Fotografia smartfonowa: wskazówki i sztuczki, jak robić lepsze zdjęcia telefonem komórkowym
Fotografowanie fajerwerków w 5 prostych krokach – kompleksowy poradnik
Fotografowanie fajerwerków jest prostszą czynnością, niż mogłoby się wydawać. Jednak ileż to razy chcieliśmy uwiecznić pokaz sztucznych ogni, po czym okazywało się, że na zdjęciach nic nie widać lub są rozmazane? By fotografie wyglądały efektownie, należy przygotować się do ich wykonania i przestrzegać kilku prostych zasad.
Wszyscy kochamy rozjaśniające nocne niebo pokazy fajerwerków, oznaczające nadejście Nowego Roku lub finał ważnej uroczystości. Jest to doskonała okazja do fotografowania fajerwerków. Ciekawe zdjęcia nie wymagają posiadania profesjonalnego sprzętu, a sama sztuka fotografowania sztucznych ogni nie jest taka trudna jak mogłoby się wydawać.
W fotografowaniu fajerwerków najważniejsze jest miejsce, dlatego zwolennicy wykonywania zdjęć pokazów sztucznych ogni, pojawiają się w wyznaczonym miejscu znacznie wcześniej, by zająć najlepszą pozycję. Czym się kierować przy wyborze lokalizacji? Przede wszystkim musi być ona oddalona od centrum wystrzałów, by świetlne wzory mieściły się w kadrze. Fotograf powinien też unikać tłumów, by w kluczowym momencie żadna postać nie zasłoniła mu widoków.
Przed rozpoczęciem uroczystości, fotograf powinien ustalić, czy zależy mu na uwiecznieniu samych fajerwerków, czy ważne jest dla niego również miejsce. Jeśli chce skupić się jedynie na sztucznych ogniach, powinien wybrać lokalizację oddaloną od drzew, wysokich budynków i latarni. Kiedy fotograf chce na swoich zdjęciach ująć także scenerię, musi wcześniej przemyśleć kompozycję kadrów. Jeśli w pobliżu znajduje się jezioro lub rzeka, można je odpowiednio wykorzystać – fajerwerki odbijające się w tafli wody stwarzają niesamowite wrażenie. Wielu fotografów stara się zmieścić w kadrze charakterystyczny dla miasta, w którym przebywa, budynek. Za najlepsze miejsce do robienia zdjęć sztucznym ogniom uważa się wzgórza, mosty, balkony czy nawet dachy.
Fotografowanie fajerwerków nie musi odbywać się wyłącznie w Sylwestra. W Polsce wiele jest imprez, których finał zostaje zwieńczony sztucznymi ogniami – Wianki, Parada Smoków, Światełko do Nieba, a także lokalne uroczystości – obchody święta miasta, czy oddanie nowych, dużych obiektów do użytku.
Fotografowanie fajerwerków – krok 1: Statyw
Fotografowanie fajerwerków wymaga precyzji, ponieważ nawet najmniejsze drganie sprawi, że zdjęcie nie będzie miało należytej ostrości. By temu zapobiec niezbędne jest użycie stabilnego statywu.
Podczas wykonywania zdjęć ze statywu, fotograf powinien pamiętać o wyłączeniu stabilizacji, by fotografie były wyraźne. Jeśli funkcja ta pozostanie włączona, aparat będzie doszukiwał się drgań do zredukowania.
Powstawanie ewentualnych drgań można zniwelować również przez zastosowanie pilota lub wężyka spustowego – nie ma wówczas potrzeby bezpośredniego naciskania spustu migawki. W przypadku braku tego typu akcesoriów, warto skorzystać z funkcji wyzwalania czasowego. Gdy zostanie ona ustawiona na około 2 sekundy przed wyzwoleniem migawki, wówczas zdjęcie powinno wyjść odpowiednio ostre. By mieć pewność, że fotografie będą dobrej jakości, warto przetestować akcesoria lub użycie funkcji w ciągu dnia.
Unieruchomienie aparatu jest ważne ze względu na pracę nakierowaną na długi czas naświetlania. Dlatego jeśli fotograf nie posiada statywu lub nie chce go zabierać, wystarczy, że umieści aparat na płaskiej, stabilnej powierzchni. Może to być murek, ławka, szeroka poręcz, dach samochodu.
Fotografowanie fajerwerków – krok 2: Parametry
Fotografowane fajerwerki rozbłyskują się na dużej wysokości i są bardzo jasnymi obiektami, dlatego też podczas ustalania parametrów aparatu, należy wybrać najniższą możliwość czułość urządzenia ISO. Jednocześnie ostrość powinna zostać ustawiona na nieskończoność. Jeśli fajerwerki okażą się niedoświetlone lub przepalone, wartość przysłony musi zostać zwiększona lub zmniejszona. Istotne jest dokonywanie niezbędnych korekt po wykonaniu pierwszych zdjęć.
Samodzielne ustawienie przysłony jest bardzo istotne, dlatego ważne jest wybranie trybu manualnego w aparacie.
Podczas fotografowania fajerwerków lampa błyskowa oraz autofocus muszą pozostać wyłączone. Dla ułatwienia, fotograf może wybrać ustawienia tematyczne Sztuczne ognie lub, w przypadku jego braku – Krajobraz nocny, albo Krajobraz.
Balans bieli powinien zostać ustawiony na Światło Dzienne lub (według niektórych zdecydowanie lepsze) Oświetlenie Żarowe. Jeśli fotograf preferuje jednak ręczne ustawienia, bezpieczna będzie dla niego wartość oscylująca w granicach 3000-4000K. Nieodpowiednio dobrany balans bieli sprawi, że fotografowane fajerwerki utracą swój naturalny kolor.
Na etapie ustalania parametrów aparatu, fotograf powinien ustalić, jakie zdjęcia go interesują. Czas naświetlania wynoszący 2 sekundy sprawi, że fotografie fajerwerków obejmą jedynie pojedyncze wybuchy. 5 sekund – kilka pojedynczych sztucznych ogni, a 10 sekund – całe kompozycje. Warto robić przerwy co jakiś czas, by przejrzeć zdjęcia i wykonać ewentualną korektę ustawień. Nie wszystkie fotografie muszą wyjść od razu idealnie, dlatego warto zrobić ich więcej, by w domu dokonać niezbędnej selekcji.
Fotografowanie fajerwerków – krok 3: Szeroki kąt
Podczas fotografowania fajerwerków warto wykorzystać szerokokątny obiektyw, ponieważ zdecydowanie ułatwi on zmieszczenie w kadrze sztucznych ogni. Wybuchy fajerwerków są nieprzewidywalne – fotograf nie jest w stanie przewidzieć, w którym miejscu ma niebie rozbłysną. Szeroki kąt zwiększa prawdopodobieństwo złapania całego rozbłysku w kadrze.
Zdjęcia będą zdecydowanie ciekawsze, jeśli „pod” fajerwerkami będą ukazane dachy, scena, na której odbywa się koncert, widzów, charakterystyczna budowla czy jezioro.
Jeśli ujęcie jest zbyt szerokie, można w łatwy sposób je skorygować za pomocą jakiegokolwiek programu graficznego. W przypadku ciekawego horyzontu warto ustawić aparat poziomo – by ująć nie tylko fajerwerki, ale także kontekst zdjęcia. Fotograf, który chce skupić się jedynie na pięknych wybuchach powinien ustawić aparat w pozycji pionowej, warto jednak zaznaczyć, że zdjęcia te nie będą w żaden sposób charakterystyczne. Z czasem nawet sam twórca nie będzie miał pewności, czy zostały wykonane w Krakowie, czy w Gdańsku.
Fotografowanie fajerwerków – krok 4: Karta pamięci
Fotografowanie fajerwerków bywa skomplikowane, szczególnie na początku przygody z aparatem fotograficznym. Dlatego nie warto zniechęcać się nieudanymi kadrami.
By po zakończonym pokazie pirotechnicznym wybrać kilka naprawdę dobrych zdjęć, zazwyczaj trzeba ich zrobić bardzo dużo. Aby już na początku imprezy nie okazało się, że brakuje miejsca na karcie pamięci, warto mieć zapasową. Należy pamiętać, by była gotowa do działania od razu po włożeniu jej do aparatu.
Fotografowanie fajerwerków – krok 5: Bateria
Intensywna praca fotografa w połączeniu z niską temperaturą, mają ogromny wpływ na żywotność baterii. Jej szybsze zużycie może skutecznie pokrzyżować plany i sprawić, że fotograf nie dotrwa nawet do połowy pokazu. Dlatego warto wziąć ze sobą zapasowe źródło energii i przechowywać je w cieple, najlepsza do tego celu okazuje się wewnętrzna kieszeń kurtki.
Jak fotografować fajerwerki?
Przede wszystkim fotograf powinien unikać zatłoczonych miejsc. Im większy tłum, tym większe prawdopodobieństwo, że ludzie zaczną wchodzić w kadr, co może zepsuć nawet najlepsze ujęcie. Jeśli jednak w pobliżu nie ma lepszego miejsca, fotograf powinien udać się tam odpowiednio wcześnie, by zająć możliwie najlepszą pozycję, rozstawić sprzęt i sprawdzić kadry.
Bardzo często fotografowie, dla uatrakcyjnienia zdjęć, ujmują na nich tłum obserwatorów. Zostają oni umiejscowieni na pierwszym planie, by skupić wzrok widza w pożądanym miejscu, ale też zaangażować go w fotografię.
Niepowtarzalną atmosferę na zdjęciu pomaga stworzyć woda. By w pełni wykorzystać jej możliwości, należy podejść do niej możliwie najbliżej – wówczas odbicia są bardzo intensywne.
Jeśli fotograf planuje ująć na swoich zdjęciach krajobraz lub charakterystyczny dla miasta budynek, powinien dobrze go wyeksponować – fajerwerki stają się tu jedynie dodatkiem.
Zdjęcia robione przy zanieczyszczonym powietrzu mogą posiadać żółtą poświatę. By jej uniknąć, warto nastawić balans bieli na Światło żarowe. Aparat zignoruje zbyt ciepłe barwy otoczenia (oprócz tych pochodzących ze sztucznych ogni).
Fotograf przed rozpoczęciem pokazu fajerwerków, powinien wziąć pod uwagę również czynniki atmosferyczne – w stworzeniu pięknych zdjęć może przeszkodzić deszcz, śnieg, a także wiatr nawiewający dym, wytworzony ze sztucznych ogni, wprost w stronę kadru.
Fotografowanie fajerwerków w praktyce
Fotografowanie fajerwerków to przede wszystkim wytrwałość, cierpliwość, refleks oraz dużo szczęścia.
Wiele świetnych ujęć można zrobić jeszcze na początku pokazu, jednak warto pamiętać, że te najciekawsze efekty zawsze pozostają na koniec. Dlatego tak ważna jest zapasowa karta pamięci i bateria.
Ważne, by podczas robienia zdjęć fajerwerkom, migawka była wyzwalana chwilę po tym, jak fotograf usłyszy wystrzał sztucznych ogni. Jest to moment przed samym wybuchem.
Fotografowanie fajerwerków a efekty specjalne
Fotografowanie fajerwerków to przede wszystkim eksperymentowanie. Dlatego warto wypróbować nietypowe ustawienia, fotografowanie bez statywu, by uzyskać wyjątkowe rozmycia.
Wielu fotografów w celu uchwycenia kilku eksplozji, stosuje pewien trick, który polega na zmianie trybu aparatu na Bulb i otworzeniu migawki. Między wybuchami obiektyw powinien być przysłaniany za pomocą ręki, czarnej kartki papieru lub kapelusza. Pod żadnym pozorem nie może on zostać dotknięty – w przeciwnym razie zdjęcie wyjdzie niewyraźnie.
Najefektywniejsze zdjęcia wykonywane tą metodą powstają wówczas, gdy fajerwerki wybuchają w różnych miejscach na niebie. Jest to chyba najbardziej wymagający sposób fotografowania sztucznych ogni.
Fotografowie, którzy wolą bardziej dynamiczne zdjęcia tworzą abstrakcyjną kompozycję żywych barw. Sposób ten polega na ukazaniu samych fajerwerków – kiedy dochodzi do wybuchu, fotograf powoli obraca aparat wokół obiektywu, porusza nim na boki lub skręca nieznacznie zoom.
Fotografowanie fajerwerków w czerni i bieli
Fajerwerki mają mnóstwo barw, które na nocnym niebie wyglądają czarująco. Jednak warto odejść na chwilę od standardowych zdjęć i chociażby kilkukrotnie ująć sztuczne ognie na czarno-białych fotografiach, dzięki czemu powstaną wyraziste ujęcia.
Podsumowanie
Fotografowanie fajerwerków dla jednych jest ciekawym hobby, dla innych pracą zarobkową. Udane ujęcia zawsze robią ogromne wrażenie na widzach, dlatego warto uzbroić się w cierpliwość i przyłożyć się do robienia zdjęć sztucznym ogniom.
Artykuł został przygotowany we współpracy z www.phototroya.pl
5 przydatnych wskazówek fotografowania w podróży
5 przydatnych wskazówek fotografowania w podróży, które pomogą ulepszyć twoje zdjęcia. Niektórzy podczas podróży zbierają pamiątki, ja wolę kolekcjonować piękne zdjęcia aparatem. Fotografia podróżnicza jest jak wehikuł czasu, zatrzymujący wspomnienia z podróży, na którą można spojrzeć wstecz i cieszyć się nią przez lata. Ponadto może pomóc innym znaleźć nowe inspiracje. Każde miejsce podróży ma swój wyjątkowy klimat, kulturę, historię, ludzi, uczucia, krajobrazy i historie. Staram się uchwycić dane miejsce tak aby odbiorca mógł się na chwilę przenieść w to miejsce. Nigdy nie byłem na kursie fotografii, uczyłem się sam z darmowych tutoriali, video blogów, postów, na podstawie prób i błędów. Zajęło, to mnóstwo czasu. Wygląda na to, że trzeba tylko chcieć! Poniżej znajdziesz moje ulubione wskazówki dotyczące fotografii podróżniczej dla początkujących, które pomogą Ci ulepszyć zdjęcia podczas następnych wakacji!
1. Zawsze miej przy sobie Aparat Aby uchwycić ciekawy kadr w podróży, należy wykonać dwa podstawowe kroki: Nauczyć się obsługi aparatu. Mieć go zawsze przy sobie.
Dobra wiadomość jest taka, że nie potrzebujesz najnowszego aparatu, aby uchwycić majestatyczne krajobrazy lub panoramy miast. Możesz osiągnąć imponujące rezultaty za pomocą zwykłej lustrzanki lub smartfona (w tym przypadku pamiętaj by obiektyw był zawsze czysty przed robieniem zdjęć, mała smuga znacznie pogarsza jakość zdjęcia). Poznanie zależności między czułością ISO, czasem otwarcia migawki i przysłoną może zająć trochę czasu ale będzie, to warte wysiłku. Inspiracje znajdziesz tam gdzie najmniej się ich spodziewasz, spraw aby zdjęcia były priorytetem i przygotuj się do fotografowania w dowolnym momencie. Odpoczniesz po powrocie do domu. Zdjęcia nie zrobią się same :)
2. Zrób research zanim wyjdziesz na zdjęcia Dobrze zapoznaj się z lokalizacją do której zmierzasz. Pozwoli Ci to zaoszczędzić mnóstwo czasu – nie zostawiaj znalezienia najlepszych miejsc na sam koniec, bo w podróży czas płynie inaczej i często może go zabraknąć. Dzięki Google mymaps możesz zaplanować całą podróż. Znalezienie najlepszych miejsc fotograficznych w mieście może być tak proste, jak przewijanie Instagrama lub Flickr, filtrowanie za pomocą hashtagów lub geotagów. Istnieją grupy na Facebooku poświęcone konkretnym regionom świata lub tematom fotograficznym. Częstą praktyką wśród niezależnych fotografów jest korzystanie z witryn z fotografiami stockowymi, takich jak Shutterstock czy Alamy. Zdjęcia stockowe zazwyczaj zawierają szczegółowe opisy lokalizacji, a ponadto mogą pokazać, jak wyróżnić zdjęcie.
3. Wstań wcześnie Jest jedna zasada, która nigdy się nie starzeje: wstawaj wcześnie i zostawaj do późna. Jedynym składnikiem, który naprawdę zmieni Twoje obrazy, jest światło, a najlepsze światło jest o wczesnych godzinach porannych, oraz tuż przed zachodem słońca podczas złotej godziny. Osobiście korzystam z genialnej aplikacji PhotoPills ( jest płatna ale warta swojej ceny !) Dzięki niej wiem w którym miejscu wzejdzie słońce i gdzie zajdzie. O której wyjść na zdjęcia itd. Miękkie światło rzucane przez niskie słońce minimalizuje kontrast i nada obrazom ciepły blask. Kolejną zaletą wczesnego fotografowania jest uniknięcie tłumów. Jest to ważne, jeśli odwiedzasz znane miejsca turystyczne. Robienie zdjęć późno jest tak samo ważne, jak wczesne wstawanie. Możliwość uchwycenia zachodu słońca lub nocnego krajobrazu może być równie satysfakcjonująca. Noś statyw, aby uchwycić długie ekspozycje i smugi światła.
4. Obierz kierunek Większość fotografów specjalizuje się w niszy; skupienie się na określonym temacie lub typie fotografii pomoże Ci znaleźć swój styl. Dzięki temu będziesz bardziej selektywny przy wyborze sprzętu, który kupujesz. Po co podróżować z plecakiem pełnym szkieł, jeśli potrzebujesz tylko soczewek odpowiednich dla Twojej niszy, takiej jak krajobrazy, architektura , ludzie czy zwierzęta. To z kolei zapewni lepsze fotografie i pomoże Ci zbudować portfolio w dobrze zdefiniowanej dziedzinie.
5. Obróbka zdjęć Edycję należy traktować jako część procesu tworzenia obrazu. Przetwarzanie odbywa się już w aparacie, gdy światło jest zamieniane na piksele, ale dostosowanie kolorów i ekspozycji w post produkcji ma zasadnicze znaczenie dla ulepszenia fotografii podróżniczej. Aby opanować Lightroom potrzeba czasu, ale by zmienić zdjęcie tak by wyglądało wyjątkowo wystarczy kilka minut. Jeśli korzystasz presetów Lightroom , edycję tę można wykonać jednym lub dwoma kliknięciami. Osobiście używam kilku suwaków: Zaczynam od ekspozycji, lubię jasne zdjęcia więc zawsze staram się doświetlić zdjęcie Aby zdjęcie było ciepłe przesuń suwak temperatury kolorów Wyostrzam zdjęcie Nakładam gradient ( na zdjęciu wyżej było to ciepły kolor tak aby wzmocnić efekt słońca) Color Grading nadaje zdjęciu unikalny wygląd Unikaj zbytniego wysiłku podczas edycji, ponieważ przesada może obniżyć jakość obrazu. Postaraj się jak najbardziej zbliżyć do rzeczywistości, jaką pamiętasz, i unikaj padania ofiarą trendów, używając tych samych palet kolorów, które widzisz wszędzie. Zazwyczaj wybór i obróbka zdjęć z podróży zajmuje mi nie więcej niż godzinę. A weekendowy wypad to około 60-80 Gb materiału. Przykład zdjęcia przed i po obróbce
Fotografia smartfonowa: wskazówki i sztuczki, jak robić lepsze zdjęcia telefonem komórkowym
Mądrzejsza fotografia - wskazówki i triki, jak robić lepsze zdjęcia smartfonem
Potrzebujesz zdjęć na swoją stronę internetową lub bloga, ale nie masz profesjonalnego sprzętu fotograficznego, ani tym bardziej żadnej realnej wiedzy o fotografii? Nie ma problemu, ponieważ w wielu przypadkach możesz osiągnąć doskonałe rezultaty również za pomocą swojego smartfona. Fotograf Johannes Mairhofer pokazuje, na co należy zwrócić uwagę przy fotografowaniu smartfonem.
Fotografia jest ekscytującym medium. Fotografia może wywoływać emocje i utrwalać wspomnienia. Zdjęcia mogą być prowokujące, piękne i ciekawe. Często dopiero detal, nieco inny widok lub szersza perspektywa zmieniają "banalne" zdjęcie w ekscytujący obraz.
W tym tekście chciałbym pokazać Wam kilka podstaw, wskazówek i trików, które mogą pomóc Wam robić lepsze zdjęcia, jeśli będziecie się do nich stosować - lub nawet świadomie łamać zasady. Wszystkie moje porady są tak skonstruowane, że można je zrealizować za pomocą klasycznego i "normalnego" smartfona. Nie potrzebujesz więc specjalnego aparatu, specjalnego oprogramowania czy drogiej technologii. Wystarczy tutaj rozszerzyć swoje spojrzenie i spróbować fotografować zamiast "pstrykać".
Tekst jest skonstruowany w taki sposób, że chciałbym zacząć od kilku technicznych wskazówek, następnie wyjaśnić coś na temat projektowania obrazu i kompozycji, a na koniec przedstawić moje osobiste zdanie na temat edycji obrazu do dyskusji. Całość wzbogacona i wyjaśniona kilkoma przykładami, które oczywiście wszystkie wykonane są za pomocą standardowego smartfona.
#1 Wskazówki dotyczące techniki fotografowania smartfonem
Najlepszym aparatem fotograficznym jest zawsze ten, który masz przy sobie. Ponieważ jest to zapewne w wielu przypadkach smartfon, daję tutaj kilka wskazówek na temat ustawień technicznych, które mogą być wykonane na prawie wszystkich smartfonów. Do wdrożenia zaleceń nie jest wyraźnie potrzebna żadna specjalna aplikacja.
Dezaktywuj lampę błyskową
W większości smartfonów lampa błyskowa znajduje się tuż obok obiektywu. Prowadzi to do tego, że światło lampy błyskowej pada bezpośrednio z przodu i błyska bezpośrednio w twarz. To nigdy nie jest przyjemne, szczególnie w przypadku portretów, rzuca brzydkie cienie i sprawia, że oczy są czerwone, a skóra blada.
W przypadku krajobrazów lampa błyskowa nie ma żadnego sensu, ponieważ moc błysku nie jest wystarczająca do rozjaśnienia otoczenia.
Na koncertach jest to doprowadzone do ekstremum. Wyobraź sobie, że scenę oświetlają reflektory, które dają kilka tysięcy watów mocy. Mały flesz telefonu komórkowego z tylnych rzędów nic tu nie robi, poza tym, że przeszkadza innym gościom koncertu. Przeważnie jest wtedy też tak, że już nigdy więcej nie ogląda się tylko tych zdjęć koncertowych.
Ale jeśli lampa błyskowa, z jakiegokolwiek powodu, jest absolutnie konieczna, pomaga łagodzenie lub dyfuzja. Tak więc kartka papieru, tempo lub papier kanapkowy trzymany przed lampą błyskową często działa cuda. Światło nie pada już od przodu, lecz jest "rozpraszane" przez materiał.
Jeszcze lepsze jest jednak zewnętrzne źródło światła z innego punktu niż przód. W tym przypadku można użyć latarki lub aplikacji latarki w innym smartfonie, aby oświetlić fotografowany obiekt lub osobę pod innym kątem. Dzięki temu światło wygląda zazwyczaj dużo bardziej harmonijnie i mniej "rażąco" - zachęcamy do łączenia tych wskazówek, np. zewnętrznego źródła światła z papierem z przodu.
Wskazówka Jeśli osoba lub przedmiot są oświetlone świeczką, cały obraz wydaje się jeszcze "cieplejszy" i może dać szczególnie piękne efekty.
Pokaż / wyświetl siatkę
Aby wspomóc kompozycję obrazu, polecam zastosowanie siatki. W zależności od systemu operacyjnego smartfona lub używanej aplikacji, często jest tu nawet kilka wariantów do wyboru. Jednak na początek w zupełności wystarcza "reguła trzeciego planu", która jest dostępna w prawie wszystkich aplikacjach fotograficznych, jakie widziałem do tej pory.
Siatka ta dzieli wyświetlacz kamery na dziewięć równych prostokątów i pomaga nadać obrazowi odpowiedni kształt. Pozwala to na wyrównanie środka ciężkości obrazu z siatką, ponieważ obraz staje się bardziej przyjemny dla oka, gdy środek ciężkości znajduje się w jednym z punktów przecięcia linii siatki.
W tym przykładzie staje się to bardziej zrozumiałe. Ławka jest w tym przypadku środkiem ciężkości obrazu. Teraz wyobraź sobie siatkę, o której mowa powyżej, na tym obrazie. Zauważysz, że ławka jest ustawiona w prawym dolnym punkcie przecięcia linii siatki. Oczywiście nie zawsze musi to być z dokładnością co do milimetra, siatka służy tu raczej jako orientacja dla kompozycji obrazu.
Ustaw najwyższą rozdzielczość
Mimo że większość zdjęć będzie prawdopodobnie wykorzystywana cyfrowo i na potrzeby sieci, zalecam ustawienie najwyższej rozdzielczości. Dość banalne, bo miejsce na dysku nic więcej nie kosztuje, a zdjęcia można w ten sposób wydrukować. Nie ważne czy jesteś profesjonalnym czy hobbystycznym fotografem - widok własnego zdjęcia wydrukowanego w ręku lub na ścianie jest zawsze wspaniałym uczuciem.
Nawet w przypadku smartfonów ze średniej półki cenowej można teraz produkować zdjęcia, które bez problemu można powiesić na ścianie jako plakaty np. w formacie DIN A2. Zwłaszcza, że zdjęcia, które wiszą na ścianie ogląda się z pewnym dystansem. Osobiście uważam też, że zdjęcia, które poruszają emocjonalnie, nie działają dzięki technicznej perfekcji, ale dzięki kompozycji obrazu.
Zapisz lokalizację
Wiele programów do zarządzania i edycji zdjęć lub nawet automatycznej archiwizacji w Google Photos może odczytywać i przetwarzać dane GPS. Dzięki temu, nawet po latach od powstania, można prześledzić, gdzie zostały wykonane zdjęcia. Na początku brzmi to banalnie. Ale przy zalewie zdjęć, które produkujemy każdego dnia, może się zdarzyć, że nie będziesz już wiedział dokładnie, gdzie Twoje zdjęcia zostały zrobione.
Imię * Adres e-mail * Zgoda * Tak, zapoznałem się z polityką prywatności i wyrażam zgodę na gromadzenie i wykorzystywanie wprowadzonych przeze mnie danych w celu otrzymywania powiadomień o nowych e-bookach, artykułach na blogu, funkcjach i nowościach związanych z WordPressem. * Imię i nazwisko To pole służy do weryfikacji i nie powinno być zmieniane.
Format obrazu
Najprzyjemniejszy dla ludzkiego oka jest nadal format krajobrazowy 4:3. Format ten pozwala również na najbardziej efektywne wykorzystanie chipa wbudowanego w aparat.
Ostrość = ekspozycja
Zazwyczaj w większości aplikacji aparatu, ostrość zdjęć ustawia się poprzez dotknięcie żądanego obszaru. Ponadto, zazwyczaj ustawia się tutaj nie tylko ostrość (ostrość), ale również ekspozycję (jasność). Oznacza to, że oprogramowanie w aplikacji aparatu oblicza "technicznie optymalną średnią wartość ekspozycji" na podstawie całego zdjęcia. Może to wpłynąć na efekt zdjęcia, w sposób zamierzony lub niezamierzony.
Wypróbuj to, skupiając się raz na czymś na pierwszym planie, np. na osobie, a raz na zachodzie słońca w tle.
Efekty proszę uzyskać po sfotografowaniu
Oczywiście zawsze jest to kwestia gustu, ale ja nie jestem fanką efektów, które często są stosowane jako filtry na Instagramie. Moim zdaniem za bardzo odwracają one uwagę od właściwego obrazu.
Jeśli chcesz ich użyć, zrób to później, chociaż niektóre aplikacje aparatu mogą stosować tego typu efekty bezpośrednio podczas robienia zdjęcia. Jeśli jednak efekt zostanie zastosowany podczas robienia zdjęcia, to zdjęcie jest już "zepsute" - efekt jest już obecny i nie można go już potem odrzucić.
Jeśli zastosujesz efekt lub filtr po fakcie, zachowasz elastyczność i pozostawisz wszystkie opcje otwarte. Następnie możesz wypróbować różne efekty - lub całkowicie je pominąć.
#2 Kompozycja obrazu w fotografii smartfonowej
Wszyscy profesjonalni fotografowie znają zapewne powiedzenie "Masz drogi aparat, to na pewno będzie robił dobre zdjęcia!". Przeniesiony do innego zawodu, to tak jakby przyjść do kucharza w kuchni i powiedzieć "Wow, masz kilka drogich garnków, założę się, że robisz naprawdę smaczne jedzenie!".
W zależności od celu i wymagań zdjęcia, drogi aparat (który trzeba umieć obsługiwać) jest oczywiście czasem koniecznym wyborem, aby osiągnąć pożądany rezultat. Jeśli jednak w drogich lustrzankach pozostajemy tylko w "trybie automatycznym", to obecnie wiele zdjęć ze zdjęciami z nowoczesnego smartfona technicznie nie różni się już bardzo.
Do prywatnych zdjęć, mediów społecznościowych lub stron internetowych i blogów często wystarczy smartfon. Zwłaszcza jeśli znasz i przestrzegasz kilku zasad (lub świadomie je łamiesz), świetne zdjęcia można robić także smartfonem.
Projekt "okulary
Jeśli nie masz na myśli konkretnego projektu, ale "po prostu chcesz robić zdjęcia", ryzykujesz, że będziesz robić zdjęcia zamiast naprawdę je robić. Tu właśnie pomaga "myślenie projektowe" i założenie "okularów projektowych".
Jeśli pójdziesz "wokół bloku" w domu lub w biurze, prawdopodobnie zobaczysz niewiele ekscytujących motywów, ale na wakacjach wszystko jest pełne ekscytujących obrazów. Widok w Twoim własnym otoczeniu jest "zmęczony" - jesteś "ślepy" na ekscytujące motywy.
Na przykład, umieścić na okulary projektu "zielony" lub "struktury", a następnie przejść do wyszukiwania. Nagle zobaczysz zupełnie inne rzeczy, które pasują do tych okularów. Często pomaga to dostrzec nowe, ciekawe motywy fotograficzne nawet w dobrze znanym otoczeniu.
Pierwszy plan i tło
Obraz zawsze składa się z pierwszego i drugiego planu. Czasami dodaje się środek. W moim przykładzie, który został wykonany nad jeziorem Chiemsee, łódź znajduje się wyraźnie na pierwszym planie i jest zorientowana zgodnie z regułą tercji na przecięciu linii na dole po prawej stronie. Góry są w tle.
Kładkę również nazwałbym pierwszym planem, choć przechodzi ona w środkowy plan i w ten sposób kieruje wzrok widza na góry w tle.
Zarządzanie linią produkcyjną
Wzrok widza może być prowadzony przez celowo dobrane linie, wpływając na kompozycję obrazu lub sposób jego oglądania. W omawianym przykładzie układ łodzi kieruje wzrok widza na środek obrazu i podobnie jak kładka powyżej, prowadzi na drugi plan. Staje się to jeszcze bardziej ekstremalne, jeśli na przykład na zdjęciu znajdą się koryta rzek lub tory kolejowe.
Parallels
Szczególnie przy fotografowaniu architektury warto zwrócić uwagę na powtarzające się linie i równoległe linie proste. W tym przykładzie, przejścia obu wież są równoległe do siebie i dodatkowo pod kątem prostym do właściwych wież. Tworzy to symetrię, która sprawia, że obraz jest bardziej harmonijny.
Kolory
Powtarzające się lub powtarzające się kolory sprawiają, że obraz jest bardziej harmonijny. W tym przypadku miałem szczęście z niebem, ponieważ w Hamburgu często jest bardziej zachmurzone. Błękitne niebo powtarza się więc w niebieskich tonach na Elbphilharmonie i sprawia, że obraz staje się znów przyjemniejszy.
Viewpoint
Szczególnie dwa obrazy architektury z ostatnich przykładów pokazują, że zmiana perspektywy często prowadzi do lepszych lub bardziej ekscytujących rezultatów. Ogólnie rzecz biorąc, pomaga nie patrzeć zawsze "na wprost" i na poziomie oczu, ale świadomie kierować wzrok w górę lub w dół, aby szukać perspektyw, które nie są powszechne.
#3 Od pomysłu do obrazu
Aby celowo robić świetne zdjęcia, warto wcześniej pomyśleć o kilku rzeczach. Te myśli mogą wyglądać na przykład tak:
Zabawa i odwaga
Nie traktuj zasad jako ścisłych wytycznych, ale jako pomysły i impulsy. Spróbuj się "pobawić" i bądź odważny. Piękno fotografii cyfrowej polega na tym, że możesz po prostu wypróbować wszystko. Zdjęcia to też zazwyczaj kwestia gustu, bo to, co podoba się mnie, nie musi oznaczać, że podoba się Tobie i odwrotnie.
Po prostu spróbuj tego bezpośrednio, przejdź się po swoim bloku z okularami projektu do wyboru (może zacznij od "struktury") i rób zdjęcia. Choć raz świadomie zastosuj zasady i celowo je łam lub ignoruj. Może zmień kąt patrzenia o kilka centymetrów i obserwuj jak zmieniają się obrazy i ich efekt.
Wskazówka Następnie pokaż wynik, lub obie wersje, swoim znajomym i zapytaj ich (i siebie), które obrazy wyglądają bardziej przyjemnie, bardziej ekscytująco, bardziej nudno lub bardziej "niepokojąco". Zauważysz, że często małe zmiany w kącie mogą prowadzić do dużych różnic w wyniku zdjęcia.
Koncentracja na projektowaniu
W przypadku zdjęć ważna jest kreatywna koncentracja. O czym jest ten obraz, co chcę powiedzieć? Czy obraz powinien być "przyjemny", czy raczej chcę prowokować lub celowo "przeszkadzać" widzowi?
Dla kogo?
Dla kogo jest to zdjęcie? Czy powinna być używana tylko prywatnie, czy nawet publikowana? W przypadku publikacji należy przestrzegać wszelkich praw osobistych, co jest zwykle mniej istotne w przypadku użytku prywatnego.
Po co?
Dla jakiego medium powinno być użyte to zdjęcie? Czy to będzie "tylko" online, czy będzie gdzieś drukowane? Jeśli jest on na przykład drukowany, jakość techniczna jest ważniejsza niż w przypadku, gdy jest on tylko wyświetlany na ekranie.
Korzyść?
Jeśli chodzi o pytanie, ile wysiłku i przemyśleń należy włożyć w zdjęcie, musisz oczywiście najpierw jasno określić jego przeznaczenie i cel. Czy fotografujesz rozkład jazdy tylko po to, aby wiedzieć, kiedy przyjedzie ostatni autobus? Jeśli obraz ma czysto osobiste cele dokumentacyjne, priorytety projektowe są oczywiście zupełnie nieistotne. Jeśli jednak zdjęcia mają być opublikowane na Twojej stronie internetowej lub w innym miejscu, opłaca się włożyć więcej uwagi w temat i kompozycję. Zobaczysz różnicę w jakości wyników!
Optymalizacja grafik dla WordPress Zdjęcia, które chcesz zamieścić na swojej stronie internetowej powinny być zoptymalizowane do użytku w sieci. Jest to prosty i ważny krok, aby poprawić czas ładowania strony. W tym artykule dowiesz się, które WordPress -Plugins pomogą Ci w optymalizacji obrazu.
Przeczytaj zdjęcia
W Europie "czytamy" obrazy, tak jak tekst, od lewej do prawej. Kwadratowe zdjęcia są bardzo modne na Instagramie, ale dla nas najbardziej naturalny jest format krajobrazowy, bo ten jest najbliższy ludzkiemu spojrzeniu.
Kiedy robisz zdjęcie portretowe, zazwyczaj jest ono bardziej przyjemne, gdy osoba patrzy w aparat lub "na zdjęcie". Staje się to jasne na przykład wtedy, gdy świadomie przyglądamy się profesjonalnym zdjęciom profilowym naszych kontaktów w profesjonalnych serwisach społecznościowych, takich jak XING czy LinkedIn .
Sharepics
Kiedy robisz zdjęcia na swoją stronę internetową, bloga lub do mediów społecznościowych, często chcesz dodać tekst do zdjęcia później. Uwzględnij ten aspekt już w fotografii i pozostaw odpowiednią przestrzeń. Dlatego zwykle jest bardziej harmonijnie, gdy tekst znajduje się na "spokojnym" tle, na przykład na niebie, ścianie, jeziorze itp. Kolorowe i burzliwe obszary, takie jak graffiti, gałęzie lub żywopłoty, zwykle nie są tak odpowiednie.
#4 Edycja obrazu
Osobiście nie jestem wielkim fanem edycji obrazu lub efektów, które odwracają uwagę od rzeczywistego obrazu. Wręcz przeciwnie, zwłaszcza na Instagramie raz po raz widzę zdjęcia, na których staje się to jasne: Bez tego efektu zdjęcie byłoby bardzo nudne i prawdopodobnie w ogóle nie zostałoby opublikowane.
Z drugiej strony, to co również często się u mnie dzieje, to rozwój wizerunku. W każdym razie w dziedzinie fotografii profesjonalnej, ponieważ tutaj wszystkie zdjęcia są fotografowane jako RAW. Ale również w fotografii smartfonowej czasami optymalizuję zdjęcia poprzez delikatne poprawianie istniejących warunków. Na przykład, kolory są wtedy wzmacniane, kontrasty zwiększane, a obrazy obracane lub pochylane.
Jeśli i Ty chcesz to zrobić, polecam następujące oprogramowanie:
Opłaty dla PC i MAC: Lightroom i Photoshop
Otwarte źródła dla PC, MAC i Linux: Darktable i Gimp
Aplikacja na smartfony: Google Snapseed
Drukuj!
Ostatnia rada: naprawdę wspaniale jest trzymać w ręku swoje własne wydrukowane zdjęcia. Istnieją tutaj świetni dostawcy usług drukarskich, na przykład gdzie zdjęcia mogą być drukowane w wysokiej jakości i drukowane na przykład na pocztówkach lub wizytówkach.
Spróbuj, na pewno warto!
Write a Comment