Fotografia produktowa
Pięć zasad dobrej fotografii
Nawet najlepszy sprzęt fotograficzny nie zagwarantuje dobrego zdjęcia, jeśli będzie na nim brakować odpowiedniej kompozycji.
To dzięki niej obraz może przyciągać odbiorcę, budować napięcie czy wprowadzać harmonię. Pytanie zatem, jak tworzyć wysokiej jakości fotografie?
Dobrze skomponowane zdjęcie potrafi wybaczyć wiele niedoskonałości technicznych. Odpowiednia kompozycja powinna pojawić się na oryginalnej fotografii, przy czym drobne niedociągnięcia często można oczywiście usunąć na etapie obróbki. Niezależnie czy mowa o kadrowaniu w momencie robienia zdjęcia, czy podczas jego późniejszego „udoskonalania”, należy pamiętać o pięciu poniższych zasadach dobrej fotografii. Wprawdzie złamanie którejś z nich przynosi niekiedy ciekawe efekty, jednak najczęściej jest tak wówczas, gdy fotograf robi to w pełni świadomie, bazując na swojej wiedzy i doświadczeniu. W przypadku amatorów fotografii lepiej sprawdza się zwykle brak eksperymentów.
1. Zasada trójpodziału
W przeszłości, zwłaszcza w XIX wieku, zasada trójpodziału była powszechnie stosowana przez malarzy, dziś natomiast – stanowi podstawę udanych zdjęć. Takie narzędzie kompozycyjne jest wbudowane w większość współczesnych aparatów fotograficznych: to dobrze znane cztery wyimaginowane linie, dzielące kadr na trzy równe części w pionie i poziomie. Ich rolą jest ułatwić tworzenie odpowiednio zbalansowanych, uporządkowanych fotografii. Taki efekt powstaje wówczas, gdy w miejscach przecięcia linii znajdują się najważniejsze fotografowane elementy. Wspomniane miejsca określane są tak zwanymi mocnymi punktami obrazu – czyli strefami, na które automatycznie kierowany jest wzrok odbiorcy. Warto przy tym podkreślić, że dla osób czytających od lewej do prawej (np. europejczyków) najsilniejszy jest lewy górny punkt przecięcia, natomiast dla przedstawicieli kultury arabskiej prawy górny. Taka różnica wynika z faktu, że wzrok w pierwszej kolejności pada tam, gdzie zaczyna się tekst.
Gdy fotografowany jest jeden obiekt, zbalansowane zdjęcie powstanie po umieszczeniu go w którymś z mocnych punktów obrazu. W przypadku zdjęć dzieci i dorosłych będących w pozycji siedzącej, najlepiej sprawdzają się dolne punkty przecięcia. Jeśli mimo wszystko dana osoba ma być w centrum kadru, jej twarz powinna znajdować się na wysokości górnej poziomej linii. Przez górną lub dolną poziomą linię, w zależności od specyfiki zdjęcia, powinna też przebiegać ewentualna linia horyzontu.
2. Prosty horyzont to podstawa
Ludzki mózg lubi porządek i harmonię, również na fotografii. Dlatego spust migawki powinien zostać wciśnięty dopiero w momencie, gdy kadr jest uchwycony idealnie prosto. Jeśli nie uda się spełnić tego warunku, wykonane zdjęcie należy odpowiednio „przechylić” o kilka stopni, zapewniając mu idealne wypoziomowanie. Zawsze lepiej jest jednak od razu zrobić zdjęcie z prostym horyzontem – zwłaszcza, że jest to stosunkowo łatwe. Nawet jeśli dany aparat nie ma wbudowanej poziomicy, to najprawdopodobniej i tak pozwala korzystać z pomocnej w tym kontekście funkcji trójpodziału, o której była mowa w pierwszym punkcie.
3. Dobre zdjęcie ma prosty przekaz
Najlepsze fotografie to te z prostym przekazem – te, które mówią same za siebie. Dlatego kadr zawsze musi być jasny w odbiorze i w pełni zrozumiały dla oglądających. Co więcej, jego główne postacie lub elementy powinny mieć odpowiednio duże rozmiary. Wydaje się to oczywiste, ale wielu amatorów fotografii niepotrzebnie stara się zmieścić na obrazie dużą liczbę mało istotnych szczegółów. Często spotyka się też zdjęcia, na których uwieczniona osoba zajmuje nieproporcjonalnie mało miejsca w stosunku na przykład do zabytku w tle – o ile mogą być one cenną pamiątką, o tyle z pewnością nie stanowią wysokiej jakości fotografii.
Zawsze w miarę możliwości należy zbliżyć się do fotografowanego obiektu. Jeśli natomiast powstał już mało czytelny obraz, można go jeszcze wykadrować w programie do edycji zdjęć.
4. Spojrzenie decyduje o kierunku kadrowania
Ta zasada dotyczy przypadków, w których fotografuje się osoby patrzące w konkretnym kierunku, czy też obiekty będące w ruchu, na przykład rowery, samochody czy samoloty. Polega ona na tym, że po stronie w którą kierowany jest wzrok danej osoby lub przód obiektu, zostawia się odpowiednio więcej miejsca. Dzięki temu nie powstaje wrażenie, że zaraz „opuszczą” one kadr, a sama fotografia zyskuje harmonijność i daje poczucie przestrzeni.
5. Tło zawsze ważne
Odpowiednie uchwycenie tła może pomóc stworzyć wrażenie wieloplanowości i sprawić, że dwuwymiarowe zdjęcie nabierze więcej głębi. To szczególnie istotne w przypadku kadrów przedstawiających krajobrazy, które bez efektu trójwymiarowości stają się po prostu nudne. W praktyce jednak, to, co się dzieje w tle jest ważne dla każdego zdjęcia – w tym również portretowego. Przeoczając niepożądany element można całkowicie zepsuć fotografię, mimo idealnej kompozycji czy świetnego portretu; takim elementem z pewnością będzie na przykład drzewo wyrastające z głowy portretowanej osoby, czy też butelka po napoju leżąca przy fotografowanym zabytku.
Co jeszcze warto wiedzieć?
Dzięki powyższym wskazówkom nawet początkujący fotograf może od zaraz robić lepsze zdjęcia. Z drugiej strony, kompozycja obrazu stanowi bardzo szeroki temat, a powyższe elementy są zaledwie wycinkiem większej całości. Chcąc tworzyć najwyższej jakości fotografie, należy poznać i wcielić w życie również inne zasady stosowane przez profesjonalistów. Trzeba przy tym zachować cierpliwość, bowiem umiejętność ich sprawnego wykorzystywania przychodzi dopiero z czasem, wraz z nabieraniem fotograficznego doświadczenia.
100 wskazówek jak robić lepsze zdjęcia
Znajdź ciekawy motyw (jak skała widoczna na zdjęciu) i umieść go w kadrze na pierwszym planie. W ten sposób pejzaż na fotografii będzie miał większą głębię. Oczywiście wykorzystaj do tego celu szeroki kąt obiektywu w aparacie.
Sprawdź aktualny Cyfrowe.pl kod rabatowy na aparaty fotograficzne - pobierz kupon
2. Nie obcinaj stóp
Fotografując sylwetkę staraj się nie przycinać stóp czy głowy. Lepiej pozostaw większą przestrzeń dookoła postaci. Zdjęcie wykadrować zawsze możesz później, podczas edycji w programie graficznym na komputerze.
3. Lepsza ekspozycja
Zdjęcie wychodzi za ciemne? Skorzystaj z funkcji korekty ekspozycji oznaczonej symbolem plusa i minusa. Regulując korektę na plus (np. +1 czy +2) rozjaśnisz fotografię. Ustawiając wartość na minus, przyciemnisz. Po ustawieniu korekty, powtórz ujęcie.
4. Zbliż się do motywu
By znaleźć ciekawy temat, zbliż się do motywów. Często skupienie na detalu pozwala osiągnąć najlepszy efekt na fotografii. Możesz to zrobić zarówno zbliżając się fizycznie, jak i korzystając z zoomu.
5. Korzystaj z naturalnych ram
Wykonaj zdjęcie tak, by kadr otaczały ramy okna, fotografuj przez bramę czy umieszczając w kadrze inne motywy, tworzące naturalne obramowanie (na przykład konary drzewa). Ten zabieg pozwoli uzyskać na zdjęciu efekt głębi.
6. Spróbuj malować światłem
Świetliste wzory na zdjęciach można uzyskać w bardzo prosty sposób. Wystarczy ustawić w aparacie długi czas naświetlania lub specjalny tryb nocny fotografowania. A potem zamocować aparat na statywie, uruchomić migawkę i za pomocą kolorowej diody czy sztucznych ogni malować w powietrzu dowolne kształty. Pamiętaj, by robić to po ciemku.
7. Dzieciom rób zdjęcia z ich poziomu
Nie fotografuj dzieci z góry, lecz z ich perspektywy. Nawet jeśli to wymaga częstego uginania kolan. Dzięki temu nie tylko uchwycisz dobrze proporcje dziecięcego ciała, ale również pokażesz świat widziany ich oczami.
8. Optykę utrzymuj w czystości
Nigdy nie dotykaj palcami soczewek obiektywu. W przeciwnym razie pozostaną na nich tłuste odciski palców i zdjęcia wyjdą nieostre.
9. Uważaj na lampę błyskową
Uważaj, by nie przysłonić palcem wbudowanej lampy błyskowej. W przeciwnym razie na zdjęciu wyjdzie cień.
10. Bądź ostrożny z cyfrowym zoomem
Staraj się nie korzystać z cyfrowego zoomu, zwłaszcza w smartfonach. Jest to funkcja, która pogarsza jakość obrazu. Jeśli nie masz zoomu optycznego, podejdź bliżej do fotografowanego motywu.
» Przeczytaj także: Jak fotografować zaćmienie Słońca
11. Dla szybkości użyj trybu automatycznego
Jeśli nie bardzo wiesz, jakie parametry ustawić w swoim aparacie, skorzystaj z trybu automatycznego oznaczonego zieloną ikoną. Nie jest to idealne rozwiązanie, ale pozwoli ci szybko zrobić zdjęcie.
12. Horyzont nie w połowie kadru
Fotografując krajobraz, skorzystaj z zasady trójpodziału kadru. Według tej reguły należy umieścić linię horyzontu nie w połowie, lecz na 1/3 lub 2/3 wysokości kadru. Pozwoli to uzyskać poprawną kompozycję i lepszy efekt wizualny.
13. Nie używaj zoomu po ciemku
Fotografując w nocy bez statywu korzystaj z szerokiego kąta obiektywu. Im większy zoom, tym krótszy czas naświetlania jest potrzebny, by uniknąć poruszenia. Po zmroku czas potrzebny do wykonania zdjęcia się jednak wydłuża.
14. Korzystaj z przycisku blokady ekspozycji i ostrości
W zaawansowanych aparatach dostępny jest przycisk blokady ekspozycji (AEL) oraz ostrości (AFL). Korzystaj z tych funkcji, by po zmianie kadru zachować ustawioną wcześniej jasność czy ostrość obrazu.
15. Nie edytuj oryginalnego zdjęcia
Nie pracuj na oryginalnym pliku, zwłaszcza gdy nie masz kopii. Możesz go bardzo łatwo stracić lub zmienić i żałować. Lepiej pracować na kopii zdjęcia, a oryginały trzymać w osobnym folderze.
16. Dobierz autofokus zależnie od sytuacji
Fotografując pejzaż czy portret ustaw pojedynczy tryb autofokusu (AF-S, One Shot). Rejestrując sportową akcję skorzystaj z ciągłego autofokusu (AF-C, AI Servo). Niektóre aparaty oferują funkcję, która automatycznie przełącza autofokus w odpowiedni do sytuacji tryb pracy (AF-A, AI Focus).
17. Nocne zdjęcia ze statywem
Nocne zdjęcia najlepiej robić ze statywu. Stabilna podpora pozwoli fotografować na długim czasie oraz niskim ISO i uzyskać klarowny obraz. Bez statywu trzeba znacznie podnieść czułość ISO, by nie poruszyć zdjęcia. W efekcie zdjęcie jest zaszumione. Pamiętaj jednak - przy długim czasie ruchliwe obiekty wyjdą rozmazane.
18. Łatwa korekta barw
Niektóre cyfrówki oferują tryb zapisu RAW, który pozwala szybko i dobrze poprawić kolorystykę zdjęcia. Pod warunkiem, że mamy odpowiednie oprogramowanie, takie jak wtyczka Adobe Camera Raw wbudowana w Photoshopa czy Photoshopa Elements.
19. Właściwy kierunek
Jeśli osoba na zdjęciu patrzy albo idzie czy jedzie w danym kierunku, pozostaw tam przestrzeń w kadrze. W ten sposób dodasz fotografii wyrazu.
20. Poprawny uchwyt aparatu
Poprawny uchwyt pozwala stabilnie fotografować. Szczególnie dotyczy to dużych aparatów, na przykład lustrzanek. Prawą dłonią trzymaj prawy uchwyt, palcami lewej obejmij obiektyw. Aby zmienić orientację na pionową, obróć aparat o 90 stopni w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.
» Przeczytaj także: Jaki aparat wybrać
21. Korzystaj z trybów tematycznych
Jeśli nie wiesz jak dobrać parametry do danego motywu, skorzystaj z dedykowanego trybu tematycznego. Niektóre cyfrówki oferują nawet dziesiątki różnych trybów scen przygotowanych pod konkretne tematy, jak krajobraz, portret nocny czy sztuczne ognie.
22. Ostre oczy
Fotografując twarz, ustaw ostrość na oczy. Dotyczy o również fotografowania zwierząt. Niektóre aparaty mają nawet wbudowany tryb pracy aufokusu - wykrywanie oka.
23. Błysk z odbicia
Jeśli masz możliwość skorzystania z zewnętrznej lampy błyskowej z ruchomą głowicą, skieruj palnik w sufit lub ścianę. Portret oświetlony światłem z odbicia wygląda znacznie lepiej, niż gdy lampa błyśnie na wprost.
24. Nakładki na lampę
Aby uzyskać miękkie światło, warto skorzystać ze specjalnych nakładek (dyfuzorów) na lampę błyskową. Czasem są w komplecie z lampą, ale można je również kupić w sklepach fotograficznych (np. za ok. 35 złotych) lub wykonać samemu.
25. Ustaw poprawny balans bieli
Jeśli zdjęcia są przebarwione, być może wina leży po stronie niewłaściwie dobranego balansu bieli. Funkcję tę znajdziesz w menu aparatu. Dobierz balans bieli zgodny z rodzajem światła, przy którym fotografujesz (na przykład światło żarowe). Niektóre tryby tematyczne dobierają balans bieli zgodny z tematem (na przykład odpowiedni dla światła świecy).
26. Skoryguj moc błysku
Jeśli błysk flesza prześwietla motywy na zdjęciu, skoryguj jego moc na minus. Wiele aparatów umożliwia takie regulacje - funkcja oznaczona jest symbolem błyskawicy oraz plusa i minusa. Jeśli zdjęcie wychodzi zbyt ciemne, możesz w taki sam sposób zwiększyć moc błysku (korekta na plus).
27. Błysk i naturalne tło
Gdy fotografujesz z automatyczną lampą błyskową, zwykle jej światło dominuje - tło wtedy wychodzi ciemne. Aby temu zapobiec, ustaw wyższą czułość ISO (aparat zmniejszy moc błysku), albo przełącz lampę błyskową w tryb błysk + długi czas. Możesz też włączyć tryb nocny portret. Dzięki takim zabiegom tło będzie naturalnie oświetlone i zdjęcie zyska nastrój.
28. Naturalne oświetlenie jest zwykle najlepsze
Jeśli to możliwe, fotografuj bez lampy błyskowej. Naturalne oświetlenie wygląda po prostu najlepiej. Jeśli warunki są trudne, możesz użyć statywu lub podwyższyć ISO.
29. Uchwyć dziecko w ruchu
Uchwycenie ruchliwego malucha bez rozmazania nie jest łatwe. Warto ustawić bardzo krótki czas migawki (przynajmniej 1/500 sekundy), albo tryb fotografowania sportu. Niektóre aparaty oferują tryb fotografowania dzieci.
30. Ostrość od stóp po horyzont
Gdy fotografujesz piękny pejzaż, warto, aby na zdjęciu wyraźne były zarówno motywy na pierwszym planie, jak i odległe obiekty. W tym celu ustaw w aparacie dużą wartość przysłony (na przykład f/8.0 lub f/11) - możesz to zrobić w trybie priorytetu przysłony - albo włącz tryb fotografowania krajobrazu.
» Przeczytaj także: Jak fotografować Superksiężyc
31. Zamroź ruch
Zamrożenie ruchu, na przykład dynamicznej fali czy spadającej kropli wody, jest możliwe tylko przy bardzo krótkich czasach pracy migawki , np. 1/1000 czy 1/2000 sekundy. Aby uzyskać taki czas, może trzeba będzie maksymalnie otworzyć przysłonę albo podnieść czułość ISO.
32. Pomocne wykrywanie twarzy
Przy fotografowaniu portretów (nawet grupowych) warto skorzystać z funkcji wykrywania twarzy. Aparat dostosuje ostrość, ekspozycję i kolorystykę do twarzy osób widocznych w kadrze.
33. Efekt sylwetki
Jeśli chcesz uzyskać efekt ciemnej sylwetki na tle romantycznego nieba, zastosuj trik z niedoświetleniem. Pomocna w tym celu będzie funkcja korekty ekspozycji (ustawienie na minus).
34. Korzystaj z ciekawych filtrów
Większość cyfrówek oferuje sporą gamę filtrów, za pomocą których możesz szybko upiększyć fotografie. Na uwagę zasługują efekty miniatury (na zdjęciu) czy retro, a w niektórych cyfrówkach filtry dojadające dramatyzmu.
35. Fotografuj tablice informacyjne
Takie fotografie pozwolą Ci zapamiętać, gdzie spędzałeś czas. Jest to pomocne szczególnie, gdy przy sobie nie masz sprzętu wyposażonego w GPS. Aparatem możesz również "zanotować" treść interesującego ogłoszenia.
36. Punktowy pomiar
Jeśli szczególnie zależy Ci na poprawnym naświetleniu konkretnego obszaru na zdjęciu (na przykład jasnej chmury czy sukienki), zastosuj punktowy pomiar ekspozycji. Z tej funkcji korzystają na przykład fotografowie ślubni, by nie prześwietlić białej sukni panny młodej.
37. Uważaj na tło!
Kadruj portret tak, by za fotografowanymi osobami nie było brzydkich dodatków, na przykład śmietnika. Fatalne tło można też rozmazać, stosując mocno otwartą przysłonę (np. f/1.8, f/2.8).
38. Skorzystaj z trybu HDR
Jeśli zdjęcie jest zbyt kontrastowe, jasne obszary prześwietlone, a ciemne zbyt smoliste, zastosuj tryb HDR. Funkcję tą znajdziesz w menu wielu aparatów i smartfonów. Pozwoli uzyskać fotografie o zrównoważonym oświetleniu.
39. Jeszcze większa ostrość
Fotografowanie ze statywu to świetny pomysł. Warto jednak wiedzieć, że naciśnięcie spustu migawki czy ruch lustra w lustrzance może wprowadzić drgania. Dlatego do wyzwolenia migawki lepiej użyć pilota czy skorzystać z samowyzwalacza, a także użyć funkcję wstępnego podniesienia lustra.
40. Kontroluj ekspozycję
Zanim zrobisz zdjęcie, sprawdź czy wyjdzie odpowiednio naświetlone. Pomoże ci w tym ekran LCD oraz funkcja histogramu, w którą wyposażone są liczne cyfrówki. Wąski wykres zamiast szerokiego oznacza brak detali w światłach (gdy wykres jest przesunięty w prawo) lub cieniach (gdy wykres jest po lewej stronie). Skoryguj ekspozycję lub zmień ustawienia czasu (w ręcznym trybie fotografowania).
» Przeczytaj także przewodnik po filtrach fotograficznych dla aparatów cyfrowych
41. Eksperymentuj z perspektywą
Stosuj różne perspektywy dla różnych rezultatów. Możesz zrobić zdjęcie z dołu lub z wysoka, z dalszej lub bliższej odległości. Potem wybierz najlepsze ujęcie.
42. Stosuj seryjny tryb fotografowania
Gdy robisz zdjęcia ruchomym obiektom, przełącz aparat w tryb ciągłego fotografowania. Prędkość kilku klatek na sekundę zwiększy twoją szansę na uchwycenie dynamicznej akcji w najlepszym momencie.
43. Ruch w kadrze
Ostry pojazd na rozmazanym w ruchu tle? Takie fotografie są dynamiczne i budzą zachwyt. Aby uzyskać taki efekt, wydłuż czas migawki np. do 1/20 sekundy i włącz tryb seryjny. Po wciśnięciu spustu migawki przesuń obiektywem, utrzymując obiekt w kadrze.
44. Zdjęcie na prezent
Zapomniałeś o prezencie, a nie masz pomysłu? Wydrukuj ukochanej osobie wasze wspólne zdjęcie. W wielu fotolabach możesz to zrobić wprost z karty pamięci, albo zamówić odbitki przez internet. Jeśli masz trochę więcej czasu, zamów jeden z fotogadżetów, na przykład kubek z fotografią.
45. GPS pomoże odnaleźć miejsce na mapie
Niektóre cyfrówki mają wbudowany GPS, inne (te wyposażone w Wi-Fi) korzystają z GPS w smartfonie. Funkcja ta pozwala dodać do zdjęcia informacje o miejscu zrobienia zdjęcia. Potem możesz je znaleźć na mapie. Na przykład w Picasie wystarczy kliknąć na czerwony znacznik.
46. Aplikacja zamiast GPS
Jeśli twój aparat nie ma GPS ani Wi-Fi, nic straconego - nadal masz szansę dodać do zdjęć geotagi. W tym celu skorzystaj z aplikacji gps4cam na smartfony z systemem Android (11,34 zł) lub iOS (3,99 dolara). Zanotuje ona czas i miejsce fotografowania, a potem przyporządkuje te informacje plikom ze zdjęciami.
47. Portrety w ostrym słońcu
Ostre słońce razi oczy modela i przeświela czubek nosa? Zabierz go w cień lub ustaw jego twarz tak, by słońce znajdowało się z boku lub z tyłu. Smoliste cienie wypełnij błyskiem flesza lub światłem odbitym od reflektora.
48. Wyczyść obiektyw
Obiektyw w smartfonie z natury rzeczy narażony jest na ciągłe dotykanie. Jeśli chcesz zrobić bardziej wyraziste zdjęcie, wyczyść wcześniej szkiełko obiektywu. Najlepiej specjalną ściereczką do optyki.
49. Bądź cierpliwy
Wiele smartfonów rejestruje zdjęcie jeszcze przez chwilę po wciśnięciu spustu migawki. Aby uniknąć rozmazania, trzymaj smartfon nieruchomo dopóki zdjęcie nie zostanie zapisane.
50. Rób zdjęcia wbudowaną aplikacją
Instagram to świetna aplikacja, ale ma jedną wadę - wykonane nią zdjęcia zapisywane są w zmniejszonej rozdzielczości. Jeśli chcesz przetworzyć fotki instagramowymi filtrami, najlepiej zrób je wbudowaną aplikacją - zapisze ona fotografie w natywnej rozdzielczości - a następnie wczytaj je do Instagramu.
» Przeczytaj także: Jak używać starych obiektywów z cyfrówkami
51. Co dwie ręce to nie jedna
Fotografując smartfonem, trzymaj go obiema rękami. Taki chwyt zapewni stabilność, a w efekcie ostrzejsze zdjęcia.
52. Tu znajdziesz zdjęcia
Gdy przypadkiem usuniesz zdjęcia ze smarfona, istnieje szansa na łatwe odzyskanie przynajmniej tych, którymi dzieliłeś się z innymi. Przeszukaj archiwa korespondencji w zainstalowanych komunikatorach. Na przykład w aplikacji WhatsApp należy wybrać przycisk Info, a następnie polecenie Pokaż wszystkie media.
53. Oszczędzaj energię
Jeśli boisz się, że bateria w aparacie rozładuje się zanim wrócisz z pleneru, włącz tryb oszczędzania energii. Funkcja ta może na przykład szybciej wyłączać ekran LCD, gdy z niego nie korzystasz - a monitor zużywa dużo energii.
54. Zapasowe zasilanie
Jeśli wybierasz się w dłuższy plener, koniecznie zabierz ze sobą zapasową baterię do aparatu. Nie będziesz wówczas zaskoczony w najgorszym momencie.
55. Bateria nie lubi mrozu
Ujemna temperatura może szybko rozładować baterię. Dlatego zimą nie trzymaj zbyt długo aparatu na mrozie. Baterię trzymaj w cieple i z dala od wilgoci, na przykład w specjalnej torebce oraz kieszeni. Jeśli masz spacjalną wodoszczelną obudowę do aparatu, możesz ją wykorzystać również zimą.
56. Pełen akumulatorek
Przed pierwszym użyciem naładuj baterie do pełna - będą wydajniejsze. W przeciwieństwie do akumulatorów NiMH, te litowo-jonowe powinny być stale naładowane choć częściowo. To im przedłuża żywotność. Można je ładować często, niezależnie od stopnia rozładowania.
57. Walące się budynki?
Gdy fotografujesz budynek z dołu, obiektyw aparatu przerysuje perspektywę. W efekcie na zdjęciu powstanie walący się do tyłu gmach. Aby tego uniknąć, fotografuj z wysoka i z większej odległości, albo skoryguj perspektywę i usuń zniekształcenia w programie graficznym (np. Gimp). Profesjonaliści używają specjalnych obiektywów z regulowaną osią optyczną.
58. Korzystaj rozsądnie z trybów manualnych
Aby mieć kontrolę nad rezultatem, wykorzystuj ręczne tryby fotografowania. Możesz wówczas samodzielnie ustawić czas i przysłonę. Pamiętaj, że możesz się wspomóc automatycznym ISO. W niektórych aparatach możesz nawet określić nieprzekraczalną czułość ISO, co pozwoli na kontrolę nad szumem.
59. Brak poruszenia
Jeśli fotografujesz ruchliwe zwierzę i nie chcesz, by wyszło rozmazane, przełącz aparat w tryb S lub Tv (priorytet czasu), a następnie ustaw bardzo krótki czas migawki, np. 1/1000 sekundy. Tryb seryjny również jest wskazany. Możesz również skorzystać z trybu fotgrafowania zwierząt, jeśli twój aparat jest w taki wyposażony.
60. Zadbaj o odpowiednie proporcje
By podkreślić rozmiar obiektów, wykorzystaj te o znanych gabarytach. Na przykład, by zwrócić uwagę na bezkres przestrzeni czy wysokosć budowli, umieść na pierwszym planie człowieka.
» Przeczytaj także: Jak samemu zrobić zdjęcie do dokumentów
61. Bezpieczne kopie zapasowe
Gdy fotografujesz smartfonem, skorzystaj z funkcji automatycznego wgrywania wszystkich nowych zdjęć do chmury. Dysponują nią prawie wszystkie aplikacje wspierające dyski chmurowe, jak Flickr, Google Plus, OneDrive czy Dropbox. Odpowiednią opcję znajdziesz w ustawieniach aplikacji.
62. Zadbaj o głębię ostrości
Aby rozmyć tło w portrecie, ustaw małą wartość przysłony (np. f/1.8, f/2.8). Jeśli chcesz, by wszystko było ostre, ustaw dużą wartość przysłony (np. f/8, f/11 czy f/16). Regulację przysłony ułatwi dedykowany tryb priorytetu przysłony ( oznaczony A lub Av). Pamiętaj, że w przypadku kompaktów efekt rozmycia będzie mniej zauważalny, niż w przypadku lustrzanek.
63. Eksperymentuj z formatami kadru
Zdjęcia w domyślnym formacie - czyli 4:3 lub 3:2 - nie zawsze najlepiej podkreślają zalety fotografowanego motywu. Spróbuj innych ustawień, na przykład zdjęć w kwadracie (1:1). Odpowiednie opcje znajdziesz w menu. Możesz też wykadrować zdjęcia podczas edycji na komputerze. Pamiętaj, że wówczas tracisz część fotografii.
64. Dwie torby na wakacje
Druga fotograficzna torba podczas wakacyjnych wojaży to wcale nie fanaberia. Gdy zabierasz dużo sprzętu, jest mało prawdopodobne, że będziesz chciał wszystko dźwigać również na miejscu. Dlatego przydatna jest druga, mniejsza torba, która pomieści tylko najważniejsze akcesoria i aparat.
65. Filmy poklatkowe
By wykonywać filmy poklatkowe, nie zawsze trzeba korzystać z aplikacji na komputerze. Wiele aparatów ma wbudowany interwalometr z trybem wideo, który automatycznie tworzy film poklatkowy. Dla smartfonów również dostępne są aplikacje tego typu, na przykład Timelapse dla Androida i Close-up dla iOS. Niektóre pozwalają nawet na zdalne sterowanie aparatem cyfrowym, na przykład Smart Trigger dla iOS.
66. Ostrość spod palca
Jeśli twój aparat ma dotykowy ekran, skorzystaj z funkcji dotykowego ustawiania ostrości. Pozwala to szybko określić obszar, który ma być wyostrzony, bez potrzeby przekadrowywania czy żmudnego przesuwania punktu ostrości w kadrze. Możesz również w ten sposób wyzwolić migawkę.
67. Gdy braknie miejsca na karcie pamięci
Karta pamięci, nawet najpojemniejsza, nie jest z gumy. Gdy zaczynie brakować na niej miejsca, ustaw zapis zdjęć w mniejszym rozmiarze, albo z kompresją. Czasem wystarczy po prostu zrezygnować z zapisu zdjęć RAW na rzecz plików JPEG. Jeśli nie chcesz tak oszczędzać, po prostu miej przy sobie zapasową kartę pamięci.
68. Wykorzystaj przyciski w smartfonie
Standardowo migawka w smartfonie wyzwalana jest dotykiem na ekranie. W pewnych sytuacjach - na przykład podczas robienie selfie - utrudnia to fotografowanie. Na szczęście wiele smartfonów umożliwia wykorzystanie sprzętowych przycisków (na przykład odpowiadających za regulację głośności). Odpowiednie ustawienia znajdziesz w menu aplikacji.
69. Zdjęcia na telewizorze
Duży ekran telewizora pozwala wygodnie przeglądać zdjęcia. Możesz je wyświetlić na przykład za pomocą domowej chmury czy z podłączonego do telewizora dysku. Albo skorzystać z galerii internetowych. Dla przykładu na telewizorach LG można zainstalować aplikację Picasa, która udostępnia zdjęcia zgromadzone w tej galerii.
70. Oczy szeroko otwarte
Gdy fotografujesz grupę osób, zadbaj, by mieli odpowiednie miny i oczy otwarte. Możesz zastosować mały trik - poleć wszystkim zamknąć oczy i na dany znak otworzyć. Niektóre smartfony oferują funkcję automatycznego wykonania serii zdjęć, które potem łączą tak, by wszyscy na fotografii mieli otwarte oczy.
» Przeczytaj także: 10 porad jak uchwycić na zdjęciach świąteczny klimat
71. Eksperymentuj z nachyleniem
Niektóre kompozycje mogą wyglądać lepiej, gdy uchwycisz je pod kątem. Nie zawsze musisz trzymać równy pion i poziom, czasem ukosy zrobią lepsze wrażenie i dodają dynamiki. Jest to również dobry sposób, by uchwycić więcej wartościowych motywów w kadrze.
72. Jeszcze lepszy HDR
Jeśli wbudowana w smartfon aplikacja nie ma trybu HDR lub efekty cię nie zachwycają, skorzystaj z alternatywnych narzędzi. W sklepie z aplikacjami znajdziesz aplikacje dedykowane fotografii HDR, jak TrueHDR dla iOS (1,99 dolara), albo bezpłatna HDR Camera dla Androida.
73. Swobodny obrót zdjęć
Wiele dedykowanych smartfonowych aplikacji umożliwia obrót zdjęcia tylko o daną wartość, na przykład o 90 stopni. Jeśli chcesz swobodnie obrócić fotografię, zainstaluj alternatywną aplikację, jak na przykład Snapseed. Oprócz funkcji swobodnego obrotu, aplikacja oferuje liczne narzędzia edycji zdjęć oraz ciekawe filtry.
74. Przenośny fotolab
Jeśli chcesz edytować zdjęcia bezpośrednio na ekranie smartfona czy tabletu, skorzystaj z jednej z aplikacji Adobe dla urządzeń mobilnych. Ze sklepu z aplikacjami (dla iOS lub Android) możemy pobrać bezpłatny Photoshop Express lub Photoshop Touch (ok. 16 zł wersja dla smartfona lub ok. 32 złote dla tabletu).
75. Więcej efektów
Dodaj zdjęciom twórczych efektów - w smartfonie to bajecznie proste. Szczególnie warta polecenia jest bezpłatna aplikacja Snapseed (dla iOS i Android) - znajdziemy tu efekt HDR, dramaturgii czy miękkiego obiektywu, a także ciekawe efekty retro.
76. Filmy i zdjęcia na oddzielnych kartach
Niektóre aparaty wyposażone są w podwójny slot na karty pamięci. Druga karta może służyć jako zapasowa pamięć, ale w niektórych aparatach można ją wykorzystać do zapisu filmów, podczas gdy zdjęcia będą zapisywane na pierwszej. Taką funkcję w menu ma na przykład Nikon D7200.
77. Wygodny podgląd zdjęć
Chcesz na ekranie smartfonu oglądać zdjęcia wykonane aparatem? Jeśli aparat ma Wi-Fi, to nie ma problemu - wystarczy dedykowana aplikacja. W przeciwnym razie musisz posłużyć się specjalnym adapterem, za pomocą którego podłączysz kartę do smartfonu i odczytasz zdjęcia. W przypadku produktów Apple dostępny jest zestaw adaptera do podłączania aparatu i czytnika kart. Użytkownicy Androida powinni skorzystać z adaptera OTG, który pozwala do smartfona podłączyć urządzenia kablem USB. Czasem można też znaleźć w sklepie czytnik kart z portem mikroUSB.
78. Worek zamiast statywu
Rolę statywu w terenie z powodzeniem może pełnić na przykład worek wypełniony grochem czy fasolą. Worek umieścisz na dowolnym podłożu. Aparat położony na worku można w pewnym ograniczonym stopniu ustawić pod różnymi kątami. W sklepach fotograficznych można kupić dedykowane worki - np. firma Novoflex ma w ofercie torebkę podporową za ok. 90 zł.
79. Stabilna podpora
Gdy nie masz przy sobie statywu, ani nawet worka z grochem, a musisz unieruchomić aparat, poszukaj odpowiedniej podpory w otoczeniu. Może to być ławka czy murek. Ostatecznie możesz oprzeć się o mur plecami i dłońmi, co ustabilizuje postawę i pozwoli na pewny uchwyt.
80. Szybka karta dla trybu seryjnego
Gdy często korzystasz z trybu seryjnego, używaj szybkich kart pamięci. Im szybsza karta, tym mniej czasu będziesz oczekiwał na możliwość rozpoczęcia kolejnej serii zdjęć.
» Przeczytaj także: 10 porad jak robić niesamowite zdjęcia zimą
81. Wykorzystaj drugą lampę błyskową
Jeśli chcesz uzyskać dobre efekty, skorzystaj z dodatkowej zewnętrznej lampy błyskowej, którą oświetlisz motyw na przykład z boku. Ważne, by pracowała w trybie "slave", wówczas wyzwolisz ją błyskiem flesza z aparatu.
82. Naprzeciw słońcu
Użyj lampę błyskową fotografując twarz pod słońce. Buzia nie będzie zacieniona, a tło nie zostanie prześwietlone.
83. Uniwersalny zoom
Gdy wybierasz się na urlop z niewielkim bagażem, weź nieduży aparat lub lustrzankę z jednym uniwersalnym zoomem. Jeśli planujesz przebywać w zapylonym środowisku, najlepszym wyborem będzie kompakt - wbudowany obiektyw zmniejsza ryzyko przedostania się cząsteczek pyłu czy piachu do matrycy.
84. Wyłącz stabilizację, gdy używasz statywu
Funkcja stabilizacji obrazu redukuje drgania, ale praca stabilizatora może nieco negatywnie wpływać na jakość obrazu. Dlatego, gdy fotografujemy ze statywu, warto wyłączyć stabilizację. Tym bardziej, że w takim momencie jest ona całkowicie zbędna. Niektóre aparaty wykrywają, że aparat jest zainstalowany na statywie i automatycznie wyłączają stabilizację obrazu.
85. Lampę błyskową można wyłączyć
Każdy aparat ma opcję wyłączania lampy błyskowej. Skorzystaj z niej, gdy fotografujesz architekturę lub krajobrazy, albo gdy motyw jest daleko - błysk wtedy nic nie da. Wyłączenie lampy pomocne jest także przy fotografowaniu z bliska odblaskowych obiektów. Należy ją też wyłączyć w muzeum.
86. Cierpliwość kluczem do sukcesu
Chęć natychmiastowego wykonania zdjęcia bierze zwykle górę nad cierpliwością. Często jednak warto poczekać na odpowiedni moment. Na przykład w pochmurny dzień z przejaśnieniami warto odczekać, aż słońce na chwilę oświetli pejzaż albo budowlę. Albo gdy ktoś wszedł nam w kadr - odczekaj chwilę, aż z niego wyjdzie.
87. Gdy model ma wydatną sylwetkę
Gdy fotografujesz korpulentną osobę, nie ustawiaj jej na wprost obiektywu, lecz częściowo bokiem. Pozwoli to nieco wyszczuplić sylwetkę.
88. W czym obrabiać zdjęcia RAW
Do edycji zdjęć RAW wcale nie potrzebujemy drogiego Photoshopa czy nawet Photoshopa Elements. Z tym formatem nieźle poradzi sobie również darmowy program RAW Therapee.
89. Wybierz pole ostrości
Automatyka wyboru punktu AF nie zawsze działa tak jak trzeba. Ustaw tryb wyboru punktu ostrości, by samodzielnie wskazać punkt, który ma być wykorzystywany podczas ustawiania ostrości na obiekcie. Punkt AF można przestawić za pomocą jednego z przycisków czy pokręteł na obudowie - sprawdź w instrukcji swojego aparatu.
90. Wi-Fi dla każdego aparatu
Gdy twój aparat nie ma Wi-Fi, a chcesz korzystać z tej funkcji, użyj karty pamięci z wbudowanym modułem Wi-Fi, na przykład marki Eyefi. Taka karta pozwala na bezprzewodowy transfer zdjęć do urządzeń z Wi-Fi lub poprzez ruter do sieci.
» Przeczytaj także: Jak zapobiegać przegrzewaniu się laptopa
91. Złoty podział
Nie umieszczaj głównych motywów w centrum zdjęcia, tylko nieco z boku - w przybliżeniu w 1/3 szerokości kadru. Pamiętaj, by przestrzeń zostawić tam, gdzie skierowany jest wzrok osób czy zwierząt. Podczas komponowania kadru przydatne mogą być linie siatki, które można wyświetlić w wizjerze czy na ekranie LCD.
92. Wydobądź motyw z tła
Jeśli chcesz, by uwaga skupiona była na danym motywie - na przykład na twarzy osoby - rozmyj tło. Jak to zrobić? Wykorzystaj jasny obiektyw, ustaw małą wartość przysłony (np. f/2.8), dobierz długą ogniskową i odsuń modela od elementów tła.
93. Wyostrz zdjęcie
Niezbyt ostre zdjęcia mogą się każdemu przytrafić. Jeśli są ładne, szkoda wyrzucać. Można przecież wyostrzyć fotografię za pomocą programu graficznego. W Gimpie w menu Filtr i Uwydatnianie znajdziesz filtr Maska wyostrzająca, który elegancko wyostrzy fotografię.
94. Ciekawe filtry retro
Gdy znudziły ci się filtry zawarte w Instagramie, sięgnij po inne aplikacje. Na przykład po XnRetro, która oferuje kilka odmiennych ustawień kolorystyki i ramek. Program dostępny jest bez opłat na platformę Android, w przypadku urządzeń z iOS trzeba zapłacić kilka złotych.
95. Przydatny filtr polaryzacyjny
Filtr polaryzacyjny nakręcany na obiektyw pomocny jest w celu eliminacji odbić z odblaskowych powierzchni (jak szyba czy woda). Przyda się również, by podkreślić urodę chmur w słoneczny dzień.
96. Filtr szary dla ciekawych efektów
Filtr neutralny, lub filtr szary (oznaczany jako ND) zmniejsza ilość światła docierającego do matrycy. Przyda się w sytuacji, gdy światło w otoczeniu jest zbyt silne, by mocno otworzyć przysłonę (dla rozmycia tła) bez ryzyka prześwietlenia zdjęcia. Pozwoli również wydłużyć czas naświetlania i uzyskać efekt miękkiej wody w wodospadzie. W sklepach dostępne są filtry o zmiennym stopniu wytłumiania światła, np. połówkowe.
97. Dodatkowy wizjer
Niektóre kompakty systemowe pozbawione są wizjera - do dyspozycji jest tylko ekran LCD. Upewnij się czy producent twojego aparatu nie oferuje możliwości dokupienia opcjonalnego wizjera elektronicznego. Wizjer zwykle jest podłączany przez stopkę zewnętrznej lampy błyskowej (pełniącej czasem rolę portu wielofunkcyjnego).
98. Pozbądź się wilgoci
Elektronika w aparacie nie lubi gwałtownych zmian temperatury. Wewnątrz urządzenia może kondensować się wilgoć, uniemożliwiająca poprawne działanie. By temu zapobiec, umieść w torbie z cyfrówką saszetkę z pochłaniaczem wilgoci. Można je kupić w sklepie, albo znaleźć w opakowaniach z innymi urządzeniami czy produktami, które kiedyś kupiłeś.
99. Zoom nie zawsze najlepszym wyborem
Obiektyw zoom, choć najbardziej uniwersalny, nie daje tak dobrych rezultatów jak szkło stałoogniskowe. Stałki są jaśniejsze niż zoomy, a wśród nich można również spotkać obiektywy o skrajnie krótkich lub długich ogniskowych.
100. Złota godzina
Jeśli chcesz uzyskać piękne oświetlenie, idź w plener o tak zwanej złotej godzinie. Jest to moment tuż po wschodzie i tuż przed zachodem Słońca - w przybliżeniu około godziny. W planowaniu pleneru pomoże ci aplikacja The Photographer's Ephemeris.
» Przeczytaj także: Najlepsze aparaty roku 2015.
Fotografia produktowa
Świat fotografii może wydawać się trudny i skomplikowany, ponieważ jest tyle różnych metod na zrobienie dobrego zdjęcia, a także tyle czynników, o których trzeba pamiętać… Ma to szczególne znaczenie w fotografii produktowej, która przedstawia potencjalnemu klientowi znacznie więcej informacji niż długi opis. Tego rodzaju fotografia pokazuje kolor, fakturę, a co ważniejsze wymiary danego przedmiotu. Poniżej znajdziesz ponad tysiąc słów, które, mam nadzieję, w przyjazny i użyteczny sposób pokażą Ci najważniejsze idee z zakresu zdjęć produktowych. Z pewnością przydadzą Ci się one w działaniach e-commerce. Poruszę tutaj kwestię różnic pomiędzy dwoma głównymi typami fotografii produktowej, czyli Martwą Naturą i Packshotem. Dodatkowo wymienię kluczowe problemy, które musisz mieć na uwadze podczas wykonywania tego rodzaju zdjęć. A także podzielę się z Tobą kilkoma wskazówkami, o tym, w jaki sposób ćwiczyć swoje umiejętności fotograficzne i o czym warto pamiętać podczas pracy z obiektem.
Fotografia typu still life i packshoty
Podczas zakupów online, pewnie przyjrzałeś się już kiedyś setkom zdjęć produktów, od biżuterii po urządzenia elektroniczne czy artykuły spożywcze. Pewnie zastanawiałeś się, czy jest możliwe, aby skategoryzować je pod względem technicznym? Oczywiście, że tak! Fotografia produktowa dzieli się na dwa rodzaje: Still Life i Packshotową. Poniżej, najbardziej obszernie, omówię ten drugi typ fotografii, ponieważ to dzięki niej sprzedaż online może się stale rozwijać i odnotowywać wzrosty.
Fotografia typu still life
Fotografia still life wymaga od fotografa przedstawienia codziennych produktów w często nietypowy i kreatywny sposób. Wiele zwykłych przedmiotów nie prezentuje się tak atrakcyjnie w zwykłym wydaniu, ponieważ najczęściej nie są to żadne designerskie perełki. Pokazanie klasycznych produktów w niezwykły sposób wymaga od fotografa pomysłu, który sprawi, że staną się one obiektem zainteresowania.
Osoba robiąca zdjęcia musi pamiętać, że celem fotografii still life jest skłonienie kupującego do zakupu. Fotograf będzie mógł, a nawet musi, eksperymentować i puścić wodze swojej fantazji. Będzie miał swobodę dotyczącą kompozycji produktu oraz możliwość wykorzystania nietypowego oświetlenia. Musi jednak pamiętać, że głównym celem w twórczym szale jest wyeksponowanie najważniejszych cech przedmiotu i wzbudzenie wokół niego odpowiednich emocji. Fotografowany przedmiot musi być odzwierciedleniem rzeczywistości, bez uciekania się do fikcji.
Still life czy packshot?
Pamiętaj, że jeśli chcesz robić zdjęcia w tym stylu, nie warto bać się eksperymentować! Zacznij swoją przygodę od rzeczy, które masz pod ręką. Stwórz ciekawą kompozycję z filiżanką herbaty i stosem książek, w której głównym tematem jest właśnie wyeksponowanie porcelanowego naczynia. Każdy, kto spojrzy na zdjęcie, będzie mógł wyobrazić sobie cichy wieczór w domu, z pełnym kubkiem ulubionej herbaty i lekturą ukochanej książki. Tego rodzaju fotografia to jest właśnie still life i ma ona za zadanie rozbudzić wyobraźnię odbiorcy.
Z tego powodu też ten typ zdjęć nie jest dobry dla sklepów internetowych. Pomyśl o osobie, która szuka torebki i trafia do serwisu, gdzie każda torebka jest przedstawiona wyłącznie w kreatywny, zindywidualizowany sposób. Pojawia się wrażenie chaosu i niedoinformowania. Dlatego zdjęcia typu still life są wykorzystywane głównie w kampaniach reklamowych.
Dobra fotografia still life może nieść ze sobą również wiele pobocznych skojarzeń – jak nierealistyczne zestawienia przedmiotów (zarówno śmieszne, jak i te zatrważające). Jednak najważniejsze jest właśnie oddziaływanie na emocje widza.
Tworząc zdjęcia w ten sposób, baw się światłem i kompozycją, pomoże Ci to w opanowaniu niezbędnych umiejętności aranżacyjnych.
Głównym założeniem fotografii still life jest eksperymentowanie.
Fotografia typu packshot
Packshot to zdjęcie przedstawiające produkt, który znajduje się w samym środku kadru. Z reguły jest on umieszczony na jednolitym, białym tle, aby rzetelnie go odwzorowywać i oddać jego rzeczywisty wygląd. Robi się je w taki sposób po to, aby uniknąć rozczarowania klienta, po rozpakowaniu przesyłki.
Niestety nie może być tutaj miejsca na eksperymenty czy też dobór indywidualnych ustawień oświetlenia do każdego produktu. Na zdjęciu ma być przedstawiony dokładny obraz przedmiotu, gdzie wszystkie elementy są bardzo dobrze widoczne. Tym właśnie fotografia packshotowa różni się od still life. Należy powściągnąć swoją kreatywność i nie próbować bawić się ekspozycją.
Fotografia packshotowa jest najczęściej spotykana w sklepach internetowych. Dlaczego stała się tak popularna? Głównie dlatego, że pokazuje produkt bez zbędnych elementów w tle. Tym samym nie ma na zdjęciu niczego, co odwróci uwagę Klienta od produktu. Użytkownik może skupić się na samym przedmiocie i dokładnie go obejrzeć. Ponadto może zobaczyć, z czego jest wykonany i spokojnie zastanowić się nad jego fakturą, kolorem i kształtem.
Zdecydowanie packshot!
Czego potrzebuję do fotografii produktowej?
Jeśli myślisz o rozpoczęciu swojej przygody z fotografią produktową, koniecznie opanuj kilka podstawowych umiejętności technicznych. Potrzebny będzie Ci do tego również sprzęt – tradycyjne lub zautomatyzowane studio fotograficzne. W dalszej części zajmę się opisem tradycyjnego studia, a także krótko wspomnę o zautomatyzowanych rozwiązaniach.
Możesz mieć bardzo drogi aparat, ale jeśli oświetlenie nie jest prawidłowo ustawione, rezultat będzie bardzo słaby. I odwrotnie, doskonałe oświetlenie i niskiej klasy aparat sprawią, że zdjęcie wyjdzie złej jakości, a zamierzony efekt zostanie zaprzepaszczony. W przypadku sprzętu fotograficznego fotograf musi być doskonale przygotowany. Od dawna kieruję się cytatem, który kiedyś znalazłem na pewnym branżowym forum:
”Amator martwi się o sprzęt,
profesjonalista o budżet,
a mistrz o światło”.
Autor nieznany
Dlatego bądź jak mistrz!
Bez światła nie byłoby fotografii. Mądry twórca oczywiście uwzględni także poniższe czynniki, które są niezwykle istotne i mają ogromny wpływ na efekt końcowy wykonanej fotografii. Wyeliminowanie któregokolwiek z nich może spowodować powstanie zdjęcia gorszej jakości, a także pochłonie więcej Twojego czasu w późniejszym etapie jego postprodukcji (ach, Photoshop!). Dzięki kilkuletniemu doświadczeniu w roli fotografa produktowego podzielę się z Tobą moimi dobrymi praktykami. No to do dzieła:
oświetlenie
sprzęt fotograficzny
staranne przygotowanie produktu
odpowiednie tło
oprogramowanie do obróbki zdjęć
Oświetlenie
Jak już wspomniałem, jest to najważniejszy element podczas wykonywania zdjęcia. Jak to działa? Wiązka światła przechodzi przez obiektyw prosto do matrycy aparatu lub filmu, dzięki czemu zostaje uwieczniony obraz.
Nowoczesna fotografia cyfrowa daje nam pełną kontrolę nad światłem. Zarówno w momencie ustawiania kadru, podczas robienia kilku zdjęć próbnych, jak i później, gdy obrabiamy pliki cyfrowo. W fotografii produktowej stosuje się dwa rodzaje oświetlania: błyskowe i stałe.
Lampy błyskowe świecą przez ułamek sekundy, w momencie gdy migawka aparatu jest otwarta, jednak rezultat można zobaczyć dopiero po wykonaniu zdjęcia. Do prawidłowej pracy z tego rodzaju lampami wymagana jest ich synchronizacja z migawką aparatu (za pomocą kabla lub na odległość). Z kolei lampy stałe świecą w sposób ciągły, a ich efekt można zobaczyć bezpośrednio na podglądzie i to jeszcze przed wykonaniem zdjęcia. W tym przypadku nie jest konieczna synchronizacja z aparatem.
Tradycyjne studio fotograficzne z oświetleniem ciągłym
Stosując studyjne oświetlenie błyskowe, należy pamiętać, że czas naświetlania wynosi zazwyczaj 1/200 s. Warto zapamiętać ten parametr, aby uniknąć popełnienia błędu podczas fotografowania. Jeśli wykonasz zdjęcie z krótszym czasem otwarcia migawki, prawdopodobnie będzie ono nieudane i pojawi się na nim niepożądana pozioma czarna linia.
Tego rodzaju sytuacja nie wystąpi przy oświetleniu ciągłym, gdyż światło ciągle naświetla matrycę aparatu. Należy jednak pamiętać, że światło lampy błyskowej może być bardziej precyzyjne – czas trwania błysku może wynosić nawet 1/1000 – 1/5000 (1-0.2 ms), praktycznie zamrażając każdy ruch na zdjęciu. Będziesz mógł stosować dłuższe czasy otwarcia migawki i swobodnie pracować bez statywu.
Zalety mogą zamienić się w wady, gdy będzie trzeba zmienić ustawienia światła błyskowego – nie jest to łatwe zadanie, ponieważ, aby zobaczyć efekt końcowy, musisz wykonać zdjęcie. Co więcej, można stracić powtarzalność danego ujęcia. To z kolei może zniechęcić mniej zaawansowanych fotografów i wydłużyć czas pracy w studiu.
Jak wspomniałem wcześniej, lampy błyskowe są zazwyczaj połączone z aparatami za pomocą kabli w celu synchronizacji. Stwarza to dodatkowe trudności w organizacji przestrzeni – trzeba uważać na to, co się robi, aby niczego nie uszkodzić. Połączenie bezprzewodowe może być rozwiązaniem tylko w przypadku zakupu niezawodnego nadajnika, który poradzi sobie z problemami związanymi z odległością, zakłóceniami i szybkością wyzwalania migawki.
Z drugiej strony, istnieje szeroka gama akcesoriów dostępnych dla lamp błyskowych, takich jak dyfuzory i odbłyśniki, co może pomóc dostosować studio fotograficzne do osobistych potrzeb.
Stosując oświetlenie ciągłe, możesz skorzystać z najważniejszej funkcji nowoczesnych aparatów cyfrowych – będziesz mógł cieszyć się podglądem na żywo. Opcja ta pozwoli Ci obserwować, jak wygląda gra światła na Twoim produkcie bez konieczności robienia od razu zdjęcia.
Panel światła ciągłego
Sprzęt fotograficzny
No dobrze, ale czym tak naprawdę jest nowoczesny sprzęt fotograficzny? Powiedziałbym, że jest on zarówno taki sam, jak 20 lat temu, ale jednocześnie inny. Przyjrzyjmy się temu głębiej. Prawie każdy z nas ma telefon komórkowy, który robi dobrej jakości zdjęcia. Ale czy możemy nim zrobić dobre zdjęcie do naszego sklepu internetowego? Ogólnie rzecz biorąc, tak. Zdjęcie będzie miało dobre parametry, wystarczające na potrzeby sklepów internetowych i mediów społecznościowych.
Jednak, gdy trzeba powtórzyć to zdjęcie dla kolejnych, podobnych przedmiotów, bądź umieścić je w drukowanym katalogu, wtedy niezbędny będzie odpowiedni aparat fotograficzny. Jak wiadomo, profesjonalne aparaty są trudniejsze do wyboru i zdecydowanie droższe niż telefon komórkowy.
Dlatego z myślą o efektywnym wykorzystaniu telefonu komórkowego w fotografii produktowej wynaleziono tzw. lightboxy i namioty oświetleniowe. Z pomocą tych przenośnych studiów będziesz mógł zapewnić białe tło i oświetlenie studyjne dla swojego produktu. Jednak to rozwiązanie ma wiele minusów, w tym brak możliwości manipulowania światłem i cieniem lub dostosowania kąta widzenia. Nie jest łatwo osiągnąć spójność obrazu, a aplikacja mobilna, która jest dołączona do telefonu, jest dobra tylko do kilku ujęć. Jeżeli produkujesz treści wizualne dla e-commerce, najprawdopodobniej nie będziesz usatysfakcjonowany takim rozwiązaniem.
Namiot oświetleniowy do fotografii produktowej
Profesjonalna fotografia wymaga wybrania odpowiedniego obiektywu do swojego aparatu. Dlatego sprawdźmy, co będzie Ci potrzebne.
Obiektyw do fotografii produktowej
Dobór odpowiednich rozwiązań optycznych jest niezwykle istotny. Światło przechodzące przez obiektyw pada na matrycę i tym samym obraz zostaje na niej utrwalony. Niestety gorszej jakości sprzęt optyczny będzie tworzył mniej ostre zdjęcia. Obecnie na rynku do wyboru są dwa rodzaje obiektywów: stałoogniskowe – bez zoomu i zmiennoogniskowe.
Podczas wybierania obiektywu do fotografii produktowej, warto zastanowić się nad rodzajem matrycy w aparacie. Typowy obiektyw 50 mm, sprawdzi się w wielu sytuacjach (i jest niedrogi). Owe 50 mm jest parametrem optycznym, który pozwala na oddanie obrazu w perspektywie zbliżonej do ludzkiego oka. Jeśli używasz aparatu z matrycą typu crop, to zalecam stosowanie obiektywów do tego dedykowanych, które pozwolą na wycięcie obrazu z większej powierzchni, bez jego kompresji (utraty rozdzielczości).
Użycie standardowego obiektywu 50 mm zapobiegnie zmianom kształtu (zniekształceniom) produktów, ale niestety stracisz na elastyczności, gdy będziesz fotografować przedmioty o różnych rozmiarach. Obiektyw zmiennoogniskowy (zoom) będzie tutaj bardziej praktyczny. Tak czy inaczej, zasadą jest, że fotografia produktowa powinna być wykonywana przy ogniskowej co najmniej 50 mm.
Fotografując przy wyższej ogniskowej, nie musisz ustawiać aparatu bardzo blisko obiektu i co za tym idzie, nie ograniczasz źródła światła. Wysoka ogniskowa pozwala na łatwe oddalenie się od obiektu, podczas gdy system aparatu zastosuje korekcję tak, aby produkt zachował swój oryginalny wygląd.
Do wykonywania zdjęć produktów bardzo często proponowane są obiektywy do makrofotografii, ze względu na ich ostrość i współczynnik powiększenia (możliwość fotografowania małych przedmiotów z bliska).
Więcej na temat wyboru obiektywu dowiesz się z naszego artykułu „Jaki obiektyw do fotografii produktowej„.
Jaki aparat wybrać do fotografii produktowej – lustrzanka czy bezlusterkowiec?
Obiektywy mamy już sprawdzone, więc przejdźmy do wyboru odpowiedniego aparatu. W przypadku fotografii produktowej do dyspozycji mamy lustrzanki i bezlusterkowce z wymiennymi obiektywami. Nie rekomenduję aparatów kompaktowych z obiektywami stałymi. Różnica w cenie nie jest duża, natomiast spodoba Ci się możliwość swobodnego wyboru obiektywu, który najlepiej odpowiada Twoim potrzebom.
W najnowszych aparatach bezlusterkowych nie znajdziemy takich elementów jak optyczny układ wizjera z lustrem, ekran do ustawiania ostrości (matówkę) czy pryzmat pentagonalny. Podgląd ostrości został ograniczony wyłącznie do wyświetlacza aparatu. Zarówno lustrzanki jak i aparaty bezlusterkowe z wymiennymi obiektywami posiadają matryce o bardzo dobrej rozdzielczości. Współczesne aparaty bezlusterkowe mogą rejestrować obraz za pomocą migawki elektronicznej (zamiast mechanicznej), co pozwala zmniejszyć drgania przy otwieraniu przesłony i uzyskać znacznie ostrzejsze obrazy.
Pełnoklatkowa matryca ma wymiary 35,8 × 23,9 mm, podczas gdy matryca APS-C jest mniejsza, w zależności od producenta i konkretnego modelu. Obie pozwalają na stosowanie różnego rodzaju obiektywów. Podczas ich wyboru niezwykle istotnym czynnikiem pozostaje tutaj pełna kontrola nad parametrami ekspozycji, takimi jak przysłona, czas otwarcia migawki i ISO.
Podsumowując, najwyższy poziom kontroli i najlepsze rezultaty można osiągnąć, używając aparatów z wymiennymi obiektywami, czy to lustrzanek, czy bezlusterkowców. Oczywiście nadal możesz kupić prosty aparat cyfrowy. Bądź jednak przygotowany na to, że odczujesz brak kontroli nad różnymi parametrami, a to z kolei sprawi, że nie osiągniesz efektów, jakie sobie zaplanowałeś podczas robienia sesji zdjęciowej.
Statyw do fotografii produktowej
Statyw fotograficzny to ostatni przydatny element, który pomaga pracować z aparatem. Po pierwsze, stabilizuje on jego pozycję, dzięki czemu zdjęcia są ostre i nieporuszone. Mając unieruchomiony aparat, będziesz mógł zmniejszyć przysłonę oraz ISO, aby uzyskać większą głębię ostrości i zmniejszyć szumy.
Po drugie, statyw zapewnia powtarzalność Twoich ujęć. Tylko raz ustawisz stanowisko, umieścisz aparat na statywie, a następnie będziesz mógł swobodnie wymieniać sfotografowane produkty, mając pewność, że będą one wykonane za każdym razem pod tym samym kątem.
Przykładowy statyw – zwróć uwagę na użyteczną głowicę do aparatu fotograficznego
Tła dla fotografii produktowej
Tło może się zmieniać w zależności od zdjęcia i od tego, jaki efekt chcesz uzyskać. Jeśli fotografujesz martwą naturę, masz dużą swobodę w ustawieniu danej sceny. To fotograf aranżuje całą scenerię, a jej tło zmienia się zależnie od produktu.
Inaczej sprawa wygląda w przypadku fotografii packshotowej. Tutaj przedmiot powinien być umieszczony na jednolitym tle. Zazwyczaj wybiera się tła proste, białe, bez jakichkolwiek dodatków. Jest to również wymóg wielu platform e-commerce, takich jak Amazon. Moim zdaniem packshoty mogą mieć tło w różnych kolorach, o ile pozostaje ono jednolite i bez dodatkowych elementów. Wykonując zdjęcia w sposób tradycyjny, nie jest łatwo uzyskać czysto białe tło bez żadnej dalszej obróbki. Na szczęście wtedy z pomocą przychodzi nam technologia!
Oprogramowanie do obróbki zdjęć pozwala na dokładne wycięcie produktu z tła. Jedynym warunkiem jest wykonanie zdjęcia na jednolitym tle i z zachowaniem ostrych krawędzi samego produktu. Na rynku można znaleźć urządzenia umożliwiające w pełni zautomatyzowane wykonywanie fotografii produktowej. Ich dedykowane oprogramowanie automatycznie usunie tło i zmieni je na wybrany przez użytkownika kolor. Zastosowanie tego typu rozwiązań, jak zautomatyzowane studia Orbitvu sprawia, że z roku na rok sam proces fotograficzny staje się bardziej wydajny.
Zwróć uwagę na zastosowanie czarnego tła.
Aby prawidłowo wykonać fotografię packshotową, potrzebny jest do tego sprzęt:
różne tła fotograficzne w odpowiednich kolorach, zazwyczaj białe
system do zawieszania tła
lampy fotograficzne, reflektory i dyfuzory
stół do fotografowania
Staranne przygotowanie produktu
Przygotuj odpowiednio produkty do sesji zdjęciowej i strzeż się ich głównego wroga, jakim jest kurz. Pamiętaj o bardzo dokładnym oczyszczeniu przedmiotów, ponieważ na zdjęciu będzie widać wszystkie jego niedoskonałości. Jeśli nie oczyścisz odpowiednio swojego produktu, czeka Cię długi i żmudny proces obróbki zdjęcia, a co za tym idzie, godziny spędzone przed monitorem. Z mojego doświadczenia wynika, że wymienione poniżej sposoby zdecydowanie pomogą Ci odpowiednio przygotować Twoje produkty:
bawełniane rękawiczki – dzięki nim już nigdy więcej nie zostawisz odcisków palców,
dobrze dobrana chemia czyszcząca – ważne jest, aby była ona dopasowana do specjalnych wymagań produktu
ręczniki z mikrofibry
pojemnik ze sprężonym powietrzem lub mały kompresor – jest po to, aby zwalczyć niechciany kurz.
rolka do kłaczków – jest bardzo przydatna podczas fotografowania produktów modowych.
Pewnie zapytasz – po co właściwie przygotowywać do pracy tego typu sprzęt czyszczący? Wyobraź sobie, że zaglądasz do sklepu internetowego, który sprzedaje kieliszki do wina. Na zdjęciach, które oglądasz widać zanieczyszczone i brudne produkty, a także są na nich widoczne odciski palców. Od razu widać, że fotograf nie dołożył należytej staranności podczas procesu przygotowania produktu. Najprawdopodobniej po prostu wyjął kieliszek z pudełka, zrobił zdjęcia i przesłał na stronę internetową. Oczywiście takie zdjęcia odstraszają klientów i zmniejszają szansę na zakup produktu.
Koniecznie przetrzyj produkt ściereczką z mikrofibry.
Na koniec oczyść je sprężonym powietrzem.
Oszczędź swój czas i zobacz, jak w kilku prostych krokach możesz odpowiednio przygotować swój produkt. Pomoże Ci w tym nasz artykuł dotyczący czyszczenia przedmiotów, które przeznaczone są do sesji fotograficznej.
Oprogramowanie do obróbki końcowej
Nadszedł czas na obróbkę w programie komputerowym. Potrzebny jest Ci do tego odpowiedni edytor, z którego pomocą usuniesz niechciane plamy, dostosujesz kontrast i zmienisz wiele innych parametrów. Jego podstawową rolą jest przede wszystkim uzyskanie idealnego, białego tła, co jest kluczową cechą dobrego packshota.
Obsługa programów takich jak Adobe Photoshop czy Affinity Photo może być trudna, zwłaszcza dla początkujących fotografów. Będziesz musiał nauczyć się korzystać z warstw, masek i narzędzi do wycinania, których opanowanie może zająć Ci nawet kilka miesięcy.
Warto zwrócić uwagę na możliwości, jakie daje uproszczona edycja zdjęć w zautomatyzowanym studiu fotograficznym, ponieważ jest to szybki i łatwy sposób na uzyskanie idealnego białego tła na obrazie. Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapoznaj się z naszym kompletnym przewodnikiem dotyczącym tła fotograficznego i poznaj wszystkie wyzwania związane z „usuwaniem tła”.
Wszystkie powyższe elementy – aparat, obiektyw, statyw i oprogramowanie – są istotne, aby osiągnąć sukces fotograficzny. Dlatego nie wahaj się zgłębić dalszych zagadnień z tym związanych.
Jak wykonać profesjonalne zdjęcia produktowe?
Ustawienia aparatu
To, w jaki sposób ustawisz swój aparat, będzie miało ogromny wpływ na jakość otrzymanego zdjęcia. Jeżeli na tym etapie popełnisz błąd, może się okazać, że fotografia będzie pozbawiona ostrości, znajdą się na niej niepotrzebne szumy lub niewłaściwa (nieprawdziwa) kolorystyka.
Przysłona to otwór w obiektywie, który decyduje o ilości światła padającego na matrycę. Mierzy się ją za pomocą tzw. liczby f-stop, która opisuje stosunek długości ogniskowej do średnicy otworu przysłony. Apertura wpływa na głębię ostrości, czyli odległość ostrości zarówno przed jak i za punktem odniesienia.
Przykładowe wartości przysłony – tak działa mechanizm w obiektywie.
Abyś bardziej zrozumiał, czym jest ta głębia ostrości, spójrz na poniższe przykłady. Ustawiłem ostrość na środek klawiatury i używając przysłony, będę manipulował stopniem wyostrzenia. W przypadku pierwszego zdjęcia obiektyw został otwarty przy wartości f/4 i można zauważyć, że tylko mała, środkowa część klawiatury pozostaje w centrum uwagi. Po przymknięciu obiektywu do f/11 nasza przestrzeń ostrości powiększyła się. W przypadku gdy fotografujemy przy f/22 (czyli przy bardzo małym otworze przysłony) prawie cała klawiatura jest ostra. Ta ostatnia sztuczka ma jednak swoje ograniczenia, ponieważ stosując niskie wartości przysłony, znacząco tracimy na jakości. Najlepszą rozdzielczość obrazu uzyskuje się, stosując średnią wartość tego parametru, tj. około f/11.
Czas otwarcia migawki (zwany również czasem naświetlania) to kolejne niezwykle istotne ustawienie w aparacie. Migawka to mechanizm, który zasłania i odsłania matrycę lub film. Długość czasu, w którym migawka pozostaje otwarta, nazywana jest czasem naświetlania. Dostosowując jej czas otwarcia, można zdecydować, czy zdjęcie ma być jaśniejsze, czy ciemniejsze.
Wartość ISO jest parametrem matrycy określającym jej czułość na światło. Zbyt wysoka wartość ISO powoduje powstawanie szumów na obrazie. Nowoczesne aparaty są znacznie lepsze od tych sprzed lat i pozwalają na uzyskanie zdjęć dobrej jakości już przy współczynniku ISO 800.
Z kolei fotografie wykonane smartfonem będą bardziej podatne na szumy, gdyż ich matryce są mniejsze. Oznacza to, że przy tym samym czasie otwarcia migawki i przysłonie matryca telefonu komórkowego będzie generować bardziej zaszumiony obraz, mimo że wizualnie może on się wcale taki nie wydawać. Dzieje się tak, ponieważ zdjęcie poddawane jest wielu procesom przetwarzania poprzez oprogramowanie telefonu, a wyświetlacz jest zwykle znacznie lepszy niż w laptopach czy na monitorach.
ISO100
ISO100
ISO6400
ISO6400
ISO25600
ISO25600
Balans bieli
Definicję balansu bieli określa się jako:
„Dopasowanie właściwości sensora obrazu (matrycy światłoczułej) do temperatury barwowej oświetlenia, w celu wiernego odwzorowania kolorów na fotografii”.
Źródło: warsztatyfotograficzne.pl
Balans bieli najlepiej wyjaśnić na przykładzie białego zdjęcia produktowego. Jeśli fotografujemy białe buty przy użyciu światła o ciepłej temperaturze barwowej, buty uzyskają żółtawy odcień. Ustawienie balansu bieli jest regulowane przez aparat cyfrowy i pozwala na skorygowanie różnic kolorystycznych wynikających z temperatury barwowej światła.
Dawniej za optymalną temperaturę barwową uważano 5500K (neutralna biel). Dziś ma to mniejsze znaczenie, gdyż aparat może skorygować niemal każdy odcień światła. Ważniejsze jest, aby używać świateł o wysokim współczynniku odwzorowania kolorów (CRI). Docelowo minimalna wartość CRI powinna wynosić 95 (100 to maksimum).
Prawidłowa kompozycja
Obserwując sklepy internetowe, zauważyłem, że w wielu z nich pojawiają się problemy z prezentacją produktu. Jeżeli chcesz uniknąć ich powtórzenia, skorzystaj z poniższych wskazówek.
Zdjęcie typu packshot powinno jak najwierniej przedstawiać produkt. Przy czym perspektywa powinna pozostać neutralna, podobna do tej z prawdziwego sklepu. Zapamiętaj to.
Przykładowo fotografując kubek, nie jest wskazane prezentowanie tylko jednej jego strony, np. z pominięciem uszka. Potencjalny klient, który zobaczy takie zdjęcie, nie będzie mógł się upewnić, jaki rodzaj przedmiotu jest sprzedawany. Należy ustawić aparat pod nieco wyższym kątem, aby pokazać cały kształt produktu. Jedno lub dwa zdjęcia powinny od razu przekonać klienta co do przeznaczenia danego towaru.
„W fotografii staram się pokazać,
to, czego inaczej nie dałoby się zobaczyć.”
Robert Bresson
Rozdzielczość zdjęcia
Zawsze staraj się robić zdjęcia w jak najwyższej rozdzielczości. Pomimo że finalna jakość obrazu w sklepie internetowym nie jest wysoka, to fotografie najwyższej jakości można wykorzystać m.in. w materiałach drukowanych. Krótka definicja pomoże Ci zrozumieć, czym dokładnie jest ten parametr.
W obrazach cyfrowych rozdzielczość to poziom szczegółowości wyrażony w liczbie pikseli. Rozdzielczość ułatwi Ci post-produkcję. Przy większym pliku obrazu, będziesz mógł wydobyć z niego o wiele więcej szczegółów. Obrabiając materiał o wymiarach 6144 × 4608 pikseli, możesz go łatwo zmniejszyć i zapisać w formacie 3072 × 2304 pikseli. W ten sposób uzyskasz dwa pliki – jeden do Internetu, drugi do druku.
Same pliki online nie mogą być zbyt duże, ponieważ wraz z rozmiarem rośnie ich czas ładowania się na stronie. Z kolei jeżeli korzystasz z niższych rozdzielczości, możesz stracić szansę na zaprezentowanie wszystkich istotnych szczegółów. Koniecznie zapamiętaj, że używając obrazów o wysokiej rozdzielczości, będziesz mógł wygenerować kilka rozmiarów jednego obrazu.
Ułatwi Ci to życie, ponieważ nie będziesz musiał fotografować każdego detalu osobno. Zamiast tego, po prostu będziesz mógł wyciąć wiele ujęć szczegółów z jednego zdjęcia produktowego! Na przykładzie fotografii orchidei pokażę Ci, jak dokładnie działa rozdzielczość. Pierwsze zdjęcie ma 705 × 470 pikseli i jest zdecydowanie za małe. Po powiększeniu obraz stał się nieostry.
Drugie zdjęcie miało rozmiar 5295 × 3530 pikseli, dzięki czemu można powiększyć konkretny element i wciąż będzie on dobrej jakości.
Podkreślenie koloru i faktury przedmiotu
Kupując przez Internet, użytkownik nie ma możliwości doświadczenia produktu w taki sposób jak w rzeczywistości: nie jest w stanie go dotknąć i sprawdzić jego fakturę. Zadaniem fotografa produktowego jest zrobienie zdjęcia tak, aby oddawało ono prawdziwe cechy danego produktu.
Konieczne będzie odwzorowanie jego koloru oraz materiału, z którego został wykonany. Kolor musi pozostać naturalny, przypominający to, co jest widoczne gołym okiem. Tu z pomocą przychodzi nam balans bieli. Tego ustawienia po prostu nie można pominąć, jeśli chcemy mieć pewność, że białe buty pozostaną białe i nie będą miały żółtego odcienia.
Odpowiednie oddanie materiału, z którego został wykonany produkt, jest także kluczowym czynnikiem sukcesu sklepu. Pokazanie faktury danego przedmiotu może mieć duże znaczenie dla nabywcy. Przykładowo zdjęcie bluzy wyglądającej, jakby była z jednolitego materiału może wprowadzić w błąd, jeżeli podczas rozpakowywania produktu okaże się on z grubej owczej wełny. Zapoznaj się z naszym artykułem „Jak fotografować ubrania flat lay?”, gdzie dowiesz się m.in. o technikach i możliwościach prezentowania walorów danej tkaniny.
Twoim zadaniem jest takie ustawienie oświetlenia, aby podkreślić właściwości materiału i jego fakturę. Jeśli przedmiotem zdjęcia produktowego ma być koc, należy pokazać jego puszystość i przyjemny dotyk. Można to osiągnąć poprzez manipulację światłem. Jeśli oświetlenie jest jednolite i świeci z taką samą siłą i pod tym samym kątem ze wszystkich kierunków, Twój obraz przedmiotu będzie wyglądał płasko. Zastosowanie oświetlenia punktowego pomoże Ci wyeksponować rzeczywistą teksturę przedmiotu.
Ustawienie oświetlenia dla uzyskania lepszej tekstury
Odpowiednio ustawione oświetlenie wprowadza trzeci wymiar do płaskiego obrazu. W praktyce oznacza to, że należy ustawić oświetlenie nierównomiernie – tak, aby z jednej strony świeciło mocniej. Na produkcie pojawią się wtedy delikatne cienie i jaśniejsze przestrzenie, które stworzą wrażenie trójwymiarowości.
Za pomocą prostego przykładu można zobaczyć, w jaki sposób światło oddziałuje na produkt i jak zmienia się jego obraz:
Chcesz, aby obraz był powtarzalny? Narysuj sobie dodatkową pomoc wizualną. Możesz to zrobić w ten sposób:
Nakreśl rysunek ustawienia oświetlenia. Opisz, w którym miejscu są światła, z jaką intensywnością świecą, jaka jest ich odległość od produktu, a nawet jakie akcesoria zostały użyte do ich sterowania. Możesz również opisać rodzaj tła i ustawienia aparatu. Aby być całkowicie precyzyjnym, konieczne będzie zaznaczenie położenia stołu obrotowego i reflektorów względem podłogi.
Jednak nie zawsze rysunek może okazać się wystarczający, szczególnie gdy co jakiś czas musisz zmienić miejsce pracy. Wyobraź sobie, że Twoja firma ma wiele lokalizacji, a produkty mają takie rozmiary, że nie ma możliwości ich szybkiego i łatwego transportu. To właśnie studio musiałoby być za każdym razem przewożone (lub rekonstruowane!), a następnie prawidłowo skonfigurowane. Schematy, przykłady i oznaczenia podłóg mogą okazać się wtedy niedoskonałe. Koszty Twojego procesu wzrosłyby. Poza tym, w ten sposób trudniej byłoby osiągnąć doskonałą powtarzalność ujęć.
Automatyzacja fotografii produktowej
Dzięki zautomatyzowanemu studiu fotograficznemu można osiągnąć taki sam rezultat jak w tradycyjnym studiu fotograficznym i to o wiele szybciej i bez rozległej wiedzy fotograficznej. Kluczową różnicą pomiędzy fotografią tradycyjną a zautomatyzowaną jest integracja pomiędzy aparatem, oświetleniem, stołem obrotowym i oprogramowaniem. Za sprawą automatyzacji tło jest skutecznie usuwane z fotografii produktowej, co eliminuje problem jednolitego, białego tła i ułatwia właściwe doświetlenie produktu. Konstrukcja studia, w połączeniu z możliwościami fotografii cyfrowej, pozwala dokładnie kontrolować rozprzestrzenianie się światła.
Zautomatyzowane studio fotograficzne Orbitvu Alphashot 360
Zastosowanie światła ciągłego z możliwością podglądu na żywo spełnia koncepcję fotografii produktowej „To, co widzisz, jest tym, co dostajesz”. Wszelkie zmiany dokonywane w oświetleniu czy w ustawieniach aparatu są natychmiast widoczne w oprogramowaniu, a co za tym idzie podglądzie na żywo. Takie rozwiązanie znacznie ułatwia naukę i obsługę takiego profesjonalnego studia fotograficznego.
Automatyczne studia fotograficzne wyposażone są w stół obrotowy, który automatycznie obraca umieszczony na nim produkt. Pozwala to na uchwycenie wielu ujęć produktu pod różnymi kątami. Co więcej, istnieje możliwość sfotografowania produktu obracającego się w zakresie 360 stopni.
Wykorzystując dedykowane oprogramowanie oraz jego integrację ze sprzętem, tło ze zdjęć produktowych zostaje automatycznie usunięte. W postprodukcji tło może być zastąpione białym, albo innym kolorem lub też wybraną grafiką. W razie potrzeby zdjęcia mogą być eksportowane do druku z całkowicie przezroczystym tłem.
Produkt trudny do ręcznego wycinania tła. Przedstawiany go na przezroczystym tle i to wyciętym automatycznie!
W jaki sposób mogę ćwiczyć swoje umiejętności fotograficzne?
Jeśli chcesz rozwinąć swoje zdolności w fotografii produktowej, wymaga to, podobnie jak w każdej innej dziedzinie, wiele praktyki i doświadczenia. Nie ma złotej zasady na początek. Każda droga jest podobna i wiedzie ona do studia fotograficznego.
Chciałbym podzielić się z Tobą kilkoma kluczowymi radami, które pomogą Ci zacząć rozwijać swoje umiejętności fotograficzne.
Zaangażowanie! Ważne jest, aby pozostać zmotywowanym i mocno zaangażowanym w swoje działania.
Podpatruj dobrą fotografię produktową! Poszukaj czy to w Internecie i czy w katalogach świetnie wykonanych zdjęć. Przeanalizuj je! Zwróć uwagę, jak powstaje światło w studio i na produkcie, jaka jest ich perspektywa. Jeśli musisz sfotografować jakiś produkt – wyszukaj w Google podobnego zdjęcia, zobacz, jak zrobili je inni!
Przeglądaj i śledź materiały online! Wyszukuj ciekawe artykuły, oglądaj filmy instruktażowe, poznawaj różne tajniki i sposoby działania.
Eksperymentuj! Każdy projekt traktuj jak swego rodzaju eksperyment, nie bój się zmieniać parametrów oświetlenia i ekspozycji. I oczywiście testuj każdy ze swoich pomysłów.
Dobrze poznaj swój sprzęt! Wiedza na temat narzędzi, którymi będziesz się posługiwać w pracy to niezwykle ważna kwestia. Sprawdź, jak zachowują się lampy, czy łatwiej pracuje Ci się na świetle ciągłym, czy może jednak błyskowym, a nawet to jaki obiektyw jest najlepszy do poszczególnych ujęć.
Odpowiedni dobór produktów! Na początku używaj prostych przedmiotów. Np. filiżanka. Kiedy opanujesz podstawowe umiejętności, zacznij fotografować to, co naprawdę lubisz. Szybko dostrzeżesz, jak wiele sposobów na pokazanie produktu pojawia się przy ponownym podejściu. Ciekawie podsumowała to kiedyś Dorothea Lange:
„Wybierz jakiś temat i pracuj nad nim aż do wyczerpania….
To musi być coś, co naprawdę kochasz lub wyjątkowo nienawidzisz”.
Uwiecznij, co odczuwasz, przyglądając się produktowi! To jest rada skierowana bardziej do tych, którzy preferują fotografię still life. Pamiętaj, że każde zdjęcie przekazuje emocje. I jeśli Ty, jako fotograf, nie poczujesz nic, patrząc na swoje zdjęcie – to nikt tego nie zrobi.
„Jeśli nie czujesz nic w tym, na co patrzysz,
nigdy nie będziesz w stanie sprawić, by ludzie
patrzyli na twoje zdjęcia i coś poczuli”
Don McCullin
Podsumowanie
Mogę śmiało stwierdzić, że fotografia produktowa to w dzisiejszych czasach królowa sklepów internetowych. Myślę, że tak jak wszystkie rodzaje fotografii, jest to bardzo wymagający monarcha. Przyda się do jej realizacji nie tylko konkretna wiedza techniczna, ale przede wszystkim powinieneś uchwycić to co najważniejsze – czyli sens produktu.
Oświetlenie, sprzęt fotograficzny, odpowiednia rozdzielczość, właściwy sposób fotografowania, oddanie koloru i faktury przedmiotu, przygotowanie produktu i dobór odpowiedniego tła. To wszystko odgrywa niezwykle istotną rolę.
Z pewnością pomoże Ci to też w pracy w studio. Spraw, aby rozpoczęcie przygody z fotografią produktową było łatwiejsze i przyjemniejsze. Nie ważne czy fotografujesz w stylu still life, czy robisz zdjęcia typu packshot.
Ty, jako fotograf produktowy, masz bardzo ważną rolę do odegrania – przenosisz prawdziwe produkty do wirtualnej rzeczywistości. Od tego, jak dobre są Twoje zdjęcia, będzie zależała wysokość sprzedaży i zwrotów w Twoim e-sklepie (oraz to, jak zadowoleni są Twoi managerowie i Klienci).
Mam nadzieję, że słowa „jedno zdjęcie jest warte więcej niż tysiąc słów” będą Ci towarzyszyć na Twojej drodze przez cały czas. I szybko je zrozumiesz. Powodzenia!
O autorze
Mateusz Pigulla (ur. 1994) – artysta, fotografik specjalizujący się w fotografii produktowej, UX designer, asystent na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Częstochowskiego. W latach 2014-2019 specjalizował się w projektowaniu graficznym, magister sztuki. Swoją przygodę w Orbitvu rozpoczął w 2014 roku jako trener fotografii produktowej. Przez życie kroczy uśmiechnięty i jest zawsze otwarty na nowe perspektywy. W wolnych chwilach zajmuje się rysunkiem graficznym, a najczęściej drukiem wypukłym. Uwielbia motoryzację i podróżowanie na dwóch kołach oraz w pojazdach 4 × 4.
Write a Comment