Jak robić dobre zdjęcia sylwetki

Jak dobrze zaprezentować swoją sylwetkę... na zdjęciu

Już od dobrych kilku lat jedną z najczęściej pobieranych aplikacji mobilnych jest Instagram (który – jeśli jeszcze ktoś nie wie – pozwala dzielić się swoimi zdjęciami z wybraną grupą przyjaciół lub z każdym, kto wpisze odpowiedni hashtag w okienko wyszukiwarki). Czy to dobre miejsce dla sportowców? Jak najbardziej! Korzystają z niego piłkarze, biegacze oraz… kulturyści! Masz wrażenie, że to nie dla ciebie? Dowiedz się więcej o tym medium społecznościowym i przeczytaj, jak dobrze zaprezentować swoją sylwetkę na zdjęciach wrzucanych do sieci. To naprawdę wciąga!

Instagram to miejsce dające wiele możliwości. Jedni szukają w nim modelek i modeli do komercyjnych przedsięwzięć, inni zdobywają za jego pośrednictwem kontakty, a jeszcze inni czerpią z niego inspirację oraz motywację do dalszego działania, także w dziedzinie sportu i zdrowego stylu życia.

Dlaczego sportowcy korzystają z Instagrama?

Instagram to między innymi spora dawka motywacji, która przydaje się przede wszystkim wtedy, gdy dopadnie nas kryzys. Pod hasztagami #motivation, #staystrong, #keepfit i szeregiem im podobnych możesz znaleźć mnóstwo kont osób o podobnych zainteresowaniach. Tych, którzy chcą zrzucić parę kilo, wypracować efektowne mięśnie lub zwyczajnie żyć zdrowo, są setki tysięcy.

Swoje konta prowadzą tam sportowcy uprawiający przeróżne dyscypliny, dzięki czemu Instagram jest źródłem pomysłów na ćwiczenia. Znajdziesz je zarówno u trenerów personalnych, którzy często w oryginalny sposób zachęcają do aktywności fizycznej, jak i u sportowców-amatorów.

To ciągle nie koniec! Ta aplikacja sprawdza się także jako baza wiedzy na temat ciekawych wydarzeń sportowych. Dzięki bardziej sprecyzowanej grupie docelowej kryjącej się pod danym hasztagiem sprawdza się znacznie lepiej od Facebooka. Jego otwarta forma natomiast pozwala na dotarcie do większej grupy ludzi niż newslettery.

Jednak dla większości osób, które regularnie trenują i pracują nad sylwetką, Instagram to przede wszystkim sposób na pochwalenie się efektami swojej pracy. To źródło motywacji dla każdego – zarówno dla tego, kto publikuje (zwykle pod zdjęciem pięknie wyrzeźbionej klatki piersiowej albo brzucha pojawia się sporo polubień i pochwał), jak i dla tego, kto ogląda (można zobaczyć, jak niedługo możemy wyglądać, jeśli tylko będziemy sumiennie ćwiczyć i dbać o dietę). Jeśli postanowisz, że czas najwyższy, aby pochwalić się swoimi postępami w drodze do perfekcyjnej figury, zapoznaj się z poniższymi wskazówkami, zanim zrobisz pierwsze zdjęcie.

Jak pozować do zdjęć na Instagramie (i nie tylko)?

Jeśli podejdziemy do sprawy nieumiejętnie, nawet fantastyczna sylwetka może wyjść na zdjęciu zaledwie nieźle. Za to mając choć podstawową wiedzę o sztuce fotografii, możemy sprawić, że i przeciętna sylwetka wyjdzie w obiektywie całkiem przyzwoicie. Wystarczy, że będziemy trzymać się kilku podstawowych zasad:

Skup uwagę na najważniejszym

Chcesz pokazać mięśnie? Niekoniecznie musisz usuwać ze zdjęcia swoją twarz, niemniej jednak skup uwagę odbiorcy na tym, co najważniejsze. Dobrze wyglądają zdjęcia z pochyloną głową i delikatnie ukrytą twarzą, na których światło pada jedynie na tę partię ciała, którą chcesz uwydatnić. Wybierz ciemniejsze tło, by podkreślić kontury dobrze zbudowanej sylwetki.

Zadbaj o postawę

Niezależnie od tego, co chcesz pokazać, nawet najbardziej imponującą muskulaturę może przyćmić niedbała sylwetka. Koniecznie wyprostuj plecy, wypręż pierś i podnieś delikatnie podbródek. Unikniesz w ten sposób nieestetycznego zgarbienia, niechcianej fałdki na brzuchu czy tzw. drugiego podbródka.

Ustaw się bokiem do obiektywu

Ten trik sprawdza się nie tylko w przypadku modelek, które chcą pokazać swoją imponującą talię. Dzięki “pozycji na ¾” ciało nabiera proporcji klepsydry, sylwetka staje się smuklejsza, ale także uwidaczniają się twoje mięśnie. Tymczasem, stojąc na wprost obiektywu, twoje ciało optycznie się poszerza – zarówno tułów, jak i twarz sprawiają wrażenie krąglejszych niż są w rzeczywistości.

Znajdź dobre oświetlenie

To jedno z ważniejszych zagadnień w fotografii w ogóle. Jeśli chcesz dobrze zaprezentować swoją sylwetkę na zdjęciu, znajdź źródło światła, które będzie ciepłe, delikatnie rozproszone i będzie padać na ciebie od góry, pod lekkim kątem – wówczas efektownie zarysuje wszystkie mięśnie (nawet, jeśli nie są jeszcze bardzo okazałe). Staraj się unikać takiego, które będzie świecić na ciebie od przodu (wówczas “spłaszczy” sylwetkę),a także od dołu (efekt końcowy będzie mniej naturalny).

Sprawdzaj, eksperymentuj…

Zanim wrzucisz zdjęcie do sieci, spróbuj kilku ustawień – zarówno światła, jak i sylwetki. Zrób testowe ujęcia z kilku stron, baw się filtrami (Instagramowa aplikacja oferuje ich całe mnóstwo), eksperymentuj. Baw się przy tym dobrze i staraj się być sobą. A jeżeli wstydzisz się pozować przez kilka minut przed lustrem w klubie, poćwicz wcześniej w domu. Później zrobienie dobrego zdjęcia w siłowni zajmie ci dosłownie chwilę.

Blog Fotograficzny

Tła fotograficzne – mini przewodnik

„Nie ma studia bez tła” mogłoby mówić staropolskie powiedzenie i trudno byłoby z nim polemizować. Sztuczne tło – jednolite lub z określonym wzorem – stanowi część podstawowego wyposażenia każdego studia, a nawet małego atelier fotograficznego. Początkujący adepci fotografii studyjnej kupujący pierwsze lampy, często bagatelizują sprawę tła, nie zdając sobie sprawy jak dużo możliwości dostępnych jest na rynku i jak duże znaczenie dla efektów pracy może mieć dobranie odpowiedniego materiału.

Rodzaje teł

Tło Kartonowe (Papierowe)

Tła kartonowe są najczęściej wykorzystywane w studiach fotograficznych, ze względu na dobrą jakość, szeroką gamę kolorystyczną i stosunkowo przystępną cenę. 11 metrowa rolka kartonowego tła o szerokości 2.7 m. kosztuje około 230 zł (Fripers.pl, wrzesień 2013) i – zależnie od sposobu eksploatacji – może wystarczyć nawet na kilka lat. Niestety papier jest materiałem podatnym na uszkodzenia mechaniczne oraz zabrudzenia – jeśli nie obchodzimy się z nim delikatnie i chodzimy po nim w butach często trzeba odcinać zużyte fragmenty i rolka dość szybko się kończy. Pewne niewygody rekompensuje jednak bardzo dobra jakość tego materiału z punktu widzenia fotografii. Do komfortowej pracy potrzebujemy tła o gramaturze 120-150 gr/m – czym wyższa gramatura, tym grubszy i lepszy papier.

Tło Polipropylenowe

Znacznie tańszą alternatywą dla teł kartonowych są tła polipropylenowe (2.7 m x 10 m, 98 zł, Fripers.pl, wrzesień 2013) często wybierane do amatorskich zastosowań także ze względu na większą trwałość niż w przypadku teł papierowych (bardzo trudno przypadkowo naderwać polipropylen, nie ma problemu także z przecieraniem go na mokro). Niestety faktura tych teł jest dość wyraźna i widoczna przy zbliżeniach, oraz na zdjęciach z dużą głębią ostrości. Niejednolita gramatura powoduje nie tylko prześwitywanie tła (bardziej niż kartonowego) ale także nierównomierne rozkładanie się światła. Odpowiednie oświetlenie tła pozwala uzyskać zadowalający efekt, podobny jak w przypadku tła kartonowego, jednak takie zabiegi wymagają większej świadomości korzystania ze światła studyjnego i nie w każdej sytuacji zdają egzamin.

Agrowłóknina

W sklepach ogrodniczych można kupić agrowłókninę – jej struktura nieznaczenie różni się od tła polipropylenowego, a cena jest jeszcze niższa, dlatego, często jest wykorzystywane przez początkujących fotografów – niestety ze względu na bardzo niewielką gramaturę i niejednorodną powierzchnię nie nadaje się do profesjonalnych zastosowań, a amatorowi przysporzy przede wszystkim problemów z prawidłowym doświetleniem. Jeśli przed sesją nie chcesz spędzić godzin na rozprasowywaniu złożonego w kostkę materiału, sprawdzaniu ile warstw potrzeba by uzyskać odpowiednią gęstość materiału, a po sesji – na wygładzaniu „marmurkowej” powierzchni w Photoshopie – lepiej zostaw agrowłókninę ogrodnikom ;)

Flizelina

Kolejny materiał z tworzywa sztucznego, bardzo cienki, prześwitujący wykorzystywany jako element dekoracyjny, ew. materiał zmieniający zabarwienie światła.

Jednym z najbardziej trwałych i odpornych na zniszczenia materiałów jest winyl. Takie tło niezwykle trudno uszkodzić – ze względu na zwartą strukturę wygrywa także z innymi tłami pod względem przepuszczalności światła. Mimo dużej ceny, z perspektywy czasu, zakup tła winylowego może okazać się oszczędnością. Gdy papierowe tło mimo ostrożnego użytkowania będzie się regularnie zużywać, porządny winyl będzie służył przez długi czas. Delikatna i idealnie regularna struktura została zaprojektowana w taki sposób by możliwie optymalnie rozpraszać światło i nie powodować bezpośrednich odbić.

Plexiglass

Do fotografowania małych przedmiotów najczęściej stosuje się podstawki akrylowe. Trwałe, łatwo zmywalne, idealnie gładkie, niewielkie (zmieszczą się na stole). Błyszczące płytki pozwalają uzyskać atrakcyjne odbicie produktu w podłożu, natomiast używając przeźroczystej płytki możemy doskonale doświetlić produkt od tyłu.

Gnieciuch

Do niektórych sesji fotografowie potrzebują bardziej nietypowych teł o nieregularnej fakturze lub oryginalnym wzorze – do takich celów najlepiej nadają się popularne tła tekstylne czyli „gnieciuchy” występujące w wersji gładkiej, z abstrakcyjnymi plamami oraz regularnymi wzorami przypominającymi np. staromodną tapetę.

Chociaż popularny „gnieciuch” występuje także w wersji białej, całkiem gładkiej – typowo białe tło lepiej uzyskać wykorzystując tło płócienne, jego struktura jest bardziej zwarta i równomierna – co wpływa nie tylko na mniejszą przeźroczystość, ale także znacznie lepiej rozprasza światło.

Tła scenkowe, obrazkowe, stylizowane

W niektórych studiach korzysta się także z teł obrazkowych (drukowanych lub ręcznie malowanych), które stanowią tło najczęściej dla sesji tematycznych (np. ślubnych, komunijnych) przenosząc „modeli” w dowolny plener bez potrzeby żmudnego podkładania tła w Photoshopie. Nośnikiem „obrazu” mogą być w tym wypadku zarówno tła materiałowe jak i winylowe – w związku z tym także ceny oraz jakość mogą być bardzo różne.

Teraz to fotografia dziecięca i niemowlęca najbardziej inspiruje fotografów do wykorzystywania do sesji teł innych niż jednokolorowe. Tło do zdjęć z dziećmi może być np. gradientowe lub zrobione z gniecionego materiału – popularne są także tła imitujące podłogi i ściany maleńkich pokoików oraz proste desenie (tj. paski, serduszka, sylwetki zwierząt itd.).

Tła do Video – Grennscreen i Bluescreen

Szczególnym rodzajem teł są tzw. Green i Blue Screeny (Chroma Key) – czyli klasyczne tła (mogą być tekstylne, papierowe lub winylowe) w jednolitym kolorze – zwykle jest to niebieskie lub zielone tło. Wybór właśnie tych barw nie jest przypadkowy – są one najbardziej różne od koloru skóry i rzadko pojawiają się wśród rekwizytów. Nagranie filmu (lub analogicznie zrobienie zdjęcia) z takim kolorem w tle, umożliwia w cyfrowej edycji zastąpienie całego tła innym obrazem – technika ta wykorzystywana jest np. w prognozach pogody lub przy kręceniu scen filmowych bogatych w efekty specjalne.

Cechy Fizyczne teł fotograficznych

Szerokość tła

W tej kategorii nie ma zwycięzcy – wiadomo, że czym szersze tło, tym większa swoboda fotografowania, jednak wraz z szerokością rośnie ilość potrzebnego miejsca, a także cena. Przy fotografowaniu niewielkich produktów (portfele, drobne narzędzia itd.) wykorzystuje się raczej stoły lub namioty bezcieniowe, do większych produktów oraz do portretów/popiersi lub ubrań na manekinie wystarczy nam wąskie tło (130-160cm) jeżeli chcemy fotografować swobodnie całe sylwetki – a tym bardziej ludzi w małych grupach, koniecznie musimy zaopatrzyć się w tło znacznie szersze niż 2 metry (najczęściej 2,7 m). Trzeba pamiętać, że aby swobodnie kadrować (zwłaszcza poziomo) potrzebujemy dość dużo zapasu tła z obu stron.

Długość tła

Jeżeli chcemy fotografować dorosłego człowieka, po rozwinięciu tła okaże się, że potrzebujemy około 2-3 metrów na wysokości i podobnie dużo tła rozciągniętego na podłodze. Do pracy spokojnie powinno nam zatem wystarczyć około 5 metrów i jeśli zdecydujemy się np. na tło winylowe, taka długość będzie odpowiednia. W przypadku kartonu co jakiś czas trzeba odciąć część tła z podłogi ze względu na zabrudzenia i uszkodzenia (tym bardziej, jeżeli na tło wchodzimy w butach), wówczas 5 metrów, to po prostu za mało by cokolwiek odcinać. Dobierzmy zatem długość odpowiednio do rodzaju tła i sposobu eksploatacji.

Kolor tła

Klasykami w kategorii koloru są biały, szary i czarny. Te neutralne kolory nie gryzą się z niczym i dają się dość łatwo modyfikować dzięki odpowiedniemu oświetleniu (zwłaszcza biały!). Jeżeli jednak szukamy delikatnych pasteli, filmowej zieleni lub bardziej ekstrawaganckich odcieni, szybko zorientujemy się się, że większość materiałowych teł sprzedawanych jest tylko w kilku podstawowych barwach. Paleta teł polipropylenowych ogranicza się do kilkunastu kolorów, natomiast zdecydowanie największy wybór – nawet po kilka odcieni tego samego koloru – oferują nam firmy produkujące tła kartonowe (Savage np. ma w swoim próbniku 68 odcieni). W kategorii teł obrazkowych ilość opcji zależy naturalnie od producenta.

Akcesoria do teł fotograficznych

Aluminiowa poprzeczka

Ciężar tła powoduje wyginanie się papierowej tulei, co niestety może nie tylko utrudniać prawidłowe (tj. proste) rozwinięcie tła, ale także jego trwałe zniekształcenie (np. załamanie kartonu ciągnące się przez całą długość rolki przez sam jej środek). Dlatego dobrze zastanowić się przy zakupie – zwłaszcza szerszego tła (2.7 m) czy na pewno opłaca się oszczędzać na dodatkowej – aluminiowej poprzeczce. Dobrze zaopatrzyć się także w metalowy obciążnik, który montuje się na dolnej krawędzi tła, aby je odpowiednio dociążyć (ułatwiając zwijanie i rozwijanie), rozłożyć i zapobiec jego podwijaniu się.

Najtańszy, a zarazem najbardziej mobilny system zawieszenia tła opiera się na dwóch statywach oświetleniowych i poprzeczce. Najczęściej montuje się w ten sposób jedno tło, ale istnieją mocowania umożliwiające zawieszenie kilku teł (wraz z dodawaniem kolejnych rolek możemy niestety tracić na stabilności zestawu). Wadą takiego systemu jest to, że zajmuje stosunkowo dużo miejsca a rozstawienie nóg statywów, uniemożliwia umieszczenie tła przy samej ścianie. W studiu stacjonarnym – zwłaszcza niewielkim – najlepiej sprawdza się system montowany na ścianie lub suficie, w tym przypadku zamontowanie kilku teł nie stanowi żadnego problemu, a tła mogą wisieć przy samej ścianie, nie zabierając dodatkowo miejsca na podłodze. Bardziej wymagającym przyda się także elektroniczny system rozwijania i zwijania teł sterowany pilotem.

Data: 13 września, 2013

Jak robić dobre zdjęcia sylwetki

Aparaty cyfrowe mają problemy, gdy masz scenę, w której znajdują się zarówno bardzo jasne, jak i bardzo ciemne elementy – w kategoriach fotograficznych szeroki zakres dynamiczny. Jedną z opcji jest użycie lamp błyskowych, aby spróbować rozjaśnić ciemne obszary; drugą, często lepszą opcją, jest po prostu objąć ją i sfotografować sylwetkę. Zobaczmy, jak.

Jak zrobić zdjęcie sylwetki

Zdjęcia sylwetki nie są trudne do zrobienia, ale są możliwe tylko w określonych okolicznościach. Potrzebny jest obiekt oświetlony od tyłu jasnym źródłem światła, które również musi znajdować się na obrazie.

Najprostszym momentem na zrobienie zdjęć sylwetki jest godzina lub dwie po wschodzie słońca lub przed zachodem słońca w pogodny dzień. Gdy słońce znajduje się nisko na niebie, łatwo jest ustawić obiekt w taki sposób, aby był widoczny na sylwetce. Nie musi być nawet na wprost słońca, bo cały horyzont też będzie bardzo jasny – tak jak na tym zdjęciu, które zrobiłem dziś rano mojemu psu na plaży godzinę po wschodzie słońca. Użyję go jako przykładu do tego artykułu.

Jedna krótka uwaga. Podczas gdy ja skupię się na wykorzystaniu słońca jako źródła światła, możesz robić sylwetki przy dowolnym jasnym świetle. Słońce jest po prostu najjaśniejszą rzeczą dostępną dla większości ludzi.

Gdy fotografujesz sylwetkę, łatwiej ci będzie, jeśli użyjesz trybu ręcznego lub trybu priorytetu przysłony. Niedoświetl zdjęcie o jeden lub dwa stopnie w stosunku do zaleceń miernika aparatu. Musisz uważać, aby nie rozświetlić świateł, ponieważ chcesz mieć dużo koloru na niebie, ale dobrym pomysłem jest również pozostawienie w obiekcie trochę tekstury; w postprodukcji zawsze możesz go całkowicie zaczernić.

Prawdopodobnie trochę prześwietliłem ten obraz. Na histogramie widać, że mam trochę czystej bieli w środku słońca, jednak mam teksturę, którą chcę u mojego psa, więc jestem z niej całkiem zadowolony.

Jeśli pozostawisz aparat w trybie automatycznym, najprawdopodobniej przełączy się między niedoświetleniem a prześwietleniem sceny. Jeśli masz szczęście, oddasz dobry strzał, ale nie będziesz mieć dużej kontroli i zajmie to kilka prób. Nawet jeśli korzystasz z telefonu, powinieneś użyć aplikacji, która pozwoli ci mieć pewną kontrolę nad ekspozycją.

Podczas gdy autofokus w nowoczesnym aparacie lub smartfonie nie powinien mieć większych problemów z sylwetką, jeśli robi zamieszanie, przełącz się na tryb ręcznego ustawiania ostrości i skup się na obiekcie. Dopóki używasz przysłony f/8 lub mniejszej, nie będziesz miał problemu z utrzymaniem ostrości w zadowalającym stopniu.

Jak edytować zdjęcie sylwetki

Zdjęcia sylwetki — podobnie jak prawie wszystkie zdjęcia — są znacznie ulepszone dzięki kilku prostym edycjom. Zamierzam pracować nad zmianami, które zwykle trzeba wprowadzać za pomocą aplikacji Zdjęcia na moim iPhonie, ale podobne narzędzia znajdziesz w każdej aplikacji do edycji. Jeśli masz Photoshopa, mój normalny obieg zdjęć również będzie działał idealnie.

Pierwszą rzeczą do zrobienia jest naprawienie wszelkich problemów. Na moim zdjęciu widać małą flarę obiektywu w lewym dolnym rogu (co jest częstym problemem w przypadku sylwetek), a horyzont nie jest prosty (widać to na powyższym obrazku), więc zamierzam je naprawić na raz za pomocą narzędzia do przycinania. Oto wynik.

Następnie nadszedł czas na dostosowanie jasności i kontrastu. Baw się suwakami, aż uzyskasz coś, co będzie dobrze wyglądać, ale ogólnie będziesz chciał dodać jak najwięcej kontrastu, nie tracąc szczegółów. Jeśli niedoświetliłeś lub prześwietliłeś swój obraz trochę tak jak ja, powinieneś to teraz naprawić.

Ostatnim krokiem jest zintensyfikowanie kolorów, które są już na zdjęciu. Dodaj tyle nasycenia, ile możesz, nie sprawiając, że obraz będzie wyglądał śmiesznie. Możesz także bawić się balansem bieli, aby przesunąć obraz bardziej w kierunku żółtego lub niebieskiego.

Po wykonaniu tej czynności powinieneś mieć dość epicko wyglądające zdjęcie sylwetki.

Wskazówki dotyczące wspaniałych zdjęć sylwetki

Robienie prostych zdjęć sylwetki jest dość łatwe, ale jeśli chcesz pójść trochę dalej, oto kilka wskazówek:

Czasami możesz robić zdjęcia sylwetki, dostajesz też długie cienie. Możesz je łączyć i używać cieni do tworzenia ciekawych kompozycji. Zrobiłem to z tym ujęciem molo w Santa Monica.

Kolor nieba ma tendencję do odgrywania dużej roli w dobrych zdjęciach sylwetek. Nie zadowalaj się tylko umiarkowanie interesującym wschodem lub zachodem słońca. Jeśli możesz, odwiedź to samo miejsce kilka dni z rzędu, aż dostaniesz naprawdę spektakularne.

Ogromna liczba zdjęć sylwetek to portrety. Kiedy są zrobione dobrze, mogą być naprawdę fajne, ale mogą też być dość ogólne. Mieszaj obiekty i baw się różnymi rzeczami, takimi jak obrazy krajobrazu.

Jedną wielką rzeczą, która może zmienić wygląd zdjęć sylwetki, jest ilość tekstury pozostawionej w obszarach zacienionych. Eksperymentuj i zobacz, co się stanie, gdy zostawisz je całkowicie czarne w porównaniu z pozostawieniem trochę szczegółów.

Początkującym fotografom często mówi się, aby unikali sytuacji z dużym zakresem dynamicznym, ale jeśli podejdziesz do tego we właściwy sposób i wiesz, czego się spodziewać, możesz zrobić naprawdę świetne zdjęcia sylwetki.

Write a Comment