Fotografowanie produktów DIY – nieoczywisty poradnik
Jak robić dobre zdjęcia sylwetki (Jak)
Cyfrowe aparaty fotograficzne zmagają się, gdy masz scenę zawierającą zarówno bardzo jasne, jak i bardzo ciemne rzeczy - w kategoriach fotografii, szeroki zakres dynamiczny. Jedną z opcji jest użycie lamp błyskowych w celu rozjaśnienia ciemnych obszarów; drugą, a często lepszą opcją, jest po prostu objęcie go i strzelanie do sylwetki. Spójrzmy, jak.
Jak zrobić zdjęcie z sylwetką
Zdjęcia sylwetki nie są trudne, ale są możliwe tylko w pewnych okolicznościach. Potrzebujesz obiektu oświetlonego od tyłu przez jasne źródło światła, które musi znajdować się na obrazie.
Najprostszy czas na sfotografowanie sylwetki to godzina lub dwie po wschodzie lub przed zachodem słońca w pogodny dzień. Gdy słońce siedzi nisko na niebie, łatwo można ustawić obiekt tak, by był wyraźny. Nie musi być nawet bezpośrednio przed słońcem, ponieważ cały ten horyzont również będzie bardzo jasny - tak jak na zdjęciu, które zrobiłem mojemu psu na plaży dziś rano godzinę po wschodzie słońca. Zamierzam użyć tego jako mojego przykładu dla tego artykułu.
Jedna szybka notatka. Chociaż zamierzam skupić się na użyciu słońca jako źródła światła, możesz wziąć sylwetki z każdym jasnym światłem. Słońce jest najjaśniejszą rzeczą dostępną dla większości ludzi.
Kiedy kręcisz sylwetkę, łatwiej Ci będzie, jeśli użyjesz trybu priorytetu ręcznego lub przysłon. Zignoruj zdjęcie zatrzymaniem lub dwoma zdjęciami z tego, co zaleca miernik Twojej kamery. Musisz uważać, aby nie zniszczyć najjaśniejszych punktów, ponieważ chcesz uzyskać dużo kolorów na niebie, ale dobrze jest zostawić trochę tekstury w temacie; zawsze możesz go całkowicie zmienić w postprodukcji.
Prawdopodobnie trochę prześwietliłem ten obraz. Na histogramie widać, że mam czystą biel w środku słońca, jednak mam taką konsystencję u mojego psa, że jestem z niej całkiem zadowolony.
Jeśli zostawisz aparat w trybie automatycznym, najprawdopodobniej zamieni się między niedoświetleniem a prześwietleniem sceny. Jeśli masz szczęście, dostaniesz dobry strzał, ale nie będziesz miał dużej kontroli i zajmie to kilka prób. Nawet jeśli używasz telefonu, powinieneś używać aplikacji, która pozwala ci mieć kontrolę nad ekspozycją.
Podczas gdy autofokus w nowoczesnej kamerze lub smartfonie nie powinien mieć zbyt dużych problemów z sylwetką, jeśli powoduje to zamieszanie, zamień się w tryb ręcznego ustawiania ostrości i ustaw ostrość na obiekcie. Dopóki używasz przysłony f / 8 lub węższej, nie będziesz miał problemu z utrzymaniem wszystkiego w zadowalającym stanie.
Jak edytować zdjęcie z sylwetką
Zdjęcia ze Silhouette, jak prawie wszystkie zdjęcia, są znacznie ulepszone dzięki kilku prostym edycjom. Będę pracował nad zmianami, które normalnie musisz wprowadzić, używając aplikacji Zdjęcia na moim iPhonie, ale znajdziesz podobne narzędzia w dowolnej aplikacji do edycji. Jeśli masz program Photoshop, mój normalny obieg zdjęć również działa idealnie.
Pierwszą rzeczą do zrobienia jest naprawienie wszelkich problemów. Na moim obrazku znajduje się niewielki rozbłysk soczewki w lewym dolnym rogu (co jest częstym problemem z sylwetkami), a horyzont nie jest prosty (widać to na powyższym obrazku), więc zamierzam je poprawić zarówno w jeden raz za pomocą narzędzia Crop Tool. Oto wynik.
Następnie nadszedł czas na poprawienie jasności i kontrastu. Baw się z suwakami, aż pojawi się coś, co wygląda dobrze, ale na ogół chcesz dodać jak najwięcej kontrastu bez utraty szczegółów. Jeśli masz niedoświetlony lub prześwietlony obraz nieco podobny do mnie, powinieneś to teraz naprawić.
Ostatnim krokiem jest zintensyfikowanie kolorów, które są już na obrazie. Dodaj tyle nasycenia, ile możesz, bez nadawania zdjęciu niedorzecznego wyglądu. Możesz także bawić się balansem bieli, aby obraz był bardziej żółty lub niebieski.
Po wykonaniu tej czynności powinieneś mieć bardzo efektowne zdjęcie z sylwetką.
Wskazówki dotyczące doskonałych zdjęć ze zdjęciami
Wykonywanie prostych zdjęć sylwetkowych jest dość łatwe, ale jeśli chcesz zrobić trochę więcej, oto kilka wskazówek:
W tym czasie można robić zdjęcia z sylwetkami, a także uzyskać długie cienie. Możesz łączyć te dwa elementy i używać cieni do tworzenia interesujących kompozycji. Zrobiłem to z tym ujęciem mola w Santa Monica.
Kolor nieba wydaje się być dużą częścią dobrych zdjęć sylwetkowych. Nie poprzestawaj na łagodnie interesującym wschodzie lub zachodzie słońca. Jeśli możesz, odwiedź to samo miejsce kilka dni z rzędu, aż uzyskasz naprawdę spektakularny.
Ogromna liczba zdjęć sylwetkowych to portrety. Kiedy są dobrze zrobione, mogą być naprawdę fajne, ale mogą też być dość ogólne. Połącz obiekty i baw się z różnymi rzeczami, takimi jak zdjęcia krajobrazowe.
Jedną dużą rzeczą, która może zmienić wygląd twoich zdjęć z sylwetką, jest to, ile tekstury pozostawiasz w cieniach. Eksperymentuj i zobacz, co się dzieje, gdy zostawisz je całkowicie czarne, a kiedy pozostawisz trochę szczegółów.
Początkujący fotografowie są często proszeni o unikanie sytuacji o dużym zakresie dynamiki, ale jeśli podchodzisz do nich w odpowiedni sposób i wiesz, czego się spodziewać, możesz zrobić naprawdę świetne zdjęcia ze sylwetki.
Najlepszy aparat bezlusterkowy
Obejrzyj wideo: wskazówki dotyczące fotografowania ptaków
Zapomnij o sporcie - jeśli chcesz sprawdzić się w fotografii akcji, spróbuj zrobić świetne ujęcie ptaka w locie. W przeciwieństwie do stadionu lub wyścigu, musisz najpierw wyśledzić upierzony obiekt, a następnie spróbować zatrzymać jego ruchy na rozpraszającym tle. To prawdziwe wyzwanie zarówno dla Ciebie jako fotografa, jak i dla Twojego aparatu.
To, jak blisko możesz się zbliżyć, zależy od gatunku, ale w przypadku prawie wszystkich ptaków będziesz chciał uzyskać najdłuższy obiektyw, na jaki możesz sobie pozwolić - a ze względu na współczynnik przycięcia będziesz potrzebować większej ogniskowej w przypadku aparatów pełnoklatkowych niż tak będzie z systemami Mikro Cztery Trzecie lub APS-C.
• Przeczytaj więcej: Wskazówki dotyczące fotografowania
Lokalizacja jest prawdopodobnie tak samo ważna, jak używany sprzęt i ustawienia. Zdecydowaliśmy się strzelać do Red Kites, ponieważ można je znaleźć niezawodnie, jeśli udasz się we właściwe miejsce w Wielkiej Brytanii. Jednak znalezienie ptaków nie wystarczy; potrzebny jest również dobry punkt obserwacyjny, z którego można strzelać, aby zobaczyć je w locie.
Chcesz uniknąć zdjęć ptaków żerujących na ziemi lub na tle nijakiego, pozbawionego wyrazu białego chmur. Aby uniknąć sylwetki, najlepiej jest wejść na wzgórze, aby móc strzelać do tych dużych ptaków, gdy jeżdżą w termice - i aby podczas zanurzania można było oprawić je na polach lub drzewach.
Aby uniknąć rozpraszania się tego tła, musisz używać obiektywu szeroko otwartego, minimalizując głębię ostrości. Jest to bonus, ponieważ będziesz musiał użyć krótkiego czasu otwarcia migawki (zalecamy ustawienie 1/2000 s).
Jednak wadą wąskiego pasma głębi ostrości jest to, że ostrość będzie musiała być jeszcze dokładniejsza. Do śledzenia ptaków potrzebna jest płynna technika panoramowania, a także wybór odpowiednich ustawień AF…
01 Lokalizacja! Lokalizacja! Lokalizacja!
Może się zdarzyć, że nad twoją głową przelatuje sowa, ale aby zmaksymalizować szansę na wykonanie dobrego strzału, musisz znaleźć miejsce, w którym wybrany gatunek jest regularnie widywany. Spędź trochę czasu w Google, badając lokalizacje i dowiedz się, gdzie inni fotografowie odnieśli sukces.
02 Duże jest najlepsze
Potrzebujesz długiego obiektywu. Mimo że latawce rude mają skrzydła o rozpiętości pięciu stóp, przelatując obok, będą w pewnej odległości od ciebie. Idealny jest obiektyw o efektywnej ogniskowej 600 mm. Użyliśmy Sigmy 150-500 mm, ustawionej na 500 mm, na DX Nikon D300s - ale sprawdź najlepsze obiektywy do fotografii ptaków.
03 Potrzeba szybkości
Długi obiektyw i szybko poruszający się obiekt oznaczają, że musisz używać krótkiego czasu otwarcia migawki, niezależnie od tego, jak nudny jest dzień - prędkość 1/2000 s to absolutne minimum. Podobnie, aby mieć pewność, że tło jest jak najbardziej rozmyte, należy używać szeroko otwartego obiektywu (to jest f / 6,3 w naszej Sigmie 150-500 mm).
04 Ręczna ekspozycja z Auto ISO
Ustaw przysłonę i czas otwarcia migawki w trybie ręcznym, a następnie ustaw automatycznie czułość ISO. Oznacza to, że uzyskujesz precyzyjne ustawienia, których potrzebujesz, nawet jeśli oświetlenie nagle się zmienia, a aparat dostosowuje czułość czujnika, dzięki czemu nie musisz się martwić o niedoświetlenie lub prześwietlenie.
05 Namierzenie ofiary
Musisz opanować technikę panoramowania. Nie możesz liczyć na to, że ptak wejdzie w kadr, więc statyw nie jest zbyt pomocny. Śledź ptaka płynnie po niebie i poczekaj, aż zbliży się i zwróci się do światła. Idealnie byłoby, gdyby był oświetlony z przodu lub z boku, aby pokazać kolor i szczegóły upierzenia.
06 Dynamiczne ogniskowanie
Latawce poruszają się szybko, więc musisz mieć pewność, że autofokus nadąży! Ta nieprzewidywalność jest idealnym scenariuszem dla funkcji takiej jak dynamiczny obszar AF firmy Nikon lub rozszerzenie punktu AF firmy Canon. Użyj centralnego punktu AF i staraj się trzymać go nad ptakiem podczas przesuwania - jeśli nie możesz nadążyć, aparat automatycznie przełączy się na inny punkt AF.
Więcej filmów:
Porady fotograficzne i filmy instruktażowe
Wskazówki dotyczące fotografowania w zoo: jak robić świetne zdjęcia zwierząt
Najlepsze obiektywy 150-600 mm w 2019 roku
Fotografowanie produktów DIY – nieoczywisty poradnik
Kiedy po raz pierwszy zabieramy się za samodzielne fotografowanie produktów, szukamy podpowiedzi, jak w ogóle rozpocząć przygodę z aparatem. Cel poprowadzenia własnej sesji jest zwykłe taki sam – uzyskanie zdjęć konkretnych produktów, przy jak najmniejszym nakładzie kosztów oraz czasu pracy. Dlatego ważne jest, aby samodzielne fotografowanie zorganizować optymalnie. Cały proces ma być możliwe najmniej czasochłonny i dać przyzwoite efekty.
W co trzeba się wyposażyć, aby rozpocząć fotografowanie produktów? Odpowiedź wydaje się oczywista – konieczny jest sprzęt (aparat, smartfon) oraz statyw do niego, który zminimalizuje drżenie i zapewni lepszą ostrość zdjęcia. Nie da się obejść bez tła, na którym przedmiot będzie prezentowany. No i rzecz jasna (a nawet najjaśniejsza!), czyli źródło światła (np. lampa błyskowa lub dająca światło ciągłe), gdyż tak naprawdę światło zastane nigdy nie będzie wystarczające. Po zaopatrzeniu się w te wszystkie elementy możemy wystartować z naszym ministudio. Poniekąd. Okazuje się, że zapomnieliśmy o kilku drobiazgach, których brak potrafi być równie problematyczny i uciążliwy jak wydłubywanie rodzynek z sernika. Zatem warto zaopatrzyć się w te przedmioty wcześniej – tak, aby nie tracić czasu na ich wyszukiwanie już w trakcie samej sesji. Poniżej prezentujemy nieoczywisty must have początkującego fotografa produktowego.
Sprzężone powietrze i środki do czyszczenia powierzchni
Wyobraźmy sobie, że w trakcie sesji, mówiąc kolokwialnie, wpada nam na chatę Małgorzata Rozenek. Fotografowane przedmioty powinny przejść test białej rękawiczki śpiewająco, a perfekcyjna pani domu osiągnąć Himalaje zadowolenia. Dlaczego? Przed zrobieniem zdjęć produkty powinny być dokładnie odkurzone lub wyczyszczone i w to w dodatku bez pozostawiania smug. Prawidłowe doświetlenie przedmiotu potrafi uwypuklić jego walory, ale też bezlitośnie obnaża każdą widoczną na niej drobinę brudu. To samo tyczy się powierzchni, na której przedmiot jest fotografowany. Kurz, fragmenty włókien czy odciski palców muszą być zredukowane do minimum.
Szkło – przykład materiału, który wymaga oczyszczenia przed sfotografowaniem.
Takie porządki trzeba przeprowadzić bez względu na to, czy chodzi o powierzchnie jasne czy ciemne, silnie odbijające światło czy matowe. Część tych kłopotliwych niedoskonałości można oczywiście usunąć w programie graficznym. Jednak pamiętajmy, że nie zawsze uda się to zrobić tak, aby zachować naturalny, nieprzekombinowany wygląd oryginalnej powierzchni. Odkurzanie i polerowanie obiektu przed zrobieniem zdjęcia, jakkolwiek prozaiczne i nudne, potrwa znacznie krócej niż karkołomne usuwanie „niechcianych gości” w postprodukcji. To, co możemy wykonać jeszcze przed wciśnięciem przycisku migawki, po prostu robimy i tym samym zaoszczędzamy swój cenny czas.
Life haczyk, czyli żyłka wędkarska
To jedna z najlepszych przyjaciółek każdego fotografa produktowego! Sprawdza się idealnie do podwieszania przedmiotów; jest cienka i wytrzymała. Stosunkowo łatwa do usunięcia w postprodukcji, a dzięki temu niewidoczna na finalnych zdjęciach. Istnieją takie przedmioty, które najlepiej pokazać w pozycji wertykalnej. Podwieszenie na żyłce pozwala na podkreślenie ich przestrzenności albo wywołanie wrażenia lekkości. Z żyłką możemy sobie odważniej poeksperymentować – testując różne, mniej oczywiste ułożenia przedmiotu. Tym samym uzyskamy jedyne w swoim rodzaju ujęcia.
Fotografowanie produktów – dzięki użyciu żyłek plecak przedstawia się znacznie ciekawiej.
Sprytne fotografowane produktów: magiczna plastelina i zwykłe klipsy
W poprzednim akapicie sugerowaliśmy wizytę w sklepie wędkarskim, a w tym – zachęcamy, aby zajrzeć do… sklepu papierniczego. Są tam dostępne masy klejące typu „fix it”. Takie niebarwione plasteliny posłużą jako bardzo dobre spoiwo dla różnych elementów i znacznie ułatwiają fotografowanie produktów, które wymagają połączenia na czas zdjęć. Są raczej niebrudzące i nadają się do różnego rodzaju materiałów. Trzeba jednak pamiętać, że tego typu masy upłynniają się pod wpływem temperatury, co osłabia ich właściwości klejące.
Innym banalnie prostym, a niesamowicie użytecznym i tanim narzędziem są klipsy stolarskie. Takie zaciski doskonale sprawdzają się w roli „chwytaków”. Występując w różnych rozmiarach, dzięki czemu można je dopasować do gabarytów fotografowanego obiektu. Doskonale sprawdzą się również jako blokada przesuwającego się tła – kto ma za sobą pierwsze doświadczenia z aparatem, ten wie, jak irytujące jest to zjawisko i jak jego częste poprawianie niepotrzebnie wydłuża fotografowanie produktów.
Fotografowanie produktów z użyciem stojaków, ekspozytorów, podstawek
Zabierając się za fotografowanie produktów, warto przemyśleć wcześniej, w jaki sposób chcemy dany obiekt przedstawić. Nie każdy przedmiot daje się ustawić ot tak, w pożądanej pozycji. Czasem po prostu chwieje się lub przewraca niczym wieża jenga. Może się okazać, że trzeba będzie zaopatrzyć się w jakieś dodatkowe akcesoria, które pomagają nam ustawić niesforne produkty w zaplanowanym położeniu. Do tego służą wszelkiej maści stojaki i podstawki. Na ostatecznym zdjęciu mogą być widoczne lub nie. Wszystko zależy od naszej wizji, jak i od właściwości samego akcesorium – jeśli samo w sobie jest ładne, prezentuje się estetycznie, a jednocześnie nie odciąga uwagi od głównego przedmiotu na zdjęciu – może pozostać widoczne i stanowić dodatkowy walor na zdjęciu produktowym.
Przykłady produktów sfotografowanych z podstawką – po lewej usunięta w postprodukcji, po prawej – pozostawiona na zdjęciu.
Szpilki i inne akcesoria krawieckie
Jeśli fotografujemy odzież, to ten punkt powinien nas mocniej zainteresować. Akcesoria krawieckie, w szczególności zwykłe, nieozdobne szpilki są niezastąpione, gdy robimy zdjęcia na manekinie, ale i nierzadko na modelach. Budżetowe fotografowanie produktów zakłada dość skromne wyposażenie studyjne, więc nie zawsze dysponujemy manekinem (lub sylwetką), na którym ubranie leży idealnie. Upięcia i drapowania z użyciem szpilek nadają zakładanej odzieży odpowiedni fason. Co więcej, mogą również podkreślać właściwości samych tkanin, czyli na przykład to, że są lejące lub rozciągliwe.
Bluzka z kapturem uformowana do zdjęcia za pomocą akcesoriów krawieckich.
Fotografowanie produktów – z żelazkiem pójdzie gładko
Kolejny obowiązkowy element przy fotografowaniu odzieży, ale też pozostałych tekstyliów, np. pościeli, zasłon, obrusów. Wiele tkanin po prostu gniecie się zarówno w użytkowaniu, jak i w trakcie przechowywania. Dlatego zwykle przed fotografowaniem trzeba jest wyprasować, aby uzyskać estetyczne rezultaty na zdjęciach. Gładka powierzchnia materiału lepiej ukazuje jego strukturę, kolor i wzór. Często nawet niewielka zmarszczka potrafi zniweczyć efekt na zdjęciu. Ujęcie jest niechlujne i mało atrakcyjne. Pognieciony przedmiot wygląda na używany lub źle przechowywany. Zwykłe, domowe żelazko przydaje się, gdy w grę wchodzi sporadyczne fotografowanie produktów tekstylnych. Jeśli planujemy robić zdjęcia wielu przedmiotom, na pewno wygodniejsza będzie stacja parowa.
Wyprasowane tkaniny prezentują się schludnie i elegancko.
Last but not least, czyli własna pomysłowość a fotografowanie produktów
Jak widać fotografowanie produktów wymaga dość szerokiego spojrzenia na przedmioty. Trzeba poznać ich właściwości oraz przewidzieć, jak zachowają się w trakcie zdjęć. Organizacja nawet małej fotosesji wymaga wyobraźni i sporych pokładów kreatywności w rozwiązywaniu problemów. Mamy nadzieję, że powyższe wskazówki pozwolą zorganizować pracę, nie tylko pod kątem typowych wymagań sprzętowych, ale i dobierania innych pomocnych narzędzi.
A jednak… Nierzadko brakuje nam czasu i cierpliwości do samodzielnego stawania za obiektywem. Niekiedy liczba naszych produktów jest po prostu zbyt duża, aby zrobić im zdjęcia własnym sumptem. Wówczas warto zasięgnąć pomocy profesjonalnego fotografa produktowego (o opcji darmowych zdjęć próbnych wspominaliśmy tutaj). Zachęcamy także do pójścia o krok dalej i zapoznania się z możliwościami fotografii obrotowej.
Write a Comment