Ręczne ustawianie ostrości (tryb ustawiania ostrości M)

Ustawianie ostrości przy fotografowaniu lustrzanką

Poradnik fotografii>FOTOGRAFOWANIE LUSTRZANKĄ>Ustawianie ostrości II Dzisiejsze promocje RTV - kliknij tutaj i sprawdź! Ostrość w lustrzance

Prawidłowo ustawiona ostrość jest warunkiem absolutnie koniecznym dla uzyskania dobrego zdjęcia. Tę uwagę będziemy powtarzać przy każdej okazji, bo ostrości nie da się poprawić żadnym programem. Najpopularniejsze jest korzystanie z automatycznego ustawiania ostrości, kiedy to wykorzystujemy funkcję aparatu AUTOFOKUS W lustrzankach funkcja, zwana też trybem, AUTOFOKUSA jest bardzo rozbudowana i pozwala ustawiać ostrość kilkoma metodami. Pełne wykorzystanie tych metod ustawiania ostrości wymaga zaznajomienia się z podstawowymi elementami służącymi do ustawiania ostrości. Autofokus nie musi działać ze wszystkimi używanymi przez nas obiektywami, a więc opisy będą dotyczyć tylko tych obiektywów, które mają tryb pracy oznaczony AF. Po zamontowaniu obiektywu do aparatu należy przełącznik (suwak) przy napisach AF - MF przestawić w położenie AF . To niby banalna uwaga ale, niestety, zdarza się, że "nie działa" nam autofokus i tracimy kilkanście minut na stwierdznie, że suwak nastawiony na MF , czyli ręczne ustawianie ostrości.

przestawić w położenie . W lustrzankach funkcja, zwana też trybem, AUTOFOKUSA jest bardzo rozbudowana i pozwala ustawiać ostrość kilkoma metodami. Pełne wykorzystanie tych metod ustawiania ostrości wymaga zaznajomienia się z podstawowymi elementami służącymi do ustawiania ostrości. Autofokus nie musi działać ze wszystkimi używanymi przez nas obiektywami, a więc opisy będą dotyczyć tylko tych obiektywów, które mają tryb pracy oznaczony. Po zamontowaniu obiektywu do aparatu należy Czujniki ostrości W lustrzankach jest osobna mała matryca służąca do ustawiania ostrości. Sam czujnik ostrości to wąski pasek pikseli, ułożony poziomo lub pionowo. Ważne jest wiedzieć, że czujniki ułożone poziomo ustawiają ostrość na krawędziach pionowych.

czujniki ułożone pionowo ustawiają ostrość na krawędziach pionowych.

są też czujniki krzyżowe, mające dwa paski pikseli - poziomy i pionowy.

Z punktu widzenia fotografa mówimy o punktach autofokusa (AF) poziomych, pionowych i krzyżowych.

Dla fotografa ważne jest położenie tych punktów na kadrze, bo to kreśla miejsca, na które będzie nastawiana ostrość. W wizjerze lub na monitorze, w trybie Live View (Podgląd na Żywo) wygląda to tak.

Widok monitora lustrzanki z polami autofokusa. Pola są oznaczone jako prostokąty. Ustawione poziomo ustawiają ostrośc wg krawędzi pionowych widocznych w kadrze i przebiegających przez ich obszar.

Ustawione poziomo ustawiają ostrość wg krawędzi pionowych widocznych w kadrze i przebiegających przez ich obszar.

Pole kwadratowe, to pole krzyżowe. Ustawia ostrość wg krawędzi pionowych i poziomych widocznych w kadrze i przebiegających przez to pole. Dla fotografa ważne jest położenie tych punktów na kadrze, bo to kreśla miejsca, na które będzie nastawiana ostrość. W wizjerze lub na monitorze, w trybie Live View (Podgląd na Żywo) wygląda to tak.Widok monitora lustrzanki z polami autofokusa. Pola są oznaczone jako prostokąty. Krawędzie, według których aparat ustawia ostrość narysowano w postaci czerwonych kresek. Ich położenie nie jest na rysunku symetryczne względem pola autofokusa, gdyż krawędź może być gdziekolwiek w obrębie danego pola. W praktyce, jak podają konstruktorzy aparatów, obszar wykorzystywany do ustawiania ostrości jest nieco większy niż ten zaznaczony na monitorze. W lustrzankach wysokiej klasy takich punktów jest kilkadziesiąt i wszystkie sa polami krzyżowymi. Do ustawienia ostrości można wybrać jeden, kilka lub wszystkie punkty. Jeżeli wybierzemy więcej niz jeden, to ostrość zostanie ustawiona tak, by była możliwie najlepsza dla wybranych pól. Będzie to coś w rodzaju "średniej" ostrości dla obszaru kadru znajdującego się w obrębie wybranych pól autofokusa. Warto przypomnieć, że głębia ostrości, a więc przedział odległości dla których widzimy obraz jako ostry, zależy, między innymi, od długości rzeczywistej ogniskowej obiektywu i jest, w przybliżeniu, odwrotnie proporcjonalna do kwadratu ogniskowej.

Innymi słowy - dwa razy dłuższa ogniskowa rzeczywista daje około CZTERY razy mniejszą głębię ostrości. W prostych kompaktach długości ogniskowych są rzędu 4 mm do 20 mm. W lustrzankach natomiast ogniskowe obiektywów o przystępnej cenie zaczynają się od 30 mm. Łatwo więc zauważyć, że przy fotografowaniu lustrzanką mamy głębię ostrości dużo mniejszą niż przy fotografowaniu kompaktem i problem ustawienia ostrości jest bardzo ważny. Z jednej strony nie mamy tego komfortu, że praktycznie wszystko na zdjęciu jest ostre, ale za to mamy znacznie większe możliwości uzyskiwania efektów specjalnych związanych z rozmyciem obrazu przed i za obiektem naszego zainteresowania. W prostychdługości ogniskowych są. W lustrzankach natomiast ogniskowe obiektywów o przystępnej cenie. Łatwo więc zauważyć, że przy fotografowaniu lustrzanką mamy głębię ostrości dużo mniejszą niż przy fotografowaniu kompaktem i problem ustawienia ostrości jest bardzo ważny. Z jednej strony nie mamy tego komfortu, że praktycznie wszystko na zdjęciu jest ostre, ale za to mamy znacznie większe możliwości uzyskiwania efektów specjalnych związanych z rozmyciem obrazu przed i za obiektem naszego zainteresowania. Operowanie ostrością zdjęcia otrzymywanego za pomocą lustrzanki jest bardzo istotne ze względów artystycznych i tu konstruktorzy aparatów i twórcy programów obsługujących te aparaty przyszli z pomoca fotografom. Możliwości ustawiania ostrości są w lustrzankach bardzo duże ale też wymagają znacznej wiedzy dla ich wykorzystania. Co warto wiedzieć o ustawianiu ostrości w lustrzance W nowszych modelach lustrzanek wszystkie pola autofokusa są krzyżowe, czyli ustawiają ostrość dla krawędzi pionowych i poziomych. W starszych modelach większość pól ustawia ostrość dla krawędzi pionowych. Pole środkowe jest zawsze polem krzyżówym i ma największą czułość. Chcąc ustawić ostrość na jeden wybrany obiekt wybieramy do tego celu pole środkowe. Fotografując krajobraz aktywujemy wszystkie pola ostrości a w przypadku obiektywu typu zoom ustawiamy najkrótszą ogniskową, bo daje ona największy kąt widzenia. Funkcja autofokusa działa tylko dla obiektywów o maksymalnym otworze przysłony (najmniejszej liczbie f) podanej w instrukcji dla danego aparatu. Innymi słowy, wartość f musi spełniać warunek f<=f(graniczne), gdzie f(graniczne) to wartość przysłony podana w instrukcji aparatu jako granica czułości autofokusa. Nie aktualna wartość przysłony ustawiona dla danego zdjęcia a wartość maksymalnego otworu, ta wygrawerowana na obiektywie decyduje o tym, czy autofokus działa dla danego obiektywu. Ostrość jest ustawiana przy największej jasności (największym otworze przysłony, który odpowiada najmniejszej wartości f) Dopiero w momencie robienia zdjęcia przysłona ustawia się tak, jak wyznaczył to program pomiaru ekspozycji. Aparat ustawia ostrość w czasie, gdy spust migawki jest wciśnięty do połowy. W trybie Live View może trwać to nawet około 1 sekundy

Jeżeli od razu naciśniemy spust migawki do końca, to zdjęcie zostanie wykonane i tak dopiero po ustawieniu ostrości. Jeżeli aparat nie zdoła ustawić ostrości, to zdjęcie nie zostanie wykonane. Wybierając pole krzyżowe, punkt 4., do ustawienia ostrości, możemy jego położenie w kadrze przesuwać w dowolny sposób. A więc wybranie środkowego pola do ustawienia ostrości nie oznacza, że ostrość zostanie ustawiona dla obieków w środku kadru. Wybierając pole krzyżowe, punkt 4., do ustawienia ostrości, możemy jego położenie w kadrze przesuwać w dowolny sposób. A więc wybranie środkowego pola do ustawienia ostrości nie oznacza, że ostrość zostanie ustawiona dla obieków w środku kadru. Omówiliśmy najprostszy tryb ustawiania ostrości Jedno zdjęcie obiektu nieruchomego Lustrzanka pozwala na znacznie bardziej zaawansowane ustawianie ostrości, np. przy fotografowaniu poruszających się obiektów. Taką sytuację opiszemy w kolejnych paragrafach naszego Fotoporadnika. Lustrzanka pozwala na znacznie bardziej zaawansowane ustawianie ostrości, np. przy fotografowaniu poruszających się obiektów. Taką sytuację opiszemy w kolejnych paragrafach naszego Fotoporadnika. Używasz Facebooku'a? Kliknij "lubię to", będziesz dostawał informacje o nowościach na naszym serwisie.

Ręczne ustawianie ostrości czy autofokus do fotografii krajobrazowej?

Fotografia krajobrazu jest często wolniejsza niż w przypadku innych gatunków, co pozwala na bardziej metodyczne podejście do kompozycji i ustawień aparatu. Obejmuje to skupianie się; ręczne ustawianie ostrości jest bardziej popularne w przypadku krajobrazów niż w przypadku większości innych gatunków. Rzeczywiście, istnieje cały rynek obiektywów z ręczną regulacją ostrości innych firm, przeznaczonych prawie wyłącznie dla fotografów krajobrazu. Ale autofokus wciąż ma swoje zalety. Więc która metoda jest dla Ciebie odpowiednia?

Ręczny a autofokus: prosta odpowiedź

Jeśli masz problem z wyborem między autofokusem a ręcznym ustawianiem ostrości, prawdopodobnie myślisz zbyt intensywnie. Dlaczego? Ponieważ dla każdego zdjęcia jest tylko jedna poprawna odległość do ustawienia ostrości. Zakładając, że nic nie przeszkadza w dokładnym autofokusie lub dokładnym ręcznym ustawianiu ostrości, zrobione zdjęcia będą identyczne w przypadku obu technik.

Ale - ręczne ustawianie ostrości jest wolniejsze, zwłaszcza jeśli potrzebujesz bardzo dużej dokładności. I chyba, że ​​Twoja metoda ręcznego ustawiania ostrości jest bliska ideału, tak naprawdę jest mniej precyzyjny niż autofokus po prostu z powodu błędu ludzkiego.

Osobiście, gdy znajduję się w bardziej zatłoczonym krajobrazie lub przeoczę, często widzę zaskakującą liczbę osób używających ręcznego ustawiania ostrości przy większości zdjęć krajobrazowych. Zwykle nie robi się tego ostrożnie ze statywu w powiększonym podglądzie na żywo, ale podczas fotografowania z ręki przez wizjer lustrzanki cyfrowej. To nie jest przepis na ostre strzały.

Ręczne ustawianie ostrości jest przeznaczone przejmując kontrolę, gdy autofokus aparatu nie jest wystarczająco dobry. Na przykład w przypadku fotografowania Drogi Mlecznej prawie żaden aparat nie może z powodzeniem ustawiać ostrości na gwiazdach, a ręczne ustawianie ostrości jest koniecznością. To samo dotyczy środowisk o niskim kontraście, takich jak gęsta mgła.

Jednak w większości przypadków autofokus jest więcej niż wystarczająco dobry. Jest to szybsze i wygodniejsze niż ręczne ustawianie ostrości. A jeśli nic nie pójdzie nie tak, to jest identycznie dokładne. Ten wniosek - „jeśli nic nie pójdzie nie tak” - może brzmieć niepokojąco, ale nie powinien. Szanse na coś złego w przypadku autofokusa są mniejsze niż w przypadku ręcznego ustawiania ostrości.

Co najważniejsze, z większym prawdopodobieństwem stwierdzisz, że autofokus jest niedokładny, ponieważ punkt ostrości będzie migać, aby Cię o tym powiadomić. Jeśli ustawisz ostrość ręcznie w niewłaściwym miejscu, możesz zrobić całą serię zdjęć, nie zdając sobie z tego sprawy, dopóki nie wrócisz do domu.

Kiedy i jak używać autofokusa do fotografowania krajobrazów

Jeśli domyślnie używasz autofokusa, prawdopodobnie zdałeś sobie już sprawę z przypadków, w których działa on naprawdę dobrze: zdjęcia za dnia, zachody słońca i ogólnie po prostu krajobrazy. Przy wystarczającej ilości światła nie ma wielu sytuacji, w których autofokus stale zawodzi. (Jest to równie prawdziwe poza fotografią przyrodniczą, na przykład przy robieniu portretów i wydarzeń sportowych).

Spójrz na poniższe zdjęcia. Skupiłem się automatycznie na nich obu, ponieważ zaoszczędziłem czas i było to całkowicie dokładne:

NIKON D800E + 70-200mm f / 4 @ 70mm, ISO 200, 1/80, f / 8.0

NIKON D810 + 70-200 mm f / 4 @ 100 mm, ISO 64, 0,4 s, f / 16,0

Pamiętaj jednak, że wszystkie autofokus techniki nie są sobie równe. Nadal istnieją złe sposoby automatycznego ustawiania ostrości, które mogą powodować rozmyte zdjęcia, na których koncentrujesz się na czymś innym niż główny obiekt.

Po pierwsze, moim najważniejszym zaleceniem jest unikanie trybów pola autofokusa gdzie aparat próbuje odgadnąć, jaki jest temat. Z braku lepszego określenia nazywam to „automatycznym autofokusem”, co oznacza, że ​​nie możesz ustawić pola ostrości w dowolnym miejscu. Zamiast tego aparat sam decyduje, jaki jest temat i na tym się skupia. W przypadku większości krajobrazów idealny jest autofokus jednopunktowy i jednopunktowy (AF-S).

Po drugie, istnieje różnica między autofokusem z detekcją kontrastu a autofokusem z detekcją fazy. W przypadku lustrzanek cyfrowych prawie zawsze wizjer wykorzystuje system wykrywania fazy, podczas gdy podgląd na żywo jest wykrywaniem kontrastu. W przypadku aparatów bezlusterkowych cały autofokus ma tendencję do wykrywania kontrastu (lub systemu hybrydowego). Autofokus z detekcją fazy jest szybszy, ale należy go odpowiednio skalibrować, w przeciwnym razie istnieje ryzyko zauważalnych błędów. Nawet wtedy wykrywanie kontrastu jest ogólnie bardziej dokładne, chociaż różnice nie są wystarczające, aby zrujnować zdjęcie. Ale jeśli nie masz oddzielnego powodu, aby fotografować przez wizjer lustrzanki cyfrowej, zwykle najlepszym rozwiązaniem jest podgląd na żywo.

Po trzecie, nawet najlepsze systemy autofokusa mogą działać nieprawidłowo w obszarach o minimalnej szczegółowości. Wybierz punkt o wysokim kontraście do ustawienia ostrości, na przykład źdźbła trawy lub krawędź skały. Na przykład skupienie się na chmurze nie zawsze będzie działać dobrze.

Korzystanie z ręcznego ustawiania ostrości przy fotografowaniu krajobrazów

Pomimo zalet autofokusa istnieje wiele powodów, dla których nadal możesz chcieć używać ręcznego ustawiania ostrości podczas fotografowania krajobrazów. Wspomniałem już, że przydaje się w ciemnych i słabo kontrastowych środowiskach, ale nie jest to jedyna sytuacja, w której ma to znaczenie. Wielu fotografów używa również ręcznego ustawiania ostrości kiedy potrzebują stałej ostrości na każdym ujęciu.

Wygląda to mniej więcej tak: kiedy robisz zdjęcia na statywie i zmieniasz nieco kompozycję dla każdego zdjęcia, nie musisz zmieniać ostrości co kilka sekund. Ale jeśli używasz autofokusa, a aparat ustawia ostrość za każdym razem, gdy naciskasz spust migawki do połowy, dokładnie to się stanie. Dlatego wielu fotografów zmieni obiektyw na ręczne ustawianie ostrości, aby uzyskać idealną spójność między ujęciami.

Osobiście tego nie robię. Mój aparat jest ustawiony na tylny przycisk ostrości, więc ogniskowanie jest oddzielone od przycisku migawki. W moim aparacie jest to przycisk AF-On, ale nie w każdym aparacie nazywa się to tak samo. Jednak prawie wszystkie z nich mają taką opcję.

Ale przy ręcznym ustawianiu ostrości jest istotne, jak właściwie z niej korzystasz? Najlepszym sposobem uzyskania gwarantowanej precyzji ręcznego ustawiania ostrości jest powolne działanie. Użyj statywu, otwórz podgląd na żywo i powiększ obraz LCD na żywo do najwyższego ustawienia lub zamknij. Zalecam ustawienie stosunkowo szerokiego otworu przysłony - od f / 2.8 do f / 4 - aby wyolbrzymić obszary, które są nieco nieostre. Następnie ostrożnie i powoli przesuwaj pierścień ostrości na obiektywie, aż obraz będzie tak ostry, jak to tylko możliwe. Być może będziesz musiał kilka razy skupić się w przód iw tył, aby znaleźć najlepsze miejsce.

Może się to wydawać czasochłonną metodą, ale dzieje się tak, ponieważ ręczne ustawianie ostrości może być trudne. Oczy większości ludzi nie są wystarczająco dobre, aby uzyskać w 100% dokładne ogniskowanie przy użyciu niepowiększonego ekranu LCD, i szczególnie nie przez wizjer. Jeśli nie masz dużo praktyki, podgląd na żywo ze statywu jest jedyną metodą ręcznego ustawiania ostrości, która działa niezmiennie.

Wniosek

W przypadku większości fotografów krajobrazu, podstawa jest prosta: dopóki to się nie powiedzie, używaj autofokusa. A kiedy musisz ustawić ostrość ręcznie, użyj podglądu na żywo z dużym powiększeniem, aby zwiększyć swoje szanse na idealnie ostry wynik.

W większości sytuacji dobrą wiadomością jest to, że ostrożny autofokus i ostrożne ręczne ustawianie ostrości pozwolą uzyskać dokładnie te same zdjęcia. Zaletą autofokusa jest to, że jest szybszy, a także minimalizuje błędy ludzkie. Ręczne ustawianie ostrości nadal ma swoje zastosowanie, więc zdecydowanie musisz wiedzieć, jak z niego prawidłowo korzystać. Jednak dla zdecydowanej większości fotografów krajobrazu, zwłaszcza gdy uczysz się i rozwijasz swoje umiejętności, autofokus powinien być ustawieniem domyślnym.

Ręczne ustawianie ostrości (tryb ustawiania ostrości M)

Spis treści »

Więcej o fotografowaniu

Ręczne ustawianie ostrości (tryb ustawiania ostrości M)

Wpisz wyszukiwany termin i kliknij .

Ręczne ustawianie ostrości (tryb ustawiania ostrości M)

Postępuj zgodnie z poniższym opisem, aby ręcznie ustawić ostrość aparatu.

Przekręć wybierak trybu ustawiania ostrości na M. Na ekranie pojawi się . Ustaw ostrość ręcznie za pomocą pierścienia kontroli. Obracaj pierścień w lewo, aby zmniejszyć odległość zdjęciową, lub w prawo, aby ją zwiększyć. Użyj opcji PIERŚCIEŃ KONTR. w menu ustawień, aby odwrócić kierunek obrotów pierścienia kontroli. Zrób zdjęcia.

Szybkie ustawianie ostrości Aby skorzystać z autofokusa w celu ustawienia ostrości na obiekcie znajdującym się w wybranym obszarze ostrości, naciśnij przycisk AEL/AFL. Użyj tej funkcji (dostępnej tylko w trybie ręcznego ustawiania ostrości), aby szybko ustawić ostrość na wybrany obiekt. Opcja USTAW.AUTOM.OSTR. > USTAWIENIE STAŁEGO AF w menu fotografowania określa sposób ustawiania ostrości przez aparat, gdy wciśnięty jest przycisk AE-L/AF-L. Wybierz AF-S, aby korzystać z punktowego AF (ostrość jest ustawiana po każdym naciśnięciu przycisku), lub AF-C, aby korzystać ze śledzącego AF (ostrość jest ustawiana w sposób ciągły, gdy przycisk pozostaje wciśnięty).

Sprawdzanie ostrości

Do sprawdzania ustawienia ostrości w trybie ręcznego ustawiania ostrości można używać następujących opcji.

Wskaźnik ręcznego ustawiania ostrości

Biała linia wskazuje odległość do fotografowanego obiektu w obszarze ostrości (w metrach lub stopach, w zależności od opcji wybranej dla JEDN. SKALI ODL. w menu ustawień), a niebieski pasek przedstawia głębię ostrości, czyli, innymi słowy, odległość przed fotografowanym obiektem i za nim, która jest widoczna jako ostra.

Odległość zdjęciowa (biała linia)

Głębia ostrości (niebieski pasek)

Przybliżanie obszaru ostrości

Aby przybliżyć bieżący obszar ostrości w celu dokładnego ustawienia ostrości, naciśnij środek pokrętła sterowania (jeśli WŁ. jest wybrane dla PODGLĄD OSTROŚCI, aparat wykona również zbliżenie po obróceniu pokrętła). Naciśnij pokrętło ponownie, aby anulować przybliżenie.

Zaznaczanie głębi ostrości

Jeśli ZAZNACZ GŁĘBIĘ OSTROŚCI jest wybrane dla MF ASSIST w menu fotografowania, kontury o wysokim kontraście zostaną wyróżnione na ekranie ręcznego ustawiania ostrości. Aby ustawić ostrość, obracaj pierścieniem kontroli, aż do wyróżnienia fotografowanego obiektu.

Write a Comment