Panasonic Lumix LX15: Test potężnej mini kamery
Panasonic Lumix LX15 to prawdziwy mini aparat, ale wciąż ma duży sensor i bardzo jasny zoom. Co może zrobić szlachetny mini, mówi test przeprowadzony przez COMPUTER BILD.Wniosek z testuNotatka testowa2,4DobryMały, ale ładny: Panasonic Lumix LX15 przekonuje super jasnym zoomem, dużą prędkością i doskonałą jakością obrazu dzięki dużemu czujnikowi. Bardzo kompaktowy aparat z łatwością mieści się w kieszeni spodni lub kurtki. Na tle konkurencji Lumix LX15 to jeden z najtańszych modeli w swojej klasie. Powód: twoja jedyna słabość? Panasonic radzi sobie bez wizjera. Fotograf musi sobie radzić z odchylanym wyświetlaczem.Przeczytaj recenzje produktów na AmazonProWysoka jakość obrazu dla zdjęć i filmówDuża szybkośćBardzo szybki autofocusContraBez wbudowanego wizjeraWszystkie dane techniczne i wariantyDostępne w ofercieOferta w AmazonDostępne w IdealoLepsze zdjęcia niż ze smartfonem? Działa to z aparatem kompaktowym, jeśli jest w nim większy czujnik. Większość aparatów korzysta z 1-calowego czujnika. Panasonic buduje głównie aparaty z dużym zoomem, takie jak Panasonic Lumix FZ2000, ale Panasonic Lumix LX15 ma inne podejście. Jak najmniejszy, ale ze szczególnie jasnym zoomem. Jak pokazuje test, dobre połączenie i tania alternatywa dla Sony Cyber-shot RX100 V. Panasonic Lumix LX15 z obiektywem Leica Panasonic po raz kolejny współpracował z luksusowym producentem Leica nad zoomem. Obiektyw ma więc dźwięczną i długą nazwę: DC Vario-Summilux 1: 1,4-2,8 8,8-26,4 mm ASPH. Dodatek Summilux oznacza wysoką intensywność światła zoomu: w szerokim kącie zaczyna się od przysłony f1.4. Konkurencja pokroju Canona Powershot G7 X Mark II czy Sony Cyber-shot RX100 IV zazwyczaj zaczyna się dopiero przy f/1.8. Hołd dla kompaktowej obudowy aparatu: obiektyw ma tylko potrójny zoom (24-72 milimetry przeliczone na format 35mm) i nieco mniejsze natężenie światła na końcu teleobiektywu (f/2.8) - ale to i tak znacznie jaśniej niż inne kompakty kamery wspólne. W świetle dziennym Lumix LX15 zapewnia szczegółowe i wyraziste obrazy, znacznie lepsze niż smartfon, a także nieco ostrzejsze niż główny konkurent Sony Cyber-shot RX100 V. Przykładowe obrazy obrazów Panasonic Lumix LX1516Do galerii obrazówWysoka jakość obrazu w niskich światło dzięki dużej intensywności światła Jeśli chodzi o zoom, Lumix LX15 nie potrzebuje tak szybko wysokich wartości ISO, gdy robi się ciemno. Zdjęcia małego Panasonica wyglądają naprawdę dobrze nawet przy wyższym ustawieniu ISO. Jednak od ISO 1600 podczas powiększania obrazów następuje utrata ostrości. Bardzo delikatna jasność lub gradienty kolorów są następnie łatwo prasowane i gładkie. Sony Cyber-shot RX100 V radzi sobie z tym trochę lepiej. Jeśli często chcesz robić zdjęcia z bardzo wysokim ustawieniem ISO, możesz również robić zdjęcia w formacie RAW, a następnie wyostrzać je później na komputerze. W porównaniu do aparatów z mniejszymi matrycami lub smartfonów, przewaga Lumixa LX15 w jakości obrazu przy słabym świetle jest zawsze wyraźna, nawet w formacie JPEG zdjęcia Lumix LX15 wyglądają wyraźnie lepiej!Panasonic Lumix LX15: Turbo autofokus Lumix LX15 zajmuje trochę czasu, gdy jest włączony: aparat jest gotowy do zrobienia zdjęcia dopiero po 1,85 sekundy. Całkowite wysunięcie się stosunkowo dużego obiektywu z obudowy aparatu zajmuje około sekundy. Lepiej więc zostawić Panasonica włączonego do migawek. Po wybudzeniu aparat reaguje bardzo szybko. Po zaledwie 0,10 sekundach Lumix LX15 uzbroił się i uruchomił. Absolutnie najwyższa wartość dla kompaktowego aparatu. Nawet profesjonalne aparaty, takie jak Nikon D5 czy Panasonic Lumix G9da, nie mogą się zbliżyć. W zakresie teleobiektywu autofokus działa nieco wolniej ze względu na swoją zasadę – Panasonic stosuje tutaj specjalny wariant pomiaru kontrastu – ale szybkość jest wystarczająca do robienia zdjęć. Lumix obsługuje 9,6 klatek na sekundę w przypadku zdjęć seryjnych, a obiektyw zmiennoogniskowy wystaje dość daleko poza obudowę. Praktyczne: na tubusie znajduje się pierścień regulacji, który może być również używany do powiększania, oraz pierścień przysłony. Zdjęcia i wideo w 4KL Podobnie jak prawie wszystkie nowe modele Panasonic, Lumix LX15 nagrywa filmy w 4K (3840x2160 pikseli) z maksymalnie 30 klatek na sekundę. Zapewnia to bardzo szczegółowe filmy, ogólnie rzecz biorąc, mały Panasonic nie do końca osiąga najwyższy poziom swojej starszej siostry Panasonic Lumix FZ2000. W trybie zdjęć 4K Lumix oferuje możliwość wykonania krótkiej serii 60 zdjęć w dwie sekundy. Punkt ostrości można ustawić później, korzystając z funkcji post-focus. Dzięki funkcji ustawiania ostrości można połączyć kilka obrazów z różnymi ustawieniami ostrości w jeden obraz o szczególnie dużej głębi ostrości. To działa najlepiejz nieruchomymi motywami, ale ułatwia robienie zbliżeń przy otwartej przysłonie. Zabezpiecz teraz swoje osobiste prezenty fotograficzne! PixelNet drukuje zdjęcia, plakaty, płótna, prezenty. Może kompensować do 3,7 przysłony. Odpowiada to czasowi ekspozycji około 13 razy dłuższemu. Są też łatwo ostre obrazy z czasem naświetlania wynoszącym ćwierć sekundy. Wraz z dużą intensywnością światła zoomu, umożliwia to fotografowi ustawienie niskich wartości ISO nawet przy słabym oświetleniu, aby uzyskać maksymalną możliwą jakość obrazu. Pozostało niewiele miejsca na klucze. Panasonic Lumix LX15 nie posiada wizjera, niestety bez wizjera szkoda: nie było już miejsca na wizjer w Panasonic Lumix LX15. To obniża cenę – Lumix LX15 jest znacznie tańszy od konkurencyjnych modeli Sony Cyber-shot RX100 IV i Sony Cyber-shot RX100 V, ale fotograf musi też radzić sobie z odchylanym wyświetlaczem. Jest bardzo szczegółowy i pięknie jasny (maksymalna jasność 680 kandeli na metr kwadratowy), ale, jak wszystkie wyświetlacze aparatów, może być irytujący w słoneczne dni. Im jest wyższy, tym więcej informacji o obrazie przechwytuje czujnik obrazu. Oprócz liczby megapikseli na jakość obrazu wpływ mają również ustawienia aparatu i zastosowany obiektyw. Dlatego COMPUTER BILD mierzy poziom szczegółowości i wrażenie ostrości w testach w parach linii na wysokość obrazu (LP / BH). Ta wartość pozwala na bardziej precyzyjne wnioskowanie niż specyfikacja czysto megapikselowa. Zazwyczaj można nim sterować mechanicznie za pomocą zamka, ale można go również ustawić elektronicznie. Oznacza to, że aparat pracuje ciszej, ale fotograf często jest ograniczony w doborze czasu naświetlania. Im krótszy czas naświetlania, tym mniej światła pada na przetwornik obrazu, a ruchy obiektu mogą zamarznąć Przysłona Większość obiektywów ma wbudowaną przysłonę. Kiedy się zamyka, przez obiektyw wpada mniej światła. Jednocześnie zwiększa się głębia ostrości – czyli obszar obrazu, który jest ostry. W aparatach cyfrowych bardzo mocne przymykanie często prowadzi do tzw. rozmycia dyfrakcyjnego. Światło jest załamane na krawędzi przysłony, a ostrość obrazu jest zmniejszona na całym obrazie. Im krótsza ogniskowa, tym większy kąt widzenia obiektywu - i tym więcej na zdjęciu. Im dłuższa ogniskowa, tym węższy kąt widzenia. Ogniskowe można porównać tylko bezpośrednio z tym samym rozmiarem matrycy, dlatego zwykle są one konwertowane na format 35 mm.Natężenie światła obiektywu opisuje zależność między maksymalnym otworem a ogniskową. Podawane są jako wartości odwrotne (na przykład 1/2,8 lub F2,8). Im niższa wartość, tym większy otwór - i tym więcej światła pada na czujnik. Jasne obiektywy są zaletą, gdy jest mało światła otoczenia i zapewniają lepsze zdjęcia dzięki niższemu ustawieniu ISO lub szybszemu czasowi otwarcia migawki. Istnieją trzy rodzaje stabilizatorów obrazu: Ruchome soczewki w obiektywie zwykle działają najlepiej. Stabilizatory obrazu, które poruszają przetwornikiem obrazu, nie są aż tak skuteczne – niezależnie od obiektywu. Cyfrowe stabilizatory obrazu są używane głównie do nagrań wideo, które przesuwają piksele na matrycy Zoom Przy pomocy obiektywu zmiennoogniskowego można zmieniać ogniskową. W ten sposób fotograf dostosowuje sekcję obrazu bez opuszczania swojej pozycji - na przykład, aby przybliżyć obiekt, który jest dalej. Jeden zoom zastępuje kilka obiektywów stałoogniskowych. Wada obiektywów zmiennoogniskowych: Są one zwykle większe i cięższe niż obiektywy o stałej ogniskowej i często charakteryzują się niskim natężeniem światła Rozmiar czujnika Rozmiar czujnika ma decydujący wpływ na konstrukcję aparatu. Szczególnie kompaktowe kamery mogą być budowane z mniejszymi czujnikami. Jednak większe czujniki zbierają więcej światła i dlatego są bardziej wrażliwe na światło. Zwykle prowadzi to do wyższej jakości obrazu. Typowe rozmiary czujników to 1/2,3 cala (ok. 4,6 x 6,2 mm), 1 cal (8,8 x 13,2 mm), APS-C (ok. 15 x 22,5 mm) i mały format (ok. 24 x 36 mm), w tym pełny format zwany.ISO Numer ISO daje światłoczułość czujnika. Im wyższa liczba, tym bardziej czułe na światło jest jego ustawienie. Większość czujników ma standardową wartość ISO 100. Przy wyższych wartościach sygnał z czujnika wzrasta. Dzięki temu obraz jest jaśniejszy. Jednak wzmocnienie sygnału przy bardzo wysokim ustawieniu ISO prowadzi również do większej liczby defektów obrazu, takich jak szum, zniekształcenia kolorów i rozmycie Balans bieli Większość aparatów cyfrowych automatycznie dostosowuje odwzorowanie kolorów do warunków oświetleniowych. Ten balans bieli powinien być używany do odtwarzania kolorów bez zniekształceń kolorów. To jest najbardziej zbliżone do percepcji oka. Na przykład bez balansu bieli zdjęcia na plaży szybko stałyby się zbyt niebieskie, a zdjęcia w pomieszczeniach byłyby zbyt czerwone lub zielone, w zależności od rodzaju lamp. W droższych aparatach balans bieli można również ustawić ręcznie, jeśli automatyczny system nie daje pożądanego rezultatu. Z lustrzanką cyfrową fotograf patrzy prosto przez obiektyw, a wizjer przez oddzielny obiektyw. Zaleta wizjera optycznego: obraz jest szczególnie szczegółowy i wyświetlany z pełnym kontrastem. Ponadto nie ma opóźnień w renderowaniu. Wada: w przeciwieństwie do wizjera elektronicznego nie wyświetla efektów ustawień aparatu, takich jak ekspozycja lub balans bieli. Działa to podobnie do ekranu, ale często ma wyższą rozdzielczość i dlatego pokazuje bardziej szczegółowy obraz. Przetwornik obrazu jest odczytywany na wyświetlaczu. Powoduje to opóźnienie wyświetlania w porównaniu z wizjerem optycznym. W nowszych modelach różnica jest rzadko zauważalna, np. przy włączonym aparacie WiFi / NFC Wiele nowych aparatów cyfrowych jest wyposażonych w WiFi. Producenci aparatów oferują aplikacje na smartfony lub tablety, za pomocą których można zdalnie sterować aparatami i przesyłać obrazy. W przypadku niektórych producentów możliwe jest również zdalne sterowanie za pomocą komputera PC lub notebooka. Chip NFC w aparacie ułatwia nawiązanie połączenia między aparatem a smartfonem – często wystarczy po prostu trzymać urządzenia razem.GPS/GlonassWiele aparatów cyfrowych ma wbudowany odbiornik satelitarny GPS. Kamera wykorzystuje sygnały GPS do określenia lokalizacji i zapisuje ją w plikach graficznych. Oprócz GPS niektóre modele aparatów odbierają również sygnały z rosyjskich satelitów Glonass. Dzięki podwójnemu odbiorowi możliwe jest nieco dokładniejsze określenie lokalizacji.
Write a Comment