach studyjnych i plenerowych.
Ogniskowa 85mm pięknie oddziela główny temat fotografii od tła i pozwala skupić się tylko na nim, tło pozostawiając sympatycznie rozmyte. Osiemdziesiątki piątki to obiektywy lubiane przez bokehowych maniaków.
Mawia się o nich „krótkie tele”, jednak dla wielu fotografów pozostają standardem. Takie nazewnictwo to kwestia umowna. Obiektyw 85mm nie da nam przybliżenia, jakiego wielu oczekiwałoby w plenerze, ale pozwoli trzymać bezpieczny dystans między fotografem a modelem; dystans znacznie większy i bardziej komfortowy dla obu stron niż w przypadku nazywanej portretówką pięćdziesiątki. Wielu twierdzi, że na takie miano znacznie bardziej zasługuje właśnie obiektyw 85mm niż 50mm. Wspomniany dystans jest bardzo ważny w przypadku fotografowania ludzi, zwłaszcza obcych i niedoświadczonych w pozowaniu. Bardziej niż 50mm docenią go także mamy fotografujące swoje pociechy w plenerze.
Sprawdź specyfikacje i ceny obiektywów 85mm w sklepie Cyfrowe.pl:
Pozostałe teleobiektywy
135mm, czyli krótki teleobiektyw
Zastosowanie: portrety plenerowe, moda, fotografia ślubna, detale przedmiotów, sport, przyroda,
Ogniskowa 135mm kwalifikuje szkło do kategorii teleobiektywów. Mocno skraca perspektywę, czyli „przybliża” fotografowany obiekt, jeszcze mocniej odcina modela od tła i ma jeszcze fajniejszy bokeh niż obiektyw 85mm. Do jego używania potrzebna jest już całkiem spora przestrzeń, dlatego najlepiej sprawdzi się w plenerze lub w przestronnych wnętrzach, np. kościołach w trakcie ślubu. Dystans, jaki konieczny będzie do złapania w kadrze postaci na pewno przysporzy ci sympatii modeli, których peszy obecność fotografa na sesji lub jeśli sytuacja wymaga dyskrecji. Za użycie takiej ogniskowej będą ci wdzięczne osoby starsze. Nie zakłóci to również spontanicznych, dziecięcych zabaw z ich czworonożnymi przyjaciółmi.
Jeśli nie lubisz fotografować z bliska, uwielbiasz bokeh i stawiasz na naturalne, pełne spontanicznych i intymnych momentów kadry, to ogniskowa 135 mm jest właśnie dla ciebie.
Uważaj fotografując tą ogniskową w warunkach z małą ilością światła. Im dłuższa ogniskowa, tym krótszy powinien być czas naświetlania fotografii. Jeśli ustawisz za długi czas, istnieje duże ryzyko, że zdjęcie wyjdzie poruszone. W przypadku ogniskowej 135mm czas naświetlania powinien wynosić 1/135s lub mniej. W przypadku krótszych ogniskowych omawianych wcześniej, ryzyko powstania poruszonej fotografii jest dużo mniejsze.
Sprawdź specyfikacje i ceny obiektywów 135mm w sklepie Cyfrowe.pl:
Pozostałe teleobiektywy
200mm – świat na wyciągnięcie ręki z teleobiektywem
Zastosowanie: portrety w plenerze, fotografia ślubna, sport, zwierzęta, przyroda, fotografia lotnicza i motoryzacyjna
Obiektywy stałoogniskowe 200mm (i większe) to specjalistyczny sprzęt, bardzo często przekraczający budżet nawet zamożnego amatora. Na szczęście ogniskowa 200mm często występuje również z tańszymi zoomami na ich dłuższym (tele) lub krótszym końcu (super tele). Mimo wszystko jest więc bardzo popularna.
Mówiąc w skrócie ogniskowa 200mm łączy w sobie wszystkie zalety opisane przy okazji ogniskowej 135mm, z tym że jest jeszcze dłuższa. Pozwoli więc zachować jeszcze większy dystans, jednak nie tylko taki, który ma zapewnić komfort psychiczny modelowi podczas pozowania. Czasami może chodzić o bezpieczeństwo lub w ogóle o możliwość wykonania zdjęcia, jak w przypadku wyścigów motocyklowych, czy zdjęć dzikiej zwierzyny. W przypadku takich trudnych i niebezpiecznych sytuacji im dłuższa ogniskowa, tym lepiej.
Sprawdź specyfikacje i ceny obiektywów 200mm w sklepie Cyfrowe.pl:
Pozostałe teleobiektywy
Jaką ogniskową obiektywu wybrać – podsumowanie
Prawdopodobnie robiąc coraz więcej zdjęć, jedne ogniskowe polubisz bardziej, inne nieco mniej. Tylko praktyka pozwoli Ci odkryć twoje prawdziwe preferencje. Korzystaj więc z warsztatów, spotkań z fotografami, lub z wypożyczalni sprzętu fotograficznego, żeby mieć szansę zapoznać się z różnymi obiektywami. Jeśli zupełnie nie wiesz, co wybrać, spróbuj zacząć od najbardziej popularnej ogniskowej: 50mm. Tak wielu fotografów, którzy jej używają, nie może się mylić!
Jeśli dobrnąłeś do końca tego artykułu i chcesz czytać więcej na ten temat, zapisz się na newsletter!
Pole widzenia aparatu
Nasza witryna korzysta z plików cookies
Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Jak wybrać odpowiednią ogniskową do cropa? Oto prosty sposób
Co to jest crop factor i ekwiwalent ogniskowej?
Za standard w branży fotograficznej uznaje się podawanie długości ogniskowe podawane dla formatu 35 mm, czyli małego obrazka. Są to matryce pełnoklatkowe - o wielkości 1 klatki filmu małoobrazkowego (tudzież "formatu leikowskiego"), czyli 36 x 24 mm. Często słyszymy, że fotografowie kochają ogniskową 35 mm (w domyśle na "pełnej klatce"), ale przecież 35 mm na matrycy APS-C da kompletnie inny obrazek niż na większej matrycy. W przypadku wielu aparatów z matrycą APS-C, ogniskowa 24 mm (dla pełnej klatki) da wycinek pola widzenia obiektywu zbliżony do tego, znanego z obiektywów 35 mm na pełnej klatce.
Tutaj dochodzimy do czynnika nazywanego "crop factor". Jest to mnożnik ogniskowej, który stosuje się w zależności od rozmiaru wykorzystanej matrycy. W przypadku matryc APS-C wynosi on przeważnie x1,5–1,6, a w przypadku matryc Mikro Cztery Trzecie x2, czyli jeśli do aparatu z matrycą APS-C założymy obiektyw o ogniskowej 35 mm i pomnożymy razy 1,5 wyjdzie nam 52,5, czyli długość ogniskowej na matrycy pełnoklatkowej, która da podobny (nie taki sam) obraz. Realnie chodzi o to, że małe matryce zaserwują nam wycinek pola obrazowania większych, nie idzie za tym jednak kompresja tła, czy charakterystyczne dystorsje dla obiektywów pełnoklatkowych.
Cały wic polega na tym, że nawet jeśli kąt widzenia naszego obiektywu na mniejszej matrycy – niech będzie to 24 mm na APS-C, to obrazek nie będzie wyglądał tak samo jak ten zrobiony obiektywem 35 mm na większym sensorze. Wyobraźcie sobie, że weźmiecie obiektyw 24 mm i podepniecie go pod aparat pełnoklatkowny – macie wtedy bardzo fajny szeroki kąt. Jeśli wytniecie ze środka niewielki prostokąt, to będzie to obraz, który da wam ten sam obiektyw podpięty do matrycy APS-C. To wciąż to samo szkło, ale mniejszy obrazek – może za tym iść (chociaż już coraz rzadziej) utrata rozdzielczości czy zniekształcenia.
Zobacz również: Snapshoty i wirtualne kopie - jak wykorzystać je w codziennej pracy
Rozwiązaniem wspomnianego problemu są obiektywy wyprodukowane do działania z matrycami APS-C. Świetnie tę kwestię rozwiązała firma Fujifilm tworząc szkła, będące odpowiednikami ulubionych ogniskowych fotografów w systemach pełnoklatkowych. Tak oto mamy na przykład szkła Fujinon XF 23 mm f/2 (odpowiednik 35 mm) czy Fujinon XF 35 mm f/1.4 (odpowiednik 50 mm). W ten sam sposób do sprawy podeszły firmy Panasonic czy Olympus produkując wysokiej klasy obiektywy do systemu Mikro Cztery Trzecie (mają to samo mocowanie). Obiektyw Olympus M.Zuiko 25 mm f/1.2 PRO to istna bajka.
Jak wybrać odpowiednią ogniskową?
Oczywiście nie zawsze chce nam się kombinować w kwestii doboru obiektywu. Wielu fotografów wybiera w systemie, z którego korzysta, szkła pełnoklatkowe nawet jeśli mają aparaty z matrycami APS-C z jednego ważnego powodu – ekonomicznego. Jeśli planują w przyszłości przejść na aparaty z sensorem 35 mm, bez sensu jest inwestować w obiektywy do mniejszych matryc. Dzięki temu po zakupie nowego aparatu mamy już zebraną ”szklarnię”, więc można od razu cieszyć się nowym sprzętem.
Dobrym sposobem wyboru obiektywu jest przemyślenie tego, jaki obrazek da nam w połączeniu z aparatem, który posiadamy. W tym celu oczywiście najlepiej będzie sprawdzić konkretny obiektyw i przekonać się na własnej matrycy, co z tego wyjdzie. Aczkolwiek zanim zaczniemy szukać odpowiednich szkieł, dobrze jest wesprzeć się przykładowo kalkulatorem ogniskowej, jak ten zrobiony przez Daniela Scotta Murphy’ego.
Działanie programu jest bardzo proste. Wchodzicie na specjalną stronę internetową, wpisujecie format matrycy, na który chcecie przeliczyć ogniskową, podajecie ogniskową oraz wartość przysłony, a później wybieracie format matrycy waszego aparatu. Opcjonalnie możecie dodać też informacje o "Speed Boosterze", czyli elemencie optycznym zwiększającym światłosiłę obiektywu. Po przeliczeniu waszym oczom pojawi się obraz z zieloną ramką informującą o polu widzenia, jak również wyliczone dane na temat: mnożnika ogniskowej, ekwiwalentu ogniskowej oraz ekwiwalentu przysłony.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez
Write a Comment