Fotografia portretowa w naturalnym świetle. Jak to robią najlepsi

Jak robić dobre zdjęcia portretowe smartfonem?

Możliwości dzisiejszych aparatów fotograficznych w smartfonach są wręcz niewiarygodne. Najlepsze aparaty mobilne niektórymi parametrami dorównują profesjonalnym lustrzankom. Możesz więc nimi bez problemu zająć się fotografią uliczną, robić zdjęcia dzikiej przyrody, utrwalać piękne portrety, a to oczywiście tylko część ich możliwości.

Dzisiejszy wpis poświęcimy fotografii portretowej. Utrwalenie na zdjęciu dobrej jakości portretu wymaga odpowiedniego przygotowania i przestrzegania określonych zasad.

Dlatego poniżej przygotowaliśmy kilka wskazówek, które pomogą Ci robić dobre zdjęcia portretowe smartfonem.

Dodatkowe wskazówki dotyczące robienia lepszych portretów telefonem

Każdy profesjonalny fotograf portretowy używa specjalnego sprzętu do robienia "profesjonalnych" zdjęć, tak Ty również potrzebujesz odpowiednich narzędzi, oczywiście, jeśli chcesz robić wysokiej jakości zdjęcia portretowe smartfonem.

Oto zestaw akcesoriów, których możesz potrzebować:

Smartfon

Sformułowanie, że do robienia zdjęć portretowych smartfonem, potrzebny jest smartfon, brzmi jak truizm. Jeśli więc Twoje zdjęcia mają naprawdę dobrze się prezentować, to potrzebujesz telefonu z jak najlepszym aparatem. Tutaj możesz sprawdzić, listę smartfonów z aparatem o największej liczbie megapikseli.

Robienie zdjęć kiepskim sprzętem niestety przyczynia się do słabej jakość efektu końcowego, bez względu na Twoje fotograficzne umiejętności. Prawdopodobnie takie zdjęcia nie będą nadawały się do wywołania w dużych formatach, w których fotografia portretowa prezentuje się najlepiej.

Statyw

Chociaż możesz łatwo robić zdjęcia portretowe z ręki, to niewątpliwie najlepiej jest używać statywu. Pozwala on utrzymać smartfon stabilnie i zapobiega rozmytym zdjęciom. Najlepszym statywem do fotografii portretowej będzie taki, który można wysunąć przynajmniej na wysokość oczu.

Mini statyw do smartfona nie jest idealny ze względu na jego wielkość, chyba że postawisz go na dodatkowym podwyższeniu lub chcesz uzyskać ujęcia z niskiego kąta.

Obiektyw

Podstawowy aparat w każdym smartfonie ma zazwyczaj szerokokątny obiektyw, o ogniskowej pomiędzy 24 mm a 28 mm, który jest wystarczająco szeroki, aby objąć jak największy obszar. Jednak portrety są zazwyczaj skoncentrowane na obiekcie, dlatego też najlepiej jest użyć obiektywu o węższym kącie widzenia.

Smartfony z wieloma obiektywami zazwyczaj mają teleobiektyw o ogniskowej 2x lub 3x dłuższej od ogniskowej głównego aparatu. Obiektyw taki jest doskonałym wyborem do robienia zdjęć portretowych. Jeśli jednak Twój telefon nie ma teleobiektywu, możesz dołączyć do niego zewnętrzny teleobiektyw, który można nabyć już za kilkadziesiąt złotych.

Oświetlenie

Odpowiednie oświetlenie jest tym, co oddziela dobre zdjęcie od złego. Jeśli planujesz robić zdjęcia portretowe w pomieszczeniach lub w słabych warunkach oświetleniowych, koniecznie musisz przygotować dodatkowe źródła światła.

Jeśli fotografujesz w plenerze, naturalne oświetlenie jest zawsze najlepsze. Czasami jednak warto zastosować światło, które może służyć, jako światło wypełniające. Dzięki niemu pozbędziesz się ostrych cieni, wynikających z wyrazistego światła słonecznego.

Akcesoria oświetleniowe, takie jak reflektor fotograficzny i dyfuzor, mogą również przydać się do kontrolowania oświetlenia podczas wykonywania portretów.

Nie ma sensu posiadać odpowiedniego sprzętu, jeśli nie masz nic do sfotografowania. Wybranie odpowiedniej kombinacji tematu i scenerii może sprawić, że Twoje mobilne zdjęcia portretowe będą wyglądały doskonale.

Temat

Obiektem Twojego zdjęcia może być każdy. Może to być członek rodziny, przyjaciel lub nieznajomy. Niezależnie od tego, kto będzie przedstawiony na zdjęciu, zazwyczaj lepiej jest mieć do czynienia z chętnymi uczestnikami, z którymi możesz nawiązać kontakt. Będzie to widoczne w ich wyrazie twarzy na utrwalonym portrecie. Wymuszona ekspresja niestety nie wygląda dobrze w obiektywie aparatu. Naszym tematem wcale nie musi być człowiek. Możesz robić zdjęcia portretowe psów, kotów i innych zwierząt domowych.

Wybierz odpowiednie tło.

Fotografowanie portretów skupia się głównie na uchwyceniu obiektu, a nie tła. Jednak to nie znaczy, że tło nie jest istotne. Nawet w trybie portretowym tło może być widoczne i wpływa na klimat zdjęcia.

Dlatego ważne jest, aby wybrać tło, które nie będzie chaotyczne i które sprawi, że fotografowany obiekt będzie odpowiednio wyeksponowany.

Jeśli fotografujesz w pomieszczeniach, możesz ustawić kilka punktów światła i fotografować na przykład na tle ściany. Jednakże, podczas fotografowania na zewnątrz, należy pamiętać o pozycji słońca i unikać robienia zdjęć w bezpośrednim świetle słonecznym.

Nie trać jednak zbyt wiele czasu na szukanie odpowiedniego tła. Pamiętaj, że w zależności od sposobu kadrowania, tło może być niemal niewidoczne. Ponadto, jeśli Twój telefon obsługuje funkcję portretu, tło może zostać nieco rozmyte.

Używaj rekwizytów.

Rekwizyty to świetny sposób, aby dodać więcej życia do utrwalanych ujęć. Możesz użyć ich w kreatywny sposób, aby uchwycić robiące wrażenie obrazy.

Rekwizyty są również przydatne, aby wprowadzić luźną atmosferę. Umieszczenie na zdjęciu dodatkowego obiektu, którym można się bawić i wchodzić z nim w interakcje sprawi, że osoba nieśmiała może czuć się bardziej komfortowo, co wpłynie na klimat portretu.

Ponadto, jeśli Twoim obiektem jest dziecko, rekwizyty i zabawki pomogą stworzyć naprawdę wspaniałe, szczere zdjęcia portretowe. Dzięki odpowiednim rekwizytom możesz też sprowokować małe dziecko, aby patrzyło w konkretnym kierunku.

Gdy masz już cały sprzęt i wybrałeś miejsce, w którym chcesz wykonać zdjęcie, nadszedł czas, aby wszystko przygotować. Obejmuje to umieszczenie aparatu na statywie dostosowanie jego ustawień, przygotowanie i oświetlenie sceny oraz ustawienie osoby fotografowanej w odpowiedniej pozycji.

Domyślnie większość aparatów w smartfonach działa w trybie automatycznym, który z reguły dobrze radzi sobie z wybraniem najlepszych ustawień dla danego ujęcia. Jednak jeżeli chcesz mieć pełną kontrolę nad robieniem zdjęć, to musisz fotografować w trybie ręcznym.

Z kolei, jeśli Twoja aplikacja aparatu posiada tryb ręczny lub "Pro", to możesz łatwo przełączyć się na niego i kontrolować różne ustawienia aparatu. Jeśli Twoja aplikacja aparatu nie ma trybu ręcznego, możesz pobrać aplikację aparatu np. ze sklepu google play , która może umożliwia robienie zdjęć w tym trybie.

Ekspozycja

Ekspozycja odnosi się do jasności zdjęcia. Zdjęcie niedoświetlone jest tak ciemne, że w niektórych obszarach nie widać prawidłowo wyeksponowanych szczegółów. Zdjęcie jest uważane za prześwietlone, jeśli jasność przekracza poziom, przy którym aparat może uchwycić detale fotografowanej sceny.

Aby zdjęcie portretowe wykonane smartfonem wyglądało dobrze, to musisz odpowiednio ustawić ekspozycję, celem uniknięcia niedoświetlenia lub prześwietlenia fotografii. Sposobem na zrobienie tego w aparacie smartfona jest regulacja czasu otwarcia migawki oraz ustawienie ISO.

Trójkąt ekspozycji

Trójkąt ekspozycji stanowi podstawę w fotografii. Zrozumienie go oznacza zrozumienie, jak ISO, czas otwarcia migawki i przysłona współpracują ze sobą, by naświetlić obraz w pożądany sposób.

W przeciwieństwie do obiektywów standardowych aparatów, w aparatach smartfonów nie można regulować przysłony. Jednak nadal możesz wpłynąć na czas otwarcia migawki i ISO, aby kontrolować ekspozycję. Najlepiej jest utrzymywać ISO na jak najniższym poziomie, aby uniknąć wprowadzania szumów do obrazu.

Jednak pamiętaj, że fotografowanie z wolną prędkością migawki, zwiększa szanse na uzyskanie rozmytego obrazu. Zwłaszcza jeśli aparat nie jest całkowicie unieruchomiony. Dlatego w tym przypadku, należy pamiętać o użyciu statywu.

Tryb portretowy

Wcześniej wspomniałem o fotografowaniu w trybie ręcznym. Niektóre aplikacje aparatów smartfonów posiadają tryb portretowy, który jest specjalnie stworzony do utrwalania tego typu zdjęć. Ten tryb jest zwykle dostępny w telefonach, które mają teleobiektyw z tyłu.

Dokładny sposób działania trybu portretowego różni się w zależności od telefonu, ale idea jest zwykle taka sama. Telefon przełącza się z głównego aparatu na teleobiektyw, a także dodaje efekt bokeh, aby wygląd portretów przypominał zdjęcia wykonane za pomocą lustrzanki cyfrowej.

Nie wszystkie telefony, które mogą tworzyć rozmyte tło, robią to dobrze. Dotyczy to zwłaszcza starszych urządzeń i tych, których nie zaktualizowaliśmy w swojej aplikacji aparatu. Czasami krawędzie zdjęcia nie wyglądają prawidłowo lub obszary, które nie powinny być rozmyte, są niewyraźne. W takich przypadkach najlepiej jest zmniejszyć efekt lub w ogóle nie korzystać z tej funkcji.

Jeśli Twój telefon nie ma aparatu z teleobiektywem lub trybu portretowego, który działa prawidłowo, możesz użyć dodatkowego, zewnętrznego teleobiektywu, aby uzyskać podobny, chociaż nie aż tak wyraźny efekt.

Orientacja aparatu

Często zastanawiamy się, w jaki sposób najlepiej trzymać telefon podczas robienia zdjęć portretowych? Najczęściej powinniśmy wybierać orientację pionową. Portrety zazwyczaj skupiają się na obiekcie, a nie na tle. Ustawienie telefonu w pionie pozwala lepiej wyeksponować fotografowaną osobę. Uzyskasz wtedy o wiele lepsze ujęcie głowy i ramion, z mniejszą ilością tła.

Oczywiście to nie znaczy, że nie można zrobić zdjęcia portretowego w trybie krajobrazowym. Fotografia jest subiektywna, a zasady są po to, by je łamać. Jednak w każdym z przypadków, należy pamiętać, aby zachować odpowiednie zasady kompozycji.

Jeżeli możesz, to używaj plików RAW.

Fotografowanie w formacie RAW daje o wiele większą elastyczność, w szczególności na etapie późniejszej edycji. W przeciwieństwie do zdjęć w formacie JPEG, obrazy RAW nie są przetwarzane i kompresowane w celu zmniejszenia rozmiaru plików. Dlatego też format RAW jest bezstratny i zachowuje wszystkie szczegóły oryginalnego obrazu w takiej postaci, w jakiej został on zarejestrowany.

Dzięki temu można dokonywać szerokiej korekty kontrastu, jasności, koloru, tonalności i innych parametrów. Oczywiście możesz zrobić to samo ze zdjęciem JPEG, ale poprawki, które możesz wprowadzić, będą ograniczone.

Wadą zdjęć RAW jest duży rozmiar pliku z powodu braku kompresji. Jednak dzięki zapisowi w tym formacie z pewnością uzyskamy lepsze zdjęcia i docenimy swobodę, jaką nam dają na poziomie edycji. Jeżeli masz problem z miejscem na swoim smartfonie, to warto po prostu częściej wykonywać backup zapisanych fotografii.

Pamiętaj, że nie każdy smartfon może robić zdjęcia w formacie RAW. Jeśli Twój posiada taką opcję, to zdecydowanie warto z niej skorzystać.

Ustawienie światła względem fotografowanego obiektu jest fundamentalne dla uzyskania dobrej jakości ujęć. Jeśli fotografujesz w pomieszczeniach, prawdopodobnie będziesz musiał rozstawić lampy. To, gdzie ustawisz lampy, może mieć ogromny wpływ na wygląd portretów.

Umieszczenie światła za obiektem, stworzy tylko zarys sylwetki, bez uchwycenia konkretnych szczegółów. Natomiast oświetlenie boczne wykreuje dramatyczny efekt, gdzie wyraźna jest tylko połowa twarzy a resztę okrywa cień. Jeżeli chcesz, aby Twoje zdjęcie było w pełni oświetlone, najlepiej, aby fotografowana osoba stała przodem do światła.

Naturalne oświetlenie jest najlepsze i może być stosowane również we wnętrzach. Wystarczy ustawić fotografowany obiekt w pobliżu drzwi, okna, świetlika lub innego źródła naturalnego światła. Tutaj możesz przeczytać o naturalnych sposobach doświetlenia zdjęć. Należy też pamiętać o porze dnia i o tym, jak dużo światła słonecznego wpada do danego miejsca. Jeśli światło będzie zbyt ostre, to może przyczynić się do powstania nieestetycznych cieni. Jest to też niezwykle istotne zagadnienie, kiedy wykonujemy portrety na zewnątrz, przy naturalnym świetle. Najlepiej unikać fotografowania w południe, gdy słońce jest bezpośrednio nad głową. Lepiej jest wykonywać zdjęcia portretowe w lekko zacienionym miejscu lub przy zachmurzeniu, wtedy oświetlenie jest znacznie łagodniejsze, dzięki czemu uzyskamy poprawnie wyeksponowany portret.

Aby ułatwić sobie kontrolę nad światłem w pomieszczeniach i na zewnątrz, można użyć dyfuzora, który zmiękczy ostre światło, lub reflektora, który umiejętnie użyty, wyeliminuje cienie.

Sposób, w jaki fotografowany obiekt jest upozowany i ustawiony, ma olbrzymi wpływ na to, jak ostatecznie będą wyglądały nasze zdjęcia. Dlatego ważne jest, aby fotografowana osoba czuła się komfortowo. Sposób pozowania powinien współgrać z osobowością modela, oczywiście należy przy tym jednocześnie pamiętać o takich technicznych aspektach, jak oświetlenie i kąt ustawienia aparatu.

Kiedy chcesz, aby Twoje zdjęcia wyglądały interesująco, możesz wyrwać obiekt z jego strefy komfortu. Na przykład, osoba nieśmiała może robić śmieszne miny, przyjmować zabawne pozy, dzięki czemu portret nabierze oryginalnego charakteru. Wypróbuj różne kombinacje póz i kątów ustawienia aparatu, ponieważ takie rozwiązanie może pomóc Ci uzyskać jeszcze bardziej interesujące ujęcia.

Jednak upozowane zdjęcia nie zawsze dobrze się prezentują. Czasami osoby, które nie czują się komfortowo podczas pozowania, będą wyglądały na takich fotografiach nienaturalnie, niezależnie od poczynionych przez Ciebie zabiegów.

W takich przypadkach najlepsza jest zmiana podejścia do zagadnienia. Warto wykonać nieplanowane wcześniej ujęcia, których fotografowany osoba zazwyczaj nie jest świadoma. W skrajnych przypadkach możemy nawet zdecydować się na robienie zdjęć z ukrycia, kiedy nasz obiekt wygląda bardziej naturalnie i interesująco.

Gdy wszystko jest już odpowiednio ustawione i przygotowane, to znaczy, że jesteś już gotowy do robienia zdjęć. Jednak pamiętaj, żeby nie robić ich w losowych momentach, bez wcześniejszej refleksji.

Kiedy już ustawisz telefon na statywie, a portretowana osoba jest przygotowana, zastanów się przez chwilę, jak skomponujesz swoje ujęcie, pod jakim kątem wykonasz fotkę, a przede wszystkim, jak podkreślisz główny temat Twojego zdjęcia.

Kompozycja

Kompozycja odnosi się do sposobu, w jaki elementy na zdjęciu są zorganizowane i umieszczone w kadrze. Tak jak muzyk układa nuty w określony sposób, aby dobrze brzmiały, tak fotograf powinien komponować swoje ujęcia w taki sposób, aby dobrze się prezentowały.

Istnieje wiele reguł i zasad kompozycji, których powinieneś przestrzegać, aby Twoje zdjęcia portretowe wykonane smartfonem, wyglądały dobrze. Nie ma znaczenia, czy zdecydujesz się umieścić obiekt w centrum kadru, czy też lekko poza nim.

Istotne jest, aby nie pozostawiać zbyt dużo miejsca nad głową, a przede wszystkim pamiętajmy, aby zmieścić w kadrze całą głowę portretowanej osoby. Oczywiście fotografia jest subiektywna, więc ostatecznie możesz eksperymentować i robić, co chcesz. Możesz nawet celowo łamać zasady, aby stworzyć unikalną kompozycję. Pamiętaj jednak, aby być świadomym tego, które zasady łamiesz i dlaczego to robisz, w przeciwnym razie końcowy efekt może wyglądać bardzo amatorsko.

Wybierz odpowiedni kąt.

Najczęściej, gdy ludzie robią zdjęcia portretowe, wykonują je z poziomu oczu. Z tego poziomu można wykonać ujęcia całego ciała (od stóp do głów), ujęcia środkowe (od pasa w górę) oraz ujęcia z bliska (twarz i ramiona).

Jeżeli chcesz skupić się na wyrazie twarzy fotografowanego obiektu, to po prostu wykonaj zbliżenie. Jeśli chcesz zwrócić uwagę na to, gdzie znajduje się fotografowany obiekt, co robi lub co ma na sobie, to wykonaj ujęcie całej sylwetki.

Z kolei, jeśli chcesz, aby Twoje zdjęcia portretowe ze smartfona wyglądały oryginalnie i niepowtarzalnie, to powinieneś spróbować uchwycić je pod różnymi kątami i w różnych pozycjach. Zamiast robić zdjęcia tylko z poziomu oczu, warto czasem zejść na ziemię lub wejść na podwyższenie, aby uzyskać ciekawe ujęcie.

Unikalne kąty mogą sprawić, że Twój obiekt będzie wydawał się ogromny lub mały i bezbronny. Dzięki temu możesz zaprezentować ciekawą narrację, za pomocą zdjęć z telefonu komórkowego.

Skup się na oczach.

Powiedzenie, że oczy są oknami duszy, jest bardzo prawdziwe. Czasami można wiele dowiedzieć się o kimś, po prostu patrząc w jego oczy. Ludzie zazwyczaj nawiązują kontakt wzrokowy, gdy się spotykają. Robimy tak dlatego, aby nasza relacja stała się głębsza. Dlatego, jeśli chcesz wyrazić czyjąś osobowość na zdjęciu, to powinieneś skupić się właśnie na oczach. Jest to też prawdopodobnie pierwsze miejsce, na które spojrzy osoba oglądająca zdjęcie. Dlatego też niezwykle ważne jest, aby oczy zostały dobrze wyeksponowane i nie były rozmyte.

Bez względu na to, jak dobra jest kompozycja, kąty i inne aspekty portretu, to jeśli obraz jest niewyraźny, to i tak nie przyciągnie niczyjej uwagi.

Dlatego też powinieneś upewnić się, że właściwie ustabilizowałeś aparat oraz poprawnie ustawiłeś ostrość i co ważne, a często pomijane, dobrze wyczyściłeś obiektyw.

Proces robienia zdjęć portretowych za pomocą smartfona nie kończy się, gdy uwiecznisz fotografowaną osobę na cyfrowym obrazie. Jeśli chcesz, aby zdjęcia portretowe wykonane telefonem komórkowym wyglądały bardziej "profesjonalnie", to musisz poddać zdjęcie dodatkowej edycji.

Istnieje wiele aplikacji, których możesz użyć do edycji swoich zdjęć mobilnych. Z pewnością doskonałym rozwiązaniem będzie korzystanie z aplikacji przeznaczonych dla profesjonalistów, takich jak np. Adobe Lightroom, czy Snapseed. Aplikacje te nie tylko oferują szeroki wachlarz narzędzi do edycji i ulepszania zdjęć, ale także nie kompresują ich podczas zapisywania końcowego efektu. Dzięki temu nie stracisz jakości obrazu i będziesz mógł wywołać swoje fotografie w większym formacie, bez obaw, że papierowe zdjęcie nie będzie odpowiednio się prezentowało.

Podczas edycji zdjęć portretowych, warto kierować się maksymą, która mówi, że mniej znaczy więcej. Nie należy przesadzać więc z dodatkowymi zabiegami. Cokolwiek robisz, to powinieneś zawsze starać się, aby odcienie skóry wyglądały naturalnie. Z kolei, aby ożywić zdjęcie, warto także dokonać wszelkich niezbędnych poprawek w zakresie kontrastu, ekspozycji itp. Jednak należy postarać się, aby edycja zdjęcia nie odwracała uwagi od głównego tematu.

Poniżej przedstawię jeszcze kilka szybkich wskazówek, które pomogą nam zrobić lepsze zdjęcia portretowe telefonem komórkowym.

Poznaj swój telefon.

Nawet jeśli masz telefon z dobrym aparatem, ale nie wiesz, jak go w pełni wykorzystać, to Twoje zdjęcia będą wyglądały w najlepszym wypadku przeciętnie. Aby robić dobre zdjęcia telefonem, musisz po prostu nauczyć się, jak działa jego aparat.

Trenuj.

Jak mówi stare powiedzenie, praktyka czyni mistrza. Chociaż brzmi to banalnie, jest to niewątpliwie prawda. Jeśli będziesz ćwiczyć i robić dużo zdjęć telefonem, to w końcu będziesz w tym bardzo dobry.

Jednak warto powstrzymać się od przypadkowego, na wpół automatycznego pstrykania kolejnych fotek i trenować te aspekty fotografii mobilnej, które chcesz udoskonalić. Kiedy opanujesz jeden element rzemiosła, to powinieneś przejść do następnego. Dzięki tej metodzie szybko staniesz się o wiele lepszym fotografem.

Bądź kreatywny.

Jednym ze sposobów na to, by portrety mobilne wyglądały dobrze, jest szczypta kreatywności, która powinna cechować wykonywane przez Ciebie zdjęcia. Należy więc znaleźć unikalne sposoby, aby uchwycić obiekt za pomocą kolorów, tekstur, oświetlenia i wszystkiego, co znajduje się wokół.

Kreatywności nie da się nauczyć, ale można się nią inspirować. Dlatego też warto oglądać prace innych i czerpać z nich to, co najlepsze.

Robienie zdjęć portretowych smartfonem może być łatwe, jeśli wiesz, co robić. Postępowanie zgodnie z przedstawionymi wskazówkami, z pewnością pomoże Ci poprawić warsztat. Warto jednak pamiętać, aby systematycznie ćwiczyć i oczywiście czerpać przyjemność z obcowania ze sztuką, jaką niewątpliwie jest fotografowanie.

fotografia cyfrowa i analogowa, edycja obrazu, pojęcia i techniki fotograficzne, recenzje, testy aparatów

Portret w plenerze – praktyczny poradnik

Autor: Marek Waśkiel,

Jakże często i to zupełnie nieświadomie jesteśmy fotografami portrecistami. Przecież nieustannie robimy zdjęcia naszym bliskim czy znajomym. Warto zatem poznać parę zasad, które pomogą z przypadkowych obrazów zrobić przemyślane, pełne wyrazu fotografie.

« poprzednia strona 1 | 2 następna strona »

Prostym i skutecznym rozwiązaniem jest fotografowanie w naturalnym świetle dziennym – zarówno w domowym studio, jak i w plenerze. Jednak powinno być to światło rozproszone! Między innymi z tego powodu powinniśmy polubić pochmurne dni. Wówczas światło słoneczne jest dobrze rozproszone przez chmury i nie tworzą się mocne cienie. Jednak nawet wtedy, gdy wydaje się, że go prawie nie ma, światło słoneczne ma jakiś kierunek, kąt padania, raz jest mocniejsze, a innym razem słabsze. Dlatego fotograf, obserwując otoczenie, powinien podjąć decyzję, gdzie, jak i kogo będzie fotografował . Musi przecież dobrać porę dnia i miejsce (oraz użyte narzędzia), aby z powodzeniem uzyskać zamierzony efekt. Zdjęcia powstają na początku w naszej wyobraźni i posiadany warsztat powinien pomóc w osiągnięciu wymarzonego efektu.

Fotografowanie portretów w plenerze przy świetle dziennym jest jednym z łatwiejszych sposobów na udane zdjęcie. Trzeba tylko zadbać o odpowiednie rozproszenie światła.

Obserwuj światło

Należy obserwować, z jakiego kierunku pada światło, bowiem to, w jaki sposób pada na twarz osoby portretowanej będzie decydowało o klimacie zdjęcia oraz wyglądzie osoby portretowanej. Najogólniej rzecz biorąc podczas fotografowania światło pada na twarz z boku, z góry, z tyłu albo z przodu. Najbardziej naturalne wydaje się dla nas światło górno-boczne . Towarzyszy ono nam nieustannie jako światło słoneczne, odbite światło księżyca, światło latarni ulicznych itp. dlatego też jesteśmy przyzwyczajeni do widoku naszych twarzy w takim oświetleniu. Przypomnijcie sobie, czy kiedy siedząc przy ognisku, którego światło skierowane jest na dolne części twarzy, nie byliście w stanie szybko rozpoznać rysów nawet dobrych znajomych.

Oświetlenie górno-boczne podkreśla wystające części twarzy: czoło, łuki brwiowe, kości policzkowe, usta, brodę. Im wyżej będzie słońce, tym twarz modela będzie wyglądała na bardziej wysmukłą. Fotografując w takich warunkach uzyskamy wizualnie efekt wyszczuplenia.

Światło boczne oświetla tylko jedną część twarzy (połowę). Uwydatnia nos i spłaszcza kości policzkowe. Wizualnie także wyszczupla. Jednak, aby dało dobre efekty musi być bardzo miękkie. W przeciwnym razie doprowadzi do nadmiernych i nieładnych kontrastów na twarzy. Jeżeli chcemy uzyskać odpowiednio miękkie światło boczne musimy ustawić osobę portretowaną w pobliżu płaszczyzn pochłaniających światło: ciemna ściana, ciemne drzwi, czarna blenda. Często nawet w pochmurne i mgliste dni dobre rezultaty daje ograniczenie cieni na twarzy poprzez zastosowanie blendy, dyfuzora (dodatkowego rozpraszacza) lub lampy błyskowej.

Znakomite rezultaty daje fotografowanie w cieniu. Tam światło z reguły jest naturalnie rozproszone i nie rysuje mocnych cieni.

Światło przednie chociaż niezbyt często obecne w naturze nie jest dobrym rozwiązaniem w fotografowaniu twarzy osób, szczególnie o pełniejszych, bardziej zaokrąglonych rysach. Nadaje im to bowiem dodatkowego efektu wizualnego pogrubienia. Dlatego też takie światło nadaje się do fotografowania osób o niezwykle szczupłych twarzach.

Podążanie za niezwykłymi efektami będzie popychało twórczego fotografa obdarzonego wyobraźnią do coraz to nowszych rozwiązań. Bardzo szybko zauważy się ograniczenia wynikające z powszechnego zakazu fotografowania pod światło lub nakazu takiego ustawienia siebie i modela, aby słońce padało zza naszego ramienia. Nie oznacza to wcale, że fotografowanie zgodne z kierunkiem padającego światła jest błędne, ale z pewnością trzeba je perfekcyjnie opanować. Jednak poszukując innej drogi będziemy musieli się zmierzyć z nowymi wyzwaniami. Niesie je ze sobą np. zastosowanie w fotografii portretowej światła tylnego.

Światło tylne wymaga doświetlenia twarzy osoby portretowanej jasną płaszczyzną. Nie zawsze wystarczy światło odbite od muru, jasnego przedmiotu lub białej koszuli fotografa. Często wspomoże nas zwykła biała kartka, ale częściej pomocna stanie się płaszczyzna odbijająca zwana blendą . Blendą może być np. duży arkusz białego styropianu, ale warto też zaopatrzyć się w specjalną blendę przeznaczoną do fotografii. Są one różnych barw: biała, srebrna, złota i pochłaniająca czarna (często są one łączone i oferowane jako np. 4 w 1 lub 5 w 1). Wizualnie często zachęca nas użycie blendy złotej, ale należy uważać z jej wykorzystaniem. Może dać nieładne przebarwienia na twarzy osoby fotografowanej, co będzie zauważalne na wykonanej odbitce lub dobrze skalibrowanym monitorze. Płaszczyzna odbijająca (blenda) służy do skierowania światła padającego zza pleców osoby fotografowanej na jej twarz tak, aby ją odpowiednio rozjaśnić oraz zlikwidować niepożądane cienie.

Zestaw blend fotograficznych - płaszczyzn odbijających światło: złota, biała, srebrna i pochłaniająca światło czarna.

Blenda srebrna nie zmienia koloru światła i odbija jego największą ilość. Wykorzystywana jest najczęściej w fotografii studyjnej, w plenerze może się okazać nazbyt intensywna. Blenda biała odbija znacznie mniej światła niż srebrna, ale jest znacznie bardziej uniwersalna do zastosowania w studio i plenerze. Blenda złota naśladuje kolor światła w słoneczny dzień i wykorzystywana jest do portretów w plenerze, jednak nie nadaje się zbyt dobrze do wykorzystania w studio, ponieważ powoduje, że fotografowana twarz nabiera zbyt intensywnego żółtego koloru. Natomiast blenda czarna pochłaniająca stosowana jest przy fotografowaniu przedmiotów odbijających światło (szkło, biżuteria) w celu ograniczenia niepożądanych odblasków.

W większości sytuacji nie przykładamy do codziennych portretów w gronie znajomych czy rodziny zbyt dużej uwagi. Są robione trochę z przypadku, często z nieciekawym światłem i złym kadrowaniem. Początkującym fotoamatorom zdaje się bowiem, że do wykonania dobrego portretu lub zdjęcia rodzinnego potrzebny jest super sprzęt, drogie lampy i wyszukane studio. Oczywiście tak nie jest! Na dobry początek wystarczy plener (światło słoneczne póki co jest za darmo), jasny obiektyw (nawet manualny) i duży kawał styropianu (a jeżeli chcemy fotografować w domu – dodatkowo kilka arkuszy czarnego kartonu i kalki technicznej). Dodajmy jeszcze uroczą i cierpliwą modelkę (lub modela) i można zaczynać!Prostym i skutecznym rozwiązaniem jest– zarówno w domowym studio, jak i w plenerze. Jednak powinno być to światło rozproszone! Między innymi z tego powodu powinniśmy polubić pochmurne dni. Wówczas światło słoneczne jest dobrze rozproszone przez chmury i nie tworzą się mocne cienie. Jednak nawet wtedy, gdy wydaje się, że go prawie nie ma, światło słoneczne ma jakiś kierunek, kąt padania, raz jest mocniejsze, a innym razem słabsze. Dlatego fotograf, obserwując otoczenie, powinien. Musi przecież dobrać porę dnia i miejsce (oraz użyte narzędzia), aby z powodzeniem uzyskać zamierzony efekt. Zdjęcia powstają na początku w naszej wyobraźni i posiadany warsztat powinien pomóc w osiągnięciu wymarzonego efektu.Należy obserwować, z jakiego kierunku pada światło, bowiem to, w jaki sposób pada na twarz osoby portretowanej będzie decydowało o klimacie zdjęcia oraz wyglądzie osoby portretowanej. Najogólniej rzecz biorąc podczas fotografowania światło pada na twarz z boku, z góry, z tyłu albo z przodu.. Towarzyszy ono nam nieustannie jako światło słoneczne, odbite światło księżyca, światło latarni ulicznych itp. dlatego też jesteśmy przyzwyczajeni do widoku naszych twarzy w takim oświetleniu. Przypomnijcie sobie, czy kiedy siedząc przy ognisku, którego światło skierowane jest na dolne części twarzy, nie byliście w stanie szybko rozpoznać rysów nawet dobrych znajomych.podkreśla wystające części twarzy: czoło, łuki brwiowe, kości policzkowe, usta, brodę. Im wyżej będzie słońce, tym twarz modela będzie wyglądała na bardziej wysmukłą. Fotografując w takich warunkach uzyskamy wizualnie efekt tylko jedną część twarzy (połowę). Uwydatnia nos i spłaszcza kości policzkowe. Wizualnie także wyszczupla. Jednak, aby dało dobre efekty musi być bardzo miękkie. W przeciwnym razie doprowadzi do nadmiernych i nieładnych kontrastów na twarzy. Jeżeli chcemy uzyskać odpowiednio miękkie światło boczne musimy ustawić osobę portretowaną w pobliżu płaszczyzn pochłaniających światło: ciemna ściana, ciemne drzwi, czarna blenda. Często nawet w pochmurne i mgliste dni dobre rezultaty daje ograniczenie cieni na twarzy poprzez zastosowanie blendy, dyfuzora (dodatkowego rozpraszacza) lub lampy niezbyt często obecne w naturze nie jest dobrym rozwiązaniem w fotografowaniu twarzy osób, szczególnie o pełniejszych, bardziej zaokrąglonych rysach. Nadaje im to bowiem dodatkowego efektu wizualnego pogrubienia. Dlatego też takie światło nadaje się do fotografowania osób o niezwykle szczupłych twarzach.Podążanie za niezwykłymi efektami będzie popychało twórczego fotografa obdarzonego wyobraźnią do coraz to nowszych rozwiązań. Bardzo szybko zauważy się ograniczenia wynikające z powszechnego zakazu fotografowania pod światło lub nakazu takiego ustawienia siebie i modela, aby słońce padało zza naszego ramienia. Nie oznacza to wcale, że fotografowanie zgodne z kierunkiem padającego światła jest błędne, ale z pewnością trzeba je perfekcyjnie opanować. Jednak poszukując innej drogi będziemy musieli się zmierzyć z nowymi wyzwaniami. Niesie je ze sobą np. zastosowanie w fotografii portretowej światła doświetlenia twarzy osoby portretowanej jasną płaszczyzną. Nie zawsze wystarczy światło odbite od muru, jasnego przedmiotu lub białej koszuli fotografa. Często wspomoże nas zwykła biała kartka, ale częściej pomocna stanie się. Blendą może być np. duży arkusz białego styropianu, ale warto też zaopatrzyć się w specjalną blendę przeznaczoną do fotografii. Są one różnych barw: biała, srebrna, złota i pochłaniająca czarna (często są one łączone i oferowane jako np. 4 w 1 lub 5 w 1). Wizualnie często zachęca nas użycie blendy złotej, ale należy uważać z jej wykorzystaniem. Może dać nieładne przebarwienia na twarzy osoby fotografowanej, co będzie zauważalne na wykonanej odbitce lub dobrze skalibrowanym monitorze. Płaszczyzna odbijająca (blenda) służy do skierowania światła padającego zza pleców osoby fotografowanej na jej twarz tak, aby ją odpowiednio rozjaśnić oraz zlikwidować niepożądane zmienia koloru światła i odbija jego największą ilość. Wykorzystywana jest najczęściej w fotografii studyjnej, w plenerze może się okazać nazbyt znacznie mniej światła niż srebrna, ale jest znacznie bardziej uniwersalna do zastosowania w studio i kolor światła w słoneczny dzień i wykorzystywana jest do portretów w plenerze, jednak nie nadaje się zbyt dobrze do wykorzystania w studio, ponieważ powoduje, że fotografowana twarz nabiera zbyt intensywnego żółtego koloru. Natomiaststosowana jest przy fotografowaniu przedmiotów odbijających światło (szkło, biżuteria) w celu ograniczenia niepożądanych odblasków. « poprzednia strona 1 | 2 następna strona » Powrót do listy artykułów

Fotografia portretowa w naturalnym świetle. Jak to robią najlepsi

W każdym człowieku tkwi piękno, które można wydobyć na fotografii. Dobre zdjęcia portretowe urzekają, przykuwają uwagę i budzą emocje - niezależnie od tego, czy zostały wykonane w plenerze, czy w pomieszczeniu. Jeśli masz za sobą próby fotografowania ludzi, pewnie już wiesz, że aby tworzyć wyjątkowe portrety, trzeba posiąść sporą wiedzę. Jeśli się nie ma czasu na wyczerpujące studiowanie trudnych książek, najlepiej znaleźć mentora, który zdradzi swoje sekrety i wyjaśni wszystkie ważne sprawy: jak przygotować sprzęt, jak się zabrać do robienia zdjęć i jak je retuszować. Teraz masz okazję uczyć się od prawdziwego mistrza fotografii portretowej!

W tej niezwykłej książce znajdziesz całą wiedzę, jakiej potrzebujesz do tworzenia wspaniałych portretów w naturalnym oświetleniu. Opisano tu sekrety warsztatu, sprawdzone techniki i triki profesjonalistów. Omówiono kwestie potrzebnego sprzętu, ustawień aparatu fotograficznego i późniejszego edytowania zdjęć. Dowiesz się, jak portretować w świetle wpadającym przez okno, jak radzić sobie z ostrym światłem w plenerze i jak fotografować w trudnych warunkach. Na pewno spodobają Ci się wskazówki dotyczące retuszu i... gotowe receptury na zdjęcia portretowe. Układ książki ułatwia odnajdywanie potrzebnych informacji: na jednej stronie omówiono tylko jeden temat!

Najciekawsze zagadnienia:

sekrety uzyskiwania wyrazistej ostrości zdjęć portretowych

porady dotyczące ustawień aparatu najlepszych dla fotografii portretowych

tajniki panowania nad światłem, również ostrym i jaskrawym

techniki separacji planów i miękkiego rozmywania tła

cenne (dosłownie!) wskazówki dotyczące wyboru sprzętu i akcesoriów

Nie znajdziesz lepszej publikacji o fotografowaniu ludzi!

Write a Comment