poradnik robienia zdjęć i zarządzania nimi
Jak robić dobre zdjęcia? Co to jest ISO, balans bieli, przysłona, czas naświetlania? ⋆ B *Anita jak robić dobre zdjęcia
Jak robić dobre zdjęcia? Najpierw pojmij, co to jest: ISO, balans bieli, przysłona, czas naświetlania. Wtedy zrozumiesz, jak robić dobre zdjęcia i w ogóle jak fotografować.
Wierzcie mi lub nie, ale dla mnie bardzo długo było to czarną magią. Uważałam, że albo to jest za trudne dla przeciętnego człowieka, albo ja jestem za głupia, by to pojąć. Obstawiałam raczej to drugie, ale z czasem zrozumiałam jedno. To wcale nie jest trudne. Trudne jest znalezienie kogoś, kto dobrze wytłumaczy jak robić dobre zdjęcia, nie posługując się skomplikowanymi słownikowymi definicjami, bo nie o to w tym chodzi.
Czym jest więc tajemnicze ISO, balans bieli, preselekcja czasu i przysłony?
1. Czym jest ISO?
ISO to po prostu czułość matrycy (lub filmu w aparatach analogowych) na światło i zależy ona od aparatu, jakim dysponujemy. Mój Nikon D750 operuje czułością matrycy od 100 do 12 800, ale inne aparaty mają przedział ISO 100 do 1600, a w niektórych ISO zaczyna się już od 50. ISO pomaga ci w „rozjaśnieniu” zdjęcia. Jeśli warunki oświetleniowe są słabe i wszystko na zdjęciu wychodzi ci ciemne, możesz podnieść ISO do 800 i więcej.
O co chodzi z ISO? Najlepiej ustawić ISO na wartość 100. Wtedy zdjęcie jakościowo wyjdzie najlepsze (nie pojawią się na nim tzw. szumy). Niestety ISO 100 jest dobre w świetle dziennym, gdy robi się ciemno, albo gdy chcemy wykonać zdjęcie w pomieszczeniu, musimy zwiększyć wartość ISO. Inaczej zdjęcie wyjdzie ciemne i w kiepskich warunkach oświetleniowych, nie będzie nic na nim widać.
Dlatego, jeśli robisz zdjęcia w pomieszczeniach albo w pochmurnych/ciemnych warunkach, musisz zwiększyć ISO. Ze 100 zmienić na 200, 400 itd., aż uzyskasz odpowiednio jasny obraz. Minusem, o którym należy pamiętać, jest to, że wraz ze wzrostem ISO, zwiększa się zaszumienie na zdjęciach, co jest zwykle zjawiskiem niepożądanym, niestety w trudnych warunkach oświetleniowych, nie do uniknięcia. Co to oznacza w praktyce?
Jak minimalizować szumy na zdjęciach?
Używają najniższego użytecznego ISO. Ale co w przypadku, gdy jest ciemno? Zamiast podbijać ISO, możesz użyć statywu. Gdy postawisz aparat nieruchomo, zamiast zwiększać ISO, możesz wydłużyć czas naświetlania zdjęcia (wybierasz wtedy opcję preselekcji czasu (S) albo tryb manualny (gdzie czas i przysłonę ustawisz samodzielnie). Kiedy wydłużysz czas naświetlania, więcej światła wpadnie na matrycę i zdjęcie finalnie będzie jaśniejsze bez podwyższania ISO i jednocześnie pozbawione szumów.
Tu pojawia się jedno „ale”. Wydłużenie czasu naświetlania zdjęcia będzie miało sens przy krajobrazach i scenach statycznych, natomiast przy fotografowaniu scen dynamicznych, z ruchem już nie bardzo. Wydłużenie czasu naświetlania spowoduje, że postać, którą będziesz chciał zatrzymać w ruchu na zdjęciu, rozmyje się (będzie poruszona, rozmazana).
Inne metody na mniejsze szumy?
Tu sprawdzają się lepsze aparaty, z lepszymi matrycami. W moim poprzednim Nikonie D7000 użyteczne ISO (takie, przy którym szumy nie były aż tak bardzo widoczne na zdjęciu, wynosiło 800). W obecnej pełnej klatce Nikon D750, użyteczne ISO wynosi dwa, a nawet 3 razy tyle. Nawet przy ISO 12800 jestem w stanie wykonać całkiem niezłe zdjęcie (szumy będą już dość mocno widoczne, ale będzie można sobie z tym poradzić w pewnym stopniu przy obróbce zdjęć).
2. Czym jest balans bieli?
Balans bieli, to nic innego jak uzyskanie odpowiedniej kolorystyki zdjęcia. Na przykład: robisz zdjęcie podczas zachodu słońca, a zdjęcie wychodzi Ci niebieskie? Kaman! O co chodzi? Albo robisz fotę w ciągu dnia, masz piękne błękitne niebo, a wszystko wychodzi ci jakieś takie żółtawe. To właśnie zależy od balansu bieli.
W aparacie możesz wybrać kilka opcji. Na początku zaufaj balansowi automatycznemu. Gdy opanujesz całkowicie aparat, wtedy zaczniesz bawić się balansem (balans bardzo łatwo jest też potem poprawić przy wywoływaniu zdjęć w lightroomie, ale to w swoim czasie).
Natomiast, jeśli chcesz się trochę pobawić, to w słoneczny ładny dzień ustaw balans bieli na „słoneczko”, w pochmurny na „chmurkę”, która fajnie też się sprawdza przy zachodach lub wschodach słońca.
Można też ustawić światło halogenowe lub żarowe oraz, gdy już jesteś na takim etapie wiedzy, że jesteś sobie w stanie poradzić, zarządzaj balansem bieli ustawiając temperaturę światła ręcznie (podawaną w skali Kelwina). Przyznaję, że ja bardzo długo za „Kelwiny” w ogóle się nie łapałam i do tej pory bardzo często korzystam z ustawień automatycznych.
Z balansem bieli jest tak, że jedni wolą chłodniejsze odcienie zdjęcia, inni cieplejsze. Ja należę do tych drugich i zwykle chętniej zdjęcia ocieplam (nastawiam „chmurkę”, albo temperaturę światłą w zakresie ok. 3000 K, choć najczęściej robię już to w lightroomie).
3. Czym jest przysłona?
Jedni mówią przysłona, inni przesłona (A, czyli aperture) . Od jej wartości (wielkości) zależy, ile światła wpadnie przez obiektyw. Im jest ciemniej w miejscu, w którym chcemy wykonać zdjęcie, tym więcej światła potrzebujemy, by to, co chcemy uwiecznić, było widoczne na zdjęciu. Musimy więc wpuścić więcej światła. Co ma więc do tego przysłona? Przysłona to nic innego jak otwór, przez który wpada światło. Im większy otwór, tym więcej światła wpada, im mniejszy, tym mniej. To oczywiste.
Mniej jednak oczywiste i niestety dość mylące (przyznam, że bardzo długo nie mogłam się połapać) jest to, że większy otwór nie koreluje z większą liczbą przesłony. Jest na odwrót. Im większa „dziura”, tym mniejsza wartość przysłony, które zależą od obiektywu. Czyli najmniejszy otwór będziemy mieli przy f/22 (przysłonie 22), a największy przy f/1.4 czy f/1.8.
Dlatego mówi się o jasności obiektywów, bo to „jasność” decydują o jakości zdjęć, ale też cenie obiektywów. Im jaśniejszy obiekty, tym lepszy (ale też droższy, no chyba że kupujemy obiektywy stałoogniskowe. Te są tańsze). Jasny obiektyw to taki, który ma f/1.4, f/1.8 czy f/2.8 i wpuszcza więcej światła. To oczywiście pewne uproszczenie, ale na tym etapie nauki powinna nam wystarczyć taka wiedza.
O czym jeszcze decyduje przysłona?
Nie tylko o ilości wpadającego światła, ale też o ostrości. Jeśli chcemy, by wszystko na zdjęciu było ostre, zarówno to, co na brzegach, jak i w centrum, na pierwszym i trzecim planie, wówczas musimy użyć mniejszej przysłony, = czyli wybrać większą jej wartość (np. f/14, f/18, f/22. Otrzymujemy wówczas dużą głębię ostrości). Jeśli chcemy, by ostry był tylko jeden konkretny punkt/przedmiot, ustawiamy większą przysłonę (wybieramy mniejszą wartość przysłony, np. f/1.8, f/2.8, f/4. Otrzymujemy wówczas tzw. małą głębię ostrości).
4. Czym jest czas naświetlania?
Czas naświetlania (S, czyli shutter) pomaga nam w kilku sytuacjach. Konkretnie jest to czas, przez który pozwalamy światłu docierać do matrycy światłoczułej. Im dłuższy czas ustawimy, tym więcej światła wpadnie. Profesjonalnie mówi się o czasie otwarcie migawki i naświetlaniu elementu światłoczułego, co zdaje sobie sprawę, że niewiele mówi. Mnie osobiście nic nie mówiło na początku.
Po co nam to potrzebne? No właśnie, jeśli warunki oświetleniowe są kiepski i potrzebujemy więcej światła, to możemy:
1. Podwyższyć ISO, o czym już pisałam (to jednak niesie ze sobą szumy, więc póki się da, nie podwyższamy ISO),
2. Zwiększyć otwór przysłony (czyli wybrać w ustawieniach mniejszą wartość), by wpadło więcej światła (to niesie jednak za sobą problem z tym że mniej rzeczy na zdjęciu będzie ostre, jeśli np. by wpuścić więcej światła, ustawimy przysłonę na f/2.8)
3. Możemy właśnie wydłużyć czas, nawet do 30 sekund, 1 minuty i więcej. Tu trzeba pamiętać, że przy wydłużaniu czasu, potrzebny jest statyw.
Z czym wiąże się wydłużenie czasu?
Niestety z tym że możemy otrzymać zdjęcie poruszone (rozmazane). Jeśli więc robisz fotografię krajobrazu, gdzie nic się nie rusza i chcesz mieć wszystko ostre i bez szumów, zamiast podwyższać ISO, czy zwiększać przysłonę, wydłużasz czas. Zdjęcie wyjdzie jasne, bez szumów i nieporuszone.
Jeśli jednak wykonujesz fotografię obiektów/osób w ruchu i chcesz ten ruch zatrzymać i otrzymać ostre zdjęcie, wtedy musisz posiłkować się ISO lub przysłoną, by wpuścić więcej światła (lub użyć lampy zewnętrznej, ale to już inna historia).
Do czego potrzebny jest czas naświetlania?
Dzięki niemu zatrzymujemy ruch lub go rozmywamy. Czasem naświetlania baw się wtedy, gdy fotografujesz np. sport i zależy Ci na zatrzymaniu w ruchu biegacza, rowerzysty czy nawet w naturze zatrzymania ptaka w locie lub zwierzęcia w biegu. Wtedy musisz ustawić czas na minimum 1/250 i więcej. Jeśli chcesz rozmyć ruch i pokazać, że ten biegacz biegnie, wydłużasz czas. Im dłuższy czas, tym ruch bardziej rozmazany.
Długie czasy bardzo fajnie sprawdzają się w przyrodzie przy fotografowaniu wody, rzek, fal, wodospadów, ale też szybko przesuwających się chmur. Gdy wydłużysz czas do 30 sekund i więcej, rozmyjesz ruch, co nada ciekawego efektu. Długie czasy wykorzystuje się też do pokazania ruchu gwiazd. W dzień jednak wydłużanie czasu będzie jednak wymagało użycia filtrów, które zatrzymają część światła. Inaczej otrzymamy prześwietlone zdjęcie.
Jak więc zrobić dobre zdjęcie?
1. Ja zaczynam od ustawienia ISO. Staram się, by było ono jak najniższe, czyli na poziomie 100. No, chyba że fotografuję w nocy (wtedy stosuję ISO i 3200, i więcej). Poznaj swój aparat i zobacz, przy jakim ISO zaczyna się pojawiać mnóstwo szumów, które psują fotografię.
2. Balans bieli albo zostawiam automatyczny, albo ustawiam na słoneczko, gdy ewidentnie jest piękna pogoda, albo na chmurkę, gdy fotografuję o zachodzie lub wschodzie słońca. Często jednak ufam automatowi, a nieprawidłowości reguluję już przy wywoływaniu zdjęcia.
3. Następnie w zależności od tego, czy fotografuję krajobraz, czy człowieka, czy zależy mi na zatrzymaniu w ruchu, czy na rozmyciu, czy na ostrych wszystkich planach, czy tylko jednym przedmiocie ustawiam:
– przy krajobrazie zwykle najpierw ustawiam przysłonę. Zwykle od f/8 do f/11, ponieważ wówczas otrzymuję najlepszą ostrość obrazu. Gdy jest ciemno lub chcę zwrócić uwagę na konkretny punkt w krajobrazie używam mniejszej przysłony (f/5.6, f/4) albo większej (f/16, f/18), gdy świeci słońce lub fotografuję nocą krajobraz, w którym pojawiają się latarnie, by otrzymać słońce lub światło latarń w formie „gwiazdek”.
– przy fotografowaniu ludzi różnie. Jeśli robię portret lub człowieka w krajobrazie, zaczynam od ustawienia przysłony. Nie chcę, by wszystko było na zdjęciu ostre? Stosuję więc w zależności od koncepcji, przysłony począwszy od f/1.8 do f/5.6. Jeśli chcę sfotografować człowieka w ruchu, zrobić portret w ruchu (np. w trakcie wydarzeń) wówczas zaczynam od ustawienia czasu takiego, który pozwoli mi zatrzymać postać w ruchu, bez rozmazania.
Najlepiej na początku swojej drogi zaufaj programom. Nie sil się na używanie M (manualny), bo to wcale nie czyni z nikogo profesjonalisty (znam wielu fotografów, którzy wciąż korzystają z programów, bo to się sprawdza i jest wygodne, i to żaden wstyd).
Jeśli zależy Ci tylko na zatrzymaniu ruchu, użyj „S” (program preselekcji czasu) i ustaw oczekiwany przez Ciebie czas, a aparat wybierze za Ciebie przysłonę. Jeśli zależy Ci tylko na przysłonie i ważne jest to, co będzie ostre, a co nie, ustaw „A” (program preselekcji przysłony i aparat czas dobierze za Ciebie.
Niestety w gorszych warunkach oświetleniowych przy użyciu programu przysłony, aparat może wybrać dłuższy czas, np. 1/40 i dłużej, i wtedy robiąc zdjęcie z ręki, obraz Ci się rozmyje. Lub gdy będziesz ustawiać tylko czas naświetlania, żeby zatrzymać ruch, a aparat ustawi Ci dużą przysłonę, bo będzie potrzebował więcej światła, by zrobić jasne zdjęcie i wszystko wyjdzie Ci nieostre. Możesz wtedy podwyższyć ISO (pamiętając o szumach).
4. Jeśli chcę zrobić zdjęcie ptaka w locie i chcę, by i ptak i tło było w miarę ostre, muszę ustawić czas np. na 1/500 (zależy od szybkości obiektu) i przysłonę np. na f/8 czy f/11. I co, jeśli wówczas okaże się za ciemno i wszystko wyjdzie ciemne? Sprawdzasz to na podziałce ekspozycji, którą pokazuje Ci aparat (powinna być mniej więcej na 0, co oznacza, że zdjęcie jest dobrze naświetlone). Wtedy musisz albo zrezygnować z ostrości wszystkiego i obniżyć przysłonę do np. f/5.6 czy f/4, albo podnosić ISO. Tu już często trzeba próbować, kombinować i uczyć się na własnych błędach.
Zdaję sobie sprawę, że informacji jest dużo i nie są one łatwe, ale uwierzcie mi, że sama przez to przeszłam i początkowo myślałam, że nigdy tej wiedzy nie opanuję, a jednak jakoś się udało. Im więcej się ćwiczy i próbuje, tym szybciej się człowiek uczy. Powodzenia.
Jeśli chciałabyś lepiej poznać sztukę fotografii, to dołącz do wyjątkowych kursów dla kobiet, które organizuję WYZWOLONE MIGAWKI.
Jak robić ostre zdjęcia – poradnik dla początkujących
Porady
Jak robić ostre zdjęcia – poradnik dla początkujących
Bez względu na to, czy robimy zdjęcia w czasie wakacji, rodzinnych uroczystości czy innych imprez, chcemy, by wykonane ujęcia były ostre. Nie zawsze jednak udaje się osiągnąć upragniony efekt, co rodzi frustrację. Dowiedzcie się, jak poprawić jakość swoich zdjęć dzięki kilku prostym sztuczkom.
Ostre zdjęcia – praktyczne porady
Zdjęcia w całości rozmyte, zamazane brzegi, trudności ze zrobieniem ujęcia z ręki – to częste problemy osób, które rozpoczynają swoją przygodę z fotografią. Poniżej znajdziecie proste wskazówki, które pozwolą wam znacząco poprawić jakość wykonywanych zdjęć. Podzieliliśmy je na 5 zakresów tematycznych, którym przyjrzymy się bliżej.
Ustawienia aparatu
Nieostre zdjęcia w wielu przypadkach wynikają z braku wiedzy na temat sprzętu i możliwości edycji najważniejszych parametrów, które wpływają na jakość ujęcia. Sprawdź, które z nich są kluczowe i jak radzą je ustawić osoby, które zajmują się fotografią zawodowo.
Czas naświetlania
To głównie od niego zależy, czy uda nam się stabilnie utrzymać aparat oraz zrobić ostre zdjęcie. Zasada jest prosta: im krótszy czas naświetlania, tym bardziej prawdopodobne, że zdjęcie będzie ostre. Preferowany minimalny czas to 1/160s, jeśli w pomieszczeniu jest jasno, można jednak skrócić go do 1/250s i wyżej.
Stopień otwarcia przysłony
Jeśli chcemy uzyskać efekt rozmytego tła, warto ustawić otwarcie przysłony na f/2.8 lub f/3.2. Jeśli natomiast ostre mają pozostać elementy znajdujące się w dużej odległości, warto zwiększyć wartość przysłony, np. do f/8 lub f/11. To, czy ustawiona zostanie właściwa wartość przysłony, wpływa na kompozycję całego kadru.
Czułość ISO
Najlepiej zacząć od ustawienia wartości bazowej ISO. Podstawowa czułość ISO aparatu pozwoli przygotować obrazy o najwyższej jakości i maksymalnie ostre (przy niskim ISO pamiętajcie o krótkim czasie naświetlania). Im większa czułość ISO, tym więcej szumu na zdjęciach, co sprawia, że ostre szczegóły zdjęcia wyglądają na rozmyte. Jeśli pozwala na to sytuacja, warto używać ISO w przedziale od 50 do 200. Korzystnie jest sprawdzić kilka różnych wysokości ISO, a kiedy ustalicie, która z nich jest dla nas odpowiednia – nie przekraczać jej. Warto wiedzieć, że w nowszych modelach aparatów granica wysokiego ISO jest o wiele wyższa niż w aparatach starszego typu.
1-punktowy focus
Większość dostępnych na rynku aparatów ma wielopunktowe systemy Autofocusa. Kiedy wykorzystuje ich wiele, aparat nie jest w stanie wykryć dominującego obiektu i będzie starał się utrzymać ostrość na całym widoku. Inaczej jest, kiedy zdecydujemy się na jednopunktowy AF. W takiej sytuacji to my decydujemy, gdzie ma być zachowana najlepsza ostrość, a nie nasz aparat. Warto wiedzieć, że najlepiej sprawdzają się punkty blisko środka kadru.
Stabilizacja obrazu
Jeśli obiektyw albo aparat mają funkcję stabilizacji obrazu, to skorzystajmy z tego. Szczególnie w przypadku zbyt długiego czasu ekspozycji, kiedy nie ma innego rozwiązania. Potencjał takiej stabilizacji obrazu ma jednak swoje ograniczenia, dlatego warto sprawdzać, w jakim stopniu ta funkcja będzie przydatna w przypadku naszego sprzętu.
Ustabilizowanie aparatu
Ostre zdjęcia to te nieporuszone. Pamiętajcie, że wrogiem ostrych zdjęć jest ruch. Dotyczy to zarówno ruchu fotografowanych obiektów, jak sprzętu fotograficznego, którym się posługujemy. Wszelkie drgania niekorzystnie wpływają na ostrość zdjęć. Musimy więc postarać się, aby, na ile to możliwe, unieruchomić aparat. Istnieje bezpośredni związek między czasem otwarcia migawki aparatu, a rozmytymi zdjęciami. Im dłuższy czas otwarcia migawki, zwłaszcza poniżej 1/100 sekundy, tym większa szansa na rozmycie zdjęć.
Technika trzymania aparatu w dłoni ma wpływ na stabilizację aparatu. Możesz wysunąć jedną nogę do przodu i rozłożyć równowagę na obie nogi. Możesz także spróbować wykonywać ujęcia bokiem, a nie przodem, by uzyskać lepszą stabilizację. Łokcie najlepiej trzymać przy sobie i dobrze docisnąć aparat do twarzy. Nigdy nie szarpcie się. By złagodzić drgania powstałe w czasie naciśnięcia spustu migawki, można użyć wężyka spustowego, pilota do aparatu czy samowyzwalacza.
Jeśli macie możliwość skorzystania ze statywu, to świetne. Statyw pozwala wydłużyć czas naświetlania bez szkody dla jakości. Jeśli z kolei wydłużony zostanie czas, to można obniżyć wartość ISO.
Przygotowanie sprzętu
Choć wydaje się, że to błaha sprawa, to często nie zdajemy sobie sprawy z tego, że obiektyw aparatu jest brudny. To samo dotyczy fotografowania telefonem. Przed robieniem zdjęć szkło obiektywy powinno być krystalicznie czyste. Warto czyścić sprzęt regularnie. Do utrzymania w czystości szkieł obiektywu przydadzą się dmuchawka, czysty pędzelek oraz ściereczka. Bardzo zabrudzony obiektyw warto na początku przedmuchać, by usunąć duże zabrudzenia.
Seria ujęć
Dużym wyzwaniem dla fotografa jest robienie zdjęć obiektów w ruchu. W takiej sytuacji ważne jest, by dobrać odpowiedni czas naświetlania, aby zamrozić ruch. Zgodnie z zasadą: im szybciej porusza się obiekt, którego ruch chcemy zamrozić na zdjęciu, tym krótszy powinien być wybrany czas naświetlania. Ustawcie swój aparat na tryb zdjęć seryjnych, a później sfotografujcie obiekt w serii, przytrzymując przycisk migawki. Zwłaszcza jeśli chcecie uwiecznić osobę w ruchu, biegnące zwierzę czy przejeżdżający pojazd. Tryb zdjęć seryjnych zwiększa szansę, że traficie na odpowiedni moment.
Programy graficzne
Jeśli skorzystacie ze wskazówek z poprzednich punktów, to w efekcie powinniście mieć bardzo ładne, ostre zdjęcia. Czasem jednak bywa i tak, że i wtedy nie spełnią naszych oczekiwań. Co można wtedy zrobić? Skorzystać z programów graficznych. Pierwszym wyborem będzie Adobe Photoshop lub Adobe Lightroom. Możesz też wypróbować darmowe edytory zdjęć online np. GIMP.
Ostre zdjęcia – praktyka czyni mistrza
Dla początkującego fotografa robienie ostrych zdjęć to ogromne wyzwanie. Nie bójcie się jednak go podjąć. Jeśli nieco oswoicie się z aparatem i będziecie korzystać z powyższych wskazówek, możecie robić naprawdę wspaniałe ujęcia, a potem wywoływać je w formie odbitek zdjęć do albumu, fotoobrazu na płótnie do dekoracji ściany, czy fotogadżetu jak fotokubek lub fotopoduszka, które będą przypominały radosne chwile z waszego życia.
Wiele ciekawych inspiracji na fotoprezenty dla najbliższych na różne okazje znajdziesz w dziale:
poradnik robienia zdjęć i zarządzania nimi
Telefony Apple cieszą się opinią urządzeń, które robią zachwycające zdjęcia wysokiej jakości. Wpływ na to ma zarówno świetny sprzęt optyczny, jak i niezwykle proste w obsłudze oprogramowanie, dzięki któremu nawet mniej doświadczony użytkownik jest w stanie osiągnąć spektakularne efekty. Jak robić zdjęcia iPhone’em, edytować je i nimi zarządzać? O tym więcej w naszym poradniku.
Aplikacja do robienia zdjęć na iPhone – Aparat
Domyślnie, zdjęcia w każdym iPhonie wykonuje się aplikacją Aparat. Jest ona bardzo prosta w obsłudze. Jednak trzeba pamiętać, że jest w dużej mierze zautomatyzowana i nie daje dostępu do manualnych ustawień optyki – nie można samodzielnie zdefiniować wartości przesłony, szybkości migawki, balansu bieli czy czułości na światło (ISO). Nie oznacza to jednak, że nie mamy wpływu na wygląd czy parametry zdjęć. Możemy sterować jasnością ekspozycji podczas robienia zdjęcia, jak również zdefiniować obszar, który jest naszym punktem odniesienia w jasności, poprzez naciśnięcie palcem w dane miejsce, co przynosi znaczącą różnicę, gdy mamy w kadrze świecące słońce czy inne źródło światła, np. lampę
Do dyspozycji użytkownika oddano następujące tryby, które wybiera się z menu na dole tuż nad przyciskiem migawki. Są tam:
Zdjęcie – domyślny tryb robienia zdjęcia, wykonywany jest w formacie 3:4, można wykorzystywać go również z przednim aparatem;
domyślny tryb robienia zdjęcia, wykonywany jest w formacie 3:4, można wykorzystywać go również z przednim aparatem; Portret – tryb, który automatycznie zmniejsza głębię ostrości. Dzięki temu podczas robienia zdjęć portretowych twarz wychodzi wyraźna i ostra, a tło przyjemnie rozmyte. Tryb portretowy można wykorzystać, robiąc zdjęcie komuś tylnym aparatem lub robiąc sobie selfie aparatem przednim. W tym trybie można też wybrać rodzaj oświetlenia, które pada na twarz, dzięki temu można ją dodatkowo rozjaśnić lub zniwelować ostre cienie;
tryb, który automatycznie zmniejsza głębię ostrości. Dzięki temu podczas robienia zdjęć portretowych twarz wychodzi wyraźna i ostra, a tło przyjemnie rozmyte. Tryb portretowy można wykorzystać, robiąc zdjęcie komuś tylnym aparatem lub robiąc sobie selfie aparatem przednim. W tym trybie można też wybrać rodzaj oświetlenia, które pada na twarz, dzięki temu można ją dodatkowo rozjaśnić lub zniwelować ostre cienie; Kwadrat – do wykonywania zdjęć w proporcjach 1:1, stąd też nazwa. Format takiego zdjęcia idealnie pasuje do Instagrama. Możesz z niego korzystać zarówno w tylnym, jak i przednim aparat;
do wykonywania zdjęć w proporcjach 1:1, stąd też nazwa. Format takiego zdjęcia idealnie pasuje do Instagrama. Możesz z niego korzystać zarówno w tylnym, jak i przednim aparat; Panorama – tryb do wykonywania zdjęć panoramicznych. Należy ustawić punkt początkowy zdjęcia, a następnie, zgodnie z kierunkiem strzałki na ekranie, powoli przesuwać obiektyw, dzięki czemu można uchwycić ciekawe widoki czy malownicze pejzaże. Działa tylko w tylnym aparacie.
Przeczytaj też: Czym różnią się od siebie modele smartfonów iPhone i który wybrać?
Dodatkowo, na górnej belce aparatu udostępniono jeszcze kilka opcji i funkcji aparatu, które można wykorzystać, aby zrobić jeszcze ładniejsze zdjęcia lub dostosować ustawienia do okoliczności. Są to, od lewej strony:
Lampa błyskowa – posiada trzy tryby: włączona, wyłączona lub automatyczny (w tym ostatnim przypadku telefon sam uruchamia lampę błyskową, jeśli czujniki wykryją za mało światła);
– posiada trzy tryby: włączona, wyłączona lub automatyczny (w tym ostatnim przypadku telefon sam uruchamia lampę błyskową, jeśli czujniki wykryją za mało światła); HDR – High-Dynamic Range, w tym trybie zdjęcia mają większy zakres tonalny. W praktyce oznacza to, że są jaśniejsze, ale nie prześwietlone i wykorzystują szerszą paletę barw. Po wybraniu HDR, aparat automatycznie wykona dwa zdjęcia, potem możesz wybrać, które zachować;
– High-Dynamic Range, w tym trybie zdjęcia mają większy zakres tonalny. W praktyce oznacza to, że są jaśniejsze, ale nie prześwietlone i wykorzystują szerszą paletę barw. Po wybraniu HDR, aparat automatycznie wykona dwa zdjęcia, potem możesz wybrać, które zachować; Live Photo – funkcja, która umożliwia nagrywanie ruchomego obrazu. Po naciśnięciu spustu migawki, iPhone nagrywa króciutki filmik. Tryb idealny do uchwycenia dynamicznego ruchu;
– funkcja, która umożliwia nagrywanie ruchomego obrazu. Po naciśnięciu spustu migawki, iPhone nagrywa króciutki filmik. Tryb idealny do uchwycenia dynamicznego ruchu; Samowyzwalacz – można ustawić samoczynne naciśnięcie migawki po 3 lub 10 sekundach.
– można ustawić samoczynne naciśnięcie migawki po 3 lub 10 sekundach. Filtry – do dyspozycji użytkownika oddano 10 filtrów, które zmieniają kolorystykę zdjęcia i pozwalają lepiej dostosować je do warunków oświetlenia. Pozwalają obniżyć lub podnieść temperaturę kolorów, zwiększyć ich wyrazistość (tryb żywy); dostępnych jest także kilka trybów czarno-białych, dzięki którym można robić zdjęcia monochromatyczne z różnym kontrastem.
Zarządzanie zdjęciami na smartfonach iPhone
Zdjęcia wykonane aparatem zapisują się w aplikacji Zdjęcia. Aby ułatwić zarządzanie nimi, iOS kategoryzuje je na kilka sposobów i wykorzystuje do tego kilka menu.
Menu Zdjęcia – to miejsce, gdzie użytkownik ma dostęp do wszystkich zdjęć zrobionych aparatem. Korzystając z gestu zbliżenia lub oddalenia można zwiększyć czy zmniejszyć liczbę wyświetlanych na jednym ekranie zdjęć, można też skorzystać z automatycznego segregowania zdjęć, które bierze pod uwagę datę ich wykonania. Przedziałów czasowych jest kilka – od dni do lat;
Przeczytaj też: Sterowanie gestami w smartfonie – jak działa i czy pozwala łatwiej obsługiwać telefon?
Menu Dla Ciebie – personalizowane menu, gdzie system operacyjny sam kategoryzuje zdjęcia, powiązuje daty z miejscami i w jednym miejscu może umieścić wszystkie zdjęcia z jednego wyjazdu, tworzy też wspomnienia, a dzięki algorytmom sztucznej inteligencji może też interpretować, co znajduje się na zdjęciach i tworzyć dodatkowe kategorie, na przykład „koncerty”, „plaża”, „wydarzenia sportowe” itp.;
personalizowane menu, gdzie system operacyjny sam kategoryzuje zdjęcia, powiązuje daty z miejscami i w jednym miejscu może umieścić wszystkie zdjęcia z jednego wyjazdu, tworzy też wspomnienia, a dzięki algorytmom sztucznej inteligencji może też interpretować, co znajduje się na zdjęciach i tworzyć dodatkowe kategorie, na przykład „koncerty”, „plaża”, „wydarzenia sportowe” itp.; Albumy – domyślnie można tu przeglądać zdjęcia i filmy wykonywane za pośrednictwem różnych trybów (panoramy, portrety, zdjęcia Live Photo itd.), można też tworzyć własne albumy i dodawać tam dowolne zdjęcia; dostępna jest także mapa, na której zaznaczone są regiony, w których wykonywane były zdjęcia – im bardziej jest przybliżona, tym dokładniej pokazuje lokalizację wykonania zdjęcia.
Jak zgrać zdjęcia z iPhone’a na komputer?
Warto wspomnieć, że każde zdjęcie zapisane w telefonie jest również automatycznie przesyłane na iCloud, czyli dysk w chmurze Apple. Użytkownik może to jednak wyłączyć i wtedy zdjęcia dostępne są tylko z poziomu iPhone’a. Za pośrednictwem iCloud najwygodniej również zgrać zdjęcia z iPhone’a na komputer. Wystarczy zalogować się do serwisu swoim AppleID i ściągnąć je.
Przeczytaj też: Brakuje miejsca na dysku iPhone’a, iPada lub Maca? Poznaj usługę iCloud Apple
Można to jednak zrobić również za pośrednictwem kabla USB. Najpierw należy ściągnąć aplikację iTunes (dostępna jest również na Windows). Następnie podłączyć iPhone’a do komputera. Na smartfonie pojawi się komunikat, w którym należy wybrać „Zaufaj temu komputerowi”. Z poziomu aplikacji iTunes można przeglądać zawartość telefonu.
Przerabianie i obróbka zdjęć w smartfonach iPhone
Każde zdjęcie wykonane iPhone’em można edytować i wprowadzać w nim zmiany. Po otwarciu zdjęcia w prawym górnym rogu pojawia się opcja „Edycja”. Należy ją wybrać, a uruchomi się tryb obróbki zdjęcia.
W jaki sposób można obrabiać zdjęcia w iPhonie? Przede wszystkim na już wykonane zdjęcie można nałożyć jeden z filtrów dostępnych w aparacie. Na tym jednak nie koniec, bo oprogramowanie iOS umożliwia bardzo głęboką ingerencję w każde wykonane zdjęcie. Użytkownik może zmieniać aż 15 parametrów każdego zdjęcia:
Poziom ekspozycji;
Blask;
Światło;
Cienie;
Kontrast;
Jasność;
Punkt czerni;
Nasycenie kolorów;
Dynamika kolorów;
Temperatura kolorów;
Tinta (wypełnienie kolorów);
Ostrość;
Szczegółowość;
Redukcja szumów;
Winieta (delikatna, cieniowana ramka wokół zdjęcia).
Każda zmiana widoczna jest od razu na zdjęciu, więc wpływ zmiany parametrów można śledzić na bieżąco, aby osiągnąć pożądany efekt. Można też bez problemu wrócić też do oryginalnej wersji forografii. Dla osób, które nie chcą zagłębiać się w edycję zdjęć w iPhonie, udostępniono natomiast funkcję „Autokorekcji”, która automatycznie zmienia parametry zdjęcia, aby wyglądało lepiej.
Jak robić dobre zdjęcia iPhone’em?
Telefony iPhone, dostępne obecnie na rynku, są niezwykle przyjazne dla miłośników mobilnej fotografii. Bez dużej wiedzy na temat ustawień aparatu, pozwalają osiągać spektakularne efekty, a później obrabiać zdjęcia bez znajomości programów do edycji. Bardziej zaawansowani technologicznie użytkownicy mogą narzekać, że z poziomu domyślnej aplikacji do robienia zdjęć nie mają dostępu do zaawansowanych ustawień aparatu. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby ściągnąć sobie aplikację fotograficzną, która to umożliwia – jest ich naprawdę sporo – i można pobrać je za darmo z AppStore.
Write a Comment